ThanasisU2
Member
- Μηνύματα
- 3.483
- Likes
- 3.467
- Επόμενο Ταξίδι
- Brno
- Ταξίδι-Όνειρο
- RTW
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο (Mazel Tov!)
- Κεφάλαιο 3ο (Kazimierz)]Την εκδρομή μας, την ξεκινάμε δίπλα από την εκκλησιά Mariackiστην [URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/DSC05652.jpg"]πλατεία [/URL]της Κρακοβίας. Ακριβώς δίπλα, υπάρχει ένα γκρι κτήριο που γράφει [URL="http://cache.virtualtourist.com/1215623-Szara-Krakow.jpg"]Szara[/URL
- Κεφάλαιο 4ο (Krakow Ghetto)]Η επόμενη στάση μας, ένα από τα παλιά [URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/DSC05667.jpg"]διαμερίσματα [/URL]της [URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/DSC05666.jpg"]Εβραϊκής [/URL]κοινότητας (το μόνο που σώζεται όλο την σήμερον ημέρα). Το ίδιο μέρος είχε χρησιμοποιηθεί στην ταινία του[URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/kazimierzdom.jpg"]Spielberg[/URL]. Περνώντας απέναντι κατά μήκους της γέφυρας Józefa Piłsudskiego (οπού κι αυτή χρησιμοποιήθηκε στο [URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/most.jpg"]έργο[/URL], αλλά στην πραγματικότητα οι Εβραίοι περάσαν απέναντι από την άλλη γέφυρα, την Dębnicki) κι από κει [URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/DSC05670.jpg"]προς [/URL]την πλατεία Placu Bohaterów Getta (παλιά Zgody). Στην πλατεία αυτή βρισκόταν η μοναδική είσοδος του Γκέτο. Σήμερα όπως κι τότε, πέρναγε μια γραμμή του Τραμ μέσα από το γκέτο. Οι Γερμανοί μη θέλοντας να την καταργήσουν, την άφηναν να περνάει μέσα, άλλα πριν καν μπει μέσα, Ναζιστές στρατιώτες βγαίναν από το [URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/DSC05672.jpg"]φυλάκιο [/URL]κι κλείνανε ερμητικά όλα τα παράθυρα, μιας κι παρουσιάστηκαν πάρα πολλές περιπτώσεις που οι Πολώνοι πετάγανε φαγητό προς τους Εβραίους. Ενα από τα δύο ποιο σημαντικά σημεία της πλατείας είναι το μοναδικό ανοικτό [URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/DSC05675.jpg"]φαρμακείο του Γκέτο [/URL][URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/DSC05675.jpg"]PodOrłem[/URL]. O φαρμάκοπoιος TadeuszPankiewicz, ήταν ο μόνος Πολωνός που μπορούσε να μπαινοβγαίνει από το Γκέτο, κι ήταν ο κρίκος βοήθειας των Εβραίων. Ο ίδιος με κίνδυνο της ζωής του μετέφερε γράμματα των φυλακισμένων, βοήθησε πολλούς Εβραίους να αποδράσουν κι αυτός που έφερε κρυφά το υδροκυάνιο για να μπορέσουν οι γιατροί του νοσοκομείου να απαλύνουν τον πόνο των αρρώστων. Ο Tadeusz Pankiewicz τιμήθηκεμετοβραβείο Righteous among the Nations. Το δευτέρο σημαντικό σημείο είναι οι [URL="http://i31.photobucket.com/albums/c366/Thanasis_U2/Jewish%20Krakow%202010/DSC05671.jpg"]καρέκλες [/URL
(δηλαδή γκρι), μόνο που προκείτε για παραλλαγή του ονόματος από το Εβραϊκό όνομα שָׂרָה(Sarah) που λόγω του πολέμου το μετατρέψανε σε Szara.
Από κει με τα πόδια μέσω των δρόμων Sienna, Starowiślna, στροφή στην οδό Dajworκι εκεί μόλις μπήκαμε στην περιοχή Kazimierz. Το πρώτο πράγμα που θα γνωρίσουμε είναι η παλιά Συναγωγή (Synagoga Stara w Krakowie) επί της οδού Szeroka 24. Η συναγωγή αυτή, πιθανώς άρχισε να χτίζετε το XVαιώνα, από τους Εβραίους που έφυγαν από την Πράγα μετά το πογκρόμ. Μέχρι κι το 1939, η συναγωγή αυτή, ήταν η κεντρική συναγωγή των Εβραίων της Κρακοβίας. Δυστυχώς στο ΙΙ Παγκόσμιο Πόλεμο, η συναγωγή καταστράφηκε ολόκληρη δημιουργώντας εκεί δημόσια τουαλέτα, κι όλα τα ασημικά, χρυσαφικά κι πολύτιμα βιβλία μεταφέρθηκαν στο σπίτι του κυβερνήτη της Κρακοβίας HansFrank. Ένα επίσης ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι, στις 28/10/43 30 Πολωνοί, που επιχείρησαν να βοηθήσουν τους Εβραίους, πυροβολήθηκαν έξω από τα τείχη. Μετά το πόλεμο η κυβέρνηση της Πολωνίας πλήρωσε όλη την ανακαίνιση του κτηρίου, κι τώρα η συναγωγή δουλεύει σαν μουσείο ιστορίας κι κουλτούρας των Εβραίων της Κρακοβίας.
Ακριβώς δίπλα στην συναγωγή βρίσκεται κι η διάσημη οδός Szerokaή με το παρατσούκλι, Broadway. Θα μου πείτε γιατί τώρα. Η απάντηση πολλή απλή. Σε εκείνο το σημείο ο Spielbergγύρισε ένα μεγάλο μέρος της ταινίας λίστας του Schindler. Στην περιοχή αυτή είναι γεμάτη μπαρ κι εστιατόρια που φτιάχνουν Εβραϊκά φαγητά (προσοχή δε είναι kosherτα γεύματα) κι 2 ακόμα συναγωγές. Στα αριστερά μας βρίσκεται η συναγωγή του WolfPopper (το όνομα της συναγωγής, προέρχεται από τον διάσημο έμπορα WolfPopper, που χρηματοδότησε εξολοκλήρου την δημιουργία της συναγωγής), κτισμένη το 1620. Δυστυχώς ούτε αυτή η συναγωγή έζησε τον ΙΙ Παγκόσμιο πόλεμο. Όπως όλες οι συναγωγές, κι σε αυτήν κλάπηκαν όλα τα αντικείμενα, κι προς το τέλος του πολέμου, μια οβίδα που έπεσε πάνω στην στέγη, κατέστρεψε το 80% της Συναγωγής. Μετά το πόλεμο η συναγωγή ξαναχτήστηκε, κι έγινε κέντρο νεότητας της περιοχής αυτής. Ακριβώς απέναντι βρίσκεται η μία από τις 2 ενεργές συναγωγές στην Κρακοβία, η Συναγωγή Ρεμουχ (καμία σχέση με τον τραγουδιστή). Η δεύτερη παλαιότερη συναγωγή της Κρακοβίας, χτίστηκε το 1556, κι το Ρεμουχ προέρχεται από τα αρχικά ReMU (רמ״א) δηλαδή Ραβίνος Μωυσής ben Israel Isserles διάσημος καθηγήτης της Yeshivaτης Κρακοβίας. Επίσης υπάρχει εκεί κι το Εβραϊκό νεκροταφείο, στο οποίο είναι θαμμένος ο ραβίνος. Κατά την διάρκεια του πολέμου, ο ναός καταστράφηκε, όπως το διάσημο Bimahτης, μετατράπηκε σε μέταλλο για σφαίρες, κι όλο το νεκροταφείο καταστράφηκε εκτός άπο ένα τάφο. Το τάφο του Ραβίνου. Οι Ναζιστές νόμιζαν ότι καταστρέφοντας το ναό του Ραβίνου, θα έπεφτε κατάρα πάνω τους, όπως κι με τον Τουταγχαμόν. Επίσης η συναγωγή μετατράπηκε σε αποθήκη για τις σακούλες των πτωμάτων κι σε τμήμα της πυροσβεστικής (sic). Σήμερα, η συναγωγή είναι επισκέψιμη, αλλά να προσέχετε ποιες μέρες είναι ανοιχτές για το κοινό εκτός τις μέρες του Σαμπαθ.
Από την οδό Szerokaκατευθυνόμαστε στην οδό Jonatan Warschauer, κι ακριβώς στο νούμερο 8. Εκεί θα συναντήσουμε, την τελευταία συναγωγή που χτίστηκε στην περιοχή, το 1643. Το όνομα της Kupaπου στα Εβραϊκά σημαίνει θησαυρός Qahal (κι όχι την Πολωνική έννοια
) στα Εβραϊκά, λόγο ότι προσέφεραν τα χρήματα για την κατασκευή έμποροι του ταμείου Qahal. Μετά τον δεύτερό παγκόσμιο πόλεμο, η κομουνιστική κυβέρνηση δημιούργησε κάτι σαν εστία για τους Εβραίους της Ανατολικής Ευρώπης, κι ακριβώς την επόμενη μέρα, την πυρπόλησαν φανατικοί αντιεβραίοι. Η συναγωγή σήμερα, λειτουργεί σαν κέντρο συνάντησης κι για διάφορες συναυλίες.
Απέναντι από την Συναγωγή Kupaυπάρχει η μεγαλύτερη συναγώγη της Κρακοβίας, η συναγωγή του Ισαάκ Jakubowicza (Ajzyk Jekeles). Κτίστηκε το 1638, από το ομώνυμο διάσημο έμπορο. Για πάρα πολλά χρόνια ήταν μια από τις ποιο πλούσια συναγωγή στην Κρακοβία. Στις 5 Δεκέμβρη του 39, οι Ναζιστές διάταξαν τον δημοτικό σύμβουλο των Εβραίων Maksymilian Redlichνα κάψει το Sefer Torah (ספר תורה) δηλαδή το ιερό βιβλίο των Εβραίων, ο ίδιος αρνήθηκε κι τον πυροβόλησαν στο κεφάλι μπροστά σε όλο τους Εβραίους της περιοχής. Στην εποχή του πολέμου, ο χώρος χρησιμοποίηθηκε σαν χώρος θεάτρου κι ζωγραφικής. Σήμερα αποτελεί μουσείο, γραφείο τουρισμού κι κατάστημα με προϊόντα kosher.
Από εκεί μια ανάσα είναι κι η διάσημη πλατεία Nowy (Żydowskim). Η πλατεία αυτή τώρα έχει μερικά από τα ποιο διάσημα clubsγια παράδειγμα το clubSinger, που αντί για απλά τραπέζια έχει τραπέζια από ραπτομηχανές Singer. Στο κέντρο της πλατείας θα βρήτε κι το μαγαζί που φτιάχνεια τα καλύτερα zapiekankiτης Κρακοβίας, ο Endzior.
Μετά την βόλτα σας στην πλατεία, καταλήγουμε στην τελευταία συναγωγή, η 2 σε λειτουργία, κι μοναδική που δε είναι ορθόδοξη Εβραία αλλά Reform (αν κάποιος ξέρει πως λέγετε στα ελληνικά, ας μου το πει) η συναγωγή Tempel. Μια από τις ποιο ομορφές συναγωγές προσωπικά, κι εσωτερικά αλλά κι εξωτερικά. Η Συναγωγή αυτή στην διάρκεια του πολέμου μετατράπηκε σε στάβλο (sic^2) κι βάψαν όλους τους χρόνους με ένα στρώμα χοντρής μπογιάς. Την σήμερον η μέρα η συναγωγή ανοίγει ελάχιστες φορές για λειτουργία κι σπάνια για το κοινό (πρέπει να περάσετε μια βόλτα εκεί να δειτέ ποιες μέρες είναι ανοιχτή για το κοινό). Ένα άσχημο σημείων των καιρών είναι ,ότι στην συναγωγή αυτή κάθε τρεις κι λίγο, ανεγκέφαλοι ζωγραφίζουν σπάστιγκες κι αστερία του Δαυίδ στην κρεμάλα.
Αυτά τα ολίγα για την υπέροχη περιοχή, στον επόμενο ποστ, θα σας περιγράψω το ghettoτης Κρακοβίας κι το εργοστάσιο.
Από κει με τα πόδια μέσω των δρόμων Sienna, Starowiślna, στροφή στην οδό Dajworκι εκεί μόλις μπήκαμε στην περιοχή Kazimierz. Το πρώτο πράγμα που θα γνωρίσουμε είναι η παλιά Συναγωγή (Synagoga Stara w Krakowie) επί της οδού Szeroka 24. Η συναγωγή αυτή, πιθανώς άρχισε να χτίζετε το XVαιώνα, από τους Εβραίους που έφυγαν από την Πράγα μετά το πογκρόμ. Μέχρι κι το 1939, η συναγωγή αυτή, ήταν η κεντρική συναγωγή των Εβραίων της Κρακοβίας. Δυστυχώς στο ΙΙ Παγκόσμιο Πόλεμο, η συναγωγή καταστράφηκε ολόκληρη δημιουργώντας εκεί δημόσια τουαλέτα, κι όλα τα ασημικά, χρυσαφικά κι πολύτιμα βιβλία μεταφέρθηκαν στο σπίτι του κυβερνήτη της Κρακοβίας HansFrank. Ένα επίσης ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι, στις 28/10/43 30 Πολωνοί, που επιχείρησαν να βοηθήσουν τους Εβραίους, πυροβολήθηκαν έξω από τα τείχη. Μετά το πόλεμο η κυβέρνηση της Πολωνίας πλήρωσε όλη την ανακαίνιση του κτηρίου, κι τώρα η συναγωγή δουλεύει σαν μουσείο ιστορίας κι κουλτούρας των Εβραίων της Κρακοβίας.
Ακριβώς δίπλα στην συναγωγή βρίσκεται κι η διάσημη οδός Szerokaή με το παρατσούκλι, Broadway. Θα μου πείτε γιατί τώρα. Η απάντηση πολλή απλή. Σε εκείνο το σημείο ο Spielbergγύρισε ένα μεγάλο μέρος της ταινίας λίστας του Schindler. Στην περιοχή αυτή είναι γεμάτη μπαρ κι εστιατόρια που φτιάχνουν Εβραϊκά φαγητά (προσοχή δε είναι kosherτα γεύματα) κι 2 ακόμα συναγωγές. Στα αριστερά μας βρίσκεται η συναγωγή του WolfPopper (το όνομα της συναγωγής, προέρχεται από τον διάσημο έμπορα WolfPopper, που χρηματοδότησε εξολοκλήρου την δημιουργία της συναγωγής), κτισμένη το 1620. Δυστυχώς ούτε αυτή η συναγωγή έζησε τον ΙΙ Παγκόσμιο πόλεμο. Όπως όλες οι συναγωγές, κι σε αυτήν κλάπηκαν όλα τα αντικείμενα, κι προς το τέλος του πολέμου, μια οβίδα που έπεσε πάνω στην στέγη, κατέστρεψε το 80% της Συναγωγής. Μετά το πόλεμο η συναγωγή ξαναχτήστηκε, κι έγινε κέντρο νεότητας της περιοχής αυτής. Ακριβώς απέναντι βρίσκεται η μία από τις 2 ενεργές συναγωγές στην Κρακοβία, η Συναγωγή Ρεμουχ (καμία σχέση με τον τραγουδιστή). Η δεύτερη παλαιότερη συναγωγή της Κρακοβίας, χτίστηκε το 1556, κι το Ρεμουχ προέρχεται από τα αρχικά ReMU (רמ״א) δηλαδή Ραβίνος Μωυσής ben Israel Isserles διάσημος καθηγήτης της Yeshivaτης Κρακοβίας. Επίσης υπάρχει εκεί κι το Εβραϊκό νεκροταφείο, στο οποίο είναι θαμμένος ο ραβίνος. Κατά την διάρκεια του πολέμου, ο ναός καταστράφηκε, όπως το διάσημο Bimahτης, μετατράπηκε σε μέταλλο για σφαίρες, κι όλο το νεκροταφείο καταστράφηκε εκτός άπο ένα τάφο. Το τάφο του Ραβίνου. Οι Ναζιστές νόμιζαν ότι καταστρέφοντας το ναό του Ραβίνου, θα έπεφτε κατάρα πάνω τους, όπως κι με τον Τουταγχαμόν. Επίσης η συναγωγή μετατράπηκε σε αποθήκη για τις σακούλες των πτωμάτων κι σε τμήμα της πυροσβεστικής (sic). Σήμερα, η συναγωγή είναι επισκέψιμη, αλλά να προσέχετε ποιες μέρες είναι ανοιχτές για το κοινό εκτός τις μέρες του Σαμπαθ.
Από την οδό Szerokaκατευθυνόμαστε στην οδό Jonatan Warschauer, κι ακριβώς στο νούμερο 8. Εκεί θα συναντήσουμε, την τελευταία συναγωγή που χτίστηκε στην περιοχή, το 1643. Το όνομα της Kupaπου στα Εβραϊκά σημαίνει θησαυρός Qahal (κι όχι την Πολωνική έννοια
Απέναντι από την Συναγωγή Kupaυπάρχει η μεγαλύτερη συναγώγη της Κρακοβίας, η συναγωγή του Ισαάκ Jakubowicza (Ajzyk Jekeles). Κτίστηκε το 1638, από το ομώνυμο διάσημο έμπορο. Για πάρα πολλά χρόνια ήταν μια από τις ποιο πλούσια συναγωγή στην Κρακοβία. Στις 5 Δεκέμβρη του 39, οι Ναζιστές διάταξαν τον δημοτικό σύμβουλο των Εβραίων Maksymilian Redlichνα κάψει το Sefer Torah (ספר תורה) δηλαδή το ιερό βιβλίο των Εβραίων, ο ίδιος αρνήθηκε κι τον πυροβόλησαν στο κεφάλι μπροστά σε όλο τους Εβραίους της περιοχής. Στην εποχή του πολέμου, ο χώρος χρησιμοποίηθηκε σαν χώρος θεάτρου κι ζωγραφικής. Σήμερα αποτελεί μουσείο, γραφείο τουρισμού κι κατάστημα με προϊόντα kosher.
Από εκεί μια ανάσα είναι κι η διάσημη πλατεία Nowy (Żydowskim). Η πλατεία αυτή τώρα έχει μερικά από τα ποιο διάσημα clubsγια παράδειγμα το clubSinger, που αντί για απλά τραπέζια έχει τραπέζια από ραπτομηχανές Singer. Στο κέντρο της πλατείας θα βρήτε κι το μαγαζί που φτιάχνεια τα καλύτερα zapiekankiτης Κρακοβίας, ο Endzior.
Μετά την βόλτα σας στην πλατεία, καταλήγουμε στην τελευταία συναγωγή, η 2 σε λειτουργία, κι μοναδική που δε είναι ορθόδοξη Εβραία αλλά Reform (αν κάποιος ξέρει πως λέγετε στα ελληνικά, ας μου το πει) η συναγωγή Tempel. Μια από τις ποιο ομορφές συναγωγές προσωπικά, κι εσωτερικά αλλά κι εξωτερικά. Η Συναγωγή αυτή στην διάρκεια του πολέμου μετατράπηκε σε στάβλο (sic^2) κι βάψαν όλους τους χρόνους με ένα στρώμα χοντρής μπογιάς. Την σήμερον η μέρα η συναγωγή ανοίγει ελάχιστες φορές για λειτουργία κι σπάνια για το κοινό (πρέπει να περάσετε μια βόλτα εκεί να δειτέ ποιες μέρες είναι ανοιχτή για το κοινό). Ένα άσχημο σημείων των καιρών είναι ,ότι στην συναγωγή αυτή κάθε τρεις κι λίγο, ανεγκέφαλοι ζωγραφίζουν σπάστιγκες κι αστερία του Δαυίδ στην κρεμάλα.
Αυτά τα ολίγα για την υπέροχη περιοχή, στον επόμενο ποστ, θα σας περιγράψω το ghettoτης Κρακοβίας κι το εργοστάσιο.
Attachments
-
65,1 KB Προβολές: 86