soudianos
Member
- Μηνύματα
- 3.781
- Likes
- 6.650
- Ταξίδι-Όνειρο
- Βερακρούζ
Περιεχόμενα
Κωνσταμονίτου. Πολύ με μπέρδευε αυτή η λέξη μέχρι που άρχισα να ασχολούμαι μ αυτή. Μάλιστα κάποιος απ΄ εμάς την είπε Κωνσταντινάτο! Λέγεται πως ιδρύθηκε από τον Μ. Κωνσταντίνο και αποπερατώθηκε από το γιό του Κώνστα τον 5ο αιώνα μ.Χ., εξ ου και το όνομα. Υπάρχουν κι άλλες υποθέσεις. Στην ανασυγκρότηση που άρχισε να γίνεται το 1820, τότε που ο ηγούμενος της καταγόταν από την Ήπειρο, βοήθησε σ αυτή ο Αλή Πασάς των Ιωαννίνων.! Είναι η τελευταία στην ιεραρχία από τις 20 μονές του Α.Ο. Η πιο απομονωμένη η πιο φτωχή. Εξ αιτίας τη απομόνωσης αυτής προσελκύει άτομα που θέλουν να περάσουν μερικές ώρες ησυχίας και γαλήνης.
Έξω από τα μοναστήρι ήταν μια μεγάλη πηγή με συνεχή ροή νερού κάτω από πλατάνια. Βγάλαμε τα βρεγμένα πουκάμισα τα απλώσαμε στα κλαδιά των δένδρων και βάλαμε στεγνά. Εκεί κοντά ήταν και το κιόσκι, στρογγυλό σκεπαστό με παγκάκια για την ξεκούραση των προσκυνητών αλλά και των μοναχών που βγαίνουν από το χώρο της μονής να πάρουν το αεράκι τους, κι αυτό κυριολεκτικά, καθώς μέσα στη μονή τα τείχη και οι κτιριακές εγκαταστάσεις που περικλείουν το ελεύθερο χώρο, αφενός δεν επιτρέπουν τον αέρα να εισέλθει κι αφετέρου τον κάνουν να μοιάζει με αυλή φυλακής. Υπάρχουν πάντως μοναχοί που για πολλές δεκαετίες δεν έχουν ξεμυτίσει από την κεντρική πύλη του μοναστηριού. Ούτοι ζουν στον κόσμο τους…
Μετά την τακτοποίηση στα δωμάτια από τον αρχοντάρη οι επισκέπτες είναι ελεύθεροι μέχρι τον εσπερινό που συνήθως είναι στις 5 ή 6 το απόγευμα. Το βραδινό θα είναι μεταξύ 7-8 περίπου. Για μεσημεριανό ούτε λόγος. Αυτό ήδη έγινε στις εννέα το πρωί. Αρκείσαι με το καφεδάκι και το λουκουμάκι που σου πρόσφεραν όταν έφτασες. Εδώ στην Κωνσταμονίτου περιέργως δεν μας πρόσφεραν, όμως μπορούσαμε να το ζητήσουμε ή και να το κάναμε εμείς. Γι αυτό την πρώτη σου μέρα στο Α.Ο. καλό είναι να είσαι εφοδιασμένος με κουλουράκια, παξιμάδια ή ξηρούς καρπούς.
Ο ελεύθερος χρόνος είναι χρήσιμος για να επικοινωνήσεις με άλλους προσκυνητές από διάφορα μέρη της Ελλάδας κι όχι μόνο. Ανταλλάζετε πληροφορίες και απορίες για τα μοναστήρια, βρίσκετε κοινούς γνωστούς και κάποιοι σας εκμυστηρεύονται τους λόγους που τους ώθησαν να έρθουν στο Α.Ο. – Έχω τόση πίεση στη δουλειά μου, που πήρα εβδομαδιαία άδεια και την κάνω όλη σ αυτό το μοναστήρι, μας είπε ένας στρατιωτικός
-Δεν αναγνωρίζουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση και δε δεχόμαστε τη βοήθεια της μας είπε επί των δημοσίων σχέσεων μοναχός.
Ανάστημα μέτριο, γεροδεμένος, δυνατός με πλούσια μαλλιά, φρύδια, γένια και μάτια τεράστια. Θηρίο. Δεν είναι όμως αυτός ο λόγος, ότι δηλαδή δε φτάνουν τα χρήματα και γι αυτό δεν υπάρχει ηλεκτρικό φως στα κελιά, στους διαδρόμους, στις τουαλέτες αυτής της μονής. Αλλά η προτίμηση του φυσικού από το τεχνικό, ταυτόχρονα η παράδοση και η ταπεινότητα. Έτσι, ο επισκέπτης θα ζήσει εδώ μια ξεχωριστή εμπειρία. Λάμπες πετρελαίου, μία σε κάθε δωμάτιο, άλλη να κρέμεται δίπλα στον νιπτήρα και άλλες στις τούρκικες τουαλέτες. Έντονη ήταν η μυρουδιά του πετρελαίου παντού
Η πρώτη μας επαφή με την εκκλησία ήταν στο εσπερινό
Κύρια και δευτερεύουσες εκκλησίες, παρεκκλήσια, όλα είναι κλειδωμένα, σε όλες τις μονές, και ανοίγουν μόνο στις λειτουργίες. Η επόμενη λειτουργία έγινε στις τρεις το πρωί.
Μισοσκόταδο επικρατούσε σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, παμπάλαιοι ασυντήρητοι χώροι, ξεφτισμένοι τοίχοι, χαμηλές στοές με κίνδυνο να κτυπήσεις το κεφάλι σου, μαύρες σκιές που αν δε προσέχεις θα πέσεις πάνω τους, κινούνταν στα σκοτάδια τις τρίτης πρωινής ώρας και ετοιμάζονταν να πάνε στην εκκλησία για την πρωινή λειτουργία του όρθρου. Μαζί τους κι εμείς. Βγήκαμε στον εξωτερικό χώρο στο δεύτερο όροφο, περιμέναμε να συνηθίσει το μάτι μας το σκοτάδι και με προσοχή κατεβήκαμε την εξωτερική σκάλα την απότομη. Κατάμαυρες σκιές οι μοναχοί με τα ράσα τους ν ανεμίζουν, συνηθισμένοι στο ημίφως προχωρούσαν με σιγουριά κι αθόρυβα από τα κελιά προς στην εκκλησία η οποία όπως σε όλα τα μοναστήρια βρίσκεται στο κέντρο σχεδόν του υπαίθριου χώρου που περιβάλλεται από τις κτιριακές εγκαταστάσεις της μονής. Μαύρο σκοτάδι και στην εκκλησία. Κι ακόμα πιο μαύρα ίδιο με το χρώμα των ράσων, τα στασίδια. Στασίδι και μαύρο ράσο γίνεται ένα. Για να δεις αν κάποιο είναι ελεύθερο θα πρέπει να φτάσεις πολύ κοντά του. Ένα φτωχό κεράκι αναμμένο πάνω από το βιβλίο των ψαλτών στα δεξιά, ένα άλλο στα αριστερά και κάποια καντήλια στα ψηλά αναμμένα με το φως του λαδιού. Στην αρχή η εικόνα είναι σκοτεινή… αλλά με το πρώτο φως της ημέρας που θα αρχίσει να μπαίνει από τα τζάμια των παραθύρων, ο ναός θα σου παρουσιάζεται αργά – αργά και θ αρχίσεις να κάνεις την πρώτη σου γνωριμία μ ένα πανάρχαιο οικοδόμημα, γεμάτο με σπάνιες εικόνες, αγιογραφίες, κειμήλια, έργα αγιογράφων, καλλιτεχνών που το έργο τους έχει επηρεάσει την ιστορία της παγκόσμιας τέχνης, χώροι που έκτισαν, λειτούργησαν αυτοκράτορες, ιστορικοί, πατριάρχες, πνευματικοί λόγιοι, φιλόσοφοι. Σημαντικά ονόματα της ιστορίας μας πέρασαν απ αυτόν εδώ το χώρο. Το χώρο που τώρα βρίσκεσαι και ήρθες να τον δεις από την άλλη άκρη της Ελλάδας.
Κι όταν μαζί με όλα αυτά, άρχισε μια βυζαντινή ακολουθία, μια ψαλμωδία χαμηλού προφίλ, σταθερή χωρίς υπερβολές, χωρίς τις αγριάδες των μεγαφώνων (εδώ υπάρχει κανόνας: η προσπάθεια ένδειξης φωνητικών ικανοτήτων που θα σε κάνουν να ξεχωρίζεις είναι αμάρτημα) τότε νομίζεις πως βρίσκεσαι στο Βυζάντιο.
Ο καθένας μας από τους τρεις είχε βολευτεί σε όποιο στασίδι ήταν άδειο. Η ορατότητα με τα μακρινά στασίδια ήταν θολή είτε λόγο του σκότους, είτε τα έκρυβαν οι μεγάλοι παράπλευροι κίονες. Γύρω στις τέσσερεις η ώρα, μια κινητικότητα αντιλήφτηκα πίσω από μια κολώνα, δεν έδωσα στην αρχή σημασία. Όταν αυτή επέμενε, προχώρησα στο ημίφως και είδα τον πεζοπόρο… μας ξαπλωμένο στο έδαφος και να του προφέρονται οι πρώτες βοήθειες. Τον σηκώσαμε το πήραμε έξω από την εκκλησία. Είχε συνέλθει κάπως. Το πήγαμε στο δωμάτιο τον ξαπλώσαμε να ηρεμήσει μαζί κι εμείς, ανήσυχοι και γι’ αυτόν και για τη συνέχεια του οδοιπορικού μας. Μετά από μια ώρα συνήλθε, επιστρέψαμε στην εκκλησία την ώρα που μοίραζαν το αντίδωρο. Ήταν από ζαλάδα ή κάτι άλλο…; Πήρε κι αυτός αντίδωρο και προχωρήσαμε στην τραπεζαρία για το πρωινό μας που ήταν βραστά φρέσκα κουκιά.
Το πρόβλημα του φίλου μας αποκατεστάθη πλήρως, όμως κάποιο άλλο παρουσιάστηκε γιατί : «κάθε ταξίδι στο Α.Ο. είναι διαφορετικό»…
Ι.Μ. Κωνσταμονίτου



Έξω από τα μοναστήρι ήταν μια μεγάλη πηγή με συνεχή ροή νερού κάτω από πλατάνια. Βγάλαμε τα βρεγμένα πουκάμισα τα απλώσαμε στα κλαδιά των δένδρων και βάλαμε στεγνά. Εκεί κοντά ήταν και το κιόσκι, στρογγυλό σκεπαστό με παγκάκια για την ξεκούραση των προσκυνητών αλλά και των μοναχών που βγαίνουν από το χώρο της μονής να πάρουν το αεράκι τους, κι αυτό κυριολεκτικά, καθώς μέσα στη μονή τα τείχη και οι κτιριακές εγκαταστάσεις που περικλείουν το ελεύθερο χώρο, αφενός δεν επιτρέπουν τον αέρα να εισέλθει κι αφετέρου τον κάνουν να μοιάζει με αυλή φυλακής. Υπάρχουν πάντως μοναχοί που για πολλές δεκαετίες δεν έχουν ξεμυτίσει από την κεντρική πύλη του μοναστηριού. Ούτοι ζουν στον κόσμο τους…
Μετά την τακτοποίηση στα δωμάτια από τον αρχοντάρη οι επισκέπτες είναι ελεύθεροι μέχρι τον εσπερινό που συνήθως είναι στις 5 ή 6 το απόγευμα. Το βραδινό θα είναι μεταξύ 7-8 περίπου. Για μεσημεριανό ούτε λόγος. Αυτό ήδη έγινε στις εννέα το πρωί. Αρκείσαι με το καφεδάκι και το λουκουμάκι που σου πρόσφεραν όταν έφτασες. Εδώ στην Κωνσταμονίτου περιέργως δεν μας πρόσφεραν, όμως μπορούσαμε να το ζητήσουμε ή και να το κάναμε εμείς. Γι αυτό την πρώτη σου μέρα στο Α.Ο. καλό είναι να είσαι εφοδιασμένος με κουλουράκια, παξιμάδια ή ξηρούς καρπούς.
Ο ελεύθερος χρόνος είναι χρήσιμος για να επικοινωνήσεις με άλλους προσκυνητές από διάφορα μέρη της Ελλάδας κι όχι μόνο. Ανταλλάζετε πληροφορίες και απορίες για τα μοναστήρια, βρίσκετε κοινούς γνωστούς και κάποιοι σας εκμυστηρεύονται τους λόγους που τους ώθησαν να έρθουν στο Α.Ο. – Έχω τόση πίεση στη δουλειά μου, που πήρα εβδομαδιαία άδεια και την κάνω όλη σ αυτό το μοναστήρι, μας είπε ένας στρατιωτικός
-Δεν αναγνωρίζουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση και δε δεχόμαστε τη βοήθεια της μας είπε επί των δημοσίων σχέσεων μοναχός.
Ανάστημα μέτριο, γεροδεμένος, δυνατός με πλούσια μαλλιά, φρύδια, γένια και μάτια τεράστια. Θηρίο. Δεν είναι όμως αυτός ο λόγος, ότι δηλαδή δε φτάνουν τα χρήματα και γι αυτό δεν υπάρχει ηλεκτρικό φως στα κελιά, στους διαδρόμους, στις τουαλέτες αυτής της μονής. Αλλά η προτίμηση του φυσικού από το τεχνικό, ταυτόχρονα η παράδοση και η ταπεινότητα. Έτσι, ο επισκέπτης θα ζήσει εδώ μια ξεχωριστή εμπειρία. Λάμπες πετρελαίου, μία σε κάθε δωμάτιο, άλλη να κρέμεται δίπλα στον νιπτήρα και άλλες στις τούρκικες τουαλέτες. Έντονη ήταν η μυρουδιά του πετρελαίου παντού
Η πρώτη μας επαφή με την εκκλησία ήταν στο εσπερινό
Κύρια και δευτερεύουσες εκκλησίες, παρεκκλήσια, όλα είναι κλειδωμένα, σε όλες τις μονές, και ανοίγουν μόνο στις λειτουργίες. Η επόμενη λειτουργία έγινε στις τρεις το πρωί.
Μισοσκόταδο επικρατούσε σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, παμπάλαιοι ασυντήρητοι χώροι, ξεφτισμένοι τοίχοι, χαμηλές στοές με κίνδυνο να κτυπήσεις το κεφάλι σου, μαύρες σκιές που αν δε προσέχεις θα πέσεις πάνω τους, κινούνταν στα σκοτάδια τις τρίτης πρωινής ώρας και ετοιμάζονταν να πάνε στην εκκλησία για την πρωινή λειτουργία του όρθρου. Μαζί τους κι εμείς. Βγήκαμε στον εξωτερικό χώρο στο δεύτερο όροφο, περιμέναμε να συνηθίσει το μάτι μας το σκοτάδι και με προσοχή κατεβήκαμε την εξωτερική σκάλα την απότομη. Κατάμαυρες σκιές οι μοναχοί με τα ράσα τους ν ανεμίζουν, συνηθισμένοι στο ημίφως προχωρούσαν με σιγουριά κι αθόρυβα από τα κελιά προς στην εκκλησία η οποία όπως σε όλα τα μοναστήρια βρίσκεται στο κέντρο σχεδόν του υπαίθριου χώρου που περιβάλλεται από τις κτιριακές εγκαταστάσεις της μονής. Μαύρο σκοτάδι και στην εκκλησία. Κι ακόμα πιο μαύρα ίδιο με το χρώμα των ράσων, τα στασίδια. Στασίδι και μαύρο ράσο γίνεται ένα. Για να δεις αν κάποιο είναι ελεύθερο θα πρέπει να φτάσεις πολύ κοντά του. Ένα φτωχό κεράκι αναμμένο πάνω από το βιβλίο των ψαλτών στα δεξιά, ένα άλλο στα αριστερά και κάποια καντήλια στα ψηλά αναμμένα με το φως του λαδιού. Στην αρχή η εικόνα είναι σκοτεινή… αλλά με το πρώτο φως της ημέρας που θα αρχίσει να μπαίνει από τα τζάμια των παραθύρων, ο ναός θα σου παρουσιάζεται αργά – αργά και θ αρχίσεις να κάνεις την πρώτη σου γνωριμία μ ένα πανάρχαιο οικοδόμημα, γεμάτο με σπάνιες εικόνες, αγιογραφίες, κειμήλια, έργα αγιογράφων, καλλιτεχνών που το έργο τους έχει επηρεάσει την ιστορία της παγκόσμιας τέχνης, χώροι που έκτισαν, λειτούργησαν αυτοκράτορες, ιστορικοί, πατριάρχες, πνευματικοί λόγιοι, φιλόσοφοι. Σημαντικά ονόματα της ιστορίας μας πέρασαν απ αυτόν εδώ το χώρο. Το χώρο που τώρα βρίσκεσαι και ήρθες να τον δεις από την άλλη άκρη της Ελλάδας.
Κι όταν μαζί με όλα αυτά, άρχισε μια βυζαντινή ακολουθία, μια ψαλμωδία χαμηλού προφίλ, σταθερή χωρίς υπερβολές, χωρίς τις αγριάδες των μεγαφώνων (εδώ υπάρχει κανόνας: η προσπάθεια ένδειξης φωνητικών ικανοτήτων που θα σε κάνουν να ξεχωρίζεις είναι αμάρτημα) τότε νομίζεις πως βρίσκεσαι στο Βυζάντιο.
Ο καθένας μας από τους τρεις είχε βολευτεί σε όποιο στασίδι ήταν άδειο. Η ορατότητα με τα μακρινά στασίδια ήταν θολή είτε λόγο του σκότους, είτε τα έκρυβαν οι μεγάλοι παράπλευροι κίονες. Γύρω στις τέσσερεις η ώρα, μια κινητικότητα αντιλήφτηκα πίσω από μια κολώνα, δεν έδωσα στην αρχή σημασία. Όταν αυτή επέμενε, προχώρησα στο ημίφως και είδα τον πεζοπόρο… μας ξαπλωμένο στο έδαφος και να του προφέρονται οι πρώτες βοήθειες. Τον σηκώσαμε το πήραμε έξω από την εκκλησία. Είχε συνέλθει κάπως. Το πήγαμε στο δωμάτιο τον ξαπλώσαμε να ηρεμήσει μαζί κι εμείς, ανήσυχοι και γι’ αυτόν και για τη συνέχεια του οδοιπορικού μας. Μετά από μια ώρα συνήλθε, επιστρέψαμε στην εκκλησία την ώρα που μοίραζαν το αντίδωρο. Ήταν από ζαλάδα ή κάτι άλλο…; Πήρε κι αυτός αντίδωρο και προχωρήσαμε στην τραπεζαρία για το πρωινό μας που ήταν βραστά φρέσκα κουκιά.
Το πρόβλημα του φίλου μας αποκατεστάθη πλήρως, όμως κάποιο άλλο παρουσιάστηκε γιατί : «κάθε ταξίδι στο Α.Ο. είναι διαφορετικό»…
Ι.Μ. Κωνσταμονίτου


