Νάμπουλ
Η Νάμπουλ, διοικητικό κέντρο τού ακρωτηρίου Μπόν, υπήρξε αρχαία φοινικική πόλη πού καταστράφηκε από τούς Ρωμαίους. Το όνομα της δέ είναι παραφθορά της ελληνικής λέξης Νεάπολης. Στις ανασκαφές πού έγιναν στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Νεάπολης, λίγο πιό έξω από την σημερινή πόλη, ελάχιστα πράγματα ανακαλύφθηκαν από την ρωμαϊκή πόλη. Μία ιδέα θα πάρετε από ένα σχέδιο ΄της πόλης, πού εκτίθεται στο αρχαιολογικό μουσείο.
Η σημερινή Νάμπουλ πάντως, φημίζεται γιά τα κεραμικά της. Στούς δρόμους της πόλης, θα βρείτε αμέτρητα εργαστήρια αγγειοπλαστικής, πού μπορείτε να μπείτε καί να παρακολουθήσετε όλη την διαδικασία κατασκευής των κεραμικών: από το δούλεμα στον τροχό καί τη χάραξη μέχρι το ψήσιμο στούς φούρνους, τη διακόσμηση καί το γυάλωμα.
Η ιστορία της Τυνησιακής αγγειοπλαστικής χάνεται στα βάθη των αιώνων. Από τούς νεολιθικούς χρόνους, πού κατασκεύαζαν απλά χρηστικά αντικείμενα, μέχρι την εποχή των Αγκλαβιδών, οπότε αναπτύχθηκε νέα τεχνική με την χρήση μεταλλικών βαφών. Κατά τον 10ο καί 11ο αιώνα, η φόρμα αλλάζει καί πάλι με την προσθήκη παραστάσεων καί διακοσμητικών μοτίβων.
Στην Νάμπουλ συγκεντρώθηκαν οι τεχνίτες περί τον 15ο αιώνα, πιθανώς γιατί βρήκαν καλύτερης ποιότητας άργιλο καί έτσι έγινε το κέντρο της Τυνησιακής αγγειοπλαστικής.
Είναι λοιπόν αυτός ένας καλός λόγος να επισκεφθείτε την Νάμπουλ αλλά κατά την ταπεινή μου γνώμη, ο ισχυρότερος είναι το μικρό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Αν σας ενθουσιάζουν τα ψηφιδωτά, κατά την επίσκεψή σας στην Τυνησία, ξεκινήστε από αυτό το μικρό μουσείο, συνεχίστε με αυτό της Σούς καί καταλήξτε στο Μπαρντό στην Τύνιδα (τι σας λέω τώρα?).
Εχει εξαιρετικά ρωμαϊκά ψηφιδωτά, από της ανασκαφές στην Κελίμπια καί την Νεάπολη. Ολόκληρες παραστάσεις πολύ καλά έως άριστα διατηρημένες, κυρίως με θέματα από την ελληνική μυθολογία (κρίμα πού δεν ξέρω να ανεβάζω φωτογραφίες):
Εντύπωση μού έκαναν κάποια ψηφιδωτά υπέρθυρα, πού απεικόνιζαν κοκόρια πού έβγαζαν χρυσά φλουριά από το στόμα τους, γεμίζοντας ένα πιθάρι. Θεωρούσαν τον κόκορα ως σύμβολο ευμάρειας καί πλούτου καί συμπέρανα ότι αυτός θα είναι ό λόγος πού σφάζουν κόκορα στα θεμέλια τού σπιτιού.
Στο μουσείο επίσης φιλοξενούνται αγάλματα καί πήλινα ειδώλια, τόσο ρωμαϊκά αλλά κυρίως καρχηδονιακά. Εδώ θα γνωρίσετε τις χθόνιες θεότητες :τον Βααλ καί την Τανίτ. Αιμοδιψείς καί άσπλαχνοι, στο όνομά τους έχουν σφαγιασθεί ( θυσία το έλεγαν) αμέτρητοι άνθρωποι. Οι ανθρωποθυσίες στην Καρχηδόνα είχαν τελετουργικό καί εξευμενιστικό χαρακτήρα καί αφορούσαν κυρίως θυσίες παιδιών: Επρεπε να προσφέρουν στούς αιμοδιψείς θεούς τα πρωτότοκα αρσενικά, πριν την ηλικία τού ενός χρόνου, σαν εξαγορά των αμαρτιών της οικογένειας. ( πάνω από 5000 τάφους παιδιών θα δείτε στην τοποθεσία Τοφέτ, στην Αρχαία Καρχηδόνα).
Συνεχίζεται...
Η Νάμπουλ, διοικητικό κέντρο τού ακρωτηρίου Μπόν, υπήρξε αρχαία φοινικική πόλη πού καταστράφηκε από τούς Ρωμαίους. Το όνομα της δέ είναι παραφθορά της ελληνικής λέξης Νεάπολης. Στις ανασκαφές πού έγιναν στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Νεάπολης, λίγο πιό έξω από την σημερινή πόλη, ελάχιστα πράγματα ανακαλύφθηκαν από την ρωμαϊκή πόλη. Μία ιδέα θα πάρετε από ένα σχέδιο ΄της πόλης, πού εκτίθεται στο αρχαιολογικό μουσείο.
Η σημερινή Νάμπουλ πάντως, φημίζεται γιά τα κεραμικά της. Στούς δρόμους της πόλης, θα βρείτε αμέτρητα εργαστήρια αγγειοπλαστικής, πού μπορείτε να μπείτε καί να παρακολουθήσετε όλη την διαδικασία κατασκευής των κεραμικών: από το δούλεμα στον τροχό καί τη χάραξη μέχρι το ψήσιμο στούς φούρνους, τη διακόσμηση καί το γυάλωμα.
Η ιστορία της Τυνησιακής αγγειοπλαστικής χάνεται στα βάθη των αιώνων. Από τούς νεολιθικούς χρόνους, πού κατασκεύαζαν απλά χρηστικά αντικείμενα, μέχρι την εποχή των Αγκλαβιδών, οπότε αναπτύχθηκε νέα τεχνική με την χρήση μεταλλικών βαφών. Κατά τον 10ο καί 11ο αιώνα, η φόρμα αλλάζει καί πάλι με την προσθήκη παραστάσεων καί διακοσμητικών μοτίβων.
Στην Νάμπουλ συγκεντρώθηκαν οι τεχνίτες περί τον 15ο αιώνα, πιθανώς γιατί βρήκαν καλύτερης ποιότητας άργιλο καί έτσι έγινε το κέντρο της Τυνησιακής αγγειοπλαστικής.
Είναι λοιπόν αυτός ένας καλός λόγος να επισκεφθείτε την Νάμπουλ αλλά κατά την ταπεινή μου γνώμη, ο ισχυρότερος είναι το μικρό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Αν σας ενθουσιάζουν τα ψηφιδωτά, κατά την επίσκεψή σας στην Τυνησία, ξεκινήστε από αυτό το μικρό μουσείο, συνεχίστε με αυτό της Σούς καί καταλήξτε στο Μπαρντό στην Τύνιδα (τι σας λέω τώρα?).
Εχει εξαιρετικά ρωμαϊκά ψηφιδωτά, από της ανασκαφές στην Κελίμπια καί την Νεάπολη. Ολόκληρες παραστάσεις πολύ καλά έως άριστα διατηρημένες, κυρίως με θέματα από την ελληνική μυθολογία (κρίμα πού δεν ξέρω να ανεβάζω φωτογραφίες):
Εντύπωση μού έκαναν κάποια ψηφιδωτά υπέρθυρα, πού απεικόνιζαν κοκόρια πού έβγαζαν χρυσά φλουριά από το στόμα τους, γεμίζοντας ένα πιθάρι. Θεωρούσαν τον κόκορα ως σύμβολο ευμάρειας καί πλούτου καί συμπέρανα ότι αυτός θα είναι ό λόγος πού σφάζουν κόκορα στα θεμέλια τού σπιτιού.
Στο μουσείο επίσης φιλοξενούνται αγάλματα καί πήλινα ειδώλια, τόσο ρωμαϊκά αλλά κυρίως καρχηδονιακά. Εδώ θα γνωρίσετε τις χθόνιες θεότητες :τον Βααλ καί την Τανίτ. Αιμοδιψείς καί άσπλαχνοι, στο όνομά τους έχουν σφαγιασθεί ( θυσία το έλεγαν) αμέτρητοι άνθρωποι. Οι ανθρωποθυσίες στην Καρχηδόνα είχαν τελετουργικό καί εξευμενιστικό χαρακτήρα καί αφορούσαν κυρίως θυσίες παιδιών: Επρεπε να προσφέρουν στούς αιμοδιψείς θεούς τα πρωτότοκα αρσενικά, πριν την ηλικία τού ενός χρόνου, σαν εξαγορά των αμαρτιών της οικογένειας. ( πάνω από 5000 τάφους παιδιών θα δείτε στην τοποθεσία Τοφέτ, στην Αρχαία Καρχηδόνα).
Συνεχίζεται...