Τατζικιστάν Στα πιο όμορφα βουνά

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός

Πρόλογος και εισαγωγή

Επί τέλους πραγματοποιήθηκε το από χρόνια επιθυμητό ταξίδι στα βουνά του Παμίρ στο Τατζικιστάν. Είχα διαβάσει τις ιστορίες των πρωτοπόρων της περιοχής: @Yorgos @jmar και @dim kyr . Σίγουρα υπάρχουν κι άλλοι, αλλά αυτούς διάβασα. Τους ευχαριστώ για τις πληροφορίες που παρείχαν και κυρίως για την έμπνευση και τον ενθουσιασμό που μας μετέδωσαν, ώστε να κάνουμε το ταξίδι αυτό κι εμείς.

Το Τατζικιστάν είναι μια χώρα που σε έκταση και πληθυσμό μοιάζει με την Ελλάδα. Έχει σχεδόν δέκα εκατομμύρια κατοίκους και έκταση 143.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Ανήκε στην ΕΣΣΔ και ο περισσότερος πληθυσμός της είναι Τατζίκοι ιρανικής φυλής, μουσουλμάνοι. Η γλώσσα τους μοιάζει πολύ με τα περσικά. Πολλά εκατομμύρια Τατζίκοι ζουν στο Αφγανιστάν και πάνω από 1.000.000 στο Ουζμπεκιστάν. Επίσης πολλοί ζουν στη Ρωσία, στο Πακιστάν και αλλού. Με τις σημερινές εκτιμήσεις ίσως οι Τατζίκοι ανά τον κόσμο ανέρχονται στα 18 μέχρι 25 εκατομμύρια. Οι πρίζες που χρησιμοποιούν είναι σαν τις δικές μας. Έχουν και άλλα είδη αλλά πουθενά δεν είχαμε πρόβλημα αφού πάντα είχαν αντάπτορες που μας ικανοποιούσαν.

Το ταξίδι στο Τατζικιστάν ήταν να γίνει το καλοκαίρι του 2020. Όμως τότε ήρθε ο κορωνοϊός, με αποτέλεσμα να ματαιωθεί. Τότε είχα μαζέψει πάρα πολλά στοιχεία για να κάνουμε ένα ταξίδι από το Δυτικό Τατζικιστάν στα όρη Παμίρ για μια εβδομάδα και μετά να περάσουμε στο Κιργιστάν για άλλη μία εβδομάδα περίπου. Τέλος να μπούμε στο νότιο Καζακστάν για μερικές ημέρες και από την πόλη Almaty να φύγουμε για να επιστρέψουμε στην Ελλάδα. Το ίδιο ταξίδι θα μπορούσε να γίνει και τώρα, όμως το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν διάφορες διενέξεις στα σύνορα μεταξύ Τατζικιστάν και Κιργιστάν με αποτέλεσμα η μετακίνηση μεταξύ των δύο χωρών να μην είναι εύκολη. Ίσως να είναι και αδύνατη. Έτσι αποφασίσαμε να κάνουμε μία διαδρομή στα όρη Παμίρ, μέσα μόνο στο Τατζικιστάν και να επιστρέψουμε πίσω. Το συνολικό ταξίδι θα έχει διάρκεια 17 διανυκτερεύσεων.

Ήρθα σε επαφή με μερικά πρακτορεία του Κιργιστάν και του Τατζικιστάν για να μας κάνουν αυτό το ταξίδι και τελικά κατέληξα σε ένα συγκεκριμένο, που ήταν το πιο οικονομικό. Λέγεται Pamir Central Asia και ήταν εκείνοι που μου έδιναν πιο γρήγορες και σαφείς απαντήσεις στα ερωτήματά μου. Όμως το πρόβλημα ήταν ότι για δύο άτομα το κόστος ήταν σχετικά μεγάλο, ενώ εάν έβρισκα άλλους δύο θα μειωνόταν κατά 1.000 ευρώ τουλάχιστον σε εμάς τους δύο. Αρχικά και πριν κλείσω καν τα αεροπορικά εισιτήρια, έψαξα διάφορους τρόπους για να βρω άλλα δυο άτομα αλλά χωρίς επιτυχία. Όταν το πρότεινα σε ένα ζευγάρι από την παλιά μας παρέα στα ταξίδια, δέχτηκαν με χαρά και έτσι η παρέα των τεσσάρων ήταν πλήρης. Είχαν κάποια θέματα και αρχικά δεν πίστευα ότι θα μας συνόδευαν. Γι αυτό και άργησα να τους το προτείνω. Αμέσως κλείσαμε τα εισιτήρια και κανονίσαμε με το πρακτορείο τις μεταφορές. Ειδικά από το πρακτορείο ζητήσαμε να μη μας χρεώσει τα γεύματα και τα δείπνα αλλά μόνο τα πρωινά. Επίσης θα πληρώναμε μόνοι μας και με δική μας επιλογή τα ξενοδοχεία στο Ντουσανμπέ και στην άλλη μεγάλη πόλη που θα μέναμε, το Panjakent. Μιας και αναφέρθηκαν κάποια ονόματα του Τατζικιστάν να αναφέρω ότι πολλές ονομασίες είναι συγκεχυμένες γιατί άλλος τα μεταφέρει στα αγγλικά έτσι κι άλλος αλλιώς. Πάντως δεν θα υπάρξει σύγχυση στα επόμενα από εμένα.

Για την προετοιμασία χρειαζόταν να έχουμε μία βίζα για τη χώρα, την οποία μπορούσαμε να βγάλουμε και στο αεροδρόμιο, αλλά προτιμήσαμε να την κάνουμε ηλεκτρονικά. Ταυτόχρονα κάνοντας την αίτηση για τη βίζα πήραμε και το πάσο, GBAO λέγεται, Gorno-Badakhshan Autonomous Oblast, για να περάσουμε στα Παμίρ και την αυτόνομη περιοχή, με συνολικό κόστος για κάθε άτομο στα 50 ευρώ περίπου. Αυτά τα κάναμε ένα μήνα πριν ξεκινήσουμε. Το πρόβλημα ήταν ότι η ηλεκτρονική βίζα όταν εκδόθηκε έγραφε στο τέλος ότι πρέπει να έχουμε κάνει pcr test, δηλαδή μοριακό τεστ για τον κορωνοϊό. Ο πράκτορας που θα μας έκανε το ταξίδι με διαβεβαίωσε ότι δεν χρειάζεται, όμως εγώ για να είμαι σίγουρος έστειλα μήνυμα στο υπουργείο εξωτερικών του Τατζικιστάν με την ερώτηση για την ανάγκη του τεστ. Όμως ποτέ δεν πήρα απάντηση και για αυτό πριν φύγουμε κάναμε και οι τέσσερις το μοριακό τεστ, που βέβαια ήταν αρνητικό.

Το πρακτορείο που θα μας έκανε το ταξίδι ζήτησε 885 δολάρια από τον κάθε ένα και το πακέτο περιλαμβάνει τη μεταφορά μας με οδηγό συν τις διανυκτερεύσεις στα χωριά αλλά όχι 5 διανυκτερεύσεις στο Dushanbe και στο Panjakent. Του στείλαμε μία προκαταβολή 20% περίπου δύο μήνες πριν το ταξίδι και τα υπόλοιπα τα δώσαμε στον οδηγό όταν τον συναντήσαμε. Το πρακτορείο μάλλον εδράζει στο Κιργιστάν.

Στον επόμενο χάρτη φαίνεται μέσες άκρες το ταξίδι μας στο Τατζικιστάν. Ξεκινήσαμε από το 1 και συνεχίσαμε μέχρι το 8 (σε διάστημα 5-6 ημερών) που μείναμε δυο βραδιές και πήγαμε μια ημερήσια στο 9, λίμνη Καρακούλ. Μετά άρχισε η επιστροφή στο Ντουσανμπέ από το 8, 7, 10, 11, 3, 2 και στο 1. Ασφαλώς από το 4 μέχρι και το 1 ήταν διαδρομή στα βουνά που είχαμε κάνει στην αρχή του ταξιδιού. Μείναμε ένα βράδυ στο Ντουσανμπέ και πήγαμε στο 14, Παντζικέντ, μέσω του 12 και της λίμνης Ισκαντάρ Κουλ. Κάναμε μια ημερήσια στο 15 που ήταν οι Επτά Λίμνες και επιστρέψαμε για αναχώρηση στο Ντουσανμπέ, μέσω του 12 πάλι. Οι διαδρομές 2, 3, 4, 5 και 6 ήταν όλες δίπλα στα σύνορα με το Αφγανιστάν και τον ποταμό Παντς, Panj.
1688308610367.png

 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Πρώτη και δεύτερη μέρα, Dushanbe

Τα εισιτήρια τα είχαμε βγάλει αρκετό καιρό πριν με τις τουρκικές αερογραμμές με 820 ευρώ το άτομο. Η αναχώρηση ήταν στις 9 Ιουνίου το απόγευμα και στο Dushanbe φτάσαμε με μιάμιση ώρα καθυστέρηση στις 2:30 τοπική ώρα τα ξημερώματα. Όταν φτάσαμε στο Ντουσανμπέ οι διαδικασίες για την είσοδο στη χώρα ήταν σχετικά γρήγορες. Δεν μας ζήτησαν όμως ούτε το μοριακό τεστ αλλά ούτε και την βίζα. Εγώ ρώτησα την κοπέλα που έλεγχε το διαβατήριό μου και μου είπε ότι το είδε ότι είχα κάνει ηλεκτρονικά την αίτηση για visa οπότε γι αυτό δεν μου τη ζήτησε. Το ξενοδοχείο μας που ονομάζεται Hotel 777 είχε στείλει δύο ΙΧ αυτοκίνητα να μας μεταφέρουν δωρεάν στο ξενοδοχείο. Αυτό κρατάει τον 12ο όροφο ενός κτιρίου, που είναι και ο τελευταίος, και έχουμε δύο δωμάτια που είναι σχετικά καλά, ενώ πληρώνουμε 50 ευρώ τη βραδιά για κάθε ένα. Έχοντας ψάξει λίγο καιρό πριν φτάσουμε δεν είχα βρει κάτι καλύτερο στην περιοχή, δηλαδή κοντά στο κέντρο, που να είναι και τόσο καλό. Ήταν στην αρχή της λεωφόρου Rudaki, ίσως τον πιο κεντρικό και όμορφο δρόμο της πόλης. Με ένα τεράστιο φωταγωγημένο και με πολλά δέντρα διάδρομο ανάμεσα στις δυο λωρίδες κυκλοφορίας των οχημάτων.

Τελικά το πρώτο βράδυ κοιμηθήκαμε περίπου στις 4:00 τα ξημερώματα τοπική ώρα ενώ ξημερώνει από τις 5:00. Το καλοκαίρι η διαφορά ώρας από την Ελλάδα είναι μόλις 2 ώρες, δηλαδή το Τατζικιστάν πάει δύο ώρες πιο μπροστά από ότι η Ελλάδα. Στις 9:00 να ξεκινήσαμε τις βόλτες μας στην πόλη με την παρέα μας, γιατί θα είχαμε μόνο μία μέρα καιρό να την δούμε. Όμως άλλα τα σχέδιά μας και άλλα ήθελε ο Θεός και ο καιρός. Θα δείτε αργότερα. Εγώ είχα σημειώσει τα πιο σημαντικά μέρη τα οποία τα είδαμε άνετα σε 6 με 7 ώρες. Μάλιστα πήγαμε και σε ένα φρούριο 30 χιλιόμετρα μακριά από την πόλη με ταξί, που ονομάζεται Hisor Fortress.

1688358414146.png


Ξεκινήσαμε με τα πόδια και πολύ κοντά σε μας ήτανε η κεντρική πλατεία του Ντουσανμπέ, με τα ωραία μνημεία. Πρώτα του ήρωα Ισμαήλ Σομόνι, από τον οποίο πήρε και το όνομά του το νόμισμα της χώρας. Ο Σομόνι ή Σαμανί ήταν ηγέτης των Σαμανιδών στο τέλος του ένατου και στις αρχές του δέκατου αιώνα. Πάντως γεννήθηκε και πέθανε στο σημερινό Ουζμπεκιστάν. Μετά πήγαμε στο μνημείο της Ανεξαρτησίας, διασχίζοντας το πάρκο με τα σιντριβάνια. Το μόνο άσχημο ήταν ότι σε όλη την περιοχή υπήρχε μία σκόνη να πλανάται στην ατμόσφαιρα, που δεν μας άφηνε να έχουμε καλή ορατότητα και να μην αναπνέουμε καλά. Στην αρχή νομίζαμε ότι ίσως ήταν και από την υγρασία, αλλά τελικά ήταν η σκόνη, γιατί υγρασία δε μου φάνηκε να έχει. Ταυτόχρονα η θερμοκρασία πρέπει να ήταν πάνω από 35 βαθμούς Κελσίου. Από τη μία λοιπόν έκανε ζέστη, αλλά από την άλλη ευτυχώς, λόγω της σκόνης δεν είχαμε τόσο μεγάλο πρόβλημα με την ακτινοβολία του ήλιου, αφού την εμποδίζει η σκόνη να φτάσει σε μας.

DSC_0003.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0035.JPG
DSC_0052.JPG
DSC_0054.JPG


Μετά από αυτά τα δύο μνημεία πήγαμε στο πάρκο Ρουντάκι, το οποίο βρισκόταν εκεί κοντά. Γενικά όλα τα σημεία ενδιαφέροντος βρίσκονται σε μία ακτίνα 2-3 km από αυτό το πάρκο. Εκεί κοντά βρίσκεται ένα άλλο όμορφο πάρκο και δεσπόζει ο ιστός με τη σημαία (Flagpole) της χώρας που θεωρείται και ο δεύτερος μεγαλύτερος σε ύψος του κόσμου. Το παλάτι του έθνους το είδαμε από απόσταση, αφού δεν μας άφησαν να πλησιάσουμε. Κάνοντας μια μεγάλη γύρα φτάσαμε και στο Εθνικό Μουσείο της χώρας, για μια ωριαία επίσκεψη, που είχε όμως αρκετό ενδιαφέρον.

DSC_0055.JPG
DSC_0064.JPG
DSC_0079.JPG
DSC_0088.JPG
DSC_0089.JPG
DSC_0100.JPG
DSC_0110.JPG
DSC_0112.JPG
DSC_0137.JPG
DSC_0144.JPG


Κάπου εκεί και μέσα στο μεσημέρι, βρήκαμε ένα ταξί για να μας πάει στο φρούριο Hisor Fortress που προανέφερα. Δεν είχε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά μια ώρα και παραπάνω τη φάγαμε τριγυρίζοντας στην περιοχή. Το έχουν αναπαλαιώσει λίγο αλλά φαίνεται ότι το παλιό κτίσμα έχει λιώσει από τις βροχές αφού ήταν από χωμάτινους πλίνθους. Οι φωτογραφίες φαίνονται έτσι σαν ξεθωριασμένες, λόγω της σκόνης στην ατμόσφαιρα.

DSC_0157.JPG
DSC_0163.JPG
DSC_0171.JPG


Το ταξί μας περίμενε και στο γυρισμό σταματήσαμε να βγάλουμε λίγες φωτογραφίες στο Navruz Palace αλλά και να φωτογραφίσουμε μέσα στη σκόνη ένα ψηλό κτίριο, το Istiqlol Complex, που έμοιαζε με πυρσό. Η συννεφιά από τη σκόνη συνεχιζόταν όλη μέρα παντού. Πληρώσαμε στο ταξί 300 σομ για 2,5 ώρες και επιστρέψαμε τα δωμάτιά μας περίπου στις 4:00 το απόγευμα για να ξεκουραστούμε.

DSC_0189.JPG
DSC_0195.JPG
DSC_0198.JPG


Μόλις φτάσαμε στο δωμάτιο με την Ντίνα πήγαμε στο σε ένα σούπερ μάρκετ εδώ κοντά και προμηθευτήκαμε κονσέρβες, ψωμί, παξιμάδια και μπισκότα για τις επόμενες μέρες που ίσως η διατροφή μας να έχει κάποια προβλήματα, να είναι δηλαδή δύσκολη η προμήθεια τροφίμων. Τελικά αποδείχτηκε ότι δεν ήταν έτσι. Ήταν εύκολο σε πολλά σημεία να προμηθευτούμε φαγώσιμα.

1688359049940.png
1688359060563.png


Όλο το απόγευμα, δηλαδή από τις 6:30 και μετά, κάναμε βόλτες στην περιοχή μας, αλλά και προς το κέντρο της πόλης. Πήγαμε να δούμε την όπερα που ήταν κοντά. Δεν ήταν πάνω από 10 λεπτά περπάτημα, αλλά το κτίριο δεν μας εντυπωσίασε, αν και δεν ήταν άσχημο. Όμως ήταν πολύ όμορφοι οι κήποι που ήταν γύρω από αυτό όπως και η πολύβουη πλατεία, που τα απογεύματα γέμιζε κόσμο.

DSC_0216.JPG
DSC_0219.JPG


Κάναμε τη μικρή μας βόλτα στην περιοχή και μετά ξεκινήσαμε να πάμε πάλι προς το κέντρο της πόλης, το άγαλμα του Σομονί με την αψίδα, πού από εκεί που βρισκόμασταν δεν απείχε περισσότερα από 15 λεπτά. Μας άρεσαν πολύ οι κήποι που ήταν γύρω από τα μνημεία και τα κτίρια. Πράγματι σε όλες τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες έχουν πολύ μεγάλους κήπους, δηλαδή πάρκα και χώρους αναψυχής για τους ανθρώπους της πόλης. Ειδικά σε αυτή την πόλη τα πάρκα είναι τεράστια και έχουν υπέροχες μεγάλες λίμνες και καταπληκτικά σιντριβάνια. Εμείς όμως θέλαμε να πάμε εκεί τη βόλτα, κυρίως για να δούμε τα φωτιστικά που είχαν στα μνημεία αλλά και μέσα στα πάρκα. Μας είχαν εντυπωσιάσει τα σχέδια των φωτιστικών που ήταν στις κολώνες, όπως επίσης και άλλα φωτιστικά που ήταν στα διαζώματα που υπήρχαν στις δύο πλευρές των μεγάλων λεωφόρων ή και ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Μιλάμε για δρόμους με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση και τα πεζοδρόμια να είναι με πλάτος περίπου 20 μέτρων. Σε μερικούς δε κεντρικούς δρόμους να υπάρχουν ανάμεσα στις δύο λωρίδες διάδρομοι πλάτους πάλι 20 μέτρων για να περπατάει ο κόσμος ανάμεσα σε τεράστια πλατάνια. Και βέβαια το καλοκαίρι είχαν μεγάλα φυλλώματα. Τα περισσότερα μνημεία και κτίρια είχαν ένα πολύ καλό φωτισμό. Περιμέναμε μέχρι να ανάψουν όλα αυτά τα φώτα και να τραβήξουμε φωτογραφίες με τα πολύχρωμα φωτιστικά.

DSC_0224.JPG
DSC_0237.JPG
DSC_0252.JPG
DSC_0254.JPG



Μετά από δύο ώρες βόλτες οι άλλοι της παρέας γύρισαν πίσω και εμείς προχωρήσαμε γιατί ήθελα να δω το τελευταίο κτίριο της μεσημεριανής μας βόλτας, πώς ήταν φωτισμένο. Λες και ήξερα ότι θα είναι πολύ ιδιαίτερος ο φωτισμός του Ιstiklal Complex. Ήταν υπέροχα τα σιντριβάνια που το πλαισίωναν και εκατοντάδες κόσμος έκανε βόλτες με τα παιδιά τους. Αφού τραβήξαμε φωτογραφίες και βίντεο με τον υπέροχο φωτισμό του κτιρίου, το οποίο έχει ύψος περίπου 120 μέτρων, έπρεπε να γυρίσουμε πίσω.
DSC_0278.JPG

DSC_0259.JPG


Να σημειώσω εδώ ότι σχεδόν παντού βλέπεις το πρόσωπο του Προέδρου της χώρας Ραχμόν, που πλέον είναι στην ηγεσία περισσότερο από 30 χρόνια και φυσικά δεν έχει κανέναν πολιτικό αντίπαλο. Μάλιστα ψάχνοντας λίγο στο internet βρήκα ότι στο Ιstiklal Complex, αυτός έκανε τα εγκαίνια μαζί με το Δήμαρχο της πόλης, που συμπτωματικά είναι γιός του. Το κτίριο είναι αφιερωμένο σε αυτόν και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε πριν από λιγότερο από δύο χρόνια, οπότε και έγιναν τα εγκαίνια. Σήμερα πλέον αποτελεί ένα VIP πολιτιστικό κέντρο. Εμείς δεν είχαμε το χρόνο για να το επισκεφτούμε μέσα, αν και δε νομίζω ότι θα μας έβαζαν.

Αφού λοιπόν διαθέσαμε περίπου μισή ώρα, ή και παραπάνω στο χώρο αυτό, πήραμε ένα ταξί και επιστρέψαμε στην περιοχή του ξενοδοχείου μας. Για μία απόσταση περίπου τριών χιλιομέτρων πληρώσαμε 12 σομ, δηλαδή ένα ευρώ. Στη γειτονιά μας βρήκαμε και ένα μικρό μαγαζί που εκτός από διάφορα που πουλούσε, είχε και οινοπνευματώδη ποτά, τα οποία δεν βρήκαμε στο τοπικό σούπερ μάρκετ το απόγευμα. Από εκεί πήραμε ένα ντόπιο κρασί και δύο μπύρες τις οποίες ήπιαμε μόλις γυρίσαμε στο δωμάτιο.
DSC_0284.JPG

Ο άνθρωπος που έχει το πρακτορείο με είχε ειδοποιήσει στο WhatsApp ότι δεν θα έρθει εκείνος ο οδηγός που είχε κανονίσει στην αρχή, γιατί είχε κάποιο συμβάν με το αυτοκίνητό του, αλλά ένας άλλος. Εγώ εκείνο που επιθυμούσα ήταν απλά να έρθει κάποιος που να γνωρίζει τη δουλειά και να περάσουμε καλά μαζί του. Ευτυχώς έτσι έγινε.

Το Ντουσανμπέ μας εντυπωσίασε με τα ωραία μνημεία και κτίρια που έχει. Δεν ξέρω που βρίσκει αυτό τον πλούτο η χώρα, η οποία τα κυριότερα που παράγει είναι αλουμίνιο, φρούτα και βαμβάκι. Η κυριότερη πηγή εισοδήματος για το ακαθάριστο προϊόν της χώρας είναι τα εμβάσματα που έρχονται από τους ανθρώπους που έχουν μεταναστεύσει αλλού για να δουλέψουν. Ξέρω ότι τα τελευταία χρόνια έχει περάσει μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, και ένα πενταετή εμφύλιο τη δεκαετία του 1990, όμως αυτό που βλέπω σήμερα είναι μία πολύ μεγάλη ανάπτυξη, τουλάχιστον στην πρωτεύουσα και σε άλλες πόλεις, όχι τόσο στα χωριά. Οι άνθρωποι σπανίως μιλούν αγγλικά και ειδικά κανένας ταξιτζής. Ακόμα και στη ρεσεψιόν, εδώ που μένουμε, ο άνθρωπος μιλάει ελάχιστα. Δηλαδή ούτε καν τα απαραίτητα. Ευτυχώς η κοπέλα που τον αντικατέστησε ήξερε αρκετά.
 

evaT

Member
Μηνύματα
1.570
Likes
12.762
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ιαπωνία
Μας αρέσει να διαβάζουμε για μέρη λιγότερο ταξιδεμένα...Παρακολουθώ με ενδιαφέρον μου αρέσουν πολύ τα ταξίδια σου και μαθαίνω για περιοχές που ακόμη τουλάχιστον τις νιώθω μακριά από εμένα!
Εύγε!
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Μας αρέσει να διαβάζουμε για μέρη λιγότερο ταξιδεμένα...Παρακολουθώ με ενδιαφέρον μου αρέσουν πολύ τα ταξίδια σου και μαθαίνω για περιοχές που ακόμη τουλάχιστον τις νιώθω μακριά από εμένα!
Εύγε!
Ευχαριστώ @evaT .
τις νιώθω μακριά από εμένα!
Με το πέρασμα του χρόνου θα έρθουν στα σχέδιά σου.
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.880
Likes
14.422
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Τα καταφέρατε λοιπόν να πάτε και στο Τατζικισταν! Εύγε! Ανυπομονώ για τη συνέχεια.
Έχω την αίσθηση ότι η βίζα για Τατζικισταν έχει καταργηθεί για τους Έλληνες.
Αυτη η σκόνη τελικά από τι είναι ;
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Έχω την αίσθηση ότι η βίζα για Τατζικισταν έχει καταργηθεί για τους Έλληνες.
Δεν ήμουνα σίγουρος για τη βίζα, αλλά πουθενά δεν είδα ότι δεν απαιτείται. Όμως για την αυτόνομη περιοχή που λέω χρειαζόταν.
Αυτη η σκόνη τελικά από τι είναι ;
Ήταν από την ύπαιθρο αφού έχει πολλά ερημικά τοπία και σηκώνεται σκόνη με τον αέρα.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Dushanbe-Kalaikhum 350 χιλιόμετρα.

1688389059424.png


Ευτυχώς έχοντας αγοράσει μία κάρτα SIM (181 σομ με διαβατήριο σε κατάστημα μεγάλης τοπικής τηλεφωνίας) για το τηλέφωνο, είχα επικοινωνία με τον καινούργιο οδηγό που θα μας έκανε το ταξίδι. Είχαμε κανονίσει να έρθεις στις 9:00 το πρωί και εμείς 10 λεπτά νωρίτερα είχαμε βγάλει τα πράγματα στην πόρτα του ξενοδοχείου και τον περιμέναμε. Μόλις εκείνη τη στιγμή ανοίγω το κινητό μου να δω αν έχω κάποιο μήνυμα και μου είχε στείλει ένα, που έλεγε ότι μας περίμενε έξω από το ξενοδοχείο. Τον είδα στον απέναντι δρόμο και του έκανα νόημα να έρθει στο μέρος μας για να φορτώσουμε τα πράγματα. Το όνομά του ήταν Ντανιγιάρ και εμείς τον φωνάζαμε Ντάνυ. Ήταν 45 ετών, οδήγησε πολύ καλά το αυτοκίνητο το οποίο ήταν Land Cruiser. Ήταν μάλιστα σε πολύ καλή κατάσταση και σε τίποτα δεν θύμιζε το ίδιο αυτοκίνητο που είχαμε πριν 7 μήνες στο Σουδάν.

Τα πράγματα δεν ξεκίνησαν με τους καλύτερους οιωνούς γιατί μας ζήτησε να του δώσουμε φωτοτυπίες της βίζας αλλά και των διαβατηρίων μας. Εγώ του είπα ότι δεν έχουμε φωτοτυπίες παρά μόνο τα πρωτότυπα. Αυτός με ύφος απογοήτευσης μου λέει ότι πρέπει να έχουμε 25 αντίτυπα μαζί μας για τα σημεία ελέγχου. Έτσι έψαχνε να βρει πρωί-πρωί μαγαζί που να βγάζει φωτοτυπίες για να κάνει τα αντίγραφα. Όμως ήταν Κυριακή και σχετικά νωρίς, οπότε τα αντίστοιχα μαγαζιά δεν είχαν ανοίξει ή δεν θα άνοιγαν καθόλου όλη τη μέρα. Τελικά βρήκαμε ένα μαγαζί που σε μισή ώρα είχε βγάλει τα 25 από τα 100 αντίγραφα που χρειαζόμασταν συνολικά. Περιμέναμε άλλη μισή ώρα να βγάλει μερικά για να έχουμε στη διαδρομή για να τα δίνουμε στα μπλόκα του στρατού και της αστυνομίας. Εκεί δεν καθυστερούσαμε πολύ και ούτε νομίζω χρειαζόταν να δίνει μπαξίσι, αν και για το τελευταίο δεν είμαι σίγουρος.

Στο περίμενε βγάλαμε μερικές φωτογραφίες:
DSC_0287.JPG
DSC_0288.JPG
DSC_0288.JPG
DSC_0293.JPG


Προχωρήσαμε λοιπόν στη διαδρομή, χωρίς βέβαια να μας έχει εγκαταλείψει η σκόνη της προηγούμενης ημέρας. Από τα μισά της διαδρομής και μετά τα τοπία ήταν πολύ όμορφα. Οι φωτογραφίες σίγουρα δεν είναι και οι καλύτερες λόγω της σκόνης. Κάναμε πολλές ενδιαφέρουσες στάσεις.

DSC_0300.JPG
DSC_0310.JPG
DSC_0314.JPG
DSC_0317.JPG
DSC_0324.JPG


DSC_0326.JPG
DSC_0330.JPG
DSC_0349.JPG
DSC_0358.JPG
DSC_0371.JPG
DSC_0373.JPG
DSC_0377.JPG


Τουλάχιστον 100 χιλιόμετρα πριν φτάσουμε στο τελικό προορισμό της ημέρας συναντήσαμε τον ποταμό Punj πού για εκατοντάδες χιλιόμετρα είναι το σύνορο μεταξύ του Τατζικιστάν και του Αφγανιστάν. Για αρκετές μέρες τον είχαμε στο δεξί μας χέρι και πολλές φωτογραφίες που τραβούσαμε ήταν από την χώρα του Αφγανιστάν. Και βέβαια οι πιο πολλές ήταν τα πολύ υψηλά βουνά τα οποία άλλοτε είχαν χιόνια και άλλοτε όχι. Ενθουσιαστήκαμε πολύ όταν στο δρόμο είδαμε ταμπέλα που έγραφε ότι προς τα δεξιά πας για το Αφγανιστάν, περνώντας από μια γέφυρα. Δεν είδαμε κανένα να περνά αλλά εμείς βγάλαμε πολλές φωτογραφίες με την ταμπέλα.

DSC_0383.JPG
DSC_0386.JPG
DSC_0389.JPG
DSC_0403.JPG
DSC_0415.JPG
DSC_0430.JPG
DSC_0436.JPG
DSC_0448.JPG
DSC_0465.JPG
DSC_0492.JPG

DSC_0472.JPG
DSC_0482.JPG
DSC_0498.JPG

Εδώ οι Αφγανοί παίζουν ποδόσφαιρο:
DSC_0518.JPG
DSC_0535.JPG


Λίγο πριν βραδιάσει καταλήξαμε στο χωριό Kalaikhumb. Αυτό βρίσκεται στη συμβολή ενός παραπόταμου του ποταμού Punj, του Obikhumbou, και τα πιο πολλά σπίτια που γίνονται και guest house βρίσκονται ακριβώς δίπλα αλλά και πάνω από αυτόν τον παραπόταμο. Σε ένα τέτοιο σπίτι είχαμε κανονίσει (το πρακτορείο δηλαδή) να μείνουμε και εμείς. Τα παιδιά του σπιτιού, που μετέφεραν τις βαλίτσες μας ήταν πολύ ευγενικά και ήξεραν πολύ καλά Αγγλικά. Αφού τακτοποιήσαμε τα πράγματα μας και κανονίσαμε την ώρα του βραδινού, η παρέα βγήκε μία βόλτα στο χωριό για να τραβήξει κάποιες φωτογραφίες. Πιο πολύ φωτογραφίζαμε τα βουνά που ήταν πάνω από το χωριό και τα νερά του παραποτάμου που έτρεχαν πολύ ορμητικά. Να αναφέρω εγώ ότι ο ποταμός Punj στο μεγαλύτερο διάστημα που τον είδαμε, είχε πολύ ορμητικά νερά γιατί ήταν στενός. Το Αφγανιστάν δεν απείχε από τον δρόμο που πήγαινε το δικό μας αυτοκίνητο περισσότερα από 200 μέτρα. Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις η απόσταση ήταν μόνο 100 μέτρα. Αργότερα το πλησιάσαμε και στα 15.

DSC_0560.JPG
DSC_0565.JPG
DSC_0570.JPG
DSC_0578.JPG
DSC_0593.JPG
DSC_0595.JPG
DSC_0611.JPG


Το βράδυ στο σπίτι καθίσαμε και φάγαμε όλοι μας, εκτός από την Ντίνα, η οποία φοβάται τα ντόπια φαγητά και δεν θέλει καθόλου να τα δοκιμάσει. Το δωμάτιο ήταν σχετικά μικρό με δύο κρεβάτια, όπως και τα περισσότερα δωμάτια στη χώρα, που από ό,τι κατάλαβα θέλει να λέγεται ότι έχει κομμουνισμό, γιατί πολύ συχνά βλέπουμε σφυροδρέπανα δίπλα στον Πρόεδρο. Φυσικά δεν πρέπει να γίνεται λόγος για τηλεόραση στο δωμάτιο, αλλά ούτε και για κλιματιστικό. Μόνο ένας ανεμιστήρας υπήρχε. Φαντάζομαι το χειμώνα θα έχει και κάποιο είδος θέρμανσης, αλλά δεν θυμάμαι αν είχε σώματα κεντρικής θέρμανσης.

Να σημειώσω ότι το βράδυ που τρώγαμε ξαφνικά άρχισαν βροντές και αστραπές και αργότερα μία δυνατή καταιγίδα, η οποία κράτησε πολλές ώρες. Το χειρότερο όμως ήταν ότι αυτή η καταιγίδα προκαλούσε διακοπές ρεύματος με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να φορτίσουμε τις συσκευές μας, αλλά να μην δουλεύει και το πιεστικό για να φέρει νερό στην τουαλέτα που ήταν δίπλα στα δωμάτιά μας. Να μην τα πολυλογώ ήταν μία ταλαιπωρία και αυτή μαζί με το χώρο του δωματίου, που ήταν αρκετά μικρός.
DSC_0607.JPG
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Kalaikhum – Rushan, 180 χιλιόμετρα.

1688444916411.png


Το πρωί οι άνθρωποι του σπιτιού μας έφεραν ένα πολύ πλούσιο πρωινό και φάγαμε πολύ νόστιμο μέλι και βούτυρο καθώς και διάφορα γλυκά του κουταλιού και μαρμελάδες. Το σημείο που καθίσαμε ήταν φανταστικό: μια εξέδρα πάνω από τον παραπόταμο Obikhumbou κι εμείς να βλέπουμε τα ορμητικά νερά από κάτω να τρέχουν. Η μέρα ήταν πεντακάθαρη, αφού η βροχή είχε διαλύσει τη σκόνη των τελευταίων δυο ημερών. Το πρωινό το πήραμε στις 7:00 και λίγο πριν τις 8:00 είχαμε ξεκινήσει με νέο προορισμό ένα χωριό στην κοιλάδα Bartang.
Από τώρα και στο εξής έχουμε καθαρές φωτογραφίες, χωρίς τη σκόνη των πρώτων δύο ημερών.
DSC_0615.JPG
DSC_0622.JPG

Αριστερά το Αφγανιστάν:
DSC_0628.JPG

Αφγανοί περνάνε ένα χείμαρρο:
DSC_0644.JPG
DSC_0658.JPG

Γέφυρα μεταξύ των δύο χωρών. Όλες οι γέφυρες που είδαμε ήταν κλειστές.
DSC_0667.JPG
DSC_0678.JPG
DSC_0685.JPG
DSC_0699.JPG
DSC_0717.JPG

Αφγανοί περπατούν απέναντι:
DSC_0745.JPG

DSC_0818.JPG
DSC_0829.JPG
DSC_0928.JPG
DSC_0946.JPG
DSC_0954.JPG
DSC_0968.JPG
DSC_0979.JPG


Απίστευτες εικόνες:
DSC_0991.JPG
DSC_0994.JPG
DSC_0997.JPG

Στις διαδρομές της σημερινής μέρας, αλλά και μετά το μεσημέρι της χθεσινής που πιάσαμε τα σύνορα με το Αφγανιστάν, είχαμε διάφορα προβλήματα στη διαδρομή. Προσπαθούν να φτιάξουν το δρόμο που σίγουρα είναι πολύ στενός χωματόδρομος, ώστε να περνάνε πιο εύκολα οι μεγάλες νταλίκες. Σε πολλά σημεία ήμασταν υποχρεωμένοι να περιμένουμε και περισσότερο από μισή ώρα έτσι ώστε να σταματήσουν οι εργασίες και να μπορέσουμε να περάσουμε. Οι εργασίες που γίνονταν ήταν καθαρισμός από πέτρες οι οποίες προέρχονταν από φουρνέλα τα οποία έβαζαν για να γίνει η διαπλάτυνση του δρόμου. Μηχανήματα έσκαβαν επίσης τις βραχώδεις πλαγιές για να φαρδύνουν το δρόμο.
DSC_0774.JPG
DSC_0188.JPG


Και όλα πήγαιναν σχετικά ήρεμα, έστω με τις αναμονές που είχαμε, μέχρι που φτάσαμε σε ένα σημείο όπου μία ώρα πριν μία μεγάλη νταλίκα δεν είχε μπορέσει να περάσει ένα μικρό ύψωμα σε κάποιο σημείο των έργων. Είχε ακινητοποιηθεί πάνω σε αυτό το μικρό ύψωμα. Αφού περιμέναμε περισσότερο από μία ώρα να έρθει ένας εργαζόμενος με τα κλειδιά για να χρησιμοποιήσει έναν εκσκαφέα που ήταν αραγμένος εκεί δίπλα, δηλαδή 50 μέτρα μακριά από το ακινητοποιημένο όχημα. Αλλά ο χειριστής του έπρεπε να έρθει με τα κλειδιά για να τον βάλει να λειτουργήσει, γιατί είχαν σταματήσει τις εργασίες για μεσημεριανό διάλειμμα, μακριά από εκείνο το σημείο. Όταν τελείωσε λοιπόν το διάλειμμά του ήρθε, έσπρωξε το φορτηγό και εκεί που όλοι περιμέναμε ότι θα μας αφήσει να περάσουμε πλέον, τουλάχιστον τα ΙΧ. που δεν κινδύνευαν να έχουν πρόβλημα στο ύψωμα, αυτός συνέχισε τη διάνοιξη του δρόμου για σχεδόν ακόμα δύο ώρες. Έτσι σε εκείνο το σημείο αγανακτισμένοι είχαμε μείνει περισσότερο από τρεις ώρες εμείς, και κάποιοι άλλοι μία ώρα παραπάνω. Το περίεργο είναι ότι κανένας από τους οδηγούς δεν διαμαρτυρόταν. Η μόνη που διαμαρτυρήθηκε ήταν η Ντίνα χωρίς αποτέλεσμα. Εμείς όταν περνούσαμε, όταν επιτέλους άνοιξαν το δρόμο, βρίζαμε τους Κινέζους οι οποίοι έχουν αναλάβει την κατασκευή του δρόμου και οι περισσότεροι εργαζόμενοι εκεί είναι Κινέζοι. Ας μην ξεχνάμε ότι τα σύνορα της Κίνας βρίσκονται κοντά σε αυτό το σημείο. Και μάλιστα εμείς θα βρεθούμε στα σύνορα αυτά πολύ πιο κοντά τις επόμενες ημέρες.
DSC_0022.JPG
DSC_0027.JPG
DSC_0036.JPG
DSC_0062.JPG
DSC_0104.JPG
DSC_0129.JPG
DSC_0179.JPG

Αφγανός τσομπάνος:
DSC_0226.JPG
DSC_0274.JPG
DSC_0349.JPG
DSC_0395.JPG
DSC_0420.JPG


Τελικά φτάσαμε στο χωριό Rushan, που ήταν ο προορισμός μας για τη μέρα αυτή, και μας περίμενε μία κυρία στο σπίτι της για να μας δώσει τα δωμάτια μας. Το ένα ήταν πάρα πολύ μεγάλο, αλλά το άλλο ήταν ακριβώς το αντίθετο. Εγώ με την Ντίνα μείναμε σε αυτό το μικρό δωμάτιο, το οποίο υποψιάζομαι ότι παλιότερα ήταν μία αποθήκη ή και τουαλέτα. Οι βαλίτσες και τα πράγματά μας όλα ήταν έξω σε ένα χολ, αφού δεν χωρούσαν στο δωμάτιο. Τέλος πάντων εγώ δεν κοιμήθηκα και πολύ καλά αλλά ούτε και η Ντίνα, γιατί αυτό που δεν είπα είναι ότι δεν είχε ούτε καν πόρτα, αλλά μία κουρτίνα για το χωρίζει από το χολ.

Μετά την τακτοποίηση στα δωμάτια εγώ με τη Ντίνα φύγαμε για μια γρήγορη βόλτα στο χωριό πριν βραδιάσει. Είχε ένα κεντρικό δρόμο με μικρά καταστήματα και σπίτια. Εμείς είδαμε ότι έχει και ένα παλιό φρούριο κοντά στο ποτάμι και στο δρόμο βρήκαμε μερικά παιδιά και μας οδήγησαν σε αυτό. Ήταν μια συμπαθητική βόλτα που μας έφερε σε επαφή με μικρά παιδιά που μιλούσαν αγγλικά.
DSC_0470.JPG
DSC_0508.JPG
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Rushan, Jizev trekking, Khorong

1688586965158.png


Το πρωί πήραμε πάλι ένα πολύ ωραίο πρωινό στο σπίτι αυτό που μείναμε και ξεκινήσαμε στις 8 για να έρθουμε στην μεγάλη πόλη Khorong. Είναι η πρωτεύουσα της αυτόνομης περιοχής Gorno-Badakhshan. Απείχε από το χωριό που μέναμε 70 km, αλλά σύμφωνα με το πρόγραμμα του πρακτορείου μπορούσαμε να πάμε να κάνουμε περπάτημα εκεί κοντά σε μία περιοχή που είχε κάποιες λίμνες. Στην αρχή ο οδηγός μας πήγε να μας αποτρέψει από το να πάμε, ίσως επειδή θα ήταν δύσκολο το περπάτημα για την ηλικία μας. Τελικά όμως επιμέναμε και μας πήγε σε ένα σημείο που ήταν μία γέφυρα ενός παραπόταμου του Παντς. Μας είπε ότι θα μας περιμένει μετά από 5 ώρες που υπολόγιζε ότι θα πάμε και θα έχουμε επιστρέψει την απόσταση των έξι χιλιομέτρων (συν έξι η επιστροφή). Πολύ αισιόδοξος ήταν.

DSC_0517.JPG
DSC_0525.JPG
DSC_0551.JPG
DSC_0575.JPG
DSC_0587.JPG


Αυτοί οι χρωματισμοί στα βουνά ήταν ξεχωριστοί:
DSC_0597.JPG
DSC_0617.JPG
DSC_0633.JPG
DSC_0635.JPG


Ξεκινήσαμε λοιπόν στις 9:00 το πρωί το περπάτημα και από την αρχή φάνηκε ότι όλοι, εκτός από εμένα, είχανε προβλήματα με τα πόδια τους. Και εγώ είχα δηλαδή αλλά όσο νάναι είμαι πιο δυνατός από τους άλλους. Το αποτέλεσμα ήταν ότι μετά από μία ώρα περπάτημα οι άλλοι τρεις επέστρεψαν πίσω και εγώ συνέχισα μόνος μου. Να πω εδώ ότι ο οδηγός του Jeep δεν ήρθε μαζί μας. Εγώ συνέχισα και στις 12 το μεσημέρι είχα φτάσει στον τελικό προορισμό, που ήταν ένα χωριό με το όνομα Jizev ή Chadik. Εκεί ήταν η ομώνυμη λίμνη, που ήταν πάρα πολύ όμορφη με κυρίως πράσινο χρώμα και κάποια βράχια διάσπαρτα μέσα σε αυτήν. Μιλάμε για μία λίμνη που δεν ήταν περισσότερα από 100 στρέμματα, αλλά άξιζε τον κόπο μου.

DSC_0665.JPG


Το μονοπάτι που πήρα:
DSC_0677.JPG


Φτάνοντας στην πρώτη λίμνη:
DSC_0681.JPG
DSC_0706.JPG
DSC_0730.JPG


Στον επόμενο χάρτη φαίνεται η διαδρομή μας από το Rushon που μείναμε μέχρι το σημείο της τελικής λίμνης που έφτασα μόνο εγώ. Στο σημείο 1 στρίψαμε από τον κεντρικό δρόμο και μπήκαμε πλάι σε ένα μικρό παραπόταμο του Παντς και σε ένα χωματόδρομο. Προχωρήσαμε μέχρι το Γεφύρι που ήταν κάπου 25 χιλιόμετρα από τη στροφή. Από το Γεφύρι (υψόμετρο 2100 μέτρα) στο Jizev (υψόμετρο 2500 μέτρα) ήταν τα έξι που περπάτησα στο μονοπάτι.
1688649947948.png

Όταν έφτασα μέχρι εκεί είδα και το παραδοσιακό χωριό που ήταν 100% πετρόκτιστο. Είδα κάποιους ανθρώπους να εργάζονται στα χωράφια τους. Θαύμασα για κάμποση ώρα την υπέροχη λίμνη και αν δεν ήξερα ότι οι άλλοι με περίμεναν θα καθόμουν περισσότερο. Δεν άργησα να πάρω το δρόμο του γυρισμού για να μην αφήσω τους άλλους να περιμένουν.

DSC_0745.JPG
DSC_0748.JPG
DSC_0758.JPG
DSC_0771.JPG

Το μονοπάτι νόμιζα πως ήταν ένα και μοναδικό αλλά έκανα λάθος. Σε ένα σημείο πήρα λάθος μονοπάτι και έτσι καθυστέρησα περίπου μισή ώρα να φτάσω εκεί που με περίμεναν οι άλλοι και είχαν ήδη αρχίσει να ανησυχούν. Στην ταλαιπωρία που είχα όταν έκανα το λάθος στην επιστροφή μου, γλίστρησα και έπεσε το ένα μου πόδι στα νερά του ποταμού. Φεύγοντας από το αυτοκίνητο δεν είχα πάρει και νερό μαζί μου. Έτσι όταν διψούσα έβαζα τις χούφτες μου στο ποτάμι και έπιανα λίγο λίγο το νερό για να πίνω. Ήταν πιστεύω το νερό πολύ καθαρό αλλά πολύ παγωμένο.

Μόλις έφτασα (στις 2:30 πια) φύγαμε και για το Khorong που μείναμε εκείνη τη βραδιά. Εκεί είχαμε χρόνο για μια βόλτα στον κεντρικό δρόμο μέχρι να βραδιάσει.

Οι διαδρομές που κάνουμε με το αυτοκίνητο είναι υπέροχες όλες και δεν προλαβαίνουμε να τραβάμε φωτογραφίες. Τη σημερινή μέρα επιτέλους ο ποταμός Παντς που χωρίζει τις δύο χώρες έγινε λίγο πλατύς με αποτέλεσμα τα νερά του να ημερέψουν. Στα σύνορα, ειδικά από την πλευρά που ήμασταν εμείς, δηλαδή του Τατζικιστάν, βλέπαμε συνέχεια στρατιώτες είτε να περιπολούν είπε να χτίζουν με πέτρες ταμπούρια, λες και έρχεται πόλεμος με τους απέναντι. Από τη μεριά του Αφγανιστάν δε βλέπουμε ιδιαίτερες κινήσεις, πέρα από ελάχιστα φυλάκια τα οποία έχουν.

DSC_0795.JPG
DSC_0800.JPG
DSC_0803.JPG
DSC_0809.JPG
DSC_0823.JPG
DSC_0848.JPG


Οι άνθρωποι στη χώρα είναι αρκετά φιλικοί, αλλά δεν θα έλεγα ότι είναι τόσο όσο το Ουζμπεκιστάν. Το θέμα βέβαια είναι ότι δεν μιλάνε, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, αγγλικά. Όμως μου έκανε εντύπωση στο δεύτερο από τα χωριά που κοιμηθήκαμε, στο Rushan, ότι κάποια παιδιά από 10 έως 15 χρονών μιλούσαν σχετικά καλά Αγγλικά. Ειδικά ένα κορίτσι, που ήταν 14 ετών, είχε και πολύ καλή προφορά και μιλούσε πιστεύω σε επίπεδο Lower. Αυτά τα παιδιά τα είχαμε συναντήσει με τη Ντίνα, όταν κάναμε βόλτα και μας συνόδευσαν για μισή ώρα περίπου σε όλη τη βόλτα για να μας δείξουν το παλιό φρούριο που δεν έχει βέβαια καθόλου συντηρηθεί. Το είδαμε για λίγο την ώρα που έπεφτε το σκοτάδι.

Τα παιδιά, ειδικά τα κορίτσια, και οι γυναίκες, είναι αρκετά όμορφες. Οι άντρες όχι και τόσο και καταλαβαίνεις τους πλούσιους από το ότι έχουνε 20 κιλά παραπάνω από τους άλλους. Οι άντρες δεν είναι ψηλοί, ενώ οι γυναίκες έχουν ένα κανονικό ύψος.

Νερό αγοράζουμε πάντα εμφιαλωμένο και δεν είναι και ιδιαίτερα φτηνό. Το αγοράζουμε συνήθως 5 ως 7 σομ δηλαδή 40 ως 60 λεπτά του ευρώ το μπουκάλι του ενός λίτρου. Δεν βρίσκουμε συχνά μπουκάλια των 5 λίτρων που σε κάποια φάση που τα βρήκαμε σε ένα βενζινάδικο τα πληρώσαμε μόλις ένα ευρώ.

Η διαδρομή μας τα τελευταία 250 χιλιόμετρα ήταν συνέχεια δίπλα στον ποταμό Παντς που χωρίζει τις δύο χώρες. Πολύ συχνά βλέπουμε ανθρώπους στην απέναντι όχθη να περπατάνε ή να εργάζονται στα χωράφια τους. Τα χωράφια βέβαια συνήθως είναι λιγοστά γιατί στο περισσότερο μήκος του ο ποταμός βρίσκεται ουσιαστικά στο βάθος ενός φαραγγιού. Ακόμα και ένα μονοπάτι αν θες να κάνεις, πρέπει να κατεβάσεις κάτω βράχια. Φαντάσου τώρα να θες να κάνεις και ολόκληρο δρόμο πάνω στον οποίο εμείς πηγαίναμε. Στην απέναντι πλευρά, στο Αφγανιστάν, βλέπαμε μονάχα ένα μικρό δρόμο. Βέβαια όχι άσφαλτο, ο οποίος σε πολλά σημεία διακόπτεται από χείμαρρους οι οποίοι κατεβαίνουν και προφανώς τα αυτοκίνητα σε εκείνο το σημείο θα έχουν κάποια δυσκολία για να περάσουν. Αυτός ο δρομάκος μας συνόδευε για εκατοντάδες χιλιόμετρα περνώντας από διάφορα απίθανα σημεία μπαζωμένος με πέτρες. Κι όμως βλέπαμε που και που οχήματα να περνούν. Όχι όμως νταλίκες, όπως ήταν από τη μεριά μας.

Τα βουνά δεξιά και αριστερά του ποταμού είναι πανύψηλα. Ξεκινήσαμε από ένα υψόμετρο γύρω στα 1.000 μέτρα στο Ντουσανμπέ και μετά από δύο μέρες βρισκόμασταν σε υψόμετρο λίγο πάνω από τα 2.000 μέτρα. Τα χωριά τους είναι φτωχικά και είναι στημένα εκεί που υπάρχει και κάποια μικρή έκταση για να καλλιεργήσουν. Άλλωστε δεν θα υπήρχε και λόγος να υπάρχουν στα κατσάβραχα. Όμως, όπου υπάρχουν καλλιέργειες φαίνονται ότι είναι πολύ καλές και καλλιεργούν εκτός από λαχανικά και μήλα, αχλάδια καταπληκτικά μικρά και νόστιμα βερίκοκα, όπως και μικρά ροδάκινα, βύσσινα και κεράσια. Όλα αυτά τα φρούτα ήταν στην εποχή τους και παιδιά πουλούσαν από αυτά στην άκρη του δρόμου σε γκουβαδάκια. Στο Τατζικιστάν είχαν προϊόντα που τα δένδρα αντέχουν στο κρύο. Γενικά τα φρούτα τους είναι ακριβά. Δεν μιλάω βέβαια για τα λεμόνια τα οποία αγοράσαμε περίπου 9 ευρώ το κιλό στην πρωτεύουσα. Όμως και οι ντομάτες είναι ακριβές που φαίνεται δεν παράγουν. Αλλά είναι ακριβά και τα μήλα, δηλαδή έχουν πάνω από 2 ευρώ. Τα καρπούζια και τα πεπόνια είναι σχετικά φθηνά, αν και δεν ξέρω την τιμή τους.

DSC_0892.JPG
DSC_0902.JPG


Τα μονοπάτια που βλέπαμε απέναντι, στο Αφγανιστάν:
DSC_0905.JPG
DSC_0908.JPG
DSC_0914.JPG


Οι επόμενες φωτογραφίες είναι από το Κορόνγκ:
DSC_0933.JPG
DSC_0945.JPG
DSC_0947.JPG
DSC_0963.JPG
DSC_0970.JPG


Το ξενοδοχείο στο Khorogh ήταν αρκετά καλό και ήταν το Lal. Το δωμάτιο ήταν τεράστιο και έχει βέβαια και τηλεόραση και WiFi το οποίο όμως δεν ήταν καλό.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Από το Khorogh στο Ishkashim

Να περιγράψω τώρα την έκτη μέρα του ταξιδιού μας, που στην ουσία είναι η τέταρτη ημέρα σύμφωνα με το πρόγραμμα του τοπικού μας πράκτορα. Αφού ξυπνήσαμε στο πολύ ωραίο ξενοδοχείο του Khorogh πήραμε πρωινό στις 7:30 και λίγο μετά τις 8:00 ήμασταν έτοιμοι για να φύγουμε με τελικό προορισμό το χωριό Ishkashim. Σύμφωνα με το πρόγραμμα η σημερινή μέρα είχε μόλις 140 χιλιόμετρα, τα οποία ήταν πράγματι πολύ λίγα και θα μπορούσαμε να τα διανύσουμε, αν δεν κάναμε στάσεις, σε λιγότερο από τρεις ώρες. Γι αυτό είχα κανονίσει με τον οδηγό από χτες να μας πάει σήμερα στους βοτανικούς κήπους της πόλης που ήταν πολύ κοντά στο Khorogh.

Το μόνο ενδιαφέρον που είχε ήταν ότι από εκεί ψηλά βλέπαμε όλη την πόλη από κάτω και έτσι βγάλαμε ωραίες φωτογραφίες. Μετά συνεχίσαμε τη διαδρομή μας για τον τελικό μας προορισμό.
DSC_0002.JPG
DSC_0004.JPG
DSC_0010.JPG
DSC_0015.JPG


Κάπου στην πόλη και ένας Λένιν παραπεταμένος:
DSC_0028.JPG


Η διαδρομή μας, όπου και να πηγαίναμε φανταστική:
DSC_0039.JPG
DSC_0057.JPG
DSC_0068.JPG
DSC_0068.JPG
DSC_0074.JPG
DSC_0083.JPG
DSC_0093.JPG


Να και ένα φυλάκιο από εκείνα που οι Τατζέκοι βάζουν τα φαντάρια και κατασκευάζουν παντού στα σύνορα:
DSC_0100.JPG


Οι ωραίες εικόνες συνεχίζονται:
DSC_0109.JPG
DSC_0129.JPG
DSC_0136.JPG


Και κάποιοι Αφγανοί από απέναντι:
DSC_0150.JPG
DSC_0157.JPG
DSC_0225.JPG


Και κάποιοι βοσκοί Αφγανοί:
DSC_0172.JPG
DSC_0177.JPG


Πάλι στο πρόγραμμα έγραφε διάφορα πράγματα να δούμε. Αρχικά πήγαμε στις θερμές πηγές με το όνομα Garmchasma. Εκεί είδαμε ένα σημείο που είχε έναν βράχο ο οποίος ήταν κάτασπρος από τα άλατα και μπήκαμε μέσα όπου είδαμε μία μικρή λιμνούλα, που προφανώς είχε ζεστό νερό. Εκεί έκαναν μπάνιο καμιά δεκαπενταριά άνδρες. Φυσικά δεν είχαμε καμία διάθεση να κάνουμε εμείς μπάνιο εκεί μέσα, κυρίως γιατί όλοι αυτοί ήταν τελείως γυμνοί. Οπότε φαντάζομαι και εμείς έπρεπε να κάνουμε το ίδιο. Δεν μας άφησαν να βγάλουμε φωτογραφίες και περιηγηθήκαμε λίγο εκεί γύρω να δούμε και κάποια άλλα κτίρια, χωρίς κανένα ενδιαφέρον όμως.
DSC_0191.JPG
DSC_0194.JPG
DSC_0197.JPG
DSC_0215.JPG


Συνεχίσαμε τη διαδρομή μας. Σύμφωνα με το πρόγραμμα θα περνάγαμε από ένα ορυχείο το οποίο βρισκόταν στο χωριό Koh i Lal. Δυστυχώς όμως ο οδηγός μας δεν το ήξερε, όπως επίσης δεν το ήξερε και ένας ντόπιος που ρωτήσαμε. Ουσιαστικά είδαμε μόνο το χωριό που ήταν ψηλά αλλά δεν πήγαμε ποτέ σε αυτό. Αργότερα το απόγευμα διαπίστωσα ότι το ορυχείο ήταν λίγο μετά το χωριό, αν ανεβαίναμε μέχρι εκεί. Δεν ξέρω βέβαια αν θα βλέπαμε κάτι, δηλαδή αν είχε κάτι σαν ξενάγηση, που δεν το πολυπιστεύω, ή απλά θα βλέπαμε την είσοδο του ορυχείου. Τελικά συνεχίσαμε κάνοντας κάθε τόσο στάσεις για να βγάλουμε καλύτερες φωτογραφίες έξω από το αυτοκίνητο.
DSC_0225.JPG
DSC_0234.JPG
DSC_0242.JPG
DSC_0282.JPG
DSC_0344.JPG
DSC_0412.JPG
DSC_0457.JPG


Παντού τα σύνορα φαινόταν κλειστά:
DSC_0492.JPG


Λίγο μετά τις 2:00 το μεσημέρι φτάσαμε στο χωριό που ήταν ο προορισμός μας και πήγαμε κατευθείαν στον ξενώνα που θα μέναμε. Ήταν ένα πάρα πολύ όμορφο κτίριο λίγο έξω από την μικρή πόλη και μείναμε στον πρώτο όροφο.
DSC_0497.JPG

Βέβαια εκεί είχαν αυτό το κλασικό, δηλαδή μικρά δωμάτια χωρίς τουαλέτα. Αλλού είχαν τεράστια δωμάτια. Και δυστυχώς υπήρχε μόνο μία τουαλέτα για όλους εμάς και ακόμα άλλους δυο-τρεις επισκέπτες που είχε η πανσιόν. Δώσαμε ραντεβού στις 7:30 για το βραδινό μας και εγώ με την Ντίνα πήγαμε περίπου στις 3:00 να κάνουμε μία βόλτα αξιοποιώντας το χρόνο μας. Έκανε ζέστη αλλά και να καθόμασταν στο δωμάτιο το θεωρούσαμε κουτό.

Κάναμε βόλτα σχεδόν τρεις ώρες, αρχικά κοντά στο ποτάμι που χωρίζει το Τατζικιστάν από το Αφγανιστάν και μετά πήγαμε να δούμε λίγο το χωριό. Υπάρχει ένας μεγάλος κεντρικός δρόμος (κι αυτό συνηθισμένο στα χωριά και στις μικρές πόλεις) από τον οποίο ξεκινούν προς το ποτάμι κάποιοι δρόμοι, ένας εκ των οποίων είναι εξίσου κεντρικός με τον άλλον και έχει τα περισσότερα μαγαζιά. Στη βόλτα που κάναμε οι άνθρωποι ήταν πολύ ζεστοί και όλοι μας χαιρετούσαν και κυρίως βέβαια τα παιδιά τα οποία έχουν μάθει να λένε συνέχεια Hello.
DSC_0500.JPG
DSC_0512.JPG
DSC_0527.JPG
DSC_0533.JPG


Κατά τις 6:00 που φτάσαμε στον ξενώνα. Καθίσαμε έξω αφού ήταν ωραία μέρα και συζητούσαμε με την Ντίνα. Τότε εμφανίστηκε ένα πενηντάρης αδύνατος άνθρωπος πάνω σε ένα καροτσάκι ΑΜΕΑ το οποίο ενίοτε βοηθούσε ένας άλλος, που αργότερα μάθαμε ότι ήταν ο ξεναγός του. Είχε μόνος του ένα τζιπ και έναν άλλο οδηγό. Πιάσαμε την κουβέντα και είναι ένας Γερμανός αυτός στο καροτσάκι και κάνει ταξίδι στο Τατζικιστάν. Μιλήσαμε αρκετή ώρα για ταξίδια και εδώ φάνηκε η δύναμη του ανθρώπου, ο οποίος ταξιδεύει παντού με ένα αμαξίδιο. Είχε πάει μέχρι το Έρτα Άλε στην Αιθιοπία στο Ντανακίλ, που εκεί επάνω των κουβάλησαν τέσσερις στο καρότσι του μέχρι το ηφαίστειο. Μου έδειξε βίντεο από αυτό.
DSC_0555.JPG

Το βραδινό φαγητό ήταν πολύ μέτριο στον ξενώνα, αφού ούτε η σούπα με το μοσχάρι ήταν καλή, αλλά ούτε το κοτόπουλο με τις τηγανιτές πατάτες τρωγόταν εύκολα. Ευτυχώς είχε φρέσκο ψωμί. Στο τέλος μιλήσαμε λίγο με τον Γερμανό και την παρέα του και τους κεράσαμε ένα ποτηράκι ρακή και ένα ποτηράκι ούζο από αυτά που έχουμε μαζί μας.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Ishkashim – Langar, 135 χλμ. 1ο μέρος

Το πρωί στο Ishkashim φάγαμε ένα μέτριο πρωινό. Ουσιαστικά ήταν δύο τηγανητά αυγά με όσο ψωμί ήθελες. Η Ντίνα δηλαδή δεν έφαγε σχεδόν τίποτα, εκτός από τον καφέ.
DSC_0586.JPG
DSC_0591.JPG
DSC_0598.JPG
DSC_0609.JPG

Στη διαδρομή μας οι εικόνες βέβαια ήταν πολύ ιδιαίτερες όπως βλέπετε στις επάνω φωτογραφίες.
Φεύγοντας από εκεί είχαμε πρώτη στάση στο φρούριο Khahkha κοντά στο χωριό Namadguti. Ήταν πολύ παλιό και καθόλου συντηρημένο. Ήταν σχετικά μεγάλο και περιπλανηθήκαμε στα διάφορα σημεία του, κυρίως για να δούμε τη θέα. Γενικά σε αυτό το ταξίδι η θέα είναι εκείνη που έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

DSC_0622.JPG
DSC_0631.JPG
DSC_0639.JPG
DSC_0659.JPG
DSC_0670.JPG


Συνεχίζουμε για πέμπτη μέρα να κινούμαστε δίπλα στο σύνορο του Τατζικιστάν με το Αφγανιστάν. Δηλαδή τον ποταμό Παντς. Εννοείται ότι έχουμε τραβήξει πολλές φωτογραφίες από τα βουνά της απέναντι χώρας. Μπορεί και σε ποσοστό 20%. Μάλιστα σήμερα το πρωί βλέπαμε και τα βουνά του Πακιστάν, που δεν συνορεύει με το Τατζικιστάν, αφού μεσολαβεί σε αυτή την περιοχή μια στενή λωρίδα γης του Αφγανιστάν. Τη δημιούργησαν οι Βρετανοί κάποτε για να μην υπάρχει σύνορο ανάμεσα στον σύμμαχό τους το Πακιστάν και το ρωσικό Τατζικιστάν. Ονομάζεται Wakhan Corridor Nature Refuge.

1688996190858.png


Φυσικά η σκόνη στην ατμόσφαιρα έχει φύγει και έτσι η ορατότητα είναι καλή. Έχει κάθε μέρα λιακάδα και η θερμοκρασία μετά το πρωινό είναι υψηλή. Αν μάλιστα είσαι και υπό τον ήλιο θες να φοράς κοντομάνικο αναγκαστικά. Στη σκιά θα ήθελες και κάτι ακόμα. Το βράδυ θέλει κι ένα μπουφάν. Εμείς όμως το βράδυ ήμασταν μέσα. Βραδινό παίρναμε από τις 7 ως τις 8 και μετά καθόμασταν και λίγο ακόμα για κουβέντα.
DSC_0683.JPG
DSC_0721.JPG
DSC_0746.JPG
DSC_0772.JPG

Η φωτογραφία είναι αδύνατον να αποτυπώσει την ομορφιά του στενού αυτού φαραγγιού:
DSC_0786.JPG
DSC_0818.JPG
DSC_0822.JPG

Κάποιες φωτογραφίες μοιάζει να απεικονίζουν το ίδιο μέρος, αλλά δεν είναι το ίδιο. Αλλά και αν είναι, αξίζει να το δούμε δυο φορές!
DSC_0852.JPG

DSC_0896.JPG
DSC_0904.JPG

Επόμενος σταθμός μας ένα άλλο πιο επιβλητικό φρούριο, το Yamchun. Αυτό βρίσκεται σε υψόμετρο 3200 μέτρα, και γι αυτό κάναμε μία παράκαμψη μικρότερη από 10 χλμ με μεγάλη ανηφόρα. Πλέον ο κύριος δρόμος μας είναι σε υψόμετρο πάνω από δυόμισι χλμ. Το σημερινό κατάλυμα ήταν στα 2800 μέτρα. Το φρούριο πάλι αυτό δεν είχε καμία σημαντική επισκευή, αλλά έχεις ωραία θέα στα βουνά του Αφγανιστάν. Επειδή η επίσκεψη σε αυτό, αλλά και σε άλλα μέρη, απαιτούν ανάβαση έστω και λίγη, είναι πολύ κουραστικό δεδομένου και του υψομέτρου.
DSC_0922.JPG
DSC_0925.JPG
DSC_0940.JPG
DSC_0960.JPG
DSC_0980.JPG
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.762
Likes
14.566
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Ishkashim – Langar, 135 χλμ. 2ο μέρος

Λίγο πιο πάνω από αυτό το κάστρο βρίσκονται τα θερμά λουτρά Bibi Fatima, και τα επισκεφτήκαμε. Στα δωμάτια των ανδρών δεν υπήρχε κανείς αλλά δεν τα προτιμήσαμε.
DSC_0003.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0009.JPG
DSC_0013.JPG
DSC_0028.JPG
DSC_0038.JPG


Έτσι φύγαμε πολύ σύντομα και από εκεί για να επισκεφτούμε ένα τοπικό μουσείο με παραδοσιακά εκθέματα. Ο τύπος που μας άνοιξε μας έπαιξε και λίγη μουσική.
DSC_0052.JPG
DSC_0058.JPG
DSC_0069.JPG


Έξω από αυτό ήταν και ένα ηλιακό ημερολόγιο πολύ παλιό. Όταν ευθυγραμμίζονταν οι ακτίνες του ήλιου μεταξύ δύο σταθερών σημείων που ήταν εκεί, τότε ήταν οι δύο ισημερίες του έτους.
DSC_0077.JPG

Ενδιαφέρον πράγματι αυτό, αλλά έπρεπε να δούμε λίγο πιο κάτω στο χωριό Vrang μια παλιά κινεζική βουδιστική τσούπα. Δεν ήταν πολύ το περπάτημα αλλά έπρεπε να ανέβουμε κάποιο ύψος. Μας οδήγησε εκεί ένα παιδάκι που φυσικά μιλούσε λίγα αγγλικά. Μη φανταστεί κανείς ότι η τσούπα έμοιαζε με τις γνωστές. Πολύ λίγο.
DSC_0130.JPG

Να και η μικρή στούπα:
DSC_0132.JPG

Χωρίς να έχουμε επίσημη ενημέρωση, θεωρώ ότι αυτά τα κτίσματα στο βουνό είναι κοιμητήριο:
DSC_0149.JPG

Όμως άξιζε η κουραστική βόλτα αφού στην επιστροφή περάσαμε από το χωριό και είδαμε ωραίες εικόνες. Κυρίως επικοινωνούμε με τα μικρά παιδιά, Δέκα, δώδεκα ετών. Όλα κάθονται και τους αρέσει να βγάζουν φωτογραφίες. Αλλά και οι πιο μεγάλοι δεν αντιδρούν αρνητικά. Καμία σχέση με άλλους μουσουλμάνους και ειδικά τους άραβες.
DSC_0163.JPG
DSC_0170.JPG
DSC_0180.JPG

Συνεχίζοντας την πορεία μας στους κακοτράχαλους δρόμους:
DSC_0198.JPG
DSC_0208.JPG
DSC_0227.JPG
DSC_0281.JPG

Και πάλι οι Αφγανοί απέναντι:
DSC_0254.JPG


Λίγο πριν τις τέσσερις φτάσαμε στο σπίτι που θα μέναμε. Εκεί είχε φτάσει και ο Γερμανός, ο Μάικλ, που είχαμε γνωρίσει στο προηγούμενο σπίτι. Ήταν το χωριό Λαγκάρ που είναι μικρό και τα σπίτια σκόρπια. Επειδή ήταν νωρίς βγήκαμε μια βόλτα με τη Ντίνα να δούμε τα πέριξ. Υπάρχουν διάσπαρτα σπίτια ανάμεσα σε δέντρα. Παντού τρέχουν νερά και οι δρόμοι δεν είναι σαφείς. Καλά να είναι το GPS. Και συγκεκριμένα το mapsme, που είναι άριστα ενημερωμένο. Το Google maps στη χώρα δεν τα πήγαινε καθόλου καλά. Το πρώτο έχει ακόμα και μονοπάτια που το Google δεν τα έχει ούτε κατά διάνοια. Πάλι είδαμε και φωτογραφίσαμε ωραίες εικόνες. Τα σπίτια έχουν περίβολο και η συνολική έκταση του καθενός είναι 4, 5 στρέμματα. Στις αυλές έχουν κήπους με διάφορα ζαρζαβατικά. Και στην πιο μακρινή γωνιά η τουαλέτα.
DSC_0294.JPG
DSC_0297.JPG

Αυτά τα βλέμματα!
DSC_0300.JPG

Και αυτά τα βουνά!
DSC_0311.JPG
DSC_0318.JPG
DSC_0323.JPG

Επινοήσεις των ανθρώπων:
DSC_0325.JPG
DSC_0330.JPG
DSC_0334.JPG
DSC_0339.JPG
DSC_0344.JPG

Το βράδυ φάγαμε μετριότατο φαγητό, αλλά μετά με την υπόλοιπη παρέα κάναμε τη σχετική κουβέντα.
DSC_0351.JPG
 

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.194
Μηνύματα
883.505
Μέλη
38.898
Νεότερο μέλος
χρυσανθη

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom