Λιβύη Η Λιβύη όπως την είδα

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.543
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός

Η Λιβύη που γνώρισα

Μέρος 1
Έχω πάει σε δυο χώρες που πλέον έχουν καταστραφεί και δεν είναι, προς το παρόν τουλάχιστον, επισκέψιμες. Χώρες που αφού επέστρεψα τις αναθυμόμουν για καιρό, κύρια για τις αρχαιότητες που αντίκρισα και πλέον μου φέρνει λύπη η θύμησή τους. Είναι η Συρία και η Λιβύη. Είναι χώρες κοντινές μας και πήγαμε τότε, στην πρώτη λόγω οικονομικής στενότητας και στην δεύτερη γιατί τότε αποφεύγαμε τα μεγάλα ταξίδια την περίοδο των Χριστουγέννων.

Εγώ σε αυτή την ιστορία θα περιγράψω αυτά που είδα στη Λιβύη. Είναι η μικρή μου ιστορία για μια χώρα που ζήλεψα, ό,τι και να λένε για τον Καντάφι. Δεν ξέρω πόσους σκότωσε και πόσο καταπίεσε, αλλά δεν ήταν δουλειά κανενός άλλου παρά του Λιβυκού λαού να ασχοληθεί μαζί του. Εγώ είδα μια χώρα που λειτουργούσε κανονικά και με ασφάλεια (για τον τουρίστα, όπως εγώ). Είδα ανθρώπους να χαίρονται, να μη ζητιανεύουν και να μην παζαρεύουν. Περήφανους και γελαστούς κατοίκους, φτωχούς βέβαια αλλά όχι πεινασμένους.

Είδα αρχαιότητες αναστηλωμένες με τρόπο που στη χώρα μας δεν υπάρχει. Ούτε μισοσκαψίματα εδώ κι εκεί, ούτε μισοτελειωμένες δουλειές της σκαπάνης.

Δε μιλώ για μια χώρα που η φυσική της ομορφιά σου κόβει την ανάσα. Όμως δεν πήγαμε γι αυτό στη Λιβύη. Είχαμε ακούσει και διαβάσει για τις αρχαιότητες. Εγώ στα αρχαιολογικά δεν είμαι της λεπτομέρειας, αλλά σε ένα αρχαιολογικό χώρο που ξέρω ότι έχει μια σημαντική ιστορία εκστασιάζομαι και δε σταματώ να τραβώ φωτογραφίες. Μου έρχεται να τρέχω από δω κι από εκεί για να τα δω όλα γρήγορα όσες φορές μπορώ περισσότερες. Έτσι ένιωθα στη Λιβύη του 2009.

Πήγαμε με πρακτορείο, το Versus, με αρχηγό την καταπληκτική Μαντώ που τα έδινε όλα στην ξενάγηση. Βέβαια εμένα οι ξεναγήσεις ποτέ δε με κέρδισαν, ούτε και τώρα. Τρέχω να δω και να ξαναδώ. Μου αρέσει το μάτι και όχι τόσο το αυτί. Ποτέ (σχεδόν) δε μετάνιωσα για κάτι που δεν άκουσα, αλλά πολύ συχνά μετανιώνω γι αυτά που δεν βλέπω.

Τότε δώσαμε στο πρακτορείο 1250 ευρώ ενώ εκεί δε χαλάσαμε σχεδόν τίποτα. Άντε 50 ευρώ ο καθένας. Το γκρουπ είχε κάπου 20 άτομα.

Φύγαμε με απευθείας πτήση για Τρίπολη και από εκεί χωρίς καθυστέρηση με άλλη πτήση για Βεγγάζη. Αλλά και στη Βεγγάζη δε μείναμε, αλλά με πούλμαν κάναμε άλλα 220 χιλιόμετρα για να φτάσομε το βράδυ στη Σούσα (Susah), στην ανατολική Λιβύη. Από το ξενοδοχείο μας φαινόταν τα ερείπια της αρχαίας πόλης Απολλωνία, δίπλα στη θάλασσα. Την επομένη επισκεφτήκαμε το χώρο ως τουρίστες.

upload_2016-4-19_23-44-46.jpeg


upload_2016-4-19_23-46-45.jpeg


upload_2016-4-19_23-47-36.jpeg


upload_2016-4-19_23-48-40.jpeg


upload_2016-4-19_23-49-32.jpeg


Σε κοντινή απόσταση από τη Σούσα είναι ο αρχαιολογικός χώρος της Κυρήνης με τεράστιο ενδιαφέρον. Αρχικά επισκεφτήκαμε το μουσείο. Λίγο στριμωγμένα τα εκθέματα γιατί ήταν τόσα πολλά, αλλά καθόλου δε μας πείραξε. Άλλο να λέω κι άλλο να βλέπεις.

upload_2016-4-19_23-50-15.jpeg


upload_2016-4-19_23-50-57.jpeg


upload_2016-4-19_23-51-44.jpeg


upload_2016-4-19_23-54-59.jpeg


Σειρά είχε ο ναός του Δία:

upload_2016-4-19_23-55-48.jpeg


upload_2016-4-19_23-56-28.jpeg


upload_2016-4-19_23-59-27.jpeg


Επί τέλους είδαμε και τον χώρο της αρχαίας Κυρήνης:

upload_2016-4-20_0-0-23.jpeg


upload_2016-4-20_0-1-7.jpeg


upload_2016-4-20_0-1-50.jpeg


upload_2016-4-20_0-2-28.jpeg


upload_2016-4-20_0-3-22.jpeg


upload_2016-4-20_0-4-7.jpeg


upload_2016-4-20_0-4-58.jpeg


upload_2016-4-20_0-5-44.jpeg


Το απόγευμα και το βράδυ ήταν αφιερωμένα σε βόλτα στο σημερινό χωριό Σούσα. Κανονική ανατολή του 15ου αιώνα. Το πιο εντυπωσιακό για μένα ήταν που συναντήσαμε ντόπιους που μιλούσαν λίγα κρητικά, ως παλιοί κρητικοί που λόγω θρησκείας τους έστειλαν εδώ πριν από 100 τόσα χρόνια.

upload_2016-4-20_0-6-36.jpeg


Όλοι στην παρέα από την Κρήτη είμαστε!
upload_2016-4-20_0-7-25.jpeg


upload_2016-4-20_0-8-53.jpeg


Θέλω να σημειώσω ότι σε όλη την εκδρομή μας συνόδευαν δύο αστυνομικοί με πολιτικά. Καθόταν στα πίσω καθίσματα του πούλμαν και στις ξεναγήσεις δεν άφηναν τους ντόπιους να μας μιλούν. Βέβαια όταν χωριζόμασταν δεν μπορούσαν να είναι κοντά σε όλους και αν θέλαμε βρίσκαμε τρόπο για να έρθομε σε επαφή με Λίβυους. Η προσοχή ήταν αυξημένη ιδιαίτερα εδώ στην Ανατολική πλευρά της χώρας. Σήμερα, μετά από όλα αυτά τα γεγονότα στη χώρα, καταλαβαίνω ότι από τότε η ανατολική περιοχή είχε πρόβλημα με τον Καντάφι.

 

Borealis

Member
Μηνύματα
3.817
Likes
7.700
Είδα αρχαιότητες αναστηλωμένες με τρόπο που στη χώρα μας δεν υπάρχει. Ούτε μισοσκαψίματα εδώ κι εκεί, ούτε μισοτελειωμένες δουλειές της σκαπάνης.
Αυτά τα εύσημα τουλάχιστον πρέπει να τα πάρουν οι Ιταλοί, ο Καντάφι μάλλον ζημιές έκανε στο χώρο. Την ίδια καλή δουλειά έκαναν και με τις αναστηλώσεις στη Ρόδο και την Κω, άσχετα αν οι ντόπιοι θυμούνται μόνο τη βαρβαρότητά τους στην καταναγκαστική εργασία.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.543
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Αυτά τα εύσημα τουλάχιστον πρέπει να τα πάρουν οι Ιταλοί, ο Καντάφι μάλλον ζημιές έκανε στο χώρο. Την ίδια καλή δουλειά έκαναν και με τις αναστηλώσεις στη Ρόδο και την Κω, άσχετα αν οι ντόπιοι θυμούνται μόνο τη βαρβαρότητά τους στην καταναγκαστική εργασία.
Δεν το ξέρω αυτό που λες για τους Ιταλούς. Εκεί βέβαια μας διαφήμιζαν τον Καντάφι, ότι δεν άφηνε να σκάψουν κάτι νέο αν δεν αναστηλωνόταν η προηγούμενη ανασκαφή.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.543
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Από τα απωθημένα μου, δυστυχώς τώρα απλησίαστη. Το Αφγανιστάν φαντάζει παιδική χαρά
Δεν το βλέπω έτσι με τα μέρη που δεν μπορώ πλέον να επισκεφτώ. Έχω τόσα άλλα να πάω! Υγεία και χρήμα να υπάρχει.
 

