Κιργιστάν Περιπέτειες στην Κεντρική Ασία (Κιργιστάν)

underwater

Member
Μηνύματα
2.717
Likes
11.345
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική

Στο animal market του Καρακόλ
Δεν υπάρχει οδηγός, άρθρο, blog που να αναφέρεται στην περιοχή του Καρακόλ και να μην κάνει λόγο για το περίφημο animal market του! Καθώς λαμβάνει χώρα μόνο τις Κυριακές, είχαμε εξαρχής στο νου μας να προσπαθήσουμε να είμαστε εκεί την συγκεκριμένη μέρα για να βιώσουμε αυτή την εμπειρία!

Το animal market του Καρακόλ είναι ίσως το μεγαλύτερο του Κιργιστάν και ένα από τα σημαντικότερα σε όλη την Κεντρική Ασία. Κτηνοτρόφοι, έμποροι και απλοί άνθρωποι από όλη την περιοχή συγκεντρώνονται εκεί για να προβούν σε αγοραπωλησίες προβάτων, κατσικιών, αγελάδων, βοδιών και αλόγων. Διάβασα ότι εκεί πωλούνται επίσης γουρούνια, τα οποία όμως τοποθετούνται σε άλλο χώρο λόγω της χαμηλής θέσης που το Ισλάμ προσδίδει σε αυτά τα ζώα. Εγώ προσωπικά γουρούνια δεν είδα.

Καθώς η τοποθεσία της ζωοπανήγυρης είναι λίγο έξω από την πόλη, θα πρέπει κανείς να πάρει μαρσρούτκα ή ταξί για να την προσεγγίσει. Εμείς φυσικά και προτιμήσαμε την εναλλακτική της μαρσρούτκας! :) Σε αρκετές πηγές αναφέρεται ότι η ιδανική ώρα επίσκεψης είναι γύρω στις 6 το πρωί, παρ’ όλα αυτά ο υπεύθυνος του ξενώνα μας είπε ότι καλύτερο θα ήταν να πάμε μετά τις 8. Εμείς φτάσαμε γύρω στις 8μιση, κάτσαμε κάνα δίωρο και την ώρα που φύγαμε γινόταν ακόμα χαμός. Θεωρώ ότι η φάση χαλαρώνει μετά τις 11μιση-12.

Καθώς λοιπόν κατεβήκαμε από το λεωφορειάκι μας τύλιξε μια εντονότατη οσμή κοπριάς, την οποία ομολογώ δεν κατάφερα να συνηθίσω, μολονότι κάτσαμε τόση ώρα. Ειδικά σε κάποιες φάσεις μου έρχονταν κάποιες ριπές δυσοσμίας οι οποίες μου προκαλούσαν αναγούλα (είχα φάει και πρωινό πριν τρομάρα μου!).

Δεν ήταν όμως η όσφρηση η μόνη μου αίσθηση που ξεπέρασε τα όριά της. Ακοή και όραση βρέθηκαν και εκείνες να υπερλειτουργούν! Τα ερεθίσματα πολλά. Πάρα πολύς κόσμος και αμέτρητα ζωντανά να περνούν μπροστά μας ασταμάτητα. Τρελός θόρυβος και φωνές! Πλήθος από ροχάλες (γενικώς οι Κιργίσιοι άντρες φτύνουν ούτως ή άλλως συνέχεια με «κομψότατο» τρόπο, εκεί όμως έδιναν ρέστα!). Κοπριές παντού (λογικό!), έπρεπε να προσέχεις πού πατάς. Τα σανδάλια δεν βοηθούσαν ιδιαίτερα την κατάσταση και από ένα σημείο και μετά αποφάσισα να είμαι πολύ χύμα! Και να πατήσω λίγη κοπριά δεν έγινε και τίποτα! Άλλωστε σε λίγες μέρες θα κοιμόμουν σε μια κρύα γιούρτα με μοναδική πηγής θερμότητας μια σόμπα που έκαιγε κοπριά! Στο animal market θα το έπαιζα κυρίλα; :p

Για να μπει κανείς στον «κυρίως χώρο» του παζαριού έπρεπε να προχωρήσει μέσα από ένα αρκετά μακρύ νοητό «δρομάκι», στις δύο πλευρές του οποίου καθόταν κόσμος με τα ζωντανά του, τα οποία όποιος ενδιαφερόταν εξέταζε για να διαπιστώσει αν του έκαναν. Δεν ξέρω για ποιό λόγο κάποιοι ήταν μέσα και κάποιοι έξω από την αγορά, ίσως υπάρχει κάποιο αντίτιμο που πληρώνουν οι έμποροι για να συμμετάσχουν και το οποίο δεν μπορούν/θέλουν να καταβάλλουν οι απλοί άνθρωποι που προσπαθούν να πουλήσουν 2-3 αρνάκια. Παράλληλα, εκτός από όσους κατευθύνονταν προς το παζάρι, υπήρχαν αντίστοιχα και εκείνοι που εξέρχονταν από αυτό, μεταφέροντας (για την ακρίβεια σέρνοντας) τα ζώα που είχαν επιλέξει.






Ομολογώ ότι οι περισσότεροι που μίλησα αντιμετώπισαν τη φάση στο animal market σαν κάτι τελείως φολκλόρ. Εγώ ναι μεν συμφώνησα μέχρι ενός σημείου, από την άλλη σοκαρίστηκα με αρκετά από αυτά που είδα. Καταρχάς να διευκρινίσω ότι η σχέση μου με τα ζώα μάλλον συνίσταται στο «μακριά και αγαπημένοι». Είμαι ο τύπος ανθρώπου που θα ταΐσει ενίοτε το αδέσποτο της γειτονιάς και που θα βοηθήσει όποτε και αν μπορέσει, αλλά ως εκεί. Ούτε κατοικίδιο έχω, ούτε vegetarian είμαι, ούτε σε κάποια ζωοφιλική οργάνωση συμμετέχω. Παρ’ όλα αυτά, ο τρόπος που οι περισσότεροι φέρονταν στα ζωντανά τους με άφησε άναυδη: τα χτυπούσαν, τα τραβούσαν με δύναμη, τα μετέφεραν με απίστευτους τρόπους (όπως ας πούμε βάζοντας τρία πρόβατα στο πορτ-μπαγκάζ του μικρού αμαξιού και κλείνοντάς το), τα πετούσαν σαν σακιά μέσα στις καρότσες των φορτηγών (όπου ορισμένες φορές έμεναν να κρέμονται τα μισά μέσα τα μισά έξω), γενικώς τα αντιμετώπιζαν σαν άψυχα αντικείμενα. Τα περισσότερα ζωντανά μετά την πώληση έκλαιγαν και διαμαρτύρονταν, ενώ τα μωρά κυριολεκτικά σφάδαζαν. Κάποιες σκηνές που είδα πραγματικά με στενοχώρησαν. Και βασικά μου φάνηκε πολύ οξύμωρο να αντιμετωπίζει κανείς τη συγκεκριμένη φάση με έναν ανάλαφρο τρόπο επειδή αυτοί είναι «κεντροασιάτες μωρέ, απαίδευτοι, αλλά αυθεντικοί», ενώ αν γίνει κάτι αντίστοιχο στον «δυτικό κόσμο» η PETA θα βγει με πλακάτ. Και για να μην χαρακτηριστώ ως ψώνιο και δήθεν, να πω ότι σαφώς και καταλαβαίνω ότι χρειάζεται παιδεία για να αντιμετωπίσει κάποιος τα ζώα με σωστό τρόπο (λες και στην Ελλάδα φημιζόμαστε ως προς αυτό) και φυσικά και δεν «κατηγορώ» τους ντόπιους κτηνοτρόφους. Αλλά δεν μπορώ να βλέπω και τέτοιες καταστάσεις χωρίς να νιώθω κάτι, εστιάζοντας μόνο στο «χαριτωμένο», το «φολκλόρ» και το «cult» της εμπειρίας, όπως οι περισσότεροι τουρίστες εκεί.





Ας κλείσω αυτή την παρένθεση όμως και ας πάω στα ενδότερα του παζαριού. Ενώ πριν την «είσοδο» τα ζώα ήταν τοποθετημένα κάπως χύμα, στον κυρίως χώρο τα είχαν τρόπον τινά «ομαδοποιήσει»-αρνιά και κατσίκια μαζί, βόδια-αγελάδες αλλού, άλογα χωριστά. Εκεί καταλάβαινες και τις πραγματικές διαστάσεις της ζωοπανήγυρης! Μιλάμε για πολλές χιλιάδες ζωντανά!

Η είσοδος του "κυρίως" παζαριού






Η φάση μέσα πανομοιότυπη με το έξω (εξέταση των ζώων, παζάρια, γελάκια και διαφωνίες). Περισσότερο εντυπωσιακό το αφιερωμένο στα άλογα κομμάτι του παζαριού (το οποίο βέβαια ήταν το χειρότερο από άποψη μυρωδιάς). Έβλεπες τους Κιργίσιους (ακόμα και τα παιδιά) να ανεβαίνουν χύμα στα άλογα για να τα δοκιμάσουν, ιππεύοντάς τα με απίστευτη ευκολία. Καλά είχα διαβάσει ότι η ιππασία είναι στη φύση αυτών των ανθρώπων! Αυτό το κατάλαβα και στη Son Kul όπου έβλεπες ένα νεαρό να ιππεύει ένα τεράστιο άλογο σα να μην συμβαίνει τίποτα και μετά μάθαινες ότι ήταν φοιτητής νομικής ή φιλοσοφίας ξέρω εγώ και το καλοκαίρι πήγαινε στις γιούρτες για χαρτζιλίκι! Το έχουν στο αίμα τους! Εννοείται ότι τα άλογα αντιμετωπίζονταν με αρκετά μεγαλύτερο σεβασμό από τα αρνιά και τις αγελάδες.






Για να μην πλατειάζω η εμπειρία του παζαριού ήταν όντως δυνατή, τόσο από θετική όσο και από αρνητική άποψη. Αυτό είναι και το νόημα του «ταξιδεύειν» άλλωστε, να βλέπεις εκ των έσω πώς ζουν οι άλλοι άνθρωποι, ποιά είναι τα ήθη τους και ποιές οι συνήθειές τους. Το animal market είναι πολύ αυθεντικό και οι (λίγοι ούτως ή άλλως) τουρίστες που τριγυρνούν εκεί δεν διαβρώνουν το χαρακτήρα του. Είναι κάτι που σίγουρα αξίζει να βιώσει όποιος επισκεφτεί την περιοχή, απλά κρατάω μια πισινή για τους ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένους φιλόζωους, οι οποίοι ενδεχομένως να φρικάρουν!

 
Last edited by a moderator:

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
ΤΕΛΕΙΑ!
Πόσο ζηλεύω και πόσο θέλω κι εγώ κάποια στιγμή να μπορέσω να επισκευτώ κάποιο ..σταν γιατί αυτές οι χώρες για κάποιο λόγο με γοητεύουν.Άλλη μια τέλεια ιστορία λοιπόν που θα διαβάζω με τεράστιο ενδιαφέρον και θέλω να δω μέσα από τις φωτό σου.
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.717
Likes
11.345
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
ΤΕΛΕΙΑ!
Πόσο ζηλεύω και πόσο θέλω κι εγώ κάποια στιγμή να μπορέσω να επισκευτώ κάποιο ..σταν γιατί αυτές οι χώρες για κάποιο λόγο με γοητεύουν.Άλλη μια τέλεια ιστορία λοιπόν που θα διαβάζω με τεράστιο ενδιαφέρον και θέλω να δω μέσα από τις φωτό σου.
Γιάννη άκου με και να πας!
Με την pegasus η πρόσβαση είναι οικονομικότατη και η χώρα πάρα πολύ εύκολη, παρά το γλωσσικό εμπόδιο!
Εμείς μετά που είδαμε πόσο απλά και οικονομικά ήταν όλα σκυλομετανιώσαμε που δεν είχαμε βάλει άλλες 10 ημέρες στο πρόγραμμα να προσθέσουμε και Ουζμπεκιστάν ή έστω λίγο Καζακστάν.
Γνωρίσαμε πολύ κόσμο που έκανε γενικό tour στα -σταν (άνευ Αφγανιστάν όμως, να εξηγούμαστε :p ) και κανείς δεν ανέφερε κάτι ιδιαίτερα δύσκολο ή δυσάρεστο. :)

Παρα πολυ ωραια η αρχη!!! :)
Περιμενουμε και τη συνεχεια!!
Ευχαριστώ πολύ! Η συνέχεια λίαν συντόμως! :)
 

mariath

Member
Μηνύματα
2.223
Likes
5.762
Ταξίδι-Όνειρο
Όλη η Νότια Αμερική
Οι ιστορίες στο φόρουμ όχι μόνο πολλαπλασιάζονται αλλά γίνονται όλο και πιο ενδιαφέρουσες. Πολύ χαίρομαι που θα μοιραστείς τις εμπειρίες αυτού του ταξιδιού μαζί μας.
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.717
Likes
11.345
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Οι ιστορίες στο φόρουμ όχι μόνο πολλαπλασιάζονται αλλά γίνονται όλο και πιο ενδιαφέρουσες. Πολύ χαίρομαι που θα μοιραστείς τις εμπειρίες αυτού του ταξιδιού μαζί μας.
Σε ευχαριστώ! :) Η αλήθεια ειναι οτι το πλήθος ιστοριών που κατακλύζει το φόρουμ αυτή την περίοδο ήταν νομίζω η βασική ώθηση/έμπνευση να ξεκινήσω ιστορία αμέσως μόλις τελείωσα την προηγούμενη! :)
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.445
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Θέλω φώτοζ, θέλω -σταν, θέλω Μογγολόφατσες, θέλω κιργίσια φύση, θέλω ιστορίες για κοπριές και γιούρτες !
Θέλω και τιπς "πώς να πείσουμε κάποιον να έρθει στο Κιργιστάν".
Αναμένουμε εναγωνίως :)
 

giannoula

Member
Μηνύματα
1.299
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
μετά από μια μεγάλη περίοδο που κατακλύστηκε το forum από ιστορίες Ευρώπης επιτέλους ήρθε η ανάπτυξη. Κάτι διαφορετικό βρε αδερφέ!!! Αν και ομολογουμένως δε θα το τον θεωρούσα και τον τοπ προορισμό μου, περιμένω να διαβάσω κάτι που θα μου κλείσει το μάτι ;)
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.445
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Εσείς οι παραλιόπληκτοι ομολογουμένως είστε μεγάλη μάστιγα . Αντε!
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.717
Likes
11.345
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Θέλω φώτοζ, θέλω -σταν, θέλω Μογγολόφατσες, θέλω κιργίσια φύση, θέλω ιστορίες για κοπριές και γιούρτες !
Θέλω και τιπς "πώς να πείσουμε κάποιον να έρθει στο Κιργιστάν".
Αναμένουμε εναγωνίως :)
Always at your disposal! :D
Σε τουαλέτες να αναφερθώ λες; :p
Όσο για τα tips που λες θα κάνω ό, τι μπορώ! :)

μετά από μια μεγάλη περίοδο που κατακλύστηκε το forum από ιστορίες Ευρώπης επιτέλους ήρθε η ανάπτυξη. Κάτι διαφορετικό βρε αδερφέ!!! Αν και ομολογουμένως δε θα το τον θεωρούσα και τον τοπ προορισμό μου, περιμένω να διαβάσω κάτι που θα μου κλείσει το μάτι ;)
Πάντως εγώ πολλά από τα καλύτερα ταξίδια μου τα έκανα σε προορισμούς που αρχικά δεν είχα σε προτεραιότητα! :) Ποιός θα μου έλεγε ένα χρόνο πριν ότι θα πήγαινα στο Κιργιστάν! :p
 
Last edited:

giannoula

Member
Μηνύματα
1.299
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
σ'αυτό δεν έχεις και άδικο! Ποτέ μη λες ποτέ!!!!!!! Αλλά σαν την παραλλλλλλίαααα δεν έχει!!!!!! χαχχααχ έτσι Fenia????
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.717
Likes
11.345
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Τα βασικά: Γενικές πληροφορίες και οργάνωση

Γενικά

Το Κιργιστάν είναι μια μικρή χώρα της Κεντρικής Ασίας, με πληθυσμό 5.7 εκατομμύρια κατοίκους.

Οι Κιργίσιοι αποτελούν περίπου το 70% του πληθυσμού, ενώ ακολουθούν οι Ουζμπέκοι (κατά βάση στο Νότο όπου τα δημογραφικά δεδομένα αλλάζουν) και οι Ρώσοι. Υπάρχουν και αρκετές μειονότητες, με πιο χαρακτηριστική τους Dungan, μια μουσουλμανική φυλή κινέζικης καταγωγής.

Οι βασικές γλώσσες που θα ακούσετε να μιλούν είναι τα κιργισιανά (επίσημη), τα ουζμπέκικα (στο Νότο) και τα ρώσικα (επίσημη). Φυσικά κανείς δεν περιμένει να μάθετε βασικές λέξεις στα κιργισιανά, καθώς όλοι γνωρίζουν ρώσικα. Χρησιμοποιούν το κυριλλικό αλφάβητο, απλά ενδέχεται να παρατηρήσετε κάποια γράμματα που δεν υπάρχουν στη ρώσικη γλώσσα. Τα χρησιμοποιούν για την απόδοση κιργισιανών φθόγγων.

Αν εξαιρέσουμε τους Ρώσους, οι υπόλοιποι κάτοικοι είναι κατά βάση μουσουλμάνοι, αλλά πολύ μετριοπαθείς. Εξαίρεση οι περιοχές του Νότου όπου υπερτερούν οι Ουζμπέκοι και η φάση είναι πιο hardcore.

Το εθνικό νόμισμα είναι το Som. 1 Euro=70 Kyrgyz Som.

Γενικά περί οργάνωσης

Το Κιργιστάν είναι μια σχετικά μικρή και «εύκολη» χώρα, η οποία δεν χρειάζεται εξονυχιστικό προγραμματισμό. Τα πάντα (σχεδόν) κλείνονται επί τόπου και θέλει πολύ προσπάθεια για να μην κατορθώσεις να δεις αυτά που θέλεις ή για να ξεμείνεις κάποια βραδιά χωρίς κατάλυμα. Υπάρχει επάρκεια δωματίων, πρακτορείων, δρομολογίων και, όσο να ‘ναι, η χώρα δεν ξεχειλίζει από τουρίστες! Πήγαμε τη high season (δεύτερο μισό του Ιουλίου), μείναμε 2.5 εβδομάδες και πέφταμε όλο πάνω στους ίδιους και τους ίδιους! Την Δεύτερα χαιρετιόμασταν στο Καρακόλ και την Παρασκευή ξαναβρισκόμασταν στο Ναρίν και λέγαμε τα νέα της εβδομάδας. Οικογενειακή ατμόσφαιρα! :p

Από το παραπάνω μπορείτε να καταλάβετε ότι η διαδρομή που ακολουθούν οι τουρίστες είναι λίγο-πολύ η ίδια, με μικρές διαφοροποιήσεις, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του καθενός, αλλά και τις ημέρες που έχει στη διάθεσή του. Γνωρίσαμε άτομα που σκόπευαν να περάσουν έναν ολόκληρο μήνα στη χώρα, επομένως είχαν περίπου 10 μέρες επιπλέον σε σχέση με εμάς και φυσικά επρόκειτο να δουν πολύ περισσότερα! Επίσης, αρκετές διαφοροποιήσεις έχουν τα προγράμματα αυτών που πηγαίνουν στο Κιργιστάν για πεζοπορία ή ορειβασία, οι οποίοι είναι αρκετοί, καθώς οι τεράστιοι ορεινοί όγκοι της χώρας την κάνουν πολύ δελεαστική για τους ταξιδιώτες αυτού του στυλ.

Εμείς θέλαμε να συνδυάσουμε αρκετά διαφορετικά στοιχεία στο ταξίδι μας και μπορώ να πω ότι τα καταφέραμε! :) Εξερεύνηση των πόλεων και της κουλτούρας, χαλαρές πεζοπορίες σε εθνικά πάρκα, κολύμβηση σε αλπική λίμνη, εκδρομή σε άλλη αλπική λίμνη, δύο διανυκτερεύσεις σε γιούρτα, ιππασία (ο Θεός να την κάνει) και αρκετά άλλα! Φεύγοντας από Ελλάδα είχαμε απλά κλείσει τις δυο πρώτες μας διανυκτερεύσεις στην πρωτεύουσα Μπισκέκ και μια εσωτερική πτήση Ος-Μπισκέκ προς το τέλος του ταξιδιού.

Tip: γενικώς δεν χρειάζεται κανένα άγχος στο Κιργιστάν! Την βρίσκεις την άκρη. Μόνο στο Μπισκέκ καλό είναι να κλείσετε εκ των προτέρων τη διαμονή σας, καθώς είναι το μέρος που μαζεύει τον περισσότερο κόσμο, αλλά και λόγω του ότι οι διεθνείς πτήσεις κατά βάση προσγειώνονται τα ξημερώματα. Μετά από κάμποσες ώρες πτήσης και αρκετή κούραση είναι σημαντικό να ξέρεις ότι θα πας κάπου να εναποθέσεις το σαρκίο σου! Κι αν είσαι τυχερός όπως εμείς θα σε αφήσουν να κάνεις check-in από τις 6 το πρωί και απλά θα ξεραθείς! :)

Επίσης: εμείς σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού μας μείναμε σε δίκλινα δωμάτια, με ή χωρίς ιδιωτικό μπάνιο (τις περισσότερες φορές χωρίς, όταν βρίσκαμε κάναμε πάρτυ!). Παρ’ όλα αυτά, στο Μπισκέκ συγκεκριμένα χρειάζεται προκράτηση για να καταφέρεις να χτυπήσεις δίκλινο, καθώς τα hostels έχουν περιορισμένο αριθμό ιδιωτικών δωματίων (και τα ξενοδοχεία της πόλης από ό, τι καταλάβαμε δεν θεωρούνται value for money-υψηλές τιμές για μέτριες παροχές). Έτσι, αν δεν θέλετε να καταλήξετε σε κάποιο dorm, κάντε τα κουμάντα σας!

Μεταφορές

Γενικώς εμείς κατά βάση μετακινηθήκαμε με αστικά ή υπεραστικά ΜΜΜ (κυρίως μαρσρούτκες, αλλά και λεωφορεία και τρόλει). Χρησιμοποιήσαμε άλλα μέσα (βασικά ταξί και shared taxi) όταν δεν μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ΜΜΜ ή κάποια βράδια που γυρνούσαμε ψιλοαργά. Πιο συγκεκριμένα:

Μπισκέκ: το ζήτημα είναι να ξέρεις τι πηγαίνει πού! Βασικές γνώσεις του κυριλλικού αλφαβήτου κρίνονται απαραίτητες. Από εκεί και πέρα στέκεσαι στην στάση (ή την «στάση») και σηκώνεις το χέρι όταν έρχεται η μαρσρούτκα, το λεωφορείο ή το τρόλει που θες. Πληρώνεις στον οδηγό. Οι τιμές πολύ χαμηλές.

Στα ενδότερα μιας αστικής μαρσρούτκας!


Φυσικά μπορεί κανείς να πάρει και ταξί, αλλά με διαπραγμάτευση της τιμής.

Επαρχιακές πόλεις: και πάλι λίγο-πολύ το ίδιο σύστημα. Μαρσρούτκες και ταξί τα βασικά μέσα μεταφοράς, απλά λόγω μικρότερων μεγεθών η χρήση τους είναι πιο περιορισμένη.

Το λεωφορείο που μας πήγε στη λίμνη Issyk Kul!


Αεροδρόμια: το πιθανότερο είναι ότι θα πάρετε ταξί από-προς το αεροδρόμιο. Διαπραγματευτείτε την ταρίφα. Για την διαδρομή αεροδρόμιο-Μπισκέκ και τούμπαλιν φυσιολογική τιμή θεωρούνται τα 500-550 som (7-8 euro). Οι αντίστοιχες τιμές από/προς το αεροδρόμιο του Ος δεν ξεπερνούν τα 350 som (5 euro). Παρ’ όλα αυτά, αν έχετε μετάβαση σε νορμάλ ώρα μπορείτε να πάρετε και μαρσρούτκα (εμείς το κάναμε για να κατέβουμε στο Μπισκέκ μετά την εσωτερική μας πτήση, όπου φτάσαμε γύρω στις 9 το πρωί). Οι ταξιτζήδες θα σας πουν ότι δεν υπάρχει συγκοινωνία για το κέντρο και θα είναι κάθετοι και επίμονοι ως προς αυτό. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει, ενώ η στάση βρίσκεται σε περίοπτη θέση δεξιά της εξόδου.

Υπεραστικές διαδρομές: Και πάλι μαρσρούτκες. Στα δημοφιλή δρομολόγια ξεκινούν μόνο αφού γεμίσουν οι θέσεις. Στα λιγότερο «πιασάρικα» ξεκινούν ακόμα και αν δεν γεμίσουν, καθώς στις μικρές πόλεις υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες όπου λαμβάνουν χώρα κάποιες διαδρομές Οι τιμές πολύ χαμηλές (κάνεις το αντίστοιχο Αθήνα-Θεσσαλονίκη με 4-4.5 euro). Θεωρείται πιο ασφαλές να πληρώσει κανείς στο ταμείο και όχι κατευθείαν στον οδηγό, καθώς έχουν σημειωθεί κρούσματα αισχροκέρδειας. Φυσικά τα λεωφορειάκια είναι παμπάλαια, οι παροχές για γέλια και η φάση τελείως cult!

Ταξιδεύοντας με μαρσρούτκα από Μπισκέκ προς Καρακόλ

Ο υπερσύγχρονος κλιματισμός!


Ο άλλος τρόπος να ταξιδέψεις είναι τα shared taxi. Μοιράζεσαι με άλλους ένα αυτοκίνητο και σε πάει στον προορισμό σου, αφού πρώτα διαπραγματευτείς την τιμή. Το αυτοκίνητο μπορεί να είναι μια χαρά, αλλά συνήθως δεν είναι! :p Σχεδόν όλα έχουν σπασμένο το μπροστινό τζάμι, καθώς οι δρόμοι είναι αρκετά κακοτράχαλοι (ή επειδή τα βαράνε με μπουκάλια βότκας το βράδυ, ξέρω κι εγώ; )! Οι τιμές νορμάλ, αν εξαιρέσουμε κάποιες διαδρομές για τις οποίες δεν υπάρχει μαρσρούτκα και φυσικά χτυπάνε! Εμείς κάναμε 3 δρομολόγια με shared taxi.

Αεροπλάνο: μολονότι θεωρείται ότι η διαδρομή Ος-Μπισκέκ είναι μία από τις ωραιότερες της χώρας, ομολογώ ότι το να περάσουμε 12 ώρες σε μαρσρούτκα ή ταξί-σαράβαλο δεν συμπεριλαμβανόταν στις προτεραιότητές μας! Κλείσαμε λοιπόν με αεροπλάνο (με pegasus, η οποία έχει ουσιαστικά εξαγοράσει την δική τους air manas και χρησιμοποιεί για την εσωτερική αυτή πτήση τα αεροπλάνα και το προσωπικό του κιργισιανού αερομεταφορέα). Ομολογώ ότι είχα αγχωθεί κάπως με το πώς θα ήταν οι έλεγχοι, το αεροπλάνο και τα σχετικά. Δεν έχω και μεγάλη εμπειρία σε εσωτερικές πτήσεις με αμφίβολες προδιαγραφές (ένα Ναϊρόμπι-Μομπάσα μου έρχεται στο μυαλό όλο και όλο πριν 6 χρόνια, όπου είχα και μεγαλύτερη άγνοια κινδύνου).

Ευτυχώς όλα πήγαν καλά, αν και η κατάσταση ήταν τελείως χύμα. Μια στιγμιαία ματιά στα διαβατήριά μας, κανείς σοβαρός έλεγχος στο τι κουβαλούσαμε, ένα check-in της συμφοράς όπου έβαλαν το καρτελάκι της αποσκευής μου στο backpack του συνταξιδιώτη μου και τούμπαλιν! Γενικώς καμία σχέση με τα ευρωπαϊκά και όχι μόνο δεδομένα.

Η πτήση ευχάριστη γενικώς, με θέα στα πανύψηλα κιργισιανά βουνά! Είχαμε όμως την ατυχία να έχουμε στο πίσω κάθισμα μια παρέα ισλαμιστών, οι οποίοι σε κάθε ανατάραξη άρχιζαν να ψέλνουν όλοι μαζί, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια δυσοίωνη ατμόσφαιρα σε όλο το αεροσκάφος. Οι σύζυγοί τους, καλυμμένες από την κορυφή ως τα νύχια με μαύρες μπούρκες, κάθονταν απέναντι και δεν άρθρωναν λέξη.

Εννοείται πως θα ξαναέκανα τη διαδρομή, αλλά νομίζω και πάλι ένα άγχος θα το είχα! Χαζό μάλλον, δεδομένου ότι οι δρόμοι τους είναι πολύ πιο επικίνδυνοι. :D

Διαμονή και Οργανωμένες Εκδρομές

Γενικώς η οδός που ακολουθεί η πλειοψηφία των ταξιδιωτών στη χώρα είναι η ίδια: άφιξη στην χ,ψ πόλη/χωριό πριν το απόγευμα και βουρ για το CBT office. Όσοι έχουν οποιαδήποτε σχέση με ψυχολογία θα γελάσουν τρελά βλέποντας τα συγκεκριμένα αρχικά να συνδυάζονται με τουριστικές υπηρεσίες! Και όμως, καμία σχέση με cognitive-behavioural therapy! :p Το κιργισιανό CBT σημαίνει community-based tourism και ουσιαστικά πρόκειται για μια οργάνωση που ενισχύει τις τοπικές κοινότητες μέσω του τουρισμού. Έτσι, όταν κάποιος πάει σε ένα γραφείο CBT οι άνθρωποι εκεί (που συνήθως μιλούν πολύ καλά αγγλικά) του βρίσκουν απευθείας διαμονή ή του κανονίζουν κάποιο tour, ανάλογα με την περιοχή και τις επιθυμίες του. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορείς να επιλέξεις μέσω κάποιων εναλλακτικών, σε κάποιες άλλες όχι. Σε γενικές γραμμές πάντως οι υπηρεσίες είναι πολύ καλές. Σκοτεινή εξαίρεση το παράρτημα του Jalal-Abab. Μείνετε μακριά! Λεπτομέρειες εν καιρώ.

Πέρα από το CBT υπάρχουν και διάφορα πρακτορεία που κάνουν την ίδια ή παρόμοια δουλειά. Εμείς πάντως πηγαίναμε καρφί στα CBT και το ψάξαμε μόνο για την εκδρομή μας στη Son Kul με τις γιούρτες, καθώς είχαμε ενημερωθεί ότι κάποια πρακτορεία είχαν πιο συμφέρουσες τιμές. Εν τέλει και πάλι καταλήξαμε στο CBT επειδή εξυπηρετούσε καλύτερα αυτά που θέλαμε. Σε μεγαλύτερες πόλεις πάντως όπως το Ος και το Καρακόλ μπορείτε να βρείτε και μόνοι σας κατάλυμα στις ίδιες περίπου τιμές με το CBT. Από εκεί και πέρα εμένα μου φάνηκε καλή ιδέα η υποστήριξη των τοπικών κοινοτήτων και ήταν ένας επιπλέον λόγος να το προτιμώ.

Η διαδρομή μας

Όπως σας είπα δεν είχαμε κάνει κάποιο σοβαρό προγραμματισμό. Ξέραμε απλά ότι κάποια στιγμή έπρεπε να είμαστε στο Ος για να πάρουμε το αεροπλάνο. Οπότε είχαμε ένα γενικό πλάνο (το «στάνταρ» πλάνο Κιργιστάν που σας ανέφερα και παραπάνω), το οποίο αναδιαμορφωνόταν ανάλογα με το πόσο μας άρεσε ένα μέρος, τι δραστηριότητες θέλαμε να κάνουμε, τι συγκοινωνία υπήρχε και τα σχετικά. Χοντρικά κινηθήκαμε ως εξής:

Μπισκέκ (με μονοήμερη στο εθνικό πάρκο Ala-Archa)-Καρακόλ (με εκδρομές στη λιμνη Issyk Kul και στο Jeti Oguz)-Son Kul μέσω Kochkor-Naryn-Jalal Abad μέσω Kazarman-Osh και πίσω Μπισκέκ. Φυσικά μας ξέφυγαν κάποια μέρη που θέλαμε να δούμε, αλλά νομίζω ότι πήραμε μια γενική εικόνα!

Λεπτομέρειες οσονούπω! :)
 
Last edited:

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.220
Μηνύματα
884.137
Μέλη
38.912
Νεότερο μέλος
Aza

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom