fenia42
Member
- Μηνύματα
- 4.026
- Likes
- 16.578
- Επόμενο Ταξίδι
- Азербайджан
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Περιεχόμενα
Ξεκινήσαμε από την ειρηνική Ραμάλα και σε δυο περίπου ώρες είμασταν στη σκληροπυρηνική Χεβρώνα. Το λεωφορείο μας άφησε μπροστά από ένα παζάρι που μας θύμισε ξέγνοιαστες αραβικές πόλεις : θα μπορούσε να είναι μια οποιαδήποτε μουσουλμανική ειρηνική πόλη, όμως αυτό που θα αντικρίζαμε στη συνέχεια μας υπενθύμισε τη σκληρή πραγματικότητα.
Κατευθυνθήκαμε με το ένστικτο και σύντομα βρήκαμε την είσοδο στην παλιά πόλη. Εκεί ξεκινούσαν τα γνωστά αραβικά σουκς που εδώ έμοιαζαν να είναι πανάρχαια και σε πολλά σημεία δημιουργούσαν σκιερές έρημες μικρές στοές. Αυτό τα έκανε ακόμα πιο όμορφα και μας ασκούσαν τέτοια γοητεία που θέλαμε να τα εξερευνήσουμε ένα προς ένα. Πάνω από τα σημεία που ήταν ακάλυπτα και κοιτούσαν προς τον ουρανό όμως υπήρχαν σιδεριές με τεράστια πλαστικά κομμάτια. Το γιατί θα το καταλαβαίναμε σύντομα…
Μόλις μας εντόπισαν οι ντόπιοι Παλαιστίνιοι, έσπευσαν ένας ένας να μας προσφέρουν υπηρεσίες ξεναγού … με το αζημίωτο. Όλοι τους ήταν αξιοπρεπείς και διακριτικοί, όμως μας μίλησαν για την οικονομική τους εξαθλίωση αφού οι Ισραηλινοί διαρκώς προφασίζονται διάφορες δικαιολογίες για να τους κλείνουν τα ήδη φτωχικά μαγαζάκια τους και να τους παραγκωνίζουν με κάθε τρόπο.
Τουρισμός στη Χεβρώνα ασφαλώς δεν υπάρχει, έτσι οι μικρο-μαγαζάτορες προσπαθούν να ζήσουν όπως όπως, πουλώντας την πραμάτεια τους σε καθημερινή βάση για λίγα σέκελ. Η φτώχεια και η ένδεια της περιοχής ήταν έκδηλη από την κατάσταση πολλών μαγαζιών.
Προχωρώντας μέσα στα στενά είδαμε λιγοστές γυναίκες να έχουν βγει για τα ψώνια τους και μερικούς ηλικιωμένους να συνομιλούν κρατώντας συντροφιά ο ένας στον άλλο. Κυριαρχούσε μια αλλόκοτη ερημιά και μια νεκρική σιγή που άφηνε ένα τρομακτικό αποτύπωμα πάνω σου. Καθώς προχωρούσαμε κι άλλο, κοιτώντας πότε τις στοές και πότε τα τετραγωνισμένα από τις σιδεριές μπλε κομμάτια του ουρανού αντικρίζαμε τόνους σκουπιδιών σε κάθε γωνία. Κοιτώντας απορημένες τα τόσα απορρίμματα μας πλησίασε ένας ντόπιος και -ίσως από ντροπή- μας εξήγησε πως τους τα πετάνε κάθε μέρα οι Ισραηλινοί που κατοικούν στις οροφές των χαμηλών κτισμάτων. Εκείνοι σπεύδουν να τα μαζέψουν κάθε πρωί, όμως μέχρι το μεσημέρι η κατάσταση είναι πάλι η ίδια.
«Καλύτερα να μας πετούν τα σκουπίδια τους παρά πέτρες», μας είπαν και μόνο τότε πρόσεξα πως ολόγυρα υπήρχαν όλων των μεγεθών πέτρες, ικανές να σκοτώσουν άνθρωπο. Τα πλαστικά καλύμματα πάνω από τα κεφάλια μας ήταν κι εκείνα γεμάτα πέτρες, ορισμένες πολύ μεγάλου μεγέθους, τουλάχιστον τις συγκρατούσαν προσωρινά.
Ποιος μπορεί να μπει στη θέση αυτών των ανθρώπων που τους εξόρισαν να ζουν στην ίδια τους την πόλη ανάμεσα σε ξένα απορρίμματα και μόνιμα υπό τον φόβο και την απειλή των Ισραηλινών ενόπλων. Έκανα να κοιτάξω προς τα πάνω, να δω ποιος μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο στην καθημερινότητά του, και αντίκρισα έναν Ισραηλινό στρατιώτη σε μια ταράτσα, να μου δείχνει απειλητικά το όπλο του και να με κοιτάει με ένα βλέμμα γεμάτο ένταση και μίσος. Οι Ισραηλινοί δεν επιθυμούν κανέναν ξένο να έρχεται στη Χεβρώνα και να απαθανατίζει τα όσα βλέπει, μας είπαν. Πώς μπορούν να ζουν καθημερινά έτσι αυτοί οι άνθρωποι; Δεν έπαψα να αναρωτιέμαι μέχρι να φύγω.
Συνεχίζοντας την περιήγηση βρεθήκαμε αντιμέτωπες και με άλλους στρατιώτες που μας κοίταζαν εξίσου απειλητικά και με τα όπλα σε ετοιμότητα. Είχα πάψει πια να σηκώνω το βλέμμα να τους κοιτάξω, δεν άντεχα τη διασταύρωση των ματιών μας, δεν είχα συνηθίσει να κοιτάζω μάτια που έβγαζαν φλόγες μίσους.
Σε πλήρη αντίθεση, οι Παλαιστίνιοι που μας προσέγγισαν, μας μιλούσαν για το παράδοξο αυτό «φαινόμενο» με απόλυτη επίγνωση και αποδοχή της κατάστασης, χωρίς στιγμή να αφήσουν την παραμικρή μομφή προς το αντίθετο καθεστώς. Μια αξιοπρέπεια σπάνια και ειλικρινά αξιοθαύμαστη.
Περπατώντας λίγο ακόμα στα σουκς βρήκαμε και το μεγαλύτερο ιστορικής και θρησκευτικής σημασίας αξιοθέατο της πόλης : τον τάφο των Πατριαρχών κατά τους Εβραίους ή Τάφος του Ιμπραήμ για τους Μουσουλμάνους. Και για τις δυο φυλές πάντως το μνημείο αυτό είναι υψίστης σημασίας και είναι αυτό που κατέταξε πρόσφατα τη Χεβρώνα στη λίστα με τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο.
Οι τρεις ισχυρότερες θρησκείες συναντιούνται σε τόσα μέρη στα παλαιστινιακά εδάφη, κι όμως και οι τρεις ξεχνούν ότι είναι αδερφές θρησκείες, πως η μια υπάρχει μέτης άλλης και πως βρίσκονται κι οι τρεις ακριβώς στον ίδιο παρονομαστή. Κανείς θιασώτης τους δε δείχνει πια να θυμάται ότι ο θεός του ενός είναι ο θεός του άλλου.
( Banksy παρών πάντα στη σωστή πλευρά της ιστορίας , - το 42 δε το έγραψα εγώ)
Κατευθυνθήκαμε με το ένστικτο και σύντομα βρήκαμε την είσοδο στην παλιά πόλη. Εκεί ξεκινούσαν τα γνωστά αραβικά σουκς που εδώ έμοιαζαν να είναι πανάρχαια και σε πολλά σημεία δημιουργούσαν σκιερές έρημες μικρές στοές. Αυτό τα έκανε ακόμα πιο όμορφα και μας ασκούσαν τέτοια γοητεία που θέλαμε να τα εξερευνήσουμε ένα προς ένα. Πάνω από τα σημεία που ήταν ακάλυπτα και κοιτούσαν προς τον ουρανό όμως υπήρχαν σιδεριές με τεράστια πλαστικά κομμάτια. Το γιατί θα το καταλαβαίναμε σύντομα…

Μόλις μας εντόπισαν οι ντόπιοι Παλαιστίνιοι, έσπευσαν ένας ένας να μας προσφέρουν υπηρεσίες ξεναγού … με το αζημίωτο. Όλοι τους ήταν αξιοπρεπείς και διακριτικοί, όμως μας μίλησαν για την οικονομική τους εξαθλίωση αφού οι Ισραηλινοί διαρκώς προφασίζονται διάφορες δικαιολογίες για να τους κλείνουν τα ήδη φτωχικά μαγαζάκια τους και να τους παραγκωνίζουν με κάθε τρόπο.

Τουρισμός στη Χεβρώνα ασφαλώς δεν υπάρχει, έτσι οι μικρο-μαγαζάτορες προσπαθούν να ζήσουν όπως όπως, πουλώντας την πραμάτεια τους σε καθημερινή βάση για λίγα σέκελ. Η φτώχεια και η ένδεια της περιοχής ήταν έκδηλη από την κατάσταση πολλών μαγαζιών.

Προχωρώντας μέσα στα στενά είδαμε λιγοστές γυναίκες να έχουν βγει για τα ψώνια τους και μερικούς ηλικιωμένους να συνομιλούν κρατώντας συντροφιά ο ένας στον άλλο. Κυριαρχούσε μια αλλόκοτη ερημιά και μια νεκρική σιγή που άφηνε ένα τρομακτικό αποτύπωμα πάνω σου. Καθώς προχωρούσαμε κι άλλο, κοιτώντας πότε τις στοές και πότε τα τετραγωνισμένα από τις σιδεριές μπλε κομμάτια του ουρανού αντικρίζαμε τόνους σκουπιδιών σε κάθε γωνία. Κοιτώντας απορημένες τα τόσα απορρίμματα μας πλησίασε ένας ντόπιος και -ίσως από ντροπή- μας εξήγησε πως τους τα πετάνε κάθε μέρα οι Ισραηλινοί που κατοικούν στις οροφές των χαμηλών κτισμάτων. Εκείνοι σπεύδουν να τα μαζέψουν κάθε πρωί, όμως μέχρι το μεσημέρι η κατάσταση είναι πάλι η ίδια.
«Καλύτερα να μας πετούν τα σκουπίδια τους παρά πέτρες», μας είπαν και μόνο τότε πρόσεξα πως ολόγυρα υπήρχαν όλων των μεγεθών πέτρες, ικανές να σκοτώσουν άνθρωπο. Τα πλαστικά καλύμματα πάνω από τα κεφάλια μας ήταν κι εκείνα γεμάτα πέτρες, ορισμένες πολύ μεγάλου μεγέθους, τουλάχιστον τις συγκρατούσαν προσωρινά.


Ποιος μπορεί να μπει στη θέση αυτών των ανθρώπων που τους εξόρισαν να ζουν στην ίδια τους την πόλη ανάμεσα σε ξένα απορρίμματα και μόνιμα υπό τον φόβο και την απειλή των Ισραηλινών ενόπλων. Έκανα να κοιτάξω προς τα πάνω, να δω ποιος μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο στην καθημερινότητά του, και αντίκρισα έναν Ισραηλινό στρατιώτη σε μια ταράτσα, να μου δείχνει απειλητικά το όπλο του και να με κοιτάει με ένα βλέμμα γεμάτο ένταση και μίσος. Οι Ισραηλινοί δεν επιθυμούν κανέναν ξένο να έρχεται στη Χεβρώνα και να απαθανατίζει τα όσα βλέπει, μας είπαν. Πώς μπορούν να ζουν καθημερινά έτσι αυτοί οι άνθρωποι; Δεν έπαψα να αναρωτιέμαι μέχρι να φύγω.
Συνεχίζοντας την περιήγηση βρεθήκαμε αντιμέτωπες και με άλλους στρατιώτες που μας κοίταζαν εξίσου απειλητικά και με τα όπλα σε ετοιμότητα. Είχα πάψει πια να σηκώνω το βλέμμα να τους κοιτάξω, δεν άντεχα τη διασταύρωση των ματιών μας, δεν είχα συνηθίσει να κοιτάζω μάτια που έβγαζαν φλόγες μίσους.
Σε πλήρη αντίθεση, οι Παλαιστίνιοι που μας προσέγγισαν, μας μιλούσαν για το παράδοξο αυτό «φαινόμενο» με απόλυτη επίγνωση και αποδοχή της κατάστασης, χωρίς στιγμή να αφήσουν την παραμικρή μομφή προς το αντίθετο καθεστώς. Μια αξιοπρέπεια σπάνια και ειλικρινά αξιοθαύμαστη.
Περπατώντας λίγο ακόμα στα σουκς βρήκαμε και το μεγαλύτερο ιστορικής και θρησκευτικής σημασίας αξιοθέατο της πόλης : τον τάφο των Πατριαρχών κατά τους Εβραίους ή Τάφος του Ιμπραήμ για τους Μουσουλμάνους. Και για τις δυο φυλές πάντως το μνημείο αυτό είναι υψίστης σημασίας και είναι αυτό που κατέταξε πρόσφατα τη Χεβρώνα στη λίστα με τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο.
Οι τρεις ισχυρότερες θρησκείες συναντιούνται σε τόσα μέρη στα παλαιστινιακά εδάφη, κι όμως και οι τρεις ξεχνούν ότι είναι αδερφές θρησκείες, πως η μια υπάρχει μέτης άλλης και πως βρίσκονται κι οι τρεις ακριβώς στον ίδιο παρονομαστή. Κανείς θιασώτης τους δε δείχνει πια να θυμάται ότι ο θεός του ενός είναι ο θεός του άλλου.

( Banksy παρών πάντα στη σωστή πλευρά της ιστορίας , - το 42 δε το έγραψα εγώ)