LULLU

Member
Μηνύματα
3.506
Likes
7.698
Επόμενο Ταξίδι
το ψαχνω....
Ταξίδι-Όνειρο
Νιγηρας-Μαλι
Δεν το ξέρω αυτό που λες για τους Ιταλούς. Εκεί βέβαια μας διαφήμιζαν τον Καντάφι, ότι δεν άφηνε να σκάψουν κάτι νέο αν δεν αναστηλωνόταν η προηγούμενη ανασκαφή.
ε ναι τα ευσημα παιρνει ο Κανταφι τις ανασκαφες και αναστηλώσεις ομως οι ιταλοι...
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.543
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Μέρος 2

Αν το καλοσκεφτώ ετούτη η εκδρομή είχε και ένα πολύτιμο δώρο για μένα. Μου γνώρισε δυο καλούς φίλους και στενούς συνταξιδιώτες. Δύο τύπους που έχω κάνει μαζί τους 5-6 εκδρομές χωρίς πρακτορείο και έχουν τα χαρακτηριστικά που χρειάζονται για τα ταξίδια: α) Δεν έχουν πρόβλημα να τρέξουν ασταμάτητα όταν κάνουν ταξίδι. Ξυπνάνε πρωί και δεν απαιτούν καλά ξενοδοχεία και σούπερ πρωινά. β) Έχουν χρόνο και χρήμα. (Το δεύτερο το έχουν στο επίπεδο το δικό μου, οπότε δεν τίθεται θέμα οικονομικό ούτε ζητάνε ανέφικτες αναβαθμίσεις της εκδρομής.) γ) Όλη η παρέα έχει παρόμοια φυσική κατάσταση και ενδιαφέροντα, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει διαφωνία σχεδόν ποτέ για το τι θα επισκεφτούμε.

Μετά από δύο διανυκτερεύσεις στη Σούσα φύγαμε οδικώς για τη Βεγγάζη. Στο δρόμο ο οδηγός κωλυσιεργούσε χωρίς λόγο και καταλάβαμε ότι δεν ήθελαν να μείνομε αρκετή ώρα ελεύθεροι στην πόλη αυτή. Όπως ξαναείπα, τώρα καταλαβαίνομε το λόγο, αφού η περιοχή ήταν το άντρο των αντιπάλων του Καντάφι. Λέω όμως να μην ξανασχοληθώ με πολιτικο-στρατιωτικά θέματα σε αυτή την ιστορία.

Πρώτη σημερινή επίσκεψη τα ψηφιδωτά του Qasr Libya:

upload_2016-4-20_23-25-32.jpeg


upload_2016-4-20_23-26-11.jpeg


upload_2016-4-20_23-27-3.jpeg


upload_2016-4-20_23-27-48.jpeg


Επόμενη στάση η Πτολεμαΐδα. Τεράστιος αρχαιολογικός χώρος κοντά στην ακτή της Μεσογείου, που έχει ανασκαφεί μόλις το 10%. Υπάρχει και το αντίστοιχο μουσείο.

upload_2016-4-20_23-28-29.jpeg


upload_2016-4-20_23-29-5.jpeg


upload_2016-4-20_23-30-4.jpeg


upload_2016-4-20_23-30-50.jpeg


upload_2016-4-20_23-31-28.jpeg


Τελικά στην Βεγγάζη φτάσαμε νωρίς και μας πήγαν κάποια υποτυπώδη βόλτα. Δεν είδαμε τίποτα αξιόλογο, ούτε ως θέαμα ούτε για να αγοράσομε ένα σουβενίρ.

upload_2016-4-20_23-32-6.jpeg


upload_2016-4-20_23-32-49.jpeg


upload_2016-4-20_23-33-27.jpeg


upload_2016-4-20_23-34-54.jpeg


upload_2016-4-20_23-34-1.jpeg


Αν και Χριστούγεννα ο καιρός ήταν πολύ γλυκός και η θερμοκρασία γύρω στους 25 Κελσίου. Μόνο στη Σούσα είχε βρέξει λίγο το πρώτο βράδυ.

Η επόμενη μέρα ξεκίνησε με την πτήση για την Τρίπολη από όπου φύγαμε κατευθείαν για την εκπληκτική Σαμπράθα (Sabratha). Βρίσκεται κάπου 70 χιλιόμετρα δυτικά της Τρίπολης.

upload_2016-4-20_23-35-36.jpeg


upload_2016-4-20_23-36-21.jpeg


upload_2016-4-20_23-37-13.jpeg


upload_2016-4-20_23-45-18.jpeg


upload_2016-4-20_23-38-6.jpeg



upload_2016-4-20_23-39-32.jpeg


upload_2016-4-20_23-40-23.jpeg


upload_2016-4-20_23-41-14.jpeg


upload_2016-4-20_23-42-4.jpeg


upload_2016-4-20_23-42-55.jpeg


upload_2016-4-20_23-43-50.jpeg


Απόγευμα πια ξεκίνησε το καραβάνι μας για το Νότο: Κανταμές (Ghadames), 550 χιλιόμετρα. Βρίσκεται στο σημείο που είναι τα σύνορα τριών χωρών: Λιβύης, Αλγερίας και Τυνησίας. Δρόμος μέσα στην έρημο και οι εικόνες υπέροχες.

upload_2016-4-20_23-46-21.jpeg


upload_2016-4-20_23-47-13.jpeg


upload_2016-4-20_23-47-59.jpeg


upload_2016-4-20_23-48-49.jpeg


Κάναμε μια στάση στη μικρή πόλη Ναλούτ για να δούμε τις παραδοσιακές αποθήκες τους. Οι περισσότερες πρέπει να ήταν εγκαταλειμμένες

upload_2016-4-20_23-49-30.jpeg


upload_2016-4-20_23-50-36.jpeg


upload_2016-4-20_23-51-57.jpeg


upload_2016-4-20_23-52-40.jpeg


Ήταν παραμονή πρωτοχρονιάς αλλά δεν το γιορτάσαμε γιατί φτάσαμε αργά και κουρασμένοι στο Κανταμές. Πέσαμε ξεροί για ύπνο.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.543
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Μέρος 3 (τελευταίο)

Η βόλτα στην (παλιά) πόλη μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις.

upload_2016-4-22_16-38-37.jpeg


upload_2016-4-22_16-37-53.jpeg


upload_2016-4-22_16-36-58.jpeg


upload_2016-4-22_16-39-23.jpeg


upload_2016-4-22_16-40-7.jpeg


upload_2016-4-22_16-40-58.jpeg


upload_2016-4-22_16-41-50.jpeg


Το απόγευμα πήγαμε βόλτα στους αμμόλοφους για να απολαύσομε το ηλιοβασίλεμα και να δούμε τους (αυθεντικούς;) Τουαρέγκ.

upload_2016-4-22_16-42-34.jpeg


upload_2016-4-22_16-43-13.jpeg


upload_2016-4-22_16-44-13.jpeg


upload_2016-4-22_16-44-46.jpeg


upload_2016-4-22_16-45-19.jpeg


Το βράδυ στο δείπνο κόψαμε τη βασιλόπιτα. Μετά το φαγητό και λίγο μετά τις 12 που επιστρέψαμε στο δωμάτιο για ύπνο, ανακαλύψαμε ότι από το δωμάτιο έλειπε η βιντεοκάμερα. Ψάξαμε, ρωτήσαμε και την άλλη μέρα αλλά τίποτα. Μάθαμε τις επόμενες μέρες ότι εκεί κάνουν ένα κόλπο οι υπάλληλοι του ξενοδοχείου: μπαίνουν στο δωμάτιό σου όταν λείπεις και αλλάζουν θέση σε ένα πολύτιμο αντικείμενο. Αν διαμαρτυρηθείς έρχονται και σου αποκαλύπτουν την κρυψώνα τους λέγοντας σου ότι αυτοί δεν ξέρουν τίποτα. Αν όμως, όπως εμείς, δεν το πεις στο ξενοδοχείο αλλά μόνο στον αρχηγό και ξεναγό της εκδρομής, την πάτησες. Την επομένη φύγαμε το πρωί και δεν ξανάδαμε την βιντεοκάμερα.

Η επιστροφή έγινε πάλι οδικώς. Σταματήσαμε σε κάποιες σιταποθήκες στο Καμπάου που είχαν διαφορετικό σχηματισμό από εκείνες της Ναλούτ.

upload_2016-4-22_16-46-12.jpeg


upload_2016-4-22_16-46-47.jpeg


upload_2016-4-22_16-47-31.jpeg


Επίσης κάναμε μια ενδιαφέρουσα στάση για να δούμε ένα υπόσκαφο σπίτι. Είχε και μουσική.

upload_2016-4-22_16-48-10.jpeg


upload_2016-4-22_16-48-47.jpeg


upload_2016-4-22_16-49-40.jpeg


Το βράδυ μείναμε για πρώτη φορά στην Τρίπολη. Ήταν μια όμορφη πόλη, ζωντανή που χαίρεσαι να κάνεις βόλτες. Εδώ δεν υπήρχαν περιορισμοί στους τουρίστες και μπορούσαμε να κινηθούμε μόνοι μας χωρίς να μας λένε ότι είναι επικίνδυνα και αν προσέχομε.

upload_2016-4-22_16-50-25.jpeg


upload_2016-4-22_16-51-7.jpeg


Ο Καντάφι δέσποζε:
upload_2016-4-22_16-52-1.jpeg


upload_2016-4-22_16-52-56.jpeg


120 χιλιόμετρα ανατολικά της Τρίπολης βρίσκεται η Λέπτις Μάγκνα (LeptisMagna). Μείναμε τέσσερις ώρες για να δούμε τον αρχαιολογικό χώρο και αν ήταν άλλες δύο θα ήταν καλύτερα. Πάντως και τόσο, ήταν καλά.

upload_2016-4-22_16-53-46.jpeg


upload_2016-4-22_16-54-29.jpeg


upload_2016-4-22_16-55-11.jpeg


upload_2016-4-22_16-56-16.jpeg


upload_2016-4-22_16-56-53.jpeg


upload_2016-4-22_16-57-45.jpeg


upload_2016-4-22_16-58-36.jpeg


upload_2016-4-22_16-59-23.jpeg


upload_2016-4-22_17-0-0.jpeg


upload_2016-4-22_17-0-58.jpeg


Το υπόλοιπο της μέρας το περάσαμε κάνοντας βόλτες στην πρωτεύουσα της χώρας. Στην παλιά πόλη η εικόνα ήταν πολύ όμορφη: έβλεπες τον κόσμο να δουλεύει στο σπίτι ή στο μαγαζί του με ανοιχτές τις πόρτες. Δεν υπήρχαν γυναικείες και ανδρικές εργασίες. Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε που τους πιο πολλούς αργαλειούς τους δούλευαν άντρες. Σιδηρουργοί και χειρώνακτες εργάζονταν όπως στην Ευρώπη πριν από 50-60 χρόνια. Δείτε λοιπόν εικόνες από την Τρίπολη, τη σύγχρονη (του τότε) και την παλιά.

upload_2016-4-22_17-1-46.jpeg


upload_2016-4-22_17-2-26.jpeg


upload_2016-4-22_17-3-8.jpeg


upload_2016-4-22_17-4-0.jpeg


upload_2016-4-22_17-5-12.jpeg


upload_2016-4-22_17-5-48.jpeg


upload_2016-4-22_17-8-14.jpeg


upload_2016-4-22_17-6-33.jpeg


upload_2016-4-22_17-7-21.jpeg


Ο τύπος δεξιά είναι Κεφαλονίτης!
upload_2016-4-22_17-9-33.jpeg


Πιστεύω ότι αν δε γινόταν αυτά που έγιναν το 2011 η χώρα θα είχε λαμπρό τουριστικό μέλλον. Εννοείται, με μια καλύτερη από του Καντάφι πολιτική κατάσταση. Και αλλού υπάρχουν δικτατορίες, αλλά ρε φίλε πήγαινε και με τα νερά των Αμερικάνων. Δεν είναι να παίζεις μαζί τους! Πάρε παράδειγμα από άλλες χώρες όπως η Σ. Αραβία, κλπ.

Νιώθω τυχερός που πρόλαβα και επισκέφτηκα τη χώρα. Αλλά και να μην είχα πάει το μόνο που θα μου έμενε θα ήταν η απορία πως ζούσαν εκεί επί Καντάφι. Χώρες ανά τον κόσμο υπάρχουν πολλές και ενδιαφέρουσες για να επισκεφτώ στο υπόλοιπο της ζωής μου.
 

Dimitris_A

Member
Μηνύματα
26
Likes
39
Ταξίδι-Όνειρο
Αλασκα - Πάρκα ΗΠΑ
Υπεροχή ιστορία για μια χωρά μάλλον ξεχασμένη πλέον . Επί Καντάφι η χωρά λειτουργούσε νορμάλ ή ντόπιοι ήταν πολύ καταπιεσμένοι ;
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.543
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Υπεροχή ιστορία για μια χωρά μάλλον ξεχασμένη πλέον . Επί Καντάφι η χωρά λειτουργούσε νορμάλ ή ντόπιοι ήταν πολύ καταπιεσμένοι ;
Εγώ όπως το είδα ως τουρίστας οι ντόπιοι δε φαινόταν να καταπιέζονται. Όμως ποτέ σε ένα δικτατορικό καθεστώς δεν είναι οι περισσότεροι ευχαριστημένοι. Έχω ακούσει από Λίβυους εδώ ότι δεν περνούσαν καλά.
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.159
Μηνύματα
882.468
Μέλη
38.877
Νεότερο μέλος
Constansimota

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom