Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.207
- Likes
- 25.681
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
- Βυτίνα-Όρος Μαίναλο-Χιονοδρομικό Κέντρο-Αλωνίσταινα
- Νυμφασία-Λεβίδι
- Ελάτη-Στεμνίτσα
- Ελληνικό-Λούσιος ποταμός-Αρχαία Γόρτυνα
- Καρύταινα: Το Τολέδο της Ελλάδας!
- Όρος Σαϊτάς
- Βυζαντινός ναός Παναγίας Λεβιδίου και Αρχαιολογικός Χώρος Ορχομενού
- Ναός Αγίας Φωτεινής Μαντινείας
- Και μετά ήρθε ο "Λέανδρος"!
- Βλαχέρνα-Κάστρο Μπεζενίκου-Παναγία Καταφυγιώτισσα-Μονή Αγίας Ελεούσας-Όρος Καστανιά-Μονή Παναγίας της Βλαχέρνας.
- Σαν σήμερα η μάχη στο Λεβίδι, 14 Απριλίου 1821.
- Μαγούλιανα: Ο εξώστης της Αρκαδίας ή μήπως ολόκληρης της Πελοποννήσου;
- Βαλτεσινίκο: Ο τόπος με τα πολλά νερά!
- Μονή Αγίου Νικολάου Βαλτεσινίκου και Μυγδαλιά
- Αρχαιολογικός Χώρος Αρχαίας Μαντινείας
- Κοντοβάζαινα: Το κεφαλοχώρι με τα πολλά νερά και τα όμορφα πλατάνια
- Δήμητρα-Μουριά-Τεχνητή Λίμνη Λάδωνα-Λάδωνας ποταμός
- Λάστα: Το χωριό με μόνιμο αριθμό κατοίκων όσα τα δάχτυλα του ενός χεριού!
- Λαγκάδια: Το "κρεμαστό" χωριό με την πέτρινη ομορφιά!
- Λίμνη Τάκα
- Τεγέα: Αλέα-Αρχαιολογικό Μουσείο-Ναός Αλέας Αθηνάς-Αρχαιολογικό Πάρκο-Στάδιο
- Βούρβουρα: Το σιωπηλό χωριό με την παρθένα φύση
- Δάρα: Η Χώρα των Νάσων (Νησιών)
- Το Δάρα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας
- Το Δάρα μετά την Απελευθέρωση από τον Τουρκικό ζυγό
- Δάρα: Έθιμα και παραδόσεις
- Δάρα: Η μετάβαση από Δήμο σε Κοινότητα και η μετανάστευση
- Το Δάρα και ο Πόλεμος του 1940
- Το Δάρα και ο Εμφύλιος Πόλεμος
- Το Δάρα μετά τον Εμφύλιο και στα χρόνια της Δικτατορίας
- Το Δάρα και ο ζωοδότης κάμπος του
- Το Δάρα και το νερό
- Το μικρό Δάρα της Αυστραλίας
- Το Δάρα και το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού
- Το Δάρα ζει στους ρυθμούς του Αστέρα Ραχούλας
- Κανδήλα-Ιερά Μονή Παναγίας της Κανδήλας-Πηγή Σίντζι
- Λίμνη-Χωτούσα-Αρχαιολογικός Χώρος Καφυών
- Λιμποβίσι-Αρκουδόρεμα-Χρυσοβίτσι: Στα λημέρια του Κολοκοτρώνη
- Πιάνα: Η κατοικία του Θεού Πάνα
- Ζάτουνα: Το χωριό πέρα από το ποτάμι
- Ζυγοβίστι: Το χωριό όπου η ιστορία δεν ξαπόστασε ακόμα-Ο τόπος των Αθανάτων
- Κάψια-Σπήλαιο Κάψια-Πηγή του Πανός-Μηλιά-Ιερό Ιππίου Ποσειδώνος
- Μονή Αιμυαλών
- Βαλτεσινίκο-Μονή Αγίου Νικολάου-Μονή Φιλοσόφου-Ζάτουνα
Βούρβουρα: Το σιωπηλό χωριό με την παρθένα φύση
Ξεκίνησα από το χωριό Στάδιο με προορισμό τα Βούρβουρα. Στο χωριό Κερασίτσα έστριψα αριστερά ακολουθώντας την ΕΟ Τρίπολης-Σπάρτης, η οποία αρχικά κυλάει στον επίπεδο κάμπο της Τεγέας, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί ανηφορική πορεία. Το πρώτο χωριό που συνάντησα ήταν η Μανθυρέα (Καπαρέλι το παλιό της όνομα) το οποίο απολαμβάνει αφ' υψηλού θέα προς το Τεγεατικό πεδίο και τη Λίμνη Τάκα. Είναι το τελευταίο χωριό της Τεγέας, και στη γύρω από αυτό περιοχή βρισκόταν η αρχαία Μανθυρέα, μια από τις κώμες της αρχαίας Τεγέας.
Ο δρόμος διασχίζει το Αλεποχώρι, το επόμενο χωριό μετά τη Μανθυρέα, το οποίο είναι γνωστό ως τόπος θυσίας και μνήμης (21 Δεκεμβρίου 1943). Οδηγώντας το βλέμμα μου στάθηκε για λίγα δευτερόλεπτα στο Πάρκο Μνήμης και στο Μνημείο των εκτελεσθέντων, με θύματα 17 Αρκάδες και 16 Λάκωνες που έχει στηθεί λίγο έξω από το χωριό.
Η ΕΟ Τρίπολης-Σπάρτης είναι ωραίος δρόμος με καινούριο οδόστρωμα, ο οποίος μου πρόσφερε ευχάριστες οδηγικές στιγμές, μέχρι που έφτασα σε μια διασταύρωση και εκεί έστριψα αριστερά, αφήνοντας την απλωσιά της. Συνέχισα την πορεία μου ακολουθώντας την Επαρχιακή Οδό Αγίου Πέτρου-Βουρβούρων, που σέρνεται νωχελικά, απολαμβάνοντας τη στενότητα και τη μοναξιά της, μέσα σε καλλιεργημένα χωράφια και χαμηλούς κατάφυτους λόφους.
Μερικές θεόρατες καστανιές, σαν άλλοι σωματοφύλακες, ριζωμένες σε ένα κατακόκκινο οργωμένο χωράφι, σηματοδότησαν την αλλαγή του σκηνικού. Όταν σταμάτησα στην άκρη του δρόμου για να τις φωτογραφίσω, παρακινούμενες από ένα απαλό χάδι του ανέμου, μου ψιθύρισαν χαμηλόφωνα δίπλα στο αυτί, ότι η σύντομη πορεία μου μέχρι το χωριό, μου επιφυλάσσει απανωτές εκπλήξεις και συγκινήσεις. Αυτές στέκουν εκεί και το μοναδικό τους μέλημα είναι η περιφρούρηση της ομορφιάς και της γαλήνης. Τα καλύτερα έρχονται σαν συναντήσω το εκκλησάκι της Αναλήψεως.
Ο ιερός ναός της Αναλήψεως στέκεται καμαρωτός πάνω σε χαμηλό υψωματάκι ανάμεσα σε ένα πλούσιο δάσος.
Ο δρόμος συνεχίζει στενός-στενός ανηφορικά προς τα Βούρβουρα. Έλατα, καστανιές, καρυδιές, πλατάνια και ένα σωρό άλλα δέντρα τυλίγουν σαν μανδύας τα γύρω βουνά.
Πριν την είσοδό μου στο χωριό συνάντησα ένα δεύτερο μικρό ξωκλήσι, τον Άγιο Νικόλαο και δίπλα του μια άνυδρη πετρόχτιστη βρύση.
Στα δεξιά του δρόμου ένα βαθύ φαράγγι ασφυκτιά κάτω από το βαρύ πάπλωμα της πυκνής βλάστησης. Πόση ομορφιά μπορεί να απορροφηθεί από ένα ζευγάρι μάτια; Στέκομαι σαν υπνωτισμένη στον προαύλιο χώρο του ξωκλησιού και σκανάρω με αργές κινήσεις του κεφαλιού το απερίγραπτης ομορφιάς τοπίο. Από τον λήθαργο με συνέφερε ένα αιμοβόρο σμήνος κουνουπιών που μου την έπεσε με λυσσαλέα μανία. Βρήκα γρήγορα καταφύγιο στο αυτοκίνητο και μετά από λίγα λεπτά μπήκα στο χωριό.
Τα Βούρβουρα είναι ορεινό χωριό της Αρκαδίας χτισμένα στις βόρειες πλαγιές του Πάρνωνα σε υψόμετρο 1.000 μέτρων. Το όνομά τους χάνεται στα βάθη των αιώνων και μπλέκεται με αφηγήσεις για πιθανές τοποθεσίες με προσωπικό προσδιορισμό, όπως π.χ. "στου Βούρβουρα". Ίσως ακόμα η ονομασία Βούρβουρα να συνδέεται με τους ήχους των νερών που βουίζουν κάτω στη ρεματιά. Όπως και να έχει το όνομα είναι ένα μικρό αντικείμενο έρευνας που αναζητά λύση και υφαίνει με μυστήριο την όλη περιοχή.
Πάρκαρα κάτω από το άγρυπνο βλέμμα της εκκλησίας, μπροστά από τη δημόσια βρύση η οποία το είχε το νεράκι της. Φόρεσα ένα ελαφρύ μπουφανάκι γιατί μια ψυχρούλα την είχε εκείνη την ώρα και βγήκα για περπάτημα στο χωριό.
Ξεκίνησα με τις ανηφοριές εξερευνώντας τη γειτονιά πάνω από την εκκλησία φτάνοντας μέχρι το νεκροταφείο. Τι ωραία θέα είχα από εκεί ψηλά κάτω προς το φαράγγι, αλλά και προς τα πνιγμένα από τα δέντρα σπίτια με τις κατακκόκινες στέγες.
Η εκκλησία κυριαρχεί στο τοπίο και φαίνεται από παντού. Είναι ο ογκώδης Άγιος Δημήτριος με τον πλακόστρωτο περίβολο.
Ο Άγιος Δημήτριος και το Μνημείο εκτελεσθέντων από τους Γερμανούς το 1944
Κατρακύλησα στις χαμηλότερες γειτονιές του χωριού, τρυπώνοντας σε στενά σοκάκια ανάμεσα από πέτρινα σπίτια, δίπλα σε κατάφυτες αυλές και κήπους,
ώσπου κάποια στιγμή έπεσα τυχαία πάνω στο ανακαινισμένο και περιποιημένο πέτρινο Παλιό Σχολείο. Δεν είδα κάποια πινακίδα που να δηλώνει ότι το πρώην εκπαιδευτικό ίδρυμα λειτουργεί σαν μουσείο. Πάντως ο αυλόγυρός του ήταν πολύ προσεγμένος με έναν εύρωστο και καταπράσινο χλοοτάπητα να του δίνει ζωντάνια και διαφορετικότητα από τα διπλανά οικοδομήματα.
Περίεργα ανθρώπων έργα
Ανηφόρισα προς το αυτοκίνητο και ξεκίνησα να επισκεφθώ την πέρα γειτονιά των Βουρβούρων, αυτήν που η υψηλή της θέση πάνω στο βουνό, της δίνει το δικαίωμα να κοιτάει υπεροπτικά κάτω στη ρεματιά, και να κλείνει πονηρά το μάτι στον επισκέπτη, θυμίζοντάς του ότι αυτή είναι, και καμιά άλλη δεν μπορεί να την ξεπεράσει σε ομορφιά.
Έφτασα μέχρι το τέλος του χωριού, μέχρι το σημείο που ακόμα και η ταμπέλα με το όνομά του λυγίζει κάτω από το βάρος του αποχωρισμού. Τα Βούρβουρα έχουν επίγνωση της ομορφιάς και της θελκτικότητάς τους και θέλουν να σε κρατήσουν για λίγο ακόμα κοντά τους, ώστε να φύγεις χορτάτος, γεμάτος μέχρι και στο τελευταίο κύτταρό σου από αγνή και αμόλυντη φύση. Δυσκολεύονται να σου πουν το αντίο!
Όχι δε θα φύγω από τώρα! Θα μείνω κι άλλο. Θα μείνω να δω τα σπίτια του Πέρα Μαχαλά να παίζουνε κρυφτούλι με τα απέναντι από τη ρεματιά αδερφάκια τους.
Θα μείνω τα δω τον ήλιο να λούζει για τελευταία φορά τα σπίτια, τις οξιές, τις καστανιές, τις καρυδιές, τα πλατάνια και όλα τα άλλα αιωνόβια δέντρα των πλαγιών, που σαν φτερούγες αγγέλων αγκαλιάζουν και προστατεύουν αυτό το ευλογημένο από τη φύση χωριό.
Γύρισα στο "κέντρο" και βολτάροντας είδα το στέκι των κυνηγών του λαγού. Σε καμία μα καμία περίπτωση δεν επικροτώ αυτό το βάρβαρο και απαράδεκτο "σπορ", αλλά στα χωριά η λογική είναι ακόμα διαφορετική. Είναι και αυτή η παρθένα φύση που τους ευνοεί και τους εξιτάρει ακόμα περισσότερο.
Απέναντι από το καφενείο συνάντησα το παντοπωλείο και τα ΕΛΤΑ. Δύο σε ένα, για να γίνονται ευκολότερα και γρηγορότερα οι δουλειές. Εικόνες του παρελθόντος αποτελούν ακόμη και σήμερα το παρόν για κάποια μικρά χωριά της ελληνικής επαρχίας.
Θα ήταν άτοπο σε αυτήν την παρουσίαση να μην αναφερθώ στον Αθλητικό Σύλλογο του χωριού. Η σχέση αυτών των δύο είναι άρρηκτα συνδεδεμένη. Ο Αθλητικός Σύλλογος Βουρβούρων ιδρύθηκε από τον Αθανάσιο Π. Ρωμαίο το έτος 1897, γεγονός που τον καθιστά ως τον τρίτο αρχαιότερο αθλητικό σύλλογο της Ελλάδας με διακρίσεις που θα ζήλευαν ακόμα και οι πιο δημοφιλείς σύλλογοι της χώρας.
Την πιο λαμπρή σελίδα στην ιστορία του Συλλόγου την έγραψε, το δίχως άλλο, ο Χαράλαμπος Δ. Ζούρας, Έλληνας γιατρός και αθλητής, ο οποίος αγωνίστηκε στους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1908, λαμβάνοντας την 4η θέση στον ελεύθερο Ακοντισμό.
Γεννήθηκε στα Βούρβουρα την 1η Ιανουαρίου του 1885. Σπούδασε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και παράλληλα ασχολήθηκε με τον αθλητισμό. Στην Ολυμπιάδα του Λονδίνου, που έγινε το 1908, κάτω από πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες, τελέστηκαν 2 αγωνίσματα Ακοντισμού. Ο Χαράλαμπος Ζούρας (που σε διάφορους αθλητικούς καταλόγους αναφέρεται, λανθασμένα, ως Κωνσταντίνος Ζούρας) τερμάτισε τέταρτος (4ος) με επίδοση 48,61 μέτρα, (παρόλο που κάποιες πηγές τον αναφέρουν ως 3ο Ολυμπιονίκη).
Λίγο καιρό αργότερα από τους Ολυμπιακούς, στους Πανευρωπαϊκούς Αγώνες στο Παρίσι, με τη συμμετοχή και Αμερικανών αθλητών, ο Χαράλαμπος Ζούρας ήρθε πρώτος στο Ακόντιο, καταρρίπτοντας το Ολυμπιακό του ρεκόρ.
Τον Μάρτιο του 1910 συμμετείχε στους Ελληνοαιγυπτιακούς Αθλητικούς Αγώνες του Ρον-Πουέν της Αλεξάνδρειας, όπου και κατέλαβε την πρώτη θέση στο Ακόντιο και στο Πένταθλο. Σύμφωνα με τους παλαιούς συγχωριανούς του και τη λαογραφική παράδοση του χωριού του "πριν αρχίσουν οι Αγώνες είχε παρακαλέσει τους φίλους του και τους συναθλητές του, αν νικήσει, να μη φωνάξουν το όνομά του, αλλά το χωριό του, τα Βούρβουρα. Ακούστηκε δύο φορές ότι νίκησε... ο Βούρβουρας στον Ακοντισμό και στο Πένταθλο".
Στους Ελληνοαιγυπτιακούς αγώνες του 1912 της Αλεξάνδρειας, ήρθε πρώτος στη Δισκοβολία καταρρίπτοντας το ελληνικό ρεκόρ, πρώτος στο Πένταθλο και δεύτερος στο Ακόντιο και στο Λιθάρι.
Αναρωτιέμαι λοιπόν, μήπως στο κτίριο του Παλιού Σχολείου που είχα δει πριν λίγο στεγάζεται ο Αθλητικός Σύλλογος; Γιατί διαβάζω ότι κατέχει κύπελλα που κοσμούν την τροπαιοθήκη του καθώς και πλούσια ιδιόκτητη αρχαιολογική συλλογή με ευρήματα από τη γύρω περιοχή, του 6ου αιώνα π.Χ έως των Ρωμαϊκών και Πρωτοχριστιανικών Χρόνων.
Άλλη μια σπουδαία μορφή που γεννήθηκε στα Βούρβουρα ήταν ο Κωνσταντίνος Ρωμαίος, Έλληνας αρχαιολόγος, ο πρώτος καθηγητής κλασικής αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ακαδημαϊκός και πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών. Είναι τόσο τεράστια προσωπικότητα και τόσο πλούσιο το έργο του που αξίζει να αφιερώσετε λίγα επιπλέον λεπτά διαβάζοντας στον παρακάτω σύνδεσμο τη βιογραφία του:
Κωνσταντίνος Ρωμαίος - Βικιπαίδεια
Ο ήλιος είχε ήδη ξεκινήσει το ταξίδι του προς τη Δύση. Είχε έρθει η ώρα να ξεκινήσω και εγώ το δικό μου μοναχικό ταξίδι της επιστροφής. Είχα μπροστά μου 80 χιλιόμετρα διαδρομής μέχρι το Δάρα τα οποία απαιτούσαν χρόνο μιάμισης ώρας για να καλυφθούν.
Αφιερωμένο στη @Smaragda53 με θερμές ευχαριστίες για την πρότασή της, γιατί αυτήν την παρθένα φύση δεν τη συναντάς πλέον εύκολα σε τέτοια ποικιλομορφία, ζωντάνια και έξαρση.
Ξεκίνησα από το χωριό Στάδιο με προορισμό τα Βούρβουρα. Στο χωριό Κερασίτσα έστριψα αριστερά ακολουθώντας την ΕΟ Τρίπολης-Σπάρτης, η οποία αρχικά κυλάει στον επίπεδο κάμπο της Τεγέας, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί ανηφορική πορεία. Το πρώτο χωριό που συνάντησα ήταν η Μανθυρέα (Καπαρέλι το παλιό της όνομα) το οποίο απολαμβάνει αφ' υψηλού θέα προς το Τεγεατικό πεδίο και τη Λίμνη Τάκα. Είναι το τελευταίο χωριό της Τεγέας, και στη γύρω από αυτό περιοχή βρισκόταν η αρχαία Μανθυρέα, μια από τις κώμες της αρχαίας Τεγέας.
Ο δρόμος διασχίζει το Αλεποχώρι, το επόμενο χωριό μετά τη Μανθυρέα, το οποίο είναι γνωστό ως τόπος θυσίας και μνήμης (21 Δεκεμβρίου 1943). Οδηγώντας το βλέμμα μου στάθηκε για λίγα δευτερόλεπτα στο Πάρκο Μνήμης και στο Μνημείο των εκτελεσθέντων, με θύματα 17 Αρκάδες και 16 Λάκωνες που έχει στηθεί λίγο έξω από το χωριό.
Η ΕΟ Τρίπολης-Σπάρτης είναι ωραίος δρόμος με καινούριο οδόστρωμα, ο οποίος μου πρόσφερε ευχάριστες οδηγικές στιγμές, μέχρι που έφτασα σε μια διασταύρωση και εκεί έστριψα αριστερά, αφήνοντας την απλωσιά της. Συνέχισα την πορεία μου ακολουθώντας την Επαρχιακή Οδό Αγίου Πέτρου-Βουρβούρων, που σέρνεται νωχελικά, απολαμβάνοντας τη στενότητα και τη μοναξιά της, μέσα σε καλλιεργημένα χωράφια και χαμηλούς κατάφυτους λόφους.
Μερικές θεόρατες καστανιές, σαν άλλοι σωματοφύλακες, ριζωμένες σε ένα κατακόκκινο οργωμένο χωράφι, σηματοδότησαν την αλλαγή του σκηνικού. Όταν σταμάτησα στην άκρη του δρόμου για να τις φωτογραφίσω, παρακινούμενες από ένα απαλό χάδι του ανέμου, μου ψιθύρισαν χαμηλόφωνα δίπλα στο αυτί, ότι η σύντομη πορεία μου μέχρι το χωριό, μου επιφυλάσσει απανωτές εκπλήξεις και συγκινήσεις. Αυτές στέκουν εκεί και το μοναδικό τους μέλημα είναι η περιφρούρηση της ομορφιάς και της γαλήνης. Τα καλύτερα έρχονται σαν συναντήσω το εκκλησάκι της Αναλήψεως.
Ο ιερός ναός της Αναλήψεως στέκεται καμαρωτός πάνω σε χαμηλό υψωματάκι ανάμεσα σε ένα πλούσιο δάσος.
Ο δρόμος συνεχίζει στενός-στενός ανηφορικά προς τα Βούρβουρα. Έλατα, καστανιές, καρυδιές, πλατάνια και ένα σωρό άλλα δέντρα τυλίγουν σαν μανδύας τα γύρω βουνά.
Πριν την είσοδό μου στο χωριό συνάντησα ένα δεύτερο μικρό ξωκλήσι, τον Άγιο Νικόλαο και δίπλα του μια άνυδρη πετρόχτιστη βρύση.
Στα δεξιά του δρόμου ένα βαθύ φαράγγι ασφυκτιά κάτω από το βαρύ πάπλωμα της πυκνής βλάστησης. Πόση ομορφιά μπορεί να απορροφηθεί από ένα ζευγάρι μάτια; Στέκομαι σαν υπνωτισμένη στον προαύλιο χώρο του ξωκλησιού και σκανάρω με αργές κινήσεις του κεφαλιού το απερίγραπτης ομορφιάς τοπίο. Από τον λήθαργο με συνέφερε ένα αιμοβόρο σμήνος κουνουπιών που μου την έπεσε με λυσσαλέα μανία. Βρήκα γρήγορα καταφύγιο στο αυτοκίνητο και μετά από λίγα λεπτά μπήκα στο χωριό.
Τα Βούρβουρα είναι ορεινό χωριό της Αρκαδίας χτισμένα στις βόρειες πλαγιές του Πάρνωνα σε υψόμετρο 1.000 μέτρων. Το όνομά τους χάνεται στα βάθη των αιώνων και μπλέκεται με αφηγήσεις για πιθανές τοποθεσίες με προσωπικό προσδιορισμό, όπως π.χ. "στου Βούρβουρα". Ίσως ακόμα η ονομασία Βούρβουρα να συνδέεται με τους ήχους των νερών που βουίζουν κάτω στη ρεματιά. Όπως και να έχει το όνομα είναι ένα μικρό αντικείμενο έρευνας που αναζητά λύση και υφαίνει με μυστήριο την όλη περιοχή.
Πάρκαρα κάτω από το άγρυπνο βλέμμα της εκκλησίας, μπροστά από τη δημόσια βρύση η οποία το είχε το νεράκι της. Φόρεσα ένα ελαφρύ μπουφανάκι γιατί μια ψυχρούλα την είχε εκείνη την ώρα και βγήκα για περπάτημα στο χωριό.
Ξεκίνησα με τις ανηφοριές εξερευνώντας τη γειτονιά πάνω από την εκκλησία φτάνοντας μέχρι το νεκροταφείο. Τι ωραία θέα είχα από εκεί ψηλά κάτω προς το φαράγγι, αλλά και προς τα πνιγμένα από τα δέντρα σπίτια με τις κατακκόκινες στέγες.
Η εκκλησία κυριαρχεί στο τοπίο και φαίνεται από παντού. Είναι ο ογκώδης Άγιος Δημήτριος με τον πλακόστρωτο περίβολο.
Ο Άγιος Δημήτριος και το Μνημείο εκτελεσθέντων από τους Γερμανούς το 1944
Κατρακύλησα στις χαμηλότερες γειτονιές του χωριού, τρυπώνοντας σε στενά σοκάκια ανάμεσα από πέτρινα σπίτια, δίπλα σε κατάφυτες αυλές και κήπους,
ώσπου κάποια στιγμή έπεσα τυχαία πάνω στο ανακαινισμένο και περιποιημένο πέτρινο Παλιό Σχολείο. Δεν είδα κάποια πινακίδα που να δηλώνει ότι το πρώην εκπαιδευτικό ίδρυμα λειτουργεί σαν μουσείο. Πάντως ο αυλόγυρός του ήταν πολύ προσεγμένος με έναν εύρωστο και καταπράσινο χλοοτάπητα να του δίνει ζωντάνια και διαφορετικότητα από τα διπλανά οικοδομήματα.
Περίεργα ανθρώπων έργα
Ανηφόρισα προς το αυτοκίνητο και ξεκίνησα να επισκεφθώ την πέρα γειτονιά των Βουρβούρων, αυτήν που η υψηλή της θέση πάνω στο βουνό, της δίνει το δικαίωμα να κοιτάει υπεροπτικά κάτω στη ρεματιά, και να κλείνει πονηρά το μάτι στον επισκέπτη, θυμίζοντάς του ότι αυτή είναι, και καμιά άλλη δεν μπορεί να την ξεπεράσει σε ομορφιά.
Έφτασα μέχρι το τέλος του χωριού, μέχρι το σημείο που ακόμα και η ταμπέλα με το όνομά του λυγίζει κάτω από το βάρος του αποχωρισμού. Τα Βούρβουρα έχουν επίγνωση της ομορφιάς και της θελκτικότητάς τους και θέλουν να σε κρατήσουν για λίγο ακόμα κοντά τους, ώστε να φύγεις χορτάτος, γεμάτος μέχρι και στο τελευταίο κύτταρό σου από αγνή και αμόλυντη φύση. Δυσκολεύονται να σου πουν το αντίο!
Όχι δε θα φύγω από τώρα! Θα μείνω κι άλλο. Θα μείνω να δω τα σπίτια του Πέρα Μαχαλά να παίζουνε κρυφτούλι με τα απέναντι από τη ρεματιά αδερφάκια τους.
Θα μείνω τα δω τον ήλιο να λούζει για τελευταία φορά τα σπίτια, τις οξιές, τις καστανιές, τις καρυδιές, τα πλατάνια και όλα τα άλλα αιωνόβια δέντρα των πλαγιών, που σαν φτερούγες αγγέλων αγκαλιάζουν και προστατεύουν αυτό το ευλογημένο από τη φύση χωριό.
Γύρισα στο "κέντρο" και βολτάροντας είδα το στέκι των κυνηγών του λαγού. Σε καμία μα καμία περίπτωση δεν επικροτώ αυτό το βάρβαρο και απαράδεκτο "σπορ", αλλά στα χωριά η λογική είναι ακόμα διαφορετική. Είναι και αυτή η παρθένα φύση που τους ευνοεί και τους εξιτάρει ακόμα περισσότερο.
Απέναντι από το καφενείο συνάντησα το παντοπωλείο και τα ΕΛΤΑ. Δύο σε ένα, για να γίνονται ευκολότερα και γρηγορότερα οι δουλειές. Εικόνες του παρελθόντος αποτελούν ακόμη και σήμερα το παρόν για κάποια μικρά χωριά της ελληνικής επαρχίας.
Θα ήταν άτοπο σε αυτήν την παρουσίαση να μην αναφερθώ στον Αθλητικό Σύλλογο του χωριού. Η σχέση αυτών των δύο είναι άρρηκτα συνδεδεμένη. Ο Αθλητικός Σύλλογος Βουρβούρων ιδρύθηκε από τον Αθανάσιο Π. Ρωμαίο το έτος 1897, γεγονός που τον καθιστά ως τον τρίτο αρχαιότερο αθλητικό σύλλογο της Ελλάδας με διακρίσεις που θα ζήλευαν ακόμα και οι πιο δημοφιλείς σύλλογοι της χώρας.
Την πιο λαμπρή σελίδα στην ιστορία του Συλλόγου την έγραψε, το δίχως άλλο, ο Χαράλαμπος Δ. Ζούρας, Έλληνας γιατρός και αθλητής, ο οποίος αγωνίστηκε στους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1908, λαμβάνοντας την 4η θέση στον ελεύθερο Ακοντισμό.
Γεννήθηκε στα Βούρβουρα την 1η Ιανουαρίου του 1885. Σπούδασε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και παράλληλα ασχολήθηκε με τον αθλητισμό. Στην Ολυμπιάδα του Λονδίνου, που έγινε το 1908, κάτω από πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες, τελέστηκαν 2 αγωνίσματα Ακοντισμού. Ο Χαράλαμπος Ζούρας (που σε διάφορους αθλητικούς καταλόγους αναφέρεται, λανθασμένα, ως Κωνσταντίνος Ζούρας) τερμάτισε τέταρτος (4ος) με επίδοση 48,61 μέτρα, (παρόλο που κάποιες πηγές τον αναφέρουν ως 3ο Ολυμπιονίκη).
Λίγο καιρό αργότερα από τους Ολυμπιακούς, στους Πανευρωπαϊκούς Αγώνες στο Παρίσι, με τη συμμετοχή και Αμερικανών αθλητών, ο Χαράλαμπος Ζούρας ήρθε πρώτος στο Ακόντιο, καταρρίπτοντας το Ολυμπιακό του ρεκόρ.
Τον Μάρτιο του 1910 συμμετείχε στους Ελληνοαιγυπτιακούς Αθλητικούς Αγώνες του Ρον-Πουέν της Αλεξάνδρειας, όπου και κατέλαβε την πρώτη θέση στο Ακόντιο και στο Πένταθλο. Σύμφωνα με τους παλαιούς συγχωριανούς του και τη λαογραφική παράδοση του χωριού του "πριν αρχίσουν οι Αγώνες είχε παρακαλέσει τους φίλους του και τους συναθλητές του, αν νικήσει, να μη φωνάξουν το όνομά του, αλλά το χωριό του, τα Βούρβουρα. Ακούστηκε δύο φορές ότι νίκησε... ο Βούρβουρας στον Ακοντισμό και στο Πένταθλο".
Στους Ελληνοαιγυπτιακούς αγώνες του 1912 της Αλεξάνδρειας, ήρθε πρώτος στη Δισκοβολία καταρρίπτοντας το ελληνικό ρεκόρ, πρώτος στο Πένταθλο και δεύτερος στο Ακόντιο και στο Λιθάρι.
Αναρωτιέμαι λοιπόν, μήπως στο κτίριο του Παλιού Σχολείου που είχα δει πριν λίγο στεγάζεται ο Αθλητικός Σύλλογος; Γιατί διαβάζω ότι κατέχει κύπελλα που κοσμούν την τροπαιοθήκη του καθώς και πλούσια ιδιόκτητη αρχαιολογική συλλογή με ευρήματα από τη γύρω περιοχή, του 6ου αιώνα π.Χ έως των Ρωμαϊκών και Πρωτοχριστιανικών Χρόνων.
Άλλη μια σπουδαία μορφή που γεννήθηκε στα Βούρβουρα ήταν ο Κωνσταντίνος Ρωμαίος, Έλληνας αρχαιολόγος, ο πρώτος καθηγητής κλασικής αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ακαδημαϊκός και πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών. Είναι τόσο τεράστια προσωπικότητα και τόσο πλούσιο το έργο του που αξίζει να αφιερώσετε λίγα επιπλέον λεπτά διαβάζοντας στον παρακάτω σύνδεσμο τη βιογραφία του:
Κωνσταντίνος Ρωμαίος - Βικιπαίδεια
Ο ήλιος είχε ήδη ξεκινήσει το ταξίδι του προς τη Δύση. Είχε έρθει η ώρα να ξεκινήσω και εγώ το δικό μου μοναχικό ταξίδι της επιστροφής. Είχα μπροστά μου 80 χιλιόμετρα διαδρομής μέχρι το Δάρα τα οποία απαιτούσαν χρόνο μιάμισης ώρας για να καλυφθούν.
Αφιερωμένο στη @Smaragda53 με θερμές ευχαριστίες για την πρότασή της, γιατί αυτήν την παρθένα φύση δεν τη συναντάς πλέον εύκολα σε τέτοια ποικιλομορφία, ζωντάνια και έξαρση.
Last edited: