Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 9.666
- Likes
- 50.508
- Επόμενο Ταξίδι
- Umhlanga
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προσδοκίες
- Κύπρος
- Αμμόχωστος - Kantara - Gormaz - Ριζοκάρπασο
- Bellapais - Κυρήνεια - Αγ.Μάμας - Πέδουλα
- Photos Κύπρος
- Photos Κύπρος ΙΙ
- Μοναστήρι Κύκκου - Πάφος - Λεμεσός
- Κούριο, Χοιροκοιτία κ Λευκωσία
- Photos Κύπρος ΙΙΙ
- Αξιολόγηση Κύπρου
- Καζακστάν
- Αστάνα
- Photos Αστάνα
- Karaganda - Dolinka - Almaty
- Photos Καζακστάν
- Άλματι
- Τουρκεστάν
- Photos Καζακστάν ΙΙ
- Αξιολόγηση Καζακστάν
- Τασκένδη - Σαμαρκάνδη
- Σαμαρκάνδη κ Shakhrisabz
- Elliq Qala - Χίβα - Nukus
- Photos Ουζμπεκιστάν
- Λίμνη Αράλη
- Photos Λίμνη Αράλη
- Αράλη-Νούκους
- Τουρκμενιστάν
- Ashgabat
- Photos Τουρκμενιστάν
- Ashgabat και πάλι
- Kow Ata - Mary
- Gonur - Merv
- Αξιολόγηση Τουρκμενιστάν
- Bukhara
- Αξιολόγηση Ουζμπεκιστάν
- Άφιξη Μπισκέκ
- Issyk - Kol
- Issyk Kol - Tamga - Naryn
- Song Kol - Kyzyl Oi
- Susamyr, Toktogul & Arslanbob - Osh
- Τατζικιστάν
- Murgab κ Langar
- Langar - Vrang - Yamchun - Khorog
- Durum Kul - Khorog
- Jizeau
- Κalai Khum
- Dushanbe
- Garm - Jafr - Margeb
- Iskander Kul - Penjikent - Istarashvan
- Αξιολόγηση Κιργιστάν
- Αξιολόγηση Τατζικιστάν
Ημέρα 26: Kow Ata και τελευταία διανυκτέρευση στην Ashgabat
Μας έτυχε πάλι η πιο άχρηστη από τις δύο ξινές ρεσεψιονίστ. Φυσικά νερό δεν υπήρχε ακόμη στα δωμάτια των παιδιών ενώ ο μάγειρας (μαζί του και το πρωινό) ήταν άφαντος, αλλά έκανε τουλάχιστον ένα κόπο η ξινή να τον πάρει τηλέφωνο.
Εμφανίστηκε ο ξεναγός μας για τη σημερινή ημέρα, ο τεράστιος απ' όλες τις απόψεις Όλεγκ (νομίζω προφέρεται Άλεγκ, αλλά δεν το έχω με τα ρώσικα), που θα μας συνόδευε μόνο για σήμερα. Για τις επόμενες ημέρες είχαμε κανονίσει απλά τράνσφερ, αλλά ο Όλεγκ επέμενε πως ειδικά για τον αρχαιολογικό χώρο του Gonur θα ήταν απαραίτητη παρουσία ξεναγού, αλλιώς δε θα καταλαβαίναμε και πολλά. Είπαμε ότι θα το σκεφτούμε και θα στο τέλος της ημέρας (ανάλογα πάντα και με τις επιδόσεις του Όλεγκ) θα το συζητούσαμε με την Αντονίνα.
- Την ξέρεις την Αντονίνα; ρώτησε ο Κρεκούζας, που του είχε γυαλίσει
- Ναι, αμέ, λέει ο Όλεγκ.
-Παντρεμένη είναι; ξαναρωτάει ο Κρεκούζας
- Ναι, είναι παντρεμένη, λέει ο Όλεγκ.
- Α κρίμα, λέω εγώ, γιατί του Κρεκούζα του φάνηκε καλό μιλφόνι.
- Δηλαδή την ξέρεις πολύ καλά; ρωτάει πάλι ο Κρεκούζας
- Ε, η γυναίκα μου είναι, λέει ο Όλεγκ!
Χαχαχα, καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς... Κάπως έτσι ξεκίνησε η γνωριμία μας με τον Όλεγκ, αυτόν τον εξαιρετικό ξεναγό και άνθρωπο. Ξεκινήσαμε μαζί με τον πολύ σοβαρό οδηγό και το αψεγάδιαστο όχημά του (μωρέ μπράβο το stantours... ουδεμία σχέση με την Αράλη). Στις άπειρες απορίες μας ο Όλεγκ απαντούσε ειλικρινά, για να μην πούμε ότι μας άλλαξε και νόμισμα σε ισοτιμία 1:14,2 που ήταν εν τέλει και η σωστή ισοτιμία στο δρόμο (το διαπίστωσα μιλώντας με δυο διαφορετικές μαυραγορίτισσες, όταν ζητούσα πάνω από 14 έφευγαν, προφανώς δεν είχαν κέρδος από κει και πάνω) οπότε η χώρα έγινε εντυπωσιακά φτηνότερη από εδώ και πέρα.
Χωρίς μαλλιά στη γλώσσα, ο Όλεγκ χαρακτήρισε τη χώρα όχι τρομακτικά δημοκρατική (προσπαθώ να μην τον βάλω σε μπελάδες, ήταν διακριτικός ο άνθρωπος) , για τον Μπέρντι μας είπε πως στην αρχή όντως έκανε κάποιες θετικές μεταρρυθμίσεις αλλά πλέον είναι ίδιος ο Νιγιαζόφ, πως ο ίδιος ο εργαζόμενος στον τουρισμό είναι προνομιούχος, ο πραγματικός μισθός σε όρους μαύρης αγοράς (αφού αυτή η ιστομία μετράει) είναι γύρω στα 100$ και κάπου εκεί κάναμε την πρώτη μας στάση στο τζαμί Gypjak, αν το γράφω σωστά, όπου μια στρατιά από καθαρίστριες προσποιούνταν πάλι πως καθάριζαν κάποια αόρατα σκουπίδια.
Οι φωτογραφίες στο τζαμί υποτίθεται πως απαγορεύονταν, αλλά δεν είδαμε κανέναν να ασχολείται. Τρομερά εντυπωσιακό το κτίσμα και φοβερός ο τρούλος, αλλά μάλλον το σημαντικότερο ήταν πως στο μιναρέ εκτός από στίχους από το Κοράνι βρίσκονταν σκαλισμένοι και στίχοι... από το βιβλίο Ρουχνάμα του λατρεμένου Νιγιαζόφ. Κυριολεκτικά Θεός ο τύπος, έχει αναγάγει το βιβλίο του σε ιερά κείμενα!
Δίπλα βρίσκεται το μαυσωλείο του ιδίου του Νιγιαζόφ, το οποίο και σχεδίασε ο ίδιος. Δεν το βρήκα καθόλου κακόγουστο, ενώ περιείχε και τάφους των συγγενών του. Παραδίπλα κάναμε στάση στο τζαμί που έχτισε ο Νιγιαζόφ για να γιορτάσει το hadj που έκανε στη Μέκκα. Ο Όλεγκ σημείωνε με νόημα πως ο Νιγιαζόφ ήταν άθεος και μέλος του Τουρκμενικού Κομουνιστικού Κόμματος όσο η χώρα αποτελούσε Σοβιετική Δημοκρατία, αλλά την επόμενη της απόσχισης θυμήθηκε πως είναι μουσουλμάνος και καπιταλιστής. Ρώτησα για το γιο του Νιγιαζόφ, το διαβόητο πλέιμπόη Μουράτ και εισέπραξα ένα ειρωνικό γελάκι από τον Όλεγκ. Αργότερα, σε ένα δείπνο με αρκετή βότκα, ο Όλεγκ μας εκμυστηρεύτηκε πως η πρώτη του σύζυγος (ρώσικης καταγωγής κι αυτή) μια μέρα ήρθε σπίτι και του είπε πως θέλει να πάρουν διαζύγιο. "Υπάρχει άλλος;", τη ρώτησα. "Ναι", μου απάντησε. "Τον ξέρω;". "Ίσως από την τηλεόραση... Τον λένε Μουράτ". Τέλος συζήτησης...
Περάσαμε από ένα σύμπλεγμα νέων σπιτιών, τα οποία όμως ήταν ακατοίκητα. "Ποιος θα έρθει να ζήσει εδώ, στη μέση του πουθενά;" αναρωτήθηκε ο Όλεγκ. Εν τέλει φτάσαμε και στο σπήλαιο Kow Ata, το οποίο είναι γνωστό για την υπόγεια λίμνη του και τη δυνατότητα να κάνει κανείς μπάνιο σε αυτήν. Απέξω υπήρχαν μερικές ταπεινές πλαστικές καρέκλες με δυο-τρία κεμπαμπατζίδικα. Μπήκαμε στο σπήλαιο, όπου μια φαινομενικά ατελείωτη σκάλα μας οδηγούσε στα έγκατα της γης, υπό τη μυρωδιά μεθανίου. Ένα εκπληκτικής αισθητικής παραβάν έδινε τη δυνατότητα σε όποιον ήθελε να βάλει το μαγιό του, το οποίο κάναμε όλοι, παρότι μόνο ο Τζόρντι είχε φέρει μια μικρή πετσέτα ποδιών από το ξενοδοχείο. Οι μόνοι άλλοι επισκέπτες ήταν 3 Τουρκμένοι, που απολάμβαναν το μπανάκι τους με το νερό στους 36 βαθμούς Κελσίου.
Ξαφνικά ακούστηκε ένας παφλασμός και είδαμε τον Κρεκούζα κάτω από το νερό και τα χέρια του πάνω από την επιφάνεια με το κινητό στο χέρι να κινούνται απότομα. "Καλά ρε, τι κάνεις; Αφού είναι αδιάβροχο το κινητό" ρώτησε ο Θ. "Πνίγομαι ρε μ... δεν πατώνω και δεν ξέρω μπάνιο!!!" φώναξε ο Κρεκούζας μόλις βρήκε μια πέτρα να πατήσει από τα άπατα στα οποία έπεσε απότομα. Χαχαχα, εμείς νομίζαμε ότι έπαιζε με το κινητό του. Παραλίγο να τον χάσουμε τον Κρεκουζάκο.
Γελάσαμε οι τέσσερις μας και πάλι, είχε δέσει καλά η παρέα, της οποίας ο μόνος συνδετικός κρίκος ήμουν εγώ. Απόδειξη του πόσο καλά τα πήγαμε είναι ότι πλην Τζόρντι (που ερωτεύτηκε μια Βενεζολάνα και το χάσαμε το παιδί για τα επόμενα χρόνια...) οι υπόλοιποι ετοιμαζόμαστε για Βανουάτου σε λίγες μέρες σε men only εκδρομούλα. Ζεστό το νερό, ιδιαίτερη εμπειρία το μπανάκι στο σπήλαιο, μιας που δεν είχαμε πετσέτες βγήκαμε έξω να στεγνώσουμε κάτω από τον ήλιο και χτυπήσαμε μερικά σασλίκ με τον Όλεγκ και τον οδηγό του, που δε δέχθηκαν να τους κεράσουμε πάντως.
Παρότι γυρίσαμε κουρασμένοι, ο Τζόρντι κι εγώ ζητήσαμε από τον Όλεγκ να μας αφήσει στο μουσείο με το μνημείο του ταύρου αν και ο ίδιος επέμενε πως δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο. Η είσοδος είχε 10$ αλλά με λίγα παρακαλητά και χαμόγελα μας επέτρεψαν να πληρώσουμε σε manat, στην επίσημη ισοτιμία, άρα μόλις 35 manat, δηλαδή 2,5€, καθόλου άσχημα, αν και η χρήση φωτογραφικής μηχανής κόστιζε... άλλα τόσα. Έξτρα ήταν και η χρέωση υπηρεσιών ξεναγού, τις οποίες αποφασίσαμε να μην πάρουμε, αλλά τελικώς η γλυκιά κοπελίτσα ξεναγός μας ακολούθησε, λέγοντας "χωρίς εμένα τι θα καταλάβετε;".
Το πρώτο κομμάτι του μουσείου είναι αφιερωμένο στην μάχη του Goz Tepe το 1880, όπου παρατάχθηκαν οι Ρώσοι απέναντι στους Τουρκμένους. Η τεράστια μακέτα ήταν υπερπαραγωγή με ηχητικά εφέ, κούκλες σε φυσικό μέγεθος και αλλαγή φωτισμού ώστε η μάχη να φαίνεται ζωντανή και, παρά το πάντα υφέρπον κιτς που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή, ήταν πολύ προσεγμένη η παρουσίαση. Φυσικά δεν έλειπαν τα πορτρέτα του πατέρα και του παππού του Μπέρντι και μερικά memorabilia από τους δύο Παγκοσμίους Πολέμους.
Η επόμενη αίθουσα ήταν αφιερωμένη στον καταστροφικό σεισμό της Ασγκαμπάτ, ο οποίος την ισοπέδωσε πραγματικά τον Οκτώβριο του 1948, αφήνοντας σε λιγότερο από ένα λεπτό μόνο συντρίμμια και 110.000 νεκρούς. Η απεικόνιση του σεισμού με εφέ και αισθητική Χόλιγουντ ήταν φιλότιμη, αν και οι φωτογραφίες της πόλης προ και μετά σεισμού ήταν από μόνες τους ενδεικτικές του μεγέθους της καταστροφής.
Η τρίτη αίθουσα που έδειχνε το παρόν και το μέλλον της πόλης ήταν πάρα πολύ ενδιαφέρουσα. Όλα αυτά τα φουτουριστικά, περίεργα, αξιοθαύμαστα και ταυτόχρονα αλλόκοτα κτίρια έκαναν παρέλαση μπροστά στα μάτια μας με ολογράμματα, μακέτες και τρισδιάστατες παρουσιάσεις.
Στρέψαμε την προσοχή μας και στην ξεναγό. Ήταν 21 ετών, το όνομά της ήταν να γίνει διπλωμάτης και σπούδαζε Hindi και Φαρσί, ενώ της άρεσε η δουλειά της στο μουσείο "γιατί γνωρίζει ανθρώπους απ' όλο τον κόσμο". Δυστυχώς δε δεχόταν φιλοδώρημα με τίποτε.
Αμέσως μας πήρε ένα ωτοστόπ και κατευθυνθήκαμε προς την αγορά, περνώντας από διάφορα φουτουριστικά μνημεία και κτίρια που δεν είχαμε δει ως τότε (μεταξύ των οποίων ένα ξενοδοχείο κι ένα επίχρυσο άγαλμα του Μπέρντι πάνω σε άλογο). Η αγορά δεν ήταν άσχημη, αλλά της έλειπε χρώμα, λογικό αφού ήταν καινούρια, ο Μπέρντι είχε καταργήσει την "πολύβουη και βρώμικη παλιά αγορά" κι είχε χτίσει μια πολύ πιο αποστειρωμένη στη θέση της, που όσο οργανωμένη και καθαρή κι αν ήταν, έμοιαζε άψυχη.
Βρεθήκαμε στο ξενοδοχείο Gran Turkmen με τον Κώστα και το Θ. που είχαν ξεκουραστεί λίγο και χρησιμοποιώντας τον αέρα Μπραντ Πιτ που δίνει το ότι είσαι λευκός χωρίς να σου λείπουν δόντια στην Ασγκαμπάτ, πείσαμε τη ρεσεψιονίστ να μας δώσει κωδικούς ίντερνετ που κανονικά είναι μόνο για τους θαμώνες του ξενοδοχείου. Ο Θ. μάλιστα ψώνισε κι ένα ωραίο χαλί, ενώ ακόμη κι εγώ με το Τζόρντι βρήκαμε μπλουζάκια για ν' αγοράσουμε και πήρα κι ένα ωραιότατο τσεμπέρι για τη Γιώργαινα, το οποίο και δε φόρεσε ποτέ "διότι είναι κακόγουστο". Κουβανές, δεν έχουν ιδέα από γούστο...
Περάσαμε για άλλη μια φορά άδειες λεωφόρους και διαμερίσματα και καταλήξαμε στο ίδιο ηρωικό εμπορικό κέντρο, αν κι αυτή τη φορά αλλάξαμε εστιατόριο, αλλά πάλι καλά φάγαμε κι ανακαλύψαμε και κάτι μπασκέτες όπου έγινε ΧΑΜΟΣ, απορώ που δε μας έδιωξαν δηλαδή, τέσσερις μαντράχαλους που αντί να ρίχνουν βολές όπως υποδείκνυε το παιχνίδι με τον κερματοδέκτη, αναλώθηκαν στο να κάνουν αντιαθλητικά φάουλ, να τριπλάρουν γύρω από κολώνες και να παίζουν σα δεκαεπτάχρονα σε πενθήμερη εκδρομή. Ωραία παρέα είμαστε, μπράβο μας, μας χάρηκα και σήμερα.
Ημέρα 27: Mary
Σε επανάληψη της μέρας της μαρμότας, ο μάγειρας πάλι δεν ήρθε στην ώρα του, αλλά με τέτοιο χαμόγελο δεν μου πήγαινε να του κάνω παρατήρηση, σε αντίθεση με την ξινή που με χαρά θα την έπνιγα κάθε φορά που μου έλεγε "call Antonina". Εμφανίστηκαν πάντως κάποιοι επίσημοι που του τα έψαλλαν για τα καλά.
O Όλεγκ από την άλλη, τις υπηρεσίες του οποίου ζητήσαμε και πληρώσαμε με μεγάλη χαρά (15$/άτομο/μέρα μας κόστισε και άξιζε κάθε σεντ), ήταν τύπος και υπογραμμός. Μετά την αναχώρηση ο Θ. θυμήθηκε πως ξέχασε τα γυαλιά του, επιστρέψαμε αλλά δε βρέθηκαν, αν και μάλλον η απώλεια έλαβε χώρα στο εμπορικό κέντρο την προηγούμενη, αλλά τι να κάνουμε, συμβαίνουν αυτά. Τουλάχιστον δε χάθηκε κανένα γκατζετάκι του Κρεκούζα γιατί εκεί θα υπήρχε πραγματικός θρήνος. Ο προορισμός μας για σήμερα θα ήταν η Mary, που θα μας έδινε την ευκαιρία να δούμε τη ζωή σε αστικό κέντρο εκτός Ασγκαμπάτ και, ξυρίως, θα ήταν και το ορμητήριό μας για να δούμε αρχαιολογικούς χώρους στην περιοχή, όπως το Gonur και τη Merv.
H πρώτη μας στάση ήταν -νομίζω- στο μαυσωλείο Anau, ένα πολύ ιδιαίτερο κτίσμα διακοσμημένο με κινέζικους δράκους αντί για τα συνήθη ισλαμικά σύμβολα, το οποίο όμως είχε υποστεί σημαντικές ζημιές με το σεισμό του 1948. Παραδίπλα θαυμάσαμε μια ενδιαφέρουσα υπόγεια δεξαμενή νερού ενώ προσκυνητές έδεναν μαντήλια σ' ένα δέντρο και παιδικά παιχνίδια ανάλογα με το φύλο του παιδιού που επιθυμούσαν να αποκτήσουν σε μια σχεδόν μυστικιστική ατμόσφαιρα.
Η επόμενη στάση θα μας πήγαινε πολλές χιλιετίες πίσω, στις ανασκαφές της Abiwert, πόλης που χρονολογείται στην εποχή του χαλκού, με τους αρχαιολόγους να μας δείχνουν τα ευρήματα... του μήνα, ενώ μου δόθηκε η εντύπωση ότι ήθελαν να μας τα πουλήσουν, με τον Όλεγκ να αρνείται να μεταφράσει και να πάρει μέρος στη συναλλαγή. Η έκταση της πόλης και η ηλικία της ήταν το εντυπωσιακότερο, διότι οπτικά δεν είχε να παρουσιάσει και πολλά, όπως συνηθίζεται με αρχαιολογικούς χώρους τέτοιας ηλικία.
Η στάση για μεσημεριανό έγινε σε ένα ταπεινό εστιατόριο που παραλίγο να γίνει ταπεινότερο όταν ο ανεμοστρόβιλος Κρεκούζας πάτησε πάνω στα καλάμια που προστάτευαν το κανάλι που περνούσε δίπλα από το εστιατόριο και κόντεψε να χαντακωθεί όπως έσπασε η καλαμωτή. Αν είχε πέσει μέχρι μέσα, θα είχε πνιγεί αυτόματα, αφού μπάνιο δεν ξέρει ο λεβέντης. Φτηνό το φαγητό, άλλωστε με την ισοτιμία της μαύρης αγοράς όλα τσάμπα ήταν...
Πολλές οι ώρες οδήγησης, εκατοντάδες τα χιλιόμετρα και λυπήθηκα τον αρμενικής καταγωγής οδηγό μας με την οδοντοστοιχία-λατέρνα που έφαγε ένα πρόστιμο αφού οδηγούσε με 71χλμ/ώρα σε δρόμο με ανώτατο όριο τα 60, αλλά επιτέλους φτάσαμε στη Mary. Περάσαμε από τη μεγαλύτερη γιούρτα στον κόσμο, θαυμάσαμε μπόλικα δημόσια κτίρια με τη μάπα του Μπέρντι πάνω, ενώ το ξενοδοχείο μας ήταν απλό αλλά ΟΚ και κάτσαμε για δυο ωρίτσες να ξεκουραστούμε, χαριεντιζόμενοι με τις ντροπαλές ρεσεψιονίστ που μας έδωσαν τα χαρμόσυνα νέα πως υπάρχει wifi, άρα θα μπορούσα να φτιάξω και τις ομάδες μου στο φάντασι, ο Τζόρντι να μιλήσει με τη Βενεζολάνα του, ο Κρεκούζας να ινσταγκραμιστεί κι ο Θ. να δει το γιόκα του σε βιντεοκλήση.
Για πρώτη φορά βλέπαμε μη λευκά αυτοκίνητα, αγάλματα που δεν είχαν σχέση με τον πρώην ή νυν πρόεδρο κι ένα άγαλμα βιβλίου με λουλούδια, που είναι αντίγραφο του ανθοκομικού βιβλίου του Μπέρντι! Ο οποίος πρέπει να σας πω ότι πρόσφατα διάβασα πως έγραψε κι άλλο βιβλίο, αυτή τη φορά με θέα το τσάι και τις ιαματικές του ιδιότητες, το οποίο και δώρισε στους υπουργούς του, που συγκινημένοι του φιλούσαν τα χέρια, όπως μπορεί να δει κανείς σε σχετικά γιουτουμπικά βίντεο.
Το μεγάλο τζαμί της πόλης είχε το ενδιαφέρον του, πέραν της γιγάντιας φωτογραφίας στο εξωτερικό του με τον Μπέρντι να ποζάρει ως Θεός μπροστά στα μισά τζαμιά της χώρας που στριμώχνονταν πίσω του.
Πεινάσαμε οι άνθρωποι κι ο Όλεγκ μας πήγε σε ένα ενδιαφέρον καφέ στα προάστια της πόλης που είχε ποικιλία, καλές γεύσεις και τιμές για γέλια (με 10€ σκάσαμε και οι 5). Ο Όλεγκ, πίνοντας τις βότκες του και πολύ χαλαρός μαζί μας μιλούσε άφοβα για πολιτική: καμία ελπίδα για αλλαγή στο μέλλον, απολιτίκ οι νέοι που το έχουν ρίξει στο αλκοόλ και στο πώς θα φύγουν από τη χώρα (όσοι από αυτούς έχουν κάποιες απαιτήσεις ή φιλοδοξίες στη ζωή τους), ενώ μας είπε για τον αδερφό του που έφυγε για τη Δυτική Γερμανία πριν πολλά χρόνια. "Θα είχα φύγει κι εγώ, αλλά πλέον γέρασα. Η αλήθεια είναι πως φτιάχνω ένα σπίτι στα προάστια της Μόσχας. Αν φύγει ο David (ο ιδιοκτήτης του stantours) και οι ευκαιρίες που μου προσφέρει, ε θα φύγω κι εγώ". Να πω την αλήθεια με λύπησε που η κατάσταση, οι προοπτικές και η ψυχοσύνθεση μοιάζουν τόσο με τη δική μου χώρα κατοικίας.
Και τώρα σας αφήνω γιατί διαμαρτύρεται η Γιώργαινα που είδε το κεφάλαιο και μου είπε "Ποια είναι αυτή η Mary;", χαχα. Όταν της είπα ότι θα γράψω την απορία της στο φόρουμ μου είπε "ότι ευτελίζω την αξιοπρέπειά της διεθνώς χωρίς την άδειά της". Την αγαπώ!
To τζαμί. Κούκλα ήταν, μέσα κι έξω και θεόρατο.
Ένας από τους μιναρέδες όπου έχει βάλει να γράψουν στίχους από το Ρουχνάμα η προεδράρα.
Πολύ εντυπωσιακό κτίσμα, φυσικά μηδέν επισκέπτες.
Εκτός από τις καλτ πια μορφές, τις καθαρίστριες.
Έδεσε πολύ ωραία η παρέα.
Νομίζω ο Κρεκούζας έχει και καλύτερες...
Μεζονέτες πιο άδειες κι απ'της Ελένης το πουκάμισο.
Είσοδος στη σπηλιά, ατέλειωτες σκάλες.
Συγκλονιστικό δοκιμαστήριο. Ένας γδυνόταν, τρεις έβλεπαν.
Ορίστε και το μπανάκι μας.
Δεν είναι πίνακας, είναι κούκλες σε φυσικό μέγεθος οι πολεμιστές και τα τείχη. Δεξιά ο Τζόρντι για να πάρετε μια ιδέα του μεγέθους.
Η Μητέρα Πατρίδα σε καλεί να πας να σκοτωθείς.
Δραματική απεικόνιση του σεισμού που ισοπέδωσε την Ασγκαμπάτ.
Και λεπτομερέστατη παρουσίαση των κτιρίων που ο μέγας ηγέτης χτίζει στη νέα πρωτεύουσα.
Φωτογραφικό υλικό από τα μεθεόρτια του σεισμού.
Αλλά το μέλλον ήρθε, είναι εδώ και είναι λαμπρό. Και λευκό!
Το να οδηγείς στην Ασγκαμπάτ είναι μια σουρεαλιστική εμπειρία.
Η τακτοποιημένη αλλά άχρωμη αγορά.
Τα μεγέθη στα οποία πουλούσαν με προβλημάτισαν λίγο.
Ο ναός με τους κινέζικους δράκους.
Ιερός τόπος πάντως για τις κυρίες.
Άφηναν και αυτοκινητάκια για να κάνουν γιο.
Έτσι για να ξέρει ο λαός ότι ζει σε εποχές ευρωστίας, το γράφουμε και στα εμφιαλωμένα νερά. Μη μπερδευτεί κανείς και νομίζει αγοράζει νερό σε εποχή κρίσης!
Η πόλη της Εποχής του Χαλκού, Abiwert.
Κυρίες και κύριοι, από εδώ πέρασε ο Κρεκούζας. Εμφανές νομίζω, τη διέλυσε την καλαμωτή.
Η μεγαλύτερη γιούρτα στον κόσμο. Χασμουρήθηκα...
Μωρή προεδράρα σε μια αφίσα προσευχήθηκες σε επτά τζαμιά ταυτόχρονα, ε είσαι ο Τσακ Νόρις των ισλαμοπροέδρων.
Μας έτυχε πάλι η πιο άχρηστη από τις δύο ξινές ρεσεψιονίστ. Φυσικά νερό δεν υπήρχε ακόμη στα δωμάτια των παιδιών ενώ ο μάγειρας (μαζί του και το πρωινό) ήταν άφαντος, αλλά έκανε τουλάχιστον ένα κόπο η ξινή να τον πάρει τηλέφωνο.
Εμφανίστηκε ο ξεναγός μας για τη σημερινή ημέρα, ο τεράστιος απ' όλες τις απόψεις Όλεγκ (νομίζω προφέρεται Άλεγκ, αλλά δεν το έχω με τα ρώσικα), που θα μας συνόδευε μόνο για σήμερα. Για τις επόμενες ημέρες είχαμε κανονίσει απλά τράνσφερ, αλλά ο Όλεγκ επέμενε πως ειδικά για τον αρχαιολογικό χώρο του Gonur θα ήταν απαραίτητη παρουσία ξεναγού, αλλιώς δε θα καταλαβαίναμε και πολλά. Είπαμε ότι θα το σκεφτούμε και θα στο τέλος της ημέρας (ανάλογα πάντα και με τις επιδόσεις του Όλεγκ) θα το συζητούσαμε με την Αντονίνα.
- Την ξέρεις την Αντονίνα; ρώτησε ο Κρεκούζας, που του είχε γυαλίσει
- Ναι, αμέ, λέει ο Όλεγκ.
-Παντρεμένη είναι; ξαναρωτάει ο Κρεκούζας
- Ναι, είναι παντρεμένη, λέει ο Όλεγκ.
- Α κρίμα, λέω εγώ, γιατί του Κρεκούζα του φάνηκε καλό μιλφόνι.
- Δηλαδή την ξέρεις πολύ καλά; ρωτάει πάλι ο Κρεκούζας
- Ε, η γυναίκα μου είναι, λέει ο Όλεγκ!
Χαχαχα, καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς... Κάπως έτσι ξεκίνησε η γνωριμία μας με τον Όλεγκ, αυτόν τον εξαιρετικό ξεναγό και άνθρωπο. Ξεκινήσαμε μαζί με τον πολύ σοβαρό οδηγό και το αψεγάδιαστο όχημά του (μωρέ μπράβο το stantours... ουδεμία σχέση με την Αράλη). Στις άπειρες απορίες μας ο Όλεγκ απαντούσε ειλικρινά, για να μην πούμε ότι μας άλλαξε και νόμισμα σε ισοτιμία 1:14,2 που ήταν εν τέλει και η σωστή ισοτιμία στο δρόμο (το διαπίστωσα μιλώντας με δυο διαφορετικές μαυραγορίτισσες, όταν ζητούσα πάνω από 14 έφευγαν, προφανώς δεν είχαν κέρδος από κει και πάνω) οπότε η χώρα έγινε εντυπωσιακά φτηνότερη από εδώ και πέρα.
Χωρίς μαλλιά στη γλώσσα, ο Όλεγκ χαρακτήρισε τη χώρα όχι τρομακτικά δημοκρατική (προσπαθώ να μην τον βάλω σε μπελάδες, ήταν διακριτικός ο άνθρωπος) , για τον Μπέρντι μας είπε πως στην αρχή όντως έκανε κάποιες θετικές μεταρρυθμίσεις αλλά πλέον είναι ίδιος ο Νιγιαζόφ, πως ο ίδιος ο εργαζόμενος στον τουρισμό είναι προνομιούχος, ο πραγματικός μισθός σε όρους μαύρης αγοράς (αφού αυτή η ιστομία μετράει) είναι γύρω στα 100$ και κάπου εκεί κάναμε την πρώτη μας στάση στο τζαμί Gypjak, αν το γράφω σωστά, όπου μια στρατιά από καθαρίστριες προσποιούνταν πάλι πως καθάριζαν κάποια αόρατα σκουπίδια.
Οι φωτογραφίες στο τζαμί υποτίθεται πως απαγορεύονταν, αλλά δεν είδαμε κανέναν να ασχολείται. Τρομερά εντυπωσιακό το κτίσμα και φοβερός ο τρούλος, αλλά μάλλον το σημαντικότερο ήταν πως στο μιναρέ εκτός από στίχους από το Κοράνι βρίσκονταν σκαλισμένοι και στίχοι... από το βιβλίο Ρουχνάμα του λατρεμένου Νιγιαζόφ. Κυριολεκτικά Θεός ο τύπος, έχει αναγάγει το βιβλίο του σε ιερά κείμενα!
Δίπλα βρίσκεται το μαυσωλείο του ιδίου του Νιγιαζόφ, το οποίο και σχεδίασε ο ίδιος. Δεν το βρήκα καθόλου κακόγουστο, ενώ περιείχε και τάφους των συγγενών του. Παραδίπλα κάναμε στάση στο τζαμί που έχτισε ο Νιγιαζόφ για να γιορτάσει το hadj που έκανε στη Μέκκα. Ο Όλεγκ σημείωνε με νόημα πως ο Νιγιαζόφ ήταν άθεος και μέλος του Τουρκμενικού Κομουνιστικού Κόμματος όσο η χώρα αποτελούσε Σοβιετική Δημοκρατία, αλλά την επόμενη της απόσχισης θυμήθηκε πως είναι μουσουλμάνος και καπιταλιστής. Ρώτησα για το γιο του Νιγιαζόφ, το διαβόητο πλέιμπόη Μουράτ και εισέπραξα ένα ειρωνικό γελάκι από τον Όλεγκ. Αργότερα, σε ένα δείπνο με αρκετή βότκα, ο Όλεγκ μας εκμυστηρεύτηκε πως η πρώτη του σύζυγος (ρώσικης καταγωγής κι αυτή) μια μέρα ήρθε σπίτι και του είπε πως θέλει να πάρουν διαζύγιο. "Υπάρχει άλλος;", τη ρώτησα. "Ναι", μου απάντησε. "Τον ξέρω;". "Ίσως από την τηλεόραση... Τον λένε Μουράτ". Τέλος συζήτησης...
Περάσαμε από ένα σύμπλεγμα νέων σπιτιών, τα οποία όμως ήταν ακατοίκητα. "Ποιος θα έρθει να ζήσει εδώ, στη μέση του πουθενά;" αναρωτήθηκε ο Όλεγκ. Εν τέλει φτάσαμε και στο σπήλαιο Kow Ata, το οποίο είναι γνωστό για την υπόγεια λίμνη του και τη δυνατότητα να κάνει κανείς μπάνιο σε αυτήν. Απέξω υπήρχαν μερικές ταπεινές πλαστικές καρέκλες με δυο-τρία κεμπαμπατζίδικα. Μπήκαμε στο σπήλαιο, όπου μια φαινομενικά ατελείωτη σκάλα μας οδηγούσε στα έγκατα της γης, υπό τη μυρωδιά μεθανίου. Ένα εκπληκτικής αισθητικής παραβάν έδινε τη δυνατότητα σε όποιον ήθελε να βάλει το μαγιό του, το οποίο κάναμε όλοι, παρότι μόνο ο Τζόρντι είχε φέρει μια μικρή πετσέτα ποδιών από το ξενοδοχείο. Οι μόνοι άλλοι επισκέπτες ήταν 3 Τουρκμένοι, που απολάμβαναν το μπανάκι τους με το νερό στους 36 βαθμούς Κελσίου.
Ξαφνικά ακούστηκε ένας παφλασμός και είδαμε τον Κρεκούζα κάτω από το νερό και τα χέρια του πάνω από την επιφάνεια με το κινητό στο χέρι να κινούνται απότομα. "Καλά ρε, τι κάνεις; Αφού είναι αδιάβροχο το κινητό" ρώτησε ο Θ. "Πνίγομαι ρε μ... δεν πατώνω και δεν ξέρω μπάνιο!!!" φώναξε ο Κρεκούζας μόλις βρήκε μια πέτρα να πατήσει από τα άπατα στα οποία έπεσε απότομα. Χαχαχα, εμείς νομίζαμε ότι έπαιζε με το κινητό του. Παραλίγο να τον χάσουμε τον Κρεκουζάκο.
Γελάσαμε οι τέσσερις μας και πάλι, είχε δέσει καλά η παρέα, της οποίας ο μόνος συνδετικός κρίκος ήμουν εγώ. Απόδειξη του πόσο καλά τα πήγαμε είναι ότι πλην Τζόρντι (που ερωτεύτηκε μια Βενεζολάνα και το χάσαμε το παιδί για τα επόμενα χρόνια...) οι υπόλοιποι ετοιμαζόμαστε για Βανουάτου σε λίγες μέρες σε men only εκδρομούλα. Ζεστό το νερό, ιδιαίτερη εμπειρία το μπανάκι στο σπήλαιο, μιας που δεν είχαμε πετσέτες βγήκαμε έξω να στεγνώσουμε κάτω από τον ήλιο και χτυπήσαμε μερικά σασλίκ με τον Όλεγκ και τον οδηγό του, που δε δέχθηκαν να τους κεράσουμε πάντως.
Παρότι γυρίσαμε κουρασμένοι, ο Τζόρντι κι εγώ ζητήσαμε από τον Όλεγκ να μας αφήσει στο μουσείο με το μνημείο του ταύρου αν και ο ίδιος επέμενε πως δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο. Η είσοδος είχε 10$ αλλά με λίγα παρακαλητά και χαμόγελα μας επέτρεψαν να πληρώσουμε σε manat, στην επίσημη ισοτιμία, άρα μόλις 35 manat, δηλαδή 2,5€, καθόλου άσχημα, αν και η χρήση φωτογραφικής μηχανής κόστιζε... άλλα τόσα. Έξτρα ήταν και η χρέωση υπηρεσιών ξεναγού, τις οποίες αποφασίσαμε να μην πάρουμε, αλλά τελικώς η γλυκιά κοπελίτσα ξεναγός μας ακολούθησε, λέγοντας "χωρίς εμένα τι θα καταλάβετε;".
Το πρώτο κομμάτι του μουσείου είναι αφιερωμένο στην μάχη του Goz Tepe το 1880, όπου παρατάχθηκαν οι Ρώσοι απέναντι στους Τουρκμένους. Η τεράστια μακέτα ήταν υπερπαραγωγή με ηχητικά εφέ, κούκλες σε φυσικό μέγεθος και αλλαγή φωτισμού ώστε η μάχη να φαίνεται ζωντανή και, παρά το πάντα υφέρπον κιτς που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή, ήταν πολύ προσεγμένη η παρουσίαση. Φυσικά δεν έλειπαν τα πορτρέτα του πατέρα και του παππού του Μπέρντι και μερικά memorabilia από τους δύο Παγκοσμίους Πολέμους.
Η επόμενη αίθουσα ήταν αφιερωμένη στον καταστροφικό σεισμό της Ασγκαμπάτ, ο οποίος την ισοπέδωσε πραγματικά τον Οκτώβριο του 1948, αφήνοντας σε λιγότερο από ένα λεπτό μόνο συντρίμμια και 110.000 νεκρούς. Η απεικόνιση του σεισμού με εφέ και αισθητική Χόλιγουντ ήταν φιλότιμη, αν και οι φωτογραφίες της πόλης προ και μετά σεισμού ήταν από μόνες τους ενδεικτικές του μεγέθους της καταστροφής.
Η τρίτη αίθουσα που έδειχνε το παρόν και το μέλλον της πόλης ήταν πάρα πολύ ενδιαφέρουσα. Όλα αυτά τα φουτουριστικά, περίεργα, αξιοθαύμαστα και ταυτόχρονα αλλόκοτα κτίρια έκαναν παρέλαση μπροστά στα μάτια μας με ολογράμματα, μακέτες και τρισδιάστατες παρουσιάσεις.
Στρέψαμε την προσοχή μας και στην ξεναγό. Ήταν 21 ετών, το όνομά της ήταν να γίνει διπλωμάτης και σπούδαζε Hindi και Φαρσί, ενώ της άρεσε η δουλειά της στο μουσείο "γιατί γνωρίζει ανθρώπους απ' όλο τον κόσμο". Δυστυχώς δε δεχόταν φιλοδώρημα με τίποτε.
Αμέσως μας πήρε ένα ωτοστόπ και κατευθυνθήκαμε προς την αγορά, περνώντας από διάφορα φουτουριστικά μνημεία και κτίρια που δεν είχαμε δει ως τότε (μεταξύ των οποίων ένα ξενοδοχείο κι ένα επίχρυσο άγαλμα του Μπέρντι πάνω σε άλογο). Η αγορά δεν ήταν άσχημη, αλλά της έλειπε χρώμα, λογικό αφού ήταν καινούρια, ο Μπέρντι είχε καταργήσει την "πολύβουη και βρώμικη παλιά αγορά" κι είχε χτίσει μια πολύ πιο αποστειρωμένη στη θέση της, που όσο οργανωμένη και καθαρή κι αν ήταν, έμοιαζε άψυχη.
Βρεθήκαμε στο ξενοδοχείο Gran Turkmen με τον Κώστα και το Θ. που είχαν ξεκουραστεί λίγο και χρησιμοποιώντας τον αέρα Μπραντ Πιτ που δίνει το ότι είσαι λευκός χωρίς να σου λείπουν δόντια στην Ασγκαμπάτ, πείσαμε τη ρεσεψιονίστ να μας δώσει κωδικούς ίντερνετ που κανονικά είναι μόνο για τους θαμώνες του ξενοδοχείου. Ο Θ. μάλιστα ψώνισε κι ένα ωραίο χαλί, ενώ ακόμη κι εγώ με το Τζόρντι βρήκαμε μπλουζάκια για ν' αγοράσουμε και πήρα κι ένα ωραιότατο τσεμπέρι για τη Γιώργαινα, το οποίο και δε φόρεσε ποτέ "διότι είναι κακόγουστο". Κουβανές, δεν έχουν ιδέα από γούστο...
Περάσαμε για άλλη μια φορά άδειες λεωφόρους και διαμερίσματα και καταλήξαμε στο ίδιο ηρωικό εμπορικό κέντρο, αν κι αυτή τη φορά αλλάξαμε εστιατόριο, αλλά πάλι καλά φάγαμε κι ανακαλύψαμε και κάτι μπασκέτες όπου έγινε ΧΑΜΟΣ, απορώ που δε μας έδιωξαν δηλαδή, τέσσερις μαντράχαλους που αντί να ρίχνουν βολές όπως υποδείκνυε το παιχνίδι με τον κερματοδέκτη, αναλώθηκαν στο να κάνουν αντιαθλητικά φάουλ, να τριπλάρουν γύρω από κολώνες και να παίζουν σα δεκαεπτάχρονα σε πενθήμερη εκδρομή. Ωραία παρέα είμαστε, μπράβο μας, μας χάρηκα και σήμερα.
Ημέρα 27: Mary
Σε επανάληψη της μέρας της μαρμότας, ο μάγειρας πάλι δεν ήρθε στην ώρα του, αλλά με τέτοιο χαμόγελο δεν μου πήγαινε να του κάνω παρατήρηση, σε αντίθεση με την ξινή που με χαρά θα την έπνιγα κάθε φορά που μου έλεγε "call Antonina". Εμφανίστηκαν πάντως κάποιοι επίσημοι που του τα έψαλλαν για τα καλά.
O Όλεγκ από την άλλη, τις υπηρεσίες του οποίου ζητήσαμε και πληρώσαμε με μεγάλη χαρά (15$/άτομο/μέρα μας κόστισε και άξιζε κάθε σεντ), ήταν τύπος και υπογραμμός. Μετά την αναχώρηση ο Θ. θυμήθηκε πως ξέχασε τα γυαλιά του, επιστρέψαμε αλλά δε βρέθηκαν, αν και μάλλον η απώλεια έλαβε χώρα στο εμπορικό κέντρο την προηγούμενη, αλλά τι να κάνουμε, συμβαίνουν αυτά. Τουλάχιστον δε χάθηκε κανένα γκατζετάκι του Κρεκούζα γιατί εκεί θα υπήρχε πραγματικός θρήνος. Ο προορισμός μας για σήμερα θα ήταν η Mary, που θα μας έδινε την ευκαιρία να δούμε τη ζωή σε αστικό κέντρο εκτός Ασγκαμπάτ και, ξυρίως, θα ήταν και το ορμητήριό μας για να δούμε αρχαιολογικούς χώρους στην περιοχή, όπως το Gonur και τη Merv.
H πρώτη μας στάση ήταν -νομίζω- στο μαυσωλείο Anau, ένα πολύ ιδιαίτερο κτίσμα διακοσμημένο με κινέζικους δράκους αντί για τα συνήθη ισλαμικά σύμβολα, το οποίο όμως είχε υποστεί σημαντικές ζημιές με το σεισμό του 1948. Παραδίπλα θαυμάσαμε μια ενδιαφέρουσα υπόγεια δεξαμενή νερού ενώ προσκυνητές έδεναν μαντήλια σ' ένα δέντρο και παιδικά παιχνίδια ανάλογα με το φύλο του παιδιού που επιθυμούσαν να αποκτήσουν σε μια σχεδόν μυστικιστική ατμόσφαιρα.
Η επόμενη στάση θα μας πήγαινε πολλές χιλιετίες πίσω, στις ανασκαφές της Abiwert, πόλης που χρονολογείται στην εποχή του χαλκού, με τους αρχαιολόγους να μας δείχνουν τα ευρήματα... του μήνα, ενώ μου δόθηκε η εντύπωση ότι ήθελαν να μας τα πουλήσουν, με τον Όλεγκ να αρνείται να μεταφράσει και να πάρει μέρος στη συναλλαγή. Η έκταση της πόλης και η ηλικία της ήταν το εντυπωσιακότερο, διότι οπτικά δεν είχε να παρουσιάσει και πολλά, όπως συνηθίζεται με αρχαιολογικούς χώρους τέτοιας ηλικία.
Η στάση για μεσημεριανό έγινε σε ένα ταπεινό εστιατόριο που παραλίγο να γίνει ταπεινότερο όταν ο ανεμοστρόβιλος Κρεκούζας πάτησε πάνω στα καλάμια που προστάτευαν το κανάλι που περνούσε δίπλα από το εστιατόριο και κόντεψε να χαντακωθεί όπως έσπασε η καλαμωτή. Αν είχε πέσει μέχρι μέσα, θα είχε πνιγεί αυτόματα, αφού μπάνιο δεν ξέρει ο λεβέντης. Φτηνό το φαγητό, άλλωστε με την ισοτιμία της μαύρης αγοράς όλα τσάμπα ήταν...
Πολλές οι ώρες οδήγησης, εκατοντάδες τα χιλιόμετρα και λυπήθηκα τον αρμενικής καταγωγής οδηγό μας με την οδοντοστοιχία-λατέρνα που έφαγε ένα πρόστιμο αφού οδηγούσε με 71χλμ/ώρα σε δρόμο με ανώτατο όριο τα 60, αλλά επιτέλους φτάσαμε στη Mary. Περάσαμε από τη μεγαλύτερη γιούρτα στον κόσμο, θαυμάσαμε μπόλικα δημόσια κτίρια με τη μάπα του Μπέρντι πάνω, ενώ το ξενοδοχείο μας ήταν απλό αλλά ΟΚ και κάτσαμε για δυο ωρίτσες να ξεκουραστούμε, χαριεντιζόμενοι με τις ντροπαλές ρεσεψιονίστ που μας έδωσαν τα χαρμόσυνα νέα πως υπάρχει wifi, άρα θα μπορούσα να φτιάξω και τις ομάδες μου στο φάντασι, ο Τζόρντι να μιλήσει με τη Βενεζολάνα του, ο Κρεκούζας να ινσταγκραμιστεί κι ο Θ. να δει το γιόκα του σε βιντεοκλήση.
Για πρώτη φορά βλέπαμε μη λευκά αυτοκίνητα, αγάλματα που δεν είχαν σχέση με τον πρώην ή νυν πρόεδρο κι ένα άγαλμα βιβλίου με λουλούδια, που είναι αντίγραφο του ανθοκομικού βιβλίου του Μπέρντι! Ο οποίος πρέπει να σας πω ότι πρόσφατα διάβασα πως έγραψε κι άλλο βιβλίο, αυτή τη φορά με θέα το τσάι και τις ιαματικές του ιδιότητες, το οποίο και δώρισε στους υπουργούς του, που συγκινημένοι του φιλούσαν τα χέρια, όπως μπορεί να δει κανείς σε σχετικά γιουτουμπικά βίντεο.
Το μεγάλο τζαμί της πόλης είχε το ενδιαφέρον του, πέραν της γιγάντιας φωτογραφίας στο εξωτερικό του με τον Μπέρντι να ποζάρει ως Θεός μπροστά στα μισά τζαμιά της χώρας που στριμώχνονταν πίσω του.
Πεινάσαμε οι άνθρωποι κι ο Όλεγκ μας πήγε σε ένα ενδιαφέρον καφέ στα προάστια της πόλης που είχε ποικιλία, καλές γεύσεις και τιμές για γέλια (με 10€ σκάσαμε και οι 5). Ο Όλεγκ, πίνοντας τις βότκες του και πολύ χαλαρός μαζί μας μιλούσε άφοβα για πολιτική: καμία ελπίδα για αλλαγή στο μέλλον, απολιτίκ οι νέοι που το έχουν ρίξει στο αλκοόλ και στο πώς θα φύγουν από τη χώρα (όσοι από αυτούς έχουν κάποιες απαιτήσεις ή φιλοδοξίες στη ζωή τους), ενώ μας είπε για τον αδερφό του που έφυγε για τη Δυτική Γερμανία πριν πολλά χρόνια. "Θα είχα φύγει κι εγώ, αλλά πλέον γέρασα. Η αλήθεια είναι πως φτιάχνω ένα σπίτι στα προάστια της Μόσχας. Αν φύγει ο David (ο ιδιοκτήτης του stantours) και οι ευκαιρίες που μου προσφέρει, ε θα φύγω κι εγώ". Να πω την αλήθεια με λύπησε που η κατάσταση, οι προοπτικές και η ψυχοσύνθεση μοιάζουν τόσο με τη δική μου χώρα κατοικίας.
Και τώρα σας αφήνω γιατί διαμαρτύρεται η Γιώργαινα που είδε το κεφάλαιο και μου είπε "Ποια είναι αυτή η Mary;", χαχα. Όταν της είπα ότι θα γράψω την απορία της στο φόρουμ μου είπε "ότι ευτελίζω την αξιοπρέπειά της διεθνώς χωρίς την άδειά της". Την αγαπώ!
To τζαμί. Κούκλα ήταν, μέσα κι έξω και θεόρατο.
Ένας από τους μιναρέδες όπου έχει βάλει να γράψουν στίχους από το Ρουχνάμα η προεδράρα.
Πολύ εντυπωσιακό κτίσμα, φυσικά μηδέν επισκέπτες.
Εκτός από τις καλτ πια μορφές, τις καθαρίστριες.
Έδεσε πολύ ωραία η παρέα.
Νομίζω ο Κρεκούζας έχει και καλύτερες...
Μεζονέτες πιο άδειες κι απ'της Ελένης το πουκάμισο.
Είσοδος στη σπηλιά, ατέλειωτες σκάλες.
Συγκλονιστικό δοκιμαστήριο. Ένας γδυνόταν, τρεις έβλεπαν.
Ορίστε και το μπανάκι μας.
Δεν είναι πίνακας, είναι κούκλες σε φυσικό μέγεθος οι πολεμιστές και τα τείχη. Δεξιά ο Τζόρντι για να πάρετε μια ιδέα του μεγέθους.
Η Μητέρα Πατρίδα σε καλεί να πας να σκοτωθείς.
Δραματική απεικόνιση του σεισμού που ισοπέδωσε την Ασγκαμπάτ.
Και λεπτομερέστατη παρουσίαση των κτιρίων που ο μέγας ηγέτης χτίζει στη νέα πρωτεύουσα.
Φωτογραφικό υλικό από τα μεθεόρτια του σεισμού.
Αλλά το μέλλον ήρθε, είναι εδώ και είναι λαμπρό. Και λευκό!
Το να οδηγείς στην Ασγκαμπάτ είναι μια σουρεαλιστική εμπειρία.
Η τακτοποιημένη αλλά άχρωμη αγορά.
Τα μεγέθη στα οποία πουλούσαν με προβλημάτισαν λίγο.
Ο ναός με τους κινέζικους δράκους.
Ιερός τόπος πάντως για τις κυρίες.
Άφηναν και αυτοκινητάκια για να κάνουν γιο.
Έτσι για να ξέρει ο λαός ότι ζει σε εποχές ευρωστίας, το γράφουμε και στα εμφιαλωμένα νερά. Μη μπερδευτεί κανείς και νομίζει αγοράζει νερό σε εποχή κρίσης!
Η πόλη της Εποχής του Χαλκού, Abiwert.
Κυρίες και κύριοι, από εδώ πέρασε ο Κρεκούζας. Εμφανές νομίζω, τη διέλυσε την καλαμωτή.
Η μεγαλύτερη γιούρτα στον κόσμο. Χασμουρήθηκα...
Μωρή προεδράρα σε μια αφίσα προσευχήθηκες σε επτά τζαμιά ταυτόχρονα, ε είσαι ο Τσακ Νόρις των ισλαμοπροέδρων.