ipanag

Member
Μηνύματα
316
Likes
151
Ταξίδι-Όνειρο
Γύρος του κόσμου

Central Asia, *stan (Uzbekistan, Kyrgyzstan, Kazakhstan)

Για να πω την αλήθεια δεν κατάλαβα ποια ήταν τα ερεθίσματα που με οδήγησαν σ' αυτά τα μέρη. Ίσως το ότι δεν ήξερα τίποτα για τις χώρες αυτές, ίσως η περιέργεια για το άγνωστο να με οδήγησε εκεί. Σπάνια ακούς κάτι για αυτές τις χώρες. Πρώην μέλη της Σοβιετικής ένωσης, απόγονοι του Τζένγκις Χαν, μουσουλμάνοι, τι χαρακτηρίζει τελικά τους ανθρώπους εκεί; Λίγο απ' όλα μπορώ να απαντήσω τώρα πια. Είναι ένα απίστευτο μείγμα πολιτισμών και κουλτούρας και πολύ δύσκολο να το αφομοιώσεις σε ένα σύντομο ταξίδι.

Λίγα λόγια για την προετοιμασία. Το ταξίδια άρχισε να γεννιέται στο νου μου αρκετούς μήνες πριν. Αγοράζω το σχετικό Lonely Planet και ταυτόχρονα αναζητώ μερικές βασικές πληροφορίες στο internet. Δύο μήνες πριν έχω σχεδόν πάρει την απόφασή μου και έχω καταστρώσει ένα στοιχειώδες πλάνο. Κάνω κράτηση για τα αεροπορικά εισιτήρια μέσω των τούρκικων αερογραμμών, καθώς προσφέρουν την καλύτερη τιμή και έχουν καθημερινά δρομολόγια, ώστε να το συνδυάσω με τις αργίες του Πάσχα για λιγότερη άδεια από τη δουλειά. Έχω αποφασίσει να επισκεφθώ το Ουζμπεκιστάν και λίγο από Κυργυστάν και Καζακστάν, συνολικά 12 μέρες. Και για τις τρεις χώρες χρειάζομαι βίζα. Για το Κυργυστάν δεν υπάρχει εκπροσώπηση στην Ελλάδα. Επικοινωνώ με email με την πρεσβεία τους στις Βρυξέλλες και τους στέλνω το διαβατήριο και συμπληρωμένη την αίτηση. Για το Καζακστάν, η διαδικασία ήταν αρκετά γρήγορη και απλή στην προξενική αρχή στην Αθήνα. Για το Ουζμπεκιστάν ισχύουν ακόμη οι σοβιετικές δύστροπες διαδικασίες. Πρόσκληση από επίσημο ουζμπέκικο ταξιδιωτικό πρακτορείο και μετά αίτηση για βίζα. Η υπάλληλος της πρεσβείας στην Αθήνα ήθελε να με οδηγήσει οπωσδήποτε σε ελληνικό πρακτορείο για την έκδοση της βίζας, κάτι που θα στοίχιζε πολύ ακριβότερα, αλλά τελικά ξεμπέρδεψα με ένα invitation letter από το internet όπως και στη περίπτωση της Ρωσίας (βλέπε σχετική ιστορία). Για την έκδοση της βίζας πρέπει να πληρώσω σε αμερικάνικα δολάρια! Γενικά στο Ουζμπεκιστάν το δολάριο είναι το νόμισμα που χρειάζεται ο επισκέπτης.



Η πτήση με τις τούρκικες αερογραμμές είναι αρκετά άνετη. Μερικές ώρες στην Κωνσταντινούπολη είναι αρκετές για να βγω για μια εξόρμηση για τη χαρά του ουρανίσκου, στα γνωστά πια μέρη. Η δεύτερη πτήση με φέρνει πια στα εδάφη του Ουζμπεκιστάν και στο αεροδρόμιο της Τασκένδης. Οι ουρές στον έλεγχο διαβατηρίων μεγάλες και περιμένουμε όλοι υπομονετικά. Η γραφειοκρατία αρκετή, από μια χώρα που αν ήθελε θα μπορούσε να προσελκύσει πολύ τουρισμό και να βελτιώσει σημαντικά τη φτωχή οικονομία της. Μετά ακολουθεί επίσης λεπτομερής τελωνειακός έλεγχος για το τι μπαίνει στη χώρα. Όλα δείχνουν να είναι αυστηρά. Σε 2 περίπου ώρες ξεμπερδεύω από όλες αυτές τις διαδικασίες και έξω αρχίζει να χαράζει. Καλή ώρα σκέφτομαι, για να βρω κάποιο λεωφορείο και να αποφύγω τους "κλέφτες" ταξιτζήδες, που ζητάνε υπέρογκα ποσά. Βγαίνοντας όμως από όλο αυτό τον έλεγχο ένας διάδρομος με οδηγεί σε μια ομάδα ενοχλητικών κραχτών. Άλλος για ξενοδοχείο, άλλος για ταξί, άλλος να μου αλλάξει δολάρια στη μαύρη αγορά, πέφτουν όλοι πάνω μου και με πολιορκούν παρόλο που τους λέω στα ρώσικα ότι δε θέλω τίποτα απ' όλα αυτά. Πολύ επίπονη η διαδικασία να τους ξεφορτωθώ και να βρω το επίσημο ανταλλακτήριο συναλλάγματος. Τελικά τα καταφέρνω και αλλάζω μερικά δολάρια σε ουζμπέκικα σουμ. Το χαρτονόμισμα μεγαλύτερης αξίας είναι αντίστοιχο του μισού ευρώ περίπου και όπως καταλαβαίνετε γέμισα με ένα τεράστιο πακέτο χαρτονομισμάτων. Ζητάω και μια απόδειξη για την μετατροπή καθώς ξέρω ότι πρόκειται μια χώρα με αυστηρή και κλειστή νομισματική πολιτική. Πχ από τα ΑΤΜ δε μπορείς να κάνεις ανάληψη τοπικού νομίσματος! Σημειώστε αυτή την απόδειξη για τη στιγμή που θα φεύγω από τη χώρα(*).

Βγαίνω έξω από το αεροδρόμιο και ψάχνω τα λεωφορεία. Βλέπω μόνο ένα μικρό παρκιν αυτοκινήτων. Μια γυναίκα μπαίνει στο αυτοκίνητό της και θεωρώ τη μόνη μου ελπίδα για βοήθεια. Τη ρωτάω στα ρώσικα και ευτυχώς καταλαβαίνω που περίπου είναι η στάση των λεωφορείων. Δε θα το έβρισκα μόνος μου και εδώ το Lonely planet δε βοήθησε καθόλου. Τεράστιες λεωφόροι με πολλές λωρίδες θυμίζουν σοβιετικές εποχές. Ωστόσο έρημοι αυτή την πρωινή ώρα. Το παλιό λεωφορείο κινείται στον ελαφρά ανηφορικό δρόμο με δυσκολία, κάνοντάς σε να νομίζεις ότι δε θα φθάσει ποτέ. Στο βάθος φαίνεται μια αλληλουχία από φανάρια στην τεράστια ευθεία, που αλλάζουν χρώμά από το πράσινο στο κόκκινο και το λεωφορείο μοιάζει να μην κινείται καθόλου. Περνάει και ο εισπράκτορας για το αντίτιμο του εισιτηρίου, 300 σουμ (ήτοι 15c). Λίγο αργότερα με ενημερώνει ότι φθάσαμε στη στάση που είχα ζητήσει, Amir Timur площадь (πλατεία του Ταμερλάνου, ελληνιστί) που είναι το κεντρικό σημείο της πόλης. Είχα επικοινωνήσει με ένα ξενοδοχείο, αλλά δεν ήμουν σίγουρος αν μου έχουν κάνει κράτηση. Τελικά όλα καλά με το ξενοδοχείο. Ξεκουράζομαι λίγο και βγαίνω έξω να παω να βγάλω εισιτήρια για το τρένο για τις επόμενες μετακινήσεις μου. Το ξενοδοχείο μου κάνει το registration, μια διαδικασία υποχρεωτική και το μαγικό χαρτάκι που χρειάζεσαι κατά την έξοδο από τη χώρα. Παίρνω και το διαβατήριό μου, ώστε να πάω στο σταθμό να βγάλω εισιτήρια. Η πόλη έχει 3 γραμμές μετρό, κατασκευασμένο από τη σοβιετική εποχή και αν σου κλείσουν τα μάτια θαρρείς ότι βρίσκεσαι στη Μόσχα. Τόσο πολύ μοιάζουν οι σταθμοί μέχρι την τελευταία τους λεπτομέρεια.

Μια πρώτη σύντομη περιπλάνηση στη πόλη μου δίνει την εντύπωση ότι θέλω πολύ καιρό για να αφομοιώσω τη κουλτούρα τους. Οι άνθρωποι έχουν πρόσωπα με μογγόλικα χαρακτηριστικά, μιλούν ρώσικα αλλά και ουζμπέκικα (τούρκικη γλώσσα) ενώ οι επιγραφές στους δρόμους είναι με κυριλλικούς χαρακτήρες. Υποτίθεται μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα, αλλά πρακτικά δε βλέπω κανένα τζαμί ούτε γυναίκες με μαντίλες. Πόλη αρκετά ήσυχη, παντού αρκετοί ένστολοι αστυνομικοί και ένα καθεστώς αρκετά αυταρχικό και κλειστό. Η οικονομία της χώρας πολύ φτωχή λόγω του καθεστώτος και της κλειστής αγοράς. Τα μοναδικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους αχανείς δρόμους είναι παλιά Lada και Daewoo. Daewoo γιατί όπως μαθαίνω από τον Αϊμπεκ αργότερα, παράγονται στη χώρα τους (και εξάγονται σε όλες τις πρώην Σοβιετικές χώρες για λογαριασμό της μητρικής εταιρείας). Ο καπιταλισμός δε φαίνεται να έχει αγγίξει την κλειστή αυτή χώρα και επομένως δε βλέπεις τις μεγάλες κοινωνικές αντιθέσεις που υπάρχουν αλλού. Οι άνθρωποι χαμηλών τόνων. Πλέον μέσα στη πόλη δεν υπάρχουν ενοχλητικοί κράχτες με μικρή ίσως εξαίρεση τα παζάρια. Οι τουρίστες σχεδόν ανύπαρκτοι στη πόλη και εγώ συνήθως περνώ απαρατήρητος καθώς βαδίζω στη πόλη.

Δύο μέρες έχω στην Τασκένδη, αρκετές για να δω τα λίγα αξιοθέατα και να πάρω μια πρώτη γεύση για το τι σημαίνει κεντρική Ασία και τι θα ακολουθήσει στο ταξίδι μου. Το Chorsu bazaar πολύ εντυπωσιακό. Ένα κυκλικό κτήριο με ένα τεράστιο θόλο και μέσα πάγκοι με όλων των ειδών τα πράγματα, όσπρια, λαχανικά φρούτα, ζυμαρικά, μπαχαρικά. Χρώματα και αρώματα που σε ταξιδεύουν σε όλη τη χώρα. Έξω από το κτήριο το παζάρι επεκτείνεται με πρόχειρους πάγκους και νάυλον για προστασία από τη βροχή, σε δαιδαλώδεις στενούς διαδρόμους. Χάνεσαι πραγματικά χαζεύοντας τους μικροπωλητές. Αρκετά ενδιαφέρον και το μικρότερο Oloy (Alayksy) bazaar, όπου κανείς μπορεί να βρει και μερικά σουβενίρ, πράγμα σπάνιο για τη πόλη. Από τη περιήγησή μου δε μπορεί να λείψει και η γαστρονομική εξερεύνηση. Μια πίτα με λαχανικά από το δρόμο, τυλιγμένη σε ένα χαρτί βιβλίου ήταν η πρώτη μου επαφή. Γευστικότατη. Αλλά η μεγαλύτερη απόλαυση ήταν το πλοβ. Ρύζι που έχει βράσει σε μεγάλα καζάνια, σερβιρισμένο με αρνίσιο κρέας. Όπως και σε κάθε γεύμα μου σχεδόν, συνοδεύεται με το παραδοσιακό τσάι που ρέει άφθονο (φέρνουν ολόκληρη κανάτα).

Πίσω από το Chorsu bazaar υπάρχει ένα κομμάτι της παλιάς πόλης που έχει παραμείνει με μικροεπισκευές από το μεγάλο σεισμό του 1966. Λίγο πέρα από τη βουή της πόλης, μικρά πλινθόκτιστα σπιτάκια και τα παιδιά να παίζουν στα στενά σοκάκια. Εικόνα εντελώς διαφορετική από την υπόλοιπη πόλη που σου δίνει μια εικόνα του παρελθόντος. Τέλος καταφέρνω και επικοινωνώ με τον Αϊμπεκ, που είχαμε μιλήσει από το couchsurfing. Ο Αϊμπεκ είχε τη καλοσύνη να προσπαθήσει να με βρει στο αεροδρόμιο, παρόλο που του είχα πει ότι φθάνω μέσα στη νύχτα και δεν ήθελα να τον ταλαιπωρώ. Δυστυχώς όμως μπέρδεψε τις ημερομηνίες και γι' αυτό δε βρεθήκαμε. Τελικά τα είπαμε ένα απόγευμα στη Τασκένδη. Μου έδειξε κάποια ενδιαφέροντα μέρη της πόλης, αν και είχα γυρίσει αρκετά μόνος μου. Συζητήσαμε αρκετά καθώς είχα τόσες πολλές απορίες για τη χώρα και το λαό τους. Με εξαίρεση τα μικρά παιδιά όλοι οι μεγαλύτεροι άνθρωποι έχουν συνηθίσει να μιλάνε ρώσικα και είναι δύσκολο να αλλάξουν. 10 χρόνια μετά την ανεξαρτησία τους, η κυβέρνηση ακόμα καταβάλει προσπάθειες για να κάνει κυρίαρχη γλώσσα τα ουζμπέκικα. Στη πόλη ζει και ένα μεγάλο ποσοστό Ρώσων εποίκων από τη σοβιετική εποχή. Ο Αϊμπέκ θα ήθελε πολύ η χώρα του να γίνει πιο μοντέρνα, αλλά προς το παρόν του αρέσει που υπάρχει αυτή η ανοχή στο διαφορετικό, μεταξύ των διάφορων εθνοτήτων που ζουν στη μεγάλη πόλη της Τασκένδης.

awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_tashkent_thumbs_P4232738.jpg
awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_tashkent_thumbs_P4242765.jpg


awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_tashkent_thumbs_P4242758.jpg
awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_tashkent_thumbs_P4242760.jpg


Συνεχίζεται ...
Φωτογραφίες όπως ξέρετε εδώ:
http://www.periplanisi.com/photos/centralasia2008/
 

Attachments

varsa

Member
Μηνύματα
1.291
Likes
128
Ταξίδι-Όνειρο
far away
η ενδιαφερουσα διαδρομη του ταξιδου σου,ακολουθει ανταξια τις εντυπωσιακες φωτο σου... περιμενω να ταξιδεψω μαζι σου Ipanag, Μιας και το Uzbekistan δεν ξερω γιατι, απο την στιγμη που το ειδα να παρουσιαζεται πριν χρονια σε περιπτερο του Τουριστικου πανοράματος, με κεντρισε να το ψαξω και να το σκεφτομαι στα αμεσα σχεδια μου...
 

dimosf

Member
Μηνύματα
2.302
Likes
5.885
Ταξίδι-Όνειρο
ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Πολύ καλή η ιστορία σου. Συνέχισε!:clap:
 

go2dbeach

Member
Μηνύματα
5.966
Likes
9.373
Επόμενο Ταξίδι
Λατινική Αμερική
Ταξίδι-Όνειρο
Λατινική Αμερική
Απολαυστικη -οπως μας εχει συνηθισει- η αφηγηση του ipanag και ο χαρτης με τη διαδρομη μου αρεσε πολυ!
Υπεροχες φωτο :clap:.
 

renata

Member
Μηνύματα
5.540
Likes
1.950
Επόμενο Ταξίδι
Νεπάλ
ωραίο και παράξενο ταξίδι ....
στα υπ οψιν ....σίγουρα ..!!!! έτσι μπράβο να ξεφεύγομε και λίγο ....
 

greeklad

Member
Μηνύματα
172
Likes
52
Ταξίδι-Όνειρο
Νέα Ζηλανδία
Πολύ καλός! Περιμένω τη συνέχεια! 'Οσοι μπορέσετε να βρείτε το ντοκυμαντερ με τη Μάγια Τσόκλη από Ουζμπεκιστάν δείτε το οπωσδήποτε. Αξίζει.
 

ipanag

Member
Μηνύματα
316
Likes
151
Ταξίδι-Όνειρο
Γύρος του κόσμου
Το πρωί αναχωρώ από το σταθμό της Τασκένδης. Επόμενη στάση, η ξακουστή Σαμαρκάνδη. Μέγας Αλέξανδρος, δρόμος του μεταξιού, Ταμερλάνος, πόλη γεμάτη ιστορία. Στο δρόμο από το τρένο βλέπω κυρίως έρημο και στο βάθος χιονισμένες βουνοκορφές προς την πλευρά του Κυργυστάν. Είναι ακόμη Απρίλιος και τα ψηλά βουνά δυσπρόσιτα. Το ερημικό τοπίο και οι στέπες από την πλευρά του Ουζμπεκιστάν όμως ετοιμάζονται για το ζεστό καλοκαίρι. Φθάνοντας στη Σαμαρκάνδη νομίζεις ότι βρίσκεις μια όαση. Καταπράσινη και μια λεωφόρος που ο ήλιος δε τη βλέπει από τα πολλά πλατάνια. Σα βγαλμένη από πέρσικο παραμύθι να πω; Δε ξέρω γιατί, αλλά μια τέτοια αίσθηση μου έδωσε. Και ταυτόχρονα ζωντανεύουν οι περιγραφές από τις ιστορίες του Μεγάλου Αλεξάνδρου στα Σογδιανά.

Από το σταθμό πηγαίνω στο κέντρο της μικρής πόλης με τα κλασσικά πλέον στην πρώην Σοβιετική Ένωση λεωφοριάκια (μινι-βαν) που στα ρώσικα λέγονται μαρσρούτκα. Φθηνό το εισιτήριο, αλλά είμαστε πολύ στριμωγμένοι καθώς έχω και τα πράγματά μου εγώ. Δε θα ήθελα να ήμουν εκεί το καλοκαίρι! Αναζητώ ένα ξενοδοχείο/ξενώνα (Β&Β) για το οποίο είχα διαβάσει καλά λόγια στο internet. Μέσα στα σοκάκια και ανάμεσα σε άλλα σπίτια και αυλές, βρίσκω τη σχετική ταμπέλα. Μια συμπαθητική γυναίκα στην αυλή κοιτάζει αν υπάρχει διαθέσιμο δωμάτιο. Ευτυχώς βρίσκω και τακτοποιούμαι σε ένα πολύ όμορφα διακοσμημένο δωμάτιο. Η υπεύθυνη χαίρεται όταν ακούει ότι έρχομαι από την Ελλάδα και μου λέει ότι τελευταία φορά είχε Έλληνες, πριν 1 χρόνο περίπου. Εδώ στο νότο της χώρας έχουν αλλάξει πολλά. Τα ρώσικα δεν είναι πια κυρίαρχη γλώσσα. Εδώ μιλούν Τατζίκικα, που είναι γλώσσα παρόμοια με τα φαρσί των Περσών. Υπάρχει αρκετός τουρισμός και αρκετοί μιλούν αγγλικά, κάτι που στην Τασκένδη ήταν πολύ σπάνιο.

Γρήγορα βγαίνω έξω για να δω την πόλη. Αρχίζοντας φυσικά από το πολύ γνωστό Registan, το πιο σημαντικό ίσως αξιοθέατο σε όλη την περιοχή. Πρόκειται για να ένα σύμπλεγμα με 3 μαντράσες. Η μαντράσα είναι ισλαμικό σχολείο, κάτι σαν το δικό μας κατηχητικό, όπου τα παιδιά αποκτούν ευρύτερη μόρφωση, γυμνάζοντας σώμα και πνεύμα πέρα από τη διδασκαλία του κορανίου. Αθλήματα, επιστήμες, τέχνες. Τουλάχιστον αυτό γινόταν όταν ήταν σε λειτουργία, γιατί τώρα αποτελούν μόνο τουριστικά αξιοθέατα, χάρη στη μοναδική αρχιτεκτονική των κτηρίων. Ωστόσο αν και Παρασκευή, δεν ακούω κανέναν ιμάμη να διαβάζει το κοράνι, ενώ παζάρια και καταστήματα είναι ανοιχτά. Καμία σχέση με το γνωστό μουσουλμανικό κόσμο. Εδώ δυστυχώς ο τουρισμός έχει φέρει και τα πρώτα ανεπιθύμητα αποτελέσματα σε συνδυασμό με τη διαφθορά. Οι υπάλληλοι που κόβουν τα εισιτήρια, ζητούν πολύ μεγαλύτερο ποσό από το πραγματικό, βάζοντας μια πρόχειρη σφραγίδα στο εισιτήριο και χωρίς να έχουν κάποιο κατάλογο για τη τιμή. Δε μπορείς να κάνεις και πολλά. Όπως και να' χει το Registan, ήταν αρκετά εντυπωσιακό.

Λίγο πιο πέρα ένα ακόμη παζάρι της ανατολής. Μια στοίβα με τα γνωστά πλέον στρογγυλά ψωμιά (λεπιόσκα). Ο μικροπωλητής τα "ξεσκονίζει" με ένα πρόχειρο πανί. Δε θα με εμποδίζει να πάρω ένα για το δρόμο. Θέλω να δω λίγα ακόμη αξιοθέατα πριν κάτσω κάπου για φαγητό. Η Σαμαρκάνδη ήταν η πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας του Ταμερλάνου. Πολλά μνημεία σχετικά με αυτόν τον κατακτητή. Μοιάζει σε πολλά με τον Τζένγκις Χαν, αλλά έμεινε λιγότερο γνωστός στην ιστορία. Στη κεντρική πλατεία της πόλης υπάρχει ένα μεγαλοπρεπές άγαλμά του, ενώ το μαυσωλείο είναι από τα πιο εντυπωσιακά κατασκευάσματα στη πόλη.

Το βραδάκι η πόλη ησυχάζει αρκετά. Επιστρέφω και γω νωρίς για ύπνο. Το πρωί αναζητώ το χώρο του πρωινού. Με οδηγούν μέσα από τα σοκάκια σε μια άλλη αυλή ενός γειτονικού κτίσματος. Έξω από ένα δωμάτιο αραδιασμένα τα παπούτσια άλλων συγκατοίκων ταξιδιωτών. Μπαίνω και γω στο δωμάτιο και αντικρίζω ένα πλούσια διακοσμημένο χώρο με φλοκάτες στο πάτωμα και μια μεγάλη ξύλινη σκαλιστή τραπεζαρία όπου κάθονταν όλοι για το πρωϊνό. Μια παρέα Γερμανών, λίγο πιο πέρα ένα ζευγάρι ηλικιωμένων Γάλλων και άλλος ένας νεαρός συμπατριώτης τους. Κάθομαι και εγώ μαζί τους και εν τω μεταξύ οι γειτόνισσες της αυλής καταφθάνουν με τα χέρια γεμάτα κάθε φορά με διάφορα πιάτα γεμάτα κάθε λογής τοπικές νοστιμιές. Χυλούς, αβγά, κάτι σαν μαρμελάδα και τόσα πολλά ακόμα που ούτε αναγνώριζα περί τίνος πρόκειται. Δοκιμάζαμε όλοι με περιέργεια και τις περισσότερες φορές μέναμε εντυπωσιασμένοι! Ταυτόχρονα πιάσαμε τη κουβέντα με του Γάλλους ταξιδιώτες. Είχαν τόσες πολλές όμορφες ιστορίες να διηγηθούν. Κυρίως από την Περσία. Γι' αυτούς ήταν και το έναυσμα να επισκεφθούν το Ουζμπεκιστάν. Παρά την ηλικία τους είχαν τόση ζωντάνια και όρεξη για ζωή, ταξίδια, αναζήτηση, περιπέτεια. Αλλά και οι υπόλοιποι ταξιδιώτες έδιναν τη δική τους νότα στη συζήτηση. Υπήρχε μια καταπληκτική ηρεμία σ' αυτό το δωμάτιο και στην αυλή. Μοναδικό πρωϊνό!

Αφού χαιρετηθήκαμε, βγήκα λίγο στην πόλη για μερικές βόλτες ακόμη. Το μεσημέρι παίρνω το τρένο για τον επόμενο προορισμό μου. Μπουχάρα.


awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_samarkand_thumbs_P4252782.jpg
awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_samarkand_thumbs_P4252788.jpg


awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_samarkand_thumbs_P4252805.jpg
awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_samarkand_thumbs_P4252833.jpg
 

dimosf

Member
Μηνύματα
2.302
Likes
5.885
Ταξίδι-Όνειρο
ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Ξαναφούντωσε το πράγμα και δε λέι να σβύσει:clap:Για συνέχισε να δούμε που θα παει!:D
 

ipanag

Member
Μηνύματα
316
Likes
151
Ταξίδι-Όνειρο
Γύρος του κόσμου
Στο τρένο δίπλα μου κάθεται μια Αγγλίδα, η Φιόνα. Ταξίδευε μόνη της χωρίς να γνωρίζει καθόλου τη γλώσσα. Η αλήθεια είναι ότι με εξαίρεση τη Σαμαρκάνδη και τη Μπουχάρα, είναι σχεδόν απίθανο να βρεις άνθρωπο να μιλάει έστω και λίγα αγγλικά. Το έβρισκε όμως ενδιαφέρον να προσπαθεί να συνεννοηθεί με νοήματα και συνήθως τα κατάφερνε. Θα ήταν οδηγός για ένα γκρουπ Άγγλων και έκανε το ταξίδι μόνη της για να δει τα ξενοδοχεία και τους ντόπιους ξεναγούς και να βεβαιωθεί ότι όλα είναι εντάξει πριν πραγματοποιηθεί το ταξίδι του πρακτορείου της. Το τοπίο από το παράθυρο του τρένου ήταν όπως το αφήσαμε κοντά στη Σαμαρκάνδη. Στέπες και στο βάθος ψηλά βουνά. Παραμελημένα εργοστάσια από τη σοβιετική εποχή και πολύ μικρά χωριά που φαίνεται να μη τα έχει αγγίξει το πέρασμα του χρόνου για πολύ καιρό. Χωματόδρομοι, άλογα, κάρα, σπίτια από ξύλα και λάσπη και ζωή βασισμένη αποκλειστικά στην όποια γεωργία και κτηνοτροφία στη μέση ενός ερημικού τοπίου.

Σύντομα φθάνουμε στη Μπουχάρα. Η εικόνα έξω από το σταθμό γνωστή. Οι ταξιτζήδες κυνηγούν το υποψήφιο θήραμά τους, αλλά ρωτάω που είναι οι μαρσρούτκες και επιβιβάζομαι στριμωχτά μέχρι το κέντρο της πόλης. Στη διαδρομή δίπλα μου κάθονται δύο ντόπιοι μασουλώντας κάποιους ξηρούς καρπούς. Με ρωτάνε από που έρχομαι και μου προσφέρουν μια χούφτα από τους καρπούς αυτούς. Οι πρώτες εικόνες έξω επιβεβαιώνουν και εδώ ότι η σοβιετική επιρροή ήταν ελάχιστη στο νότο του Ουζμπεκιστάν. Η Μπουχάρα στην ιστορία ήταν πολύ σημαντικό κέντρο του ισλαμικού κόσμου με 100 μαντράσες, πάνω από 10000 μαθητές και 300 τζαμιά! Αρκετά από αυτά διασώζονται μέχρι σήμερα και βρίσκονται σε αρκετά καλή κατάσταση. Μια μαντράσα μάλιστα λειτουργεί κανονικά.

Κατεβαίνοντας από το λεωφορείο η πρώτη μου κίνηση είναι να βρω ένα κατάλυμα για τις δύο μέρες που θα περάσω στη πόλη. Δυστυχώς οι πρώτες μου προσπάθειες σε κάποια παραδοσιακά δωμάτια για τα οποία είχα διαβάσει καλές κριτικές, απέτυχαν μιας και ήταν γεμάτα! Ευτυχώς υπήρχαν αρκετές ακόμη επιλογές (ίσως όχι τόσο καλές) και βρήκα κάπου να κοιμηθώ. Λίγες αναγνωριστικές βόλτες στην πόλη γέμισαν τα μάτια μου με γαλάζιους τρούλους και μαντράσες με επιβλητικές προσόψεις, όλα στολισμένα με γαλαζοπράσινο μωσαϊκό. Στη παραμονή μου στη Μπουχάρα δε χόρταινα να θαυμάζω αυτή την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική. Εκτός από τις μαντράσες και τα τζαμιά υπήρχαν και σκεπαστά παζάρια μέσα σε κτήρια με πολλούς τρούλους. Η κεντρική πλατεία (Lyabi-hauz) με σιντριβάνια και περικυκλωμένη από τεράστια πλατάνια, μια πραγματική όαση. Γύρω γύρω τραπέζια με καναπέδες και κιλίμια και το μενού περιελάμβανε άφθονο τσάι όλες τις ώρες τις ημέρας αλλά και νοστιμότατες τοπικές γεύσεις την ώρα του φαγητού. Μου έκανε εντύπωση η έντονη παρουσία ντόπιων. Παρέες σε ατελείωτα φαγοπότια και γλέντια. Οι γεύσεις πια γνώριμες, με κυρίαρχο το πλοβ και το σασλίκ (μεγάλο σουβλάκι που σερβίρεται με ένα πιατελάκι κρεμμύδια).

Οι βόλτες μου με φέραν στο μοντέρνο κέντρο της πόλης. Σχετικά σύγχρονα καταστήματα, λεωφόροι και λίγη κίνηση στους δρόμους. Στο ιστορικό κέντρο λόγω του τουρισμού υπήρχαν αρκετοί μικροπωλητές με σουβενίρ σε τιμές που θεώρησα αρκετά ακριβές για τα δεδομένα της χώρας. Κατά τ' άλλα οι άνθρωποι όμως ήταν αρκετά φιλικοί, φιλόξενοι και με περιέργεια (καλώς εννοούμενη) για τους τουρίστες. Ένα απόγευμα καθώς σουρούπωνε, κατέληξα σε ένα πάρκο. Πολύς κόσμος και πολλά παιδιά έκαναν βόλτες και διασκέδαζαν. Πλανόδιοι πωλητές με φορητά ψυγεία πουλούσαν παγωτά και δεν άντεξα στον πειρασμό να δοκιμάσω και γω. Έκατσα σε ένα παγκάκι και παρακολουθούσα τους ανθρώπους που περνούσαν για αρκετή ώρα. Οικογένειες, νεαρά ζευγάρια απολάμβαναν τη δροσιά στο πάρκο καθώς έπεφτε ο ζεστός ήλιος της ημέρας.

Το ιστορικό κέντρο της πόλης εκτός από την τουριστική του πλευρά είχε ένα δαιδαλώδες δίκτυο από χωματόδρομους με σπίτια όπου κατοικούνται κανονικά και όπως ανέφερε και το LP, η γειτονιά αυτή έχει μείνει σχεδόν ίδια τους τελευταίους δύο αιώνες! Πλινθόκτιστα μικρά σπίτια, αυλές, εξωτερικοί πρόχειροι σωλήνες. Παιδιά να παίζουν σε μια γωνιά, έτρεχαν με ενθουσιασμό μόλις έβλεπαν ένα ξένο. "Hello", έλεγαν συνέχεια και χαμογελούσαν πριν επιστρέψουν στο παιχνίδι τους. Λίγες τελευταίες βόλτες θαυμάζοντας τις μαντράσες για την αρχιτεκτονική τους, τα ισλαμικά μωσαϊκά και τη μαγεία των γαλάζιων τρούλων καθώς έδυε ο ήλιος ...

Πρωί πρωί πηγαίνω στο αεροδρόμιο καθώς έχω κλείσει πτήση για την πρωτεύουσα Τασκένδη και στη συνέχεια για Κυργυστάν. Φθάνω σχετικά νωρίς και αντικρίζω μια ερημική εικόνα, απορώντας αν έχω πάει στο σωστό μέρος. Ένας υπάλληλος στην είσοδο του μικρού κτηρίου ζητάει να δει το εισιτήριό μου για να μπω μέσα. Τα φώτα σβηστά, κανένας πίνακας ανακοινώσεων και κανείς άλλος στο κτήριο! Λίγο αργότερα άναψαν τα φώτα και μια οθόνη πρόβαλε μια παρουσίαση Powerpoint με τις 2-3 πτήσεις της ημέρας. Κατέφθαναν και οι πρώτοι επιβάτες, μεταξύ των οποίων και η Φιόνα που είχα γνωρίσει στο τρένο. Αφού περάσαμε τον έλεγχο κατευθυνθήκαμε στη μοναδική πύλη του αεροδρομίου και σύντομα βρεθήκαμε σε ένα ελικοφόρο Antonov. Τα καθίσματα θυμίζουν αυτά παλιών λεωφορείων και οι χειραποσκευές στο ράφι πάνω εντελώς εκτεθειμένες. Μια αεροσυνοδός περνάει με ένα δίσκο με αναψυκτικά και εμείς απολαμβάνουμε τη χαμηλή πτήση πάνω από τα Ουζμπεκικα εδάφη.

Άφιξη στο αεροδρόμιο της Τασκένδης, χαιρετώ τη Φιόνα που θα επιστρέψει στη πόλη, ενώ εγώ περιμένω λίγες ώρες μέχρι την επόμενη πτήση μου. Στο αεροδρόμιο προσπαθώ να μετατρέψω τα ουζμπέκικα σουμ που μου είχαν περισσέψει γιατί ξέρω ότι αφενός απαγορεύεται η εξαγωγή συναλλάγματος, αλλά και θα μου ήταν άχρηστα εκτός της χώρας. (εδώ βλέπε τον αστερίσκο στην αρχή της ιστορίας). Πηγαίνω λοιπόν στο ανταλλακτήριο που έδωσα τα δολάρια και με ένα αφοπλιστικό νεύμα αρνιούνται να μου δώσουν δολάρια για σουμ. Κάθε προσπάθειά μου στα αγγλικά ή στα ρώσικα πέφτει στο κενό και δεν έχω καταλάβει το γιατί! Και σε ποιον να πω το πρόβλημά μου; Τα ρώσικά μου δεν είναι τόσο καλά και αγγλικά δε καταλαβαίνει κανείς. Ακόμη κι αν έλυνα αυτό το πρόβλημα αμφέβαλλα αν μπορούσε κάποιος να βοηθήσει με την γραφειοκρατία ενός τέτοιου κράτους. Στην άλλη άκρη του αεροδρομίου βλέπω ένα άλλο ανταλλακτήριο. Κάνω άλλη μια προσπάθεια. Τουλάχιστον εδώ οι υπάλληλοι ήταν πιο φιλικοί. Μου έδειξαν και μια ανακοίνωση που παραδόξως ήταν και στα αγγλικά που έλεγε ότι πρέπει να έχω μαζί μου απόδειξη από επίσημη μετατροπή δολαρίων σε σουμ. Ευτυχώς λέω μέσα μου, χωρίς να ξέρω. Τους δείχνω το χαρτί με τη σφραγίδα και το ποσό μετατροπής. Μου εξηγούν όμως ότι αυτό ήταν η φόρμα Νο1 και όχι η Νο2 η οποία και χρειάζεται!!! Τι να πεις και τι να κάνεις; Δεν ήξεραν γιατί στο άλλο γκισέ μου έδωσαν λάθος φόρμα. Εγώ απλώς υποψιάζομαι ότι ο πρώτος υπάλληλος ουσιαστικά πήρε τα δολάρια στη τσέπη του, σα να έκανε πώληση στη μαύρη αγορά. Είμαι σε δίλημμα και σκέφτομαι τι μπορώ να κάνω. Βλέπω έναν νεαρό κοστουμαρισμένο που έδειχνε business traveller αλλά ντόπια φυσιογνωμία. Τον ρωτάω αν μιλάει αγγλικά και αν είναι ντόπιος και παίρνω θετικές απαντήσεις. Του εξηγώ τη κατάσταση και τον ρωτάω αν μπορεί να με βοηθήσει. Προσφέρεται και έρχεται μαζί μου. Πάμε αρχικά στο γκισέ που είχα πάει την πρώτη φορά να δούμε γιατί μου έδωσαν λάθος φόρμα και τι μπορούμε να κάνουμε τώρα. Κλειστό!!! Πάμε στο δεύτερο. Του εξηγούν αυτά που είπαν και σε μένα. Δε μπορούμε να κάνουμε τίποτα λένε χωρίς τη σωστή φόρμα. Αλλά του προτείνουν κάτι. Μπορούσε αυτός σαν Ουζμπέκος πολίτης να μετατρέψει σουμ σε δολάρια, όπως και έκανε τελικά. Ο Νικίτα αρνήθηκε να πάρει τα υπόλοιπα σουμ που δεν στρογγυλοποιούνταν σε χαρτονόμισμα δολαρίων, προτείνοντάς μου να πάρω ένα σουβενίρ. Τον ευχαρίστησα θερμά και πέρασα από τους ελέγχους του αεροδρομίου. Στην αίθουσα αναμονής πριν την επιβίβαση στο αεροπλάνο, σκεφτόμουν τι μπορούσα να κάνω. Έγραψα σε ένα χαρτί το email μου και του το έδωσα, αν ποτέ ερχόταν στην Ελλάδα. Πιάσαμε λίγο τη κουβέντα. Μου έδωσε και το δικό του email. Εργαζόταν σε μια ιταλική πολυεθνική εταιρία, αλλά δεν άντεχε το κλειστό καθεστώς της πατρίδας του. Χαμηλώνει την ένταση της φωνής του και μου λέει για τα προβλήματα της χώρας και τη δύσκολη οικονομική κατάσταση. Σκέφτεται να πάει να ζήσει στη Μόσχα. Αυτή τη χρονιά ήταν πιο εύκολη η βίζα στη Ρωσία για πολίτες πρώην Σοβιετικών κρατών. Με ένα Tupolev αναχωρώ πια από το Ουζμπεκιστάν. Το πιο ανοιχτό και μοντέρνο Κυργυστάν με περιμένει!

awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_bukhara_thumbs_P4262864.jpg
awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_bukhara_thumbs_P4262895.jpg


awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_bukhara_thumbs_P4262897.jpg
awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_bukhara_thumbs_P4262916.jpg


awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_bukhara_thumbs_P4272957.jpg
awww.periplanisi.com_photos_centralasia2008_bukhara_thumbs_P4272967.jpg
 

go2dbeach

Member
Μηνύματα
5.966
Likes
9.373
Επόμενο Ταξίδι
Λατινική Αμερική
Ταξίδι-Όνειρο
Λατινική Αμερική
Ναι , ο ipanag ταξιδευει ο ιδιος αλλα και εμας με μοναδικο τροπο!
 

vagantos

Member
Μηνύματα
2.030
Likes
1.610
Επόμενο Ταξίδι
Θιβέτ, K.Aμερική ή Αφρική
Ταξίδι-Όνειρο
στου Ν.Καββαδία τα μέρη
Πολύ πολύ ωραία!!!
Ομως ipanag βάλε και καμμια φωτό ανάμεσα στις αράδες.
Ειμαι σίγουρος οτι υπάρχουν πολλές ( δεν κοιταξα και στο άλμπουμ)
Ας ειναι και χαλί απ τη Μπουχάρα...
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.184
Μηνύματα
883.314
Μέλη
38.894
Νεότερο μέλος
mikesf

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom