kalspiros
Member
- Μηνύματα
- 2.554
- Likes
- 3.998
- Επόμενο Ταξίδι
- remaining UK
- Ταξίδι-Όνειρο
- yeah, whatever...
Περιεχόμενα
ΟΣΑ ΔΕΝ ΕΒΛΕΠΑ ΚΑΙ ΝΙΩΘΩ ΤΩΡΑ
Συνεχίζοντας το οδοιπορικό στο Γαλάτσι, συνειδητοποιώ πόσο ωραίο είναι να γράφεις και να μοιράζεσαι πράγματα για έναν τόπο που τον ξέρεις τόσο καλά. Σπίτι προς σπίτι, δρόμο προς δρόμο ξεκινάει η γραφή και δεν σταματάει. Για μια πόλη που για κανένα λόγο δεν αγάπησα. Απλώς αισθάνομαι πραγματικά οικεία μαζί της. Και καθώς γνωρίζω ότι ελάχιστοι το έχουν επισκεφτεί και ίσως και ακόμα πιο λίγοι να θελήσουν κάποια στιγμή να το προσθέσουν στο ταξίδι τους, με ωθεί να δώσω ότι παραπάνω γίνεται ώστε να υπάρξει μια κάποια γνώση έστω κι από δω.
Βρισκόμαστε στο Γαλάτσι του σήμερα αλλά θα ξετυλίξουμε την ιστορία της Domneasca, του δρόμου- σύμβολο τούτης της πόλης. Ας το κάνουμε όμως με μουσική υπόκρουση, και τι καλύτερο από το αθάνατο βαλς «The Danube’s waves» του Ivanovici ο οποίος το συνέθεσε εδώ.
Αν και είχαμε μείνει στην Domneasca στο σημείο που τέμνεται με την Brailei, εμείς θα κατεβούμε νότια μέχρι τον Δούναβη. Φαλέζα ονομάζουν οι Ρουμάνοι τους παραλιακούς δρόμους μπροστά στον Δούναβη. Έτσι κι εδώ, έτσι και στην Braila, την Tulcea. Ο ρόλος της δεν άλλαξε μέσα στα χρόνια. Όχι τουλάχιστον όσο η Domneasca η οποία δεν σφύζει πλέον από ζωή. Πλέον τα καλοκαίρια η κίνηση βρίσκεται εδώ. Όπως και κατά την άνθιση της πόλης από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι την ολοκληρωτική καταστροφή της (90%) κατά τον ΒΠΠ. Εκείνα τα χρόνια, το Galati ήταν η πέμπτη μεγαλύτερη πόλη της Ρουμανικής αυτοκρατορίας μετά το Βουκουρέστι, το Ιάσιο, την τωρινή πρωτεύουσα την Μολδαβίας, Chisinau και το Ουκρανικό πλέον, Chernivitsi. Από το 1870 κιόλας, από το λιμάνι της πόλης εξάγονταν μεγάλες ποσότητες σιτηρών προς Ιταλία, Γαλλία και Αγγλία.

Το Γαλάτσι ήταν ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της περιοχής και κύριος εξαγωγέας σιταριού και ξυλείας. Εκείνες ήταν οι εποχές όπου μεγάλες μάζες από τις τότε σκλαβωμένες περιοχές της Ελλάδας, πλούτισαν και προκόψανε.

Αφήνοντας το λιμάνι, η βόλτα συνέχιζε στις όχθες μέχρι το άγαλμα του Ionel Bratianu, πρωθυπουργό της χώρας για 11 χρόνια συνολικά στις αρχές του 20ου αιώνα, να δείχνει με το χέρι του νότια, στην απέναντι πλευρά του Δούναβη, έναν οικισμό με το όνομά του. Από κει η Domneasca είναι πεζοδρομημένη. Σίγουρα τίποτα δεν θυμίζει την παλιά πόλη εδώ. Μονοκόμματα καθεστωτικά μπλοκ με απεριποίητα πλακόστρωτα και κήπους. Δεν παύει όμως αυτή η γωνία να είναι ευχάριστη ειδικότερα τους καλοκαιρινούς μήνες όπου οι ντόπιοι κατακλύζουν τα διάσπαρτα παγκάκια για να παίξουν τάβλι ή σκάκι. Όταν πλέον φτάσουμε στο ύψος της Brailei, μπαίνουμε στην πραγματική ιστορία της πόλης. Στην καρδιά της. Αρχικά θα συναντήσουμε ένα πάρκο προς μνήμη του σημαντικού Ρουμάνου ποιητή Mihai Eminescu που, αν και έζησε μόλις 39 χρόνια, πρόλαβε να εδραιωθεί ως ο σημαντικότερος ποιητής της χώρας. Πλέον, εκτός από διάφορους τόπους σε κάθε πόλη της Ρουμανίας που έχουν το όνομά του, μπορούμε να τον βρούμε και στο μεγαλύτερο χαρτονόμισμα της χώρας, τα 500 lei. Καταγόταν από το ευρύτερο διαμέρισμα του Γαλατσίου, την Μολδαβία (Ρουμάνικη) ενώ απεβίωσε την εποχή που μνημονεύω κι εγώ, το 1889. Κοντά στο πάρκο βρίσκεται η σταυρωτή με τρούλο, Ελληνική εκκλησία. Αποπερατώθηκε τον Σεπτέμβρη του 1872 όταν ο ελληνισμός έσφυζε σε τούτη την ρουμάνικη γωνιά. Ο ελληνισμός απλώνεται στην περιοχή γύρω από την εκκλησία και κυρίως δυτικά μέχρι τον δρόμο Nicolae Balcescu από την strada Eroilor μέχρι την προέκταση της Strada Tecuci.
Εκεί το σκηνικό αλλάζει εντελώς και επανέρχεται στην καθεστωτική φόρμα. Στο «ελληνικό» τμήμα τα σπίτα είναι αρχοντικά αλλά κουρασμένα και απεριποίητα. (Με εντελώς λανθάνουσα αντίληψη, όπως προείπα, ποτέ δεν έδωσα την δέουσα προσοχή σε τούτο τον δρόμο. Πάντα αισθανόμουν αποκομμένος άρα δεν αναζητούσα. Απλώς "παραπατούσα") Την ίδια βέβαια εικόνα έχει και η Domneasca με περισσότερη πολυτέλεια και λάμψη χάριν των μεγάλων κτιρίων της πόλης που παρατάσσονται το ένα μετά το άλλο. Η ανατολική παράλληλος όμως, η strada Cuza διακατέχεται από εντελώς διαφορετική αίσθηση. Τα σπίτια παραμένουν χαμηλά αλλά δεν διαθέτουν καθόλου διακοσμητικά στοιχεία παραπέμποντας σε άλλα… εισοδήματα. Κατεβαίνοντας από εδώ προς το λιμάνι, μπλέκεσαι σε δαιδαλώδη στενά με την δόμηση που περιέγραψα. Το μεγαλύτερο μέρος τούτης της φτωχικής γειτονιάς δίπλα στο πλουμιστό κέντρο, βρίσκεται στην πλαγιά χαμηλού λόφου, στην περιοχή με το πιο έντονο ανάγλυφο μέσα στην πόλη.
Επιστρέφουμε Domneasca και ανεβαίνουμε ακόμα λίγο…
Αμέσως μετά την Ελληνική εκκλησία, δεσπόζει στον χώρο το πανεπιστήμιο της πόλης, αν και είναι αρκετά πρόσφατο κτίριο (1974). Απέναντί του, το δημαρχείο με το οποίο μπορούμε να αντιληφθούμε την αίγλη τούτου του δρόμου. Τώρα πλέον πρόκειται για ένα απεριποίητο κτίσμα όπου από τα παράθυρά του ξεπροβάλλουν αντιαισθητικές μονάδες κλιματισμού και καλώδια διάφορων λειτουργιών. Λίγο παραπάνω, μας ανταμείβει για την ατασθαλία του Δημαρχείου, το Διοικητικό Μέγαρο, μάλλον το πιο εντυπωσιακό κτίσμα της πόλης. Ανεγέρθη το 1906 ενώ ακριβώς απέναντι του ένα επίσης εντυπωσιακό κτίριο, το θέατρο Fani Tardini συμπληρώνει την εικόνα. Όπως ήδη είπα, ίσως είναι καλύτερα που ο συγκεκριμένος δρόμος πλέον έχει λιγοστή και σημειακή κίνηση καθώς σου επιτρέπει απλώς να χαλαρώσεις σε ένα παγκάκι της πλατείας και να ταξιδέψεις χωρίς την έντονη βαβούρα ενός κεντρικού σημείου. Τα μπίζιλα τμήματα της Domneasca είναι μεταξύ Brailei και Universitatii και στην διασταύρωση με την Garii. Στην Eroilor που ξεκινάει από το Fani Tardini και με κατεύθυνση την ελληνική συνοικία στα δυτικά, θα συναντήσουμε και το θέατρο Gulliver, κτίριο του 1952 (όπως και το Fani Tardini) με επιρροές από παλαιότερα κτίσματα της πόλης. Πίσω τώρα από το Διοικητικό Μέγαρο βρίσκεται το μουσείο της πόλης σε έναν από τους αγαπημένους μου δρόμους, εντελώς ήρεμος αν και πρώτος παράλληλος του κεντρικού και χαραγμένος στην άκρη του λόφου όπου δίνει διάφορες εικόνες προς τον σταθμό του τρένου και τον Δούναβη.
Βλέποντας άλλες πόλεις της Ρουμανίας αλλά και της ανατολικής Ευρώπης γενικότερα, αναγνωρίζω ότι αυτό που κάνω δεν είναι και το πλέον δόκιμο. Δίνω κάποιες πληροφορίες για μια πόλη που συγκρίνοντάς την με άλλους προορισμούς, υστερεί. Στο Brasov, την Cluj ή και στο Bucharest, η αποτύπωση αυτής της εποχής είναι εντελώς πιο διακριτή (ίσως όχι τόσο στο Brasov που είναι εστιασμένο σε παλαιότερες εποχές). Δεν σας προτείνω να πάτε Galati. Σας προτείνω μόνο να περάσετε, ίσως πηγαίνοντας στο Ιάσιο. Καλύτερα θα ήταν να εστιάσετε σε τούτους τους θύλακες ελληνισμού του περασμένου αιώνα παρά από το κακάσχημο Buzeau και το αδιάφορο Bacau. Έτσι ναι, κάποια άνοιξη ίσως.
Συνεχίζοντας το οδοιπορικό στο Γαλάτσι, συνειδητοποιώ πόσο ωραίο είναι να γράφεις και να μοιράζεσαι πράγματα για έναν τόπο που τον ξέρεις τόσο καλά. Σπίτι προς σπίτι, δρόμο προς δρόμο ξεκινάει η γραφή και δεν σταματάει. Για μια πόλη που για κανένα λόγο δεν αγάπησα. Απλώς αισθάνομαι πραγματικά οικεία μαζί της. Και καθώς γνωρίζω ότι ελάχιστοι το έχουν επισκεφτεί και ίσως και ακόμα πιο λίγοι να θελήσουν κάποια στιγμή να το προσθέσουν στο ταξίδι τους, με ωθεί να δώσω ότι παραπάνω γίνεται ώστε να υπάρξει μια κάποια γνώση έστω κι από δω.
Βρισκόμαστε στο Γαλάτσι του σήμερα αλλά θα ξετυλίξουμε την ιστορία της Domneasca, του δρόμου- σύμβολο τούτης της πόλης. Ας το κάνουμε όμως με μουσική υπόκρουση, και τι καλύτερο από το αθάνατο βαλς «The Danube’s waves» του Ivanovici ο οποίος το συνέθεσε εδώ.
Αν και είχαμε μείνει στην Domneasca στο σημείο που τέμνεται με την Brailei, εμείς θα κατεβούμε νότια μέχρι τον Δούναβη. Φαλέζα ονομάζουν οι Ρουμάνοι τους παραλιακούς δρόμους μπροστά στον Δούναβη. Έτσι κι εδώ, έτσι και στην Braila, την Tulcea. Ο ρόλος της δεν άλλαξε μέσα στα χρόνια. Όχι τουλάχιστον όσο η Domneasca η οποία δεν σφύζει πλέον από ζωή. Πλέον τα καλοκαίρια η κίνηση βρίσκεται εδώ. Όπως και κατά την άνθιση της πόλης από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι την ολοκληρωτική καταστροφή της (90%) κατά τον ΒΠΠ. Εκείνα τα χρόνια, το Galati ήταν η πέμπτη μεγαλύτερη πόλη της Ρουμανικής αυτοκρατορίας μετά το Βουκουρέστι, το Ιάσιο, την τωρινή πρωτεύουσα την Μολδαβίας, Chisinau και το Ουκρανικό πλέον, Chernivitsi. Από το 1870 κιόλας, από το λιμάνι της πόλης εξάγονταν μεγάλες ποσότητες σιτηρών προς Ιταλία, Γαλλία και Αγγλία.
Το Γαλάτσι ήταν ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της περιοχής και κύριος εξαγωγέας σιταριού και ξυλείας. Εκείνες ήταν οι εποχές όπου μεγάλες μάζες από τις τότε σκλαβωμένες περιοχές της Ελλάδας, πλούτισαν και προκόψανε.
Αφήνοντας το λιμάνι, η βόλτα συνέχιζε στις όχθες μέχρι το άγαλμα του Ionel Bratianu, πρωθυπουργό της χώρας για 11 χρόνια συνολικά στις αρχές του 20ου αιώνα, να δείχνει με το χέρι του νότια, στην απέναντι πλευρά του Δούναβη, έναν οικισμό με το όνομά του. Από κει η Domneasca είναι πεζοδρομημένη. Σίγουρα τίποτα δεν θυμίζει την παλιά πόλη εδώ. Μονοκόμματα καθεστωτικά μπλοκ με απεριποίητα πλακόστρωτα και κήπους. Δεν παύει όμως αυτή η γωνία να είναι ευχάριστη ειδικότερα τους καλοκαιρινούς μήνες όπου οι ντόπιοι κατακλύζουν τα διάσπαρτα παγκάκια για να παίξουν τάβλι ή σκάκι. Όταν πλέον φτάσουμε στο ύψος της Brailei, μπαίνουμε στην πραγματική ιστορία της πόλης. Στην καρδιά της. Αρχικά θα συναντήσουμε ένα πάρκο προς μνήμη του σημαντικού Ρουμάνου ποιητή Mihai Eminescu που, αν και έζησε μόλις 39 χρόνια, πρόλαβε να εδραιωθεί ως ο σημαντικότερος ποιητής της χώρας. Πλέον, εκτός από διάφορους τόπους σε κάθε πόλη της Ρουμανίας που έχουν το όνομά του, μπορούμε να τον βρούμε και στο μεγαλύτερο χαρτονόμισμα της χώρας, τα 500 lei. Καταγόταν από το ευρύτερο διαμέρισμα του Γαλατσίου, την Μολδαβία (Ρουμάνικη) ενώ απεβίωσε την εποχή που μνημονεύω κι εγώ, το 1889. Κοντά στο πάρκο βρίσκεται η σταυρωτή με τρούλο, Ελληνική εκκλησία. Αποπερατώθηκε τον Σεπτέμβρη του 1872 όταν ο ελληνισμός έσφυζε σε τούτη την ρουμάνικη γωνιά. Ο ελληνισμός απλώνεται στην περιοχή γύρω από την εκκλησία και κυρίως δυτικά μέχρι τον δρόμο Nicolae Balcescu από την strada Eroilor μέχρι την προέκταση της Strada Tecuci.
Επιστρέφουμε Domneasca και ανεβαίνουμε ακόμα λίγο…
Αμέσως μετά την Ελληνική εκκλησία, δεσπόζει στον χώρο το πανεπιστήμιο της πόλης, αν και είναι αρκετά πρόσφατο κτίριο (1974). Απέναντί του, το δημαρχείο με το οποίο μπορούμε να αντιληφθούμε την αίγλη τούτου του δρόμου. Τώρα πλέον πρόκειται για ένα απεριποίητο κτίσμα όπου από τα παράθυρά του ξεπροβάλλουν αντιαισθητικές μονάδες κλιματισμού και καλώδια διάφορων λειτουργιών. Λίγο παραπάνω, μας ανταμείβει για την ατασθαλία του Δημαρχείου, το Διοικητικό Μέγαρο, μάλλον το πιο εντυπωσιακό κτίσμα της πόλης. Ανεγέρθη το 1906 ενώ ακριβώς απέναντι του ένα επίσης εντυπωσιακό κτίριο, το θέατρο Fani Tardini συμπληρώνει την εικόνα. Όπως ήδη είπα, ίσως είναι καλύτερα που ο συγκεκριμένος δρόμος πλέον έχει λιγοστή και σημειακή κίνηση καθώς σου επιτρέπει απλώς να χαλαρώσεις σε ένα παγκάκι της πλατείας και να ταξιδέψεις χωρίς την έντονη βαβούρα ενός κεντρικού σημείου. Τα μπίζιλα τμήματα της Domneasca είναι μεταξύ Brailei και Universitatii και στην διασταύρωση με την Garii. Στην Eroilor που ξεκινάει από το Fani Tardini και με κατεύθυνση την ελληνική συνοικία στα δυτικά, θα συναντήσουμε και το θέατρο Gulliver, κτίριο του 1952 (όπως και το Fani Tardini) με επιρροές από παλαιότερα κτίσματα της πόλης. Πίσω τώρα από το Διοικητικό Μέγαρο βρίσκεται το μουσείο της πόλης σε έναν από τους αγαπημένους μου δρόμους, εντελώς ήρεμος αν και πρώτος παράλληλος του κεντρικού και χαραγμένος στην άκρη του λόφου όπου δίνει διάφορες εικόνες προς τον σταθμό του τρένου και τον Δούναβη.
Βλέποντας άλλες πόλεις της Ρουμανίας αλλά και της ανατολικής Ευρώπης γενικότερα, αναγνωρίζω ότι αυτό που κάνω δεν είναι και το πλέον δόκιμο. Δίνω κάποιες πληροφορίες για μια πόλη που συγκρίνοντάς την με άλλους προορισμούς, υστερεί. Στο Brasov, την Cluj ή και στο Bucharest, η αποτύπωση αυτής της εποχής είναι εντελώς πιο διακριτή (ίσως όχι τόσο στο Brasov που είναι εστιασμένο σε παλαιότερες εποχές). Δεν σας προτείνω να πάτε Galati. Σας προτείνω μόνο να περάσετε, ίσως πηγαίνοντας στο Ιάσιο. Καλύτερα θα ήταν να εστιάσετε σε τούτους τους θύλακες ελληνισμού του περασμένου αιώνα παρά από το κακάσχημο Buzeau και το αδιάφορο Bacau. Έτσι ναι, κάποια άνοιξη ίσως.
Attachments
-
114,2 KB Προβολές: 98