Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.210
- Likes
- 25.764
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
- Βυτίνα-Όρος Μαίναλο-Χιονοδρομικό Κέντρο-Αλωνίσταινα
- Νυμφασία-Λεβίδι
- Ελάτη-Στεμνίτσα
- Ελληνικό-Λούσιος ποταμός-Αρχαία Γόρτυνα
- Καρύταινα: Το Τολέδο της Ελλάδας!
- Όρος Σαϊτάς
- Βυζαντινός ναός Παναγίας Λεβιδίου και Αρχαιολογικός Χώρος Ορχομενού
- Ναός Αγίας Φωτεινής Μαντινείας
- Και μετά ήρθε ο "Λέανδρος"!
- Βλαχέρνα-Κάστρο Μπεζενίκου-Παναγία Καταφυγιώτισσα-Μονή Αγίας Ελεούσας-Όρος Καστανιά-Μονή Παναγίας της Βλαχέρνας.
- Σαν σήμερα η μάχη στο Λεβίδι, 14 Απριλίου 1821.
- Μαγούλιανα: Ο εξώστης της Αρκαδίας ή μήπως ολόκληρης της Πελοποννήσου;
- Βαλτεσινίκο: Ο τόπος με τα πολλά νερά!
- Μονή Αγίου Νικολάου Βαλτεσινίκου και Μυγδαλιά
- Αρχαιολογικός Χώρος Αρχαίας Μαντινείας
- Κοντοβάζαινα: Το κεφαλοχώρι με τα πολλά νερά και τα όμορφα πλατάνια
- Δήμητρα-Μουριά-Τεχνητή Λίμνη Λάδωνα-Λάδωνας ποταμός
- Λάστα: Το χωριό με μόνιμο αριθμό κατοίκων όσα τα δάχτυλα του ενός χεριού!
- Λαγκάδια: Το "κρεμαστό" χωριό με την πέτρινη ομορφιά!
- Λίμνη Τάκα
- Τεγέα: Αλέα-Αρχαιολογικό Μουσείο-Ναός Αλέας Αθηνάς-Αρχαιολογικό Πάρκο-Στάδιο
- Βούρβουρα: Το σιωπηλό χωριό με την παρθένα φύση
- Δάρα: Η Χώρα των Νάσων (Νησιών)
- Το Δάρα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας
- Το Δάρα μετά την Απελευθέρωση από τον Τουρκικό ζυγό
- Δάρα: Έθιμα και παραδόσεις
- Δάρα: Η μετάβαση από Δήμο σε Κοινότητα και η μετανάστευση
- Το Δάρα και ο Πόλεμος του 1940
- Το Δάρα και ο Εμφύλιος Πόλεμος
- Το Δάρα μετά τον Εμφύλιο και στα χρόνια της Δικτατορίας
- Το Δάρα και ο ζωοδότης κάμπος του
- Το Δάρα και το νερό
- Το μικρό Δάρα της Αυστραλίας
- Το Δάρα και το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού
- Το Δάρα ζει στους ρυθμούς του Αστέρα Ραχούλας
- Κανδήλα-Ιερά Μονή Παναγίας της Κανδήλας-Πηγή Σίντζι
- Λίμνη-Χωτούσα-Αρχαιολογικός Χώρος Καφυών
- Λιμποβίσι-Αρκουδόρεμα-Χρυσοβίτσι: Στα λημέρια του Κολοκοτρώνη
- Πιάνα: Η κατοικία του Θεού Πάνα
- Ζάτουνα: Το χωριό πέρα από το ποτάμι
- Ζυγοβίστι: Το χωριό όπου η ιστορία δεν ξαπόστασε ακόμα-Ο τόπος των Αθανάτων
- Κάψια-Σπήλαιο Κάψια-Πηγή του Πανός-Μηλιά-Ιερό Ιππίου Ποσειδώνος
- Μονή Αιμυαλών
- Βαλτεσινίκο-Μονή Αγίου Νικολάου-Μονή Φιλοσόφου-Ζάτουνα
Το Δάρα και το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού
Ο Γιάννης Τρυφ. Μπακόπουλος γεννήθηκε στο Δάρα το 1902 και στο Δάρα πέθανε το 1995. Αγρότης και μαραγκός ήταν ο άνθρωπος, οικογενειάρχης με πολλά παιδιά και μικρή περιουσία. Στα νιάτα του, βρέθηκε για χρόνια στον στρατό, έζησε από κοντά τη Μικρασιατική καταστροφή και πιάστηκε αιχμάλωτος. Στην Κατοχή ήταν με την Αντίσταση, με το ΕΑΜ. Αυτό αρκούσε για να τον γράψουν στα μαύρα κατάστιχα της εποχής. Αφού πήρε το χρίσμα του αριστερού και γεύτηκε τις εξορίες, τα στρατόπεδα και όλα τα σχετικά, γύρισε στο χωριό και τελικά στάθηκε στα πόδια του δουλεύοντας σαν αγρότης και μαραγκός.
Το σπίτι του ξεχώριζε στο χωριό. Πέρασαν τα πάντα από τα χέρια του και όλα ήταν καμωμένα με μεράκι και τέχνη. Οι πόρτες και τα μπαλκόνια ήταν στολισμένα με περίτεχνα ξύλινα σκαλιστά έργα. Την πρώτη θέση είχαν κυρίως τα πουλιά. Ο δουλευτής αγρότης, ο μεροκαματιάρης μαραγκός, ο αγωνιστής οικογενειάρχης έκρυβε μέσα του έναν καλλιτέχνη, τον οποίο οι ανάγκες της επιβίωσης δεν άφηναν να φανερωθεί. Άλλες ήταν οι προτεραιότητές του. Έτσι κράτησε για χρόνια μέσα του το όνειρο. Ήθελε να λιγοστέψουν οι ευθύνες του πατέρα και τότε η τέχνη του ήρθε στην επιφάνεια, μετά τα 60 του χρόνια. Μέρα-νύχτα πελέκαγε το ξύλο ο μπαρμπα-Γιάννης αποτυπώνοντας τα περασμένα, την ιστορία, τη λαογραφία, την οικιακή βιοτεχνία, τον εξοπλισμό του νοικοκυριού, τα σύνεργα του αγρότη και του τσοπάνη, ακόμα και του πολεμιστή τα άρματα. Με τα παραδοσιακά εργαλεία του περασμένου αιώνα, έκανε το πιο ασήμαντο κομμάτι ξύλου να μιλάει, και να δείχνει κάτι από τα παλιά χρόνια. Ο μπαρμπα-Γιάννης δεν πήγε σε σχολές, ούτε μαθήτευσε κοντά σε μαστόρους, όλα μόνος του τα φαντάστηκε και τα αποτύπωσε με την ψυχή του πάνω στο άψυχο ξύλο.
Το 1979, όταν για πρώτη φορά εκλέχθηκε Πρόεδρος στην Κοινότητα Δάρα ο θείος μου, τον βρήκε ο καλλιτέχνης και του είπε, πως ήθελε να δωρίσει όλα τα ξυλόγλυπτα στο χωριό, στην Κοινότητα, με τον απαράβατο όμως όρο να γίνει μουσείο στο Δάρα. Τότε στο χωριό δεν υπήρχε κτίριο για τέτοιο πράγμα. Μόνο το Κοινοτικό Γραφείο ήταν στεγασμένο σε κοινοτικό κτίριο, αλλά είχε τα χάλια του. Ήταν μικρό, μόνο δύο δωμάτια, και έτσι έμεινε το όνειρο του μπάρμπα-Γιάννη πίσω για χρόνια.
Όμως δεν το έβαλε κάτω. Συνέχισε να πελεκάει και γέμιζε το δικό του σπίτι με τέχνη. Τελικά, το 1993 τελείωσε το κτίριο του Κοινωνικού Ιατρείου και εκεί κρατήθηκε μια αίθουσα και έγινε μουσείο. Έτσι ο θείος μου και Πρόεδρος της Κοινότητας Δάρα παρέλαβε τα πολύτιμα έργα του μπάρμπα-Γιάννη.
Στις 16 Αυγούστου του ίδιου έτους έγιναν τα εγκαίνια και ο μπαρμπα-Γιάννης, που ήταν κοντά στα στερνά του, το χάρηκε με την ψυχή του. 254 ήταν τα εκθέματα, κάποια από αυτά, αν και έχουν έναν αύξοντα αριθμό, είναι σύνολα με δεκάδες ενσωματωμένα κομμάτια.
Μέχρι και την επιγραφή είχε ονειρευτεί και φιλοτεχνήσει ο καλλιτέχνης:
Εκείνη η αίθουσα για τόσα έργα ήταν μικρή και έπρεπε να βρεθεί άμεσα νέος χώρος. Με την ευγενική συγκατάθεση του Μητροπολίτη Αλέξανδρου αξιοποιήθηκε το ισόγειο του παλαιού Δημοτικού Σχολείου. Έγινε λοιπόν μια αξιόλογη αίθουσα, όπου τοποθετήθηκαν κυρίως σε γυάλινα ράφια, τα εκθέματα κατά ομάδες. Όσοι τα είδαν έμειναν με το στόμα ανοιχτό. Κάποιοι που γνώριζαν από τέχνη μίλησαν για τον νέο "Θεόφιλο" στο είδος του. Κάποιοι άλλοι είπαν για θησαυρό, για ανεκτίμητη κληρονομιά.
Όμως λίγο αργότερα ήρθε ο "Καποδίστριας" και κάποιοι δεν καταδέχτηκαν να ασχοληθούν με το μουσείο. Τραγική αδιαφορία ή αδυναμία εκτίμησης και αξιολόγησης του έργου; Αναπάντητα έμειναν τα ερωτήματα. Τον Αύγουστο του 2004 ήρθαν στο Δάρα μερικοί από τους Παναρκάδες. Κάτω από τις πιέσεις, του τότε Προέδρου του Συλλόγου Δαραίων της Αμερικής, αναγκάστηκε ο εκπρόσωπος του χωριού στον Δήμο, να ανοίξει το μουσείο. Ανατριχίλα έπιασε τους επισκέπτες. Η εγκατάλειψη ήταν παντού διάχυτη. Η μόνιμη κλεισούρα της αίθουσας είχε σηκώσει το πάτωμα και είχαν μουχλιάσει τα εκθέματα. Τα έργα θα είχαν σοβαρό πρόβλημα και θα είχαν αλλοιωθεί. Ευτυχώς όμως, προ ολίγων ετών, με πρωτοβουλία του Συλλόγου Δαραίων Αμερικής και Καναδά, είχε διατεθεί το ποσό του 1.000.000 δραχμών, με το οποίο είχε γίνει ειδική συντήρηση στα εκθέματα, και έτσι γλίτωσαν την καταστροφή και τον αφανισμό.
Την 16η Αυγούστου 2014, εγκαινιάστηκε σε νέο πλέον κτίριο, το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού, με προϋποθέσεις και αρχές, που επιτρέπουν στους επισκέπτες να λάβουν άνετη και εποικοδομητική μουσειακή εμπειρία.
Ο νέος εκθεσιακός σχεδιασμός αποτελεί μια πρωτοποριακή ιδέα για μουσεία με λαογραφικό περιεχόμενο. Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της Έκθεσης και του Μουσείου συνολικά, αποτυπώνεται και στη δυνατότητα πρόσβασης που έχει δοθεί για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, όπως τα άτομα με κινητικές δυσκολίες. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα ενσωματώνεται, σε μόνιμη μουσειακή έκθεση, η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Ο Πολυχώρος Εκπαίδευσης στη Νοηματική Γλώσσα και Υποστηρικτικής Παρέμβασης "ΚΙΒΩΤΟΣ" ενστερνίστηκε την ανάγκη για τη χρήση της Ε.Ν.Γ (Ελληνική Νοηματική Γλώσσα) σε μουσεία και δέχτηκε πρόθυμα να υποστηρίξει τη δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού που προβάλλει τις προφορικές παραδόσεις του χωριού. Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής αναδεικνύεται από την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα.
Η κατάλληλη σχεδίαση του κτιρίου για την πρόσβαση ΑμεΑ είχε υπολογιστεί νωρίτερα και ολοκληρώθηκε με τον εκθεσιακό σχεδιασμό. Μελετώντας τις βασικές ανάγκες και την πορεία των ΑμεΑ μέσα στους χώρους, ρυθμίστηκαν θέματα όπως οι αποστάσεις, ώστε να μην εμποδίζονται τα αμαξίδια ή η πορεία των ατόμων με μειωμένη όραση. Τα κατάλληλα ύψη των εκθεμάτων, η δυνατότητα εύκολης ανάγνωσης των κειμένων και άλλες σχεδιαστικές παρεμβάσεις συμβάλλουν στη διευκόλυνση των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Το κτίριο βρίσκεται στο κέντρο του χωριού, απέναντι από την πλατεία, και είναι ένα παραδοσιακό κτίσμα του 1904 με μικρούς χώρους που έχουν προσαρμοστεί στις ανάγκες όλων των επισκεπτών.
Θυμάμαι πολύ καλά, από τα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια, ότι σε αυτό το κτίριο στεγαζόταν, η Αστυνομία στον πρώτο όροφο, και το Ταχυδρομείο στο ισόγειο.
Σπάνια συναντάμε παραδοσιακά κτίρια που να διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό πρόσβασης ατόμων με αμαξίδιο. Έχει επίσης σχεδιαστεί η δυνατότητα ξενάγησης για άτομα με ολική τύφλωση. Με επιστημονικά κριτήρια και σύμφωνα με τις αρχές συντήρησης έχουν επιλεγεί αντικείμενα, από τη συλλογή του μπαρμπα-Γιάννη, που είναι δυνατόν να ψηλαφιστούν, ώστε να γίνει η ξυλογλυπτική τέχνη περισσότερο κατανοητή. Η αναπηρία δεν είναι εμπόδιο για το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού Δάρα.
Στο ισόγειο υπάρχει διαμορφωμένος χώρος που αναπαριστά το "εργαστήριο" του μπάρμπα-Γιάννη με απλωμένα όλα τα σύνεργα της δουλειάς του, καθώς και μια κορνίζα σκαλισμένη από τον ίδιο με τη φωτογραφία του.
Στον επάνω όροφο εκτίθεται όλη η πλούσια συλλογή:
Ο πατέρας του καλλιτέχνη
και η μητέρα του
Νάκα (ξύλινη κούνια μωρού)
Πινακωτή, όπου τοποθετούσαν το ζυμάρι για να φουσκώσει κατά την παραδοσιακή μέθοδο παρασκευής ψωμιού. Είχε πολλά χωρίσματα, ένα για κάθε καρβέλι.
Αν ποτέ βρεθείτε στο Δάρα και θελήσετε να δείτε το μουσείο αναζητήστε τη Φιλιώ, την ιδιοκτήτρια του μοναδικού παντοπωλείου πάνω από την πλατεία, και πείτε της να σας ανοίξει και να σας ξεναγήσει στους χώρους του. Οι δεύτεροι κλειδοκράτορες του μουσείου είναι οι ιδιοκτήτριες του μοναδικού ξενώνα του χωριού με το όνομα "Αρχοντικό Κορδοπάτη".
Τα τελευταία χρόνια το Δάρα απέκτησε ένα αξιόλογο θεατράκι, στο οποίο κάθε καλοκαίρι διοργανώνονται θεατρικές παραστάσεις και συναυλίες και η συμμετοχή του κόσμου είναι καθολική.
Οι επισκέπτες του χωριού δεν πρέπει να χάσουν τη βόλτα στον πευκόφυτο λόφο του Προφήτη Ηλία,
απ΄ όπου θα έχουν πανοραμική θέα προς το Δάρα
αλλά και προς τον ζωοδότη κάμπο του.
Αυτά είχα να διηγηθώ για τη Χώρα των Νάσων, το σημερινό ταπεινό πλην ιστορικό Έθνος Δάρα. Πιστεύω να κατάφερα να μεταδώσω όλα όσα γνωρίζω για τον τόπο των προγόνων μου και μακάρι αυτή η ιστορία να συμβάλλει στη διάσωση των αγώνων και των θυσιών, των προσφορών και των προσπαθειών των κατοίκων του, αλλά και της ιστορίας και των παραδόσεών του.
Ο Γιάννης Τρυφ. Μπακόπουλος γεννήθηκε στο Δάρα το 1902 και στο Δάρα πέθανε το 1995. Αγρότης και μαραγκός ήταν ο άνθρωπος, οικογενειάρχης με πολλά παιδιά και μικρή περιουσία. Στα νιάτα του, βρέθηκε για χρόνια στον στρατό, έζησε από κοντά τη Μικρασιατική καταστροφή και πιάστηκε αιχμάλωτος. Στην Κατοχή ήταν με την Αντίσταση, με το ΕΑΜ. Αυτό αρκούσε για να τον γράψουν στα μαύρα κατάστιχα της εποχής. Αφού πήρε το χρίσμα του αριστερού και γεύτηκε τις εξορίες, τα στρατόπεδα και όλα τα σχετικά, γύρισε στο χωριό και τελικά στάθηκε στα πόδια του δουλεύοντας σαν αγρότης και μαραγκός.
Το σπίτι του ξεχώριζε στο χωριό. Πέρασαν τα πάντα από τα χέρια του και όλα ήταν καμωμένα με μεράκι και τέχνη. Οι πόρτες και τα μπαλκόνια ήταν στολισμένα με περίτεχνα ξύλινα σκαλιστά έργα. Την πρώτη θέση είχαν κυρίως τα πουλιά. Ο δουλευτής αγρότης, ο μεροκαματιάρης μαραγκός, ο αγωνιστής οικογενειάρχης έκρυβε μέσα του έναν καλλιτέχνη, τον οποίο οι ανάγκες της επιβίωσης δεν άφηναν να φανερωθεί. Άλλες ήταν οι προτεραιότητές του. Έτσι κράτησε για χρόνια μέσα του το όνειρο. Ήθελε να λιγοστέψουν οι ευθύνες του πατέρα και τότε η τέχνη του ήρθε στην επιφάνεια, μετά τα 60 του χρόνια. Μέρα-νύχτα πελέκαγε το ξύλο ο μπαρμπα-Γιάννης αποτυπώνοντας τα περασμένα, την ιστορία, τη λαογραφία, την οικιακή βιοτεχνία, τον εξοπλισμό του νοικοκυριού, τα σύνεργα του αγρότη και του τσοπάνη, ακόμα και του πολεμιστή τα άρματα. Με τα παραδοσιακά εργαλεία του περασμένου αιώνα, έκανε το πιο ασήμαντο κομμάτι ξύλου να μιλάει, και να δείχνει κάτι από τα παλιά χρόνια. Ο μπαρμπα-Γιάννης δεν πήγε σε σχολές, ούτε μαθήτευσε κοντά σε μαστόρους, όλα μόνος του τα φαντάστηκε και τα αποτύπωσε με την ψυχή του πάνω στο άψυχο ξύλο.
Το 1979, όταν για πρώτη φορά εκλέχθηκε Πρόεδρος στην Κοινότητα Δάρα ο θείος μου, τον βρήκε ο καλλιτέχνης και του είπε, πως ήθελε να δωρίσει όλα τα ξυλόγλυπτα στο χωριό, στην Κοινότητα, με τον απαράβατο όμως όρο να γίνει μουσείο στο Δάρα. Τότε στο χωριό δεν υπήρχε κτίριο για τέτοιο πράγμα. Μόνο το Κοινοτικό Γραφείο ήταν στεγασμένο σε κοινοτικό κτίριο, αλλά είχε τα χάλια του. Ήταν μικρό, μόνο δύο δωμάτια, και έτσι έμεινε το όνειρο του μπάρμπα-Γιάννη πίσω για χρόνια.
Όμως δεν το έβαλε κάτω. Συνέχισε να πελεκάει και γέμιζε το δικό του σπίτι με τέχνη. Τελικά, το 1993 τελείωσε το κτίριο του Κοινωνικού Ιατρείου και εκεί κρατήθηκε μια αίθουσα και έγινε μουσείο. Έτσι ο θείος μου και Πρόεδρος της Κοινότητας Δάρα παρέλαβε τα πολύτιμα έργα του μπάρμπα-Γιάννη.
Στις 16 Αυγούστου του ίδιου έτους έγιναν τα εγκαίνια και ο μπαρμπα-Γιάννης, που ήταν κοντά στα στερνά του, το χάρηκε με την ψυχή του. 254 ήταν τα εκθέματα, κάποια από αυτά, αν και έχουν έναν αύξοντα αριθμό, είναι σύνολα με δεκάδες ενσωματωμένα κομμάτια.
Μέχρι και την επιγραφή είχε ονειρευτεί και φιλοτεχνήσει ο καλλιτέχνης:
Εκείνη η αίθουσα για τόσα έργα ήταν μικρή και έπρεπε να βρεθεί άμεσα νέος χώρος. Με την ευγενική συγκατάθεση του Μητροπολίτη Αλέξανδρου αξιοποιήθηκε το ισόγειο του παλαιού Δημοτικού Σχολείου. Έγινε λοιπόν μια αξιόλογη αίθουσα, όπου τοποθετήθηκαν κυρίως σε γυάλινα ράφια, τα εκθέματα κατά ομάδες. Όσοι τα είδαν έμειναν με το στόμα ανοιχτό. Κάποιοι που γνώριζαν από τέχνη μίλησαν για τον νέο "Θεόφιλο" στο είδος του. Κάποιοι άλλοι είπαν για θησαυρό, για ανεκτίμητη κληρονομιά.
Όμως λίγο αργότερα ήρθε ο "Καποδίστριας" και κάποιοι δεν καταδέχτηκαν να ασχοληθούν με το μουσείο. Τραγική αδιαφορία ή αδυναμία εκτίμησης και αξιολόγησης του έργου; Αναπάντητα έμειναν τα ερωτήματα. Τον Αύγουστο του 2004 ήρθαν στο Δάρα μερικοί από τους Παναρκάδες. Κάτω από τις πιέσεις, του τότε Προέδρου του Συλλόγου Δαραίων της Αμερικής, αναγκάστηκε ο εκπρόσωπος του χωριού στον Δήμο, να ανοίξει το μουσείο. Ανατριχίλα έπιασε τους επισκέπτες. Η εγκατάλειψη ήταν παντού διάχυτη. Η μόνιμη κλεισούρα της αίθουσας είχε σηκώσει το πάτωμα και είχαν μουχλιάσει τα εκθέματα. Τα έργα θα είχαν σοβαρό πρόβλημα και θα είχαν αλλοιωθεί. Ευτυχώς όμως, προ ολίγων ετών, με πρωτοβουλία του Συλλόγου Δαραίων Αμερικής και Καναδά, είχε διατεθεί το ποσό του 1.000.000 δραχμών, με το οποίο είχε γίνει ειδική συντήρηση στα εκθέματα, και έτσι γλίτωσαν την καταστροφή και τον αφανισμό.
Την 16η Αυγούστου 2014, εγκαινιάστηκε σε νέο πλέον κτίριο, το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού, με προϋποθέσεις και αρχές, που επιτρέπουν στους επισκέπτες να λάβουν άνετη και εποικοδομητική μουσειακή εμπειρία.
Ο νέος εκθεσιακός σχεδιασμός αποτελεί μια πρωτοποριακή ιδέα για μουσεία με λαογραφικό περιεχόμενο. Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της Έκθεσης και του Μουσείου συνολικά, αποτυπώνεται και στη δυνατότητα πρόσβασης που έχει δοθεί για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, όπως τα άτομα με κινητικές δυσκολίες. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα ενσωματώνεται, σε μόνιμη μουσειακή έκθεση, η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Ο Πολυχώρος Εκπαίδευσης στη Νοηματική Γλώσσα και Υποστηρικτικής Παρέμβασης "ΚΙΒΩΤΟΣ" ενστερνίστηκε την ανάγκη για τη χρήση της Ε.Ν.Γ (Ελληνική Νοηματική Γλώσσα) σε μουσεία και δέχτηκε πρόθυμα να υποστηρίξει τη δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού που προβάλλει τις προφορικές παραδόσεις του χωριού. Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής αναδεικνύεται από την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα.
Η κατάλληλη σχεδίαση του κτιρίου για την πρόσβαση ΑμεΑ είχε υπολογιστεί νωρίτερα και ολοκληρώθηκε με τον εκθεσιακό σχεδιασμό. Μελετώντας τις βασικές ανάγκες και την πορεία των ΑμεΑ μέσα στους χώρους, ρυθμίστηκαν θέματα όπως οι αποστάσεις, ώστε να μην εμποδίζονται τα αμαξίδια ή η πορεία των ατόμων με μειωμένη όραση. Τα κατάλληλα ύψη των εκθεμάτων, η δυνατότητα εύκολης ανάγνωσης των κειμένων και άλλες σχεδιαστικές παρεμβάσεις συμβάλλουν στη διευκόλυνση των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Το κτίριο βρίσκεται στο κέντρο του χωριού, απέναντι από την πλατεία, και είναι ένα παραδοσιακό κτίσμα του 1904 με μικρούς χώρους που έχουν προσαρμοστεί στις ανάγκες όλων των επισκεπτών.
Θυμάμαι πολύ καλά, από τα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια, ότι σε αυτό το κτίριο στεγαζόταν, η Αστυνομία στον πρώτο όροφο, και το Ταχυδρομείο στο ισόγειο.
Σπάνια συναντάμε παραδοσιακά κτίρια που να διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό πρόσβασης ατόμων με αμαξίδιο. Έχει επίσης σχεδιαστεί η δυνατότητα ξενάγησης για άτομα με ολική τύφλωση. Με επιστημονικά κριτήρια και σύμφωνα με τις αρχές συντήρησης έχουν επιλεγεί αντικείμενα, από τη συλλογή του μπαρμπα-Γιάννη, που είναι δυνατόν να ψηλαφιστούν, ώστε να γίνει η ξυλογλυπτική τέχνη περισσότερο κατανοητή. Η αναπηρία δεν είναι εμπόδιο για το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού Δάρα.
Στο ισόγειο υπάρχει διαμορφωμένος χώρος που αναπαριστά το "εργαστήριο" του μπάρμπα-Γιάννη με απλωμένα όλα τα σύνεργα της δουλειάς του, καθώς και μια κορνίζα σκαλισμένη από τον ίδιο με τη φωτογραφία του.
Στον επάνω όροφο εκτίθεται όλη η πλούσια συλλογή:
Ο πατέρας του καλλιτέχνη
και η μητέρα του
Νάκα (ξύλινη κούνια μωρού)
Πινακωτή, όπου τοποθετούσαν το ζυμάρι για να φουσκώσει κατά την παραδοσιακή μέθοδο παρασκευής ψωμιού. Είχε πολλά χωρίσματα, ένα για κάθε καρβέλι.
Αν ποτέ βρεθείτε στο Δάρα και θελήσετε να δείτε το μουσείο αναζητήστε τη Φιλιώ, την ιδιοκτήτρια του μοναδικού παντοπωλείου πάνω από την πλατεία, και πείτε της να σας ανοίξει και να σας ξεναγήσει στους χώρους του. Οι δεύτεροι κλειδοκράτορες του μουσείου είναι οι ιδιοκτήτριες του μοναδικού ξενώνα του χωριού με το όνομα "Αρχοντικό Κορδοπάτη".
Τα τελευταία χρόνια το Δάρα απέκτησε ένα αξιόλογο θεατράκι, στο οποίο κάθε καλοκαίρι διοργανώνονται θεατρικές παραστάσεις και συναυλίες και η συμμετοχή του κόσμου είναι καθολική.
Οι επισκέπτες του χωριού δεν πρέπει να χάσουν τη βόλτα στον πευκόφυτο λόφο του Προφήτη Ηλία,
απ΄ όπου θα έχουν πανοραμική θέα προς το Δάρα
αλλά και προς τον ζωοδότη κάμπο του.
Αυτά είχα να διηγηθώ για τη Χώρα των Νάσων, το σημερινό ταπεινό πλην ιστορικό Έθνος Δάρα. Πιστεύω να κατάφερα να μεταδώσω όλα όσα γνωρίζω για τον τόπο των προγόνων μου και μακάρι αυτή η ιστορία να συμβάλλει στη διάσωση των αγώνων και των θυσιών, των προσφορών και των προσπαθειών των κατοίκων του, αλλά και της ιστορίας και των παραδόσεών του.
Last edited: