bekis3
New Member
- Μηνύματα
- 3
- Likes
- 14
Γεια σε όλους!
Πρώτο μου post εδώ μέσα – συγγνώμη προκαταβολικά αν κάνω κάποιο λάθος!
Ξεκινάω με το αγαπημένο Περού, το οποίο επισκεφθήκαμε μαζί με τη γυναίκα μου το διάστημα 20–29/6/2025. Δεν θα κουράσω με ήδη γνωστές πληροφορίες, θα προσθέσω απλώς τις δικές μας «πινελιές».
Πτήσεις:
Οι πτήσεις μας ήταν SKG–AMS, AMS–LIM και το ανάποδο με την KLM, ενώ την εσωτερική Lima–Cusco την κάναμε με JetSMART (αρκετά τίμια εταιρεία).
Πλάνο ταξιδιού:
Διαμονές:
Οι διαμονές μας κόστιζαν κατά μέσο όρο 30€ το δίκλινο. Στο Ollantaytambo και στο Cusco η τιμή περιλάμβανε και (αρκετά τίμιο) πρωινό.
Στη Λίμα φτάσαμε με δύο μικρές βαλίτσες (έως 12 κιλά η καθεμία) και δύο backpack. Για τις πτήσεις προς Cusco είχαμε αγοράσει μόνο μία αποσκευή, οπότε αφήσαμε τη δεύτερη βαλίτσα στο ξενοδοχείο της Λίμα, το οποίο την κράτησε δωρεάν μέχρι να επιστρέψουμε και να μείνουμε ξανά εκεί το τελευταίο βράδυ.
Στο Ollantaytambo και στο Cusco οι νύχτες ήταν κρύες (2-3°C), οπότε είχαμε φροντίσει να κλείσουμε καταλύματα που παρείχαν θέρμανση. Στο Ollantaytambo μας έδωσαν μια μικρή ηλεκτρική θερμάστρα — απαραίτητη, καθώς μέναμε κοντά στο ποτάμι και το δωμάτιο είχε λίγη υγρασία και έμπαζε! Στο Cusco είχαμε κλιματιστικό με λειτουργία θέρμανσης (αν και το δωμάτιο ήταν ζεστό).
Οι εκδρομές που έγιναν και αυτές που δεν έγιναν:
Είχαμε κλείσει σχεδόν τα πάντα από πριν. Πιο συγκεκριμένα, είχαμε τακτοποιήσει όλες τις μεταφορές από και προς τα αεροδρόμια με taxi (από την booking συνήθως), την μεταφορά από Cusco σε Ollantaytambo (με taxidatum), μια εκδρομή με οδηγό με την Andean Ways (Ollantaytambo – Sacred Valley – Cusco) και πολλά άλλα που περιγράφονται παρακάτω.
Είχαμε αφήσει φλου μόνο την 3η μέρα στην Lima και την 3η μέρα στο Cusco. Στην Lima, μετά από πολύ σκέψη απορρίφθηκε η κλασσική εκδρομή Ica- Huacachina καθώς θεωρήθηκε «βαριά» (η εκδρομή ξεκινάει συνήθως χαράματα και επιστρέφει περίπου στις 23:00 στην Lima). Ως εναλλακτική είχαμε κλείσει ημερήσια στην χρωματιστή Antioquia αλλά δυστυχώς δεν έχω feedback καθώς την ακυρώσαμε και αυτήν μιας και τελικά προτιμήσαμε να μείνουμε μόνο στην Lima.
Στο Cusco για την 3η ημέρα υπήρχαν σκέψεις για Rainbow mountain ή για Humantay Lake. Όμως θέλαμε να δούμε πως θα ανταποκριθούμε στο υψόμετρο και ανάλογα να αποφασίσουμε. Τελικά όπως περιγράφεται και παρακάτω, όσο είμασταν στο Cusco επιλέξαμε να νοικιάσουμε αμάξι για την 3η ημέρα και να κάνουμε ένα δικό μας tour.
Part 1 - 3 μέρες στην Lima
Miraflores – Barranco:
Λατρέψαμε την Λίμα από την πρώτη στιγμή. Η θέα στον ειρηνικό είναι απίστευτη, είτε την κοιτάς από ψηλά, είτε από κάτω είτε από οποιαδήποτε περιοχή της πόλης. Ναι μεν μείναμε Miraflores αλλά σαν περιοχή δεν την θεωρώ κάτι ιδιαίτερο (εξαιρείται το pacific!) και καθόλου αντιπροσωπευτική της Lima. Το πρώτο βράδυ αν και κουρασμένοι περπατήσαμε από το ξενοδοχείο ως το Faro de la Marina και από εκεί μέχρι το Parque Alfredo Salazar και πίσω στο ξενοδοχείο για ύπνο. Το επόμενο πρωί (2η μέρα) πήγαμε με τα πόδια από την Playa Waikiki μέχρι την περιοχή Barranco (1 ώρα περπάτημα) χαζεύοντας αρκετή ώρα τους surfer στην παραλία και την θέα της πόλης και της θάλασσας. Στην Barranco φάγαμε πρωινό και την βολτάραμε αρκετά καλά και είναι σαφώς πιο όμορφη της Miraflores.
Centro storico:
Προς το μεσημέρι πήραμε Uber και πήγαμε Centro storico. Αν και είχαμε διαβάσει ότι θέλει προσοχή, δεν θεωρώ ότι υπάρχει κανένα πρόβλημα στο να πάει κάποιος – μόνος του χωρίς οργανωμένο tour – μέρα στο ιστορικό κέντρο. Εκεί γινόταν ψιλοχαμός, είχε μουσικές, παρελάσεις από διάφορα μέρη της χώρας και της λατινικής Αμερικής και σίγουρα ήταν διαφορετικό σκηνικό συγκριτικά με Miraflores & Barranco. Μετά την κεντρική πλατεία πήγαμε στην βασιλική San Francisco την οποία θέλαμε να επισκεφθούμε για τις κατακόμβες. Μπήκαμε μαζί με μια local guide που βρήκαμε απέξω και απολαύσαμε το περίπου 40λεπτο tour. Το ένα highlight της περιοχής για μας ήταν οι κατακόμβες και το άλλο η θέα από το πάρκο Muninet Parque La Muralla.
Είχαμε ένα άτυπο στόχο να πλησιάσουμε όσο κοντά μπορούμε στην περιοχή Leticia (πολύχρωμη φαβέλα πάνω σε λόφο, απέναντι από το centro storico). Η guide μας είχε προτείνει να μην πάμε για κανένα λόγο. Περάσαμε πεζοί τις γέφυρες και κινηθήκαμε προς ένα market στο οποίο γινόταν ο κακός χαμός και στο οποίο πήραμε μια πάρα πολύ καλή γεύση λατινικής Αμερικής. Στο σημείο υπήρχαν μόνο ντόπιοι, άπειρη φασαρία, κόρνες, ντουντούκες και γενικά ένα τέλειο χάος! Από μια ακόμα πεζογέφυρα πήραμε μερικές τζούρες από την φαβέλα στο λόφο αλλά κοτέψαμε να πλησιάσουμε περισσότερο. Εκ των υστέρων είδαμε ότι μπορούσαμε να πάρουμε uber ή tuk tuk για το Museo de Sitio del Cerro San Cristóbal πάνω στον λόφο και να κάναμε το κομμάτι μας. Όμως καλώς ή κακώς το είδαμε αφού είχαμε φύγει από την περιοχή, έτσι δεν θα μάθουμε ποτέ που θα κατέληγε αυτή η περιπέτεια.
San Isidro:
Αφού περάσαμε μέσα από τις παρελάσεις ξανά, προς το απόγευμα πήραμε Uber μέχρι το El Olivar de San Isidro Park στην περιοχή San Isidro, το οποίο ήταν πολύ όμορφο. Από εκεί γυρίσαμε με τα πόδια μέχρι Miraflores, κάνοντας μια στάση στο ενδιάμεσο στην πυραμίδα στο Museo de Sitio Pucllana (δεν μπήκαμε γιατί έπρεπε να περιμένουμε 40 λεπτά για tour, την είδαμε περιμετρικά).
Chorillos – Callao:
Την 3η μέρα στην Lima, μιας και δεν πήραμε κάποια εκδρομή, είχαμε ως στόχο να δούμε όσον τον δυνατόν περισσότερες γειτονιές, απόφαση την οποία δεν μετανιώσαμε καθόλου και ήταν από τις καλύτερες εμπειρίες μας στην πόλη! Με uber πήγαμε από Miraflores σε ένα κεντρικό σημείο της περιοχής Chorrillos, στο Malecon de Chorrillos. Την Chorrillos την βάλαμε στην καρδιά μας εξαρχής. Είχαμε διαβάσει ότι είναι μια πιο «αυθεντική» Lima και αυτό ισχύει 100%. Στο Malecon de Chorrillos υπήρχαν πολλά μαγαζάκια τύπου καντίνα με ψαρικά τα οποία μύριζαν εξαιρετικά αλλά δεν δοκιμάσαμε καθώς δεν πεινούσαμε σε εκείνη την φάση (μετέπειτα το μετανιώσαμε). Περπατήσαμε λίγο πιο κεντρικά, περάσαμε την Plaza San Pedro και φτάσαμε μέχρι το Estadio Municipal de Chorrillos. Όλο εκείνο το κομμάτι είναι πραγματικά ένα άλλο πρόσωπο της Lima, πολύ πιο αυθεντικό. Στο στάδιο σταματήσαμε καθώς τα γύρω στενά δεν φαινόταν και πολύ safe. Έτσι γυρίσαμε πίσω και ανεβήκαμε τον λόφο μέχρι το Monumento al Soldado Desconocido, βόλτα η οποία μας ξετρέλανε και θα την χαρακτήριζα ως την καλύτερη που κάναμε στην Lima!
Αρχικά σου δίνει την ευκαιρία να δεις τρομερή και πανοραμική θέα όλου του Pacific και γενικά όλης της πόλης: Από φαβέλες στους λόφους, θάλασσα (αν έχει καλή ορατότητα έχεις πιάτο όλο τον ειρηνικό) μέχρι και μια μικρή τζούρα στην παραλία La Caplina που βρίσκεται από την άλλη πλευρά. Στον λόφο υπάρχει ένας μεγάλος σταυρός που φαίνεται από όλη την πόλη, το μνημείο στο Monumento al Soldado Desconocido στο οποίο υπάρχει τρομερή θέα και ένα μεγάλο άγαλμα του Cristo Del Pacífico. Μετά από αρκετή ώρα κατεβήκαμε τον λόφο και κάναμε μια ωραία βόλτα με τα πόδια μέχρι την παραλία κάτω από το Chorillos, στο Muelle de Pescadores.
Προς το μεσημέρι είχε έρθει η ώρα για την 2η περιοχή της ημέρας, την Callao. Είχαμε διαβάσει και για εκεί ότι θέλει προσοχή και όντως θέλει, πέρα από κάποια κεντρικά σημεία (για μέρα με κόσμο). Με uber πήγαμε στην La Punta η οποία ήταν πολύ safe, είδαμε μια διαφορετική οπτική του ειρηνικού και περπατήσαμε μέχρι το Callao Monumental turismo histórico περνώντας από το Fortalezza del Real Felipe. Η Callao σου δίνει επίσης μια πιο αυθεντική γεύση της πόλης αλλά όπως προείπα θέλει προσοχή. Ήπιαμε μια μπύρα στο πολύ ενδιαφέρον Callao Monumental turismo histórico στο οποίο γινόταν ετοιμασίες για διάφορα event που μάλλον θα γινόντουσαν το βράδυ και αργά το απόγευμα επιστρέψαμε με Uber στις Miraflores και Barranco για φαγητά, ποτά και ξεκούραση για τις Άνδεις.
Lima – απολογισμός:
Την Lima την είδαμε και την τελευταία μέρα για ένα ψιλογεμάτο 24ωρο στο οποίο απλώς απολαμβάναμε τον ειρηνικό από όπου μπορούσαμε. Φυσικά αν υπήρχε ακόμα μια ημέρα στο πρόγραμμα, τότε σίγουρα θα παίρναμε κάποια εκδρομή προς Ica- Huacachina. Παρ’ όλα αυτά δεν μετανιώσαμε καθόλου την απόφαση να απολαύσουμε όσο μπορούμε την πόλη και κυρίως όλες τις περιοχές πέρα της «τουριστικής» Miraflores. Το μόνο μας «παράπονο» από την πόλη ήταν ότι μέσα σε τέσσερα 24ωρα ο ήλιος δεν βγήκε ούτε για ένα δευτερόλεπτο (οι θερμοκρασίες ήταν 15-16 βαθμοί, συννεφιά, υγρασία και σε διάφορες φάσεις ψιλόβροχο) αλλά χαλάλι καθώς ήταν το μόνο πράγμα στο ταξίδι που μπορώ να πω ότι δεν πήγε καλά. Όποτε χρειαζόταν, κινούμασταν με Uber. Για τις διαδρομές τύπου 20 λεπτών (πχ Miraflores – Barranco) δίναμε γύρω στα 2-3€, ενώ για πιο μεγάλες πχ Barranco- Centro storico γύρω στα 7€.
Lima - Φαγητό:
Αγαπημένο φαγάδικο στην Miraflores το La Lucha Sangucheria Criolla (φάγαμε εκεί 4 ή 5 φορές συνολικά! – μπορείς είτε να κάτσεις είτε να τα πάρεις πακέτο) με τρομερά σάντουιτς και εξαιρετικά υλικά γύρω στα 4-5€! Επίσης πολύ καλή επιλογή το La 73 στην Barranco με εξαιρετικά πιάτα (για μεσημέρι – απόγευμα) και το για πρωινό το La Bodega Verde (Barranco). Γενικά, ψηφίσαμε άτυπα μεταξύ μας ότι το Peru πήρε το βραβείο φαγητού στο εξωτερικό. Lomo soltado κατ’ εμέ το καλύτερο πιάτο στο ταξίδι! Δεν δοκιμάσαμε cuy ούτε αλπάκα από άποψη.
Part 2 -5 μέρες στις Άνδεις
Ollantaytambo – Machu Pichu:
Την 4η ημέρα πετάξαμε με JetSMART για Cusco. Είχαμε κλείσει ταξί με 30€ μέσω της Taxidatum για να μας πάει απευθείας στο Ollantaytambo στο οποίο θα μέναμε 2 βράδια. Ο οδηγός ήταν πάρα πολύ καλός, δεν μιλούσε αγγλικά αλλά παίζαμε μπάλα με google transate. Μας έκανε 2-3 στάσεις σε διάφορα σημεία για φωτογραφία, μια στάση στο Chinchero στο Textil Quechua και πρότεινε και μια στάση για φαγητό στην Urabamba αλλά αρνηθήκαμε καθώς θέλαμε να επιλέξουμε εμείς τι θα φάμε στο Ollantaytambo. Το απόγευμα επισκεφθήκαμε το Sitio Arqueológico De Ollantaytambo. Έπειτα φάγαμε στην πλατεία, ξεκουραστήκαμε και το βραδάκι βολτάραμε εκ νέου όλο το χωριό το οποίο είναι πανέμορφο.
Την επόμενη είχαμε κλείσει Machu Pichu με Inca Rail. Ακολουθεί μια μικρή και ίσως βαρετή ανάλυση. Εμείς είχαμε αγοράσει All inclusive εισιτήρια που περιλάμβαναν:
1. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κλείσει κάποιος μετά τα αεροπορικά για Lima
2. Το πιο ακριβό πράγμα στο Peru
Επιβεβαιώνω ότι ισχύουν και τα 2. Επίσης επειδή το είχα άγχος και δυσκολευόμουν να καταλάβω τι παίζει με τα circuit, τις μετακινήσεις, τα τρένα κλπ θα τα γράψω λίγο περιληπτικά. Από Ollantaytambo (στο οποίο θα μέναμε εμείς αλλά το ίδιο ισχύει και για Cusco πχ) προς Machu Pichu (δηλαδή προς Aguas Calientes) το μόνο μέσο είναι το τρένο. Από Aguas Calientes προς τον αρχαιολογικό χώρο μπορεί να πάει κάποιος είτε με τα πόδια αν είναι παλικάρι, είτε με λεωφορείο που κάνει περίπου 20’ να πάει και άλλα τόσα να γυρίσει και υπάρχουν συνεχόμενες αναχωρήσεις. Έπειτα κάποιος πρέπει να τακτοποιήσει το θέμα του guide με τον οποίο θα εισέλθει, πιο circuit θα επιλέξει, τι ώρα θα μπει και το εισιτήριο του MP.
Υπάρχουν 2 εταιρίες, η Inca Rail και η Peru Rail. Εκ των 2 προτίμησα την Inca Rail. Στο site σου δίνεται η επιλογή να κλείσεις είτε
α. Light: μόνο τα τρένα
β. Plus: Τα τρένα, τα λεωφορεία για τον αρχαιολογικό χώρο και τον Professional guide (αλλά ΟΧΙ εισιτήριο για το Machu Pichu το οποίο σε αυτή τη περίπτωση θα πρέπει να το κλείσεις μόνος σου από το official site) και
γ. All Inclusive (αυτό που κλείσαμε εμείς) το οποίο τα περιλαμβάνει όλα, δηλαδή τα α, β και εισιτήριο για Machu Pichu.
Ενδεικτικά βάζοντας μια τυχαία ημερομηνία του Οκτωβρίου στο να πάει κάποιος μόνο (δηλαδή χωρίς το τρένο της επιστροφής) το Light βγαίνει στα 53€ (της επιστροφής στις 14:30 είναι 70€ το άτομο) το Plus στα 97€ (+44€ δηλαδή) και το All Inclusive στα 150€ (+97€ δηλαδή) ανά άτομο. Μεμονωμένα, το εισιτήριο των λεωφορείων πήγαινε έλα βγαίνει στα 20,5€ το άτομο. Ένας οδηγός περίπου στα 25€ το άτομο. Τέλος ένα εισιτήριο για circuit 2 το βρίσκω περίπου 53€ το άτομο. Κάνοντας λοιπόν την σούμα, αν κάποιος επέλεγε να πάει με Light εισιτήριο (δηλαδή μόνο τα τρένα της Inca rail) και όλα τα άλλα μόνος του θα του έβγαινε 123€ τα τρένα + 20,5€ + 25€ + 53€ = 221,5€. Η τιμή για All inclusive με την Inca Rail για την ίδια ημερομηνία είναι στα 223€ το άτομο. Οπότε αν δεν έχω κάνει κάποιο σοβαρό λάθος δεν βλέπω τρομακτική διαφορά στις τιμές. Εννοείται ότι τα εισιτήρια των τρένων έχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ τους ανάλογα την ώρα, την μέρα ίσως καθώς και το πιο τρένο θα επιλέξεις (έχει κάποια πανάκριβα high class πχ 360 με πανοραμικά παράθυρα για καλύτερη θέα κλπ..).
Δεν θα γράψω κάτι για το ίδιο το MP καθώς η περιγραφή μου δεν έχει να προσφέρει πολλά περισσότερα από όσα έχουν ειπωθεί για αυτό το μαγικό μέρος. Θα πω όμως ότι πέρα από τον ίδιο τον αρχαιολογικό χώρο, αυτό που είναι τρομερό είναι η ίδια η διαδρομή με το τρένο από Ollantaytambo προς Aguas Calientes (Tip: Ιδανικά στο πήγαινε αξίζει να κάθεστε στην αριστερά πλευρά του τρένου ή αλλιώς στο γύρνα στην δεξιά για να έχετε θέα το ποτάμι σε όλη τη διαδρομή – Tip2: το ίδιο ισχύει και στο λεωφορείο από Aguas Calientes προς MP, εκεί δεν υπάρχουν θέσεις – όποιος προλάβει!). Πλησιάζοντας το Aguas Calientes ουσιαστικά μπαίνουμε στην αρχή του Αμαζονίου. Το τοπίο αλλάζει και γίνεται τροπικό με διάφορα χρωματιστά πουλιά και απίστευτη βλάστηση. Εμένα αυτή η εμπειρία μου ενίσχυσε την διάθεση για tour στον Αμαζόνιο και τώρα θέλω να πάω ξανά Peru ή Κολομβία για να δω Αμαζόνιο. Επίσης, πάνω στο MP η θέα των τριγύρω βουνών και όλου του τοπίου προκαλεί σοκ. Μπορώ να πω ότι ζήλεψα όσους έκαναν hiking στις διάφορες διαδρομές. Εμάς δεν μας έβγαινε χρονικά για κάτι τέτοιο.
Τέλος θα πω ότι επειδή έχω διαβάσει άπειρα άσχημα πράγματα για το Aguas Calientes, εγώ το βρήκα ωραιότατο και το 2ωρο που είχαμε στην διάθεση μας πέρασε νερό. Για να αποφύγουμε χάσιμο χρόνου σε τουριστικά εστιατόρια φάγαμε νοστιμότατα σάντουιτς στο Tao Dulce Salado.
Η εκδρομή στο Machu Pichu:
Η εκδρομή μας είχε ως εξής: Πήραμε το τρένο των 6:40. Μέσα στο τρένο μας βρήκε ένας υπάλληλος και μας έδωσε τα εισιτήρια των λεωφορείων και του MP. Φτάσαμε 8:10 Aguas Calientes και ένας υπάλληλος της Inca Rail μας κατέβασε από το τρένο και μας οδήγησε σε ένα σημείο που μας περίμενε ο προσωπικός μας guide για το MP, ο οποίος μας πήρε από το χεράκι, πήγαμε κάπου και αφήσαμε το ένα back pack σε Locker για 2-3€, έπειτα στηθήκαμε στην ουρά και κατά τις 8:30 μπήκαμε στο bus για MP. Στις 8:50 είμασταν πάνω (είχαμε ticket για είσοδο στις 9:00) και στις 9:10 είμασταν μέσα. Η ξενάγηση τελείωσε στις 11:30, 12:00 είμασταν ξανά στο χωριό και είχαμε περίπου 2+ ώρες για βόλτα αφού είχαμε κλείσει το τρένο των 14:30 για Ollantaytambo αλλά μας είχαν συστήσει (ευτυχώς) να είμαστε μισή ώρα πριν στον σταθμό. Το όλο πράγμα πήγε εξαιρετικά, έτσι 16:00 είμασταν πίσω στο Ollantaytambo για τελευταίες βόλτες και για φαγητό στο Chullpi Restaurant το οποίο ήταν πολύ καλή επιλογή.
Sacred Valley:
Ένας προβληματισμός που είχαμε ήταν ότι θέλαμε να κάνουμε το tour στο Sacred Valley ξεκινώντας από Ollantaytambo και καταλήγοντας στο Cusco (για να μην έχουμε να ξανα κάνουμε τον ίδιο δρόμο προς τα πίσω από το Cusco). Έτσι την 3η μέρα στις Άνδεις είχαμε κλείσει μέσω της Andean Ways έναν οδηγό και είχαμε συνεννοηθεί εκ των προτέρων ποιες στάσεις θέλαμε να κάνουμε. Οι στάσεις ήταν Urabamba, Yucay, Maras (στάση στο χωριό και έπειτα στο Salineras de Maras), Pisaq και διάφορα άλλα. Γενικά θέλαμε να δούμε κυρίως χωριά και όχι τόσο αρχαιολογικούς χώρους. Η τιμή ήταν 115€ (συνολικά, και οι 2 δηλαδή). Ο οδηγός μας ήρθε το πρωί στις 9:00 όπως είχαμε συνεννοηθεί και μας πήρε από το δωμάτιο μας στο Ollantaytambo και ήταν ένας φοβερός τύπος ο οποίος τελικά μιλούσε και αγγλικά (αν και η συμφωνία ήταν για ισπανόφωνο οδηγό που δεν θα έπαιζε τον ρόλο του guide, θα ήταν δηλαδή απλώς οδηγός). Η όλη διαδρομή και εμπειρία ήταν καταπληκτική, μας πήγαινε όπου θέλαμε, σταματούσε όπου θέλαμε, ήταν κουλ, είχε χαβαλέ κλπ.
Γενικά σε όλα μας τα ταξίδια κάνουμε road trip και πρώτη φορά στη ζωή μας είχαμε οδηγό αλλά μπορώ να πω ότι ήταν πολύ καλή επιλογή και μπράβο στην Andean Ways. Θα πω όμως και το εξής: Πριν το ταξίδι διάβαζα ότι δεν συστήνεται να νοικιάσω αμάξι για Cusco, Ollantaytambo, Sacred Valley κλπ. Φτάνοντας εκεί συνειδητοποίησα ότι οι δρόμοι είναι μια χαρά (για τα δικά μου δεδομένα) και το μετάνιωσα. Αν το ήξερα εκ των προτέρων θα είχα νοικιάσει αμάξι από το αεροδρόμιο του Cusco εξαρχής. Το μόνο πρόβλημα που εντόπισα ήταν το θέμα του parking στο Ollantaytambo (δεν υπάρχει και φαντάζομαι ότι η μόνη λύση είναι κάπου έξω από το χωριό ή σε κανένα δωμάτιο που να προσφέρει χώρο στάθμευσης) και το μπες βγες στο Salineras de Maras στο οποίο επικρατούσε πανικός καθώς είναι στενός χωματόδρομος και έχει άπειρα βανάκια που κατεβαίνουν και κολλάνε σε πολλά σημεία.
Το sacred valley είναι must εμπειρία. Κάναμε κάποια έξτρα από το πρόγραμμα πράγματα όπως πχ στάση σε έναν δωρεάν αρχαιολογικό χώρο και στο Cochahuasi Animal Sanctuary που είχε άπειρα ζωάκια (λάμα, αλπάκα, κάτι σαν καμηλοπάρδαλεις, vicunia κόνδορες ελάφια κλπ) και φυσικά ρούχα αλπάκα. Στο Pisaq κάναμε μεγάλη στάση, το βολτάραμε και φάγαμε όλοι μαζί με τον Danilo, τον οδηγό μας. Στο Cusco είμασταν κατά τις 17:00, δηλαδή 8 ώρες κράτησε συνολικά το tour, βέβαια ο οδηγός δεν είχε κανένα θέμα αλλά δεν θέλαμε να τον κουράσουμε παραπάνω.
Cusco:
Το Cusco παίζει να είναι η αγαπημένη μου πόλη στον κόσμο (περιμένω να «κάτσει» λίγο η σκόνη για να αποφασίσω). Ωστόσο δεν θα κουράσω λέγοντας πολλά. Έχει άπειρα σποτ για καφέ, φαγητό και ποτό. Πανέμορφα στενά και γενικά θα μπορούσα να το περπατάω ένα μήνα χωρίς να βαρεθώ. Πήγαμε ακριβώς μια ημέρα μετά την μεγάλη γιορτή του ήλιου (Inti Raymi). Αυτό όμως δεν έλεγε κάτι μιας και στα 3 βράδια που μείναμε είχε άπειρες εκδηλώσεις, παρελάσεις, συναυλίες, μουσικές, χορούς, πυροτεχνήματα κλπ σε κάθε γωνιά της πόλης. Πυροτεχνήματα ρίχνανε ακόμα και το πρωί.. Περπατήσαμε παντού με τα πόδια γράφοντας πολλά χιλιόμετρα. Επίσης βγήκαμε και λίγο εκτός κέντρου χωρίς κανένα πρόβλημα. Ο καιρός στο Cusco και στις Άνδεις ήταν αρκετά διαφορετικός από την Lima. 5 μέρες ήλιου (ο οποίος έκαιγε άπειρα!!), 15 βαθμούς μέσα στην ημέρα, 2-3 βαθμούς το βράδυ (μπουφανάκι, κουκούλες κλπ).
Cusco - South Valley (mini road trip):
Έχοντας πλέον εξοικειωθεί με την Λατινική Αμερική και με τις Άνδεις κλπ κλπ, την 3η μέρα κάναμε την τσαχπινιά μας και νοικιάσαμε αμάξι για 1 ημέρα. Θα ακολουθούσαμε την διαδρομή προς Vinicunca (rainbow mountain) αν και είχαμε προαποφασίσει να μην ανέβουμε (για να είμαστε safe με το υψόμετρο). Ουσιαστικά ακολουθήσαμε τον δρόμο που πάει από Cusco στην Juliaca και στο Puno. Ο δρόμος ήταν πολύ καλός, ασφαλτοστρωμένος κλπ αλλά κάνανε πολλά έργα και είχε κίνηση σε αρκετά σημεία. Η διαδρομή πολύ όμορφη, με λίμνες, ποτάμια, πράσινο και χωριά που είχαν μείνει πίσω στον χρόνο.
Πήγαμε μέχρι το Checacupe με hot spot την κεντρική του πλατεία με την εκκλησία και την παλιά γέφυρα των incas όπως επίσης και το χωριό Andahuaylillas με την τρομερή εκκλησία. Φάγαμε στο χωριό Cusipata στο Lupita Lodge που είχε αρκετά τίμιο μπουφέ (δώσαμε 8 ευρώ και οι 2!). Εν τέλει όντως δεν ανεβήκαμε στο Vinicunca αν και θα μπορούσε να είχε κανονιστεί (βέβαια δεν ξέρω τι παίζει εκεί πάνω με χώρο στάθμευσης οπότε αν ποτέ κάποιος θελήσει να πάει μόνος του ας το ψάξει). Αν γύριζα τον χρόνο πίσω, θα το έβαζα στο πλάνο. Η όλη διαδρομή που κάναμε μας έδωσε μια ακόμα πιο σφαιρική εικόνα των Άνδεων και του Περού. Η συγκεκριμένη διαδρομή διαφέρει αρκετά από το Sacred Valley καθώς τα χωριά δεν είναι καθόλου τουριστικά και η φάση είναι αρκετά πιο αυθεντική. Υπάρχουν αρκετά πράγματα να κάνει και να δει κανείς στην διαδρομή όπως πχ το αρχαιολογικό πάρκο Tipón ή το Pikillacta. Τα χωριά και οι πόλεις είναι πραγματικά από άλλη εποχή. Υπάρχουν ελάχιστες πληροφορίες στο google για εστιατόρια και καφέ. Σε κάθε χωριό στον κεντρικό δρόμο βλέπεις 100 πινακίδες για κοτοπουλάδικα (polleria).
Το μόνο πρόβλημα της εκδρομής ήταν ότι είχε πολύ κίνηση καθώς κάθε λίγα χιλιόμετρα έκαναν έργα (!) και περνούσε το ένα ρεύμα εναλλάξ κάθε λίγα λεπτά. Έτσι στο γύρνα κλάψαμε παρέα με το κομβόι που γύριζε από Vinicunca. Ξεκινήσαμε το πρωί χαλαρά στις 9:00 και επιστρέψαμε Cusco στις 18:00. Αν δεν είχαμε φάει κίνηση, θα είχαμε κάνει περισσότερες στάσεις.
Υψόμετρο:
Αναφορικά με το υψόμετρο: Η επιλογή 2 μέρες Ollantaytambo (που είναι πιο χαμηλά) και έπειτα 3 μέρες Cusco εξυπηρετούσε και αυτό το σκοπό, δηλαδή εξοικείωση με το υψόμετρο (όλες οι συμβουλές ήταν προς αυτή την κατεύθυνση, πρώτα στο πιο χαμηλό υψόμετρο και σταδιακά να ανεβαίνουμε). Επίσης παίρναμε Diamox. Αλλά μας βοήθησε και πάρα πολύ το ότι πίναμε πάρα πάρα πολλά νερά, ηλεκτρολύτες και τσάγια κόκας. Επειδή την 2η μέρα κάναμε ταρζανιές και περπατήσαμε 16χλμ στο Cusco ανεβαίνοντας αμέτρητα σκαλιά, το απόγευμα είχα ένα μέτριο πονοκέφαλο και κόπωση. Με λίγη ξεκούραση όμως πέρασε. Κατά τα άλλα κανένα θέμα, πέρα από το ότι λαχανιάζαμε ευκολά όταν ανεβαίναμε σκαλιά.
Άνδεις – επίλογος:
Εν κατακλείδι, στις Άνδεις υπάρχουν χιλιάδες πράγματα να κάνει και να δει κανείς. Το τι θα κάνει και πως είναι θέμα γούστου, διάθεσης και δυνατοτήτων του καθενός. Πέραν των Ollantaytambo & Cusco βρήκαμε αρκετά όμορφα το Pisaq και την Urubamba στα οποία θα άξιζε και ενδεχομένως μια διαμονή όπως και πολλά μικρότερα χωριά. Αν υπήρχαν παραπάνω μέρες θα έβαζα οπωσδήποτε ένα tour είτε στην λίμνη Humantay είτε στο Vinicunca. Οι άνθρωποι είναι πάρα πολύ φιλικοί και φιλόξενοι και έχουν εμφανής διαφορά συγκριτικά με αυτούς στην Λίμα. Το φαγητό όπως προαναφέρθηκε είναι εξαιρετικό και από θέμα ασφάλειας έχω να αναφέρω ότι δεν εντόπισα κανένα θέμα στις Άνδεις αν και κυκλοφορήσαμε μόνοι μας αρκετά και στο Cusco αλλά και στην επαρχία.
Πρώτο μου post εδώ μέσα – συγγνώμη προκαταβολικά αν κάνω κάποιο λάθος!
Ξεκινάω με το αγαπημένο Περού, το οποίο επισκεφθήκαμε μαζί με τη γυναίκα μου το διάστημα 20–29/6/2025. Δεν θα κουράσω με ήδη γνωστές πληροφορίες, θα προσθέσω απλώς τις δικές μας «πινελιές».
Πτήσεις:
Οι πτήσεις μας ήταν SKG–AMS, AMS–LIM και το ανάποδο με την KLM, ενώ την εσωτερική Lima–Cusco την κάναμε με JetSMART (αρκετά τίμια εταιρεία).
Πλάνο ταξιδιού:
- 3 βράδια Lima
- Πτήση Lima–Cusco και απευθείας μεταφορά σε Ollantaytambo (2 διανυκτερεύσεις, με Machu Picchu τη 2η μέρα)
- 3 βράδια Cusco
- επιστροφή στη Lima για 1 τελευταία διανυκτέρευση
Διαμονές:
Οι διαμονές μας κόστιζαν κατά μέσο όρο 30€ το δίκλινο. Στο Ollantaytambo και στο Cusco η τιμή περιλάμβανε και (αρκετά τίμιο) πρωινό.
Στη Λίμα φτάσαμε με δύο μικρές βαλίτσες (έως 12 κιλά η καθεμία) και δύο backpack. Για τις πτήσεις προς Cusco είχαμε αγοράσει μόνο μία αποσκευή, οπότε αφήσαμε τη δεύτερη βαλίτσα στο ξενοδοχείο της Λίμα, το οποίο την κράτησε δωρεάν μέχρι να επιστρέψουμε και να μείνουμε ξανά εκεί το τελευταίο βράδυ.
Στο Ollantaytambo και στο Cusco οι νύχτες ήταν κρύες (2-3°C), οπότε είχαμε φροντίσει να κλείσουμε καταλύματα που παρείχαν θέρμανση. Στο Ollantaytambo μας έδωσαν μια μικρή ηλεκτρική θερμάστρα — απαραίτητη, καθώς μέναμε κοντά στο ποτάμι και το δωμάτιο είχε λίγη υγρασία και έμπαζε! Στο Cusco είχαμε κλιματιστικό με λειτουργία θέρμανσης (αν και το δωμάτιο ήταν ζεστό).
Οι εκδρομές που έγιναν και αυτές που δεν έγιναν:
Είχαμε κλείσει σχεδόν τα πάντα από πριν. Πιο συγκεκριμένα, είχαμε τακτοποιήσει όλες τις μεταφορές από και προς τα αεροδρόμια με taxi (από την booking συνήθως), την μεταφορά από Cusco σε Ollantaytambo (με taxidatum), μια εκδρομή με οδηγό με την Andean Ways (Ollantaytambo – Sacred Valley – Cusco) και πολλά άλλα που περιγράφονται παρακάτω.
Είχαμε αφήσει φλου μόνο την 3η μέρα στην Lima και την 3η μέρα στο Cusco. Στην Lima, μετά από πολύ σκέψη απορρίφθηκε η κλασσική εκδρομή Ica- Huacachina καθώς θεωρήθηκε «βαριά» (η εκδρομή ξεκινάει συνήθως χαράματα και επιστρέφει περίπου στις 23:00 στην Lima). Ως εναλλακτική είχαμε κλείσει ημερήσια στην χρωματιστή Antioquia αλλά δυστυχώς δεν έχω feedback καθώς την ακυρώσαμε και αυτήν μιας και τελικά προτιμήσαμε να μείνουμε μόνο στην Lima.
Στο Cusco για την 3η ημέρα υπήρχαν σκέψεις για Rainbow mountain ή για Humantay Lake. Όμως θέλαμε να δούμε πως θα ανταποκριθούμε στο υψόμετρο και ανάλογα να αποφασίσουμε. Τελικά όπως περιγράφεται και παρακάτω, όσο είμασταν στο Cusco επιλέξαμε να νοικιάσουμε αμάξι για την 3η ημέρα και να κάνουμε ένα δικό μας tour.
Part 1 - 3 μέρες στην Lima
Miraflores – Barranco:
Λατρέψαμε την Λίμα από την πρώτη στιγμή. Η θέα στον ειρηνικό είναι απίστευτη, είτε την κοιτάς από ψηλά, είτε από κάτω είτε από οποιαδήποτε περιοχή της πόλης. Ναι μεν μείναμε Miraflores αλλά σαν περιοχή δεν την θεωρώ κάτι ιδιαίτερο (εξαιρείται το pacific!) και καθόλου αντιπροσωπευτική της Lima. Το πρώτο βράδυ αν και κουρασμένοι περπατήσαμε από το ξενοδοχείο ως το Faro de la Marina και από εκεί μέχρι το Parque Alfredo Salazar και πίσω στο ξενοδοχείο για ύπνο. Το επόμενο πρωί (2η μέρα) πήγαμε με τα πόδια από την Playa Waikiki μέχρι την περιοχή Barranco (1 ώρα περπάτημα) χαζεύοντας αρκετή ώρα τους surfer στην παραλία και την θέα της πόλης και της θάλασσας. Στην Barranco φάγαμε πρωινό και την βολτάραμε αρκετά καλά και είναι σαφώς πιο όμορφη της Miraflores.
Centro storico:
Προς το μεσημέρι πήραμε Uber και πήγαμε Centro storico. Αν και είχαμε διαβάσει ότι θέλει προσοχή, δεν θεωρώ ότι υπάρχει κανένα πρόβλημα στο να πάει κάποιος – μόνος του χωρίς οργανωμένο tour – μέρα στο ιστορικό κέντρο. Εκεί γινόταν ψιλοχαμός, είχε μουσικές, παρελάσεις από διάφορα μέρη της χώρας και της λατινικής Αμερικής και σίγουρα ήταν διαφορετικό σκηνικό συγκριτικά με Miraflores & Barranco. Μετά την κεντρική πλατεία πήγαμε στην βασιλική San Francisco την οποία θέλαμε να επισκεφθούμε για τις κατακόμβες. Μπήκαμε μαζί με μια local guide που βρήκαμε απέξω και απολαύσαμε το περίπου 40λεπτο tour. Το ένα highlight της περιοχής για μας ήταν οι κατακόμβες και το άλλο η θέα από το πάρκο Muninet Parque La Muralla.
Είχαμε ένα άτυπο στόχο να πλησιάσουμε όσο κοντά μπορούμε στην περιοχή Leticia (πολύχρωμη φαβέλα πάνω σε λόφο, απέναντι από το centro storico). Η guide μας είχε προτείνει να μην πάμε για κανένα λόγο. Περάσαμε πεζοί τις γέφυρες και κινηθήκαμε προς ένα market στο οποίο γινόταν ο κακός χαμός και στο οποίο πήραμε μια πάρα πολύ καλή γεύση λατινικής Αμερικής. Στο σημείο υπήρχαν μόνο ντόπιοι, άπειρη φασαρία, κόρνες, ντουντούκες και γενικά ένα τέλειο χάος! Από μια ακόμα πεζογέφυρα πήραμε μερικές τζούρες από την φαβέλα στο λόφο αλλά κοτέψαμε να πλησιάσουμε περισσότερο. Εκ των υστέρων είδαμε ότι μπορούσαμε να πάρουμε uber ή tuk tuk για το Museo de Sitio del Cerro San Cristóbal πάνω στον λόφο και να κάναμε το κομμάτι μας. Όμως καλώς ή κακώς το είδαμε αφού είχαμε φύγει από την περιοχή, έτσι δεν θα μάθουμε ποτέ που θα κατέληγε αυτή η περιπέτεια.
San Isidro:
Αφού περάσαμε μέσα από τις παρελάσεις ξανά, προς το απόγευμα πήραμε Uber μέχρι το El Olivar de San Isidro Park στην περιοχή San Isidro, το οποίο ήταν πολύ όμορφο. Από εκεί γυρίσαμε με τα πόδια μέχρι Miraflores, κάνοντας μια στάση στο ενδιάμεσο στην πυραμίδα στο Museo de Sitio Pucllana (δεν μπήκαμε γιατί έπρεπε να περιμένουμε 40 λεπτά για tour, την είδαμε περιμετρικά).
Chorillos – Callao:
Την 3η μέρα στην Lima, μιας και δεν πήραμε κάποια εκδρομή, είχαμε ως στόχο να δούμε όσον τον δυνατόν περισσότερες γειτονιές, απόφαση την οποία δεν μετανιώσαμε καθόλου και ήταν από τις καλύτερες εμπειρίες μας στην πόλη! Με uber πήγαμε από Miraflores σε ένα κεντρικό σημείο της περιοχής Chorrillos, στο Malecon de Chorrillos. Την Chorrillos την βάλαμε στην καρδιά μας εξαρχής. Είχαμε διαβάσει ότι είναι μια πιο «αυθεντική» Lima και αυτό ισχύει 100%. Στο Malecon de Chorrillos υπήρχαν πολλά μαγαζάκια τύπου καντίνα με ψαρικά τα οποία μύριζαν εξαιρετικά αλλά δεν δοκιμάσαμε καθώς δεν πεινούσαμε σε εκείνη την φάση (μετέπειτα το μετανιώσαμε). Περπατήσαμε λίγο πιο κεντρικά, περάσαμε την Plaza San Pedro και φτάσαμε μέχρι το Estadio Municipal de Chorrillos. Όλο εκείνο το κομμάτι είναι πραγματικά ένα άλλο πρόσωπο της Lima, πολύ πιο αυθεντικό. Στο στάδιο σταματήσαμε καθώς τα γύρω στενά δεν φαινόταν και πολύ safe. Έτσι γυρίσαμε πίσω και ανεβήκαμε τον λόφο μέχρι το Monumento al Soldado Desconocido, βόλτα η οποία μας ξετρέλανε και θα την χαρακτήριζα ως την καλύτερη που κάναμε στην Lima!
Αρχικά σου δίνει την ευκαιρία να δεις τρομερή και πανοραμική θέα όλου του Pacific και γενικά όλης της πόλης: Από φαβέλες στους λόφους, θάλασσα (αν έχει καλή ορατότητα έχεις πιάτο όλο τον ειρηνικό) μέχρι και μια μικρή τζούρα στην παραλία La Caplina που βρίσκεται από την άλλη πλευρά. Στον λόφο υπάρχει ένας μεγάλος σταυρός που φαίνεται από όλη την πόλη, το μνημείο στο Monumento al Soldado Desconocido στο οποίο υπάρχει τρομερή θέα και ένα μεγάλο άγαλμα του Cristo Del Pacífico. Μετά από αρκετή ώρα κατεβήκαμε τον λόφο και κάναμε μια ωραία βόλτα με τα πόδια μέχρι την παραλία κάτω από το Chorillos, στο Muelle de Pescadores.
Προς το μεσημέρι είχε έρθει η ώρα για την 2η περιοχή της ημέρας, την Callao. Είχαμε διαβάσει και για εκεί ότι θέλει προσοχή και όντως θέλει, πέρα από κάποια κεντρικά σημεία (για μέρα με κόσμο). Με uber πήγαμε στην La Punta η οποία ήταν πολύ safe, είδαμε μια διαφορετική οπτική του ειρηνικού και περπατήσαμε μέχρι το Callao Monumental turismo histórico περνώντας από το Fortalezza del Real Felipe. Η Callao σου δίνει επίσης μια πιο αυθεντική γεύση της πόλης αλλά όπως προείπα θέλει προσοχή. Ήπιαμε μια μπύρα στο πολύ ενδιαφέρον Callao Monumental turismo histórico στο οποίο γινόταν ετοιμασίες για διάφορα event που μάλλον θα γινόντουσαν το βράδυ και αργά το απόγευμα επιστρέψαμε με Uber στις Miraflores και Barranco για φαγητά, ποτά και ξεκούραση για τις Άνδεις.
Lima – απολογισμός:
Την Lima την είδαμε και την τελευταία μέρα για ένα ψιλογεμάτο 24ωρο στο οποίο απλώς απολαμβάναμε τον ειρηνικό από όπου μπορούσαμε. Φυσικά αν υπήρχε ακόμα μια ημέρα στο πρόγραμμα, τότε σίγουρα θα παίρναμε κάποια εκδρομή προς Ica- Huacachina. Παρ’ όλα αυτά δεν μετανιώσαμε καθόλου την απόφαση να απολαύσουμε όσο μπορούμε την πόλη και κυρίως όλες τις περιοχές πέρα της «τουριστικής» Miraflores. Το μόνο μας «παράπονο» από την πόλη ήταν ότι μέσα σε τέσσερα 24ωρα ο ήλιος δεν βγήκε ούτε για ένα δευτερόλεπτο (οι θερμοκρασίες ήταν 15-16 βαθμοί, συννεφιά, υγρασία και σε διάφορες φάσεις ψιλόβροχο) αλλά χαλάλι καθώς ήταν το μόνο πράγμα στο ταξίδι που μπορώ να πω ότι δεν πήγε καλά. Όποτε χρειαζόταν, κινούμασταν με Uber. Για τις διαδρομές τύπου 20 λεπτών (πχ Miraflores – Barranco) δίναμε γύρω στα 2-3€, ενώ για πιο μεγάλες πχ Barranco- Centro storico γύρω στα 7€.
Lima - Φαγητό:
Αγαπημένο φαγάδικο στην Miraflores το La Lucha Sangucheria Criolla (φάγαμε εκεί 4 ή 5 φορές συνολικά! – μπορείς είτε να κάτσεις είτε να τα πάρεις πακέτο) με τρομερά σάντουιτς και εξαιρετικά υλικά γύρω στα 4-5€! Επίσης πολύ καλή επιλογή το La 73 στην Barranco με εξαιρετικά πιάτα (για μεσημέρι – απόγευμα) και το για πρωινό το La Bodega Verde (Barranco). Γενικά, ψηφίσαμε άτυπα μεταξύ μας ότι το Peru πήρε το βραβείο φαγητού στο εξωτερικό. Lomo soltado κατ’ εμέ το καλύτερο πιάτο στο ταξίδι! Δεν δοκιμάσαμε cuy ούτε αλπάκα από άποψη.
Part 2 -5 μέρες στις Άνδεις
Ollantaytambo – Machu Pichu:
Την 4η ημέρα πετάξαμε με JetSMART για Cusco. Είχαμε κλείσει ταξί με 30€ μέσω της Taxidatum για να μας πάει απευθείας στο Ollantaytambo στο οποίο θα μέναμε 2 βράδια. Ο οδηγός ήταν πάρα πολύ καλός, δεν μιλούσε αγγλικά αλλά παίζαμε μπάλα με google transate. Μας έκανε 2-3 στάσεις σε διάφορα σημεία για φωτογραφία, μια στάση στο Chinchero στο Textil Quechua και πρότεινε και μια στάση για φαγητό στην Urabamba αλλά αρνηθήκαμε καθώς θέλαμε να επιλέξουμε εμείς τι θα φάμε στο Ollantaytambo. Το απόγευμα επισκεφθήκαμε το Sitio Arqueológico De Ollantaytambo. Έπειτα φάγαμε στην πλατεία, ξεκουραστήκαμε και το βραδάκι βολτάραμε εκ νέου όλο το χωριό το οποίο είναι πανέμορφο.
Την επόμενη είχαμε κλείσει Machu Pichu με Inca Rail. Ακολουθεί μια μικρή και ίσως βαρετή ανάλυση. Εμείς είχαμε αγοράσει All inclusive εισιτήρια που περιλάμβαναν:
- Τρένο για Aguas Calientes
- Λεωφορείο από Aguas Calientes για MP
- Προσωπικό guide για Machu Pichu
- Εισιτήριο εισόδου στο MP για το Circuit 2.
1. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κλείσει κάποιος μετά τα αεροπορικά για Lima
2. Το πιο ακριβό πράγμα στο Peru
Επιβεβαιώνω ότι ισχύουν και τα 2. Επίσης επειδή το είχα άγχος και δυσκολευόμουν να καταλάβω τι παίζει με τα circuit, τις μετακινήσεις, τα τρένα κλπ θα τα γράψω λίγο περιληπτικά. Από Ollantaytambo (στο οποίο θα μέναμε εμείς αλλά το ίδιο ισχύει και για Cusco πχ) προς Machu Pichu (δηλαδή προς Aguas Calientes) το μόνο μέσο είναι το τρένο. Από Aguas Calientes προς τον αρχαιολογικό χώρο μπορεί να πάει κάποιος είτε με τα πόδια αν είναι παλικάρι, είτε με λεωφορείο που κάνει περίπου 20’ να πάει και άλλα τόσα να γυρίσει και υπάρχουν συνεχόμενες αναχωρήσεις. Έπειτα κάποιος πρέπει να τακτοποιήσει το θέμα του guide με τον οποίο θα εισέλθει, πιο circuit θα επιλέξει, τι ώρα θα μπει και το εισιτήριο του MP.
Υπάρχουν 2 εταιρίες, η Inca Rail και η Peru Rail. Εκ των 2 προτίμησα την Inca Rail. Στο site σου δίνεται η επιλογή να κλείσεις είτε
α. Light: μόνο τα τρένα
β. Plus: Τα τρένα, τα λεωφορεία για τον αρχαιολογικό χώρο και τον Professional guide (αλλά ΟΧΙ εισιτήριο για το Machu Pichu το οποίο σε αυτή τη περίπτωση θα πρέπει να το κλείσεις μόνος σου από το official site) και
γ. All Inclusive (αυτό που κλείσαμε εμείς) το οποίο τα περιλαμβάνει όλα, δηλαδή τα α, β και εισιτήριο για Machu Pichu.
Ενδεικτικά βάζοντας μια τυχαία ημερομηνία του Οκτωβρίου στο να πάει κάποιος μόνο (δηλαδή χωρίς το τρένο της επιστροφής) το Light βγαίνει στα 53€ (της επιστροφής στις 14:30 είναι 70€ το άτομο) το Plus στα 97€ (+44€ δηλαδή) και το All Inclusive στα 150€ (+97€ δηλαδή) ανά άτομο. Μεμονωμένα, το εισιτήριο των λεωφορείων πήγαινε έλα βγαίνει στα 20,5€ το άτομο. Ένας οδηγός περίπου στα 25€ το άτομο. Τέλος ένα εισιτήριο για circuit 2 το βρίσκω περίπου 53€ το άτομο. Κάνοντας λοιπόν την σούμα, αν κάποιος επέλεγε να πάει με Light εισιτήριο (δηλαδή μόνο τα τρένα της Inca rail) και όλα τα άλλα μόνος του θα του έβγαινε 123€ τα τρένα + 20,5€ + 25€ + 53€ = 221,5€. Η τιμή για All inclusive με την Inca Rail για την ίδια ημερομηνία είναι στα 223€ το άτομο. Οπότε αν δεν έχω κάνει κάποιο σοβαρό λάθος δεν βλέπω τρομακτική διαφορά στις τιμές. Εννοείται ότι τα εισιτήρια των τρένων έχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ τους ανάλογα την ώρα, την μέρα ίσως καθώς και το πιο τρένο θα επιλέξεις (έχει κάποια πανάκριβα high class πχ 360 με πανοραμικά παράθυρα για καλύτερη θέα κλπ..).
Δεν θα γράψω κάτι για το ίδιο το MP καθώς η περιγραφή μου δεν έχει να προσφέρει πολλά περισσότερα από όσα έχουν ειπωθεί για αυτό το μαγικό μέρος. Θα πω όμως ότι πέρα από τον ίδιο τον αρχαιολογικό χώρο, αυτό που είναι τρομερό είναι η ίδια η διαδρομή με το τρένο από Ollantaytambo προς Aguas Calientes (Tip: Ιδανικά στο πήγαινε αξίζει να κάθεστε στην αριστερά πλευρά του τρένου ή αλλιώς στο γύρνα στην δεξιά για να έχετε θέα το ποτάμι σε όλη τη διαδρομή – Tip2: το ίδιο ισχύει και στο λεωφορείο από Aguas Calientes προς MP, εκεί δεν υπάρχουν θέσεις – όποιος προλάβει!). Πλησιάζοντας το Aguas Calientes ουσιαστικά μπαίνουμε στην αρχή του Αμαζονίου. Το τοπίο αλλάζει και γίνεται τροπικό με διάφορα χρωματιστά πουλιά και απίστευτη βλάστηση. Εμένα αυτή η εμπειρία μου ενίσχυσε την διάθεση για tour στον Αμαζόνιο και τώρα θέλω να πάω ξανά Peru ή Κολομβία για να δω Αμαζόνιο. Επίσης, πάνω στο MP η θέα των τριγύρω βουνών και όλου του τοπίου προκαλεί σοκ. Μπορώ να πω ότι ζήλεψα όσους έκαναν hiking στις διάφορες διαδρομές. Εμάς δεν μας έβγαινε χρονικά για κάτι τέτοιο.
Τέλος θα πω ότι επειδή έχω διαβάσει άπειρα άσχημα πράγματα για το Aguas Calientes, εγώ το βρήκα ωραιότατο και το 2ωρο που είχαμε στην διάθεση μας πέρασε νερό. Για να αποφύγουμε χάσιμο χρόνου σε τουριστικά εστιατόρια φάγαμε νοστιμότατα σάντουιτς στο Tao Dulce Salado.
Η εκδρομή στο Machu Pichu:
Η εκδρομή μας είχε ως εξής: Πήραμε το τρένο των 6:40. Μέσα στο τρένο μας βρήκε ένας υπάλληλος και μας έδωσε τα εισιτήρια των λεωφορείων και του MP. Φτάσαμε 8:10 Aguas Calientes και ένας υπάλληλος της Inca Rail μας κατέβασε από το τρένο και μας οδήγησε σε ένα σημείο που μας περίμενε ο προσωπικός μας guide για το MP, ο οποίος μας πήρε από το χεράκι, πήγαμε κάπου και αφήσαμε το ένα back pack σε Locker για 2-3€, έπειτα στηθήκαμε στην ουρά και κατά τις 8:30 μπήκαμε στο bus για MP. Στις 8:50 είμασταν πάνω (είχαμε ticket για είσοδο στις 9:00) και στις 9:10 είμασταν μέσα. Η ξενάγηση τελείωσε στις 11:30, 12:00 είμασταν ξανά στο χωριό και είχαμε περίπου 2+ ώρες για βόλτα αφού είχαμε κλείσει το τρένο των 14:30 για Ollantaytambo αλλά μας είχαν συστήσει (ευτυχώς) να είμαστε μισή ώρα πριν στον σταθμό. Το όλο πράγμα πήγε εξαιρετικά, έτσι 16:00 είμασταν πίσω στο Ollantaytambo για τελευταίες βόλτες και για φαγητό στο Chullpi Restaurant το οποίο ήταν πολύ καλή επιλογή.
Sacred Valley:
Ένας προβληματισμός που είχαμε ήταν ότι θέλαμε να κάνουμε το tour στο Sacred Valley ξεκινώντας από Ollantaytambo και καταλήγοντας στο Cusco (για να μην έχουμε να ξανα κάνουμε τον ίδιο δρόμο προς τα πίσω από το Cusco). Έτσι την 3η μέρα στις Άνδεις είχαμε κλείσει μέσω της Andean Ways έναν οδηγό και είχαμε συνεννοηθεί εκ των προτέρων ποιες στάσεις θέλαμε να κάνουμε. Οι στάσεις ήταν Urabamba, Yucay, Maras (στάση στο χωριό και έπειτα στο Salineras de Maras), Pisaq και διάφορα άλλα. Γενικά θέλαμε να δούμε κυρίως χωριά και όχι τόσο αρχαιολογικούς χώρους. Η τιμή ήταν 115€ (συνολικά, και οι 2 δηλαδή). Ο οδηγός μας ήρθε το πρωί στις 9:00 όπως είχαμε συνεννοηθεί και μας πήρε από το δωμάτιο μας στο Ollantaytambo και ήταν ένας φοβερός τύπος ο οποίος τελικά μιλούσε και αγγλικά (αν και η συμφωνία ήταν για ισπανόφωνο οδηγό που δεν θα έπαιζε τον ρόλο του guide, θα ήταν δηλαδή απλώς οδηγός). Η όλη διαδρομή και εμπειρία ήταν καταπληκτική, μας πήγαινε όπου θέλαμε, σταματούσε όπου θέλαμε, ήταν κουλ, είχε χαβαλέ κλπ.
Γενικά σε όλα μας τα ταξίδια κάνουμε road trip και πρώτη φορά στη ζωή μας είχαμε οδηγό αλλά μπορώ να πω ότι ήταν πολύ καλή επιλογή και μπράβο στην Andean Ways. Θα πω όμως και το εξής: Πριν το ταξίδι διάβαζα ότι δεν συστήνεται να νοικιάσω αμάξι για Cusco, Ollantaytambo, Sacred Valley κλπ. Φτάνοντας εκεί συνειδητοποίησα ότι οι δρόμοι είναι μια χαρά (για τα δικά μου δεδομένα) και το μετάνιωσα. Αν το ήξερα εκ των προτέρων θα είχα νοικιάσει αμάξι από το αεροδρόμιο του Cusco εξαρχής. Το μόνο πρόβλημα που εντόπισα ήταν το θέμα του parking στο Ollantaytambo (δεν υπάρχει και φαντάζομαι ότι η μόνη λύση είναι κάπου έξω από το χωριό ή σε κανένα δωμάτιο που να προσφέρει χώρο στάθμευσης) και το μπες βγες στο Salineras de Maras στο οποίο επικρατούσε πανικός καθώς είναι στενός χωματόδρομος και έχει άπειρα βανάκια που κατεβαίνουν και κολλάνε σε πολλά σημεία.
Το sacred valley είναι must εμπειρία. Κάναμε κάποια έξτρα από το πρόγραμμα πράγματα όπως πχ στάση σε έναν δωρεάν αρχαιολογικό χώρο και στο Cochahuasi Animal Sanctuary που είχε άπειρα ζωάκια (λάμα, αλπάκα, κάτι σαν καμηλοπάρδαλεις, vicunia κόνδορες ελάφια κλπ) και φυσικά ρούχα αλπάκα. Στο Pisaq κάναμε μεγάλη στάση, το βολτάραμε και φάγαμε όλοι μαζί με τον Danilo, τον οδηγό μας. Στο Cusco είμασταν κατά τις 17:00, δηλαδή 8 ώρες κράτησε συνολικά το tour, βέβαια ο οδηγός δεν είχε κανένα θέμα αλλά δεν θέλαμε να τον κουράσουμε παραπάνω.
Cusco:
Το Cusco παίζει να είναι η αγαπημένη μου πόλη στον κόσμο (περιμένω να «κάτσει» λίγο η σκόνη για να αποφασίσω). Ωστόσο δεν θα κουράσω λέγοντας πολλά. Έχει άπειρα σποτ για καφέ, φαγητό και ποτό. Πανέμορφα στενά και γενικά θα μπορούσα να το περπατάω ένα μήνα χωρίς να βαρεθώ. Πήγαμε ακριβώς μια ημέρα μετά την μεγάλη γιορτή του ήλιου (Inti Raymi). Αυτό όμως δεν έλεγε κάτι μιας και στα 3 βράδια που μείναμε είχε άπειρες εκδηλώσεις, παρελάσεις, συναυλίες, μουσικές, χορούς, πυροτεχνήματα κλπ σε κάθε γωνιά της πόλης. Πυροτεχνήματα ρίχνανε ακόμα και το πρωί.. Περπατήσαμε παντού με τα πόδια γράφοντας πολλά χιλιόμετρα. Επίσης βγήκαμε και λίγο εκτός κέντρου χωρίς κανένα πρόβλημα. Ο καιρός στο Cusco και στις Άνδεις ήταν αρκετά διαφορετικός από την Lima. 5 μέρες ήλιου (ο οποίος έκαιγε άπειρα!!), 15 βαθμούς μέσα στην ημέρα, 2-3 βαθμούς το βράδυ (μπουφανάκι, κουκούλες κλπ).
Cusco - South Valley (mini road trip):
Έχοντας πλέον εξοικειωθεί με την Λατινική Αμερική και με τις Άνδεις κλπ κλπ, την 3η μέρα κάναμε την τσαχπινιά μας και νοικιάσαμε αμάξι για 1 ημέρα. Θα ακολουθούσαμε την διαδρομή προς Vinicunca (rainbow mountain) αν και είχαμε προαποφασίσει να μην ανέβουμε (για να είμαστε safe με το υψόμετρο). Ουσιαστικά ακολουθήσαμε τον δρόμο που πάει από Cusco στην Juliaca και στο Puno. Ο δρόμος ήταν πολύ καλός, ασφαλτοστρωμένος κλπ αλλά κάνανε πολλά έργα και είχε κίνηση σε αρκετά σημεία. Η διαδρομή πολύ όμορφη, με λίμνες, ποτάμια, πράσινο και χωριά που είχαν μείνει πίσω στον χρόνο.
Πήγαμε μέχρι το Checacupe με hot spot την κεντρική του πλατεία με την εκκλησία και την παλιά γέφυρα των incas όπως επίσης και το χωριό Andahuaylillas με την τρομερή εκκλησία. Φάγαμε στο χωριό Cusipata στο Lupita Lodge που είχε αρκετά τίμιο μπουφέ (δώσαμε 8 ευρώ και οι 2!). Εν τέλει όντως δεν ανεβήκαμε στο Vinicunca αν και θα μπορούσε να είχε κανονιστεί (βέβαια δεν ξέρω τι παίζει εκεί πάνω με χώρο στάθμευσης οπότε αν ποτέ κάποιος θελήσει να πάει μόνος του ας το ψάξει). Αν γύριζα τον χρόνο πίσω, θα το έβαζα στο πλάνο. Η όλη διαδρομή που κάναμε μας έδωσε μια ακόμα πιο σφαιρική εικόνα των Άνδεων και του Περού. Η συγκεκριμένη διαδρομή διαφέρει αρκετά από το Sacred Valley καθώς τα χωριά δεν είναι καθόλου τουριστικά και η φάση είναι αρκετά πιο αυθεντική. Υπάρχουν αρκετά πράγματα να κάνει και να δει κανείς στην διαδρομή όπως πχ το αρχαιολογικό πάρκο Tipón ή το Pikillacta. Τα χωριά και οι πόλεις είναι πραγματικά από άλλη εποχή. Υπάρχουν ελάχιστες πληροφορίες στο google για εστιατόρια και καφέ. Σε κάθε χωριό στον κεντρικό δρόμο βλέπεις 100 πινακίδες για κοτοπουλάδικα (polleria).
Το μόνο πρόβλημα της εκδρομής ήταν ότι είχε πολύ κίνηση καθώς κάθε λίγα χιλιόμετρα έκαναν έργα (!) και περνούσε το ένα ρεύμα εναλλάξ κάθε λίγα λεπτά. Έτσι στο γύρνα κλάψαμε παρέα με το κομβόι που γύριζε από Vinicunca. Ξεκινήσαμε το πρωί χαλαρά στις 9:00 και επιστρέψαμε Cusco στις 18:00. Αν δεν είχαμε φάει κίνηση, θα είχαμε κάνει περισσότερες στάσεις.
Υψόμετρο:
Αναφορικά με το υψόμετρο: Η επιλογή 2 μέρες Ollantaytambo (που είναι πιο χαμηλά) και έπειτα 3 μέρες Cusco εξυπηρετούσε και αυτό το σκοπό, δηλαδή εξοικείωση με το υψόμετρο (όλες οι συμβουλές ήταν προς αυτή την κατεύθυνση, πρώτα στο πιο χαμηλό υψόμετρο και σταδιακά να ανεβαίνουμε). Επίσης παίρναμε Diamox. Αλλά μας βοήθησε και πάρα πολύ το ότι πίναμε πάρα πάρα πολλά νερά, ηλεκτρολύτες και τσάγια κόκας. Επειδή την 2η μέρα κάναμε ταρζανιές και περπατήσαμε 16χλμ στο Cusco ανεβαίνοντας αμέτρητα σκαλιά, το απόγευμα είχα ένα μέτριο πονοκέφαλο και κόπωση. Με λίγη ξεκούραση όμως πέρασε. Κατά τα άλλα κανένα θέμα, πέρα από το ότι λαχανιάζαμε ευκολά όταν ανεβαίναμε σκαλιά.
Άνδεις – επίλογος:
Εν κατακλείδι, στις Άνδεις υπάρχουν χιλιάδες πράγματα να κάνει και να δει κανείς. Το τι θα κάνει και πως είναι θέμα γούστου, διάθεσης και δυνατοτήτων του καθενός. Πέραν των Ollantaytambo & Cusco βρήκαμε αρκετά όμορφα το Pisaq και την Urubamba στα οποία θα άξιζε και ενδεχομένως μια διαμονή όπως και πολλά μικρότερα χωριά. Αν υπήρχαν παραπάνω μέρες θα έβαζα οπωσδήποτε ένα tour είτε στην λίμνη Humantay είτε στο Vinicunca. Οι άνθρωποι είναι πάρα πολύ φιλικοί και φιλόξενοι και έχουν εμφανής διαφορά συγκριτικά με αυτούς στην Λίμα. Το φαγητό όπως προαναφέρθηκε είναι εξαιρετικό και από θέμα ασφάλειας έχω να αναφέρω ότι δεν εντόπισα κανένα θέμα στις Άνδεις αν και κυκλοφορήσαμε μόνοι μας αρκετά και στο Cusco αλλά και στην επαρχία.
Attachments
-
327,7 KB Προβολές: 0
-
337,8 KB Προβολές: 0
-
231,9 KB Προβολές: 0
-
228,7 KB Προβολές: 0
-
230 KB Προβολές: 0
-
242,1 KB Προβολές: 0
-
349 KB Προβολές: 0
-
307,3 KB Προβολές: 0
-
159,3 KB Προβολές: 0
-
272,3 KB Προβολές: 0
-
260,2 KB Προβολές: 0
-
219,3 KB Προβολές: 0
-
247,5 KB Προβολές: 0
-
341,6 KB Προβολές: 0
-
295,2 KB Προβολές: 0
-
281,5 KB Προβολές: 0
-
280 KB Προβολές: 0
-
368,8 KB Προβολές: 0
-
238,5 KB Προβολές: 0
-
473,6 KB Προβολές: 0
-
256,5 KB Προβολές: 0
-
235,7 KB Προβολές: 0
-
232,3 KB Προβολές: 0
-
162,4 KB Προβολές: 0
-
200,8 KB Προβολές: 0
-
142,4 KB Προβολές: 0
-
351,8 KB Προβολές: 0
-
272,9 KB Προβολές: 0
-
235,5 KB Προβολές: 0
-
299,7 KB Προβολές: 0
-
356,7 KB Προβολές: 0
-
360,1 KB Προβολές: 0
-
204,7 KB Προβολές: 0
-
234,5 KB Προβολές: 0
-
200,9 KB Προβολές: 0
Last edited: