Η Καρχηδόνα πρέπει να καταστραφεί, έλεγε ο Κάτων ο πρεσβύτερος, Ρωμαίος πολιτικός του οποίου η ρήση έγινε τελικά πράξη το 146 π.Χ. Η σύγχρονη Τυνησία, στο έδαφος της οποίας βρίσκεται η αρχαία πόλη, μπορεί να είναι γνωστή κυρίως για τα τουριστικά θέρετρά της στις ακτές της Μεσογείου, ωστόσο τελευταία δίνει όλο και περισσότερη έμφαση στην αρχαία κληρονομιά που κουβαλά στο έδαφός της.

Το γνωστότερο και πιο πολυσύχναστο σημείο ρωμαϊκού ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στη χώρα είναι βεβαίως η προαναφερθείσα Καρχηδόνα. Επάνω στην ακτογραμμή της βορειοαφρικανικής χώρας στη Μεσόγειο, τα ερείπια μαγεύουν τους επισκέπτες, μολονότι η ανάπτυξη της περιοχής στη σύγχρονη εποχή δεν στέκεται ούτε κατά διάνοια στο ύψος του ιστορικού μύθου.

Σε απόσταση ενός έως δύο ωρών από την πρωτεύουσα Τύνιδα, δηλαδή σε απόσταση άνετης ημερήσιας εκδρομής, η ρωμαϊκή αρχαιότητα βρίσκεται ante portas. H Ντούγκα, ερειπωμένη πόλη – μνημείο της UNESCO, είναι μία πραγματική Πομπηία σε τυνησιακό έδαφος: δρόμοι σχεδόν αναλλοίωτοι, ερείπια σπιτιών, ναοί οι οποίοι διατηρούν ακόμη το σχήμα τους. Ο διεθνής οργανισμός κάνει λόγο για την καλύτερα διατηρημένη ρωμαϊκή κωμόπολη σε ολόκληρη τη βόρεια Αφρική.

Η Μπούλα Ρέτζια, 160 χιλιόμετρα δυτικά της Τύνιδας, βρίσκεται κοντά στα σύνορα με την Αλγερία. Με υποτυπώδεις σύγχρονες υποδομές, όπως ένα μικρό καφέ και ένα κατάστημα με σουβενίρ, ο ρωμαϊκός οικισμός είναι κι αυτός σχεδόν άθικτος: πολυτελείς κατοικίες, ναοί, λουτρά, ακόμη και ένας αρχαίος οίκος ανοχής (!) έχουν υποστεί ελάχιστη αλλοίωση σε σχέση με τους αιώνες που έχουν περάσει από πάνω τους.

Στην ευρύτερη περιοχή διενεργούνται ανασκαφές, οι οποίες πρόσφατα έφεραν στο φως μια εκκλησία και εκατοντάδες ταφικά μνήματα της εποχής μεταξύ του 4ου και του 7ου μ.Χ. αιώνα.

Πίσω στην Τύνιδα, το Μουσείο Μπαρντό, το οποίο είχε γίνει προ ετών στόχος τρομοκρατικής επίθεσης, διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή ρωμαϊκών ψηφιδωτών στον πλανήτη. Η ασφάλεια πλέον εδώ είναι δρακόντεια κι έτσι μπορεί κανείς να θαυμάσει χωρίς άγχος – μεταξύ άλλων – την μοναδική αναπαράσταση της μορφής του Βιργίλιου να γράφει την Αινειάδα, καθώς και ένα πορτρέτο του Οδυσσέα.