Ερυθραία Μια άγνωστη στο κέρας της Αφρικής

alma

Member
Μηνύματα
3.729
Likes
15.108
Υπέροχη η ιστορία σου και οι εικόνες. Αλλά η πιο συγκλονιστική είναι η τελευταία με το παιδάκι με τα τεράστια μάτια..δεν έχω λόγια..
 

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.676
Likes
50.532
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
Μπράβο Παναγιώτη, χαρά στο κέφι σου!

Αν δε σου διακόπτω την ιστορία, μας λες λίγο τη διαδικασία της βίζας καθώς και το αν ισχύει ότι δεν μπορείς να επισκεφθείς όλες τις επαρχίες λόγω απαγορευσεων. Επίσης, πότε πήγατε;
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Μπράβο Παναγιώτη, χαρά στο κέφι σου!
Αν δε σου διακόπτω την ιστορία, μας λες λίγο τη διαδικασία της βίζας καθώς και το αν ισχύει ότι δεν μπορείς να επισκεφθείς όλες τις επαρχίες λόγω απαγορευσεων. Επίσης, πότε πήγατε;
Το ταξίδι έγινε το 2010. Πιθανόν έκτοτε να έχουν αλλάξει πολλά πάντως τότε δεν σου επέτρεπαν να μετακινηθείς όπου θες. Πηγαμε χονδρικά όπου μπορούσαμε. Δεν είχαμε και πολύ χρόνο. Μόλις μια βδομάδα (ερχόμενοι από τη Σοκότρα). Σίγουρα οι περιοχές κοντά στα σύνορα και ο νότος ήταν απαγορευμένα. Βέβαια δεν πέσαμε σε μπλόκα αστυνομίας για να μας ελέγξουν, αλλά είμαι σίγουρος ότι το πρακτορείο είχε αναλάβει όλη τη γραφειοκρατεία με τις αρχές.
Όσον αφορά τη βίζα, πήγα στο προξενείο της Ερυθραίας (κοντά στο Παναθηναϊκό στάδιο ήταν) όπου διευθέτησα τη χαρτούρα. Δεν θυμάμαι τι μου ζήτησαν πάντως σίγουρα όχι τίποτα περίεργα σαν το Ουζμπεκιστάν. Απλώς θυμάμαι ότι τα διαβατήρια ταξίδεψαν Ερυθραία και άργησαν αρκετά μέχρι να επιστρέψουν με τη βίζα.
 

LULLU

Member
Μηνύματα
3.520
Likes
7.756
Επόμενο Ταξίδι
το ψαχνω....
Ταξίδι-Όνειρο
Νιγηρας-Μαλι
Το εχουμε πει και ξαναπει..απιστευτη περιγραφη απιστευτες φωτο..
βρισκω πολλες ομοιοτητες με τη Β Αιθιοπια απο ενδυματολογικες-τελετουργικες,
αρχιτεκτονικες, γεωγραφικες......
Εμαθα δε οτι εχει πολυ ωραιες και πεντακαθαρες παραλίες...
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Εμαθα δε οτι εχει πολυ ωραιες και πεντακαθαρες παραλίες...
Aπ'αυτο που είδαμε όρκο δεν παίρνω για την ποιότητά τους (άθλιο ήταν) αλλά δεν κυκλοφορήσαμε και πολύ στην ακτογραμμή
 

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.676
Likes
50.532
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
Το ταξίδι έγινε το 2010. Πιθανόν έκτοτε να έχουν αλλάξει πολλά πάντως τότε δεν σου επέτρεπαν να μετακινηθείς όπου θες. Πηγαμε χονδρικά όπου μπορούσαμε. Δεν είχαμε και πολύ χρόνο. Μόλις μια βδομάδα (ερχόμενοι από τη Σοκότρα). Σίγουρα οι περιοχές κοντά στα σύνορα και ο νότος ήταν απαγορευμένα. Βέβαια δεν πέσαμε σε μπλόκα αστυνομίας για να μας ελέγξουν, αλλά είμαι σίγουρος ότι το πρακτορείο είχε αναλάβει όλη τη γραφειοκρατεία με τις αρχές.
Όσον αφορά τη βίζα, πήγα στο προξενείο της Ερυθραίας (κοντά στο Παναθηναϊκό στάδιο ήταν) όπου διευθέτησα τη χαρτούρα. Δεν θυμάμαι τι μου ζήτησαν πάντως σίγουρα όχι τίποτα περίεργα σαν το Ουζμπεκιστάν. Απλώς θυμάμαι ότι τα διαβατήρια ταξίδεψαν Ερυθραία και άργησαν αρκετά μέχρι να επιστρέψουν με τη βίζα.
OK είναι προγενέστερο τότε. Όταν ρώτησα κάπου στο 2012-2013 μου είπαν πως δε θα μου επιτραπεί να βγω από την πρωτεύουσα και το παράτησα...
 

Action

Member
Μηνύματα
117
Likes
411
Ταξίδι-Όνειρο
Γαλλική Πολυνησία
… και κείνα τα μάτια, τα τεράστια εκφραστικά μάτια να με κοιτούν διαπεραστικά, εξεταστικά, απορημένα και με απέραντη θλίψη.
Λες και με ρωτούσε ένα παραπονιάρικο μεγάλο γιατί.
Κι εγώ, ο καλοζωϊσμένος, ο προνομιούχος, χαμήλωσα το βλέμμα και βούλιαξα σ’ένοχη σιωπή.[/QUOTE]

Απίστευτο ... απλά απίστευτο! ... για αυτά τα δύο μάτια ... σκέψεις άσχετες, σχετικές, σκόρπιες ... συναισθήματα ανάκατα ... σημάδεψα με αφέλεια, μα όταν συνάντησαν τα δικά μου δε κλίκαρα ... πολύχρωμη ιστορία, εξαιρετικός ο τρόπος γραφής, ευχάριστη πρωινή έκπληξη ... ευχαριστώ!!!
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
OK είναι προγενέστερο τότε. Όταν ρώτησα κάπου στο 2012-2013 μου είπαν πως δε θα μου επιτραπεί να βγω από την πρωτεύουσα και το παράτησα...
Σε μια χώρα σαν την Ερυθραία δεν μου προκαλεί εντύπωση. Πιθανότατα επειδή ήθελες να κινηθείς μόνος πράγμα ουδόλως δύσκολο στη πράξη, αλλά ας όψεται η γραφειοκρατία.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Massawa, μαργαριτάρι ή φάντασμα;

Aπό τα οροπέδια στο επίπεδο της θάλασσας.
Ο δρόμος προς το λιμάνι της Massawa ήταν μια συνεχής στριφογυριστή κατωφέρεια μέσα στην ομίχλη.

disgust (1 of 50).jpg


Διακόψαμε το ταξίδι μόνο για να γευματίσουμε στη μέση του πουθενά.
Το υπαίθριο μαγειρειό κάτω από την μπουκαμβίλια, χαμένο μέσα στην θολούρα της ομίχλης, μας αποζημίωσε. Παραδοσιακές πικάντικες γεύσεις συνοδεία ψωμιού injera και για χώνεψη ένα φρεσκοψημμένο καφεδάκι σε τρεις γύρους ως είθισται.

disgust (3 of 50).jpg


disgust (6 of 50).jpg


Αν γευστικά διατηρώ επιφυλάξεις για την κουζίνα της Ερυθραίας που δεν διαφέρει από εκείνη της Αιθιοπίας, για τον καφέ δηλώνω απερίφραστα ότι ήταν εξαιρετικός. Φρεσκοκαβουρντισμένος, φρεσκοψημμένος στη χόβολη απελευθέρωνε όλα τα αρώματα στη μύτη και το στόμα των μαγικών κόκκων.

disgust (4 of 50).jpg


disgust (5 of 50).jpg



Massawa.
Το «Μαργαριτάρι της Ερυθράς Θάλασσας», μια πόλη που για αιώνες υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της περιοχής και στο διάβα των αιώνων γνώρισε πολλούς κατακτητές.

disgust (46 of 50).jpg
disgust (49 of 50).jpg


Η Massawa αποτελείται από δύο νησιά, το Tiwalet (όπου βρισκόταν και το ξενοδοχείο μας) και τη Παλιά Massawa (Wishti Batzie) που ενώνονται μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα με γέφυρες.

disgust (13 of 50).jpg


disgust (50 of 50).jpg


Τα κτήρια της αντανακλούν την ιστορία της.
Οι Οθωμανοί Τούρκοι που κατέλαβαν την πόλη για σχεδόν 300 χρόνια, είχαν τη μεγαλύτερη επιρροή στην αρχιτεκτονική. Το ίδιο κι οι διάδοχοί τους, οι Αιγύπτιοι. Σπίτια χαμηλά, στοές, περίτεχνα παράθυρα και πόρτες. Το 1885 οι Ιταλοί κατέλαβαν τη Massawa κάνοντάς την πρωτεύουσα τους (πριν αντικατασταθεί από την Asmara το 1897) χτίζοντας κομψές βίλες.

disgust (33 of 50).jpg


disgust (29 of 50).jpg


disgust (34 of 50).jpg



Η Massawa μας υποδέχθηκε μέσα στην σιωπή.
Και μ’ένα σύγχρονο μνημείο μιλιταριστικής έμπνευσης να θυμίζει τον περήφανο αγώνα γι’ανεξαρτησία.

disgust (1 of 1).jpg


Καταλύσαμε στο ξενοδοχείο, ένα τέλειο σκηνικό για να γυριστεί το sequel της Λάμψης. Διότι σαν τον Τζακ Νίκολσον περιφερόμασταν σε ατέλειωτους διαδρόμους που μύριζαν εγκαταλειψη και παγωμάρα. Ευτυχώς κατσαρίδες δεν συναπαντήσαμε ξανα.

Βγήκαμε για σύντομη απογευματινή βόλτα στην παλιά πόλη.
Βάρκες αφημένες να σαπίζουν στην άμπωτη, γραμμές τραίνου να σκουριάζουν με φόντο τον ρημαγμένα συγκροτήματα κατοικιών όπου έχουν βρει καταφύγιο οι παρίες της ζωής.

disgust (7 of 50).jpg


disgust (8 of 50).jpg


disgust (9 of 50).jpg


Τα σημάδια του πολέμου πουθενά αλλού δεν είναι πιο εμφανή παρά στην Massawa. Χάσκουν σαν ανοικτές πληγές πάνω στα λαβωμένα κτήρια. Υπενθύμιση ότι ο άνθρωπος είναι πλασμένος να δημιουργεί και να καταστρέφει.

disgust (38 of 50).jpg


disgust (36 of 50).jpg


disgust (23 of 50).jpg



Πρώτο δείγμα της μανίας των πολέμαρχων το παλιό αυτοκρατορικό παλάτι, θερινή κατοικία του Haile Selassie, με θέα το λιμάνι και χρονολογείται από το 1872, Το παλάτι περιείχε επίσης το πρώτο ασανσέρ στην Ερυθραία. Ως σύμβολο της επικυριαρχίας των αιθιόπων αφήνεται να ρημάζει σαν φαγωμένο κουφάρι.

disgust (12 of 50).jpg


disgust (11 of 50).jpg


disgust (10 of 50).jpg


Μεγάλες προσδοκίες τρέφαμε σαν καθήσαμε για να δειπνήσουμε στην μοναδική ψαροταβέρνα της πόλης. Τα στενά ήταν θεοσκότεινα κι είμασταν οι μοναδικοί σχεδόν θαμώνες. Παρά την φαντασίωση ότι τα θαλασσινά θα έχουν την τιμητική τους, με απογοήτευση αναγκαστήκαμε να επιλέξουμε ψάρια που μόνο ολόφρεσκα δεν τα λες. Απογοήτευση και το ψήσιμο σε υεμενίτικο στυλ που σου σερβίρει το ψάρι ξερό κι άνοστο σα σόλα παπουτσιού.


Το πρωί μετά από μια βόλτα στην κεντρική αγορά,

disgust (14 of 50).jpg


κινηθήκαμε βόρεια της Massawa κατά μήκος της αμμώδους ακτής όπου βρίσκεται παραδοσιακά η περιοχή των αινιγματικών Rashaida.
Οι Rashaida είναι οι μόνοι αληθινοί νομάδες της Ερυθραίας. Συνθέτουν μόλις 0,5% του πληθυσμού, είναι μουσουλμάνοι, μιλούν αραβικά και ζουν από την κτηνοτροφία. Διατηρούν τα ήθη τους κι ο γάμος επιτρέπεται μόνο μεταξύ μελών της ίδιας φυλής.
Οι γυναίκες Rashaida φορούν ακόμα τις παραδοσιακές τους στολές με τα μαυροκόκκινα φορέματα με γεωμετρικά μοτίβα κεντημένα με χάντρες, ασημένιες κλωστές ενίοτε και μαργαριτάρια.

disgust (17 of 50).jpg


Διάσπαρτα τσαντίρια ήταν αυτό που αντικρύσαμε. Δεν μάθαμε περισσότερα ούτε κι αλληλεπιδράσαμε ιδιαίτερα. Απέφευγαν τη φωτογράφηση (η τουλάχιστον έδειχναν να την ανέχονται έναντι αμοιβής) και η έννοια τους ήταν να μας πουλήσουν κάποια κοσμήματα.

disgust (15 of 50).jpg


disgust (16 of 50).jpg


Ο οδηγός μας έταξε και μπάνιο στην Ερυθρά Θάλασσα σε οργανωμένη πλαζ. Από τις εκφράσεις του προσώπου του έδειχνε ενθουσιώδης, κάτι που θα συμμεριζόμουν αν δεν είχα δει ποτέ στη ζώη μου θάλασσα και παραλίες.
Το θέρετρο ήταν το απόλυτο decadence με εικόνα εγκατάλειψης.
Η πλαζ ασχολίαστη και το μπάνιο απλώς υποφερτό σε μια παραλία που έπρεπε να περπατάς να περπατάς μέχρι να βουτήξεις και το κεφάλι σου στο νερό.
Δεν ήταν κι η καλύτερη επιλογή σε μια ακτογραμμή που θαυμάζεται ακόμα και για το κοραλλιογενή βυθό της.
Ούτε φωτογραφία δεν τράβηξα....

Επιστρέψαμε κατά το μεσημεράκι στην Massawa για να γνωρίσουμε καλύτερα το παλιό κομμάτι της πόλης.
Γοητευτικά οθωμανικά κτήρια μ’ενδιαφερουσες αισθητικές πινελιές στα παράθυρρα και τις εξώθυρες, τζαμιά παλιά και νέα, όλα συνέθεταν ένα παραμυθένιο σκηνικό ανατολής, τόσο διαφορετικό από τη πρωτεύουσα Asmara.

disgust (22 of 50).jpg


disgust (21 of 50).jpg


disgust (37 of 50).jpg


disgust (35 of 50).jpg


Όμως κι εκεί τα περισσότερα έστεκαν λαβωμένα, άλλα μισογκρεμισμένα -καταφύγια πουλιών-, άλλα με το αποτύπωμα των βλημάτων στους τοίχους.

disgust (31 of 50).jpg


disgust (32 of 50).jpg


Οι άνθρωποι λιγοστοί, κάποιοι παραδομένοι στη μεσημεριανή ραστώνη.

disgust (19 of 50).jpg


disgust (28 of 50).jpg


disgust (24 of 50).jpg


Μόνο τα παιδιά έδειχναν να απολαμβάνουν την ευκαιρία να κυκλοφορήσουν με τα ποδήλατά τους ανενόχλητα.

disgust (18 of 50).jpg


disgust (30 of 50).jpg



Σ’ένα στενάκι συνέλαβα το babaduma περιτριγυρισμένο από μια ομάδα παιδιών.

disgust (39 of 50).jpg


Η κομψή χαμογελαστή παιδούλα με τα λιγοστά αγγλικά της μας κάλεσε στο εσωτερικό του σπιτιού να μας κεράσουν ένα καφέ. Η αυθόρμητη πρότασή της έγινε δεκτή μ’ενθουσιασμό, αλλά μας κίνησε και την περιέργεια. Αυτό που μας συγκλόνισε ήταν σαν διαβήκαμε το κατώφλι αυτού που είχε απομείνει το φάντασμα του εαυτού του λόγω του πολέμου.
Στο ψηλοτάβανο σκοτεινό χαγιάτι βρισκόταν ένα διπλό κρεβάτι για να κοιμούνται όλα τα παιδιά, οι τοίχοι ταλαιπωρημένοι από το χρόνο μ’ετερόκλητα αντικείμενα αναρτημένα και λιγοστά έπιπλα. Μια ταλαιπωρημένη πόρτα το χώριζε από ένα κατασκότεινο δωμάτιο που ίσως ήταν κρεβατοκάμαρα ή κουζίνα.

disgust (41 of 50).jpg


disgust (43 of 50).jpg


disgust (42 of 50).jpg


Η έφηβη της παρέας σε μια γωνιά ανέλαβε να μας ψήσει τον παραδοσιακό καφέ και μας τράταρε αραβικές πίτες. Αυτό είχε μόνο το σπιτικό τους.
Αυτό το λίγο όμως μας το έδιναν μ’ολη τη θέρμη της φιλοξενίας τους.

disgust (44 of 50).jpg


Τα παιδουλίνια προσπαθούσαν ν’ακονίσουν τις γνώσεις των αγγλικών τους ρωτώντας μας διάφορα γελώντας ακατάπαυστα.

disgust (45 of 50).jpg


Φωτογραφηθήκαμε όλοι μαζί κι αποχαιρετιστήκαμε συγκινημένοι.

Ήταν από κείνα τα μικρά κι απαναπάντεχα που κάνουν ένα ταξίδι να χαράσσεται στη μνήμη ανεξίτηλα!

disgust (47 of 50).jpg



και δια χειρός babaduma:

... και αναρωτιέται ο ... ψαγμένος αναγνώστης: Κάπως απότομα δεν φτάνει στη Massawa; Και φυσικά έχει δίκιο. Διότι, μπορεί μεν το γεύμα να ήταν φτωχικό και παραδοσιακό, πλην όμως άφθονο και δεν αφήσαμε ψίχουλο. Και ο καφές τέλειος αλλά και η διαδικασία της πέψης αναπόφευκτη. Οπότε... ο καλός μας συγγραφέας απεσύρθη στο βάθος του καθίσματός του για να μελετήσει... το εσωτερικό των βλεφάρων του! Κι έτσι έχασε την ευκαιρία ν' απολαύσει την διαδρομή η οποία μπορεί για τα δικά του μάτια να μην προσέφερε εντελώς άγνωστες εικόνες, αλλά για τα δικά μου ήταν όλες νέες:

Μετά την κάθοδο απ' το βουνό, ο δρόμος διασχίζει ένα καθαρά αφρικάνικο τοπίο με έντονα τα στοιχεία της ερήμου,



ακολουθώντας σε πολλά σημεία διαδρομή παράλληλη με τη σιδηροδρομική γραμμή που κατασκεύασαν οι Ιταλοί και σήμερα είναι σε αχρησ(τ)ία, σε πολλά σημεία λείπουν τμήματα ή είναι κατεστραμμένα.



Αυτός ο οδικός άξονας είναι ότι πιο σύγχρονο διαθέτει σήμερα η χώρα και στο οποίο, βέβαια, έχουν βάλει και πάλι το χεράκι τους οι Ιταλοί, από την εποχή της κυριαρχίας τους ακόμη.



Μέχρι να φτάσει στη θάλασσα, ο δρόμος περνάει από ελάχιστα μικροσκοπικά χωριά, είτε ντόπιων (άθλιας εμφάνισης), είτε "θέρετρα" με κατοικίες αξιωματούχων που ασχολούνται με κάποιο μεγαλεπήβολο πρότζεκτ.



Σπανίως δίδεται η ευκαιρία στους ελάχιστους διερχόμενους να σταματήσουν για να τσιμπήσουν ή να πιουν κάτι.



Διάσπαρτα τσαντίρια ήταν αυτό που αντικρύσαμε. Δεν μάθαμε περισσότερα ούτε κι αλληλεπιδράσαμε ιδιαίτερα. Απέφευγαν τη φωτογράφηση (η τουλάχιστον έδειχναν να την ανέχονται έναντι αμοιβής) και η έννοια τους ήταν να μας πουλήσουν κάποια κοσμήματα.
Εδώ, ο hydronetta κάνει τον αδιάφορο, προκειμένου να μπορέσω εγώ να φωτογραφήσω την κυρία...




Αφού εσύ δεν σκέφτεσαι τους αναγνώστες σου, τι να κάνω, με την άδειά σου, να τους δώσω μιαν ιδέα...



Η παραλία είχε προσδοκίες να εξελιχθεί σε μέγα τουριστικό προορισμό. Δυστυχώς, αυτές για την κατασκευή resort έμπλεξαν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και βούλιαξαν στα αβαθή... περιοριζόμενες σε αυτό:




Η κομψή χαμογελαστή παιδούλα με τα λιγοστά αγγλικά της μας κάλεσε στο εσωτερικό του σπιτιού να μας κεράσουν ένα καφέ.
Το εξωτερικό του σπιτιού...


Περιμένει ντροπαλά να δει αν θα δεχτούμε την πρόσκληση...

Ήταν από κείνα τα μικρά κι απαναπάντεχα που κάνουν ένα ταξίδι να χαράσσεται στη μνήμη ανεξίτηλα!
Προσωπικά, εμένα με συγκλόνισε. Όποτε φέρνω το γεγονός στη μνήμη μου, έρχονται μαζί και δάκρυα στα μάτια.

Τα παιδιά αυτά, αδέλφια και ξαδέλφια, ορφανά από γονείς που είτε σκοτώθηκαν στον πόλεμο είτε πέθαναν από κάποια αρρώστια εξ αιτίας του, έχοντας μόνο μια θεία που δουλεύει σ'ένα εργοστάσιο (αν θυμάμαι καλά) για ένα μεροκάματο της πείνας και τη βλέπουν μια ή δυο φορές την εβδομάδα, μένουν στα χαλάσματα, μαγειρεύουν, τρώνε (ό,τι τρώνε), πίνουν, κοιμούνται, διαβάζουν σε μια τρύπα 2χ3 και όμως είναι πρόθυμα να μοιραστούν με δυο ξένους τις 2 (ναι, 2) ιντζέρες τους και τη μια χούφτα σκόνη (ναι, μια χούφτα μόνο) κεχρί που θα τρώγανε το βράδυ - οι τέσσερις τους.

Και με μάτια που λάμπουν σου δείχνουν κάτι παλιόχαρτα, κομμάτια από σκισμένα φύλλα εφημερίδας, στο λευκό περιθώριο των οποίων κρατούν σημειώσεις στο σχολείο, τις αγγλικές λέξεις που μαθαίνουν εκεί, κι εκείνες που έμαθαν από εμάς. Και η μεταξύ τους αγάπη και η δίψα τους για ζωή, για γνώση, για επικοινωνία, είναι τέτοια που κάνει όλα τ'άλλα να φαίνονται τόσο ασήμαντα...

Και μόνο για το προνόμιο να ζήσω αυτές τις στιγμές, μ' αυτά τα παιδιά, άξιζε το ταξίδι στην Ερυθραία.
 
Last edited:

babaduma

Member
Μηνύματα
5.053
Likes
7.802
Επόμενο Ταξίδι
terra incognita
Ταξίδι-Όνειρο
α του Κενταύρου
Ευχαριστώ εκ των προτέρων τον φίλο συνταξιδιώτη babaduma, πρώτον για την εξαιρετική παρέα στο οδοιπορικό αυτό και δεύτερον για την συμβολή του στην συγγραφή αυτή της ιστορίας.
Το οφείλαμε σ’αυτή τη μικρή, σχεδόν αφανή χώρα.
Οι ευχαριστίες είναι δικές μου και παντοτινές προς τον φίλο hydronetta . Οι λόγοι πολλοί:

1) Μου έδωσε την ευκαιρία - με την πρότασή του να κάνουμε το ταξίδι μαζί - να γνωρίσω 2 χώρες τις οποίες μόνος μου δεν θα επισκεπτόμουν ποτέ και οι οποίες σήμερα, 5 χρόνια μετά, είναι πρακτικά απορσπέλαστες. Και θά'θελα να σταθώ λίγο περισσότερο σ'αυτό:

Ήταν από 'κείνες τις στιγμές που όταν τις σκέφτεσαι μετά λες "ήταν πράγματι γραφτό" και η αλληλουχία των γεγονότων επιβεβαιώνει αυτό πιστεύουν αρκετοί: "Όταν θέλεις κάτι πάρα πολύ, το σύμπαν συνωμοτεί για να το πετύχεις" (εντάξει, ας μην είμαστε υπερβολικοί, ο κανόνας είναι το αντίθετο - για μένα τουλάχιστον - αλλά εν προκειμένω ίσχυσε). Το timing, λοιπόν, ήταν τέλειο, όταν έγινε η πρόταση για Υεμένη αμέσως απάντησα "ναι", ήταν τέλος της χρονιάς κι έπρεπε να πάρω όλες τις χρωστούμενες μέρες άδειας, ήρθε καπάκι. Κι όταν ζήτησα την άδεια, μου προέκυψαν κι έξτρα μέρες, ανταλλαγή αντί για πληρωμή υπερωριών. Κι έτσι "κόλλησε" και η Ερυθραία "μια και θα είμασταν στη γειτονιά!...".

2) Το ταξίδι στην Υεμένη και τη Σοκότρα ξεκινήσαμε να το γράφουμε αλλού, σταμάτησε κάπου στη μέση, πολλά μεσολάβησαν από τότε, ελπίζω τώρα που βρίσκεται σε συγγραφικό οίστρο ο Παναγιώτης να το ολοκληρώσει κι αυτό. Η εικόνα της παλιάς Σανα'ά είναι μοναδική, δεν υπάρχει πουθενά αλλού τέτοια πόλη κι ελπίζω να μην έχει την τύχη άλλων ιστορικών πόλεων - με τον πόλεμο που εξακολουθεί στην περιοχή.

Για τη Σοκότρα τα ξέρετε... Και όσοι δεν τα ξέρετε, ευκαιρία να ξαναθυμηθείτε την ιστορία (σε εξέλιξη...). Νοιώθω εξαιρετικά τυχερός που τις επισκέφθηκα και δεν πρόκειται να τις ξεχάσω ποτέ.

3) Η "τσόντα" της Ερυθραίας ήταν για μένα η πρώτη γνωριμία με την υπο-σαχάρια Αφρική. Η μόνη χώρα της Αφρικής που είχα επισκεφτεί μέχρι τότε ήταν το Μαρόκο. Προφανώς, απ' ότι λέει κι ο Παναγιώτης, η Ερυθραία δεν αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα των χωρών της περιοχή, έχει ωστόσο πολλά στοιχεία κοινά και είναι μια καλή "εισαγωγή" με την έννοια ότι οι εικόνες είναι πιο ήπιες, πιο πολιτισμένες, δεν είναι τόσο "γροθιά-στο-στομάχι-και-τσίμπημα-στην-καρδιά". Χμμμ... όχι πάντα. Διαβάστε το κεφάλαιο για τη Massawa και θα καταλάβετε... Κι αυτές οι στιγμές είναι - επίσης - αλησμόνητες.

και φυσικά 4) Ένα μεγάλο ευχαριστώ που ανέχτηκε τις (ουκ ολίγες) ιδιοτροπίες μου. Δεν ξέρω πόσοι θα με άντεχαν πραγματικά (αν και κάποιοι λένε ότι έχω αλλάξει πολύ προς το καλύτερο :bleh: τα τελευταία χρόνια, αυτοί ίσως και να ... μεροληπτούν! ;) )

Σ' ευχαριστώ φίλε!

ΥΓ. Με πρόλαβε ο Παναγιώτης και προηγήθηκε το κεφάλαιο της Massawa.
 
Last edited:

babaduma

Member
Μηνύματα
5.053
Likes
7.802
Επόμενο Ταξίδι
terra incognita
Ταξίδι-Όνειρο
α του Κενταύρου
Παραδοσιακές πικάντικες γεύσεις συνοδεία ψωμιού injera και για χώνεψη ένα φρεσκοψημμένο καφεδάκι σε τρεις γύρους ως είθισται.
... και αναρωτιέται ο ... ψαγμένος αναγνώστης: Κάπως απότομα δεν φτάνει στη Massawa; Και φυσικά έχει δίκιο. Διότι, μπορεί μεν το γεύμα να ήταν φτωχικό και παραδοσιακό, πλην όμως άφθονο και δεν αφήσαμε ψίχουλο. Και ο καφές τέλειος αλλά και η διαδικασία της πέψης αναπόφευκτη. Οπότε... ο καλός μας συγγραφέας απεσύρθη στο βάθος του καθίσματός του για να μελετήσει... το εσωτερικό των βλεφάρων του! Κι έτσι έχασε την ευκαιρία ν' απολαύσει την διαδρομή η οποία μπορεί για τα δικά του μάτια να μην προσέφερε εντελώς άγνωστες εικόνες, αλλά για τα δικά μου ήταν όλες νέες:

Μετά την κάθοδο απ' το βουνό, ο δρόμος διασχίζει ένα καθαρά αφρικάνικο τοπίο με έντονα τα στοιχεία της ερήμου,

IMG_5628.jpg

ακολουθώντας σε πολλά σημεία διαδρομή παράλληλη με τη σιδηροδρομική γραμμή που κατασκεύασαν οι Ιταλοί και σήμερα είναι σε αχρησ(τ)ία, σε πολλά σημεία λείπουν τμήματα ή είναι κατεστραμμένα.

IMG_5639.jpg


Αυτός ο οδικός άξονας είναι ότι πιο σύγχρονο διαθέτει σήμερα η χώρα και στο οποίο, βέβαια, έχουν βάλει και πάλι το χεράκι τους οι Ιταλοί, από την εποχή της κυριαρχίας τους ακόμη.

IMG_5619.jpg

Μέχρι να φτάσει στη θάλασσα, ο δρόμος περνάει από ελάχιστα μικροσκοπικά χωριά, είτε ντόπιων (άθλιας εμφάνισης), είτε "θέρετρα" με κατοικίες αξιωματούχων που ασχολούνται με κάποιο μεγαλεπήβολο πρότζεκτ.

IMG_5645.jpg


Σπανίως δίδεται η ευκαιρία στους ελάχιστους διερχόμενους να σταματήσουν για να τσιμπήσουν ή να πιουν κάτι.

IMG_5598.jpg


Διάσπαρτα τσαντίρια ήταν αυτό που αντικρύσαμε. Δεν μάθαμε περισσότερα ούτε κι αλληλεπιδράσαμε ιδιαίτερα. Απέφευγαν τη φωτογράφηση (η τουλάχιστον έδειχναν να την ανέχονται έναντι αμοιβής) και η έννοια τους ήταν να μας πουλήσουν κάποια κοσμήματα.
Εδώ, ο hydronetta κάνει τον αδιάφορο, προκειμένου να μπορέσω εγώ να φωτογραφήσω την κυρία...

IMG_5721.jpg


Ο οδηγός μας έταξε και μπάνιο στην Ερυθρά Θάλασσα σε οργανωμένη πλαζ. Από τις εκφράσεις του προσώπου του έδειχνε ενθουσιώδης, κάτι που θα συμμεριζόμουν αν δεν είχα δει ποτέ στη ζώη μου θάλασσα και παραλίες.
Το θέρετρο ήταν το απόλυτο decadence με εικόνα εγκατάλειψης.
Η πλαζ ασχολίαστη και το μπάνιο απλώς υποφερτό σε μια παραλία που έπρεπε να περπατάς να περπατάς μέχρι να βουτήξεις και το κεφάλι σου στο νερό.
Δεν ήταν κι η καλύτερη επιλογή σε μια ακτογραμμή που θαυμάζεται ακόμα και για το κοραλλιογενή βυθό της.
Ούτε φωτογραφία δεν τράβηξα....
Αφού εσύ δεν σκέφτεσαι τους αναγνώστες σου, τι να κάνω, με την άδειά σου, να τους δώσω μιαν ιδέα...

IMG_5730.jpg

Η παραλία είχε προσδοκίες να εξελιχθεί σε μέγα τουριστικό προορισμό. Δυστυχώς, αυτές για την κατασκευή resort έμπλεξαν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και βούλιαξαν στα αβαθή... περιοριζόμενες σε αυτό:

IMG_5732.jpg




Η κομψή χαμογελαστή παιδούλα με τα λιγοστά αγγλικά της μας κάλεσε στο εσωτερικό του σπιτιού να μας κεράσουν ένα καφέ.
Το εξωτερικό του σπιτιού...

IMG_5846.jpg

Περιμένει ντροπαλά να δει αν θα δεχτούμε την πρόσκληση...

Ήταν από κείνα τα μικρά κι απαναπάντεχα που κάνουν ένα ταξίδι να χαράσσεται στη μνήμη ανεξίτηλα!
Προσωπικά, εμένα με συγκλόνισε. Όποτε φέρνω το γεγονός στη μνήμη μου, έρχονται μαζί και δάκρυα στα μάτια.

Τα παιδιά αυτά, αδέλφια και ξαδέλφια, ορφανά από γονείς που είτε σκοτώθηκαν στον πόλεμο είτε πέθαναν από κάποια αρρώστια εξ αιτίας του, έχοντας μόνο μια θεία που δουλεύει σ'ένα εργοστάσιο (αν θυμάμαι καλά) για ένα μεροκάματο της πείνας και τη βλέπουν μια ή δυο φορές την εβδομάδα, μένουν στα χαλάσματα, μαγειρεύουν, τρώνε (ό,τι τρώνε), πίνουν, κοιμούνται, διαβάζουν σε μια τρύπα 2χ3 και όμως είναι πρόθυμα να μοιραστούν με δυο ξένους τις 2 (ναι, 2) ιντζέρες τους και τη μια χούφτα σκόνη (ναι, μια χούφτα μόνο) κεχρί που θα τρώγανε το βράδυ - οι τέσσερις τους.

Και με μάτια που λάμπουν σου δείχνουν κάτι παλιόχαρτα, κομμάτια από σκισμένα φύλλα εφημερίδας, στο λευκό περιθώριο των οποίων κρατούν σημειώσεις στο σχολείο, τις αγγλικές λέξεις που μαθαίνουν εκεί, κι εκείνες που έμαθαν από εμάς. Και η μεταξύ τους αγάπη και η δίψα τους για ζωή, για γνώση, για επικοινωνία, είναι τέτοια που κάνει όλα τ'άλλα να φαίνονται τόσο ασήμαντα...

Και μόνο για το προνόμιο να ζήσω αυτές τις στιγμές, μ' αυτά τα παιδιά, άξιζε το ταξίδι στην Ερυθραία.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Έγραψες babaduma. Μου έφερες στο μυαλό όλες τις λεπτομέρειες για τα παιδιά
Ναι το ομολογώ ότι ένα μικρό υπνάκο τον είχα πάρει στο αμάξι...
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.209
Μηνύματα
883.799
Μέλη
38.904
Νεότερο μέλος
pstrougaris@yahoo

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom