Μονάχος, με τους μοναχούς του Αγ. Όρους

soudianos

Member
Μηνύματα
3.708
Likes
6.340
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
Μπροστά μου βρίσκεται το τοξωτό υδραγωγείο της μονής κτισμένο με έξοδα του Ελληνορουμάνου ηγεμόνα της Βλαχίας Σ. Κατακουζηνού την περίοδο 1679-1688. Σήμερα, στις γεμάτες με νερό δεξαμενές του κολυμπούν χρυσόψαρα. Με στεγνό καινούργιο μπλουζάκι προχωρώ κάτω από τη μεγάλη κληματαριά που σκεπάζει τον καθαρό πλακόστρωτο διάδρομο και φτάνει μέχρι την είσοδο της μονής. Η σκιά της είναι όαση στις δύο το μεσημέρι, για μένα και για την παρέα τριών ατόμων που ήλθε πριν λίγο από το κοντινό μοναστήρι του Παντοκράτορα το οποίο βρίσκεται βορειότερα σε απόσταση μιας ώρας πορεία.

Εδώ στο πέτρινο παγκάκι κάτω από τη σκιά, ένας λεπτός, ξερακιανός, και ευγενικός μοναχός μας φέρνει καφεδάκια και κρύο νερό. Κάποιος βγάζει ένα πακέτο με τα τσιγάρα.- «Όχι εδώ, θεωρείται χώρος της μονής, επιτρέπεται πίσω από κείνο τον τοίχο». Αργότερα είδα ότι το «καπνιστήριο» είναι ένας σκιερός χώρος με παγκάκια και τραπέζι, σ’ ένα σημείο με καταπληκτική θέα προς το Αιγαίο, και που από κάτω φαίνονται οι ακτογραμμές της παραλίας και η άσπρη γραμμή του κύματος να ξεσπά πάνω τους. Είναι το «μπαλκόνι», ένας δροσερός χώρος της μονής, για καπνιστές και μη.

Στο στενό εσωτερικό χώρο του Σταυρονικήτα που είναι το μικρότερο σε όγκο από τα μοναστήρια του Α.Ο., δεν μπορεί να φτάσει ίχνος δροσερής αύρας στις ζεστές μέρες του Καλοκαιριού.
Αναμονή με συντροφιά τον μοναχό μέχρι να μας τακτοποιήσουν. Συζήτηση κοινωνικοθεολογική και εμπειρίες από επισκέπτες. Τότε βρίσκω την ευκαιρία : –Ποια είναι η διαφορά του Ορθόδοξου μοναχού από ένα Βουδιστή, Ινδουιστή κλπ; - Οι δεύτεροι επιδιώκουν στην καλυτέρευση της προσωπικότητας του ατόμου, του εαυτού τους. Οι Ορθόδοξοι στην πνευματική εξομοίωση με την Αγ. Τριάδα.
Μου προτείνει να διανυχτερεύσω παρόλο που δεν είχα κλείσει, αλλά δηλώνω ότι θα μείνω μόνο για τον εσπερινό. Επειδή αρχίζει στις 1830 ζητώ και με βάζει σε κάποιο μικρό χώρο αναμονής στο τρίτο όροφο όπου υπάρχουν μερικά βιβλία. Μετά από λίγο μου παραχωρεί ένα διπλανό δωμάτιο διανυχτέρευσης για να ξεκουραστώ καλύτερα. Ένα κρεβάτι, τραπέζι, καρέκλα. Από το παράθυρο του δωματίου βλέπω μπροστά να απλώνεται όλο το βορειοανατολικό Αιγαίο, αλλά κάτω κάθετα από μένα, ανοίγεται ένα κενό γύρω στα 80 μέτρα που φτάνει μέχρι το βράχο πάνω στον οποίο έχει κτιστεί η μονή, κι’ όπου πάνω του ξεσπούν τα κύματα. Είναι ένα δωμάτιο από τα δεκάδες, που βλέπουμε στην αρχιτεκτονική δομή των μοναστηριών του Άθως που αιωρούνται πάνω στα βράχια. Είναι ένα μοναδικό θέαμα μια ξεχωριστή εμπειρία διαμονής σε κατάλυμα διακοπών…. Τα λίγα εκατοστά που με χωρίζουν από την άβυσσο, το ρήγμα που βλέπω στο ταβάνι, το βιβλίο που βρίσκω και διαβάζω για τις καταστροφές που έχει υποστεί η μονή στους περασμένους αιώνες, από σεισμούς, πυρκαγιές, πειρατές κι αλλόθρησκους δεν μ αφήνουν να ηρεμήσω παρόλο την πρωινή μου κούραση και να πάρω κάποιο υπνάκο στην τρίωρη εδώ παραμονή μου.

Το μοναστήρι κτίστηκε τον 10ο αιώνα από κάποιο Σταύρο και Νικήτα, από τους οποίους πήρε το όνομα προς τιμή του Αγ. Νικολάου του «Στρειδά» στον οποίο είναι αφιερωμένη και η κεντρική εκκλησία. Πήρε το όνομα «Στρειδάς» γιατί όταν έβγαλαν την εικόνα του από τη θάλασσα, ένα στρείδι ήταν κολλημένου πάνω της στο μέτωπο του αγίου. Είναι μια ψηφιδωτή εικόνα
Ο Εσπερινός γίνεται με το γνωστό τελετουργικό όπως στην Ιβήρων. Οι μοναχοί εδώ είναι λιγότεροι.. Οι αγιογραφίες έχουν την παλαιότητα τους, και όλες είναι έργα του Θεοφάνη του Κρήτα από το 1546 μ.Χ. Διακρίνω δύο φορητές εικόνες του αγιογράφου που βρίσκονται δεξιά κι αριστερά από την είσοδο προς τον κύριο ναό, τοποθετημένες σε τέτοιο ύψος, που να μην τις φτάνουν οι πιστοί, για να μην αλλοιώνονται από την επαφή. Η εικόνα του ευαγγελιστή Λουκά σε εικονογραφημένου χειρόγραφο (τετραευαγγέλιο) 950μ.Χ. είναι δείγμα κλασικίζουσας νοοτροπίας αγιογραφίας σε χειρόγραφα (ψαλτήρια ευαγγέλια κ.α.) της εποχής.
Το βραδινό στις επτάμιση αποτελείται από σούπα κριθαράκι, άσπρο τυρί, σαλάτα, ελιές, ωραιότατο μαύρο ψωμί εδώ, και θαυμάσιο μαύρο κρασί που η γεύση του τείνει προς τα γαλλικά κρασιά με μια ελαφριά τάση προς τη γλυκιά. Κι εδώ έχουμε το συνεχές τροπάριο κατά τη διάρκεια του δείπνου, που αυτή την φορά ο αναγνώστης μοναχός είναι ακριβώς πίσω μου, κι έτσι ακούω τα περί του βίου και της διδασκαλίας του αποστόλου Παύλου. Ο μοναχός όμως έχει πάρει φόρα… δεν προσέχει ότι όλοι έχουν τελειώσει το δείπνο τους, κι αναγκάζεται ο ηγούμενος και τον διακόπτει…

Στις οκτώ παρά πέντε λεπτά αποχαιρετώ μοναχούς και λαϊκούς και φορτωμένος το σακίδιο ξανά χωρίς νερό, αναχωρώ ξεκούραστος ορεξάτος και βιαστικός για να φτάσω πριν νυχτώσει στη σκήτη όπου έμεινα το πρώτο βράδυ. Μονοπάτια τώρα δεν έχει και παίρνω τον οδικό δρόμο. Η όρεξη μου κόβεται σύντομα καθότι βρίσκομαι σε συνεχή ανήφορο. Σε πολλά σημεία ο δρόμος είναι γεμάτος χώματα και μάταια προσπαθώ να βρω στερεό έδαφος. Παπούτσια, μπατζάκια είναι κατασκονισμένα. Κάποια στιγμή ισιώνει και η πορεία γίνεται ευκολότερη πάνω σ ένα υψίπεδο γεμάτο με μεγάλα δένδρα που φτάνουν μέχρι τους μακρινούς λόφους στο βάθος του ορίζοντα, και είναι σκοτεινοί αυτή την ώρα του δειλινού. Μου στέλνουν ένα δροσερό, ευωδιαστό, νυχτερινό άρωμα, και η βιαστική αγχώδης μου πορεία μετατρέπεται σε απολαυστικό περίπατο αναψυχής. Δεν κράτησε όμως πολύ και ξαναμπαίνω σε ανηφόρες, χώματα, τσιμεντόστρωτο, με προσπερνούν δυο αυτοκίνητα που σηκώνουν σύννεφα από σκόνη, γίνομαι ξανά μούσκεμα στο ιδρώτα. Τέλος, βλέπω στ΄ αριστερά μου την μικρή ποθητή πινακίδα που έψαχνα σ΄ όλη τη διαδρομή: «Προς Μονή Κουτλουμουσίου». Έτσι αποφεύγω να ανέβω στις Καριές και να ξανακατέβω για να πάω στην σκήτη. Τώρα βρίσκομαι σε μονοπάτι που τα κοντινά δένδρα το σκοτεινιάζουν περισσότερο από το δρόμο. Όμως μετά από είκοσι λεπτά ξεχωρίζω στο μισοσκόταδο τη σκήτη στο βάθος σε μια ρεματιά. Φτάνω στις εννιά και τέταρτο μετά από πορεία μιας ώρα και είκοσι λεπτά. Πέντε λεπτά πριν σκοτεινιάσει. τελείως. Εκείνο το βράδυ κοιμάμαι στην ξύλινη βεράντα, πάνω σ΄ ένα καναπέ αφού πρώτα στρώνω πάνω του μια κουβέρτα. Μερικές δεκάδες μέτρα από μένα βρίσκεται μια σκοτεινή πλαγιά κατάφυτη από δένδρα του δάσους και πάνω της ταξιδεύει το φωτεινό φεγγάρι. Η ησυχία είναι εκνευριστική…

Mε το λεωφορείο από τις Καριές πάμε στο λιμανάκι της Δάφνης με εισιτήριο 3,5 ευρώ. Το καραβάκι «Άξιον Εστί» στην ώρα του με εισιτήριο 7,5 ευρώ θα μας πάει στην Ουρανούπολη όπου το λεωφορείο για την Θεσσαλονίκη περιμένει τους προσκυνητές κι αναχωρεί αμέσως. Τιμή εισιτηρίου από Θεσσαλονίκη για Ουρανούπολη 22 ευρώ μετ΄ επιστροφής (11+11).

Προς το παρόν ταξιδεύουμε ξανά στα παράλια του Α.Ο. με τα μοναστήρια, τις σκήτες, και τους πύργους. Ξεχωρίζει κι εντυπωσιάζει το Ρωσικό μοναστήρι ή Αγ. Παντελεήμονος με τους μεγαλοπρεπείς τρούλους των εκκλησιών του. Εδώ μου λένε ότι υπάρχει η μεγαλύτερη εν λειτουργία καμπάνα στον κόσμο βάρους 13 τόνους.

Κάθε μοναστήρι έχει τις ιδιαιτερότητες του που σε καλούν να τις γνωρίσεις, μέχρι βέβαια ενός σημείου που επιτρέπει ο κανονισμός του. Το Άθως προσφέρει τα πάντα στον επισκέπτη. Θρησκεία, φυσιολατρία, ιστορία, εικαστικές τέχνες, αρχιτεκτονική, συλλεκτική, έρευνα, θρύλους και παραδόσεις. Ο καθείς παίρνει αυτό που τον ενδιαφέρει..-
 

vagantos

Member
Μηνύματα
2.030
Likes
1.610
Επόμενο Ταξίδι
Θιβέτ, K.Aμερική ή Αφρική
Ταξίδι-Όνειρο
στου Ν.Καββαδία τα μέρη
Απ΄όλα έχει λοιπόν ο μπαξές στο περιβόλι της Παναγίας. Έτσι το είδα κι εγώ Αντώνη.
Ζήλεψα όμως είναι αλήθεια τη μοναχικότητα της διαδρομής.
Μακάρι να πηγαίναμε παρέα την επόμενη φορά (λίγο θα μιλάμε, πολύ θα απολαμβάνουμε)
Αλλά στην Παντελεήμονος δεν ξαναπάω. Πολύ βαριά πεπόνια μου φανήκανε, σαν την καμπάνα τους ( είχα την εντύπωση πως καλοδεχούμενοι ειναι μόνο οι Αμπράμοβιτς κλπ)
 

soudianos

Member
Μηνύματα
3.708
Likes
6.340
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
Απ΄όλα έχει λοιπόν ο μπαξές στο περιβόλι της Παναγίας. Έτσι το είδα κι εγώ Αντώνη.
Ζήλεψα όμως είναι αλήθεια τη μοναχικότητα της διαδρομής.
Μακάρι να πηγαίναμε παρέα την επόμενη φορά (λίγο θα μιλάμε, πολύ θα απολαμβάνουμε)
Αλλά στην Παντελεήμονος δεν ξαναπάω. Πολύ βαριά πεπόνια μου φανήκανε, σαν την καμπάνα τους ( είχα την εντύπωση πως καλοδεχούμενοι ειναι μόνο οι Αμπράμοβιτς κλπ)

Μακάρι.... Ναι, τόχω ξανακούσει για το Ρώσικο και θα μείνει τελευταίο. από τα μεγάλα
 

skoumpi

Member
Μηνύματα
1.206
Likes
1.101
ευχαριστώ και τις δυο σας.
ξανά άνευ μπουκαλιού. γιατί που να το έβρισκα στο μοναστήρι;
μια ιδέα από τα μοναστήρια μας, μιας και δεν σας αφήνουν να τα δείτε και τραβάτε για τους Βουδιστές στα υψίπεδα του Θιβέτ... ρώτησα και γι αυτούς..
Ετσι ακριβώς είναι.... Και εκει στα ξένα υποφέρουμε και απο το υψόμετρο!

Μου αρέσει πολύ η περιγραφή σου γιατι μεταφέρει και το "κλίμα" του τόπου!
 

soudianos

Member
Μηνύματα
3.708
Likes
6.340
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
Το ταξείδι στο Α.Ο. πλαισιώθηκε από δύο ευχάριστα τραβελστορικά κοινωνικά γεγονότα. Το ένα που ήταν και έκπληξη έγινε στην αρχή του ταξιδιού, και το άλλο στο τέλος του.
1)Πρώτη μου φορά βρέθηκα στο ΚΤΕΛ της Χαλκιδικής στη Θεσσαλονίκη. Η ώρα ήταν τρεις το απόγευμα και το θερμόμετρο του σταθμού έδειχνε έξω 39ο. Με το εισιτήριο για την Ουρανούπολη στο χέρι περίμενα στη δροσιά της αίθουσας, χαζεύοντας τους Θεσσαλονικείς που φορτωμένοι τα μπαγάζια τους , έψαχνα μια διέξοδο προς τις παραλίες. Κάποια στιγμή σηκώθηκα και περπάτησα για να ξεμουδιάσω, όταν άκουσα να φωνάζουν το όνομα μου. Μπα!!!αναρωτήθηκα, ποιος με ξέρει σ αυτά εδώ τα ξένα μέρη…;;; Ήταν η νικήτρια του διαγωνισμού της φωτογραφίας η Χανιώτισσα η Argiro!! Με το ίδιο εισιτήριο κι αυτή για Ουρανούπολη. απολαύσαμε το πράσινο της Χαλκιδικής που το μισό να είχε η Κρήτη θα ήμασταν εδώ ευτυχείς. Αργυρό πες μας πως πέρασες…..
2)Έκτακτη τραβελστορική συνάντηση μαζί με άλλα οκτώ άτομα στα Λαδάδικα το ίδιο βράδυ που γύρισα από το Α.Ο., η οποία κανονίστηκε εντός λίγων λεπτών (!!!).Χάρηκα που ξαναείδα μέλη που ήξερα, που γνώρισα καινούργια και για τις πολύ χρήσιμες πληροφορίες που ανταλλάξαμε. Ευχαριστώ για την παρουσία τους , για την φιλοξενία….
 

KIKI

Member
Μηνύματα
2.698
Likes
6.678
Επόμενο Ταξίδι
Ιορδανία
Ταξίδι-Όνειρο
Αφρική Ναμιμπια
ωραίο οδοιπορικό καπετανιε και ωραια αφηγηση !!!
 

soudianos

Member
Μηνύματα
3.708
Likes
6.340
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
Oι λιμνούλες κάτω από το γεφύρι. (Μονοπάτι από Καρυές προς Ιβήρων)
)

Το μονοπάτι (τούνελ..) από Καρυές προς Ιβήρων


Μικρό γεφυράκι προς Παναγούδα


Το κελί του π. Παΐσιου


AO13.jpg
 
Last edited by a moderator:

soudianos

Member
Μηνύματα
3.708
Likes
6.340
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
AO12.jpg Των Ιβήρων από την παραλία

AO13.jpg Όπως πρωτοαντίκρυσα του Σταυρονικήτα

AO14.jpg Σταυρονικήτα το υδραγωγείο

AO17.jpg Η σκήτη διανυκτέρευσης μου

AO 1.jpg Το τάισμα των γλάρων

AO4.jpg Το Ρώσικο
 

soudianos

Member
Μηνύματα
3.708
Likes
6.340
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
AO3.jpg Ξενοφώντος

AO11.jpg Από το μπαλκόνι του δωματίου μου στο Ιβήρων

AO2.jpg
 
Last edited by a moderator:

soudianos

Member
Μηνύματα
3.708
Likes
6.340
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
ΣΤΑΥΡΟΝΙΚΗΤΑ1.jpg Η εικόνα που αναφέρω στην #12

ΙΒΗΡΩΝ1.jpg Από το τετραευαγγέλιο της μονής Ιβήρων.
Σπουδαίο χειρόγραφο από τα κλασικίζοντα έργα της Μακεδονικής Δυναστείας του 10ου αιώνα.

(από:"Βυζαντινή ζωγραφική" της Ναυσικά Πανσελήνου, σελ.158,250)
 

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.276
Μηνύματα
886.005
Μέλη
38.947
Νεότερο μέλος
anthger

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom