Η Πινακοθήκη Γκίκα ανοίγει για το κοινό

XRISTOS71

Member
Μηνύματα
3.388
Likes
1.498
Το Νεο Μουσείο Μπενάκη της οδού Κριεζώτου 3 θα εγκαινιαστεί τη Δευτέρα 2 Απριλίου .

Το νέο ,6ο παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη ,η κατοικία του εξέχοντος μοντερνιστή ζωγράφου Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα στην οδο Κριεζώτου 3 ,ανοίγει στις 2 Απριλίου τις πόρτες του ως Πινακοθήκη Γκίκα ,Μουσείο του Μεσοπολέμου και της γενιάς του 30 .


Στον 5ο όροφο και τελευταίο όροφο οι επισκέπτες θα εισέρχονται στο πλήρως αποκατεστημένο ατελιέ του Γκίκα ,με τη βιβλιοθήκη,τα πινέλα και τα μπαστούνια του .
Στον 4ο όροφο είναι το σπίτι του ζωγράφου ανέπαφο , με το καθιστικό,την τραπεζαρία και το γραφείο του .
Σε μια άλλη αίθουσα οι επισκέπτες θα μπορούν να θαυμάσουν το περιώνυμο τρίπτυχο έργο του ''Κηφισιά''.
Τα έπιπλά και τα προσωπικά αντικείμενα βρίσκονται συντηρημένα στην λειτιυργική του θέση,δημιουργώντας μια άισθηση ζωντανού χώρου ,λες και στο επόμενο δωμάτιο θα δεί κανείς το ζωγράφο η την σύζυγο του και την οικιακή βοηθό.
Ο 3ος όροφος έιναι χωρισμένος στα δύο.
Στο ένα τμήμα είναι η αποκατεστημένη πινακοθήκη του Γκίκα και στο άλλο είναι το τελευταίο τμήμα του μουσείου του Μεσοπολέμου,που αναπτύσσεται στον 1ο και 2ο όροφο.
Οι τελευταίες πινελιές στον 2ο και 3ο όρφο θα μπούν ενώπιον του κοινού.
Στο Ισόγειο το οποίο είναι χωρισμένο και αυτό στα δύο ,βρίσκεται η Αιθουσα Λίτσας Παπασπύρου ,μια αποκατεστημένη οικία του Μεσοπολέμου με έπιπλα του 17ου και 18ου αιώνα και πίνακες Ευρωπαίων ζωγράφων.
Ο Επισκέπτης θα μπαίνει στο κλίμα ( ισογειο ) και στο μουσείο της εποχής ( στους ορόφους ) και έπειτα κατευθείαν στο σπίτι του ζωγράφου .

πηγη : Εντυπη έκδοση Καθημερινής 8/3/2012
απο άρθρο του Σπύρου Γιανναρα
 

XRISTOS71

Member
Μηνύματα
3.388
Likes
1.498
Κάποια ιστορικά στοιχεία για την οικία Γκίκα απο το site του Μουσείου Μπενάκη



Κτήριο Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα
Το κτήριο της οδού Κριεζώτου 3 ανήκε εξ ολοκλήρου στον αείμνηστο ζωγράφο Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα και περιήλθε στο Μουσείο Μπενάκη από δωρεά του καλλιτέχνη ενόσω αυτός ακόμη ζούσε.
Το αρχικό κτήριο – ισόγειο και πέντε όροφοι – κτίστηκε με εντολή του Αλέξανδρου Χατζηκυριάκου γύρω στο 1932 από τον Κωνσταντίνο Κιτσίκη, αρχιτέκτονα και καθηγητή στο Πολυτεχνείο, και αποτελεί τυπικό δείγμα αρχιτεκτονικής πολυκατοικίας του Μεσοπολέμου.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’50, ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας αποφάσισε να κατοικήσει μόνιμα στο κτήριο που ανήκε στην οικογένειά του. Για το σκοπό αυτό πρόσθεσε έναν επιπλέον όροφο, τη διαμόρφωση του οποίου επιμελήθηκε ο ίδιος με τη βοήθεια των μαθητών του στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πολυτεχνείου, Αντώνη Κιτσίκη και Αλέξανδρου Παπαγεωργίου. Ήδη από την εποχή του το σπίτι της οδού Κριεζώτου προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον στους αρχιτεκτονικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους και παρουσιάστηκε σε ελληνικά και ξένα περιοδικά αρχιτεκτονικής.

Στο ειδικά διαμορφωμένο ευρύχωρο και φωτεινό δώμα του έκτου όροφου εγκατέστησε το εργαστήριο και τη βιβλιοθήκη του, ενώ χρησιμοποιούσε τον πέμπτο όροφο για κατοικία. Εκεί έζησε και δημιούργησε ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας επί σαράντα συνεχή χρόνια ως το θάνατό του, το Σεπτέμβριο του 1994. Οι χώροι αυτοί διατηρούνται μέχρι σήμερα όπως τους είχε ο ίδιος οργανώσει και διακοσμήσει.
awww.benaki.gr_layout_1p.gif
awww.benaki.gr_layout_1p.gif
awww.benaki.gr_layout_1p.gif
awww.benaki.gr_layout_1p.gif
awww.benaki.gr_layout_1p.gif
awww.benaki.gr_layout_1p.gif
awww.benaki.gr_layout_1p.gif
Το 1991 άρχισε να λειτουργεί σε ένα τμήμα (150 τ.μ.) του τέταρτου ορόφου η Πινακοθήκη Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Η μόνιμη έκθεση είχε οργανωθεί από τον ίδιο τον καλλιτέχνη με έργα από όλους τους τομείς της δημιουργίας του. Στο χώρο της Πινακοθήκης διοργανώνονταν κατά καιρούς μικρές θεματικές εκθέσεις από το έργο του, όπως εκθέσεις σχεδίων, μικρογλυπτικής, έργων με θέματα από την αρχαία ελληνική τέχνη κ.ά., οι οποίες πραγματοποιούνταν με στόχο να παρουσιάζεται σταδιακά το υλικό που δεν περιλαμβανόταν στη μόνιμη έκθεση.

Η Πινακοθήκη παραμένει προσωρινά κλειστή, λόγω εργασιών για τη συντήρηση και την ανάπλαση των χώρων του κτηρίου. Μετά την αποπεράτωσή τους μόνιμα εκθέματα θα παραμείνουν η κατοικία, το εργαστήρι του καλλιτέχνη και η πινακοθήκη των έργων του, ενώ οι υπόλοιποι ελεύθεροι χώροι θα διατεθούν για την ανάδειξη της νεοελληνικής ζωγραφικής της γενιάς του '30 και για την ανάπτυξη μιας βιβλιοθήκης αφιερωμένης στην ιστορία της Τέχνης.



Μουσείο Μπενάκη : ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ / ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ / ΚΤΗΡΙΟ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗΣ ΝΙΚΟΥ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ - ΓΚΙΚΑ
 
Last edited by a moderator:

ΕΡΣΗ

Member
Μηνύματα
6.454
Likes
2.531
Επόμενο Ταξίδι
Βερολίνο (ξανά!)
Ταξίδι-Όνειρο
Λάος, Βιετνάμ, Καμπότζη
Μια και αναφέρθηκε οτι η πολυκατοικία στην οποία στεγάζεται η Πινακοθήκη του Χατζηκυριάκου Γκίκα είναι έργο του Κωνσταντίνου Κιτσίκη, ας μου επιτρέψει ο Χρήστος να παραθέσω πληρόφορίες για αυτόν τον τόσο αξιόλογο έλληνα αρχιτέκτονα του μεσοπολέμου και των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων.
Κώστας Κιτσίκης - Βικιπαίδεια
 

vagantos

Member
Μηνύματα
2.030
Likes
1.610
Επόμενο Ταξίδι
Θιβέτ, K.Aμερική ή Αφρική
Ταξίδι-Όνειρο
στου Ν.Καββαδία τα μέρη
Σίγουρα πρόκειται για έναν πολύ ξεχωριστό χώρο.
Μακάρι ο 4ος όροφος που φιλοξενούσε την πινακοθήκη ,να παρέμεινε (μαγευτικός) όπως διαμορφώθηκε απ τον μεγάλο εικαστικό.
 

XRISTOS71

Member
Μηνύματα
3.388
Likes
1.498
Ενα ενδιαφέρον άρθρο με εικόνες απο το εσωτερικό της οικίας Γκίκα στο
www.ethnos.gr
Το σπίτι που ένωσε Δύση και Ανατολή | πολιτισμος , βιβλιο , επικαιροτητα | ethnos.gr

Το σπίτι που ένωσε Δύση και Ανατολή

Ταξίδι στην ιστορία της οικίας του Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα, από το 1932 έως το 2011, σε 328 σελίδες


acontent_mcdn.ethnos.gr_filesystem_images_20120109_engine_assets_LARGE_t_420_54019578_type12128.jpg Ο Ν. Χατζηκυριάκος - Γκίκας στην Πινακοθήκη μπροστά από το έργο «Σύνθεση με ρυθμικά αντικείμενα» (1990)




Υπάρχουν κάποιες διευθύνσεις στην πόλη, που μένουν στη μνήμη μας γιατί σηματοδοτούν πολλά. Μία απ΄αυτές είναι η οδός Κριεζώτου αριθμός 3. Στο κέντρο της Αθήνας, λίγα μέτρα από το Σύνταγμα. Είναι το σπίτι όπου έζησε και δημιούργησε επί σαράντα χρόνια ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους μας, ο Νίκος Χατζηκυριάκος ? Γκίκας. Από τους χώρους του, διαμορφωμένους και διακοσμημένους από τον ίδιο, με λιτότητα, αρχοντιά και υψηλή αισθητική, πέρασαν δεκάδες ονόματα της καλλιτεχνικής και πνευματικής ζωής του τόπου, από τον Παπανούτσο και τον Ζερβό, μέχρι τον Μόραλη και τον Τζον Κράξτον. Η Κριεζώτου 3 άφησε εποχή, ενώ μια νέα εποχή διαγράφεται για το μέλλον, με τα εγκαίνια (όταν γίνουν) του νέου μουσείου της γενιάς στην οποία ανήκει και ο Γκίκας.
Προοίμιο αυτού του γεγονότος, των εγκαινίων, αποτελεί ο τόμος «Κριεζώτου αρ. 3. Νίκος Χατζηκυριάκος?Γκίκας. Το σπίτι, το εργαστήριο και η πινακοθήκη», που έγραψε και επιμελήθηκε η ιστορικός τέχνης Εβίτα Αράπογλου και εξέδωσε το Μουσείο Μπενάκη. Ενας τόμος 328 σελίδων, με κείμενα και φωτογραφίες, που προσφέρει ένα συναρπαστικό ταξίδι στην ιστορία του κτιρίου από το 1932 έως το 2011. Η ιστορία της Κριεζώτου 3 υφαίνεται άρρηκτα με τη ζωή του καλλιτέχνη και στοχαστή. Το πενταώροφο κτίριο της Κριεζώτου 3 αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αρχιτεκτονικής της αστικής πολυκατοικίας στον μεσοπόλεμο. Κτίστηκε για την οικογένεια του ναυάρχου και πολιτικού Αλέξανδρου Χατζηκυριάκου, πατέρα του ζωγράφου, σε μια μετριοπαθή μοντέρνα κυβιστική γραμμή, με σχέδια του αρχιτέκτονα Κώστα Κιτσίκη, σπουδαγμένου στο Βερολίνο, βασικού εισηγητή της αστικής πολυκατοικίας στην Ελλάδα. Ο ζωγράφος έζησε μόνιμα στην Κριεζώτου από τη δεκαετία του 1950 μέχρι τον θάνατό του, το 1994.
«Βιογράφηση»
Η «βιογράφηση» του κτιρίου είναι περισσότερο λεπτομερής από τότε που ο ζωγράφος επέλεξε ως μόνιμο τόπο διαμονής την Κριεζώτου.
acontent_mcdn.ethnos.gr_filesystem_images_20120109_engine_assets_LARGE_t_420_54019579_type12128.jpg
Το 1955 αποφάσισε να αναμορφώσει τον πέμπτο όροφο και να προσθέσει έναν έκτο, με σκοπό τη δημιουργία διώροφης κατοικίας στην πολυκατοικία. Ως γνήσιος καλλιτέχνης, με ειδικό ενδιαφέρον και γνώση για την αρχιτεκτονική (καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ), με στενή φιλική σχέση με τον Πικιώνη και τον Λε Κορμπιζιέ, έβαλε τη σφραγίδα του στη διαμόρφωση του σπιτιού.
acontent_mcdn.ethnos.gr_filesystem_images_20120109_engine_assets_LARGE_t_420_54019580_type12128.jpg
«Το αποκορύφωμα της αρχιτεκτονικής του ιδιοφυΐας είναι αναμφιβόλως τα διαμερίσματά του στην Κριεζώτου», έχει πει ο αρχιτέκτονας και ακαδημαϊκός Παύλος Μυλωνάς. Παλιά και νέα υλικά, «έδεσαν» με έργα τέχνης, βιβλία, έπιπλα και διακοσμητικά, μοντέρνα και κλασικά. «Εγώ προσπάθησα να ενώσω την Ανατολή και τη Δύση. Το αρχαίο και το νέο. Το μοντέρνο και το κλασικό. Δούλεψα τις αντιθέσεις», είχε πει ο ίδιος. «Λιτό... μοντέρνο, άνετο, συνδυάζει κάτι από την αρχοντιά του παλιού καιρού και την πρακτικότητα της σύγχρονης εποχής», έγραφε ένα από τα πολλά αφιερώματα ξένου περιοδικού.
acontent_mcdn.ethnos.gr_filesystem_images_20120109_engine_assets_LARGE_t_420_54019581_type12128.jpg
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.190
Μηνύματα
883.400
Μέλη
38.895
Νεότερο μέλος
tsala

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom