Señor_Nada
Member
- Μηνύματα
- 1.556
- Likes
- 8.604
- Ταξίδι-Όνειρο
- Άβυσσος
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Avignon και Orange
- Marseille
- Arles και Montpellier
- Nîmes
- Perpignan και Carcassonne
- Pérouges και Albi
- Toulouse
- Lyon και Annecy
- Αλσατία: Strasbourg
- Obernai, Sélestat και Colmar
- Centre-Val de Loire: Orléans και Blois
- Centre-Val de Loire: Tours και Rennes
- Νορμανδία: Mont Saint-Michel, Honfleur και Étretat
- Νορμανδία: Rouen και Caen
- Hauts-de-France: Noyelles-sur-mer, Saint-Valery-sur-Somme και Berck ή Berck-sur-Mer
- Hauts-de-France: Amiens, Arras, Cambrai
- Lille
- Nord+Pas-de-Calais: Montreuil-sur-Mer, Bergues, Saint-Omer
- Nord+Pas-de-Calais: Dunkerque, Boulogne-sur-Mer, Calais
- Chartres, Le Mans
- Angers, Nantes
- Nancy, Metz
- Vienne, Dijon
- Provins, Dinan
- Saint-Malo, Dol-de-Bretagne,
- Bordeaux, Bayonne
- Κάστρα Chambord και Chenonceau και Amboise
- Paris (μέρος 1ο)
- Paris (μέρος 2ο)
- Paris (μέρος 3ο)
- Paris (μέρος 4ο)
- Paris (μέρος 5ο)
- Paris (μέρος 6ο και τελευταίο!)
- Le Havre και Troyes
- Vitré και Vannes
- Fougères
- Πρώτη μου φορά στη Γαλλία, που να πάω;
- Carnac και Quimper
- Paris (μέρος 7ο η επιστροφή!)
- Paris (μέρος 8ο και τελευταίο, αυτή τη φορά το εννοώ!)
- Reims και Laon
- Autun, Beaune και Lorient
- Saint-Rémy-de-Provence και Aix-en-Provence
- Monaco και Grenoble
- Nice
Αν και τη Reims την επισκέφθηκα πρώτη φορά στις αρχές του περασμένου Φλεβάρη σκεφτόμουν να την αφήσω για το τελευταίο (έστω και προσωρινά) ποστ του τόπικ. Το σκεπτικό μου ήταν μαζί με την πόλη να γράψω γιατί ήρθα στη Γαλλία και γιατί παρέμεινα. Άλλαξα γνώμη όμως γιατί 1) θα ξέφευγα απ΄τον αρχικό σκοπό του τόπικ και 2) και σημαντικότερο σιγά μην κλείσω με αυτό το ξενέρωτο μέρος! Προτιμώ η (ίσως) προσωρινή τελεία να μπει με αξιόλογα μέρη και όχι με μισοριξιές.
Την Reims την επισκέφθηκα την πρώτη φορά σαν προσκεκλημένος του τότε αφεντικού μου που είχε μόλις πάρει μόνιμη διοικητική θέση με έδρα την πόλη και μου πρότεινε συμβόλαιο για 3 χρόνια εκεί. Με κάλεσε λοιπόν να γνωρίσω την υπόλοιπη ομάδα του και να δω και την πόλη. Αυτό ήταν το λάθος του! Με το που είδα την πόλη ήξερα απ΄το πρώτο λεπτό ότι δεν υπήρχε περίπτωση να πάω. Στη Γαλλία αν έχεις συμβόλαιο ορισμένου χρόνου με ιδιωτική εταιρεία, στο τέλος του συμβολαίου σου είναι υποχρεωμένη να σου δώσει ένα μπόνους του 10% όλου σου του συμβολαίου. Το μπόνους δηλαδή πέρα απ'το μισθό σου πάει ανάλογα και με τα χρόνια που δούλεψες. Παίρνεις δηλαδή ένα αρκετά μεγάλο ποσό μαζεμένο στο τέλος. Το πλάνο μου ήταν απλό, παίρνω τα λεφτά από την δουλειά μου στο Παρίσι και φεύγω ταξίδι (Μεξικό/Γουατεμάλα ήταν οι πρώτοι στόχοι) μέχρι όσο πάει. Μια μέρα που κοιτούσα για εισιτήρια ακούω μια φωνή στο κεφάλι μου να μου λέει "έχω δει το μέλλον señor nada, θα πας τις διακοπές σου και η όλη διαδικασία να δίνεις συνεντεύξεις όσο είσαι σε διακοπές θα είναι μια παρωδία, θα γυρίσεις και θα πεις δεν βαριέσαι ας πάω στη Reims και μετά τον πρώτο μήνα θα χτυπάς το κεφάλι σου στον τοίχο". Μου φαινόταν τόσο κακό το σενάριο να ζήσω στη Reims που θυσίασα ένα ταξίδι που ίσως να μου έδινε το δίπλωμα του ταξιδιώτη! Αποκλείεται να πέρναγα τις εξετάσεις του ταξιδευτή, δεν υπήρχε περίπτωση να κάτσω πάνω από 9 μήνες.
Ας γράψω όμως γιατί η Reims δεν μου αρέσει ούτε τουριστικά.
Reims
Η ανεπίσημη πρωτεύουσα της περιοχής της Champagne και η πιο μεγάλη της πόλη. Φημολογείται ότι υπήρξε επίσης η πρωτεύουσα της Gallia Belgica τα ρωμαϊκά τα χρόνια. Αν απορούσατε γιατί εμείς την αποκαλούμε Γαλλία, ορίστε η απάντηση σας. Σήμερα είναι κατα κύριο λόγο γνωστή για την παραγωγή σαμπάνιας της με τις κάβες της να ανήκουν στη λίστα της Ουνέσκο, ενώ επίσης έχει άλλη μία είσοδο στη λίστα με την τρίαδα καθεδρικός - παλάτι Tau - αββαείο Saint-Remi.
Θα ξεκινήσω κατευθείαν με τα αρνητικά. Το βράδυ η κατάσταση ήταν έρημη πόλη που πήγαν όλοι; Οκ δεν ήταν βράδυ Σαββάτου αλλά τέτοια ερημιά στην κεντρική πλατεία Drouet d'Erlon;
Τα μπαρ είχαν κόσμο, δεν ήταν άδεια αλλά ήταν στο Γαλλικό στυλ των μπαρ που ο κόσμος πάει με την παρέα του και κουβεντιάζει. Θα μου πείτε αυτό κάνουμε και στην Ελλάδα. Ναι, σύμφωνοι αλλά αν είσαι μετανάστης θέλεις λίγο παραπάνω τζέρτζελο για να γνωρίζεις κόσμο.
Το πρωί μην φανταστείτε ότι ήταν πολύ καλύτερα τα πράγματα. Η ρόδα ασχολίαστη.
Κοντά στην πλατεία υπάρχει μια στοά του φτωχού. Μόνο κατάθλιψη μπορεί να προκαλέσει.
Όπως έγραψα ήταν μια σημαντική πόλη στην περίοδο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Υπάρχουν κάποια σχετικά αξιοθέατα στην πόλη. Το πιο διάσημο είναι η Porte de Mars, η ρωμαϊκή αψίδα με το μεγαλύτερο μήκος στον κόσμο σήμερα. Αρκετά καλή περίπτωση αν και την πρώτη φορά που την επισκέφθηκα είχε κάτι σκαλωσιές.
Δεν πειράζει σκέφτηκα, την επόμενη φορά ίσως την δω χωρίς τις σκαλωσιές. Η επόμενη φορά:
Έτσι ήταν τον περασμένο Δεκέμβρη αλλά νομίζω θα παραμείνει με αυτό το κάλλυμα για αρκετό καιρό.
Το άλλο ρωμαϊκό αξιοθέατο είναι η cryptoportique, ένας υπόγειος χώρος που αποθήκευαν τα σιτηρά τους. Είναι επισκέψιμος δωρεάν μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες. Επισκέφθηκα την πόλη χειμώνα και τις δύο φορές και δεν είχα την δυνατότητα να μπω μέσα.
Υπάρχει ακόμα μία ρωμαϊκή πύλη που ίσως να μην την προσέξετε καν καθώς περπατάτε. Να ναι καλά οι Γάλλοι που σε όλα τα σημεία ενδιαφέροντος έχουν κάποια πινακίδα με επεξήγηση.
Η Porte Bazée:
Έχει μερικά ωραία κτίρια εδώ κι εκεί αλλά για Γαλλία το κέντρο της πόλης το βρίσκω αδιάφορο. Επίσης εξαντλείται πάρα πολύ γρήγορα. Εννοείται πως έχει μουσεία, όπερα, θέατρα, αυτά είναι αυτονόητα.
Δεν έχει έλλειψη αξιοθέατων, απλά για το δικό μου γούστο η βόλτα στην πόλη είναι αδιάφορη παρόλο που έχει αξιοθέατα. Δεν ξέρω πως το κατάφερε αυτό.
Το πιο διάσημο αξιοθέατο της είναι φυσικά ο καθεδρικός της. Ένας εντυπωσιακός καθεδρικός που χτίστηκε με γνώμονα τον καθεδρικό της Laon (για την οποία θα διαβάσετε στη συνέχεια του ποστ). Έχει επίσης ιστορική αξία για τη Γαλλία αφού εδώ έγιναν πολλές στέψεις βασιλιάδων. Μία απ'τις πιο γνωστές ήταν αυτή του Charles VII που είχε στο πλάι του την Jeanne d'Arc. Αυτή η στέψη αποτελεί γιορτή για την πόλη τον Ιούλιο. Κάποιοι κακοπροαιρέτοι το αποκαλούν κακόγουστο καρναβάλι. Δεν είμαι ένας από αυτούς! Την Jeanne d'Arc την τιμούν στην πόλη με αγάλματα. Είναι πραγματικά επιβλητικός καθεδρικός.
Αυτό που είχε πολύ ενδιαφέρον για μένα είναι ότι ενώ ο ναός υπέστη μεγάλες καταστροφές κατά την διάρκεια του 1ου ΠΠ, κατά την διάρκεια της αποκατάστασης έχουν κάνει κάποιες μοντερνιές. Πιο χαρακτηριστικά είναι τα μοντέρνα βιτρό. Δεν περίμενα να δω κάτι τέτοιο σε ιστορικό ναό.
Κολλητά στον καθεδρικό βρίσκεται το παλάτι Tau, η φτωχική κατοικία του τότε αρχιεπισκόπου. Σήμερα αποτελεί μουσείο το οποίο δεν κατάφερα να δω. Δεν εννοώ τον εσωτερικό του χώρο αλλά ούτε καν τον εξωτερικό αφού είναι όλος καλλυμένος για εργασίες αποκατάστασης.
Πήγα μια βόλα και από το αββαείο Saint-Remi. Αυτό ευτυχώς ήταν επισκέψιμο. Πέφτει μακριά απ'το κέντρο αλλά υπάρχουν λεωφορεία και τραμ στην πόλη. Η επίσκεψη στο εσωτερικό του είναι δωρεάν και με ιστορικές επεξηγήσεις. Δεν ενθουσιάστηκα.
Αυτό που με ενθουσίασε ήταν ο περιβάλλοντας χώρος που είχε κάτι τείχη σαν απομεινάρια μοναστηριού. Ήμουν σίγουρος ότι κάτι ήταν αυτό και όντως τελικά, όπως ανέφερε μια πινακίδα, το αββαείο απλωνόταν σε μεγαλύτερη έκταση αλλά κατα την διάρκεια της Γαλλικής επανάστασης γνώρισε την οργή του λαού. Σήμερα φαίνονται τα τμήματα που σώθηκαν. Αυτές οι ιστορικές πινελιές είναι που με ενθουσιάζουν στη Γαλλία.
Δεν επισκέφθηκα κάποια κάβα για σαμπάνια, για τις δικές μου προτεραιότητες κάτι τέτοιο είναι χαμένος χρόνος. Έχει μπόλικες στην πόλη και μεγάλες μάρκες και μικρούς παραγωγούς. Σε όσα σημεία έχει κάβα υπάρχει πινακίδα από τον δήμο με αναλυτική επεξήγηση πότε ξεκίνησε η παραγωγή κλπ. Θα έλεγα ότι αν σας ενδιαφέρει η σαμπάνια τότε η πόλη είναι καλή περίπτωση από την άποψη ότι έχει και κάποια αξιοθέτα να το συνδυάσετε. Αν η σαμπάνια είναι αδιάφορη για εσάς πιστεύω ότι ούτε τα αξιοθέατα της είναι τόσο ενδιαφέροντα για να την επισκεφθείτε και σίγουρα δεν έχει την ομορφιά που έχουν συνήθως οι Γαλλικές πόλεις. Για ζωντάνια ούτε λόγος φυσικά.
Laon
Μεταφερόμαστε μόλις 60κάτι χιλιόμετρα βόρεια της Reims, αλλάζουμε όμως περιοχή. Η Laon βρίσκεται στην περιοχή Hauts-de-France, που αν διαβάσετε τα ποστς που έχω κάνει για άλλες πόλεις της περιοχής δεν έχω σε εκτίμηση τουριστικά. Αν και η Laon είναι από τις καλές περιπτώσεις δεν κατάφερε να μου αλλάξει τη συνολική εντύπωση που έχω για την Hauts-de-France.
Η Laon λόγω της εξαιρετικής τοποθεσίας πάνω σε λόφο ήταν μια σημαντική πόλη κατά την διάρκεια του μεσαίωνα. Είναι φανερό ότι πρόκειται για παλιά πόλη λόγω των στενών δρόμων και σε πολλές περιπτώσεις την παντελή έλλειψη πεζοδρομίων.
Έχει πάρα πολλά θεόστενα σοκάκια που σε παραπέμπουν σε άλλη εποχή.
Η Laon είναι μία από τις πόλεις με τα περισσότερα προστατεύμενα κτίρια στη Γαλλία. Θα βαρεθείτε να βλέπετε πινακίδες monument historique. Εδώ το παλιό νοσοκομείο του 17ου αιώνα.
Το κτίριο που ξεχωρίζει στην πόλη και το βλέπεις σχεδόν από όπου κι αν είσαι είναι ο καθεδρικός της.
Όπως έγραψα ήδη ο καθεδρικός αποτέλεσε το μοντέλο για τον καθεδρικό στη Reims. Μου άρεσε περισσότερο αυτός της Laon. Αυτό που σου τραβάει το βλέμμα είναι τα αγάλματα των ζώων που βρίσκονται στην πρόσοψη. Αν είναι να χτίσεις καθεδρικό χωρίς άγαλμα ιπποπόταμου καλύτερα να μην τον χτίσεις καθόλου.
Ο καθεδρικός της Laon αποτελεί στάση για ένα από τα μονοπάτια προς το Σαντιάγο ντε Κομποστέλα. Συγκεκριμένα γι'αυτό που ξεκινά από την Κολωνία.
Το εσωτερικό του ναού είχε κάτι το αξιοσημείωτο αλλά όχι για καλό. Ήταν κλασσικός γοτθικός ναός, στις κολώνες του υπήρχαν οι γνωστές καφρίλες. Νομίζω δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο στη Γαλλία.
Κολλητά στον καθεδρικό βρίσκεται το παλάτι που ζούσε κάποτε ο επίσκοπος.
Το μακρινό 1112 η κοινότητα σκότωσε τον επίσκοπο και τους ακολούθους του και κατέστρεψε ένα κομμάτι του παλάτιου και του καθεδρικού. Μιλάμε πολύ πριν την Γαλλική επανάσταση. Αυτό ο λαός έχει την επανάσταση στο αίμα του! Το φοβερό είναι ότι τέτοιες ιστορικές πληροφορίες τις βλέπεις σε ταμπέλες στην πόλη. Έχουν μπει στον κόπο να τις μεταφράσουν στα Αγγλικά! Αξίζουν συγχαρητήρια! Πραγματικά γιατί δεν τους αντιγράφουν όλες οι χώρες;
Τα τείχη στην άνω πόλη διατηρούνται ακόμα στο μεγαλύτερο τμήμα της, μαζί με κάποιες πύλες που έχουν διατηρηθεί.
Εντός των τειχών βρίσκεται η citadelle της, το οχυρωμένο τμήμα της δηλαδή. Στο υπόγειο της οποίας βρίσκεται το μουσείο με την ιστορία της πόλης. Δεν το επισκέφθηκα για να σας πω αν αξίζει. Εννοείται πως υπάρχει και ξεχωριστό μουσείο τέχνης και αρχαιολογίας. Αλίμονο!
Ο εμπορικός της δρόμος Châtelaine είναι αρκετά ωραίος και πλακόστρωτος.
Το κομμάτι της κάτω πόλης εκτός των τειχών δεν είναι άξιο σχολιασμού. Καταστράφηκε στον 2ο ΠΠ και σήμερα είναι αρκετά άχαρο. Το ανέβασμα στην άνω πόλη πρέπει να σημειωθεί ότι είναι πολύ κουραστικό με εκατοντάδες σκαλιά.
Το κακό που έχει αυτή η πόλη είναι ότι εξαντλείται πολύ γρήγορα και γι'αυτό το λόγο για τα δικά μου κριτήρια δεν αξίζει ταξίδι μέχρι εκεί για τόσο μικρό μέρος. Αν είναι στο δρόμο σας πάντως για μια στάση και μια βόλτα θεωρώ ότι είναι καλή περίπτωση.
Την Reims την επισκέφθηκα την πρώτη φορά σαν προσκεκλημένος του τότε αφεντικού μου που είχε μόλις πάρει μόνιμη διοικητική θέση με έδρα την πόλη και μου πρότεινε συμβόλαιο για 3 χρόνια εκεί. Με κάλεσε λοιπόν να γνωρίσω την υπόλοιπη ομάδα του και να δω και την πόλη. Αυτό ήταν το λάθος του! Με το που είδα την πόλη ήξερα απ΄το πρώτο λεπτό ότι δεν υπήρχε περίπτωση να πάω. Στη Γαλλία αν έχεις συμβόλαιο ορισμένου χρόνου με ιδιωτική εταιρεία, στο τέλος του συμβολαίου σου είναι υποχρεωμένη να σου δώσει ένα μπόνους του 10% όλου σου του συμβολαίου. Το μπόνους δηλαδή πέρα απ'το μισθό σου πάει ανάλογα και με τα χρόνια που δούλεψες. Παίρνεις δηλαδή ένα αρκετά μεγάλο ποσό μαζεμένο στο τέλος. Το πλάνο μου ήταν απλό, παίρνω τα λεφτά από την δουλειά μου στο Παρίσι και φεύγω ταξίδι (Μεξικό/Γουατεμάλα ήταν οι πρώτοι στόχοι) μέχρι όσο πάει. Μια μέρα που κοιτούσα για εισιτήρια ακούω μια φωνή στο κεφάλι μου να μου λέει "έχω δει το μέλλον señor nada, θα πας τις διακοπές σου και η όλη διαδικασία να δίνεις συνεντεύξεις όσο είσαι σε διακοπές θα είναι μια παρωδία, θα γυρίσεις και θα πεις δεν βαριέσαι ας πάω στη Reims και μετά τον πρώτο μήνα θα χτυπάς το κεφάλι σου στον τοίχο". Μου φαινόταν τόσο κακό το σενάριο να ζήσω στη Reims που θυσίασα ένα ταξίδι που ίσως να μου έδινε το δίπλωμα του ταξιδιώτη! Αποκλείεται να πέρναγα τις εξετάσεις του ταξιδευτή, δεν υπήρχε περίπτωση να κάτσω πάνω από 9 μήνες.
Ας γράψω όμως γιατί η Reims δεν μου αρέσει ούτε τουριστικά.
Reims
Η ανεπίσημη πρωτεύουσα της περιοχής της Champagne και η πιο μεγάλη της πόλη. Φημολογείται ότι υπήρξε επίσης η πρωτεύουσα της Gallia Belgica τα ρωμαϊκά τα χρόνια. Αν απορούσατε γιατί εμείς την αποκαλούμε Γαλλία, ορίστε η απάντηση σας. Σήμερα είναι κατα κύριο λόγο γνωστή για την παραγωγή σαμπάνιας της με τις κάβες της να ανήκουν στη λίστα της Ουνέσκο, ενώ επίσης έχει άλλη μία είσοδο στη λίστα με την τρίαδα καθεδρικός - παλάτι Tau - αββαείο Saint-Remi.
Θα ξεκινήσω κατευθείαν με τα αρνητικά. Το βράδυ η κατάσταση ήταν έρημη πόλη που πήγαν όλοι; Οκ δεν ήταν βράδυ Σαββάτου αλλά τέτοια ερημιά στην κεντρική πλατεία Drouet d'Erlon;
Τα μπαρ είχαν κόσμο, δεν ήταν άδεια αλλά ήταν στο Γαλλικό στυλ των μπαρ που ο κόσμος πάει με την παρέα του και κουβεντιάζει. Θα μου πείτε αυτό κάνουμε και στην Ελλάδα. Ναι, σύμφωνοι αλλά αν είσαι μετανάστης θέλεις λίγο παραπάνω τζέρτζελο για να γνωρίζεις κόσμο.
Το πρωί μην φανταστείτε ότι ήταν πολύ καλύτερα τα πράγματα. Η ρόδα ασχολίαστη.
Κοντά στην πλατεία υπάρχει μια στοά του φτωχού. Μόνο κατάθλιψη μπορεί να προκαλέσει.
Όπως έγραψα ήταν μια σημαντική πόλη στην περίοδο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Υπάρχουν κάποια σχετικά αξιοθέατα στην πόλη. Το πιο διάσημο είναι η Porte de Mars, η ρωμαϊκή αψίδα με το μεγαλύτερο μήκος στον κόσμο σήμερα. Αρκετά καλή περίπτωση αν και την πρώτη φορά που την επισκέφθηκα είχε κάτι σκαλωσιές.
Δεν πειράζει σκέφτηκα, την επόμενη φορά ίσως την δω χωρίς τις σκαλωσιές. Η επόμενη φορά:
Έτσι ήταν τον περασμένο Δεκέμβρη αλλά νομίζω θα παραμείνει με αυτό το κάλλυμα για αρκετό καιρό.
Το άλλο ρωμαϊκό αξιοθέατο είναι η cryptoportique, ένας υπόγειος χώρος που αποθήκευαν τα σιτηρά τους. Είναι επισκέψιμος δωρεάν μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες. Επισκέφθηκα την πόλη χειμώνα και τις δύο φορές και δεν είχα την δυνατότητα να μπω μέσα.
Υπάρχει ακόμα μία ρωμαϊκή πύλη που ίσως να μην την προσέξετε καν καθώς περπατάτε. Να ναι καλά οι Γάλλοι που σε όλα τα σημεία ενδιαφέροντος έχουν κάποια πινακίδα με επεξήγηση.
Η Porte Bazée:
Έχει μερικά ωραία κτίρια εδώ κι εκεί αλλά για Γαλλία το κέντρο της πόλης το βρίσκω αδιάφορο. Επίσης εξαντλείται πάρα πολύ γρήγορα. Εννοείται πως έχει μουσεία, όπερα, θέατρα, αυτά είναι αυτονόητα.
Δεν έχει έλλειψη αξιοθέατων, απλά για το δικό μου γούστο η βόλτα στην πόλη είναι αδιάφορη παρόλο που έχει αξιοθέατα. Δεν ξέρω πως το κατάφερε αυτό.
Το πιο διάσημο αξιοθέατο της είναι φυσικά ο καθεδρικός της. Ένας εντυπωσιακός καθεδρικός που χτίστηκε με γνώμονα τον καθεδρικό της Laon (για την οποία θα διαβάσετε στη συνέχεια του ποστ). Έχει επίσης ιστορική αξία για τη Γαλλία αφού εδώ έγιναν πολλές στέψεις βασιλιάδων. Μία απ'τις πιο γνωστές ήταν αυτή του Charles VII που είχε στο πλάι του την Jeanne d'Arc. Αυτή η στέψη αποτελεί γιορτή για την πόλη τον Ιούλιο. Κάποιοι κακοπροαιρέτοι το αποκαλούν κακόγουστο καρναβάλι. Δεν είμαι ένας από αυτούς! Την Jeanne d'Arc την τιμούν στην πόλη με αγάλματα. Είναι πραγματικά επιβλητικός καθεδρικός.
Αυτό που είχε πολύ ενδιαφέρον για μένα είναι ότι ενώ ο ναός υπέστη μεγάλες καταστροφές κατά την διάρκεια του 1ου ΠΠ, κατά την διάρκεια της αποκατάστασης έχουν κάνει κάποιες μοντερνιές. Πιο χαρακτηριστικά είναι τα μοντέρνα βιτρό. Δεν περίμενα να δω κάτι τέτοιο σε ιστορικό ναό.
Κολλητά στον καθεδρικό βρίσκεται το παλάτι Tau, η φτωχική κατοικία του τότε αρχιεπισκόπου. Σήμερα αποτελεί μουσείο το οποίο δεν κατάφερα να δω. Δεν εννοώ τον εσωτερικό του χώρο αλλά ούτε καν τον εξωτερικό αφού είναι όλος καλλυμένος για εργασίες αποκατάστασης.
Πήγα μια βόλα και από το αββαείο Saint-Remi. Αυτό ευτυχώς ήταν επισκέψιμο. Πέφτει μακριά απ'το κέντρο αλλά υπάρχουν λεωφορεία και τραμ στην πόλη. Η επίσκεψη στο εσωτερικό του είναι δωρεάν και με ιστορικές επεξηγήσεις. Δεν ενθουσιάστηκα.
Αυτό που με ενθουσίασε ήταν ο περιβάλλοντας χώρος που είχε κάτι τείχη σαν απομεινάρια μοναστηριού. Ήμουν σίγουρος ότι κάτι ήταν αυτό και όντως τελικά, όπως ανέφερε μια πινακίδα, το αββαείο απλωνόταν σε μεγαλύτερη έκταση αλλά κατα την διάρκεια της Γαλλικής επανάστασης γνώρισε την οργή του λαού. Σήμερα φαίνονται τα τμήματα που σώθηκαν. Αυτές οι ιστορικές πινελιές είναι που με ενθουσιάζουν στη Γαλλία.
Δεν επισκέφθηκα κάποια κάβα για σαμπάνια, για τις δικές μου προτεραιότητες κάτι τέτοιο είναι χαμένος χρόνος. Έχει μπόλικες στην πόλη και μεγάλες μάρκες και μικρούς παραγωγούς. Σε όσα σημεία έχει κάβα υπάρχει πινακίδα από τον δήμο με αναλυτική επεξήγηση πότε ξεκίνησε η παραγωγή κλπ. Θα έλεγα ότι αν σας ενδιαφέρει η σαμπάνια τότε η πόλη είναι καλή περίπτωση από την άποψη ότι έχει και κάποια αξιοθέτα να το συνδυάσετε. Αν η σαμπάνια είναι αδιάφορη για εσάς πιστεύω ότι ούτε τα αξιοθέατα της είναι τόσο ενδιαφέροντα για να την επισκεφθείτε και σίγουρα δεν έχει την ομορφιά που έχουν συνήθως οι Γαλλικές πόλεις. Για ζωντάνια ούτε λόγος φυσικά.
Laon
Μεταφερόμαστε μόλις 60κάτι χιλιόμετρα βόρεια της Reims, αλλάζουμε όμως περιοχή. Η Laon βρίσκεται στην περιοχή Hauts-de-France, που αν διαβάσετε τα ποστς που έχω κάνει για άλλες πόλεις της περιοχής δεν έχω σε εκτίμηση τουριστικά. Αν και η Laon είναι από τις καλές περιπτώσεις δεν κατάφερε να μου αλλάξει τη συνολική εντύπωση που έχω για την Hauts-de-France.
Η Laon λόγω της εξαιρετικής τοποθεσίας πάνω σε λόφο ήταν μια σημαντική πόλη κατά την διάρκεια του μεσαίωνα. Είναι φανερό ότι πρόκειται για παλιά πόλη λόγω των στενών δρόμων και σε πολλές περιπτώσεις την παντελή έλλειψη πεζοδρομίων.
Έχει πάρα πολλά θεόστενα σοκάκια που σε παραπέμπουν σε άλλη εποχή.
Η Laon είναι μία από τις πόλεις με τα περισσότερα προστατεύμενα κτίρια στη Γαλλία. Θα βαρεθείτε να βλέπετε πινακίδες monument historique. Εδώ το παλιό νοσοκομείο του 17ου αιώνα.
Το κτίριο που ξεχωρίζει στην πόλη και το βλέπεις σχεδόν από όπου κι αν είσαι είναι ο καθεδρικός της.
Όπως έγραψα ήδη ο καθεδρικός αποτέλεσε το μοντέλο για τον καθεδρικό στη Reims. Μου άρεσε περισσότερο αυτός της Laon. Αυτό που σου τραβάει το βλέμμα είναι τα αγάλματα των ζώων που βρίσκονται στην πρόσοψη. Αν είναι να χτίσεις καθεδρικό χωρίς άγαλμα ιπποπόταμου καλύτερα να μην τον χτίσεις καθόλου.
Ο καθεδρικός της Laon αποτελεί στάση για ένα από τα μονοπάτια προς το Σαντιάγο ντε Κομποστέλα. Συγκεκριμένα γι'αυτό που ξεκινά από την Κολωνία.
Το εσωτερικό του ναού είχε κάτι το αξιοσημείωτο αλλά όχι για καλό. Ήταν κλασσικός γοτθικός ναός, στις κολώνες του υπήρχαν οι γνωστές καφρίλες. Νομίζω δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο στη Γαλλία.
Κολλητά στον καθεδρικό βρίσκεται το παλάτι που ζούσε κάποτε ο επίσκοπος.
Το μακρινό 1112 η κοινότητα σκότωσε τον επίσκοπο και τους ακολούθους του και κατέστρεψε ένα κομμάτι του παλάτιου και του καθεδρικού. Μιλάμε πολύ πριν την Γαλλική επανάσταση. Αυτό ο λαός έχει την επανάσταση στο αίμα του! Το φοβερό είναι ότι τέτοιες ιστορικές πληροφορίες τις βλέπεις σε ταμπέλες στην πόλη. Έχουν μπει στον κόπο να τις μεταφράσουν στα Αγγλικά! Αξίζουν συγχαρητήρια! Πραγματικά γιατί δεν τους αντιγράφουν όλες οι χώρες;
Τα τείχη στην άνω πόλη διατηρούνται ακόμα στο μεγαλύτερο τμήμα της, μαζί με κάποιες πύλες που έχουν διατηρηθεί.
Εντός των τειχών βρίσκεται η citadelle της, το οχυρωμένο τμήμα της δηλαδή. Στο υπόγειο της οποίας βρίσκεται το μουσείο με την ιστορία της πόλης. Δεν το επισκέφθηκα για να σας πω αν αξίζει. Εννοείται πως υπάρχει και ξεχωριστό μουσείο τέχνης και αρχαιολογίας. Αλίμονο!
Ο εμπορικός της δρόμος Châtelaine είναι αρκετά ωραίος και πλακόστρωτος.
Το κομμάτι της κάτω πόλης εκτός των τειχών δεν είναι άξιο σχολιασμού. Καταστράφηκε στον 2ο ΠΠ και σήμερα είναι αρκετά άχαρο. Το ανέβασμα στην άνω πόλη πρέπει να σημειωθεί ότι είναι πολύ κουραστικό με εκατοντάδες σκαλιά.
Το κακό που έχει αυτή η πόλη είναι ότι εξαντλείται πολύ γρήγορα και γι'αυτό το λόγο για τα δικά μου κριτήρια δεν αξίζει ταξίδι μέχρι εκεί για τόσο μικρό μέρος. Αν είναι στο δρόμο σας πάντως για μια στάση και μια βόλτα θεωρώ ότι είναι καλή περίπτωση.