Κωνσταντινούπολη Βυζαντινοί ναοί στην Κωνσταντινούπολη

ΕΡΣΗ

Member
Μηνύματα
6.454
Likes
2.529
Επόμενο Ταξίδι
Βερολίνο (ξανά!)
Ονειρεμένο Ταξίδι
Λάος, Βιετνάμ, Καμπότζη
Ένα καλό site με τρισδιάστατρες αναπαραστάσεις των βυζαντινών μνημείων, έτσι όπως ήταν περίπου το 1200, με κάθε επιφύλαξη, αλλά είναι πολύ ενδιαφέρον για να πάρει κάποιος μια ιδέα.
Contents

- Η Αγία Σοφία. Εδώ δε λέω τίποτε. http://www.kultur.gov.tr/tr/ayasofya/ayasofya.htm

- Η Μονή της Χώρας. Kariye Camii, Kariye Camii Sok, Edirnekapi
Θα έρθετε εδώ για να θαυμάσετε τα υπέροχα ψηφιδωτά. Επρόκειτο για έναν παλαιότερο ναό ο οποίος ανακαινίστηκε από το Θεόδωρο τον Μετοχίτη το δεκατοτέταρτο αιώνα και ο οποίος πρόσθεσε τα υπέροχα αυτά ψηφιδωτά τα οποία απεικονίζουν τη ζωή της Παναγίας και την παιδική ηλικία του Ιησού. Έχουν σωθεί και μερικά ψηφιδωτά που εξιστορούν θαύματα του Ιησού και ένα που αναπαριστά την κοίμηση της Θεοτόκου καθώς και ένα που παριστάνει το Θόδωρο το Μετοχίτη να παρουσιάζει το μοντέλο του ναού στον Χριστό. Δίπλα στον κεντρικό ναό υπάρχει ταφικό παρεκκλήσι. Προφανώς είχαν υπερβεί τον προϋπολογισμό για το έργο γιατί εδώ δε συνεχίζονται τα ψηφιδωτά, αλλά έχουμε μόνο τοιχογραφίες. Βλέπετε εκείνη την εποχή οι τοιχογραφίες δε στοίχιζαν και πολύ. Οι βυζαντινοί δεν τις είχαν και περί πολλού: έδιναν σημασία μόνο στα ψηφιδωτά. Η πιο εντυπωσιακή τοιχογραφία είναι αυτή της Αναστάσεως στην κόχη. Το ιδιαίτερο αυτής της τοιχογραφίας το οποίο δεν επαναλαμβάνεται σε καμία άλλη με το ίδιο θέμα είναι οτι ο Χριστός αρπάζει από το βασίλειο του θανάτου με το ένα χέρι τον Αδάμ και με το άλλο την Εύα, σώζοντάς τους και τους δύο, ο ίδιος. Σε όλες τις υπόλοιπες που έχουν σωθεί και περιγράφουν την ίδια σκηνή ο Χριστός σώζει μόνο τον Αδάμ και η Εύα σώζεται επειδή πιάνεται από τον χιτώνα του Αδάμ. Αυτό το στοιχείο θεωρείται μια καινοτομία της Παλαιολόγιας Αναγέννησης κατά την οποία φαίνεται να αναβαθμίζεται η θέση της γυναίκας. Κατά μία εκδοχή η ονομασία Μονή της Χώρας αναφέρεται στην Παναγία ως Χώρα του Αχωρήτου, ως γυναίκα που γέννησε το Θεό που είναι Αχώρητος.

- Ναός της Παμμακάριστου. Fethiye Camii, Fethiye Caddesi, Draman
Η βυζαντινή αυτή εκκλησία για πάνω από 100 χρόνια στέγαζε το Πατριαρχείο. Η τοιχοποιία της είναι τυπικά βυζαντινή με εναλλαγές πέτρας και τούβλου με μαρμαροθετήματα. Στα τέλη του 16ου αι. μετατράπηκε σε τζαμί από τον Μουράτ Γ΄ σε ανάμνηση των κατακτήσεών του στη Γεωργία και στο Αζερμπαϊτζάν. Το κύριο σώμα του κτίσματος λειτουργεί ως τζαμί, δίπλα όμως βρίσκεται ταφικό παρεκκλήσι το οποίο λειτουργεί ως μουσείο με υπέροχα ψηφιδωτά της Παλαιολόγιας Αναγέννησης. Τα άσχημα νέα είναι ότι δεν είναι μονίμως ανοικτό για το κοινό, αλλά πρέπει να πάρετε άδεια από την κεντρική υπηρεσία που στεγάζεται στην Αγία Σοφία. Άλλη πιθανότητα είναι να βρείτε το φύλακα και να σας ανοίξει.

-Ναός της Παναγίας του Μουχλίου ή τουρκιστί Kanli Kilise,
Tevkii Cafer Mektebi Sok, Fener
Κτίστηκε από τη Μαρία Παλαιολογίνα ή αλλιώς Μαρία των Μογγόλων. Η βυζαντινή αυτή πριγκίπισσα παντρεύτηκε στα πλαίσια ενός προκαθορισμένου διπλωματικού γάμου τον μογγόλο Χαν Χολαγκού και έζησε για δεκαπέντε χρόνια στις αχανείς ασιατικές στέπες. Μετά το θάνατο του συζύγου της ξαναγύρισε πίσω στη βυζαντινή αυλή και προκειμένου να γλιτώσει έτερο τέτοιου τύπου γάμο εκάρη μοναχή. Την εικόνα της ως μοναχή τη βλέπουμε στο ταφικό παρεκκλήσι της Μονής της Χώρας. Η βυζαντινή αυτή εκκλησία είναι η μόνη βυζαντινή εκκλησία που λειτουργεί ως ναός χάρη σε προνόμιο που παραχώρησε ο Μωάμεθ Β. Βρίσκεται λίγο πιο πάνω από το Μετόχι του Παναγίου Τάφου σε μικρή απόσταση από τη Μεγάλη του Γένους Σχολή.

- Ναός του Σεργίου και Βάκχου. Kucuk Ayasofya Camii,
Kucuk Ayasofya Caddesi
Αυτή η εκκλησία αποκαλείται και «Μικρή Αγια Σοφία». Κτίστηκε λίγα χρόνια πριν την Αγια Σοφία από τους ίδιους αρχιτέκτονες που σχεδίασαν και έκτισαν την Αγια Σοφία. Είναι αφιερωμένη στους Άγιους Σέργιο και Βάκχο, προστάτες Άγιους του αυτοκράτορα Ιουστινιανού. Ο ναός αυτός ανήκε στο ευρύτερο σύμπλεγμα του Ιερού Παλατιού. Δεν έχουν σωθεί ψηφιδωτά η τοιχογραφίες, έχουν όμως σωθεί μαρμάρινοι κίονες και η σκαλιστή ζωφόρος. Μετά την άλωση μετατράπηκε σε τέμενος. Απολαυστικό είναι και το βιβλίο του Μ.Καραγατση: Σέργιος και Βάκχος που αναφέρεται στη Βυζαντινή Ιστορία.

-Ναός της Αγίας Ειρήνης, Aya Irini Kilesi, Πρώτη Αυλή του Τοπ Καπι
Η παρούσα εκκλησία χρονολογείται από τον 6ο αιώνα, όμως έχει κτιστεί πάνω σε προγενέστερο χριστιανικό λατρευτικό κτίσμα. Μετά την άλωση συμπεριλήφθηκε στο συγκρότημα του Παλατιού Τοπ Καπι και πράγμα σπάνιο, δε μετασκευάστηκε σε τζαμί, όπως οι περισσότερες εκκλησίες και Μόνες. Μετατράπηκε σε οπλαποθήκη. Σήμερα χρησιμοποιείται ως χώρος συναυλιών κατά τη διάρκεια του Μουσικού Φεστιβάλ, λόγω της εξαιρετικής ακουστικής της. Και μόνο έτσι μπορεί να την επισκεφθεί κανείς, γιατί συνήθως είναι κλειστή για το κοινό. Αν καταφέρει να εισέλθει κανείς μπορεί να δει το σύνθρονο, πέντε σειρές κερκίδες γύρω από το ιερό, στοιχείο πολύ σπάνιο και στο ιερό να δεσπόζει ένας απλός μαύρος σταυρός σε χρυσό φόντο ο οποίος χρονολογείται από την περίοδο της εικονομαχίας. Στο πίσω μέρος του ναού υπάρχει περιστύλιο όπου υπήρχαν οι σαρκοφάγοι των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Οι περισσότερες από αυτές έχουν μεταφερθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο.
 

Attachments

Last edited by a moderator:

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.108
Μηνύματα
880.494
Μέλη
38.836
Νεότερο μέλος
ipagou

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom