Περιεχόμενα
3η - 4 η μέρα ....Λάρνακα .Ξενοδοχείο Nondas Hill apartments ( είναι ένα συγκρότημα μαζί με τοPassiana hotel και το Άγιος Μάμας hotel) .Το κλείσαμε με το booking , 2 βράδυα .....φαινόταν ευκαιρία all inclusive για 4 άτομα( οικογένεια) ...Φτάνοντας ο ιδιοκτήτης αθετεί την υποχρέωση και μας προσφέρει το πρωϊνό + 1 σάντουιτς .Φυσικά το αρνήθηκα , απαράδεκτο και ακραία υποτιμητικό και όταν με την επιστροφή μου διαμαρτυρήθηκα στο booking για την αθέτηση της σύμβασης , η απάντηση της Booking , ήταν ότι το κατάλυμμα τους απάντησε ότι μας προσέφερε το all inclusive , με περιορισμό μόνο στα ποτά,.... το απολαύσαμε δηλαδή .... Γέλια - κλάματα..Πάντως μυρωδιά εστιατορίου δεν πήραμε , ούτε το νεράκι τους .... Πληρώσαμε και 7 Ε για την χρήση air condition/ ανα μονάδα ,την ημέρα , που το αρνήθηκαν και αυτό στη Booking , αν και οι αποδείξεις είναι παρούσες ( scripta manent ) .Να είναι καλά .Υπάρχουν και αυτοί... ..τους προσπεράσαμε ...Μάλλον αυτό που ενδείκνυται είναι να έχεις το τηλέφωνο της Booking και να τους ειδοποιήσεις άμεσα ...Αλλά και πάλι αμφιβάλλω ..Αχαρακτήριστοι ......Τους ευχαριστούμε . πάντως και τους μεν και τους δε .....Μας έκαναν τουλάχιστον σοφότερους ....Χαλάλι τους ... Η πόλη της Λάρνακας , όμορφη , με την παραλία Φοινικούδες , με όλα τα brand names του fastfood παρόντα , για φαγητό ομως στον ταπεινό Αρμένη με καταπληκτικές αρμένικες και ινδικές σπεσιαλιτέ , δίπλα στη εκκλησία του Αγ , Λαζάρου . Η εκκλησία είναι το Α και το Ω της πόλης ..Προσκύνηση των οστών του Αγίου , επίσκεψη στον υπόγειο τάφο του , κάτωθεν της τράπεζας .Φωταγωγημένη το βράδυ είναι μοναδική .Άγιος Λάζαρος και Λάρνακα λοιπόν... Άγιος Λάζαρος ο προστάτης Άγιος της πόλης.Το αρχαίο Κίτιον, πόλη του φιλοσόφου Ζήνωνος, μετονομάστηκε σε Λάρνακα, όταν το 10 ο αιώνα βρέθηκε πέτρινη λάρνακα με την επιγραφή "Λάζαρος ο τετραήμερος φίλος του Χριστού".
Ο Λάζαρος ήταν λοιπόν , στενός φίλος του Χριστού. Κατοικούσε στη Βηθανία, 3 χλμ. περίπου ανατολικά της Ιερουσαλήμ και οι αδελφές του Μάρθα και Μαρία φιλοξένησαν πολλές φορές τον Ιησού στο σπίτι τους στη Βηθανία . Ο Ιησούς όμως καθυστέρησε εσκεμμένα τη μετάβασή του στη Βηθανία κι έμεινε εκεί στον τόπο που βρισκόταν ακόμη δύο μέρες, παρότι επληροφορήθη για την σοβαρή κατάσταση της υγείας του φίλου του , έγκαιρα από τις αδελφές του Λαζάρου .Με φωνή μεγάλη φώναξε προς τον νεκρό φίλο του: «Λάζαρε, βγες έξω». Και ο Λάζαρος που ήδη μύριζε, σαν να ξυπνούσε από βαθύ ύπνο, σηκώθηκε και ολοζώντανος, φασκιωμένος ολόκληρος με τα σάβανα και τα σουδάρια με τα οποία οι Ιουδαίοι συνήθιζαν να περιτυλίγουν τα σώματα των νεκρών τους, αναστημένος βγήκε έξω από τον τάφο.
Ο Λάζαρος, μετά την ανάστασή του, γύρω στο 30-33 μ.Χ. , ήρθε στη Λάρνακα της Κύπρου. Εδώ τον συνάντησαν οι απόστολοι Παύλος και Βαρνάβας, όταν μετέβαιναν από τη Σαλαμίνα στην Πάφο, και τον χειροτόνησαν επίσκοπο Κιτίου .
Την επόμενη μέρα αναχώρηση για τα κατεχόμενα και την Αμμόχωστο , περνώντας από το μικτό χωριό Πύλα , όπου λειτουργεί ένα νέο ιδιωτικό πανεπιστήμιο , παράρτημα Αγγλικού (University of Central Lancashire - Cyprus), με πολλούς ξένους από Μέση Ανατολή φοιτητές .....Τα πανεπιστήμια είναι μια άλλη ιστορία για το νησί ....6-7 η ελεύθερη Κύπρος και άλλα 9 πανεπιστήμια στα Κατεχόμενα ..... Το χωριό στις παρυφές του λόφου με το τουρκικό φυλάκιο από πάνω να το επιβλέπει , το τουρκικό καφενείο και το ελληνικό απέναντι , κάπου ανάμεσα οι δυνάμεις του ΟΗΕ , χωριό της Αννας Βύσση όπως μας είπαν , φαίνεται να έχει μεγάλη - τρομερή οικιστική ανάπτυξη .Παντού χτίζονται μονοκατοικίες με high living standards ....πλούτος απρόσμενος ....
Πάμε στο Δασάκι της Άχνας μία όμορφη κωμόπολη με το μνημείο -τέντα στην πλατεία ...ελληνικές σημαίες και το γήπεδο στη είσοδο .. Εθνικός Άχνας .Οι κάτοικοι πρόσφυγες δίπλα στο κατεχόμενο χωριό τους , εντός της βάσης της Δεκέλειας .....Είναι γεγονός ότι δεν πολυκαταλάβαινα που είναι το Ελληνοκυπριακό έδαφος και που το Αγγλικό ..Ενώ οι δρόμοι είναι Ευρωπαϊκοί ...Πλησιάζοντας όμως στο check point χωριό του Αγίου Νικολάου , όλο και μπαίνεις στο κλίμα της περιοχής ...Παντού φράκτες , φυλάκια . Γρήγορες διαδικασίες ,διαβατήρια , πληρώνεις ασφάλεια αυτοκινήτου 20 Ε στο ψευδοκράτος , για 3 μέρες και βρίσκεσαι σε πέντε λεπτά στη πόλη σύμβολο την θρυλική Αμμόχωστο . Η εταιρίες ενοικίασης στην ελεύθερη Κύπρο , δεν επιτρέπουν την είσοδο του αυτοκινήτου στα Κατεχόμενα , ούτε θέτουν το ερώτημα , οπότε δεν χρειάζεται να συζητηθεί με την εταιρία ενοικίασης καθόλου .Πας όπου θέλεις , αρκεί να μην τσαλακωθείς ... ασφάλεια 20 Ε ,πάντως πληρώνεις ....
Η παλιά πόλη της Αμμοχώστου μέσα στο κάστρο φρούριο....παλιά σπίτια , αφρόντιστα ανάμεσα σε μεγαλειώδεις γοτθικούς ναούς - σήμερα Τζαμιά
Τα τείχη περιτριγυρίζουν τη παλιά πόλη . Έχουν ύψος περίπου 50 πόδια και πάχος 27 πόδια .Χτίστηκαν από τους Λουζινιανούς και τελειοποιήθηκαν από τους Ενετούς. Έχουν δύο πύλες, την πύλη ξηράς και την πύλη θάλασσας. Μπαίνοντας από την Πύλη της Γής και βλέποντας την τάφρο από κάτω θυμάμαι την Ρόδο και τα τείχη της Παλιάς πόλης της Ρόδου
Κατά τη τουρκική εισβολή του 1571 τα τείχη άντεξαν σε 11 μήνες πολιορκία. Η ιστορία επαναλαμβάνεται ...Σήμερα διατηρούνται σε καλή κατάσταση.
....Ο μεγαλειώδης Άγιος Νικόλαος - τζαμί κοκ ...Ο Άγιος Γεώργιος των Ελλήνων , ο ΆγιοςΓεώργιος των Λατίνων ...Εκκλησίες , παλάτια ,τζαμιά , η λαϊκή αγορά (κτίσματα παραδοσιακά) στον κεντρικό δρόμο ....Πύλη της Γής (είσοδος) και η πύλη της θάλασσης στο λιμάνι .... και πίσω ακριβώς τα φορτηγά πλοία να φορτώνουν και να ξεφορτώνουν αγαθά στο κεντρικό λιμένα της Αμμοχώστου .Η ακρόπολη του Οθέλλου στη άκρη του κάστρου....Ο πύργος του Οθέλλου ήταν η ακρόπολη της Αμμοχώστου . Χτίστηκε από τους Λουζινιανούς και τελειοποιήθηκε από τους Ενετούς. Στη κύρια είσοδο βρίσκεται το λιοντάρι που ήταν το έμβλημα της Βενετίας.
Καφές και πρωϊνό στο πανάκριβο ζαχαροπλαστείο Petek μπροστά στην πύλη της Θαλάσσης ... Λουκούμια τουρκικά με 20 Ε το κιλό , γλυκά τα γνωστά τουρκικά καζαντιμπί (πάτος του καζανιού ), σούτλατς (ριζόγαλο), σαραγλί κτλπ ...καφές στο 2 Ε ....Γενικά δεν είναι φτηνά τα κατεχόμενα , ακολουθούν σε τιμές την Ελεύθερη Κύπρο ... Νόμισμα τους ειναι η Τούρκικη λιρα . 1Ε = 3,30 . Μηδενικός τουρισμός σε σχέση με την ελεύθερη Κύπρο ... Επίσκεψη στα Βαρόσια από τον παραλιακό, έξω από τα τείχη . Σήμερα τα Βαρόσια - η Ελληνική αυτή συνοικία της Αμμοχώστου είναι μια ερειπωμένη πόλη. Ο τουρκικός στρατός κατοχής δεν επιτρέπει την εγκατάσταση των κατοίκων της, ούτε καν την προσέγγιση ...παγωμάρα ....κλειστά , μπάρες παντού . Απαγορεύονται οι φωτογραφίες λένε οι ταμπέλες Πάμε στην παραλία δίπλα στα πολυτελή ξενοδοχεία Arkin Palm beach hotel και Palm beach hotel , εκεί είναι η Δημοτική παραλία της πόλης .Λίγοι Τούρκοι ντόπιοι , καθότι είναι μηδαμινός ο τουρισμός στην Αμμόχωστο , κάτω από τα τεράστια πρώτα ,έρημα ξενοδοχεία των Βαρωσίων να κάνουν αμέριμνοι μπάνιο, στην πολύ καλή , βαθιά και πεντακάθαρη θάλασσα ...σαν να μην συμβαίνει τίποτε . Στο βάθος ο Ελληνοκυπριακός πλούτος του 1974 περιμένει την δικαίωση , την επιστροφή των περιουσιών .Διερωτάσαι για τον πλούτο των ξενοδοχείων και της πόλης τότε ..άλλοτε και τώρα ...Με την δυναμική που έχετε αδέρφια , βλέπω μόνο θετικές ειδήσεις για τον Ελληνισμό Η νέα πόλη της Αμμοχώστου γεμάτη παλιά και νέα Block ,μάλλον αδιάφορη , καινούρια κτίρια είναι το πανεπιστήμιο και το νοσοκομείο στο δρόμο για την Σαλαμίνα , όπως επίσης και τα πολλά καταστήματα με γνωστές φίρμες ένδυσης ..
Απέναντι από αυτά στη άλλη πλευρά του δρόμου νοιώθουν και αυτοί την ανάσα των δυνάμεων του ΟΗΕ ..Όλα είναι σχετικά εδώ ....Γενικά αν εξαιρέσεις την Παλιά Πόλη , μέσα στο κάστρο και τα Βαρόσια , η Αμμόχωστος μοιάζει με αδιάφορη, άσχημη , συνηθισμένη Τούρκικη πόλη .Προσπαθούν να αντιγράψουν , όσο μπορούν την Ελεύθερη Κύπρο , φτιάχνοντας το οδικό δίκτυο με νέους Ευρωπαϊκούς δρόμους σαν αυτόν που μας οδηγεί στο Μοναστήρι του Αποστόλου Βαρνάβα μετά από 10 χλμ ....Παγωμάρα και εδώ ....Το 2005 μετά από 31 χρόνια οι κατοχικές δυνάμεις επέτρεψαν και λειτουργήθηκε ξανά το κατεχόμενο μοναστήρι του Αποστόλου Βαρνάβα. Η Κυπριακή Εκκλησία γιορτάζει τη μνήμη του ιδρυτή της και πολιούχου της, του Αποστόλου Βαρνάβα στις 11 Ιουνίου. Ο Απόστολος Βαρνάβας ο Κύπριος είναι ο ιδρυτής και ο θεμελιωτής της Εκκλησίας της Κύπρου. Θεμελίωσε την Κυπριακή Εκκλησία, που είναι μια από τις παλαιότερες Εκκλησίες της χριστιανοσύνης και είναι Αποστολική, όπως οι Εκκλησίες της Ιερουσαλήμ, της Αντιόχειας και της Ρώμης. Ο Ελληνορθόδοξος Πατριάρχης της Ιερουσαλήμ είναι διάδοχος του Αποστόλου Ιακώβου. Ο Ελληνοκύπριος Αρχιεπίσκοπος, ισάξιος στην ιεραρχία με Πατριάρχη, είναι ο διάδοχος του Αποστόλου Βαρνάβα. Σε αυτόν χρωστά η Εκκλησία της Κύπρου το αυτοκέφαλο της. Η Εκκλησία της Κύπρου είναι αυτοκέφαλη και αναγνωρίστηκε αυτοκέφαλη όπως μας αναφέρει η ιστορία, το 431στην Εκκλησιαστική Σύνοδο της Εφέσου. Παρόλα αυτά ο Πατριάρχης Αντιοχείας δοκίμασε να άρει από την Κυπριακή Εκκλησία αυτά τα απαράγραπτα ανώτατα δικαιώματα. Το 477 ο κλήρος της Κύπρου χρησιμοποίησε την θαυμαστή ανακάλυψη του λειψάνου του Αποστόλου Βαρνάβα , για να απελευθερώσει και να αποκόψει ριζικά και για πάντα την Εκκλησία της Κύπρου από το εν λόγω Πατριαρχείο , ο τότε Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίας ( η βυζαντινή ονομασία της Σαλαμίνας )Ανθέμιος είδε σε όνειρο τον Απόστολο Βαρνάβα, που του υπέδειξε την τοποθεσία όπου βρισκόταν ο τάφος του, στην πεδιάδα της Σαλαμίνας κάτω από ένα μοναχικό δέντρο, μια τριμιθιά (κακαβιά) , και τον παρακίνησε να ανοίξει αυτόν τον τάφο.
Εκεί μέσα ήταν το λείψανο του Αποστόλου Βαρνάβα και πάνω στο στήθος του λειψάνου, οΑρχιεπίσκοπος Ανθέμιος βρήκε ένα αντίγραφο του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου, γραμμένο με το χείρι του ιδίου του Αποστόλου Βαρνάβα. Με το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο στο χέρι, ό Ανθέμιος έπλευσε προς την βυζαντινή πρωτεύουσα Κωνσταντινούπολη ,την εποχή που αυτοκράτορας ήταν ο Ζήνων (474-491). Ο αυτοκράτορας παρέλαβε το Ευαγγέλιο με μεγάλη χαρά και το εναπόθεσε σε μια εκκλησία κοντά στο αυτοκρατορικό παλάτι.
Ο αυτοκράτορας Ζήνων ήταν πολύ πρόθυμος να ακούσει τα παράπονα του Αρχιεπισκόπου Κύπρου για την επέμβαση του Πατριάρχη της Αντιόχειας και παρέπεμψε την ευθύνη για τη λήψη αποφάσεως στον Ακάκιο, τον Πατριάρχη της Κωνσταντινουπόλεως . Τότε συγκαλέστηκε μια εκκλησιαστική σύνοδος, κατά την διάρκεια της οποίας επιβεβαιώθηκαν τα ήδη καθορισμένα από τη Σύνοδο της Εφέσου Δικαιώματα, οι περίφημοι οκτώ κανόνες του «status quo ante».Με αφορμή τα πορίσματα αυτής της συνόδου ο αυτοκράτορας Ζήνων εξέδωσε ένα διάταγμα, στο οποίο απαγόρευε στον Πατριάρχη της Αντιόχειας και τον υπόλοιπο κλήρο να παραβιάζει την αυτονομία της Εκκλησίας της Κύπρου, την οποίαν κήρυξε ανεξάρτητη και αυτοκέφαλη. Μετονόμασε την Επίσκοπο τηςΚωνσταντίας σε μητροπολίτη όλου του νησιού της Κύπρου και του απένειμε τον τίτλο του Αρχιεπισκόπου της Κύπρου.
Μεταξύ άλλων απέμεινε στο Αρχιεπίσκοπο της Κύπρου και τα εξής προνόμια : να φορεί πορφυρό μανδύα στις επίσημες τελετές και να κρατεί αντί για ποιμαντορική ράβδο, αυτοκρατορικό σκήπτροπου φέρει στην κορυφή του μια σφαίρα. (Το βλέπουμε στο άγαλμα του Μακαρίου ).Του παραχώρησε επίσης το δικαίωμα χρήσης της σφραγίδας του Δικέφαλου αετού και τον εξουσιοδότησε να υπογράφει με κόκκινο μελάνι όπως εκείνος, ο ηγεμόνας δηλαδή του Βυζαντίου.
Η τοιχογραφία στην είσοδο του ναού από τα δεξιά ,μοναδική Μας δείχνει πως κέρδισε την αυτονομία της η αρχιεπισκοπή της Κύπρου ...Έξω από την μονή ο τάφος του Αποστόλου Βαρνάβα , σε απόσταση 100 μέτρων προς τα ανατολικά του Μοναστηριού βρίσκεται αυτός ο λαξευτός τάφος της ρωμαϊκής περιόδου που θεωρείται ως ο τάφος του Αποστόλου Βαρνάβα. Σήμερα βεβαια άδειος .
Το 75 μ.Χ. ο Απόστολος Βαρνάβας εκοιμήθη εν Κυρίω και οι μαθητές του και ο Ευαγγελιστής Μάρκος πού ήταν ο ανεψιός του, τον έθαψαν κρυφά σε αυτό το τάφο και έφυγαν από το νησί κυνηγημένοι. Μαζί με το λείψανο του Αποστόλου Βαρνάβα έθαψαν και το χειρόγραφο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, ενός από τους τέσσερις Ευαγγελιστές.Κατεβαίνοντας τις σκάλες ...αναλογίζομαι ότι δεν είμαι μπροστά σε ένα απλό τάφο ...είναι ο τάφος ενός εκ των 12 αποστόλων του Ιησού ...Δεν μπορεί , λέω , αυτό το μοναστήρι με την λάμψη του ,να μείνει μακριά από τον Ελληνισμό .... Ένα λεωφορείο με αδιάφορους Τούρκους περιηγούνται στο μοναστήρι, στο μη σχετικό ,μικρό Μουσείο που υπάρχει, βγάζουν φωτογραφίες ....
Απέναντι από την Μονή Βαρνάβα , 5 λεπτά απόσταση ,2 χλμ , στέκεται η αρχαία Σαλαμίνα .... δίπλα στη θάλασσα και 6 χλμ. βόρεια της σύγχρονης Αμμοχώστου .Η πόλη πήρε το όνομά της από τη Σαλαμίνα της Αττικής.
Τα δημόσια κτίρια που αποκαλύφτηκαν μέχρι στιγμής στην αρχαία πόλη της Σαλαμίνας είναι όλα μετά την Κλασική περίοδο. Έχει ανασκαφεί ο ναός του Δία του Σαλαμίνιου , τη λατρεία του οποίου καθιέρωσε στο νησί ο Τεύκρος. Επίσης έχουν αποκαλυφθεί δημόσια λουτρά , το θέατρο και το γυμνάσιο της πόλης.
Υπάρχουν πολλά εκτεταμένα ερείπια. Το θέατρο, το γυμνάσιο έχουν αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό. Πολλά αγάλματα βρέθηκαν στο Γυμνάσιο τα οποία τα περισσότερα από αυτά ακέφαλα. Το θέατρο είναι Ρωμαϊκό των πρώτων χρόνων της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και μπορούσε να φιλοξενήσει μέχρι και 15,000 θεατές, καταστράφηκε τον 4ο αιώνα.Οι ανασκαφές στην Σαλαμίνα ξεκίνησαν το 1952και ήταν σε εξέλιξη μέχρι το 1974. Πριν από την τουρκική εισβολή υπήρξε μεγάλη αρχαιολογική δραστηριότητα , με την γαλλική αποστολή να κάνει τις ανασκαφές αλλά και τις αποκαταστάσεις μνημείων ,όπως του αρχαίου θεάτρου, εκεί αλλά και στη γειτονική Έγκωμη .
Δίπλα στη άμμο που λιάζονται οι λίγοι Τούρκοι είναι η είσοδος του αρχαιολογικού χώρου , εκεί λοιπόν δίπλα στέκεται το αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας , το Γυμνάσιο , τα λουτρά ,το υδραγωγείο , το αμφιθέατρο ....μοναδικής αισθητικής ο χώρος .Ένα όνειρο να ανέβω τα σκαλιά αυτού του αρχαίου θεάτρου , έγινε πραγματικότητα ....
Ο ήλιος έκαιγε , ήταν 3μμ και πέρνουμε το δρόμο της επιστροφής ...Πάμε Δερύνεια , στο μνημείο των ηρώων Τ .Ισαάκ και Σ. Σολωμού .τα λόγια περιττά ....Δερύνεια , Παραλίμνη ταχέως αναπτυσσόμενες πόλεις ..Παντού η ανάπτυξη , δρόμοι , κτίρια , καταστήματα , κίνηση παντού , εκπλήσεσαι με την δημιουργικότητα των αδελφών Κυπρίων ....και φτάνουμε στην Αγία Νάπα ....Παγώσαμε στα Κατεχόμενα , δεν θέλαμε να κολυμπήσουμε εκεί .....Κατευθυνθήκαμε στη παραλία Νησί .....Διάσημη τέλεια αμμώδης παραλία , που με τις επενδύσεις σε luxury hotels , μπαγκαλόους , σε συνδυασμό με τη άνετη προσβασιμότητα κάνουν ονειρικό το χώρο ...Να γιατί τον προτιμούν σκέφτηκα οι ξένοι ....Συστήνεται για όλους ..... Μετά στο μεσαιωνικό μοναστήρι της Αγίας Νάπας , στο κέντρο του πολυβουου και πολυπληθούς κέντρου της πόλης... εκεί όπου δένουν τον luxury τουρισμό , με το φτηνό , εκεί όπου μπορεί να γίνουν όλοι κοινωνοί της πολυτέλειας , της ομορφιάς της ζωντάνιας του τόπου ....Πήγαμε για φαγητό και κάποια ψώνια στο γνωστό Hard Rock της Αγίας Νάπας , απέναντι από το Μοναστήρι είναι , με τα αντικείμενα -αρμόνια , παπούτσια , κιθάρες διάσημων καλλιτεχνών και τον κόσμο να παρακολουθεί την πρόκριση του ΑΠΟΕΛ - Ρόζεμποργκ 3-0...χαρούμενα πρόσωπα ......Επιστρέφουμε στην Λάρνακα και το Nondas Hill .... και άς λέει ο ιδιοκτήτης του , ότι μας παρείχε το all inclusive που θα έπρεπε να μας παρείχε , βάσει της συμφωνίας με το Booking .Την άλλη μέρα πρωί- πρωί στην Παναγία Αγγελόκτιστη στο Κίτιο με το μοναδικό ψηφιδωτό και μέσω Κοφινούς , κατευθυνόμαστε στη Λευκωσία . Κοφίνου, το γνωστό χωριό που πριν 50 χρόνια το 1968 ,με τον θάνατο 22 Τουρκοκυπρίων και 2 Ελληνοκυπρίων προκάλεσε την αποχώρηση της ελληνικής Μεραρχίας με όλα τα επερχόμενα δεινά της εισβολής του 1974.... Το χωριό ένα ήρεμο συμπαθητικό ταπεινό χωριό , χωρίς κάτι το ιδιαίτερο από το παρελθόν , κατοικείται από Ελληνοκύπριους πρόσφυγες των κατεχομένων πλέον , που προκόβουν .Κατόπιν επίσκεψη στο Παραδοσιακό χωριό των Πάνω Λευκάρων ..παντού κεντήματα και ασημικά ...εντυπωσιακό το αρχαιοελληνικού στύλ Δημοτικό Σχολείο Λευκάρων ... Αξίζει την επισκεψη και δείχνει πως σε ένα τόσο δύσκολο - ορεινό τόπο μπορείς να προκόψεις .Εμφανής ο πλούτος του χωριού .Υπάρχει στην περιοχή και ο παλαιολιθικός οικισμός της Χοιροκοιτίας , στο κατάλογο της UNESCO.
Ο Λάζαρος ήταν λοιπόν , στενός φίλος του Χριστού. Κατοικούσε στη Βηθανία, 3 χλμ. περίπου ανατολικά της Ιερουσαλήμ και οι αδελφές του Μάρθα και Μαρία φιλοξένησαν πολλές φορές τον Ιησού στο σπίτι τους στη Βηθανία . Ο Ιησούς όμως καθυστέρησε εσκεμμένα τη μετάβασή του στη Βηθανία κι έμεινε εκεί στον τόπο που βρισκόταν ακόμη δύο μέρες, παρότι επληροφορήθη για την σοβαρή κατάσταση της υγείας του φίλου του , έγκαιρα από τις αδελφές του Λαζάρου .Με φωνή μεγάλη φώναξε προς τον νεκρό φίλο του: «Λάζαρε, βγες έξω». Και ο Λάζαρος που ήδη μύριζε, σαν να ξυπνούσε από βαθύ ύπνο, σηκώθηκε και ολοζώντανος, φασκιωμένος ολόκληρος με τα σάβανα και τα σουδάρια με τα οποία οι Ιουδαίοι συνήθιζαν να περιτυλίγουν τα σώματα των νεκρών τους, αναστημένος βγήκε έξω από τον τάφο.
Ο Λάζαρος, μετά την ανάστασή του, γύρω στο 30-33 μ.Χ. , ήρθε στη Λάρνακα της Κύπρου. Εδώ τον συνάντησαν οι απόστολοι Παύλος και Βαρνάβας, όταν μετέβαιναν από τη Σαλαμίνα στην Πάφο, και τον χειροτόνησαν επίσκοπο Κιτίου .
Την επόμενη μέρα αναχώρηση για τα κατεχόμενα και την Αμμόχωστο , περνώντας από το μικτό χωριό Πύλα , όπου λειτουργεί ένα νέο ιδιωτικό πανεπιστήμιο , παράρτημα Αγγλικού (University of Central Lancashire - Cyprus), με πολλούς ξένους από Μέση Ανατολή φοιτητές .....Τα πανεπιστήμια είναι μια άλλη ιστορία για το νησί ....6-7 η ελεύθερη Κύπρος και άλλα 9 πανεπιστήμια στα Κατεχόμενα ..... Το χωριό στις παρυφές του λόφου με το τουρκικό φυλάκιο από πάνω να το επιβλέπει , το τουρκικό καφενείο και το ελληνικό απέναντι , κάπου ανάμεσα οι δυνάμεις του ΟΗΕ , χωριό της Αννας Βύσση όπως μας είπαν , φαίνεται να έχει μεγάλη - τρομερή οικιστική ανάπτυξη .Παντού χτίζονται μονοκατοικίες με high living standards ....πλούτος απρόσμενος ....
Πάμε στο Δασάκι της Άχνας μία όμορφη κωμόπολη με το μνημείο -τέντα στην πλατεία ...ελληνικές σημαίες και το γήπεδο στη είσοδο .. Εθνικός Άχνας .Οι κάτοικοι πρόσφυγες δίπλα στο κατεχόμενο χωριό τους , εντός της βάσης της Δεκέλειας .....Είναι γεγονός ότι δεν πολυκαταλάβαινα που είναι το Ελληνοκυπριακό έδαφος και που το Αγγλικό ..Ενώ οι δρόμοι είναι Ευρωπαϊκοί ...Πλησιάζοντας όμως στο check point χωριό του Αγίου Νικολάου , όλο και μπαίνεις στο κλίμα της περιοχής ...Παντού φράκτες , φυλάκια . Γρήγορες διαδικασίες ,διαβατήρια , πληρώνεις ασφάλεια αυτοκινήτου 20 Ε στο ψευδοκράτος , για 3 μέρες και βρίσκεσαι σε πέντε λεπτά στη πόλη σύμβολο την θρυλική Αμμόχωστο . Η εταιρίες ενοικίασης στην ελεύθερη Κύπρο , δεν επιτρέπουν την είσοδο του αυτοκινήτου στα Κατεχόμενα , ούτε θέτουν το ερώτημα , οπότε δεν χρειάζεται να συζητηθεί με την εταιρία ενοικίασης καθόλου .Πας όπου θέλεις , αρκεί να μην τσαλακωθείς ... ασφάλεια 20 Ε ,πάντως πληρώνεις ....
Η παλιά πόλη της Αμμοχώστου μέσα στο κάστρο φρούριο....παλιά σπίτια , αφρόντιστα ανάμεσα σε μεγαλειώδεις γοτθικούς ναούς - σήμερα Τζαμιά
Τα τείχη περιτριγυρίζουν τη παλιά πόλη . Έχουν ύψος περίπου 50 πόδια και πάχος 27 πόδια .Χτίστηκαν από τους Λουζινιανούς και τελειοποιήθηκαν από τους Ενετούς. Έχουν δύο πύλες, την πύλη ξηράς και την πύλη θάλασσας. Μπαίνοντας από την Πύλη της Γής και βλέποντας την τάφρο από κάτω θυμάμαι την Ρόδο και τα τείχη της Παλιάς πόλης της Ρόδου
Κατά τη τουρκική εισβολή του 1571 τα τείχη άντεξαν σε 11 μήνες πολιορκία. Η ιστορία επαναλαμβάνεται ...Σήμερα διατηρούνται σε καλή κατάσταση.
....Ο μεγαλειώδης Άγιος Νικόλαος - τζαμί κοκ ...Ο Άγιος Γεώργιος των Ελλήνων , ο ΆγιοςΓεώργιος των Λατίνων ...Εκκλησίες , παλάτια ,τζαμιά , η λαϊκή αγορά (κτίσματα παραδοσιακά) στον κεντρικό δρόμο ....Πύλη της Γής (είσοδος) και η πύλη της θάλασσης στο λιμάνι .... και πίσω ακριβώς τα φορτηγά πλοία να φορτώνουν και να ξεφορτώνουν αγαθά στο κεντρικό λιμένα της Αμμοχώστου .Η ακρόπολη του Οθέλλου στη άκρη του κάστρου....Ο πύργος του Οθέλλου ήταν η ακρόπολη της Αμμοχώστου . Χτίστηκε από τους Λουζινιανούς και τελειοποιήθηκε από τους Ενετούς. Στη κύρια είσοδο βρίσκεται το λιοντάρι που ήταν το έμβλημα της Βενετίας.
Καφές και πρωϊνό στο πανάκριβο ζαχαροπλαστείο Petek μπροστά στην πύλη της Θαλάσσης ... Λουκούμια τουρκικά με 20 Ε το κιλό , γλυκά τα γνωστά τουρκικά καζαντιμπί (πάτος του καζανιού ), σούτλατς (ριζόγαλο), σαραγλί κτλπ ...καφές στο 2 Ε ....Γενικά δεν είναι φτηνά τα κατεχόμενα , ακολουθούν σε τιμές την Ελεύθερη Κύπρο ... Νόμισμα τους ειναι η Τούρκικη λιρα . 1Ε = 3,30 . Μηδενικός τουρισμός σε σχέση με την ελεύθερη Κύπρο ... Επίσκεψη στα Βαρόσια από τον παραλιακό, έξω από τα τείχη . Σήμερα τα Βαρόσια - η Ελληνική αυτή συνοικία της Αμμοχώστου είναι μια ερειπωμένη πόλη. Ο τουρκικός στρατός κατοχής δεν επιτρέπει την εγκατάσταση των κατοίκων της, ούτε καν την προσέγγιση ...παγωμάρα ....κλειστά , μπάρες παντού . Απαγορεύονται οι φωτογραφίες λένε οι ταμπέλες Πάμε στην παραλία δίπλα στα πολυτελή ξενοδοχεία Arkin Palm beach hotel και Palm beach hotel , εκεί είναι η Δημοτική παραλία της πόλης .Λίγοι Τούρκοι ντόπιοι , καθότι είναι μηδαμινός ο τουρισμός στην Αμμόχωστο , κάτω από τα τεράστια πρώτα ,έρημα ξενοδοχεία των Βαρωσίων να κάνουν αμέριμνοι μπάνιο, στην πολύ καλή , βαθιά και πεντακάθαρη θάλασσα ...σαν να μην συμβαίνει τίποτε . Στο βάθος ο Ελληνοκυπριακός πλούτος του 1974 περιμένει την δικαίωση , την επιστροφή των περιουσιών .Διερωτάσαι για τον πλούτο των ξενοδοχείων και της πόλης τότε ..άλλοτε και τώρα ...Με την δυναμική που έχετε αδέρφια , βλέπω μόνο θετικές ειδήσεις για τον Ελληνισμό Η νέα πόλη της Αμμοχώστου γεμάτη παλιά και νέα Block ,μάλλον αδιάφορη , καινούρια κτίρια είναι το πανεπιστήμιο και το νοσοκομείο στο δρόμο για την Σαλαμίνα , όπως επίσης και τα πολλά καταστήματα με γνωστές φίρμες ένδυσης ..
Απέναντι από αυτά στη άλλη πλευρά του δρόμου νοιώθουν και αυτοί την ανάσα των δυνάμεων του ΟΗΕ ..Όλα είναι σχετικά εδώ ....Γενικά αν εξαιρέσεις την Παλιά Πόλη , μέσα στο κάστρο και τα Βαρόσια , η Αμμόχωστος μοιάζει με αδιάφορη, άσχημη , συνηθισμένη Τούρκικη πόλη .Προσπαθούν να αντιγράψουν , όσο μπορούν την Ελεύθερη Κύπρο , φτιάχνοντας το οδικό δίκτυο με νέους Ευρωπαϊκούς δρόμους σαν αυτόν που μας οδηγεί στο Μοναστήρι του Αποστόλου Βαρνάβα μετά από 10 χλμ ....Παγωμάρα και εδώ ....Το 2005 μετά από 31 χρόνια οι κατοχικές δυνάμεις επέτρεψαν και λειτουργήθηκε ξανά το κατεχόμενο μοναστήρι του Αποστόλου Βαρνάβα. Η Κυπριακή Εκκλησία γιορτάζει τη μνήμη του ιδρυτή της και πολιούχου της, του Αποστόλου Βαρνάβα στις 11 Ιουνίου. Ο Απόστολος Βαρνάβας ο Κύπριος είναι ο ιδρυτής και ο θεμελιωτής της Εκκλησίας της Κύπρου. Θεμελίωσε την Κυπριακή Εκκλησία, που είναι μια από τις παλαιότερες Εκκλησίες της χριστιανοσύνης και είναι Αποστολική, όπως οι Εκκλησίες της Ιερουσαλήμ, της Αντιόχειας και της Ρώμης. Ο Ελληνορθόδοξος Πατριάρχης της Ιερουσαλήμ είναι διάδοχος του Αποστόλου Ιακώβου. Ο Ελληνοκύπριος Αρχιεπίσκοπος, ισάξιος στην ιεραρχία με Πατριάρχη, είναι ο διάδοχος του Αποστόλου Βαρνάβα. Σε αυτόν χρωστά η Εκκλησία της Κύπρου το αυτοκέφαλο της. Η Εκκλησία της Κύπρου είναι αυτοκέφαλη και αναγνωρίστηκε αυτοκέφαλη όπως μας αναφέρει η ιστορία, το 431στην Εκκλησιαστική Σύνοδο της Εφέσου. Παρόλα αυτά ο Πατριάρχης Αντιοχείας δοκίμασε να άρει από την Κυπριακή Εκκλησία αυτά τα απαράγραπτα ανώτατα δικαιώματα. Το 477 ο κλήρος της Κύπρου χρησιμοποίησε την θαυμαστή ανακάλυψη του λειψάνου του Αποστόλου Βαρνάβα , για να απελευθερώσει και να αποκόψει ριζικά και για πάντα την Εκκλησία της Κύπρου από το εν λόγω Πατριαρχείο , ο τότε Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίας ( η βυζαντινή ονομασία της Σαλαμίνας )Ανθέμιος είδε σε όνειρο τον Απόστολο Βαρνάβα, που του υπέδειξε την τοποθεσία όπου βρισκόταν ο τάφος του, στην πεδιάδα της Σαλαμίνας κάτω από ένα μοναχικό δέντρο, μια τριμιθιά (κακαβιά) , και τον παρακίνησε να ανοίξει αυτόν τον τάφο.
Εκεί μέσα ήταν το λείψανο του Αποστόλου Βαρνάβα και πάνω στο στήθος του λειψάνου, οΑρχιεπίσκοπος Ανθέμιος βρήκε ένα αντίγραφο του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου, γραμμένο με το χείρι του ιδίου του Αποστόλου Βαρνάβα. Με το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο στο χέρι, ό Ανθέμιος έπλευσε προς την βυζαντινή πρωτεύουσα Κωνσταντινούπολη ,την εποχή που αυτοκράτορας ήταν ο Ζήνων (474-491). Ο αυτοκράτορας παρέλαβε το Ευαγγέλιο με μεγάλη χαρά και το εναπόθεσε σε μια εκκλησία κοντά στο αυτοκρατορικό παλάτι.
Ο αυτοκράτορας Ζήνων ήταν πολύ πρόθυμος να ακούσει τα παράπονα του Αρχιεπισκόπου Κύπρου για την επέμβαση του Πατριάρχη της Αντιόχειας και παρέπεμψε την ευθύνη για τη λήψη αποφάσεως στον Ακάκιο, τον Πατριάρχη της Κωνσταντινουπόλεως . Τότε συγκαλέστηκε μια εκκλησιαστική σύνοδος, κατά την διάρκεια της οποίας επιβεβαιώθηκαν τα ήδη καθορισμένα από τη Σύνοδο της Εφέσου Δικαιώματα, οι περίφημοι οκτώ κανόνες του «status quo ante».Με αφορμή τα πορίσματα αυτής της συνόδου ο αυτοκράτορας Ζήνων εξέδωσε ένα διάταγμα, στο οποίο απαγόρευε στον Πατριάρχη της Αντιόχειας και τον υπόλοιπο κλήρο να παραβιάζει την αυτονομία της Εκκλησίας της Κύπρου, την οποίαν κήρυξε ανεξάρτητη και αυτοκέφαλη. Μετονόμασε την Επίσκοπο τηςΚωνσταντίας σε μητροπολίτη όλου του νησιού της Κύπρου και του απένειμε τον τίτλο του Αρχιεπισκόπου της Κύπρου.
Μεταξύ άλλων απέμεινε στο Αρχιεπίσκοπο της Κύπρου και τα εξής προνόμια : να φορεί πορφυρό μανδύα στις επίσημες τελετές και να κρατεί αντί για ποιμαντορική ράβδο, αυτοκρατορικό σκήπτροπου φέρει στην κορυφή του μια σφαίρα. (Το βλέπουμε στο άγαλμα του Μακαρίου ).Του παραχώρησε επίσης το δικαίωμα χρήσης της σφραγίδας του Δικέφαλου αετού και τον εξουσιοδότησε να υπογράφει με κόκκινο μελάνι όπως εκείνος, ο ηγεμόνας δηλαδή του Βυζαντίου.
Η τοιχογραφία στην είσοδο του ναού από τα δεξιά ,μοναδική Μας δείχνει πως κέρδισε την αυτονομία της η αρχιεπισκοπή της Κύπρου ...Έξω από την μονή ο τάφος του Αποστόλου Βαρνάβα , σε απόσταση 100 μέτρων προς τα ανατολικά του Μοναστηριού βρίσκεται αυτός ο λαξευτός τάφος της ρωμαϊκής περιόδου που θεωρείται ως ο τάφος του Αποστόλου Βαρνάβα. Σήμερα βεβαια άδειος .
Το 75 μ.Χ. ο Απόστολος Βαρνάβας εκοιμήθη εν Κυρίω και οι μαθητές του και ο Ευαγγελιστής Μάρκος πού ήταν ο ανεψιός του, τον έθαψαν κρυφά σε αυτό το τάφο και έφυγαν από το νησί κυνηγημένοι. Μαζί με το λείψανο του Αποστόλου Βαρνάβα έθαψαν και το χειρόγραφο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, ενός από τους τέσσερις Ευαγγελιστές.Κατεβαίνοντας τις σκάλες ...αναλογίζομαι ότι δεν είμαι μπροστά σε ένα απλό τάφο ...είναι ο τάφος ενός εκ των 12 αποστόλων του Ιησού ...Δεν μπορεί , λέω , αυτό το μοναστήρι με την λάμψη του ,να μείνει μακριά από τον Ελληνισμό .... Ένα λεωφορείο με αδιάφορους Τούρκους περιηγούνται στο μοναστήρι, στο μη σχετικό ,μικρό Μουσείο που υπάρχει, βγάζουν φωτογραφίες ....
Απέναντι από την Μονή Βαρνάβα , 5 λεπτά απόσταση ,2 χλμ , στέκεται η αρχαία Σαλαμίνα .... δίπλα στη θάλασσα και 6 χλμ. βόρεια της σύγχρονης Αμμοχώστου .Η πόλη πήρε το όνομά της από τη Σαλαμίνα της Αττικής.
Τα δημόσια κτίρια που αποκαλύφτηκαν μέχρι στιγμής στην αρχαία πόλη της Σαλαμίνας είναι όλα μετά την Κλασική περίοδο. Έχει ανασκαφεί ο ναός του Δία του Σαλαμίνιου , τη λατρεία του οποίου καθιέρωσε στο νησί ο Τεύκρος. Επίσης έχουν αποκαλυφθεί δημόσια λουτρά , το θέατρο και το γυμνάσιο της πόλης.
Υπάρχουν πολλά εκτεταμένα ερείπια. Το θέατρο, το γυμνάσιο έχουν αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό. Πολλά αγάλματα βρέθηκαν στο Γυμνάσιο τα οποία τα περισσότερα από αυτά ακέφαλα. Το θέατρο είναι Ρωμαϊκό των πρώτων χρόνων της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και μπορούσε να φιλοξενήσει μέχρι και 15,000 θεατές, καταστράφηκε τον 4ο αιώνα.Οι ανασκαφές στην Σαλαμίνα ξεκίνησαν το 1952και ήταν σε εξέλιξη μέχρι το 1974. Πριν από την τουρκική εισβολή υπήρξε μεγάλη αρχαιολογική δραστηριότητα , με την γαλλική αποστολή να κάνει τις ανασκαφές αλλά και τις αποκαταστάσεις μνημείων ,όπως του αρχαίου θεάτρου, εκεί αλλά και στη γειτονική Έγκωμη .
Δίπλα στη άμμο που λιάζονται οι λίγοι Τούρκοι είναι η είσοδος του αρχαιολογικού χώρου , εκεί λοιπόν δίπλα στέκεται το αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας , το Γυμνάσιο , τα λουτρά ,το υδραγωγείο , το αμφιθέατρο ....μοναδικής αισθητικής ο χώρος .Ένα όνειρο να ανέβω τα σκαλιά αυτού του αρχαίου θεάτρου , έγινε πραγματικότητα ....
Ο ήλιος έκαιγε , ήταν 3μμ και πέρνουμε το δρόμο της επιστροφής ...Πάμε Δερύνεια , στο μνημείο των ηρώων Τ .Ισαάκ και Σ. Σολωμού .τα λόγια περιττά ....Δερύνεια , Παραλίμνη ταχέως αναπτυσσόμενες πόλεις ..Παντού η ανάπτυξη , δρόμοι , κτίρια , καταστήματα , κίνηση παντού , εκπλήσεσαι με την δημιουργικότητα των αδελφών Κυπρίων ....και φτάνουμε στην Αγία Νάπα ....Παγώσαμε στα Κατεχόμενα , δεν θέλαμε να κολυμπήσουμε εκεί .....Κατευθυνθήκαμε στη παραλία Νησί .....Διάσημη τέλεια αμμώδης παραλία , που με τις επενδύσεις σε luxury hotels , μπαγκαλόους , σε συνδυασμό με τη άνετη προσβασιμότητα κάνουν ονειρικό το χώρο ...Να γιατί τον προτιμούν σκέφτηκα οι ξένοι ....Συστήνεται για όλους ..... Μετά στο μεσαιωνικό μοναστήρι της Αγίας Νάπας , στο κέντρο του πολυβουου και πολυπληθούς κέντρου της πόλης... εκεί όπου δένουν τον luxury τουρισμό , με το φτηνό , εκεί όπου μπορεί να γίνουν όλοι κοινωνοί της πολυτέλειας , της ομορφιάς της ζωντάνιας του τόπου ....Πήγαμε για φαγητό και κάποια ψώνια στο γνωστό Hard Rock της Αγίας Νάπας , απέναντι από το Μοναστήρι είναι , με τα αντικείμενα -αρμόνια , παπούτσια , κιθάρες διάσημων καλλιτεχνών και τον κόσμο να παρακολουθεί την πρόκριση του ΑΠΟΕΛ - Ρόζεμποργκ 3-0...χαρούμενα πρόσωπα ......Επιστρέφουμε στην Λάρνακα και το Nondas Hill .... και άς λέει ο ιδιοκτήτης του , ότι μας παρείχε το all inclusive που θα έπρεπε να μας παρείχε , βάσει της συμφωνίας με το Booking .Την άλλη μέρα πρωί- πρωί στην Παναγία Αγγελόκτιστη στο Κίτιο με το μοναδικό ψηφιδωτό και μέσω Κοφινούς , κατευθυνόμαστε στη Λευκωσία . Κοφίνου, το γνωστό χωριό που πριν 50 χρόνια το 1968 ,με τον θάνατο 22 Τουρκοκυπρίων και 2 Ελληνοκυπρίων προκάλεσε την αποχώρηση της ελληνικής Μεραρχίας με όλα τα επερχόμενα δεινά της εισβολής του 1974.... Το χωριό ένα ήρεμο συμπαθητικό ταπεινό χωριό , χωρίς κάτι το ιδιαίτερο από το παρελθόν , κατοικείται από Ελληνοκύπριους πρόσφυγες των κατεχομένων πλέον , που προκόβουν .Κατόπιν επίσκεψη στο Παραδοσιακό χωριό των Πάνω Λευκάρων ..παντού κεντήματα και ασημικά ...εντυπωσιακό το αρχαιοελληνικού στύλ Δημοτικό Σχολείο Λευκάρων ... Αξίζει την επισκεψη και δείχνει πως σε ένα τόσο δύσκολο - ορεινό τόπο μπορείς να προκόψεις .Εμφανής ο πλούτος του χωριού .Υπάρχει στην περιοχή και ο παλαιολιθικός οικισμός της Χοιροκοιτίας , στο κατάλογο της UNESCO.
Last edited: