Ιράν Πέντε Γιουνανί στη χώρα των Φαρσί!

dimosf

Member
Μηνύματα
2.302
Likes
5.887
Ταξίδι-Όνειρο
ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Από το τζάμι χαζεύαμε τις εικόνες της πόλης.


Πάρκα, μεγάλα και σκιερά,


τοιχογραφίες (γκράφιτι) στις μάντρες των κτιρίων (μη φανταστεί κανείς γκράφιτι σαν και αυτά που βλέπουμε εμείς. Είναι φανερό πως είναι κατευθυνόμενα μιας και προπαγανδίζουν τα του καθεστώτος). Είδαμε κιόλας μια εικόνα που στην Τεχεράνη είχα δει μόνο φευγαλέα και που θα βλέπαμε σε όλο το ταξίδι μας, ακόμα και στο μικρότερο χωριό.


Μεγάλα πορτρέτα (φωτογραφίες ή ζωγραφισμένα) νεαρών αντρών, πεσόντων κατά τη διάρκεια του Ιρακινοϊρανικού πολέμου. Είναι οι Μάρτυρες αυτής της χώρας! Είναι ένα θέαμα εντυπωσιακό και συνάμα σε σοκάρει!

Καταλήξαμε για καφέ σε μια καφετέρια, τελείως δυτικού τύπου. Παραγγείλαμε και περιμέναμε. Μέχρι όμως να έρθουν τα καφεδάκια μας και να τα πιούμε, ας πούμε δυο λόγια για τον ενδυματολογικό κώδικα στη χώρα αυτή. Ο κώδικας αυτός ισχύει υποχρεωτικά και για τους τουρίστες.

Για τους άντρες τα πράγματα είναι σχετικά εύκολα. Φοράνε ότι και σε όλο τον κόσμο. Μόνη υποχρέωση το μακρύ παντελόνι και πάνω τα μανίκια (μακριά ή κοντά αδιάφορο).

Για τις γυναίκες τώρα τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, ειδικά το καλοκαίρι. Παντελόνι μακρύ ή μακριά φούστα, μακριές μπλούζες ή πανωφόρια με μακριά μανίκια (απαγορεύονται αυστηρά τα κοντομάνικα) και το κεφάλι καλυμμένο.


Μια συνηθισμένη εικόνα είναι το τσαντόρ. Συνήθως μαύρο, καλύπτει όλο το σώμα αφήνοντας εκτεθειμένο το πρόσωπο και τους καρπούς (είδα όμως γυναίκες να φορούν γάντια αν και δεν είναι υποχρεωτικό). Εναλλακτικά το κεφάλι πρέπει να καλύπτεται από μαντήλα. Με τη μαντήλα τα πράγματα έχουν χαλαρώσει αρκετά, αν συγκρίνω με τις περιγραφές αυτών που πήγαν κάποια χρόνια πριν.


Μπαίνοντας στους Κήπους Eram, έφευγε μια παρέα γυναικών (οι γυναίκες του Σιράζ έχουν τη φήμη των πιο φιλελεύθερων ενώ αντίθετα στις υπόλοιπες πόλεις είδαμε πολύ τσαντόρ). Μπορούσες να δεις όλους τους τρόπους που φορούν τη μαντήλα στο κεφάλι τους. Έτσι θα δει κανείς γυναίκες με μαντήλι φορεμένο σαν τσαντόρ (η κυρία αριστερά) και άλλες που το μαντήλι ακροβατεί στο πίσω μέρος του κεφαλιού, συνήθως πάνω σε έναν κότσο (η κυρία στο κέντρο με το μωβ μαντήλι).

Οι Ιρανές είναι γενικά όμορφες και έχουν πολύ όμορφα μαύρα μάτια! Το ξέρουν και κάνουν ότι μπορούν για να τονίσουν αυτό το χαρακτηριστικό τους. Φτιάχνουν τα φρύδια τους (κοντυλογραμμένα) βάφονται όμορφα και γενικά περιποιούνται το μόνο μέρος του σώματός τους που φαίνεται!


Εν τω μεταξύ ήρθε ο τούρκικος που παράγγειλα. Γενικά πίνω τον καφέ μου σκέτο και πολύ (μα πάρα πολύ) βαρύ! Πρώτη φορά ήπια καφέ «πιλάφι» (!!!!!!!!!!). Το κατακάθι ήταν το μισό φλιτζάνι (!!). Οι υπόλοιποι πήραν εσπρέσο. Κάτσαμε πάνω από μισή ώρα με κουβεντούλα πάνω από τον καφέ και αποφασίσαμε να πάμε για φαΐ μιας και η ώρα είχε περάσει πολύ.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Οι Ιρανές είναι γενικά όμορφες και έχουν πολύ όμορφα μαύρα μάτια! Το ξέρουν και κάνουν ότι μπορούν για να τονίσουν αυτό το χαρακτηριστικό τους. Φτιάχνουν τα φρύδια τους (κοντυλογραμμένα) βάφονται όμορφα και γενικά περιποιούνται το μόνο μέρος του σώματός τους που φαίνεται!
Εμείς καταλήξαμε ότι ο Αλί, ο γαμπρός του Μωάμεθ, ο πρώτος Ιμάμης των σιιτών φταίει. Από κεί είναι τα γονίδια. Δεν είδατε τις αφίσες του; Τετοια ματόκλαδα…

 

dimosf

Member
Μηνύματα
2.302
Likes
5.887
Ταξίδι-Όνειρο
ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Εμείς καταλήξαμε ότι ο Αλί, ο γαμπρός του Μωάμεθ, ο πρώτος Ιμάμης των σιιτών φταίει. Από κεί είναι τα γονίδια. Δεν είδατε τις αφίσες του; Τετοια ματόκλαδα…
Λες ε!! Τώρα που το λες. Και βέβαια το είδαμε το πορτραίτο αλλά δεν πήγε ο νους μου.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Επί τη ευκαιρία, τέτοιες "χαλαρές" ιρανές είχαμε συναντήσει στο Masuleh στο βορρά που είχαν έρθει εκδρομή προφανώς από Τεχεράνη. Μετά από τόσο τσαντόρ στυλ καλογραιών κάναμε χαβαλέ ότι είναι κίνδυνος για τα χριστά ήθη του τόπου και τις καταδικάζαμε μετα… βδελυγμίας (αστειευόμενοι πάντα)
Εκεί φαίνεται πόσο αυτό το dress code των μουλάδων έχει κατσικωθεί παρά τη θέλησή τους σε πολλές ιρανές. Καμία σχέση με την Αραβία όπου ούτε τα ακροδάκτυλα δεν έβλεπες. Πόσο μάλλον να τους απευθύνεις το λόγο, κάτι που δεν ίσχυε τόσο αυστηρά στο Ιράν.
Και στους άνδρες υπήρχαν μερικοί με πιο σύγχρονα κουρέματα και ανάλογο ντύσιμο με τζιν.
 

dimosf

Member
Μηνύματα
2.302
Likes
5.887
Ταξίδι-Όνειρο
ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Το πόσο τους έχει κατσικωθεί φαίνεται πολύ έντονα στο αεροπλάνο της μετάβασης. Σε μια πτήση που δεν έπεφτε καρφίτσα ήταν δεν ήταν 2-3 με μαντίλα από πριν. Σχεδόν το σύνολο των γυναικών εκεί μέσα ήταν Ιρανές.
 

dimosf

Member
Μηνύματα
2.302
Likes
5.887
Ταξίδι-Όνειρο
ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Μπήκαμε και πάλι στο βανάκι μας και πήγαμε σε ένα εστιατόριο. Απ’ έξω δεν φαίνεται πόσο μεγάλο είναι μέσα, μιας και η κύρια αίθουσα είναι ημιυπόγεια.


Μπαίνοντας, αριστερά είναι ένα μεγάλο τραπέζι «υπερπαραγωγή»(!!). Ίσως είναι για την πρωτοχρονιά τους.


Δεξιά υπάρχει ένα χτιστό φουρνάκι και κάποιος έφτιαχνε τα «ψωμιά» που σερβίρουν και τα έψηνε επί τόπου.


Κατεβήκαμε τα λίγα σκαλιά, βρήκαμε ένα τραπέζι και κάτσαμε. Το περιβάλλον είναι αρκετά όμορφο. Με τη βοήθεια του ξεναγού μας παραγγείλαμε.


Σούπα, κεμπάπ, σουβλάκια κοτόπουλο και μια καπνιστή μελιτζανοσαλάτα με καραμελωμένα τηγανιτά κρεμμύδια από πάνω. Για άλλη μια φορά όλα ήταν μπουκιά και συχώριο!!
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Μου δημιουργείς μεγάλη νοσταλγία…. και χαίρομαι διπλά που η ιστορία σου είναι ένα ακόμα κίνητρο για πολλούς να προγραμματίσουν ένα ταξίδι εκεί.
 

dimosf

Member
Μηνύματα
2.302
Likes
5.887
Ταξίδι-Όνειρο
ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Χορτασμένοι μπήκαμε και πάλι στο βανάκι μας για να συνεχίσουμε με κάποια από τα καλούδια της Περσικής αυτής πόλης του νότου. Σε λίγο φτάσαμε στο κέντρο, πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μας, για να δούμε τα αξιοθέατα που βρίσκονται εκεί.


Μας άφησε έξω από το κάστρο της πόλης, το Arg-e Karim Khan. Το όνομά του υποδηλώνει τον ιδρυτή του τον Σάχη Karim Khan (βασίλεψε από το 1751 ως το 1779), ιδρυτή της δυναστείας Zand, του 18ου αι. Ήταν το παλάτι του, μιας και είχε κάνει το Σιράζ πρωτεύουσα του βασιλείου του. Φτιάχτηκε το 1766-67 και ο Σάχης χρησιμοποίησε τους καλύτερους αρχιτέκτονες και τα καλύτερα υλικά της εποχής. Στη διάρκεια της επόμενης δυναστείας των Qajar, ήταν η έδρα του τοπικού κυβερνήτη ενώ στα χρόνια της τελευταίας δυναστείας των Παχλεβί, μετατράπηκε σε φυλακή.


Η εξωτερική διακόσμηση με τούβλα, στο χρώμα της άμμου είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή.


Πάνω από την κεντρική πύλη υπάρχει μια πολύχρωμη απεικόνιση από κεραμικά πλακάκια του ήρωα της Πέρσικης μυθολογίας Rostam, σε ένα από τους άθλους του.

Ο Rostam είναι κάτι σαν τον δικό μας Ηρακλή και τα κατορθώματα του καταγράφηκαν τον 10ο αι. από τον ποιητή Φερντουσί στο τεραστίων διαστάσεων έπος του, Shahnameh. Το έπος αυτό είναι το εθνικό έπος των Περσών και με του 60.000 (!!) στίχους του είναι το μακρύτερο έπος στον κόσμο που γράφτηκε από έναν ποιητή και περιγράφει την «ιστορία» της Περσίας από την αυγή του κόσμου μέχρι τον ερχομό του Ισλάμ, τον 7ο αι. Τιμάται και από τις γειτονικές στο Ιράν χώρες, μιας και αφορά κομμάτι της ιστορίας και αυτών των λαών.

Κλείνοντας τη μυθολογικά αυτή παρένθεση να έρθουμε στο κάστρο, στο οποίο μπήκαμε πληρώνοντας και εδώ το σχετικό εισιτήριο. Τα κτίρια βρίσκονται όλα στην περίμετρο


ενώ το μεγαλύτερο μέρος καταλαμβάνουν κήποι με αυλάκια για τρεχούμενα νερά (όταν πήγαμε ήταν στεγνά).


Απέναντι από την πύλη είναι το παλάτι του Σάχη.


Έχει δωμάτια το ένα δίπλα στο άλλο, κάποια με ότι έχει απομείνει από όμορφες τοιχογραφίες, εσοχές σαν Μιχράμπ


και εντυπωσιακά βιτρό.


Ακριβώς στη μέση του παλατιού υπάρχει μια μεγάλη σκεπαστή βεράντα με ξύλινες, σκαλιστές κολώνες. Από αυτή τη βεράντα ο Σάχης απολάμβανε τους κήπους και τη δροσιά των νερών. Τα δωμάτια σήμερα είναι τα περισσότερα άδεια.


Σε κάποια γίνονται προσωρινές εκθέσεις και σε ένα υπάρχει μια παράσταση με κούκλες.


Σε αυτήν απεικονίζεται ο Σάχης καθισμένος στο θρόνο του και γύρω του ο Πρωθυπουργός του, διάφοροι υπουργοί, ο γραμματέας του και μπροστά του υποβάλλει σέβη κάποιος δυτικοευρωπαίος. Σύμφωνα με την ιστορία πρόκειται για κάποιον Γάλλο έμπορο που έχει έρθει να κάνει κάποια εμπορική συμφωνία με τον Σάχη. Ακολουθεί ένας διάλογος (όπως μας το αφηγήθηκε ο ξεναγός μας):

Σάχης: Τι θέλετε να μας πουλήσετε;

Έμπορος: Πορσελάνες!

Σάχης: Θέλω να τις δω.

Ο έμπορος του προσφέρει ένα θαυμάσια στολισμένο πορσελάνινο μπωλ που του το γεμίζει με νερό. Ο Σάχης πίνει και το αφήνει να πέσει. Φυσικά γίνεται θρύψαλα.

Σάχης: Πολύ εύθραυστο υλικό. Φέρε ένα από τα δικά μας,

γυρνά και λέει στον υπουργό του. Αμέσως φέρνουν ένα μεταλλικό. Ακολουθεί η ίδια διαδικασία, αλλά φυσικά όταν αυτό πέφτει κάτω μένει άθικτο.

Σάχης: Όπως βλέπετε τα δικά μας είναι καλύτερα. Δεν με ενδιαφέρουν τα εμπορεύματά σας.

Ο Σάχης ήταν «γάτα» και είχε αντιληφθεί πως οι Ευρωπαίοι εκείνου του καιρού είχαν αρχίσει να βάζουν πόδι στα γύρω βασίλεια και αυτό το έκαναν αρχικά μέσω του εμπορίου.

Απέναντι και δεξιά από το παλάτι, στην πλευρά της πύλης (στη γωνία αριστερά της μπαίνοντας) κατεβήκαμε λίγα σκαλιά και βρεθήκαμε στο παλιό Χαμάμ.


Είναι εξαιρετικά εντυπωσιακό με διακόσμηση στους τοίχους, που φαίνεται να είναι φτιαγμένη με την τεχνική του σγκράφιτο με μαύρο και κόκκινο χρώμα. Έχει αρκετούς χώρους,


εντυπωσιακά κιονόκρανα


και γούρνες απ' όπου ανέβλυζε το ζεστό νερό.
 

GTS

Member
Μηνύματα
6.800
Likes
18.736
Και στο δρόμο γύρω από το κάστρο, το μαγαζί που φτιάχνει ένα από τα καλύτερα παγωτά που έχετε φάει ποτέ..
 

dimosf

Member
Μηνύματα
2.302
Likes
5.887
Ταξίδι-Όνειρο
ΝΟΡΒΗΓΙΑ-ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ
Και στο δρόμο γύρω από το κάστρο, το μαγαζί που φτιάχνει ένα από τα καλύτερα παγωτά που έχετε φάει ποτέ..
Δυστυχώς δεν το πήραμε χαμπάρι και χάσαμε την ευκαιρία. Την επόμενη φορά!
 
  • Like
Reactions: GTS

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.237
Μηνύματα
884.544
Μέλη
38.926
Νεότερο μέλος
marianna98

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom