giannismits
Member
- Μηνύματα
- 3.494
- Likes
- 11.726
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
Berat: H ιστορική πόλη με σφραγίδα Unesco!
Η μέρα ξεκίνησε με το κρουασάν και τον καπουτσίνο στο κατάλυμά μας και με μια συζήτηση για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του ιδιοκτήτη του καταλύματος μας. Δρομολόγια για Μπεράτ έχει αρκετά τις πρωινές ώρες και με καλή συχνότητα οπότε δεν αγχωθήκαμε. Δεν υπήρχε περίπτωση βέβαια να πάμε με τα πόδια ή να ψαχνόμαστε για το σωστό αστικό. Ο σταθμός λεωφορείων είναι πιο μακριά από αυτόν για τα διεθνή δρομολόγια αλλά στην ίδια ευθεία του δρόμου. Ο ιδιοκτήτης κάλεσε ταξί που ήρθε μετά από λίγα λεπτά κι έτσι άνετα και γρήγορα φτάσαμε στον σταθμό που βρίσκεται δίπλα από τον κυκλικό κόμβο Rrethrrotullimi i Doganes, στην οδό Rruga 29 Nentori. Κόστος ταξί 300 lek (2,20€).
Με το που φτάσαμε στον σταθμό (τι σταθμός δηλαδή μια αλάνα με λεωφορεία), ένας φώναζε για Μπεράτ και το λεωφορείο ήταν μπροστά μας. Τέλεια. Όλα γρήγορα και απλά. Φορτώσαμε τις βαλίτσες, καθίσαμε, πληρώσαμε στον εισπράκτορα 400 lek το άτομο και το λεωφορείο ξεκίνησε γεμάτο, στις 08:45. Ο καιρός καταπληκτικός και η διαδρομή άνετη και καθόλου κουραστική με λίγες στάσεις μέχρι τον τελικό προορισμό.
Ένα κτίριο αγνώστου ταυτότητας στη διαδρομή!
bus station κάπου στη διαδρομή
Μετά από 2 ώρες και 15 λεπτά φτάσαμε στον σταθμό λεωφορείων του Μπερατ που είναι λίγο έξω από την πόλη. Ένα παιδί που μιλούσε αγγλικά, μας βοήθησε για το αστικό που έπρεπε να πάρουμε για να πάμε στο κέντρο. Δεν ήταν δύσκολο βέβαια αφού νομίζω ένα είναι το αστικό που κάνει τη διαδρομή μέχρι το κέντρο της πόλης. Στο αστικό γινόταν το έλα να δεις. Απλά χαμός και από τις στάσεις να ανεβαίνει συνεχώς κόσμος. Και να έχεις και τον εισπράκτορα να θέλει να χωθεί για να κόψει εισιτήρια. Μάλιστα τον εμπόδιζαν οι βαλίτσες μας και του λέω στα ελληνικά ''και που να τις βάλω στο κεφάλι μου?''. Μου απάντησε κι αυτός όμως στα ελληνικά και με χαμόγελο. Είπαμε στην Αλβανία θέλει να είσαι προσεκτικός για το τι λες γιατί όλο και κάποιος θα ξέρει ελληνικά. Ευγενέστατος ο εισπράκτορας που μας υπέδειξε και σε ποια στάση θα κατέβουμε.
Το ξενοδοχείο που κλείσαμε ήταν σε μια μικρή λιθόστρωτη ανηφόρα στην παλιά πόλη και δεν ήταν δύσκολο να το εντοπίσουμε. Hotel Rezidenca Desaret στην ιστορική συνοικία Mαγκαλέμ.
Το https://www.booking.com/hotel/al/re...d=339530;sid=0c1bc521e0048ad1e8ed0eaaf343ddb5 είναι ένα 4 αστέρων ξενοδοχείο, καινούριο με υπέροχη θέα και το κλείσαμε για μια διανυκτέρευση στα 36€. Η σοβαρή και τυπική ρεσεψιονίστ μας καλωσόρισε, κάναμε το check-in αλλά επειδή το δωμάτιο δεν ήταν έτοιμο, αφήσαμε τις αποσκευές μας και βγήκαμε γρήγορα να γνωρίσουμε την ομορφότερη πόλη της Αλβανίας. Ο καιρός ήταν απόλυτα ανοιξιάτικος και ζεστός. Κάτι που έκανε ιδιαίτερα φωτογενή την έτσι κι αλλιώς όμορφη παραδοσιακή πόλη. Από την πρώτη στιγμή η αίσθηση ήταν ακριβώς ίδια με το Mostar της Βοσνίας που είχαμε επισκεφτεί ένα χρόνο πριν. Τα σπίτια, η οθωμανική όψη, το ποτάμι, ο ηλιόλουστος καιρός. Όλα μου θύμισαν το Μόσταρ. Αυτό που μου αρέσει όταν επισκεπτόμαστε μικρές πόλεις είναι ότι οι αποστάσεις είναι μικρές, δεν τρέχουμε να προλάβουμε και το μοναδικό μέλημα μας είναι να νιώσουμε την ατμόσφαιρα απλώς περπατώντας χαλαρά.
Πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μας είναι δύο σημαντικά τζαμιά του Μπερατ, χωμένα σε ένα στενό και μια αυλή.
To Teqeja e Helvetive και το Xhamia Mbret. Ο Τεκές Χαλβετί (Teqe e Helvetive) πιστεύεται ότι χτίστηκε το 15ο αιώνα, αλλά ξαναχτίστηκε το 1782.
Xhamia Mbret (Τζαμί του βασιλιά), του 1492. Ένα πολιτιστικό μνημείο της Αλβανίας.
Δεν μπήκαμε γιατί πάλι βαρεθήκαμε να βγάλουμε τα παπούτσια μας!
Στη συνέχεια κατηφορίσαμε στην κεντρική Rruga Antipatrea για να βγούμε στον μεγάλο πεζόδρομο της πόλης την Bulevardi Republika. Είναι ένα πολύ ωραίο και περιποιημένο τμήμα της πόλης όμως έχει ελάχιστα καφέ και ίσως κανένα εστιατόριο που σημαίνει πως δεν έχει και πολλά πράγματα να κάνεις από το να το περπατήσεις. Σε τέτοιες ζεστές μέρες όμως ο περίπατος εκεί είναι η κύρια δραστηριότητα και η θέα προς την παλιά συνοικία Mαγκαλέμ πολύ εντυπωσιακή. Η καρδιά της πόλης χτυπάει εδώ.
Το ''Μολυβένιο Τζαμί'' (Xhamia e Plumbit), του 1555 στα αριστερά και ο Ορθόδοξος καθεδρικός ναός Αγιου Δημητρίου στο κέντρο του Μπεράτ.
Ο πεζόδρομος Republika και το Δημαρχείο της πόλης
Στην άκρη του πάρκου, βρίσκεται το Πανεπιστήμιο του Μπεράτ
Διασχίσαμε το πάρκο, περάσαμε απέναντι τον δρόμο και βρεθήκαμε δίπλα στον ποταμό Όσουμ
Το Μπεράτ είναι χτισμένο στη δεξιά όχθη του ποταμού Όσουμ, λίγο πριν την ένωσή του με τον ποταμό Μολίστ. Το πευκοδάσος πάνω από την πόλη, στις πλαγιές των βουνών Τομόρ, ομορφαίνει την περιοχή, ενώ ο ποταμός Οσουμ έχει ανοίξει ένα φαράγγι μέγιστου βάθους 915 μέτρων στα ασβεστολιθικά πετρώματα στα δυτικά της κοιλάδας, δημιουργώντας έτσι φυσικό φρούριο γύρω από το οποίο χτίστηκε η πόλη σε διαφορετικά επίπεδα. Οι τρεις μεγάλες γειτονιές της παλιάς πόλης αποτελείται από τρία τμήματα διαχωριζόμενα από τον ποταμό Οσούμ: Το Mαγκαλέμ, την Γκορίτσα και το Kαλάγια την κατοικημένη περιοχή μέσα στην παλαιά βυζαντινή ακρόπολη, που δεσπόζει πάνω από την πόλη.
Το Berat από το 2008 είναι στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ και είναι το καμάρι των Αλβανών. Είναι μια παλιά πόλη – Μουσείο με σπάνια παραδείγματα αρχιτεκτονικού χαρακτήρα της Οθωμανικής περιόδου, με ιστορία σχεδόν 2,400 χρόνων που αποτελεί έναν εξαιρετικό συνδυασμό ανατολικών και δυτικών πολιτισμών. Είναι ένας θησαυρός της Αλβανικής ιστορίας και μια απόδειξη της θρησκευτικής αρμονίας του τόπου που μαρτυρεί τη συνύπαρξη των διαφόρων θρησκευτικών και πολιτιστικών κοινοτήτων ανά τους αιώνες.
Η ιστορική πόλη του Berat είναι εξαιρετικά καλά διατηρημένη και αυτό το μαρτυρούν τα σπίτια που χρονολογούνται κυρίως από τα τέλη του 18ου. Το Berat είναι γνωστό στους Αλβανούς ως Πόλη των Χιλίων Παραθύρων που οφείλεται στα πολλά μεγάλα παράθυρα των παλαιών σπιτιών που κοιτούν από ψηλά την πόλη. Αν και πολλοί το ερμηνεύουν ως ''το ένα παράθυρο πάνω στο άλλο'' εξαιτίας της μεγάλης κλίσεως του εδάφους, όπου τα παράθυρα μοιάζουν να είναι το ένα πάνω στο άλλο, στη συνοικία Mangalemi κάτω από την ακρόπολη.
View attachment 219041
Στην απέναντι όχθη του ποταμού Όσουμ είναι η γειτονιά της Gorica που έχει την καλύτερη θέα προς το Mangalemi και συνδέονται μεταξύ τους με μια κρεμαστή γέφυρα από την οποία έχεις εξαιρετική θέα και προς την συνοικία του Mangalemi και προς την κοιλάδα.
Το φυσικό τοπίο της περιοχής είναι πραγματικά εκπληκτικό . Περάσαμε λοιπόν την γέφυρα και απολαύσαμε μια πολύ όμορφη και ενδιαφέρουσα βόλτα στην γειτονιά της Gorica. Η θέα προς το Mangalemi ήταν υπέροχη αλλά και τα σπίτια και τα μονοπάτια της Gorica πανέμορφα και γραφικά. Ήμασταν ολομόναχοι στην απόλυτα ήσυχη γειτονιά του Berat.
View attachment 219042
Κατά τον 18ο αιώνα, υπολογίζονται 200 σπίτια στην Gorica, όπου τέθηκαν υπό βαθιά ανασυγκρότηση μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1851. Ορισμένα σπίτια και οι πύλες στις προσόψεις τους, χρονολογούνται την περίοδο της ανοικοδόμησης, το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.
View attachment 219043
Λίγο πριν κατηφορίσουμε, η θέα της τοξωτής γέφυρας Gorica
Η τοξωτή γέφυρα Gorica, είναι ένα όμορφο αρχιτεκτονικό μνημείο που χτίστηκε το 1780 για να ενώνει την Gorica με το Mangalemi.
Η καταπληκτική θέα από την γέφυρα Gorica
Αφού περάσαμε την γέφυρα Gorica βγήκαμε στην μεγάλη οδό Rruga Antipatrea. Μετά τη γέφυρα ο δρόμος έχει δέντρα που δημιουργεί μια ωραία σκιά στο δρόμο και ένα πανέμορφο σημείο για φωτογραφίες με την ωραία άποψη της συνοικίας Gorica και του ποταμού Όσουμ. Απολαυστική διαδρομή πραγματικά και σ’ αυτό έπαιξε ρόλο φυσικά και ο εξαιρετικός ηλιόλουστος καιρός.
Η βυζαντινή εκκλησία του Αρχάγγελου Μιχαήλ πάνω στον βράχο
Είχαμε φτάσει και πάλι στην κρεμαστή γέφυρα. Ο κύκλος αυτός που κάναμε από την κρεμαστή γέφυρα μέχρι την συνοικία της Gorica, από εκεί στην τοξωτή γέφυρα και επιστροφή από την Rruga Antipatrea ξανά στην κρεμαστή γέφυρα, με πολύ χαλαρό περπάτημα και πολλές φωτογραφίες, κράτησε γύρω στα 45 λεπτά. Ήμασταν και πάλι κάτω από την συνοικία του Mangalemi και τα ''χίλια παράθυρα'' των παραδοσιακών σπιτιών!
View attachment 219044
Είχε μεσημεριάσει και είπαμε να κάνουμε μια στάση για φαγητό αλλά κάτι απλό και φτηνό μιας και το βράδυ είχαμε στο πρόγραμμα να φάμε σε καλό εστιατόριο. Έτσι χωρίς πολύ σκέψη μπουκάραμε πεινασμένοι στο ''γυράδικο'' Heaven's Kitchen που στεγάζεται σε ένα από τα ιστορικά 2οροφα κτίρια του Mangalemi ακριβώς απέναντι από την κρεμαστή γέφυρα και δίπλα από το Τζαμί των εργένηδων (Xhamia e Beqareve). Φάγαμε τα ωραιότατα σαντουιτσάκια μας έχοντας θέα την κρεμαστή γέφυρα και την Gorica.
Στη συνέχεια είπαμε να χωθούμε στα ανηφορικά σοκάκια της συνοικίας Mangalemi για να δούμε από κοντά τα σπίτια και να αισθανθούμε την ατμόσφαιρα της ιστορικής αυτής γειτονιάς του Berat. Δεν κυκλοφορούσε ψυχή παρά μονάχα εμείς. Το Mangalemi είναι πανέμορφο, γραφικό και άκρως γοητευτικό τόσο από μακριά όσο και γυρίζοντας τα στενά λιθόστρωτα δρομάκια του. Η μοναδική και πρωτότυπη αρχιτεκτονική στο Mangalemi αναπτύχθηκε κατά τον 18ο και 19ο αιώνα, με τον συνδυασμό πέτρας και ξύλου. Είναι το πιο ελκυστικό σημείο στο ιστορικό κέντρο του Μπεράτ.
View attachment 219045
View attachment 219046
View attachment 219047
View attachment 219048
Κάθε στενό, κάθε σπίτι και κάθε εικόνα, μάρτυρες μια άλλης εποχής! Σαν να σταμάτησε ο χρόνος σε περασμένους αιώνες όταν το Berat άνηκε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία! Σε αντίθεση με τις άλλες δύο γειτονιές, το Mangalemi έχει ένα πιο ασταθές έδαφος, τα διαμερίσματα είναι πολύ κοντά μεταξύ τους και στην πλειοψηφία τους έχουν μικρές διαστάσεις. Τα περισσότερα από αυτά δεν διαθέτουν αυλή και κήπους, επομένως η είσοδος στα διαμερίσματα γίνεται απευθείας από τις πόρτες πάνω στα στενά δρομάκια.
View attachment 219049
Το πρώην παλάτι του Πασά
Σε ελάχιστα λεπτά φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας. Η θέα από την αυλή του Hotel Rezidenca Desaret
Η ρεσεψιόν
Ο διάδρομος
Το ξενοδοχείο είναι καλαίσθητο με μια λιτή πολυτέλεια. Όμως μου έβγαζε κάτι κρύο. Ίσως θα προτιμούσα κάτι πιο παραδοσιακό και πιο παλιό για το Μπεράτ. Το 24ωρο που ήμασταν εκεί οι πάντες ήταν μονίμως εξαφανισμένοι. Η ρεσεψιονίστ, το προσωπικό του εστιατορίου, και μάλλον πρέπει να ήμασταν οι μοναδικοί ένοικοι. Το σίγουρο όμως ήταν πως το δωμάτιο ήταν εξαιρετικό, το καλύτερο που έχουμε μείνει σε ταξίδι μας μέχρι στιγμής και με την καλύτερη θέα! Και επαναλαμβάνω με 36€ το δίκλινο μαζί με πρωινό.
Ήταν η πρώτη φορά μετά από 4 χρόνια σε ταξίδι, που θα ξεκουραζόμασταν στο δωμάτιο το μεσημέρι! Κάθε φορά στα ταξίδια μας, το πρόγραμμα είναι φουλ και περιλαμβάνει δεκάδες πράγματα να δούμε. Ξεκινάει από το πρωί και πάει σερί μέχρι το βράδυ που είναι η επιστροφή στο ξενοδοχείο. Τώρα είχαμε δει όλο το Μπεράτ, φάγαμε και δεν είχε να δούμε και να κάνουμε κάτι άλλο. Μάλλον είχε. Την ανάβαση στην ακρόπολη και τη συνοικία του κάστρου Kala. Αυτό όμως λίγες ώρες μετά για να είμαστε εκεί στην αγαπημένη μου ώρα στο ηλιοβασίλεμα.
Η μέρα ξεκίνησε με το κρουασάν και τον καπουτσίνο στο κατάλυμά μας και με μια συζήτηση για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του ιδιοκτήτη του καταλύματος μας. Δρομολόγια για Μπεράτ έχει αρκετά τις πρωινές ώρες και με καλή συχνότητα οπότε δεν αγχωθήκαμε. Δεν υπήρχε περίπτωση βέβαια να πάμε με τα πόδια ή να ψαχνόμαστε για το σωστό αστικό. Ο σταθμός λεωφορείων είναι πιο μακριά από αυτόν για τα διεθνή δρομολόγια αλλά στην ίδια ευθεία του δρόμου. Ο ιδιοκτήτης κάλεσε ταξί που ήρθε μετά από λίγα λεπτά κι έτσι άνετα και γρήγορα φτάσαμε στον σταθμό που βρίσκεται δίπλα από τον κυκλικό κόμβο Rrethrrotullimi i Doganes, στην οδό Rruga 29 Nentori. Κόστος ταξί 300 lek (2,20€).
Με το που φτάσαμε στον σταθμό (τι σταθμός δηλαδή μια αλάνα με λεωφορεία), ένας φώναζε για Μπεράτ και το λεωφορείο ήταν μπροστά μας. Τέλεια. Όλα γρήγορα και απλά. Φορτώσαμε τις βαλίτσες, καθίσαμε, πληρώσαμε στον εισπράκτορα 400 lek το άτομο και το λεωφορείο ξεκίνησε γεμάτο, στις 08:45. Ο καιρός καταπληκτικός και η διαδρομή άνετη και καθόλου κουραστική με λίγες στάσεις μέχρι τον τελικό προορισμό.
Ένα κτίριο αγνώστου ταυτότητας στη διαδρομή!
bus station κάπου στη διαδρομή
Μετά από 2 ώρες και 15 λεπτά φτάσαμε στον σταθμό λεωφορείων του Μπερατ που είναι λίγο έξω από την πόλη. Ένα παιδί που μιλούσε αγγλικά, μας βοήθησε για το αστικό που έπρεπε να πάρουμε για να πάμε στο κέντρο. Δεν ήταν δύσκολο βέβαια αφού νομίζω ένα είναι το αστικό που κάνει τη διαδρομή μέχρι το κέντρο της πόλης. Στο αστικό γινόταν το έλα να δεις. Απλά χαμός και από τις στάσεις να ανεβαίνει συνεχώς κόσμος. Και να έχεις και τον εισπράκτορα να θέλει να χωθεί για να κόψει εισιτήρια. Μάλιστα τον εμπόδιζαν οι βαλίτσες μας και του λέω στα ελληνικά ''και που να τις βάλω στο κεφάλι μου?''. Μου απάντησε κι αυτός όμως στα ελληνικά και με χαμόγελο. Είπαμε στην Αλβανία θέλει να είσαι προσεκτικός για το τι λες γιατί όλο και κάποιος θα ξέρει ελληνικά. Ευγενέστατος ο εισπράκτορας που μας υπέδειξε και σε ποια στάση θα κατέβουμε.
Το ξενοδοχείο που κλείσαμε ήταν σε μια μικρή λιθόστρωτη ανηφόρα στην παλιά πόλη και δεν ήταν δύσκολο να το εντοπίσουμε. Hotel Rezidenca Desaret στην ιστορική συνοικία Mαγκαλέμ.
Το https://www.booking.com/hotel/al/re...d=339530;sid=0c1bc521e0048ad1e8ed0eaaf343ddb5 είναι ένα 4 αστέρων ξενοδοχείο, καινούριο με υπέροχη θέα και το κλείσαμε για μια διανυκτέρευση στα 36€. Η σοβαρή και τυπική ρεσεψιονίστ μας καλωσόρισε, κάναμε το check-in αλλά επειδή το δωμάτιο δεν ήταν έτοιμο, αφήσαμε τις αποσκευές μας και βγήκαμε γρήγορα να γνωρίσουμε την ομορφότερη πόλη της Αλβανίας. Ο καιρός ήταν απόλυτα ανοιξιάτικος και ζεστός. Κάτι που έκανε ιδιαίτερα φωτογενή την έτσι κι αλλιώς όμορφη παραδοσιακή πόλη. Από την πρώτη στιγμή η αίσθηση ήταν ακριβώς ίδια με το Mostar της Βοσνίας που είχαμε επισκεφτεί ένα χρόνο πριν. Τα σπίτια, η οθωμανική όψη, το ποτάμι, ο ηλιόλουστος καιρός. Όλα μου θύμισαν το Μόσταρ. Αυτό που μου αρέσει όταν επισκεπτόμαστε μικρές πόλεις είναι ότι οι αποστάσεις είναι μικρές, δεν τρέχουμε να προλάβουμε και το μοναδικό μέλημα μας είναι να νιώσουμε την ατμόσφαιρα απλώς περπατώντας χαλαρά.
Πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μας είναι δύο σημαντικά τζαμιά του Μπερατ, χωμένα σε ένα στενό και μια αυλή.
To Teqeja e Helvetive και το Xhamia Mbret. Ο Τεκές Χαλβετί (Teqe e Helvetive) πιστεύεται ότι χτίστηκε το 15ο αιώνα, αλλά ξαναχτίστηκε το 1782.
Xhamia Mbret (Τζαμί του βασιλιά), του 1492. Ένα πολιτιστικό μνημείο της Αλβανίας.
Δεν μπήκαμε γιατί πάλι βαρεθήκαμε να βγάλουμε τα παπούτσια μας!
Στη συνέχεια κατηφορίσαμε στην κεντρική Rruga Antipatrea για να βγούμε στον μεγάλο πεζόδρομο της πόλης την Bulevardi Republika. Είναι ένα πολύ ωραίο και περιποιημένο τμήμα της πόλης όμως έχει ελάχιστα καφέ και ίσως κανένα εστιατόριο που σημαίνει πως δεν έχει και πολλά πράγματα να κάνεις από το να το περπατήσεις. Σε τέτοιες ζεστές μέρες όμως ο περίπατος εκεί είναι η κύρια δραστηριότητα και η θέα προς την παλιά συνοικία Mαγκαλέμ πολύ εντυπωσιακή. Η καρδιά της πόλης χτυπάει εδώ.
Το ''Μολυβένιο Τζαμί'' (Xhamia e Plumbit), του 1555 στα αριστερά και ο Ορθόδοξος καθεδρικός ναός Αγιου Δημητρίου στο κέντρο του Μπεράτ.
Ο πεζόδρομος Republika και το Δημαρχείο της πόλης
Στην άκρη του πάρκου, βρίσκεται το Πανεπιστήμιο του Μπεράτ
Διασχίσαμε το πάρκο, περάσαμε απέναντι τον δρόμο και βρεθήκαμε δίπλα στον ποταμό Όσουμ
Το Μπεράτ είναι χτισμένο στη δεξιά όχθη του ποταμού Όσουμ, λίγο πριν την ένωσή του με τον ποταμό Μολίστ. Το πευκοδάσος πάνω από την πόλη, στις πλαγιές των βουνών Τομόρ, ομορφαίνει την περιοχή, ενώ ο ποταμός Οσουμ έχει ανοίξει ένα φαράγγι μέγιστου βάθους 915 μέτρων στα ασβεστολιθικά πετρώματα στα δυτικά της κοιλάδας, δημιουργώντας έτσι φυσικό φρούριο γύρω από το οποίο χτίστηκε η πόλη σε διαφορετικά επίπεδα. Οι τρεις μεγάλες γειτονιές της παλιάς πόλης αποτελείται από τρία τμήματα διαχωριζόμενα από τον ποταμό Οσούμ: Το Mαγκαλέμ, την Γκορίτσα και το Kαλάγια την κατοικημένη περιοχή μέσα στην παλαιά βυζαντινή ακρόπολη, που δεσπόζει πάνω από την πόλη.
Το Berat από το 2008 είναι στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ και είναι το καμάρι των Αλβανών. Είναι μια παλιά πόλη – Μουσείο με σπάνια παραδείγματα αρχιτεκτονικού χαρακτήρα της Οθωμανικής περιόδου, με ιστορία σχεδόν 2,400 χρόνων που αποτελεί έναν εξαιρετικό συνδυασμό ανατολικών και δυτικών πολιτισμών. Είναι ένας θησαυρός της Αλβανικής ιστορίας και μια απόδειξη της θρησκευτικής αρμονίας του τόπου που μαρτυρεί τη συνύπαρξη των διαφόρων θρησκευτικών και πολιτιστικών κοινοτήτων ανά τους αιώνες.
Η ιστορική πόλη του Berat είναι εξαιρετικά καλά διατηρημένη και αυτό το μαρτυρούν τα σπίτια που χρονολογούνται κυρίως από τα τέλη του 18ου. Το Berat είναι γνωστό στους Αλβανούς ως Πόλη των Χιλίων Παραθύρων που οφείλεται στα πολλά μεγάλα παράθυρα των παλαιών σπιτιών που κοιτούν από ψηλά την πόλη. Αν και πολλοί το ερμηνεύουν ως ''το ένα παράθυρο πάνω στο άλλο'' εξαιτίας της μεγάλης κλίσεως του εδάφους, όπου τα παράθυρα μοιάζουν να είναι το ένα πάνω στο άλλο, στη συνοικία Mangalemi κάτω από την ακρόπολη.
View attachment 219041
Στην απέναντι όχθη του ποταμού Όσουμ είναι η γειτονιά της Gorica που έχει την καλύτερη θέα προς το Mangalemi και συνδέονται μεταξύ τους με μια κρεμαστή γέφυρα από την οποία έχεις εξαιρετική θέα και προς την συνοικία του Mangalemi και προς την κοιλάδα.
Το φυσικό τοπίο της περιοχής είναι πραγματικά εκπληκτικό . Περάσαμε λοιπόν την γέφυρα και απολαύσαμε μια πολύ όμορφη και ενδιαφέρουσα βόλτα στην γειτονιά της Gorica. Η θέα προς το Mangalemi ήταν υπέροχη αλλά και τα σπίτια και τα μονοπάτια της Gorica πανέμορφα και γραφικά. Ήμασταν ολομόναχοι στην απόλυτα ήσυχη γειτονιά του Berat.
View attachment 219042
Κατά τον 18ο αιώνα, υπολογίζονται 200 σπίτια στην Gorica, όπου τέθηκαν υπό βαθιά ανασυγκρότηση μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1851. Ορισμένα σπίτια και οι πύλες στις προσόψεις τους, χρονολογούνται την περίοδο της ανοικοδόμησης, το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.
View attachment 219043
Λίγο πριν κατηφορίσουμε, η θέα της τοξωτής γέφυρας Gorica
Η τοξωτή γέφυρα Gorica, είναι ένα όμορφο αρχιτεκτονικό μνημείο που χτίστηκε το 1780 για να ενώνει την Gorica με το Mangalemi.
Η καταπληκτική θέα από την γέφυρα Gorica
Αφού περάσαμε την γέφυρα Gorica βγήκαμε στην μεγάλη οδό Rruga Antipatrea. Μετά τη γέφυρα ο δρόμος έχει δέντρα που δημιουργεί μια ωραία σκιά στο δρόμο και ένα πανέμορφο σημείο για φωτογραφίες με την ωραία άποψη της συνοικίας Gorica και του ποταμού Όσουμ. Απολαυστική διαδρομή πραγματικά και σ’ αυτό έπαιξε ρόλο φυσικά και ο εξαιρετικός ηλιόλουστος καιρός.
Η βυζαντινή εκκλησία του Αρχάγγελου Μιχαήλ πάνω στον βράχο
Είχαμε φτάσει και πάλι στην κρεμαστή γέφυρα. Ο κύκλος αυτός που κάναμε από την κρεμαστή γέφυρα μέχρι την συνοικία της Gorica, από εκεί στην τοξωτή γέφυρα και επιστροφή από την Rruga Antipatrea ξανά στην κρεμαστή γέφυρα, με πολύ χαλαρό περπάτημα και πολλές φωτογραφίες, κράτησε γύρω στα 45 λεπτά. Ήμασταν και πάλι κάτω από την συνοικία του Mangalemi και τα ''χίλια παράθυρα'' των παραδοσιακών σπιτιών!
View attachment 219044
Είχε μεσημεριάσει και είπαμε να κάνουμε μια στάση για φαγητό αλλά κάτι απλό και φτηνό μιας και το βράδυ είχαμε στο πρόγραμμα να φάμε σε καλό εστιατόριο. Έτσι χωρίς πολύ σκέψη μπουκάραμε πεινασμένοι στο ''γυράδικο'' Heaven's Kitchen που στεγάζεται σε ένα από τα ιστορικά 2οροφα κτίρια του Mangalemi ακριβώς απέναντι από την κρεμαστή γέφυρα και δίπλα από το Τζαμί των εργένηδων (Xhamia e Beqareve). Φάγαμε τα ωραιότατα σαντουιτσάκια μας έχοντας θέα την κρεμαστή γέφυρα και την Gorica.
Στη συνέχεια είπαμε να χωθούμε στα ανηφορικά σοκάκια της συνοικίας Mangalemi για να δούμε από κοντά τα σπίτια και να αισθανθούμε την ατμόσφαιρα της ιστορικής αυτής γειτονιάς του Berat. Δεν κυκλοφορούσε ψυχή παρά μονάχα εμείς. Το Mangalemi είναι πανέμορφο, γραφικό και άκρως γοητευτικό τόσο από μακριά όσο και γυρίζοντας τα στενά λιθόστρωτα δρομάκια του. Η μοναδική και πρωτότυπη αρχιτεκτονική στο Mangalemi αναπτύχθηκε κατά τον 18ο και 19ο αιώνα, με τον συνδυασμό πέτρας και ξύλου. Είναι το πιο ελκυστικό σημείο στο ιστορικό κέντρο του Μπεράτ.
View attachment 219045
View attachment 219046
View attachment 219047
View attachment 219048
Κάθε στενό, κάθε σπίτι και κάθε εικόνα, μάρτυρες μια άλλης εποχής! Σαν να σταμάτησε ο χρόνος σε περασμένους αιώνες όταν το Berat άνηκε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία! Σε αντίθεση με τις άλλες δύο γειτονιές, το Mangalemi έχει ένα πιο ασταθές έδαφος, τα διαμερίσματα είναι πολύ κοντά μεταξύ τους και στην πλειοψηφία τους έχουν μικρές διαστάσεις. Τα περισσότερα από αυτά δεν διαθέτουν αυλή και κήπους, επομένως η είσοδος στα διαμερίσματα γίνεται απευθείας από τις πόρτες πάνω στα στενά δρομάκια.
View attachment 219049
Το πρώην παλάτι του Πασά
Σε ελάχιστα λεπτά φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας. Η θέα από την αυλή του Hotel Rezidenca Desaret
Η ρεσεψιόν
Ο διάδρομος
Το ξενοδοχείο είναι καλαίσθητο με μια λιτή πολυτέλεια. Όμως μου έβγαζε κάτι κρύο. Ίσως θα προτιμούσα κάτι πιο παραδοσιακό και πιο παλιό για το Μπεράτ. Το 24ωρο που ήμασταν εκεί οι πάντες ήταν μονίμως εξαφανισμένοι. Η ρεσεψιονίστ, το προσωπικό του εστιατορίου, και μάλλον πρέπει να ήμασταν οι μοναδικοί ένοικοι. Το σίγουρο όμως ήταν πως το δωμάτιο ήταν εξαιρετικό, το καλύτερο που έχουμε μείνει σε ταξίδι μας μέχρι στιγμής και με την καλύτερη θέα! Και επαναλαμβάνω με 36€ το δίκλινο μαζί με πρωινό.
Ήταν η πρώτη φορά μετά από 4 χρόνια σε ταξίδι, που θα ξεκουραζόμασταν στο δωμάτιο το μεσημέρι! Κάθε φορά στα ταξίδια μας, το πρόγραμμα είναι φουλ και περιλαμβάνει δεκάδες πράγματα να δούμε. Ξεκινάει από το πρωί και πάει σερί μέχρι το βράδυ που είναι η επιστροφή στο ξενοδοχείο. Τώρα είχαμε δει όλο το Μπεράτ, φάγαμε και δεν είχε να δούμε και να κάνουμε κάτι άλλο. Μάλλον είχε. Την ανάβαση στην ακρόπολη και τη συνοικία του κάστρου Kala. Αυτό όμως λίγες ώρες μετά για να είμαστε εκεί στην αγαπημένη μου ώρα στο ηλιοβασίλεμα.
Last edited: