Ιδέες για αποδράσεις του Σαββατοκύριακου στην Αρκαδία!

Klair

Member
Μηνύματα
2.210
Likes
25.764
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
  1. Κεφάλαιο 1
  2. ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
  3. Βυτίνα-Όρος Μαίναλο-Χιονοδρομικό Κέντρο-Αλωνίσταινα
  4. Νυμφασία-Λεβίδι
  5. Ελάτη-Στεμνίτσα
  6. Ελληνικό-Λούσιος ποταμός-Αρχαία Γόρτυνα
  7. Καρύταινα: Το Τολέδο της Ελλάδας!
  8. Όρος Σαϊτάς
  9. Βυζαντινός ναός Παναγίας Λεβιδίου και Αρχαιολογικός Χώρος Ορχομενού
  10. Ναός Αγίας Φωτεινής Μαντινείας
  11. Και μετά ήρθε ο "Λέανδρος"!
  12. Βλαχέρνα-Κάστρο Μπεζενίκου-Παναγία Καταφυγιώτισσα-Μονή Αγίας Ελεούσας-Όρος Καστανιά-Μονή Παναγίας της Βλαχέρνας.
  13. Σαν σήμερα η μάχη στο Λεβίδι, 14 Απριλίου 1821.
  14. Μαγούλιανα: Ο εξώστης της Αρκαδίας ή μήπως ολόκληρης της Πελοποννήσου;
  15. Βαλτεσινίκο: Ο τόπος με τα πολλά νερά!
  16. Μονή Αγίου Νικολάου Βαλτεσινίκου και Μυγδαλιά
  17. Αρχαιολογικός Χώρος Αρχαίας Μαντινείας
  18. Κοντοβάζαινα: Το κεφαλοχώρι με τα πολλά νερά και τα όμορφα πλατάνια
  19. Δήμητρα-Μουριά-Τεχνητή Λίμνη Λάδωνα-Λάδωνας ποταμός
  20. Λάστα: Το χωριό με μόνιμο αριθμό κατοίκων όσα τα δάχτυλα του ενός χεριού!
  21. Λαγκάδια: Το "κρεμαστό" χωριό με την πέτρινη ομορφιά!
  22. Λίμνη Τάκα
  23. Τεγέα: Αλέα-Αρχαιολογικό Μουσείο-Ναός Αλέας Αθηνάς-Αρχαιολογικό Πάρκο-Στάδιο
  24. Βούρβουρα: Το σιωπηλό χωριό με την παρθένα φύση
  25. Δάρα: Η Χώρα των Νάσων (Νησιών)
  26. Το Δάρα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας
  27. Το Δάρα μετά την Απελευθέρωση από τον Τουρκικό ζυγό
  28. Δάρα: Έθιμα και παραδόσεις
  29. Δάρα: Η μετάβαση από Δήμο σε Κοινότητα και η μετανάστευση
  30. Το Δάρα και ο Πόλεμος του 1940
  31. Το Δάρα και ο Εμφύλιος Πόλεμος
  32. Το Δάρα μετά τον Εμφύλιο και στα χρόνια της Δικτατορίας
  33. Το Δάρα και ο ζωοδότης κάμπος του
  34. Το Δάρα και το νερό
  35. Το μικρό Δάρα της Αυστραλίας
  36. Το Δάρα και το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού
  37. Το Δάρα ζει στους ρυθμούς του Αστέρα Ραχούλας
  38. Κανδήλα-Ιερά Μονή Παναγίας της Κανδήλας-Πηγή Σίντζι
  39. Λίμνη-Χωτούσα-Αρχαιολογικός Χώρος Καφυών
  40. Λιμποβίσι-Αρκουδόρεμα-Χρυσοβίτσι: Στα λημέρια του Κολοκοτρώνη
  41. Πιάνα: Η κατοικία του Θεού Πάνα
  42. Ζάτουνα: Το χωριό πέρα από το ποτάμι
  43. Ζυγοβίστι: Το χωριό όπου η ιστορία δεν ξαπόστασε ακόμα-Ο τόπος των Αθανάτων
  44. Κάψια-Σπήλαιο Κάψια-Πηγή του Πανός-Μηλιά-Ιερό Ιππίου Ποσειδώνος
  45. Μονή Αιμυαλών
  46. Βαλτεσινίκο-Μονή Αγίου Νικολάου-Μονή Φιλοσόφου-Ζάτουνα

Κανδήλα-Ιερά Μονή Παναγίας της Κανδήλας-Πηγή Σίντζι

Μετά από πολλούς μήνες επέστρεψα στο Δάρα για το Πάσχα του 2022. Την Τετάρτη 27-4-2022 έκανα μια solo εκδρομή σε έναν κοντινό προορισμό. Φτάνοντας στο Λεβίδι έστριψα αριστερά ακολουθώντας την ΕΟ Νεμέας-Λεβιδίου η οποία διασχίζει το Πρώτο Ορχομένιο Πεδίο των αρχαίων, δηλαδή τον σημερινό κάμπο του Λεβιδίου. Ο κάμπος είναι μια τεράστια λεκάνη η οποία περιτριγυρίζεται από ψηλά βουνά, γεγονός που κάνει την οδήγηση άκρως απολαυστική, αφού το βλέμμα ταξιδεύει ανεμπόδιστο πολύ μακριά, αντικρίζοντας το πολύχρωμο pachwork που έχει ράψει η ανοιξιάτικη φύση με τα ίδια της τα πανάξια χεράκια.

DSC_0001.jpg



DSC_0004.jpg



DSC_0005.jpg



DSC_0013.jpg


Άφησα πίσω μου τον κάμπο του Λεβιδίου και από το "Στενό" πέρασμα που δημιουργούν οι γεωλογικοί σχηματισμοί πέρασα στο Δεύτερο Ορχομένιο Πεδίο, δηλαδή στον κάμπο της Κανδήλας. Πρόκειται για μια στενή λωρίδα γης, που αποτελεί το πέρασμα από τον κάμπο του Λεβιδίου σ’ αυτόν της Κανδήλας, στις δυτικές υπώρειες του όρους Τραχύ.

DSC_0007.jpg


Στη θέση "Στενό" υπάρχουν υδραυλικά έργα της προϊστορικής εποχής. Το λεγόμενο Πρώτο Ορχομένιο Πεδίο (ο κάμπος του Λεβιδίου) ήταν μικρότερο σε έκταση, αλλά βρισκόταν υψηλότερα (630μ.), ενώ το Δεύτερο Ορχομένιο Πεδίο (ο κάμπος της Κανδήλας) ήταν μεγαλύτερο, αλλά καθώς ήταν χαμηλότερα (620 μ.), υπέφερε από τα λιμνάζοντα ύδατα. Ήδη από την εποχή του Χαλκού, στα δύο Ορχομένια Πεδία έγιναν τεχνητά κοψίματα των βράχων και αποστραγγιστικά και αρδευτικά έργα. Στη χαράδρα στη θέση "Στενό" διανοίχτηκε μια τεχνητή τάφρος, στον χαμηλό ορεινό όγκο, ανάμεσα στις δύο πεδιάδες. Έτσι, τα νερά που κατέκλυζαν και λίμναζαν στο Πρώτο Ορχομένιο Πεδίο διοχετεύονταν με τα τεχνικά αυτά έργα στο Δεύτερο Ορχομένιο Πεδίο. Εκεί, με τη βοήθεια διωρύγων και καναλιών, τα νερά παροχετεύονταν προς υπόγεια βάραθρα, τα οποία οι Αρκάδες αποκαλούσαν ζέρεθρα.

DSC_0009.jpg


Πλησιάζοντας στο χωριό σήκωσα το βλέμμα μου ψηλά και είδα το Μοναστήρι της Παναγίας να φωλιάζει μέσα στα σωθικά του ψηλού βουνού. Σταμάτησα για να το φωτογραφίσω και λίγο μετά έκανα πάλι το ίδιο, αφού είδα το χωριό να απλώνεται μέσα στη "λακκούβα" που δημιουργούν οι γύρω βουνίσιοι όγκοι.

DSC_0017.jpg



DSC_0019.jpg



DSC_0020.jpg


Η Κανδήλα είναι μια ιστορική κωμόπολη της επαρχίας Μαντινείας του νομού Αρκαδίας. Ο πληθυσμός της σύμφωνα με την απογραφή του 2011 είναι 714 μόνιμοι κάτοικοι. Βρίσκεται κοντά στον αρχαίο αρκαδικό Ορχομενό, στους πρόποδες του όρους Ολίγυρτος ή Σκήπιζα (1940μ.), το οποίο είναι προέκταση τους όρους Κυλλήνη (Ζήρεια) και στα διοικητικά όρια των νομών Αρκαδίας, Κορινθίας και Αργολίδος. Η Κανδήλα ζωντανή ακόμα, αντιστέκεται σε πείσμα της ερήμωσης της υπαίθρου και αυτό το οφείλει στην πλούσια τοπική παραγωγή. Είναι χτισμένη στα 775 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Υπάρχουν αναφορές από τον περιηγητή Παυσανία για την ύπαρξη οικισμών στην περιοχή από το 176 μ.Χ. Στη συνέχεια για πρώτη φορά αναφέρεται το 1467 ως "Κανδήλα καταφύγιο" και κατόπιν το 1700 ονομάζεται Cadilla, στην απογραφή που έκαναν οι Βενετοί σε όλη την Πελοπόννησο. Το 1821 η Κανδήλα είχε σημαντική παρουσία στην πορεία της Επανάστασης. Πολλοί αγωνιστές Κανδηλαίοι συμμετείχαν σε μάχες.

Διέσχισα το χωριό περνώντας από την πλατεία του, αλλά δε σταμάτησα κάπου εκεί γύρω. Ήθελα πρώτα να αποκτήσω μια συνολική εικόνα περνώντας τα δρομάκια του με το αυτοκίνητο και μετά να αποφασίσω που θα παρκάρω. Πάντα στις εξορμήσεις μου στα χωριά της Αρκαδίας προτιμώ να αφήνω το αυτοκίνητο κάπου απόμερα και όχι σε "κεντρικά σημεία" και να ξεκινάω τη βόλτα μου με τα πόδια πρώτα από τα σοκάκια και μετά να καταλήγω στην πλατεία. Έτσι έκανα και στην Κανδήλα.

Το πρώτο αξιοθέατο που συνάντησα, μακριά από το κέντρο του χωριού (όσο μπορεί να χαρακτηριστεί "μακριά" μια απόσταση σε ένα σχετικά μικρό χωριό), ήταν το Λαογραφικό Μουσείο. Εξεπλάγην γιατί δεν περίμενα να υπάρχει μουσείο σε αυτό το μέρος. Συνήθως στις μικρές αυτές κοινωνίες πάντα γίνεται λόγος, ακούς ή μαθαίνεις από στόμα σε στόμα για τέτοια αξιοθέατα, αλλά για το εν λόγω μουσείο δεν είχα καμία πληροφορία, οπότε ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για μένα η ύπαρξή του στο χωριό. Τώρα βέβαια το πώς μπορεί κάποιος να δει το μουσείο δεν το γνωρίζω, αφού δεν μπήκα στη διαδικασία να ρωτήσω σε κάποιο καφενείο τον τρόπο της επίσκεψης.

DSC_0022.jpg


Εκ των υστέρων που το έψαξα βρήκα αυτό:

Στις 16 Αυγούστου 2017 στο χωριό Κανδήλα Αρκαδίας ιδρύθηκε το Λαογραφικό Μουσείο με την ονομασία "Ζωοδόχος Πηγή" που παραχωρήθηκε από την Ιερά Μητρόπολη. Ήταν μια σκέψη πολλών ετών και ήρθε η στιγμή να γίνει πραγματικότητα. Με τη συμμετοχή και την αγάπη των συμπατριωτών συγκεντρώθηκε το υλικό του Λαογραφικού Μουσείου (παραδοσιακές στολές, κεντήματα, υφαντά, αργαλειός, οικιακές συσκευές και εργαλεία παλαιών επαγγελμάτων και ό,τι έχει σχέση με την παράδοση του χωριού μας).

DSC_0023.jpg


Ξεκίνησα τη βόλτα μου στα σοκάκια του χωριού συναντώντας αρκετά όμορφα πέτρινα σπίτια αλλά και πολλές πιο σύγχρονες κατασκευές. Ένα συνονθύλευμα δηλαδή παλιού και νέου. Μέχρι και κομμωτήριο διαθέτει η Κανδήλα, αλλά και παιδικό σταθμό και ιατρείο. Συνάντησα και ανθρώπινη παρουσία στα δρομάκια της και μάλιστα είδα να βρίσκονται σε εξέλιξη και κάποιες νέες κατασκευές.

DSC_0031.jpg



DSC_0034.jpg



DSC_0070.jpg



DSC_0029.jpg



DSC_0027.jpg



DSC_0071.jpg



DSC_0048.jpg


Πολλά σπίτια "πνίγονται" από τη βλάστηση και κάποια άλλα αρχοντικά κατασπαράσσονται από τον ανελέητο χρόνο.

DSC_0025.jpg



DSC_0036.jpg



DSC_0065.jpg



DSC_0047.jpg


Σίγουρα την προσοχή του επισκέπτη τραβά η εκκλησία των Αγίων Ταξιαρχών με τον πετρόλ τρούλο, χτισμένη το 1889. Ο ναός ήταν κλειστός και στο πίσω μέρος του πρόσεξα ότι υπήρχαν οικοδομικά υλικά. Ο Ιερός Ναός Παμμεγίστων Ταξιαρχών Κανδήλας κάηκε στο εσωτερικό του τον Ιούλιο του 2019 από άγνωστη αιτία και οι ζημιές που προκλήθηκαν ήταν πολύ μεγάλες.

DSC_0039.jpg



DSC_0061.jpg


Ανηφόρισα το δρομάκι στο πλάι της εκκλησίας και βγήκα στον κεντρικό δρόμο όπου βρίσκεται η μεγάλη πλατεία του χωριού. Γύρω της υπάρχουν καφενεία και ταβέρνες. Μια πετρόχτιστη κρήνη με τρεχούμενο γάργαρο νεράκι με ξεδίψασε και με δρόσισε από την κάψα του ζεστού ήλιου και του περπατήματος.

DSC_0044.jpg



DSC_0052.jpg



DSC_0055.jpg



DSC_0045.jpg

Μνημείο πεσόντων πολέμου στο πάνω μέρος της πλατείας

Απέναντι από την πλατεία ορθώνεται ένα εντυπωσιακό πέτρινο κτίριο, το Ζάζειον Διδακτήριο, στο οποίο λειτουργεί το 3/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Κανδήλας. Είναι δωρεά του Ιωάννη Ζαζιά, ενός Κανδηλαίου που μετανάστευσε στην Αμερική, όμως δεν ξέχασε τον τόπο του. Είχε υποσχεθεί στη μητέρα του να χτίσει ένα σχολείο στο χωριό του για να μορφωθούν οι επόμενες γενιές, κι έτσι κι έκανε! Το περίφημο συνεργείο Ζουμπανιωτών μαστόρων, από το σημερινό Επτάλοφο Κοζάνης, ξεκίνησε την ανέγερση του Σχολείου το 1929 και την ολοκλήρωσε το 1933. Το Ζάζειον Διδακτήριο είναι ένα κόσμημα, χτισμένο από πελεκητή πέτρα το οποίο προσελκύει το ενδιαφέρον των Σχολών Αρχιτεκτονικής για την αξιοθαύμαστη κατασκευή του.

DSC_0051.jpg


Πρόκειται για ένα Σχολείο στο οποίο φοιτούν κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 25 με 30 μαθητές/τριες. Το Σχολείο, εκτός από τις αίθουσες διδασκαλίας, διαθέτει εργαστήριο πληροφορικής, αίθουσα θεάτρου, εξωτερικούς χώρους άθλησης (γήπεδο μπάσκετ και βόλεϊ) και κήπο. Στις κτιριακές εγκαταστάσεις του συστεγάζεται (κοινή είσοδος, κοινός προαύλιος χώρος) με το Νηπιαγωγείο Κανδήλας.

DSC_0058.jpg



DSC_0059.jpg


Έκανα λίγες βολτίτσες ακόμη και γύρισα στο αυτοκίνητο. Επόμενος προορισμός η Μονή της Παναγίας της Κανδήλας πάνω στο βουνό. Ακολούθησα τον ανηφορικό δρόμο αριστερά της πλατείας και συνέχισα προς το βουνό σταματώντας πολλές φορές για φωτογραφίες του χωριού από ψηλά.

DSC_0077.jpg



DSC_0074.jpg



DSC_0076.jpg


Το καλύτερο σημείο για πανοραμική θέα είναι αυτό με τα παγκάκια και το εικονοστάσι. Μετά ο δρόμος στρίβει και το χωριό γίνεται αθέατο.

DSC_0080.JPG



DSC_0082.jpg



DSC_0085.jpg


Η Ιερά Μονή της Παναγίας (10ος αιώνας) είναι χτισμένη στα 940 μέτρα στην κοιλιά ενός μεγάλου σπηλαίου. Είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Παναγίας και είχε εξέχοντα ρόλο στον Αγώνα καθώς υπήρξε άσυλο για τους χριστιανούς της περιοχής, κέντρο εφοδιασμού πυρίτιδας, αλλά και θεραπευτήριο για τους αγωνιστές. Πρωτεργάτης όλου αυτού υπήρξε ο Ηγούμενος της Μονής Καλλίνικος Μιχαλιάδης ο οποίος ασκούσε εμπειρικά την ιατρική σε όποιον την είχε ανάγκη. Για να εμπλουτίσει δε τις γνώσεις του είχε μεταβεί στην Πάδοβα της Ιταλίας για να φοιτήσει στην ομώνυμη Ιατρική Σχολή, φέρνοντας μαζί του στον γυρισμό και ιατρικά εργαλεία. Το 1699 με τα Ορλωφικά η Μονή πυρπολήθηκε και κάηκε ένα μεγάλο μέρος του αρχείου της. Στις 19 Ιουλίου του 1826, στο διάσελο της Κανδήλας και στο Μοναστήρι έγινε η νικηφόρα Μάχη της Κανδήλας κατά των τουρκο-αιγυπτίων του Ιμπραήμ, με οπλαρχηγούς τον Παναγιωτάκη Νοταρά και τον γενναίο Ηγούμενο Καλλίνικο, που σημειωτέον είχε πολεμήσει και σε άλλες πολλές μάχες. Επίσης την Ιερά Μονή είχε επισκεφθεί πολλές φορές με τον γιο του ο ίδιος ο Γέρος του Μοριά Θεόδωρος Κολοκοτρώνης και ήταν σε στενή επαφή με τον Ηγούμενο, κάτι που το μαρτυρεί και μια ιδιόχειρη επιστολή του, που σώζεται και εκτίθεται στο μοναστήρι με την υπογραφή και τη σφραγίδα του.

DSC_0089.jpg



DSC_0107.jpg


Φτάνοντας στο τέλος του δρόμου είδα τοποθετημένες δύο ταμπέλες να προειδοποιούν για αποκολλήσεις και πτώσεις βράχων από το βουνό. Παντού τριγύρω υπήρχαν πεσμένες μεγάλες πέτρες. Καβάντζωσα όσο καλύτερα μπορούσα το αυτοκίνητο και ευχήθηκα να μη φάω κανέναν βράχο στο κεφάλι όση ώρα θα μου έπαιρνει να ανέβω τα 200 περίπου σκαλιά για να φτάσω έξω από την πόρτα του Μοναστηριού.

DSC_0092.jpg



DSC_0093.jpg


Καθ' οδόν η θέα προς τα δύο Ορχομένια Πεδία ήταν ανασοκοφτική. Το μόνο αρνητικό στην όλη φάση ήταν ο κόντρα ήλιος ο οποίος θα μου "χαλούσε" τις λήψεις. Αλλά τι να κάνουμε δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα δικά μας. Παρόλες τις δύσκολες φωτογραφικά συνθήκες κάτι κατάφερα να κάνω από εκεί ψηλά.

DSC_0091.JPG



DSC_0095.jpg



DSC_0088.jpg


Η Μονή ήταν κλειστή, αλλά εγώ έμπηξα τις φωνές μπας και με ακούσει κάποιος: -"Είναι κανείς εδώ; Είναι κανείς εδώ;" (δις) Μόνο τα πουλιά με άκουσαν και άρχισαν να κάνουν χαμηλές πτήσεις και να κρώζουν πιο δυνατά από πριν. Δεν μπορούσα να χορτάσω το θέαμα, γι' αυτό έμεινα αρκετή ώρα, εκεί στην άκρη του χάους όπου είχαν ξηλωθεί τα προστατευτικά κιγκλιδώματα, να παρατηρώ την καταπράσινη θάλασσα που απλωνόταν εκατοντάδες μέτρα κάτω από τα πόδια μου.

DSC_0104.jpg



DSC_0105.jpg


Σώοι και αβλαβείς (αυτοκίνητο και εγώ) αφού δε φάγαμε καμία κοτρώνα στο κεφάλι πήραμε την κατηφόρα για το επόμενο αξιοθέατο της περιοχής. Οδηγώντας ξανά στην ΕΟ Νεμέας-Λεβιδίου έκανα μια στάση για μια λήψη του Μοναστηριού της Παναγίας.

DSC_0117.jpg


Πέντε χιλιόμετρα από την κωμόπολη της Κανδήλας, στα 700 μέτρα υψόμετρο, περιτριγυρισμένη από τα Αρκαδικά Όρη και στην άκρη της πανέμορφης κοιλάδας καλλιεργήσιμων εκτάσεων βρίσκεται η Πηγή Σίντζι. Oι αρχαίες πηγές "Τενείαι" πρέπει να ταυτιστούν με την Πηγή Σίντζι που αναβλύζει στους πρόποδες του Ολίγυρτου. Τα ρέματα αυτής της Πηγής βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τον οστρακοβριθή προϊστορικό οικισμό στη θέση Κουρουπά που πρέπει να ταυτίζεται με την Άμυλο που αναφέρει ο Παυσανίας.

Στον κεντρικό δρόμο Νεμέας-Λεβιδίου υπάρχει ταμπέλα που δείχνει σε ποιο σημείο πρέπει να στρίψεις για την Πηγή. Αυτός λοιπόν ο δρόμος είναι μεν στενός και με λακκούβες αλλά άσφαλτος και τρέχει στην άκρη του κάμπου παράλληλα με τους πρόποδες του βουνού. Χρειάζεται προσοχή και χαμηλή ταχύτητα γιατί μπορεί ξαφνικά να βρεθείς σε κυκλοφοριακή συμφόρηση τέτοιου τύπου:

DSC_0121.jpg


Φτάνοντας στην Πηγή συνάντησα και δεύτερο κοπάδι με τον βοσκό του και τα 4 τσοπανόσκυλά του παρακαλώ. Μόλις πήραν χαμπάρι ότι πάρκαρα το αυτοκίνητο και κατέβηκα έτρεξαν όλα προς το μέρος μου. Αμπαρώθηκα στο όχημα και περίμενα μέχρι που εξαφανίστηκαν πέρα από την πλαγιά. Όταν ξαναβγήκα στον δρόμο είδα έναν σκύλο να τρέχει προς το βουνό. Ευτυχώς δε μου έδωσε καμία σημασία γιατί είχε στο μυαλό του να προλάβει το προπορευόμενο κοπάδι.

Σε όλες αυτές τις solo και όχι μόνο εκδρομές που κάνω τόσο καιρό στα βουνά, στα λαγκάδια και στις ερημιές της Αρκαδίας, το μοναδικό πράγμα που με αγχώνει και με φοβίζει κάπως, είναι αυτές οι συναντήσεις με τα τσοπανόσκυλα ή κάποια αδέσποτα σκυλιά που περιπλανώνται πεινασμένα και παρατημένα στις εξοχές και τους αγρούς. Και να σημειώσω ότι γενικά δε φοβάμαι τα ζώα, πόσο μάλλον τα σκυλιά, τα οποία αγαπώ πολύ. Σε αυτήν την εκδρομή όμως σκέφτηκα ένα κόλπο για παν ενδεχόμενο. Πήρα μαζί μου κροκέτες ώστε, αν ό μη γένοιτο, έρθω tête-à-tête με κάποιο ζωντανό να το καλοπιάσω ταΐζοντάς το.

Πλησίασα στην Πηγή και πήρα τις φωτογραφίες μου.

DSC_0126.jpg



DSC_0131.jpg


Την απόλυτη ησυχία διέκοπτε μόνο το βρεκεκέξ κουάξ κουάξ των βατράχων που πλατσούριζαν στο μικρό ποταμάκι που μόλις είχε γεννηθεί από την Πηγή Σίντζι. Άλλα, πιο δυνατά βρεκεκέξ κουάξ κουάξ, ακούγονταν τώρα μέσα από τις καλαμιές που φυτρώνουν στα λιμνάζοντα νερά της Πηγής. Υπάρχει ένας διαμορφωμένος χώρος με κούνιες και ξύλινα τραπέζια όπου μπορεί κάποιος να κάνει picnic κάτω από τη σκιά των δέντρων που πλαισιώνουν την Πηγή.

DSC_0136.jpg



DSC_0138.jpg



DSC_0125.jpg



DSC_0141.jpg


Η Πηγή αυτή δεν προσελκύει μόνο εκδρομείς, αλλά από τη δεκαετία του 1990 έχει γίνει πόλος έλξης για σπηλαιοδύτες και σπηλαιολόγους από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχουν γίνει πολύ σημαντικές αποστολές με την αρωγή του ΣΠΕΛΕΟ και των δυτών μελών του με αποστολή ορόσημο αυτήν του 2009, όπου οι δύτες έφτασαν στο φοβερό βάθος των 153 μέτρων, καθιστώντας το σπήλαιο ως το βαθύτερο στην Ελλάδα και ένα από τα βαθύτερα στην Ευρώπη. Η σημαντικότερη όμως αποστολή ως τώρα ήταν το 2015 με την ονομασία “Sintzi Cave Expedition”, όπου ο δύτης Φώντας Πιτσινέλης κατάφερε να φτάσει στα 186 μέτρα, συνεχίζοντας το ρεκόρ του Γιώργου Τζαβέλλα (153 μ.) ο οποίος διαπίστωσε πως το σπήλαιο συνεχίζει ακόμα βαθύτερα.

Το νερό μέσα στο σπήλαιο είναι γλυκό και η θερμοκρασία του κυμαίνεται μεταξύ 10-12 βαθμών Κελσίου. Η ορατότητα γενικά είναι πολύ καλή, αλλά διαφοροποιείται μεταξύ των εποχών και φαίνεται να επηρεάζεται από τις βροχοπτώσεις καθώς αυτές μεταβάλλουν και την ορμή που πηγάζει το νερό. Σημαντικό στοιχείο της μορφολογίας του σπηλαίου είναι η δαιδαλώδης έκτασή του και η ιδιαίτερη μορφολογία του. Οι βραχώδεις επιφάνειες έχουν λαξευτεί εδώ και πολλές χιλιάδες χρόνια, από τη δύναμη των υδάτων, που σταδιακά διαμορφώνουν το ανάγλυφο λόγω της διάβρωσης. Τα εδάφη που αποτελούν το σπήλαιο είναι από στέρεα και ισχυρά γεωλογικά υλικά, πράγμα που συντελεί στην καλή ορατότητα.

Η κατάδυση

Η ομάδα του Αντώνη Γράφα, έχοντας ολοκληρώσει στις αρχές του 2017, την εκπαίδευση για κατάδυση σε σπήλαια θεώρησε απαραίτητο πως δε θα μπορούσε, παρά να βιντεοσκοπήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, το σπήλαιο της Πηγής Σίντζι, αναγνωρίζοντας τη σημαντικότητα και την άγρια ομορφιά του.

Η ιδιαίτερα στενή είσοδος του σπηλαίου, που βλέπει βορειοανατολικά, είναι χαρακτηριστική και προϊδεάζει για τις απαιτήσεις της κατάδυσης. Το στενό κομμάτι της έχει κατωφέρεια περίπου 60-70 μοίρες και οδηγεί ως τα 6 μέτρα βάθος, όπου υπάρχει ένας σχετικά μεγάλος χώρος που οι δύτες μπορούν να ετοιμαστούν και να συντονιστούν. Ο μίτος βρίσκεται στα 5-9 μέτρα βάθος και οδηγεί τους δύτες ως τα 350 μέτρα όπου συναντούν τον καταδυτικό κώδωνα που τοποθετήθηκε για τις προαναφερόμενες αποστολές. Πάνω από τον κώδωνα βρίσκεται αεροθάλαμος του οποίου η οροφή εκτείνεται πάνω από την επιφάνεια του νερού κοντά στα 4 μέτρα. Εκεί είναι ορατοί και οι μοναδικοί σταλακτιτικοί σχηματισμοί μέσα σε όλο το σύστημα. Στο σημείο κάτω από τον κώδωνα ξεκινά το πηγάδι που οδηγεί στο βαθύτερο τμήμα του σπηλαίου.

Μετά τον κώδωνα και αντίθετα από τη διαδρομή της εισόδου ο δύτης μπορεί να συνεχίσει προς την έξοδο από μια δευτερεύουσα κυκλική διαδρομή που καταλήγει στο πρώτο 1/3 της αρχικής διαδρομής. Η δευτερεύουσα αυτή διαδρομή αγγίζει τα 24 μέτρα βάθος, σε ένα σημείο που το σπήλαιο στενεύει σε σωλήνα διαμέτρου 2-3 μέτρων.

Πηγή: Πηγή Σίντζι (Αρκαδία) - Grafasdiving | Ανακάλυψη ναυαγίων


Σπηλαιοκατάδυση στον "Άδη" της Αρκαδίας. Ομάδα δυτών έκανε τη βαθύτερη κατάδυση στην Ελλάδα, στον “πλημμυρισμένο Άδη” της Αρκαδίας:


Συνέχισα την πορεία μου ακολουθώντας χωμάτινους αγροτικούς δρόμους απολαμβάνοντας απερίγραπτου κάλλους εικόνες πλαισιωμένες και με ιστορικής αξίας αντίκες.

DSC_0122.jpg

Στο βάθος η κορυφή του Μαινάλου κρατάει ακόμα λίγο χιόνι

DSC_0150.jpg



DSC_0149.jpg


Για ένα μεγάλο κομμάτι της διαδρομής είχα στα αριστερά μου το νεογέννητο ποτάμι της Πηγής Σίντζι. Σταμάτησα το αυτοκίνητο και κατέβηκα στη μέση των χωραφιών για να πάρω μια φωτογραφία. Άκουσα πάλι το τραγούδι των βατράχων, χαμογέλασα ευτυχισμένη για αυτές τις ανεπανάληπτες στιγμές που ζούσα και συνέχισα το ταξίδι μου υπολογίζοντας με το μάτι τη διαδρομή που έπρεπε να ακολουθήσω για να φτάσω στο Λεβίδι.

DSC_0153.jpg



DSC_0155.jpg

Πάλι στο βάθος το Μαίναλο με τη χιονισμένη κορυφή του

DSC_0156.jpg


Κάποια στιγμή συνάντησα ασφάλτινο δρόμο. Έπρεπε να στρίψω αριστερά για να βρω το Λεβίδι και να βάλω τέλος στη σημερινή μου εξόρμηση. Όμως……. κοιτάζοντας δεξιά, πάνω στο βουνό, είδα να κρέμεται ένα χωριό και χωρίς να το καλοσκεφτώ έστριψα δεξιά δίνοντας απρόσμενη παράταση στο οδοιπορικό μου!

Η συνέχεια στο επόμενο κεφάλαιο….

 
Last edited:

malysa

Member
Μηνύματα
1.047
Likes
1.827
Επόμενο Ταξίδι
έλα μου ντε...
Ταξίδι-Όνειρο
3η βραχονησίδα αριστερά
Για το Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης, να προσθέσω και γω ότι είναι εντυπωσιακή η δουλειά που έχει γίνει! Τόσο τα διάφορα δωμάτια, όσο και ο περιβάλλον χώρος.

Εάν είστε χαλαροί ως προς τον χρόνο σας, αξίζει να καθίσετε να δείτε την παρουσίαση-video στην αίθουσα του βυρσοδεψείου!
Επιπλέον μπορείς να καθίσεις και για καφεδάκι (....τουλάχιστον το 2018 που πήγαμε εμείς).
Εμείς τη μέρα εκείνη, βρεθήκαμε και σε εργαστήριο υπαίθριο, που κατά το μεσημέρι στήθηκε με τα παιδιά του χωριού, για να ζυμώσουν και τηγανίσουν πιτούλες (εεε και από μία ώρα που είχαμε υπολογίσει εκεί, μας πήρε 2 ώρες με το τσιμπούσι :xalara::haha:)

Αποτελεί ένα από τα 9 μουσεία σε όλη τη χώρα, που έχει αναλάβει και δημιουργήσει ο Όμιλος Τράπεζας Πειραιώς .... ίσως και για αυτό είναι τόσο προσεγμένο !!!
Ας μου επιτραπεί μια παρένθεση:
Εξαιρετικά επίσης του Ομίλου (έχω επισκεφθεί), είναι και το Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Γιάννενα (!!), όπως επίσης και το Μουσείο Ελιάς στην Σπάρτη (....όχι σαν το δικό μας μικρό Μουσείο Ελιάς στην Πύλαρο, που ανήκει στο κράτος και τα τελευταία χρόνια είναι κλειστό και έχει ερημώσει....sorry για το off-topic αλλά το ξαναθυμήθηκα !!.. :mad::mad::icon_evil:)

(https://www.piop.gr/el/diktuo-mouseiwn.aspx)
 

damasta

Member
Μηνύματα
192
Likes
393
Επόμενο Ταξίδι
ιού επιτρέποντος ΠΑΝΤΟΥ
μου ξυπνάς θύμισες και επιθυμίες.
Σε ηλικία 13-14 χρόνων 'εχω διανυκτερεύσει στο μοναστήρι Τιμίου Προδρόμου.
Ενήλικη πια μαζί με την δική μου οικογένεια πια, πεζοπορήσαμε το νότιο κομμάτι του φαραγγιού. Αυτό που ξεκινά από την Αρχαία Γόρτυνα έως το μοναστήρι.
Διακαής πόθος να περπατήσω μέχρι την μονή Φιλοσόφου.
Η φύση είναι απίστευτη σε αυτά τα μέρη.

Τι όμορφα που γράφεις και παρουσιάζεις τα μέρη που επισκέπτεσαι!!!!!
 

psilos3

Member
Μηνύματα
6.094
Likes
45.318
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Peru, Japan, Iceland
Εκπληκτικό οδοιπορικό και για μια ακόμη φορά πολύ ζωντανές εικόνες!
Μας κάνεις να θέλουμε να δούμε αυτά τα μέρη μια ώρα αρχύτερα. ;)
Όχι τίποτ' αλλο, είναι και δύσκολο να φτάσεις ως εκεί απ' το βορρά, όμως μια εκδρομή στην ορεινή Αρκαδία τη χρωστάω στον εαυτό μου.
Να εισαι καλά να μας ταξιδεύεις.
 

Thalassaki

Member
Μηνύματα
767
Likes
4.751
Επόμενο Ταξίδι
........
Αγαπημένος προορισμός για μικρές μονοήμερες ή διήμερες αποδράσεις η ορεινή Αρκαδία.
Ο τρόπος που εξιστορείς και οι καλλιτεχνικές φωτογραφίες σου δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα τον καλύτερο ταξιδιωτικό οδηγό για να μην φανεί υπερβολή να αναφέρω ότι είναι μακράν καλύτερος!
Σε ευχαριστώ που μοιράζεσαι τόσο όμορφα και απλόχερα τις ταξιδιωτικές σου εμπειρίες!Συνέχισε έτσι!
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.210
Likes
25.764
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Παιδιά σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τη συμμετοχή και τα υπέροχα σχόλια. Θα υπάρξει συνέχεια στο ταξίδι. Δώστε μου λίγο χρόνο για ανασύνταξη. Αυτήν τη στιγμή βρίσκομαι καθ' οδόν προς Αθήνα.

Επανέρχομαι λίαν συντόμως. Καλό δρόμο σε όσους ταξιδεύουν.
 

Stavros1986

Member
Μηνύματα
39
Likes
265
Επόμενο Ταξίδι
ΑΙΓΥΠΤΟΣ
Ταξίδι-Όνειρο
ΗΠΑ
Έδωσες έμπνευση για την επόμενη εξόρμηση! Καλούς δρόμους να ' χεις και να κάνεις πάντα τέτοια όμορφα ταξίδια.
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.210
Likes
25.764
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ

Η περιγραφή του οδικού ταξιδιού μας στην Αρκαδία από αλλού ξεκίνησε και αλλού θα αφηγηθεί και θα τελειώσει. Ξεκίνησε λοιπόν σαν “Ζωντανή Ταξιδιωτική Ανταπόκριση” με τον τίτλο: “Σαββατοκύριακο στην Αρκαδία”, αλλά τελικά θα αναπτυχθεί σαν “Ταξιδιωτική Ιστορία” με τίτλο: “Iδέες για αποδράσεις του Σαββατοκύριακου στην Αρκαδία”.

Το σχόλιο της @malysa ήταν η σπίθα που άναψε και γιγάντωσε τη φωτιά μέσα μου, η οποία ζέστανε το ταξιδιωτικό, συγγραφικό μου μεράκι και έτσι σκέφτηκα να μοιραστώ, μέσω αυτής πλέον της Ιστορίας, περισσότερες λεπτομέρειες, για αυτό το ταξίδι και ειδικότερα να αναπτύξω και να περιγράψω, όλα όσα είδαμε και μάθαμε στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης της Δημητσάνας. Θα ήταν κρίμα να μείνει στην αφάνεια, όλη αυτή η γνώση που προσφέρει το Μουσείο, για αυτές τις σημαντικές επαγγελματικές δραστηριότητες, που έγραψαν ιστορία και στιγμάτισαν μια ολόκληρη περιοχή, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων αιώνων.

Το τελευταίο διάστημα θέλοντας να απαλύνω την ταξιδιωτική στέρηση που βιώνω, λόγω του ιού, έχω κάνει τρία απανωτά ταξίδια στην Πελοπόννησο. Έχω την τύχη να είμαι κάτοχος ενός σπιτιού, στο χωριό Δάρα Αρκαδίας και δεν εννοώ το παλιό, πέτρινο σπίτι του προπάππου μου, που έχω ανεβάσει στο post #2519 του Live from.

IMG_20200919_142625.jpg


Tο σπίτι στο οποίο αναφέρομαι βρίσκεται 2 χιλιόμετρα πριν το χωριό και είναι χτισμένο στα κτήματα του Δαρέϊκου κάμπου. Είναι δηλαδή στην κυριολεξία, “το μικρό σπίτι στο λιβάδι”, αφού δεν έχει κανένα άλλο κτίσμα στην περιοχή, παρά μόνο λιβάδια, κτήματα με μηλιές και ροδακινιές και ένα μικρό ποτάμι, σε απόσταση το πολύ 300-400 μέτρων από το σπίτι. Θεωρώ τον εαυτό μου απίστευτα καλότυχο, που η οικογένειά μου έφτιαξε αυτό το σπίτι, το οποίο αποτελεί το μικρό μας “καταφύγιο”, όταν θέλουμε να πραγματοποιήσουμε σύντομες ή και παρατεταμένες αποδράσεις από την Αθήνα. Ό,τι και να γίνει, πάντα θα υπάρχει αυτός ο μικρός “Παράδεισος” στο Δάρα, για να μας υποδεχτεί και να μας αποφορτίσει από την πίεση της καθημερινότητας.

Στο πρώτο ταξίδι στις 17/9/2020 αρκέστηκα στο να ανεβάσω λίγες φωτογραφίες στο Live from.

Στο δεύτερο ταξίδι στις 3/10/2020 κάνοντας εξόρμηση σε πολύ όμορφα μέρη του νομού Αχαΐας ανέβασα στο Live from περισσότερες φωτογραφίες, γράφοντας και μερικές πληροφορίες, κάτω από κάθε φωτογραφία. Έχω ένα προτέρημα ή μειονέκτημα, όπως το πάρει ο καθένας. Πολλές φορές δεν αρκούμαι σε “ξερές” φωτογραφίες, αλλά θέλω να γράφω και λίγα λόγια, για το μέρος που επισκέπτομαι, ειδικά όταν το ταξίδι είναι οδικό, αλλάζοντας πολλά μέρη κατά τη διάρκειά του. Σε εκείνη την ανάρτηση από την Αχαΐα, η @katkats πάρα πολύ σωστά, μου θύμισε ότι υπάρχει το θέμα “Ζωντανές Ταξιδιωτικές Ανταποκρίσεις”, όπου θα μπορούσα να βάζω περισσότερες φωτογραφίες και να γράφω αναλυτικότερες πληροφορίες για το ταξίδι. Έτσι προέκυψε αυτή η mini ιστορία εδώ:

https://www.travelstories.gr/community/threads/Απόδραση-στην-Αχαΐα.64381/#post-814203
Στο τρίτο ταξίδι στις 10/10/2020 ακολούθησα την ίδια συνταγή, αποτυπώνοντας την πρώτη μέρα με μια εκτενή ανάρτηση στο θέμα “Ζωντανές Ταξιδιωτικές Ανταποκρίσεις”. Αυτή η διαδικασία μου πήρε πολλές ώρες για να γίνει. Ξεκίνησα στη 1:00 μετά τα μεσάνυχτα και τελείωσα στις 7:00-7:30 το πρωί, για να είμαι εντός του πνεύματος του topic. Θα μου ήταν πανεύκολο να ανεβάσω 15-20 φωτογραφίες και να γράψω μικρές λεζάντες κάτω από αυτές. Δεν μου αρέσουν όμως τα εύκολα. Προτιμώ τις πιο ολοκληρωμένες αναρτήσεις, με αναλυτικές πληροφορίες για τους τόπους που επισκέπτομαι, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στον αναγνώστη, να έχει μια όσο το δυνατόν πιο εμπεριστατωμένη εικόνα, για τους προορισμούς που περιγράφω.

Στη συνέχεια βλέποντας τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον των μελών, πρότεινα στην @katkats να μεταφέρει το θέμα στις “Ταξιδιωτικές Ιστορίες”, γιατί θεώρησα ότι σαν Ιστορία “σηκώνει” καλύτερες αναλύσεις και περισσότερες πληροφορίες, απ΄ ότι σαν “Ζωντανή Ανταπόκριση”. Πόσα παραπάνω πράγματα να προλάβεις να αναφέρεις σε μια ζωντανή ανταπόκριση, όταν μάλιστα, σχεδόν όλη τη μέρα ταξιδεύεις, αλλάζοντας χωριά και περιοχές?

Έτσι λοιπόν το θέμα θα εξελιχθεί σε κανονική Iστορία, ώστε να μπορούν να προστεθούν με άνεση χρόνου, περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες, αλλά και επιπλέον προορισμοί από το προηγούμενο ταξίδι μου, στις 17/9/2020

Το ήδη αναρτημένο κεφάλαιο έχει επεξεργαστεί εκ νέου και έχει προστεθεί “άπειρο” νέο οπτικό και πληροφοριακό υλικό. Σας προτρέπω λοιπόν να το ξαναδιαβάσετε, διότι πλέον δεν έχει καμία σχέση με την αρχική αφήγηση, η οποία είχε κινηθεί σε λίγο πιο “αυστηρό” και πιο “διεκπεραιωτικό” στυλ, όπως άρμοζε άλλωστε σε μια ταξιδιωτική ανταπόκριση.

Ελπίζω να σας ικανοποιήσει αυτή η αλλαγή καθώς και η εξέλιξη της Ιστορίας και περιμένω σχόλια και εντυπώσεις.
 
Last edited:
Μηνύματα
50
Likes
22
Επόμενο Ταξίδι
Σκωτία!
Ταξίδι-Όνειρο
Αλασκα
Αν δεν εχετε πάει να πάτε και στο χωριο κάψια και να επισκεφθείτε το ομώνυμο σπήλαιο, έχει πανέμορφους σταλαγμίτες και υπολλείματα ανθρώπινης ζωής, νομίζω το έχω ξανασχολιάσει ένας φίλοςμ έχει πατρικο στη κώμη οπότε έχω κάνει πολλες διανυκτερεύσεις στη περιοχη και έχει απιστευτα μέρη
 

katkats

Moderator
Μηνύματα
9.605
Likes
12.424
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ν. Αμερική
Πολύ χαρούμενη με κάνεις @Klair με την ιστορία σου γιατί κι εγώ το έχω ρίξει στο οδικό (όχι τόσο συχνά βέβαια γιατί από χρόνο πάσχουμε) και η Πελοπόννησος είναι η πρώτη σκέψη πάντα. Την Αρκαδία δε την ακούω χρόνια τώρα και ακόμα δεν την έχω επισκεφθεί. Οπότε ευχαριστώ!
 

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.181
Μηνύματα
883.223
Μέλη
38.891
Νεότερο μέλος
CrisPan

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom