tryxx
Member
- Μηνύματα
- 90
- Likes
- 966
Περιεχόμενα
6η Μέρα Μοναστήρι Σουμελά – Αργυρούπολη – Τραπεζούντα
Ταξίδι στον Πόντο χωρίς επίσκεψη στην πνευματική και θρησκευτική κοιτίδα των Ποντίων, το Μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, δεν νοείται! H θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Σουμελά εικονογραφήθηκε σύμφωνα με την παράδοση της Ορθοδόξου εκκλησίας από τον Ευαγγελιστή Λουκά. Η ετυμολογία της, Σουμελά, προέρχεται από το όρος μελά και το ποντιακό ιδίωμα «σου» που σημαίνει «εις το ή «εις του», και συνεπώς «εις του Μελά», το οποίο τελικά έγινε Σουμελά. Η εικόνα πλέον βρίσκεται μετά τη θεμελίωση της Νέας Παναγίας Σουμελά στις πλαγιές του Βερμίου στην Καστανιά της Βέροιας.
Διαβάστε εδώ την ιστορία της εικόνας
Ξεκινήσαμε νωρίς από την Τραπεζούντα και διασχίζοντας μια όμορφη ορεινή διαδρομή παρκάραμε στη βάση της μονής όπου μικρά λεωφορεία σε ανεβάζουν στο Μοναστήρι και σε γυρίζουν πίσω όταν τελειώσεις. Η είσοδος είναι ακριβή για τα δεδομένα της Τουρκίας – 15 ευρώ- και όλα χρεώνονται (πάρκιγκ, μεταφορά για βαν, τουαλέτες) όμως οι γείτονες έχουν κάνει πολύ δουλειά, τόσο στο μοναστήρι που σχεδόν είχε καταστραφεί ολοσχερώς, όσο και στην διαδρομή που σχεδόν έχουν τσιμεντώσει τις πλαγιές του δρόμου με καλαίσθητους πέτρινους τοίχους.
Το μοναστήρι λόγω της ιστορικότητας, του απίστευτου τοπίου και της απόμακρης υψηλά θέσης του σε γεμίζει δέος. Άφωνος πλανάς το βλέμμα σου στην αντίκρυ ορθοπλαγιά, στα κτίσματα της μονής, γυρνάς πίσω στον χρόνο και βλέπεις τις σιλουέτες των μοναχών να κρύβονται βιαστικά στα κελιά τους. Παραδίπλα κάποιες Ρωσίδες ψάλλουν ύμνους. Είμαστε συνεπαρμένοι και η αίσθηση αυτή θα μας ακολουθήσει και στην επιστροφή. Οι πιο θρησκευόμενοι θα δακρύσουν και θα τους κοπεί η ανάσα αντικρίζοντας την τοιχογραφία της Παναγίας στο καθολικό της μονής.
Συνεχίζουμε το οδοιπορικό νοτιότερα με κατεύθυνση την Αργυρούπολη (Gümüşhane, Γκιουμούσχανε) την πόλη των μεταλλουργών (είχε πολύ ασήμι). Σε όλη τη διαδρομή στην κοιλάδα υπάρχουν διάσπαρτα ελληνικά χωριά. Περνάμε ανάμεσα από φυτείες τσαγιού και φουντουκιών, οδηγούμε σε ολοκαίνουργια τούνελ και η έκπληξή μας μεγεθύνεται από τις κατασκευές των Τούρκων και τις προσπάθειές τους να κατασκευάσουν σύγχρονους δρόμους παντού. Απίστευτοι δρόμοι … μεγάλα έργα!
Πιο κάτω λίγα είναι πια τα απομεινάρια της όμορφης Αργυρούπολης, με το εξαίρετο κλίμα που ήταν πόλος έλξης των Τραπεζουντίων. Μόνο μερικά χαλάσματα στις απότομες πλαγιές, με τη σύγχρονη πόλη να επεκτείνεται διαρκώς όλο και πιο ψηλά.
Επιστροφή στην Τραπεζούντα για μια πιο ώριμη ματιά! Στην εποχή των Μεγάλων Κομνηνών, η Τραπεζούντα αναδεικνύεται πρώτη πόλη της Ανατολής! Επίσκεψη στο Φροντιστήριο της Τραπεζούντας που δεσπόζει στην παραλία της πόλης, το Φροντιστήριο που αποτέλεσε για περίπου 250 χρόνια το φυτώριο και τον πνευματικό φάρο τη περιοχής, το Φροντιστήριο που ανέδειξε διαπρεπείς επιστήμονες, δικηγόρους, γιατρούς, εμπόρους, κληρικούς, δασκάλους, που βοήθησαν τον ελληνισμό. Στα μέσα του 1800 είχε πάνω από 200 μαθητές. Σήμερα παραμένει σχολείο.
Παναγία Σουμελά δεξιά η είσοδος της μονής
Η είσοδος της μονής
Κυριολεκτικά τα βράχια κρέμονται από πάνω από τη μονή
Η εκκλησία
Κτίσματα
Κελί μοναχού
Η θέα απέναντι κόβει την ανάσα
Εξαιρετική αρχιτεκτονική
Η παρακείμενη εκκλησία της Αγίας Βαρβάρας
Η θέα της μονής από την Αγία Βαρβάρα
Η σύχρονη Αργυρούπολη στο βάθος, εμπρός τα χαλάσματα του Αγίου Γεωργίου
Ο ερειπωμένος Άγιος Γεώργιος στην Αργυρούπολη
Στην Αργυρούπολη, η νεά πόλη
Το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας – Το φυτώριο του Ποντιακού Ελληνισμού
Παλιά εικόνα του Φροντιστηρίου
Η έπαυλη του Κωστάκη Θεοφύλακτου
Μια ακόμη ελληνική εκκλησία – ο ναός της Αγίας Άννας
Τοιχογραφία
Ωραίο δημόσιο κτίριο!
Το νέο τεράστιο τζαμί στην Τραπεζούντα
Πολλές ελιές!
Φρέσκα και ωραία!
Τέτοια λάχανα πρώτη φορά είδαμε!
7η Μέρα Σινώπη
Φεύγοντας από την Τραπεζούντα είχαμε μια τελευταία επιθυμία: την εκκλησία της Αγίας Σοφίας. Στην πρωτεύουσα των Μεγάλων Κομνηνών, σε περίοπτη θέση με το βλέμμα στη θάλασσα ο Βυζαντινός ναός της Αγίας Σοφίας, εξαίρετο αρχιτεκτονικό πόνημα, από το 2013 εξυπηρετεί τις θρησκευτικές ανάγκες των μουσουλμάνων. Ότι συνέβη δηλαδή και στην Αγιά Σοφιά της Πόλης. Παρόλες τις ενστάσεις και τις δίκες τελικά λειτουργεί σαν τζαμί και όχι σαν μνημείο.
Η εξαίρετη Αγία Σοφία στην Τραπεζούντα
Εντυπωσιακό εσωτερικό
Τοιχογραφίες
Περίοπτη θέση… τα σημαιάκια για τα 100 χρόνια της τουρκικής δημοκρατίας, μας την σπάνε….αλλά…
Η θέα από την εκκλησία
Εντυπωσιακή
Εξαιρετική αρχιτεκτονική
Έφθασε η ώρα της επιστροφής δυστυχώς. Προγραμματίσαμε να επισκεφθούμε την πατρίδα του Διογένη, πρώτη αποικία των Μιλήσιων στον Πόντο, αφετηρία του εξελληνισμού των ακτών του μέχρι την Κολχίδα, την Σινώπη! Το σημαντικότερο λιμάνι της εποχής, αποτέλεσε και μέλος της Αθηναϊκής συμμαχίας. Το όνομα της το πήρε από από τη νύμφη Σινώπη, τη θυγατέρα του Ασωπού Στην πόλη αυτή γεννήθηκε και ο Μιθριδάτης ο Μέγας. 5.000 Έλληνες ζούσαν εκεί το 1914 και 9.000 Τούρκοι.
Ακολουθώντας την παραλιακή φθάσαμε σχετικά γρήγορα στην πόλη. Μας έκανε έκπληξη μετά από τόσες παράλιες πόλεις που επιτέλους βρίσκουμε ένα γραφικό λιμανάκι και σίγουρα θα φάμε ψαράκια σήμερα! Επιβλητικά τείχη καλά διατηρημένα και ο πύργος της -7ος π.Χ αι. – αλώβητος στο κέντρο της πόλης εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη. Μαζί και οι διαβόητες φυλακές που έχουν γίνει πλέον μουσείο.
Πιο πολλά για τη νύμφη του Πόντου εδώ
Βόλτα στην όμορφη παραλία της Σινώπης
Σινώπη
Μπροστά ο πύργος -κάστρο στο κέντρο σχεδόν της πόλης
Χαίρεσαι να περπατάς
Δειλινό στο λιμάνι της Σινώπης
Φυσικά λίγα ψαράκια με εξαιρετική ρακή
Το άγαλμα του Διογένη
Από το προσωπικό μου blog
Πόντος - Οδοιπορικό 10/2023 - Φυσαλίδες
Ταξίδι στον Πόντο χωρίς επίσκεψη στην πνευματική και θρησκευτική κοιτίδα των Ποντίων, το Μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, δεν νοείται! H θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Σουμελά εικονογραφήθηκε σύμφωνα με την παράδοση της Ορθοδόξου εκκλησίας από τον Ευαγγελιστή Λουκά. Η ετυμολογία της, Σουμελά, προέρχεται από το όρος μελά και το ποντιακό ιδίωμα «σου» που σημαίνει «εις το ή «εις του», και συνεπώς «εις του Μελά», το οποίο τελικά έγινε Σουμελά. Η εικόνα πλέον βρίσκεται μετά τη θεμελίωση της Νέας Παναγίας Σουμελά στις πλαγιές του Βερμίου στην Καστανιά της Βέροιας.
Διαβάστε εδώ την ιστορία της εικόνας
Ξεκινήσαμε νωρίς από την Τραπεζούντα και διασχίζοντας μια όμορφη ορεινή διαδρομή παρκάραμε στη βάση της μονής όπου μικρά λεωφορεία σε ανεβάζουν στο Μοναστήρι και σε γυρίζουν πίσω όταν τελειώσεις. Η είσοδος είναι ακριβή για τα δεδομένα της Τουρκίας – 15 ευρώ- και όλα χρεώνονται (πάρκιγκ, μεταφορά για βαν, τουαλέτες) όμως οι γείτονες έχουν κάνει πολύ δουλειά, τόσο στο μοναστήρι που σχεδόν είχε καταστραφεί ολοσχερώς, όσο και στην διαδρομή που σχεδόν έχουν τσιμεντώσει τις πλαγιές του δρόμου με καλαίσθητους πέτρινους τοίχους.
Το μοναστήρι λόγω της ιστορικότητας, του απίστευτου τοπίου και της απόμακρης υψηλά θέσης του σε γεμίζει δέος. Άφωνος πλανάς το βλέμμα σου στην αντίκρυ ορθοπλαγιά, στα κτίσματα της μονής, γυρνάς πίσω στον χρόνο και βλέπεις τις σιλουέτες των μοναχών να κρύβονται βιαστικά στα κελιά τους. Παραδίπλα κάποιες Ρωσίδες ψάλλουν ύμνους. Είμαστε συνεπαρμένοι και η αίσθηση αυτή θα μας ακολουθήσει και στην επιστροφή. Οι πιο θρησκευόμενοι θα δακρύσουν και θα τους κοπεί η ανάσα αντικρίζοντας την τοιχογραφία της Παναγίας στο καθολικό της μονής.
Συνεχίζουμε το οδοιπορικό νοτιότερα με κατεύθυνση την Αργυρούπολη (Gümüşhane, Γκιουμούσχανε) την πόλη των μεταλλουργών (είχε πολύ ασήμι). Σε όλη τη διαδρομή στην κοιλάδα υπάρχουν διάσπαρτα ελληνικά χωριά. Περνάμε ανάμεσα από φυτείες τσαγιού και φουντουκιών, οδηγούμε σε ολοκαίνουργια τούνελ και η έκπληξή μας μεγεθύνεται από τις κατασκευές των Τούρκων και τις προσπάθειές τους να κατασκευάσουν σύγχρονους δρόμους παντού. Απίστευτοι δρόμοι … μεγάλα έργα!
Πιο κάτω λίγα είναι πια τα απομεινάρια της όμορφης Αργυρούπολης, με το εξαίρετο κλίμα που ήταν πόλος έλξης των Τραπεζουντίων. Μόνο μερικά χαλάσματα στις απότομες πλαγιές, με τη σύγχρονη πόλη να επεκτείνεται διαρκώς όλο και πιο ψηλά.
Επιστροφή στην Τραπεζούντα για μια πιο ώριμη ματιά! Στην εποχή των Μεγάλων Κομνηνών, η Τραπεζούντα αναδεικνύεται πρώτη πόλη της Ανατολής! Επίσκεψη στο Φροντιστήριο της Τραπεζούντας που δεσπόζει στην παραλία της πόλης, το Φροντιστήριο που αποτέλεσε για περίπου 250 χρόνια το φυτώριο και τον πνευματικό φάρο τη περιοχής, το Φροντιστήριο που ανέδειξε διαπρεπείς επιστήμονες, δικηγόρους, γιατρούς, εμπόρους, κληρικούς, δασκάλους, που βοήθησαν τον ελληνισμό. Στα μέσα του 1800 είχε πάνω από 200 μαθητές. Σήμερα παραμένει σχολείο.

Παναγία Σουμελά δεξιά η είσοδος της μονής

Η είσοδος της μονής

Κυριολεκτικά τα βράχια κρέμονται από πάνω από τη μονή

Η εκκλησία

Κτίσματα

Κελί μοναχού

Η θέα απέναντι κόβει την ανάσα

Εξαιρετική αρχιτεκτονική

Η παρακείμενη εκκλησία της Αγίας Βαρβάρας

Η θέα της μονής από την Αγία Βαρβάρα

Η σύχρονη Αργυρούπολη στο βάθος, εμπρός τα χαλάσματα του Αγίου Γεωργίου

Ο ερειπωμένος Άγιος Γεώργιος στην Αργυρούπολη

Στην Αργυρούπολη, η νεά πόλη

Το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας – Το φυτώριο του Ποντιακού Ελληνισμού

Παλιά εικόνα του Φροντιστηρίου

Η έπαυλη του Κωστάκη Θεοφύλακτου

Μια ακόμη ελληνική εκκλησία – ο ναός της Αγίας Άννας

Τοιχογραφία

Ωραίο δημόσιο κτίριο!

Το νέο τεράστιο τζαμί στην Τραπεζούντα

Πολλές ελιές!

Φρέσκα και ωραία!

Τέτοια λάχανα πρώτη φορά είδαμε!
7η Μέρα Σινώπη
Φεύγοντας από την Τραπεζούντα είχαμε μια τελευταία επιθυμία: την εκκλησία της Αγίας Σοφίας. Στην πρωτεύουσα των Μεγάλων Κομνηνών, σε περίοπτη θέση με το βλέμμα στη θάλασσα ο Βυζαντινός ναός της Αγίας Σοφίας, εξαίρετο αρχιτεκτονικό πόνημα, από το 2013 εξυπηρετεί τις θρησκευτικές ανάγκες των μουσουλμάνων. Ότι συνέβη δηλαδή και στην Αγιά Σοφιά της Πόλης. Παρόλες τις ενστάσεις και τις δίκες τελικά λειτουργεί σαν τζαμί και όχι σαν μνημείο.

Η εξαίρετη Αγία Σοφία στην Τραπεζούντα

Εντυπωσιακό εσωτερικό

Τοιχογραφίες

Περίοπτη θέση… τα σημαιάκια για τα 100 χρόνια της τουρκικής δημοκρατίας, μας την σπάνε….αλλά…

Η θέα από την εκκλησία

Εντυπωσιακή

Εξαιρετική αρχιτεκτονική
Έφθασε η ώρα της επιστροφής δυστυχώς. Προγραμματίσαμε να επισκεφθούμε την πατρίδα του Διογένη, πρώτη αποικία των Μιλήσιων στον Πόντο, αφετηρία του εξελληνισμού των ακτών του μέχρι την Κολχίδα, την Σινώπη! Το σημαντικότερο λιμάνι της εποχής, αποτέλεσε και μέλος της Αθηναϊκής συμμαχίας. Το όνομα της το πήρε από από τη νύμφη Σινώπη, τη θυγατέρα του Ασωπού Στην πόλη αυτή γεννήθηκε και ο Μιθριδάτης ο Μέγας. 5.000 Έλληνες ζούσαν εκεί το 1914 και 9.000 Τούρκοι.
Ακολουθώντας την παραλιακή φθάσαμε σχετικά γρήγορα στην πόλη. Μας έκανε έκπληξη μετά από τόσες παράλιες πόλεις που επιτέλους βρίσκουμε ένα γραφικό λιμανάκι και σίγουρα θα φάμε ψαράκια σήμερα! Επιβλητικά τείχη καλά διατηρημένα και ο πύργος της -7ος π.Χ αι. – αλώβητος στο κέντρο της πόλης εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη. Μαζί και οι διαβόητες φυλακές που έχουν γίνει πλέον μουσείο.
Πιο πολλά για τη νύμφη του Πόντου εδώ

Βόλτα στην όμορφη παραλία της Σινώπης

Σινώπη

Μπροστά ο πύργος -κάστρο στο κέντρο σχεδόν της πόλης

Χαίρεσαι να περπατάς

Δειλινό στο λιμάνι της Σινώπης

Φυσικά λίγα ψαράκια με εξαιρετική ρακή

Το άγαλμα του Διογένη
Από το προσωπικό μου blog
Πόντος - Οδοιπορικό 10/2023 - Φυσαλίδες
Last edited: