soudianos
Member
- Μηνύματα
- 3.781
- Likes
- 6.650
- Ταξίδι-Όνειρο
- Βερακρούζ
Περιεχόμενα
Οι χοντροί τοίχοι των δωματίων κατασκευασμένοι πριν από χίλια χρόνια δεν άφηναν τη ζέστη της ημέρας να περάσει στα δωμάτια. Μετά από λίγη ξεκούραση ξεκινήσαμε για την εξερεύνηση της γύρω περιοχής έως ότου έλθει η ώρα του εσπερινού. Τον ταρσανά και το λιμανάκι της μονής θα τα βλέπαμε την επομένη μέρα όταν θα παίρναμε το καραβάκι κι έτσι προχωρήσαμε προς την κατεύθυνση απ’ όπου μας έφερε το ταξί. Σύντομα βρεθήκαμε σ ένα ποταμάκι που σε όλο το μήκος ήταν γεμάτο με πλατάνια και έστελνε το παγωμένο νερό του στη θάλασσα. Βαδίζαμε το σκιερό μονοπάτι δίπλα στα τρεχούμενα νερά, σε μια περιοχή δασώδη και καλλιεργήσιμη σε μερικά μέρη με οπωροφόρα δένδρα. Ήταν ένας απολαυστικός περίπατος. Σε κάποιο δένδρο είδαμε καρφωμένες πινακίδες με βελάκια που έδειχναν πεζοπορίες, μεταξύ αυτών και την Κωνσταμονίτου.
Συναντήσαμε ένα νεαρό που μας ζήτησε πληροφορίες για να πάει σε κάποιο μέρος αλλά ή μόνη λέξη που ήξερε να λέει ήταν «πάτι…πάτι…). –Βατοπέδι θες να πας? Κούνησε καταφατικά το κεφάλι του. Του είπαμε να συνεχίσει την πορεία του από κει που ήρθαμε. Σε λίγο είδαμε μια πινακίδα που έγραφε «Προς κελί Αγ. Υπατίου» και πιθανώς να ήταν αυτό που έψαχνε. Πράγματι μετά από λίγα λεπτά μας τον ξανάδαμε που μας ακολουθούσε και έσμιξε μαζί μας. Όταν φτάσαμε στο κελί που ήταν ρουμάνικο καταλάβαμε πως ο «χαμένος» νεαρός ήταν από τη Ρουμανία. Ο άγιος Υπάτιος είναι δημοφιλής άγιος των Ρουμάνων. Το κελί το κατοικούσε μόνο ένας μοναχός, ήταν Ρουμάνος εξυπακούεται, μα μην νομίζετε ότι το καλούμενο κελί ήταν μια τρύπα μέσα σε κάποιο βράχο ή μια παράγκα, όπου μονάχιζε στερούμενος από κάθε υλικά αγαθά. Αυτή την κατασκευή με τον μεγάλο περιτριγυρισμένο χώρο, φυτεμένο γύρω της με ελαιόδεντρα, αμπέλια, οπωροφόρα δένδρα και κηπευτικά εποχής θα την ζήλευε κάθε λαϊκός στο δικό του κόσμο και το είχε όνειρο για να την αποκτήσει. Ήταν ώρα ησυχίας αλλά παρ όλα αυτά μας άνοιξε, προσκυνήσαμε το εκκλησάκι, μας κέρασε μας χάρισε εικονίτσες του αγίου Υπατίου και συνεχίσαμε το δρόμο της επιστροφής συμπληρώνοντας μια ενδιαφέρουσα δίωρη πορεία.
Στον εσπερινό και στον όρθρο που έγινε στις τέσσερεις η ώρα το πρωί μας δόθηκε η ευκαιρία και είδαμε το μεγάλο πλήθος των μοναχών και φιλοξενούμενων που βρισκόταν κείνη τη μέρα στο Βατοπέδι. Στασίδι για να καθίσεις δε βρίσκαμε εύκολα. Η εκκλησία ήταν σκοτεινή ως συνήθως, οι δύο χορωδίες των ψαλτών μεγάλες, η ψαλμωδία σε φανταστικό ρυθμό και ομοφωνία, τα ιερά κειμήλια πλούσια, οι εικόνες παμπάλαιες και κείνο που έκανε ξεχωριστή εντύπωση ήταν όταν ήρθε η στιγμή της προσκύνησης των εικόνων που γίνεται πάντα προς το τέλος της λειτουργίας. Άρχισε πρώτα από τους μοναχούς κατά ιεραρχία, το βοηθητικό προσωπικό του μοναστηριού, και κατόπιν από τους επισκέπτες. Σταυρό και υπόκλιση μπρος στην εικόνα του αγίου του οποίου το όνομα φέρει ο ναός, κατόπιν κατά σειρά, μπρος στην Ωραία Πύλη, στις δεξιές εικόνες, στις αριστερές, εικόνες του τέμπλου, στις εικόνες της αριστερής κολόνας και κατόπιν της δεξιάς κολόνας, στις πίσω εικόνες, στον άμβωνα και κάθε προσκύνημα είχε και τη δική του κίνηση. Γεμάτο το κέντρο του ο ναού από ρασοφόρους, να κουβαριάζονται, να γίνονται μια μαύρη μπάλα να παρατεντώνονται, να σταυρώνονται, με κινήσεις ακριβείας σαν την προεδρική φρουρά. Κι όλα αυτά σε κάθε λειτουργία του 24ώρου, κάθε μέρα, κάθε μήνα, επί χιλιετίες. Προσευχές, παρακλήσεις, δεήσεις, ευχές, ύμνοι, αρωματισμένα θυμιάματα, κάτω από εικόνες πρώην ζώντων και σύμβολα του σταυρού. Τούτος ο μικρός ευλογημένος χώρος μαζί με τους υπόλοιπους του Άθως δεν μπορεί να μην έχει αποκτήσει μια πνευματικότητα σε όποια θρησκεία και ν απευθύνεται.
Ήρθε η σειρά των επισκεπτών μα κάναμε ο καθένας τα δικά του … Ακολούθησε το ατέλειωτο προσκύνημα των αγίων λειψάνων με πρώτη τη «Αγία Ζώνη» βεβαίως, κατόπιν η ξενάγηση στους χώρους του ναού κατά ομάδες κι εν συνεχεία τ προχωρήσαμε προς την τραπεζαρία. Όμως το ξαναλέμε: Εδώ ήταν Βατοπέδι. Η μεγάλη τραπεζαρία δεν μας χώρεσε όλους και μπήκαμε στην εφεδρική δίπλα της. Έμοιαζε με αποθήκη και ήμασταν απομονωμένοι από όλη την ιεροτελεστία του φαγητού. Το ίδιο συνέβη και στο πρωινό της επόμενης μέρας παρόλο που είχαμε πάρει καλή θέση στην είσοδο. Όταν τέλειωνε καταφέραμε και μπήκαμε στην κύρια τραπεζαρία από μια πλαϊνή πόρτα. Ήταν τεράστια η αίθουσα παλιά, οι αγιογραφίες ήταν ξεθωριασμένες, τα τραπέζια κτιστά μαρμάρινα, έχω δει πολύ καλύτερες.
Είχα προγραμματίσει πορεία 3 ωρών για το επόμενο μοναστήρι που ήταν του Παντοκράτορος. Παραλιακό, γειτονικό. Η απόσταση ήταν 3-3,5 ώρες μέσα σε μια πολύ ωραία διαδρομή. Την ακύρωσα κι αυτή για τους γνωστούς λόγους, και για το καραβάκι που θα μας πήγαινε σε 15 λεπτά. Κι ένας άλλος λόγος που το ακύρωσα ήταν ότι σε μια ώρα από την Παντοκράτορος βρίσκεται ο μονή Σταυρονικήτα, και σκέφτηκα να εξοικονομήσω χρόνο για μια επίσκεψη. Φορτωθήκαμε τα σακίδια από τις εννιάμιση το πρωί και τραβήξαμε για το λιμανάκι από ένα κατηφορικό δρόμο. Μεγάλη ήταν προβλήτα, παλιές αποθήκες, μερικά πλεούμενα δεμένα. Η θάλασσα ήταν ήρεμη και μια άλλη προβλήτα κάθετη στην προκυμαία σχημάτιζε απήνεμο λιμανάκι όπου θα πλεύριζε το καραβάκι. Κάνει τα δρομολόγια από την Ιερισσό προς τα μοναστήρια της ανατολικής ακτής της χερσονήσου του Άθως, με πολλές όμως ακυρώσεις γιατί ο κυματισμός στα ανατολικά παράλια είναι μεγαλύτερος από τα δυτικά και καθιστά την πρόσβαση στις προβλήτες για αποβίβαση αρκετά επικίνδυνη. Το καραβάκι έφτασε στην ώρα του, αποβίβασε τους επιβάτες κι εμείς όλο χαρά ετοιμαστήκαμε για την επιβίβαση. Τη στιγμή που ήμουν πάνω στην σκάλα δηλώνω τον προορισμό μου φωνάζοντας «για Παντοκράτορος».
Μια φωνή με σταμάτησε. -Δεν πάμε Παντοκράτορος το πλοιάριο θα γυρίσει πίσω στην Ιερισσό λόγω του κυματισμού. Μείναμε κόκαλο. Πάνε τα σχέδια μας. Μα και γιατί δεν μας το είπαν το πρωί; Αλλά ούτε και ο καλόγερος αρχοντάρης το ήξερε. Είναι από αυτά τα αναπάντεχα που συμβαίνουν στο Α.Ο. Καλά, η θάλασσα είναι μπονάτσα, μας κοροϊδεύουν; Εκ των υστέρων αποδείχτηκε πως ο καπετάνιος είχε δίκιο. Όταν φτάσαμε στην Παντοκράτορος, το κύμα δεν επέτρεπε την πρόσδεση στον βράχο για αποβίβαση. Γιατί ήταν βράχος κι όχι κάποια τεχνητή προβλήτα.
Πήραμε με γρήγορη ρυθμό το δρόμο της επιστροφής στον εξωτερικό χώρο της μονής. Φτάσαμε λαχανιασμένοι, αγχωμένοι και μουσκεμένοι από τον ιδρώτα. Δύο βανάκια περίμεναν ήταν όμως γεμάτα κι έτοιμα για αναχώρηση. Γύρω στα δέκα άτομα είχαν απομείνει ψάχνοντας τρόπο να συνεχίσουν το οδοιπορικό τους. Ενωθήκαμε μαζί τους και καλέσαμε βανάκι. Θα ερχόταν σε 45 λεπτά. Πλησίαζε 11 η ώρα αν είχα ξεκινήσει το πρωί με τα πόδια τα πόδια τώρα θα είχα φτάσει.!! Το βανάκι έφτασε μετά από μία ώρα. Έβαλε μέσα 14 άτομα. Ο δρόμος στη αρχή είναι ελαφρά ανηφορικός γύρω στα εβδομήντα μέτρα μόνο. Ξεκινήσαμε επί τέλους.!! Μα τι ταλαιπωρία τι καψόνια ήταν και τούτα!! Ευτυχώς τα βάσανα μας τέλειωσαν. Θα πάμε Καρυές κι απλό κει με άλλο βανάκι για την Παντοκράτορος.
Στη μέση της ανηφόρας αυτής κάθετα στο δρόμο υπήρχε μια λακκούβα. Μπα, δεν ήταν και τίποτα σοβαρό, όλα τα αυτοκίνητα από πάνω της περνάνε. Όταν όμως ο οδηγός μας προσπάθησε να την περάσει με την ελάχιστη ταχύτητα, ακούστηκε ένας δυνατός κρότος κάτω από το βανάκι. Δεν ήταν τριάντα μέτρα από το σημείο που ξεκινήσαμε. Με όπισθεν αργά-αργά επανέφερε ο οδηγός το αυτοκίνητο στην αρχική του θέση και μεις επιστρέψαμε στη δυστυχία μας… Το νέο τηλεφώνημα έγινε αυτή τη φορά από τον οδηγό. Μην μπει στα έξοδα ξανά η ομάδα μας!! Στα τρία τέταρτα της ώρας έφτασε το καλό βανάκι και μας πήγε στις Καρυές. Για τους τρεις μας ένα άλλο με επιβάτες μας περίμενε και γύρω στις μία το μεσημέρι φτάσαμε στη Μονή Παντοκράτορος. Λίγη απόσταση πριν φτάσουμε πρόσεξα μια πινακίδα σε μονοπάτι ανάμεσα σε πυκνά δένδρα που έγραφε «Προς Ι.Μ Βατοπεδίου», τάζοντας αξέχαστες πεζοπορικές εμπειρίες….
Ι.Κ. Υπατίου
Συναντήσαμε ένα νεαρό που μας ζήτησε πληροφορίες για να πάει σε κάποιο μέρος αλλά ή μόνη λέξη που ήξερε να λέει ήταν «πάτι…πάτι…). –Βατοπέδι θες να πας? Κούνησε καταφατικά το κεφάλι του. Του είπαμε να συνεχίσει την πορεία του από κει που ήρθαμε. Σε λίγο είδαμε μια πινακίδα που έγραφε «Προς κελί Αγ. Υπατίου» και πιθανώς να ήταν αυτό που έψαχνε. Πράγματι μετά από λίγα λεπτά μας τον ξανάδαμε που μας ακολουθούσε και έσμιξε μαζί μας. Όταν φτάσαμε στο κελί που ήταν ρουμάνικο καταλάβαμε πως ο «χαμένος» νεαρός ήταν από τη Ρουμανία. Ο άγιος Υπάτιος είναι δημοφιλής άγιος των Ρουμάνων. Το κελί το κατοικούσε μόνο ένας μοναχός, ήταν Ρουμάνος εξυπακούεται, μα μην νομίζετε ότι το καλούμενο κελί ήταν μια τρύπα μέσα σε κάποιο βράχο ή μια παράγκα, όπου μονάχιζε στερούμενος από κάθε υλικά αγαθά. Αυτή την κατασκευή με τον μεγάλο περιτριγυρισμένο χώρο, φυτεμένο γύρω της με ελαιόδεντρα, αμπέλια, οπωροφόρα δένδρα και κηπευτικά εποχής θα την ζήλευε κάθε λαϊκός στο δικό του κόσμο και το είχε όνειρο για να την αποκτήσει. Ήταν ώρα ησυχίας αλλά παρ όλα αυτά μας άνοιξε, προσκυνήσαμε το εκκλησάκι, μας κέρασε μας χάρισε εικονίτσες του αγίου Υπατίου και συνεχίσαμε το δρόμο της επιστροφής συμπληρώνοντας μια ενδιαφέρουσα δίωρη πορεία.
Στον εσπερινό και στον όρθρο που έγινε στις τέσσερεις η ώρα το πρωί μας δόθηκε η ευκαιρία και είδαμε το μεγάλο πλήθος των μοναχών και φιλοξενούμενων που βρισκόταν κείνη τη μέρα στο Βατοπέδι. Στασίδι για να καθίσεις δε βρίσκαμε εύκολα. Η εκκλησία ήταν σκοτεινή ως συνήθως, οι δύο χορωδίες των ψαλτών μεγάλες, η ψαλμωδία σε φανταστικό ρυθμό και ομοφωνία, τα ιερά κειμήλια πλούσια, οι εικόνες παμπάλαιες και κείνο που έκανε ξεχωριστή εντύπωση ήταν όταν ήρθε η στιγμή της προσκύνησης των εικόνων που γίνεται πάντα προς το τέλος της λειτουργίας. Άρχισε πρώτα από τους μοναχούς κατά ιεραρχία, το βοηθητικό προσωπικό του μοναστηριού, και κατόπιν από τους επισκέπτες. Σταυρό και υπόκλιση μπρος στην εικόνα του αγίου του οποίου το όνομα φέρει ο ναός, κατόπιν κατά σειρά, μπρος στην Ωραία Πύλη, στις δεξιές εικόνες, στις αριστερές, εικόνες του τέμπλου, στις εικόνες της αριστερής κολόνας και κατόπιν της δεξιάς κολόνας, στις πίσω εικόνες, στον άμβωνα και κάθε προσκύνημα είχε και τη δική του κίνηση. Γεμάτο το κέντρο του ο ναού από ρασοφόρους, να κουβαριάζονται, να γίνονται μια μαύρη μπάλα να παρατεντώνονται, να σταυρώνονται, με κινήσεις ακριβείας σαν την προεδρική φρουρά. Κι όλα αυτά σε κάθε λειτουργία του 24ώρου, κάθε μέρα, κάθε μήνα, επί χιλιετίες. Προσευχές, παρακλήσεις, δεήσεις, ευχές, ύμνοι, αρωματισμένα θυμιάματα, κάτω από εικόνες πρώην ζώντων και σύμβολα του σταυρού. Τούτος ο μικρός ευλογημένος χώρος μαζί με τους υπόλοιπους του Άθως δεν μπορεί να μην έχει αποκτήσει μια πνευματικότητα σε όποια θρησκεία και ν απευθύνεται.
Ήρθε η σειρά των επισκεπτών μα κάναμε ο καθένας τα δικά του … Ακολούθησε το ατέλειωτο προσκύνημα των αγίων λειψάνων με πρώτη τη «Αγία Ζώνη» βεβαίως, κατόπιν η ξενάγηση στους χώρους του ναού κατά ομάδες κι εν συνεχεία τ προχωρήσαμε προς την τραπεζαρία. Όμως το ξαναλέμε: Εδώ ήταν Βατοπέδι. Η μεγάλη τραπεζαρία δεν μας χώρεσε όλους και μπήκαμε στην εφεδρική δίπλα της. Έμοιαζε με αποθήκη και ήμασταν απομονωμένοι από όλη την ιεροτελεστία του φαγητού. Το ίδιο συνέβη και στο πρωινό της επόμενης μέρας παρόλο που είχαμε πάρει καλή θέση στην είσοδο. Όταν τέλειωνε καταφέραμε και μπήκαμε στην κύρια τραπεζαρία από μια πλαϊνή πόρτα. Ήταν τεράστια η αίθουσα παλιά, οι αγιογραφίες ήταν ξεθωριασμένες, τα τραπέζια κτιστά μαρμάρινα, έχω δει πολύ καλύτερες.
Είχα προγραμματίσει πορεία 3 ωρών για το επόμενο μοναστήρι που ήταν του Παντοκράτορος. Παραλιακό, γειτονικό. Η απόσταση ήταν 3-3,5 ώρες μέσα σε μια πολύ ωραία διαδρομή. Την ακύρωσα κι αυτή για τους γνωστούς λόγους, και για το καραβάκι που θα μας πήγαινε σε 15 λεπτά. Κι ένας άλλος λόγος που το ακύρωσα ήταν ότι σε μια ώρα από την Παντοκράτορος βρίσκεται ο μονή Σταυρονικήτα, και σκέφτηκα να εξοικονομήσω χρόνο για μια επίσκεψη. Φορτωθήκαμε τα σακίδια από τις εννιάμιση το πρωί και τραβήξαμε για το λιμανάκι από ένα κατηφορικό δρόμο. Μεγάλη ήταν προβλήτα, παλιές αποθήκες, μερικά πλεούμενα δεμένα. Η θάλασσα ήταν ήρεμη και μια άλλη προβλήτα κάθετη στην προκυμαία σχημάτιζε απήνεμο λιμανάκι όπου θα πλεύριζε το καραβάκι. Κάνει τα δρομολόγια από την Ιερισσό προς τα μοναστήρια της ανατολικής ακτής της χερσονήσου του Άθως, με πολλές όμως ακυρώσεις γιατί ο κυματισμός στα ανατολικά παράλια είναι μεγαλύτερος από τα δυτικά και καθιστά την πρόσβαση στις προβλήτες για αποβίβαση αρκετά επικίνδυνη. Το καραβάκι έφτασε στην ώρα του, αποβίβασε τους επιβάτες κι εμείς όλο χαρά ετοιμαστήκαμε για την επιβίβαση. Τη στιγμή που ήμουν πάνω στην σκάλα δηλώνω τον προορισμό μου φωνάζοντας «για Παντοκράτορος».
Μια φωνή με σταμάτησε. -Δεν πάμε Παντοκράτορος το πλοιάριο θα γυρίσει πίσω στην Ιερισσό λόγω του κυματισμού. Μείναμε κόκαλο. Πάνε τα σχέδια μας. Μα και γιατί δεν μας το είπαν το πρωί; Αλλά ούτε και ο καλόγερος αρχοντάρης το ήξερε. Είναι από αυτά τα αναπάντεχα που συμβαίνουν στο Α.Ο. Καλά, η θάλασσα είναι μπονάτσα, μας κοροϊδεύουν; Εκ των υστέρων αποδείχτηκε πως ο καπετάνιος είχε δίκιο. Όταν φτάσαμε στην Παντοκράτορος, το κύμα δεν επέτρεπε την πρόσδεση στον βράχο για αποβίβαση. Γιατί ήταν βράχος κι όχι κάποια τεχνητή προβλήτα.
Πήραμε με γρήγορη ρυθμό το δρόμο της επιστροφής στον εξωτερικό χώρο της μονής. Φτάσαμε λαχανιασμένοι, αγχωμένοι και μουσκεμένοι από τον ιδρώτα. Δύο βανάκια περίμεναν ήταν όμως γεμάτα κι έτοιμα για αναχώρηση. Γύρω στα δέκα άτομα είχαν απομείνει ψάχνοντας τρόπο να συνεχίσουν το οδοιπορικό τους. Ενωθήκαμε μαζί τους και καλέσαμε βανάκι. Θα ερχόταν σε 45 λεπτά. Πλησίαζε 11 η ώρα αν είχα ξεκινήσει το πρωί με τα πόδια τα πόδια τώρα θα είχα φτάσει.!! Το βανάκι έφτασε μετά από μία ώρα. Έβαλε μέσα 14 άτομα. Ο δρόμος στη αρχή είναι ελαφρά ανηφορικός γύρω στα εβδομήντα μέτρα μόνο. Ξεκινήσαμε επί τέλους.!! Μα τι ταλαιπωρία τι καψόνια ήταν και τούτα!! Ευτυχώς τα βάσανα μας τέλειωσαν. Θα πάμε Καρυές κι απλό κει με άλλο βανάκι για την Παντοκράτορος.
Στη μέση της ανηφόρας αυτής κάθετα στο δρόμο υπήρχε μια λακκούβα. Μπα, δεν ήταν και τίποτα σοβαρό, όλα τα αυτοκίνητα από πάνω της περνάνε. Όταν όμως ο οδηγός μας προσπάθησε να την περάσει με την ελάχιστη ταχύτητα, ακούστηκε ένας δυνατός κρότος κάτω από το βανάκι. Δεν ήταν τριάντα μέτρα από το σημείο που ξεκινήσαμε. Με όπισθεν αργά-αργά επανέφερε ο οδηγός το αυτοκίνητο στην αρχική του θέση και μεις επιστρέψαμε στη δυστυχία μας… Το νέο τηλεφώνημα έγινε αυτή τη φορά από τον οδηγό. Μην μπει στα έξοδα ξανά η ομάδα μας!! Στα τρία τέταρτα της ώρας έφτασε το καλό βανάκι και μας πήγε στις Καρυές. Για τους τρεις μας ένα άλλο με επιβάτες μας περίμενε και γύρω στις μία το μεσημέρι φτάσαμε στη Μονή Παντοκράτορος. Λίγη απόσταση πριν φτάσουμε πρόσεξα μια πινακίδα σε μονοπάτι ανάμεσα σε πυκνά δένδρα που έγραφε «Προς Ι.Μ Βατοπεδίου», τάζοντας αξέχαστες πεζοπορικές εμπειρίες….
Ι.Κ. Υπατίου