Αργεντινή Χιλή Παταγονία Χειμώνα vs Καλοκαίρι

orestcrete

Member
Μηνύματα
2.813
Likes
11.685
Επόμενο Ταξίδι
Iceland
Ταξίδι-Όνειρο
New Zealand
Πριν αρχίσουν να ξεθωριάζουν οι εικόνες και τα συναισθήματα, θέλω να μοιραστώ τις εμπειρίες μου από την Παταγονία, όπως τη γνώρισα φέτος τον Αύγουστο αλλά και παλαιότερα, τον Ιανουάριο του 2023. Θυμάμαι τον εαυτό μου τη πρώτη φορά που την επισκέφτηκα που έλεγα, πως θα είναι η κατάσταση τον χειμώνα και να που φέτος το κατάφερα. Έχοντας δει την ίδια γη και στις δύο εποχές, στον χειμώνα και στο καλοκαίρι της,μπορώ να κάνω μια σύγκριση που, αν μη τι άλλο, με βοήθησε να την καταλάβω καλύτερα.

Ο Καιρός:
Η πιο μεγάλη και προφανής διαφορά, φυσικά, είναι ο καιρός. Τον χειμώνα, οι θερμοκρασίες αλλάζουν ανάλογα με την περιοχή, παίζοντας συνήθως από λίγο κάτω έως λίγο πάνω από το μηδέν. Δεν είναι σπάνιο να ξυπνήσεις με παγετό, αλλά ούτε και να δεις το θερμόμετρο να βουτάει δραματικά. Κι όμως, μιλάμε για την Ουσουάια, τη νοτιότερη πόλη του κόσμου, στο όριο του 54ου με 55ου νότιου παράλληλου. Αν το φέρουμε στον “καθρέφτη” του βόρειου ημισφαιρίου, θα μιλάγαμε για γεωγραφικά πλάτη τύπου Εδιμβούργου και Κοπεγχάγης. Και αντίστοιχα, το Ελ Καλαφάτε ή το Τόρρες ντελ Πάινε βρίσκονται εκεί που στον βορρά θα ήταν οι Βρυξέλλες ή η Φρανκφούρτη. Άρα, εύκολα καταλαβαίνει κανείς γιατί δεν συνηθίζουν να ζουν ακραίους χειμώνες με πολικές θερμοκρασίες.

Το καλοκαίρι, από την άλλη, δεν έρχεται ποτέ με τον καύσωνα που έχουμε συνδέσει με τον όρο. Οι μέρες κυμαίνονται γύρω στους 20 βαθμούς, με σπάνιες εξαιρέσεις που πλησιάζουν τους 30. Ένα καλοκαίρι που θυμίζει περισσότερο Ισλανδία ή Νορβηγία. Θυμάμαι χαρακτηριστικά, όταν βρέθηκα στην Ουσουάια στις 5 Ιανουαρίου (ημερομηνία που για εμάς αντιστοιχεί με αρχές Ιουλίου) ξύπνησα το πρωί και έβλεπα ψιλόχιονο να πέφτει. Στις μέρες που έμεινα εκεί, η θερμοκρασία έφτασε το πολύ τους 15 βαθμούς. Αντίστοιχα, τώρα τον Αύγουστο, που για εκείνους σημαίνει χειμώνας, το θερμόμετρο έπαιζε ανάμεσα σε -2 και +5. Δηλαδή, η διαφορά ανάμεσα στις δύο εποχές δεν είναι και τόσο μεγάλη όσο ίσως θα περίμενε κανείς, η Παταγονία παραμένει γη με ήπιο καλοκαίρι και “μαλακό” χειμώνα, αλλά πάντα με την αίσθηση του άκρου του κόσμου.

Ο τουρισμός:
Στο κομμάτι του τουρισμού, η Ουσουάια παραμένει ζωντανός προορισμός ακόμα και τον χειμώνα, κυρίως χάρη στα χιονοδρομικά της κέντρα. Επομένως, η Ουσουάια τον χειμώνα μένει ζωντανή, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Εκεί θα δεις πλήθη Αργεντίνων και Βραζιλιάνων να καταφθάνουν για σκι και snowboard, γεμίζοντας τις πίστες και τα σαλέ. Παρ’ όλα αυτά, η εικόνα της πόλης είναι διαφορετική σε σχέση με το καλοκαίρι: οι πεζοπορίες χάνουν τη δυναμική τους, οι τουρίστες που τις τολμούν είναι αισθητά λιγότεροι και σχεδόν αποκλειστικά από Λατινική Αμερική ή ΗΠΑ. Τις μέρες που έμεινα εκεί, ήμουν κυριολεκτικά ο μοναδικός Ευρωπαίος που συνάντησα.

Επιπλέον, τον χειμώνα δεν υπάρχει καθόλου ο τουρισμός της κρουαζιέρας. Τα μεγάλα πλοία αρχίζουν δρομολόγια προς Ανταρκτική και νησιά τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου. Το ίδιο ισχύει και με τις εκδρομές στους πιγκουίνους, αφού δεν βρίσκονται στην περιοχή αυτή την περίοδο, οι εκδρομές προς Isla Martillo ή Puerto Williams δεν προσφέρονται. Έτσι, η πόλη παραμένει αρκετά ζωντανή αλλά με διαφορετικό χαρακτήρα: πιο ήρεμη, πιο «τοπική». Πολλά καταλύματα είναι ανοιχτά και σε αρκετά ελκυστικές τιμές, όμως η ενοικίαση αυτοκινήτου αποδείχθηκε πρόκληση. 6 στα 10 γραφεία ήταν κλειστά∙ μόνο τα μεγάλα διεθνή ονόματα (Hertz, Sixt, Alamo, Enterprise) λειτουργούσαν, κι εγώ τελικά δεν κατάφερα να βρω αμάξι.

Το καλοκαίρι, βέβαια, η εικόνα είναι τελείως διαφορετική. Ακόμα και για hostel χρειάζεται κράτηση αρκετές μέρες πριν, καθώς η διαθεσιμότητα είναι περιορισμένη. Υπάρχει αρκετή κίνηση στα μαγαζιά και τα εστιατόρια, ενώ και τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα εξαφανίζονται γρήγορα αν δεν κινηθείς εγκαίρως.


Στο Ελ Τσαλτέν, η διαφορά μεταξύ των εποχών είναι ακόμα πιο έντονη. Τον χειμώνα η μικρή πόλη που στηρίζεται αποκλειστικά στον πεζοπορικό τουρισμό, μοιάζει σχεδόν έρημη: γύρω στο 80% των καταλυμάτων ήταν κλειστά, και από εστιατόρια μέτρησα μόνο τρία ανοιχτά. Το ένα μάλιστα ήταν 24ωρο, στο ράντσο όπου έμενα, κάτι που αποδείχθηκε εξαιρετικά βολικό. Το καλοκαίρι, όμως, το σκηνικό αλλάζει άρδην. Η κράτηση στα καταλύματα θέλει πολλές μέρες πριν, και η είσοδος στο Los Glaciares National Park γίνεται με εισιτήριο.

Στο Ελ Καλαφάτε, η ζωντάνια υπάρχει και στις δύο εποχές, όμως το καλοκαίρι η πόλη πραγματικά σφύζει από ζωή. Περισσότερος κόσμος, περισσότερη κίνηση, περισσότερη ενέργεια, μια αίσθηση ότι όλη η Παταγονία συγκεντρώνεται εκεί για να δει τον θρυλικό παγετώνα Περίτο Μορένο. Παρομοια κατασταση και στο Torres Del Paine.


Τοπία:
Κι αν ο καιρός και ο τουρισμός έχουν τις διαφορές τους, το μεγάλο κεφάλαιο της Παταγονίας είναι, χωρίς αμφιβολία, τα τοπία. Και εδώ η σύγκριση ανάμεσα σε χειμώνα και καλοκαίρι έχει μια ιδιαίτερη μαγεία.

Όπως ανέφερα, ο χειμώνας δεν είναι ακραίος. Αν βρεθείς εκεί τον Αύγουστο, δηλαδή τον «Φεβρουάριο» του δικού μας ημερολογίου, θα βρεις αρκετό χιόνι στα βουνά και στα μονοπάτια, αλλά συνήθως ο βαρύς χειμώνας έχει ήδη περάσει. Αυτό σημαίνει πως η φύση είναι ακόμη ντυμένη στα λευκά, χωρίς όμως να σε εγκλωβίζει. Τα βουνά παραμένουν χιονισμένα και στις δύο εποχές, με τη διαφορά ότι τον χειμώνα το χιόνι κατεβαίνει χαμηλότερα, συναντώντας τοπία από τα 300-400 μέτρα υψόμετρο και πάνω. Το καλοκαίρι, αντίθετα, τα χιονισμένα σημεία ξεκινούν πιο ψηλά, περίπου από τα 1200-1500 μέτρα, ανάλογα πάντα με τη γεωγραφία της περιοχής.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι δρόμοι παραμένουν συνήθως καθαροί και η πρόσβαση δεν είναι πρόβλημα. Η πεζοπορία δεν απαγορεύεται τον χειμώνα, εκτός αν τύχεις σε μέρες με έντονη χιονόπτωση. Στην πραγματικότητα, υπάρχει μια διαφορετική αίσθηση περιπέτειας: περπατάς σε μονοπάτια όπου τα δέντρα είναι σκεπασμένα με πάγο, τα ποτάμια τρέχουν πιο αργά ή έχουν παγώσει στις όχθες, και ο αέρας είναι κοφτερός αλλά καθαρός. Το τοπίο μοιάζει σχεδόν σκανδιναβικό, αλλά με τα απότομα παταγονικά βουνά να δίνουν μια δραματική, άγρια όψη. Και όλα αυτά σε συνδυασμό με την αίσθηση της ερήμου στα σημεία που τα guanacos τρέχουν ανέμελα ψάχνουν για τροφή, να κάνει τον συνδυασμό ακαταμάχητο.

Το καλοκαίρι, η εικόνα αλλάζει. Η φύση δείχνει πιο «πράσινη», τα λιβάδια γεμίζουν με λουλούδια, τα ποτάμια φουσκώνουν από τα λιωμένα χιόνια, και το μπλε των λιμνών και των παγετώνων φαίνεται πιο ζωντανό κάτω από τον ήλιο. Ο ουρανός καθαρίζει πιο συχνά, δίνοντάς σου εκείνες τις καθαρές, ατελείωτες θέες που φτάνουν μέχρι τον ορίζοντα. Το φως του καλοκαιριού απλώνεται για πολλές ώρες, κάνοντας την ημέρα να μοιάζει ατελείωτη, κάτι που δίνει χρόνο για πεζοπορίες μεγάλης διάρκειας.

Η ουσία είναι πως είτε βρεθείς χειμώνα είτε καλοκαίρι, η Παταγονία δεν χάνει τίποτα από το μεγαλείο της. Απλώς, κάθε εποχή τη δείχνει με διαφορετικό πρόσωπο: τον χειμώνα πιο ήσυχη, μυστήρια και παγωμένη∙ το καλοκαίρι πιο ανοιχτή, ζωντανή και φωτεινή. Σε κάθε περίπτωση, τα βουνά, οι παγετώνες και οι απέραντες πεδιάδες σε κάνουν να νιώθεις μικρός μπροστά στο μεγαλείο της φύσης.

Ο σκοπός αυτού του τοπικ δεν είναι να βγάλω «ετυμηγορία» για το αν αξίζει περισσότερο η Παταγονία τον χειμώνα ή το καλοκαίρι. Αντίθετα, θα ήθελα πολύ να ακούσω και τις δικές σας εμπειρίες και ερωτήσεις. Όσοι έχετε βρεθεί στην άκρη του κόσμου, ποια εποχή σας κέρδισε περισσότερο; Πώς βιώσατε τα τοπία, τις πεζοπορίες, την ατμόσφαιρα της κάθε πόλης;

Για μένα, το να επισκεφτείς την Παταγονία είναι εμπειρία ζωής, ανεξάρτητα από την εποχή. Απλώς, κάθε φορά ανοίγεται μπροστά σου μια άλλη «εκδοχή» της ίδιας γης. Θα επανέλθω σύντομα με περισσότερες φωτογραφίες.

Laguna Esmeralda καλοκαίρι

IMG_8829.jpg


Laguna Esmeralda χειμώνα

IMG_3386.jpg
 
Last edited:

orestcrete

Member
Μηνύματα
2.813
Likes
11.685
Επόμενο Ταξίδι
Iceland
Ταξίδι-Όνειρο
New Zealand
Laguna Esmeralda, Ushuaia: Χειμώνας vs Καλοκαίρι

Η πεζοπορία προς τη Laguna Esmeralda είναι ίσως η πιο δημοφιλής στην περιοχή της Ushuaia, και όχι άδικα. Η διαδρομή είναι σχετικά εύκολη, περίπου 9 χλμ (πήγαινε–έλα), μέσα σε υπέροχο παταγονικό τοπίο: δάση, ποτάμια, τύρφη και στο τέλος η μαγευτική λίμνη με τα τιρκουάζ νερά.
Αυτό που κάνει τη διαδρομή μοναδική είναι το πόσο διαφορετική εμπειρία προσφέρει ανάλογα με την εποχή.

IMG_8804.jpg


IMG_3339.jpg


Καλοκαίρι: (Νοέμβριος/Μάρτιος)

Το μονοπάτι είναι πιο βατό, χωρίς χιόνι, και τα χρώματα της φύσης είναι εκπληκτικά, πράσινα δάση, λουλούδια και καθαρή θέα στις κορυφές.

IMG_8880.jpg


IMG_8894.jpg

Ωστόσο, το έδαφος είναι πολύ λασπώδες λόγω του ότι έχουν λιώσει τα χιόνια και βρέχει και αρκετά συχνά, οπότε καλό είναι να έχεις αδιάβροχες μπότες.
IMG_8900.jpg


1761514469102.png


Η λίμνη έχει αυτό το έντονο σμαραγδί χρώμα που δικαιολογεί απόλυτα το όνομά της.

IMG_8863.jpg


Είναι επίσης η εποχή με περισσότερο κόσμο, οπότε αν πας αργά μέσα στη μέρα, δύσκολα θα βρεις ησυχία στο τέλος της διαδρομής.

Χειμώνας: (Ιούνιος/Σεπτέμβριος)

Εντελώς διαφορετικός κόσμος. Αρχικά, η μέρα είναι αισθητά πιο μικρή, ξημερώνει κάπου στις 9 το πρωί και βραδιάζει κατά τις 18:30-19:00, επομένως για να βγει η διαδρομή με άνεση, πρέπει να είσαι στην είσοδο του μονοπατιού μέχρι τις 9:30-10.

IMG_3388.jpg


Το τοπίο είναι ολόλευκο, και η λίμνη παγωμένη, μπορείς να περπατήσεις πάνω της, έφτασα μέχρι την άλλη άκρη της λίμνης το οποίο έδωσε μια τελείως διαφορετική αίσθηση της διαδρομής.

IMG_3481.PNG


IMG_3381.jpg


Το μονοπάτι είναι καλυμμένο με χιόνι και συνήθως χρειάζεσαι crampons ή snowshoes. Στην είσοδο του μονοπατιού υπάρχουν πωλητές για να τα προμηθευτείς, εγώ νοίκιασα crampons, αλλά θεωρώ ότι θα το έβγαζα και χωρίς.

IMG_3334.jpg


IMG_3341.jpg



IMG_3355.jpg

Η σιωπή είναι εντυπωσιακή και η εμπειρία πολύ πιο μοναχική και μαγική.

IMG_3428.jpg


IMG_3395.jpg

Συμπέρασμα:

Το καλοκαίρι προσφέρει ζωή, χρώμα και ευκολία.
Ο χειμώνας, σιωπή, απομόνωση και μαγεία.

Και οι δύο εκδοχές της Laguna Esmeralda είναι αξέχαστες, απλώς δείχνουν δύο πρόσωπα της ίδιας Παταγονίας: το φωτεινό και το άγριο, το ζεστό και το παγωμένο.
Όποια εποχή κι αν διαλέξεις, η διαδρομή αυτή θα σε κάνει να νιώσεις πραγματικά πως βρίσκεσαι στο τέλος του κόσμου.

Έχοντας δει πρώτα τη καλοκαιρινή εκδοχή πρώτα, νομίζω ότι η χειμερινή εκδοχή μου άρεσε λίγο περισσότερο. Εάν είχα κάνει το ανάποδο, πιστεύω ότι η καλοκαιρινή εκδοχή την ώρα που φτάνεις στη λίμνη, θα με άφηνε πλήρως άφωνο.

dji_fly_20230105_115508_924_1672930521277_photo_optimized_Original.JPG
 

orestcrete

Member
Μηνύματα
2.813
Likes
11.685
Επόμενο Ταξίδι
Iceland
Ταξίδι-Όνειρο
New Zealand
Βλέπετε τι καιρό κάνει αυτές τις μέρες στην Παταγονία; Στο Los Glaciares και στο Torres del Paine γίνεται της… κακοκαιρίας. Άνεμοι 11–12 μποφόρ, ριπές κοντά στα 200 χλμ, βροχές, χιόνια.. Και μιλάμε για μέσα Νοεμβρίου. Το Los Glaciares έχει κλείσει και στο Torres ακούστηκε δυστυχώς για δύο νεκρούς Μεξικανούς.

https://www.reuters.com/sustainabil...gonian-snowstorm-two-reported-dead-2025-11-18

El Parque Nacional Los Glaciares cerrará todas sus áreas este lunes por los vientos extremos

Σκεφτείτε δηλαδή ότι βρισκόμαστε στα μέσα Νοεμβρίου, σαν να λέμε στα μέσα Μαϊου στην Ευρώπη.

Έχω κάνει και τις δύο κλασικές πεζοπορίες εκεί: τη βάση των Torres στο καλοκαίρι τους και τη Laguna de los Tres φέτος τον Αύγουστο, στον χειμώνα τους. Οι δυο πεζοπορίες έχουν αρκετά κοινά στοιχεία, τα πρώτα περίπου 10 χιλιόμετρα είναι σχετικά βατά και στα δύο hikes, με κάνα 500άρι υψομετρική, ομαλό μονοπάτι και γενικά «πάει». Μετά όμως στα τελευταία 2 km ρίχνουν την παραδοσιακή παταγονική ανηφόρα: 500+ μέτρα σχεδόν μονοκοπανιά, κομμάτια που θέλουν σκαρφάλωμα, και γενικά απότομη αλλαγή ρυθμού.

IMG_7150.PNG


IMG_7149.PNG


Το άλλο κοινό τους, και ίσως το πιο ωραίο, είναι πως και τα δύο hikes καταλήγουν σε πύργους που υψώνονται απότομα πάνω από τις λίμνες.
Στο Torres del Paine είναι οι τρεις χαρακτηριστικοί γρανιτένιοι Πύργοι, σχεδόν κάθετοι, από τα πιο αναγνωρίσιμα τοπία της Παταγονίας.

Στο Los Glaciares, η Laguna de los Tres σε φέρνει μπροστά στο Fitz Roy και τα satellite peaks του, που επίσης σχηματίζουν μια σειρά από ορθοπλαγιές/πύργους από γρανίτη, απίστευτα εντυπωσιακούς ειδικά με καθαρό καιρό.

Κάτι ακόμα που έχουν κοινό τα δύο hikes είναι ότι οι λίμνες τους βρίσκονται σε παρόμοιο υψόμετρο. Η Laguna de los Tres είναι στα 1.080 μ., ενώ η βάση των Torres είναι γύρω στα 900-1.000 μ., οπότε μιλάμε ουσιαστικά για ίδιο υψομετρικό “περιβάλλον”. Αυτό σημαίνει και παρόμοιες εποχικές συνθήκες, τόσο το καλοκαίρι τους όσο και τον χειμώνα.

Και με βάση αυτό που είχα δει εγώ τον Αύγουστο στο El Chaltén που το πυκνό χιόνι ξεκινούσε μετά τα 800μ ,λογικά κάτι αντίστοιχο μπορεί να περιμένει κανείς και στο Torres del Paine την ίδια εποχή. Δηλαδή, το τελευταίο κομμάτι της ανηφόρας προς τη βάση των Πύργων πιθανότατα θα έχει παρόμοια χιονόστρωση με το τελικό τμήμα της διαδρομής προς τη Laguna de los Tres, μιας και κινούνται στο ίδιο περίπου υψόμετρο.

Αυτό ενισχύει ακόμα περισσότερο το πόσο «αδελφά» μοιάζουν αυτά τα δύο hikes, κοινή δομή, κοινή δυσκολία στο τέλος, και τελικά και παρόμοιο υψόμετρο που φέρνει παρόμοιες χειμερινές συνθήκες.

Δείτε τις φωτογραφίες και κάντε τη σύγκριση και πείτε μου τι προτιμάτε από τα δύο (ή και τα δύο :D).

Torres Del Paine καλοκαίρι:

IMG_9135.jpg


IMG_9142.jpg


IMG_9288.jpg


IMG_9165.jpg


IMG_9173.jpg



IMG_9267.jpg


Laguna de los Tres και Fitz Roy χειμώνα:

IMG_3791.jpg


IMG_3798.jpg


IMG_3792.jpg


IMG_3805.jpg


IMG_3812_(1).jpg


IMG_3892.jpg


IMG_4236.jpg


IMG_4239.jpg


IMG_4250.jpg


IMG_3838.jpg


IMG_3845.jpg



IMG_3869.jpg


IMG_3865_(1).jpg


IMG_5297.jpg
 
Last edited:

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
34.275
Μηνύματα
941.064
Μέλη
39.959
Νεότερο μέλος
δεσποινα 3

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom