ikarialover
Member
- Μηνύματα
- 678
- Likes
- 851
Μετακινήσεις
Το ιστορικό κέντρο της Πόλης, όπου υπάρχουν τα περισσότερα αξιοθέατα (Σουλταναχμέτ, Εμίνονου, συνοικία της Μεγάλης Αγοράς) εξυπηρετείται κατά κύριο λόγο από το τραμ. Το τραμ της Κωνσταντινούπολης δεν έχει καμία σχέση με το δικό μας που κάνει 100 ώρες για να πάει από το ένα σημείο στο άλλο. Τις ώρες αιχμής τα τραμ περνούσαν σχεδόν κάθε 1-2 λεπτά. Δεν προλάβαινε να περάσει το ένα και τσουπ! ερχόταν το άλλο.
Μετρό υπάρχει, αλλά εξυπηρετεί περισσότερο περιοχές που δεν είναι τόσο τουριστικές. Εμείς δεν το χρησιμοποιήσαμε ούτε μία φορά.
- Ενδεικτικά, για να πάει κανείς στην Αγ. Σοφία, το Τοπ Καπί, τον Ιππόδρομο και τη Βασιλική Κινστέρνα θα σταματήσει στη στάση του τραμ Σουλταναχμέτ.
- Για τις αποβάθρες από όπου φεύγουν τα πλοία για το Βόσπορο και την ασιατική πλευρά, το Νέο Τζαμί και την Αιγυπτιακή Αγορά κατεβαίνεις στη στάση Εμίνονου.
- Για το Μεγάλο Παζάρι βολεύει και η στάση Cemberlitas και η Beyazit.
- Για να ανέβει κανείς στην Ταξίμ, παίρνει το τραμ και κατεβαίνει στη στάση Kabatas. Στη συνέχεια, κατεβαίνεις κάτι σκάλες (υπάρχουν βέλη που σε κατευθύνουν) και παίρνεις το τελεφερίκ (funikuler) για να ανέβεις στην Ταξίμ και στην πάνω άκρη της λεωφόρου Ιστικλάλ. Το τελεφερίκ αυτό είναι στεγασμένο, όπως το δικό μας για να ανέβεις στον Λυκαβηττό.
- Στη στάση του τραμ Καράκιοϊ βγαίνεις από το τραμ και στρίβεις λίγο αριστερά προς τη λεωφόρο tersane. Στα 50 μέτρα είναι η στάση του τούνελ (tunel) που το παίρνεις για να ανέβεις στην κάτω άκρη της Ιστικλάλ.
- Για να πάει κανείς στο Φανάρι (Fener) μέλη του φόρουμ αναφέρουν το λεωφορείο 99Α (στάση Fener). Δεν το χρησιμοποίησα, οπότε δεν έχω γνώμη. Αντίστοιχα λεωφορεία σταματάνε και στο Εγιούπ (λίγο πριν το Eyup Sultan τζαμί), από όπου μπορεί κανείς να πάρει υπέργειο τελεφερίκ για να ανέβει στον ομώνυμο λόφο και στο καφέ Πιερ Λοτί με θέα όλη την Πόλη.
Για τα ΜΜΜ υπάρχουν δύο βασικές επιλογές:
α) η πρώτη είναι τα jetons, που μοιάζουν με τις μάρκες που παίρνουμε στα λούνα παρκ. Κοστίζουν 3 λίρες ανά διαδρομή και τα παίρνεις από μηχανήματα που υπάρχουν σε κάθε στάση. Η δυσκολία σε αυτή την επιλογή είναι ότι θα πρέπει κάθε φορά να αγοράζεις μάρκες, ενώ δεν υπάρχει και κάποια έκπτωση.
β) η πιο συμφέρουσα λύση για τον επισκέπτη είναι να προμηθευτεί την Istanbulkart. Αυτή την προμηθεύεσαι είτε από μηχανήματα που υπάρχουν στο μετρό του αεροδρομίου είτε σε μηχανήματα που υπάρχουν γενικά στο μετρό (στο τραμ η αλήθεια είναι ότι δεν είδαμε, μπορεί και να μας ξέφυγε) είτε σε περίπτερα που υπάρχουν στις αποβάθρες του Εμίνονου (εμείς πήραμε από εκεί, αλλά βρήκαμε και στην Ιστικλάλ - σίγουρα θα έχει και σε άλλα τουριστικά μέρη). Η κάρτα Akbil που υπήρχε παλαιότερα έχει πλέον καταργηθεί, αν δεν κάνω λάθος, ή τείνει να αντικατασταθεί πλήρως από την Istanbulkart. Η καθαρή αξία της Istanbulkart είναι 7 λίρες και την φορτώνεις επιπλέον με ένα ποσό (εμείς στην αρχή βάλαμε 20 λίρες) για να κινηθείς στα μέσα. Καλό είναι να μην βάλει κάποιος εξαρχής πολλά χρήματα, γιατί αν μείνει υπόλοιπο στην κάρτα δεν μπορεί να το εξαργυρώσει. Σημαντικό: τα μηχανήματα για την κάρτα δεν δέχονται κέρματα, μόνο χαρτονομίσματα (έχουν μενού και στα αγγλικά). Αν το μηχάνημα λέει Arızalıdır ή Hizmet dışı,τότε είναι εκτός λειτουργίας.
Η Instabulkart ισχύει στο μετρό, στο τραμ, λεωφορεία, καραβάκια για ασιατική πλευρά(π.χ. για Καντικιόϊ), στο τελεφερίκ για Πιερ Λοτί, καθώς και στο funikuler για Ταξίμ και στο τούνελ για Ιστικλάλ. Κάπου είχα διαβάσει στο φόρουμ ότι δεν ισχύει για το τούνελ, εμείς μια χαρά την χρησιμοποιήσαμε.
Την κάρτα την ακουμπάς στο μηχάνημα πριν την είσοδο του μετρό ή του τραμ και αφαιρεί την αξία του εισιτηρίου και σου δείχνει και τι υπόλοιπο έχεις. Με τη χρήση κάρτας η διαδρομή του τραμ κοστίζει 1.95 λίρες αντί για 3 λίρες που κάνει η διαδρομή με τα jetons. Επίσης, πολύ πολύ σημαντικό: κάθε φορά που αλλάζεις μέσο πληρώνεις πάλι εισιτήριο, π.χ. π.χ. μετρό, μετά τραμ μετά λεωφορείο για να πας κάπου είναι 3 εισιτήρια.
Αν η μετεπιβίβαση γίνει σε λιγότερο από 2 ώρες, τότε πληρώνεις τη δεύτερη φορά μόνο 1,25 λίρες.
Επίσης, μπορούν 2 άτομα να πάρουν μία μόνο κάρτα. Όταν περνάς από το μηχάνημα της εισόδου του τραμ, ακουμπάς την κάρτα μία φορά για να περάσει το πρώτο άτομο και μετά άλλη μία για να περάσει το δεύτερο. Στην περίπτωση αυτή, το πρώτο άτομο πληρώνει 1,95 λίρες και το δεύτερο 1,40 (αν θυμάμαι καλά). Σημείωση: αν δύο άτομα χρησιμοποιούν την Istanbulkart, η έκπτωση της μετεπιβίβασης εντός 2 ωρών που ανέφερα πιο πάνω ισχύει μόνο για το πρώτο άτομο, το δεύτερο πληρώνει κανονικά.
Όταν είναι να φύγεις από την Κωνσταντινούπολη, επιστρέφεις την κάρτα σε κάποιο σημείο πώλησής της και ο πωλητής σου επιστρέφει την αρχική αξία της κάρτας σε λίρες. Εμείς δεν το κάναμε, είχαν μείνει λίγες λίρες μέσα και την κρατήσαμε για ενθύμιο.
Ένα μέλος του φόρουμ αναφέρει ότι υπάρχει και ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο στοιχίζει 4TL/διαδρομή (αν πάρεις το πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο για 10 διαδρομές στοιχίζει 38 TL). Δεν το δοκίμασα και δεν έχω γνώμη.
Να αναφέρω επίσης ότι υπάρχει ένα παλιό τραμ που ανεβαίνει την Ιστικλάλ, το λεγόμενο tunel nostajik tramvay. Μου φάνηκε καλή ιδέα, καθότι λόγω του ποδιού μου δυσκολευόμουν να τη διασχίσω όλη. Ωστόσο, το τραμάκι αυτό είναι ένα μόνο βαγόνι, όπου μέσα οι τουρίστες ήταν κολλημένοι σαν σαρδέλες. Όταν το είδα, η ιδέα να το πάρουμε απορρίφτηκε με συνοπτικές διαδικασίες.
Υπάρχουν και πολλά αξιοθέατα που δεν προσεγγίζονται εύκολα με τα μέσα. Π.χ. ο πύργος του Γαλατά ή η Μονή της Χώρας. Σε αυτή την περίπτωση είτε χρησιμοποιείται η παλιά καλή λύση του περπατήματος είτε παίρνει κανείς ταξί. Για τα ταξί θα αναφερθώ εκτενέστερα σε επόμενο κεφάλαιο.
Στην ιστοσελίδα της Πόλης βρήκα τα ακόλουθα ωράρια των ΜΜΜ:
Μετρό 06:00 π.μ. – 12.30 το βράδυ (Μ1, Μ2)
Τραμ: 06:00 π.μ. – 11.50 το βράδυ (τουλάχιστον για Τ1)
Το τελεφερίκ από Καμπατάς προς Ταξιμ (F1): ως 12:50 λέει το σάιτ ή 01:20 μμ. Παρασκευές και Σάββατα.
Επισυνάπτω και έναν άκρως χρήσιμο χάρτη των συγκοινωνιών της Πόλης.
Χάρτης Συγκοινωνιών Κωνσταντινούπολης
Το ιστορικό κέντρο της Πόλης, όπου υπάρχουν τα περισσότερα αξιοθέατα (Σουλταναχμέτ, Εμίνονου, συνοικία της Μεγάλης Αγοράς) εξυπηρετείται κατά κύριο λόγο από το τραμ. Το τραμ της Κωνσταντινούπολης δεν έχει καμία σχέση με το δικό μας που κάνει 100 ώρες για να πάει από το ένα σημείο στο άλλο. Τις ώρες αιχμής τα τραμ περνούσαν σχεδόν κάθε 1-2 λεπτά. Δεν προλάβαινε να περάσει το ένα και τσουπ! ερχόταν το άλλο.
Μετρό υπάρχει, αλλά εξυπηρετεί περισσότερο περιοχές που δεν είναι τόσο τουριστικές. Εμείς δεν το χρησιμοποιήσαμε ούτε μία φορά.
- Ενδεικτικά, για να πάει κανείς στην Αγ. Σοφία, το Τοπ Καπί, τον Ιππόδρομο και τη Βασιλική Κινστέρνα θα σταματήσει στη στάση του τραμ Σουλταναχμέτ.
- Για τις αποβάθρες από όπου φεύγουν τα πλοία για το Βόσπορο και την ασιατική πλευρά, το Νέο Τζαμί και την Αιγυπτιακή Αγορά κατεβαίνεις στη στάση Εμίνονου.
- Για το Μεγάλο Παζάρι βολεύει και η στάση Cemberlitas και η Beyazit.
- Για να ανέβει κανείς στην Ταξίμ, παίρνει το τραμ και κατεβαίνει στη στάση Kabatas. Στη συνέχεια, κατεβαίνεις κάτι σκάλες (υπάρχουν βέλη που σε κατευθύνουν) και παίρνεις το τελεφερίκ (funikuler) για να ανέβεις στην Ταξίμ και στην πάνω άκρη της λεωφόρου Ιστικλάλ. Το τελεφερίκ αυτό είναι στεγασμένο, όπως το δικό μας για να ανέβεις στον Λυκαβηττό.
- Στη στάση του τραμ Καράκιοϊ βγαίνεις από το τραμ και στρίβεις λίγο αριστερά προς τη λεωφόρο tersane. Στα 50 μέτρα είναι η στάση του τούνελ (tunel) που το παίρνεις για να ανέβεις στην κάτω άκρη της Ιστικλάλ.
- Για να πάει κανείς στο Φανάρι (Fener) μέλη του φόρουμ αναφέρουν το λεωφορείο 99Α (στάση Fener). Δεν το χρησιμοποίησα, οπότε δεν έχω γνώμη. Αντίστοιχα λεωφορεία σταματάνε και στο Εγιούπ (λίγο πριν το Eyup Sultan τζαμί), από όπου μπορεί κανείς να πάρει υπέργειο τελεφερίκ για να ανέβει στον ομώνυμο λόφο και στο καφέ Πιερ Λοτί με θέα όλη την Πόλη.
Για τα ΜΜΜ υπάρχουν δύο βασικές επιλογές:
α) η πρώτη είναι τα jetons, που μοιάζουν με τις μάρκες που παίρνουμε στα λούνα παρκ. Κοστίζουν 3 λίρες ανά διαδρομή και τα παίρνεις από μηχανήματα που υπάρχουν σε κάθε στάση. Η δυσκολία σε αυτή την επιλογή είναι ότι θα πρέπει κάθε φορά να αγοράζεις μάρκες, ενώ δεν υπάρχει και κάποια έκπτωση.
β) η πιο συμφέρουσα λύση για τον επισκέπτη είναι να προμηθευτεί την Istanbulkart. Αυτή την προμηθεύεσαι είτε από μηχανήματα που υπάρχουν στο μετρό του αεροδρομίου είτε σε μηχανήματα που υπάρχουν γενικά στο μετρό (στο τραμ η αλήθεια είναι ότι δεν είδαμε, μπορεί και να μας ξέφυγε) είτε σε περίπτερα που υπάρχουν στις αποβάθρες του Εμίνονου (εμείς πήραμε από εκεί, αλλά βρήκαμε και στην Ιστικλάλ - σίγουρα θα έχει και σε άλλα τουριστικά μέρη). Η κάρτα Akbil που υπήρχε παλαιότερα έχει πλέον καταργηθεί, αν δεν κάνω λάθος, ή τείνει να αντικατασταθεί πλήρως από την Istanbulkart. Η καθαρή αξία της Istanbulkart είναι 7 λίρες και την φορτώνεις επιπλέον με ένα ποσό (εμείς στην αρχή βάλαμε 20 λίρες) για να κινηθείς στα μέσα. Καλό είναι να μην βάλει κάποιος εξαρχής πολλά χρήματα, γιατί αν μείνει υπόλοιπο στην κάρτα δεν μπορεί να το εξαργυρώσει. Σημαντικό: τα μηχανήματα για την κάρτα δεν δέχονται κέρματα, μόνο χαρτονομίσματα (έχουν μενού και στα αγγλικά). Αν το μηχάνημα λέει Arızalıdır ή Hizmet dışı,τότε είναι εκτός λειτουργίας.
Η Instabulkart ισχύει στο μετρό, στο τραμ, λεωφορεία, καραβάκια για ασιατική πλευρά(π.χ. για Καντικιόϊ), στο τελεφερίκ για Πιερ Λοτί, καθώς και στο funikuler για Ταξίμ και στο τούνελ για Ιστικλάλ. Κάπου είχα διαβάσει στο φόρουμ ότι δεν ισχύει για το τούνελ, εμείς μια χαρά την χρησιμοποιήσαμε.
Την κάρτα την ακουμπάς στο μηχάνημα πριν την είσοδο του μετρό ή του τραμ και αφαιρεί την αξία του εισιτηρίου και σου δείχνει και τι υπόλοιπο έχεις. Με τη χρήση κάρτας η διαδρομή του τραμ κοστίζει 1.95 λίρες αντί για 3 λίρες που κάνει η διαδρομή με τα jetons. Επίσης, πολύ πολύ σημαντικό: κάθε φορά που αλλάζεις μέσο πληρώνεις πάλι εισιτήριο, π.χ. π.χ. μετρό, μετά τραμ μετά λεωφορείο για να πας κάπου είναι 3 εισιτήρια.
Αν η μετεπιβίβαση γίνει σε λιγότερο από 2 ώρες, τότε πληρώνεις τη δεύτερη φορά μόνο 1,25 λίρες.
Επίσης, μπορούν 2 άτομα να πάρουν μία μόνο κάρτα. Όταν περνάς από το μηχάνημα της εισόδου του τραμ, ακουμπάς την κάρτα μία φορά για να περάσει το πρώτο άτομο και μετά άλλη μία για να περάσει το δεύτερο. Στην περίπτωση αυτή, το πρώτο άτομο πληρώνει 1,95 λίρες και το δεύτερο 1,40 (αν θυμάμαι καλά). Σημείωση: αν δύο άτομα χρησιμοποιούν την Istanbulkart, η έκπτωση της μετεπιβίβασης εντός 2 ωρών που ανέφερα πιο πάνω ισχύει μόνο για το πρώτο άτομο, το δεύτερο πληρώνει κανονικά.
Όταν είναι να φύγεις από την Κωνσταντινούπολη, επιστρέφεις την κάρτα σε κάποιο σημείο πώλησής της και ο πωλητής σου επιστρέφει την αρχική αξία της κάρτας σε λίρες. Εμείς δεν το κάναμε, είχαν μείνει λίγες λίρες μέσα και την κρατήσαμε για ενθύμιο.
Ένα μέλος του φόρουμ αναφέρει ότι υπάρχει και ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο στοιχίζει 4TL/διαδρομή (αν πάρεις το πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο για 10 διαδρομές στοιχίζει 38 TL). Δεν το δοκίμασα και δεν έχω γνώμη.
Να αναφέρω επίσης ότι υπάρχει ένα παλιό τραμ που ανεβαίνει την Ιστικλάλ, το λεγόμενο tunel nostajik tramvay. Μου φάνηκε καλή ιδέα, καθότι λόγω του ποδιού μου δυσκολευόμουν να τη διασχίσω όλη. Ωστόσο, το τραμάκι αυτό είναι ένα μόνο βαγόνι, όπου μέσα οι τουρίστες ήταν κολλημένοι σαν σαρδέλες. Όταν το είδα, η ιδέα να το πάρουμε απορρίφτηκε με συνοπτικές διαδικασίες.
Υπάρχουν και πολλά αξιοθέατα που δεν προσεγγίζονται εύκολα με τα μέσα. Π.χ. ο πύργος του Γαλατά ή η Μονή της Χώρας. Σε αυτή την περίπτωση είτε χρησιμοποιείται η παλιά καλή λύση του περπατήματος είτε παίρνει κανείς ταξί. Για τα ταξί θα αναφερθώ εκτενέστερα σε επόμενο κεφάλαιο.
Στην ιστοσελίδα της Πόλης βρήκα τα ακόλουθα ωράρια των ΜΜΜ:
Μετρό 06:00 π.μ. – 12.30 το βράδυ (Μ1, Μ2)
Τραμ: 06:00 π.μ. – 11.50 το βράδυ (τουλάχιστον για Τ1)
Το τελεφερίκ από Καμπατάς προς Ταξιμ (F1): ως 12:50 λέει το σάιτ ή 01:20 μμ. Παρασκευές και Σάββατα.
Επισυνάπτω και έναν άκρως χρήσιμο χάρτη των συγκοινωνιών της Πόλης.
Χάρτης Συγκοινωνιών Κωνσταντινούπολης
Last edited by a moderator: