Τουρκία Πόντος 10/2023 Εμαρέθαν τα ’μάραντα ’μ’

tryxx

Member
Μηνύματα
82
Likes
862


8η Μέρα Κασταμονή – Σαφράμπολη

Η μέρα μας επιφύλασσε ευχάριστες εκπλήξεις. Τόσο η Κασταμονή όσο και ακόμη περισσότερο η ορεινή Σαφράμπολη – η πόλη του Σαφράν – θα μας γέμιζαν Ελλάδα. Τόση Ελλάδα παντού!

Πολλές ιστορικές πληροφορίες για την Κασταμονή στο εξαίρετο άρθρο εδώ.

Το άρθρο μας ξεκίνησε με την Σαφράμπολη, την υπέροχη αυτή πόλη του Πόντου, μνημείο της Ουνέσκο. Πασίγνωστο κέντρο αργυροχρυσοχοΐας τα κοσμήματα της Σαφράμπολης ήταν διάσημα σε όλα τα Βαλκάνια και την δυτική Ασία. Οι τεχνίτες της δούλευαν πολύ το κοράλλι, κάτι σπάνιο για ορεινή πόλη Η Σαφράμπολη βρισκόταν στον κυριότερο εμπορικό δρόμο που ένωνε την Ανατολή με τη Δύση, από τον 13ο αιώνα όλα τα καραβάνια που ερχόντουσαν από τα βάθη της Ασίας σταματούσαν εκεί.

Περίφημοι κτίστες οι Έλληνες της Σαφράμπολης είχαν δημιουργήσει συντεχνία και σχεδόν αποκλειστικά έκτιζαν εξαίρετες κατοικίες και κτίρια ενώ οι Τούρκοι ήταν βοηθοί. Δυστυχώς, όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθρου, κατέληξαν στην παραγκούπολη της Ν. Ιωνίας, στην Αθήνα, με την μικρασιατική καταστροφή.

Περισσότερα για την Σαφράμπολη εδώ και εδώ


kastamoni-arxes-20oy

Η Κασταμονή στις αρχές του 20ού αιώνα (πηγή: Eski Turkiye Fotograflari Arsivi)

20231023-114353

Αστική παραδοσιακή αρχιτεκτονική του 18ου αιώνα

20231023-114358

Πολλά αναπαλαιωμένα κτίρια

20231023-115932

Ανεβαίνοντας προς το κάστρο

20231023-120127

Πολλά κτίσματα χρήζουν αναπαλαίωσης. Οι γείτονες πρέπει να βρουν χρήματα!

20231023-120255

Εξαιρετική αρχιτεκτονική

20231023-121114

Εκκλησία έγινε τζαμί…Κασταμονή

20231023-123125

Θέα από το κάστρο της Κασταμονής. Η νέα πόλη απλώνεται προς όλες τις κατευθύνσεις

20231023-123248

Από ψηλά

20231023-125124

Το εντυπωσιακό κάστρο της Κασταμονής

20231023-130004

Κέντρο Υγείας

20231023-130304

Εκπληκτικό οικοδόμημα που στεγάζει ένα σχολείο

20231023-130646

Εξαιρετική πλατεία της Κασταμονής με το Δημαρχείο πίσω

20231023-161037

Η Σαφράμπολη της καρδιάς μας

20231023-161407

Γλυπτό σαφράν το σήμα κατατεθέν της πόλης

20231023-161427

Σαφράν

20231023-161513

Εξαιρετικά Λουκούμια

20231023-161917

Όλα είναι όμορφα!

20231023-162314

Εξαίρετο κτίριο χρήζει αποκατάστασης

20231023-162451

Πολλά όμορφα κτίρια στην Σαφράμπολη

20231023-162644

Βίλλα τέλεια συντηρημένη

20231023-162703

Μια άμαξα εποχής στην αυλή της βίλλας

20231023-163153

Τι να πρωτοθαυμάσεις!!

20231023-163411

Ατελείωτα

20231023-163702

Γραφικά στενά με εστιατόρια

20231023-163746

Κοπή λουκουμιών !

20231023-165100

Λαϊκή παράδοση

20231023-165437

Τα αδέσποτα έχουν tag!

20231023-170602

παλιές τέχνες!

saframbolu

Άφωνοι!

saframbolu narrow streets

Χωρίς λόγια στα υπέροχα στενά. Ο χρόνος έχει σταματήσει

safran

Φουλ Σαφράν!

saframbolu beautiful houses

Ομορφιά!

saframbolu

Πρωινό στην Σαφράμπολη

St Stepanos greek church

Η εκκλησία του Αγίου Στεφάνου στη Σαφράμπολη

St Stefanos greek church

Ο Άγιος Στέφανος

the  greek high school

Το γυμνάσιο
9η Μέρα Προύσα

Το ταξίδι πλησίαζε στο τέλος και η ιδέα του γυρισμού μέσω της Κωνσταντινούπολης δεν μας ενθουσίαζε. Έτσι αλλάξαμε το σχέδιο και αποφασίσαμε να δούμε και την Προύσα και μέσω Δαρδανελλίων (Çanakkale).

Η Προύσα εξαιρετική! Λέγεται ότι έχει την μεγαλύτερη αγορά του κόσμου! Η πρώτη πρωτεύουσα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας είναι η καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας της Τουρκίας, εκεί βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας, το Πανεπιστήμιο Ουλουντάγ και είναι επίσης γνωστή για τα χιονοδρομικά κέντρα του όρους Ουλού, μια πόλη που τα συνδυάζει όλα.

Ο μύθος την θέλει να είναι η πατρίδα του Καραγκιόζη, του Χατζιαβάτη και των υπόλοιπων ηρώων του θεάτρου των σκιών. Το παλιό χάνι, το Koza Han, έχει μετατραπεί στην παραδοσιακή αγορά μεταξιού, που αντικατοπτρίζει την σημασία της Προύσας από παλιά ως κέντρο παραγωγής και εμπορίας μεταξιού. Το όνομα Koza Han σημαίνει “αγορά μεταξωτού κουκουλιού”. Γεμάτο μαγαζιά με μαντήλια και κάθε λογής μεταξωτό και όχι μόνο, είναι από τα κομβικά σημεία για τον επισκέπτη όπως και το παρακείμενο τεράστιο Ουλού τζαμί, το μεγαλύτερο στην Προύσα. Ακριβώς δίπλα και παλία αγορά της πόλης,

Φυσικά δεν παραλείψαμε τη διάσημη σπεσιαλιτέ της πόλης το “Iskender Kebab”, που είναι ο γνωστός σε όλους μας γύρος, φτιαγμένος όμως από κρέας αρνιού και μοσχαριού που συνοδεύεται συνήθως από ζεστή σάλτσα ντομάτας, γιαούρτι και πίτα σε κομμάτια.




yalova bridge

Στο δρόμο για Προύσα, η γέφυρα της Γιάλοβας

anothe rmosque

Φτάσαμε!

koza han

Στην αγορά του Koza Han (παλιό χάνι) για μεταξωτά

the koza han inside

Εσωτερικό του koza han

scarfs

Ατέλειωτα μαγαζιά

scarfs

Ωραία μαντήλια

turkish or greek coffee

Τούρκικος η ελληνικός;

iskender

iskender kebab

jewllery

Πολύ χρυσάφι!!
halva-icecream

Ο απίστευτος χαλβάς με πράσινο φιστίκι και παγωτό από κάτω! (ξένη φωτογραφία)

the ulu mosque

Ουλού τζαμί

mosque inside

Το εσωτερικό του Ουλού Τζαμί

market

Τεράστια αγορά

tram

Το τραμ

walls of bursa

Τα τείχη

nuts and dates of all kinds

πλούτος όλων των ειδών στην αγορά

fresh veggies

λαχανικά

dates figs and nuts

Πολύ πράμα!

olives

μα πάρα πολύ!

turkish delights

Λουκούμια εξαίσια

tea and chat

Με μαντήλες ή χωρίς μια ανάπαυλα για τσάι

tap water by the mosque

Βρύσες δίπλα στο τζαμί

bursa by night

Τη νύχτα η θέα από τα τείχη της πόλης

bursa by night

Νύχτα με θέα τα τείχη της Προύσας

bursa

10η ημέρα Προύσα – Λάρισα

Η επιστροφή στην Ελλάδα έγινε από τη νέα γέφυρα “1915 Çanakkale”, τη μεγαλύτερη καλωδιωτή γέφυρα στον κόσμο, μήκους 4.608 μέτρων.

Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο στα 482 π.Χ. περίπου, ο Ξέρξης, βασιλεύς της Περσίας, γιος του Δαρείου Α΄, έφτιαξε δύο γέφυρες στον Ελλήσποντο ώστε ο τεράστιος στρατός του να μπορέσει να περάσει από τη Μικρά Ασία στην Ελλάδα. Αυτό το πέρασμα θεωρείται από τον Αισχύλο στην τραγωδία του «Πέρσες» ως η αιτία της θεϊκής παρέμβασης κατά του Ξέρξη. Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο οι δύο αυτές γέφυρες καταστράφηκαν από μία καταιγίδα και ο Ξέρξης διέταξε να αποκεφαλιστούν οι υπεύθυνοι για την κατασκευή των γεφυρών και ο ίδιος ο πορθμός να “τιμωρηθεί” με 300 μαστιγώσεις, έριξε στη θάλασσα αλυσίδες και τη μαστίγωσε με καυτά σίδερα, ενώ οι στρατιώτες καταριόντουσαν τα νερά.

Ότι δεν κατάφεραν οι Πέρσες, το έκαναν οι Τούρκοι το 2022 μέσα σε 5 χρόνια.


1915-ccedil-anakkale-bridge-by-cowi-in-ccedil-anakkale-turkey-1915

Η γέφυρα του Canakkale – (ξένη φωτο – stirworld.com)

Από το προσωπικό μου blog: Πόντος - Οδοιπορικό 10/2023 - Φυσαλίδες
 
Last edited:

tryxx

Member
Μηνύματα
82
Likes
862
4η Μέρα Σαμψούντα -Κοτύωρα (Ordu)

Αφήσαμε την όμορφη Αμάσεια και γρήγορα μεταφερθήκαμε στην σχετικά κοντινή Σαμψούντα. Είχαμε λίγες πληροφορίες για τα ελληνικά αποτυπώματα της πόλης και περισσότερο απολαύσαμε τον ήλιο στις πλατείες και την τεράστια παραλιακή γραμμή της με την όμορφη ανάπλαση όπου βολτάραμε με αμαξάκι εποχής και χωθήκαμε στην αγορά και τα στενά με τα πολλά καταστήματα.

Πλέον είναι λιγοστά τα σημάδια που μαρτυρούν την παρουσία των Ελλήνων στην πόλη…ένας νεαρός αστυνομικός που μιλούσε και λίγα αγγλικά δεν είχε ιδέα για εκκλησίες και ελληνικές γειτονιές… Η αλματώδης ανάπτυξη και η επακόλουθη ανοικοδόμηση οδήγησε στον αφανισμό πολλά από τα ελληνικά σπίτια και έσβησε δια παντός όλα τα σημάδια της παρουσίας των Ελλήνων. Αρκετά απογοητευμένοι, συνεχίσαμε παραλιακά προς το σημερινό Ordu.



20231019-113337
Σαμψούντα πλατεία
20231019-120939
Το ρολόγι
20231019-121554
Μοντέρνο τζαμί στο βάθος
20231019-123848
Εμπορικό κέντρο
20231019-124448
Άλλες εποχές
20231019-125355
Άλλες εποχές
20231019-125927
Σαμψούντα από την παραλία
20231019-130837
Ωραία παραλιακή ανάπλαση
Τελικά αποφασίσαμε να διανυκτερεύσουμε στα Κοτύωρα –το όνομα προέρχεται από τον βασιλιά της Παφλαγονίας Κότυο και την ώρα (φρούριο)για να είμαστε κοντύτερα στην Τραπεζούντα και αποδείχθηκε ότι ήταν σωστή η επιλογή μας, αφενός γιατί είναι πολύ όμορφη πόλη και αφετέρου γιατί είδαμε πολύ Ελλάδα και εκεί.

Τον 19ο αι. Οι Έλληνες είχαν δύο συνοικίες: της Υπαπαντής, στα παράλια, που ήταν τα πλούσια σπίτια και του Αγίου Γεωργίου. Αργότερα δημιούργησαν και μία ακόμη του Αγίου Νικολάου. Υπήρχε η Αστική Ψωμιάδειος Σχολή Κοτυώρων, η οποία χτίστηκε τα έτη 1870-73 με δαπάνες του ευεργέτη Κώστα Σ. Ψωμιάδη και λειτουργούσε ως ημιγυμνάσιο και ήταν από τα πιο σημαντικά εκπαιδευτήρια στον Πόντο.

Επίσης το Πολυκάρπειον Παρθεναγωγείο που ιδρύθηκε το 1912 από τον μητροπολίτη Νεοκαισάρειας και Κοτυώρων Πολύκαρπο. Είχε πέντε τάξεις και φοιτούσαν περίπου 200 μαθήτριες. Τέλος η Καριπίδειος σχολή, δημοτικό σχολείο αρρένων και βρισκόταν στη συνοικία του Αγίου Νικολάου. Χτίστηκε το 1895 με δαπάνες του ευεργέτη Χατζή Χαράλαμπου Καρυπίδη, και είχε τέσσερις τάξεις Δημοτικού όπου φοιτούσαν πάνω από 200 μαθητές.

Η συγκίνηση και ο θαυμασμός για τα έργα και το επίπεδο ανάπτυξης των Ποντίων δεδομένα.

20231019-165745
Η Υπαπαντή στα παράλια
20231019-165932
Η Υπαπαντή σήμερα εκθεσιακός χώρος
20231019-165705
Στην καλά διατηρημένη συνοικία της Υπαπαντής
20231019-165205
Στη συνοικία της Υπαπαντής
20231019-164212
Η εκκλησία του Αγ. Νικολάου στο κέντρο της πόλης
20231019-164418
Ο άγιος Νικόλαος έχει γίνει χώρος αναμονής για την διπλανή θεατρική σχολή!
20231019-164756
Η Καρυπίδειος Σχολή ήταν δημοτικό σχολείο αρρένων και βρισκόταν στη συνοικία του Αγίου Νικολάου, σημερινό δημοτικό σχολείο
20231019-163712
Μανιτάρια σπέσιαλ
20231019-170300
Από τους γύρω λόφους εκκινούν τα παραπέντε
20231019-170417
Πολύ ωραία ανάπλαση
20231019-171217
Επίσης ωραία ανάπλαση
20231019-171829
Από τις λίγες παραλίες που είδαμε στον Πόντο
20231019-172216
Το τελεφερίκ σε μεταφέρει ψηλά
20231019-173312
Η βάση του τελεφερίκ
20231019-173802
Τα Κοτύωρα μας εντυπωσίασαν με την ατελείωτη παραλία τους
20231019-174721
Μοντέρνα αρχιτεκτονική!
5η Μέρα Κερασούντα – Λίμνη Uzungöl – Τραπεζούντα

Η Κερασούντα ήταν ο επόμενος πρωινός σταθμός μας. Πολύ όμορφη πόλη χτισμένη από τους αποίκους της Σινώπης με τα απομεινάρια του ελληνικού στοιχείου έντονα! Η εκκλησία – μητρόπολη του Αγ. Νικολάου είναι πανέμορφη και άψογη. Πίσω από το ναό στην αυλή που υπάρχει, εκτίθενται διάφορες μαρμάρινες στήλες που προέρχονται από τάφους Ελλήνων της Κερασούντας.

Δίπλα στην αυλή του ναού, είναι το παρθεναγωγείο που σήμερα λειτουργεί ως δημοτικό. Στην ίδια ευθεία παραπάνω, ανεβαίνοντας για το Κάστρο της Κερασούντας υπάρχει το περίφημο ημιγυμνάσιο, που σήμερα στεγάζει το εμπορικό λύκειο της πόλης,

Τα δεινά των Ελλήνων άρχισαν το 1919. Ο περίφημος Τοπάλ Οσμάν Αγάς, ο αιμοσταγής σφαγέας των Κερασουντίων με συνεργάτες τους Τσέτες, οπλισμένους μουσουλμάνους ληστές, πολλοί εξ αυτών κατάδικοι και ιδιαίτερα κακόφημοι άνθρωποι, -Çete στα τουρκικά σημαίνει συμμορία – εξαπέλυσε ένα κύμα δολοφονικών επιθέσεων στη γύρω περιοχή και εκατοντάδες Κερασούντιοι οδηγήθηκαν στο εσωτερικό της Τουρκίας στα διαβόητα τάγματα εργασίας «αμελέ ταμπουρού», για να εξοντωθούν εκεί, αργά και μαρτυρικά.

Η επόμενη μέρα θα μας έβρισκε στο δρόμο για την πανέμορφη λίμνη Uzungöl (Σαράχο) πριν καταλύσουμε για 2 νύχτες στην Τραπεζούντα. Η διαδρομή προς την λίμνη, όταν βγεις από την εθνική οδό, είναι εξαιρετική.

Η ίδια η λίμνη παραπέμπει σε σκηνικό στην Ελβετία ή την Αυστρία και μόνο ο ήχος της ποντιακής λύρας και οι πινακίδες των μαγαζιών σου υπενθυμίζουν που προαγματικά είσαι. Επιτέλους δίπλα σε ποτάμι, στροφές και βουνά, από τα λίγα μέρη μαζί με την διαδρομή προς Σουμελά που επιθυμήσαμε τις μοτοσυκλέτες μας. Το τέλος της μέρας μας βρήκε στην υπέροχη Τραπεζούντα όπου μείναμε για δύο νύχτες με σκοπό να πάμε στο μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά.



20231020-090304
Η εντυπωσιακή εκκλησία του Αγ. Νικολάου – σήμερα μουσείο – στην πόλη της κερασιάς!
20231020-090540
Αρχαιολογικά ευρήματα στον ναό (σήμερα μουσείο)
20231020-092335
Το ημιγυμνάσιο – Δωρικού, Ιωνικού και Κορινθιακού τύπου οι κίονες στην πρόσοψη του κτιρίου
20231020-091344
Εκπληκτικό κτίριο -σήμερα είναι μπουτίκ ομορφιάς…
20231020-091435
Όμορφες κατοικίες στο βάθος το κάστρο
20231020-092025
Από παλιούς νοικοκυραίους
20231020-092651
Αναπαλαιωμένα ελληνικά σπίτια
20231020-093146
Άποψη του παραλιακού δρόμου
20231020-093153
Με θέα το κάστρο
20231020-101423
Συνεχίζουμε.. οι δρόμοι πάντα φαρδείς και άψογοι
20231020-125829
Ανηφορίζοντας προς την λίμνη
20231020-132404
Μαγευτική θέα της λίμνης
20231020-133241
Από ψηλά η λίμνη Uzungöl
20231020-135256
Uzungöl
20231020-152133
Πολλές φυτείες τσαγιού στις πλευρές του δρόμου και παρυφές των βουνών. Πολύ καλό το τσάι τους!
20231020-170103
Φτάσαμε στην πλατεία Τραπεζούντας
20231020-170326
Ένα χάνι μετατράπηκε σε ξενοδοχείο στην πλατεία
20231020-203733
Το παλιό χάνι το βράδυ

Από το προσωπικό μου blog
Πόντος - Οδοιπορικό 10/2023 - Φυσαλίδες
 
Last edited:

tryxx

Member
Μηνύματα
82
Likes
862
6η Μέρα Μοναστήρι Σουμελά – Αργυρούπολη – Τραπεζούντα

Ταξίδι στον Πόντο χωρίς επίσκεψη στην πνευματική και θρησκευτική κοιτίδα των Ποντίων, το Μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, δεν νοείται! H θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Σουμελά εικονογραφήθηκε σύμφωνα με την παράδοση της Ορθοδόξου εκκλησίας από τον Ευαγγελιστή Λουκά. Η ετυμολογία της, Σουμελά, προέρχεται από το όρος μελά και το ποντιακό ιδίωμα «σου» που σημαίνει «εις το ή «εις του», και συνεπώς «εις του Μελά», το οποίο τελικά έγινε Σουμελά. Η εικόνα πλέον βρίσκεται μετά τη θεμελίωση της Νέας Παναγίας Σουμελά στις πλαγιές του Βερμίου στην Καστανιά της Βέροιας.

Διαβάστε εδώ την ιστορία της εικόνας

Ξεκινήσαμε νωρίς από την Τραπεζούντα και διασχίζοντας μια όμορφη ορεινή διαδρομή παρκάραμε στη βάση της μονής όπου μικρά λεωφορεία σε ανεβάζουν στο Μοναστήρι και σε γυρίζουν πίσω όταν τελειώσεις. Η είσοδος είναι ακριβή για τα δεδομένα της Τουρκίας – 15 ευρώ- και όλα χρεώνονται (πάρκιγκ, μεταφορά για βαν, τουαλέτες) όμως οι γείτονες έχουν κάνει πολύ δουλειά, τόσο στο μοναστήρι που σχεδόν είχε καταστραφεί ολοσχερώς, όσο και στην διαδρομή που σχεδόν έχουν τσιμεντώσει τις πλαγιές του δρόμου με καλαίσθητους πέτρινους τοίχους.

Το μοναστήρι λόγω της ιστορικότητας, του απίστευτου τοπίου και της απόμακρης υψηλά θέσης του σε γεμίζει δέος. Άφωνος πλανάς το βλέμμα σου στην αντίκρυ ορθοπλαγιά, στα κτίσματα της μονής, γυρνάς πίσω στον χρόνο και βλέπεις τις σιλουέτες των μοναχών να κρύβονται βιαστικά στα κελιά τους. Παραδίπλα κάποιες Ρωσίδες ψάλλουν ύμνους. Είμαστε συνεπαρμένοι και η αίσθηση αυτή θα μας ακολουθήσει και στην επιστροφή. Οι πιο θρησκευόμενοι θα δακρύσουν και θα τους κοπεί η ανάσα αντικρίζοντας την τοιχογραφία της Παναγίας στο καθολικό της μονής.

Συνεχίζουμε το οδοιπορικό νοτιότερα με κατεύθυνση την Αργυρούπολη (Gümüşhane, Γκιουμούσχανε) την πόλη των μεταλλουργών (είχε πολύ ασήμι). Σε όλη τη διαδρομή στην κοιλάδα υπάρχουν διάσπαρτα ελληνικά χωριά. Περνάμε ανάμεσα από φυτείες τσαγιού και φουντουκιών, οδηγούμε σε ολοκαίνουργια τούνελ και η έκπληξή μας μεγεθύνεται από τις κατασκευές των Τούρκων και τις προσπάθειές τους να κατασκευάσουν σύγχρονους δρόμους παντού. Απίστευτοι δρόμοι … μεγάλα έργα!

Πιο κάτω λίγα είναι πια τα απομεινάρια της όμορφης Αργυρούπολης, με το εξαίρετο κλίμα που ήταν πόλος έλξης των Τραπεζουντίων. Μόνο μερικά χαλάσματα στις απότομες πλαγιές, με τη σύγχρονη πόλη να επεκτείνεται διαρκώς όλο και πιο ψηλά.

Επιστροφή στην Τραπεζούντα για μια πιο ώριμη ματιά! Στην εποχή των Μεγάλων Κομνηνών, η Τραπεζούντα αναδεικνύεται πρώτη πόλη της Ανατολής! Επίσκεψη στο Φροντιστήριο της Τραπεζούντας που δεσπόζει στην παραλία της πόλης, το Φροντιστήριο που αποτέλεσε για περίπου 250 χρόνια το φυτώριο και τον πνευματικό φάρο τη περιοχής, το Φροντιστήριο που ανέδειξε διαπρεπείς επιστήμονες, δικηγόρους, γιατρούς, εμπόρους, κληρικούς, δασκάλους, που βοήθησαν τον ελληνισμό. Στα μέσα του 1800 είχε πάνω από 200 μαθητές. Σήμερα παραμένει σχολείο.



20231021-100654
Παναγία Σουμελά δεξιά η είσοδος της μονής
20231021-104721
Η είσοδος της μονής
20231021-101242
Κυριολεκτικά τα βράχια κρέμονται από πάνω από τη μονή
20231021-101643
Η εκκλησία
20231021-101731
Κτίσματα
20231021-101828
Κελί μοναχού
20231021-102832
Η θέα απέναντι κόβει την ανάσα
20231021-102941
Εξαιρετική αρχιτεκτονική
20231021-111829
Η παρακείμενη εκκλησία της Αγίας Βαρβάρας
20231021-112212
Η θέα της μονής από την Αγία Βαρβάρα
20231021-125708
Η σύχρονη Αργυρούπολη στο βάθος, εμπρός τα χαλάσματα του Αγίου Γεωργίου
20231021-125835
Ο ερειπωμένος Άγιος Γεώργιος στην Αργυρούπολη
20231021-132455
Στην Αργυρούπολη, η νεά πόλη
20231021-152513
Το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας – Το φυτώριο του Ποντιακού Ελληνισμού
20231021-152703
Παλιά εικόνα του Φροντιστηρίου
20231021-153640
Η έπαυλη του Κωστάκη Θεοφύλακτου
20231021-161340
Μια ακόμη ελληνική εκκλησία – ο ναός της Αγίας Άννας
20231021-161537
Τοιχογραφία
20231021-170203
Ωραίο δημόσιο κτίριο!
20231021-171740
Το νέο τεράστιο τζαμί στην Τραπεζούντα
20231021-172143
Πολλές ελιές!
20231021-153706
Φρέσκα και ωραία!
20231021-202904
Τέτοια λάχανα πρώτη φορά είδαμε!
7η Μέρα Σινώπη

Φεύγοντας από την Τραπεζούντα είχαμε μια τελευταία επιθυμία: την εκκλησία της Αγίας Σοφίας. Στην πρωτεύουσα των Μεγάλων Κομνηνών, σε περίοπτη θέση με το βλέμμα στη θάλασσα ο Βυζαντινός ναός της Αγίας Σοφίας, εξαίρετο αρχιτεκτονικό πόνημα, από το 2013 εξυπηρετεί τις θρησκευτικές ανάγκες των μουσουλμάνων. Ότι συνέβη δηλαδή και στην Αγιά Σοφιά της Πόλης. Παρόλες τις ενστάσεις και τις δίκες τελικά λειτουργεί σαν τζαμί και όχι σαν μνημείο.

20231022-084335
Η εξαίρετη Αγία Σοφία στην Τραπεζούντα
20231022-084917
Εντυπωσιακό εσωτερικό
20231022-084654
Τοιχογραφίες
20231022-085041
Περίοπτη θέση… τα σημαιάκια για τα 100 χρόνια της τουρκικής δημοκρατίας, μας την σπάνε….αλλά…
20231022-085116
Η θέα από την εκκλησία
20231022-084522
Εντυπωσιακή
20231022-085414
Εξαιρετική αρχιτεκτονική
Έφθασε η ώρα της επιστροφής δυστυχώς. Προγραμματίσαμε να επισκεφθούμε την πατρίδα του Διογένη, πρώτη αποικία των Μιλήσιων στον Πόντο, αφετηρία του εξελληνισμού των ακτών του μέχρι την Κολχίδα, την Σινώπη! Το σημαντικότερο λιμάνι της εποχής, αποτέλεσε και μέλος της Αθηναϊκής συμμαχίας. Το όνομα της το πήρε από από τη νύμφη Σινώπη, τη θυγατέρα του Ασωπού Στην πόλη αυτή γεννήθηκε και ο Μιθριδάτης ο Μέγας. 5.000 Έλληνες ζούσαν εκεί το 1914 και 9.000 Τούρκοι.

Ακολουθώντας την παραλιακή φθάσαμε σχετικά γρήγορα στην πόλη. Μας έκανε έκπληξη μετά από τόσες παράλιες πόλεις που επιτέλους βρίσκουμε ένα γραφικό λιμανάκι και σίγουρα θα φάμε ψαράκια σήμερα! Επιβλητικά τείχη καλά διατηρημένα και ο πύργος της -7ος π.Χ αι. – αλώβητος στο κέντρο της πόλης εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη. Μαζί και οι διαβόητες φυλακές που έχουν γίνει πλέον μουσείο.

Πιο πολλά για τη νύμφη του Πόντου εδώ

20231022-160658
Βόλτα στην όμορφη παραλία της Σινώπης
20231022-160944
Σινώπη
20231022-161141
Μπροστά ο πύργος -κάστρο στο κέντρο σχεδόν της πόλης
20231022-162421
Χαίρεσαι να περπατάς
20231022-164918
Δειλινό στο λιμάνι της Σινώπης
20231022-170834
Φυσικά λίγα ψαράκια με εξαιρετική ρακή
20231023-085028
Το άγαλμα του Διογένη

Από το προσωπικό μου blog
Πόντος - Οδοιπορικό 10/2023 - Φυσαλίδες
 
Last edited:

tryxx

Member
Μηνύματα
82
Likes
862
8η Μέρα Κασταμονή – Σαφράμπολη

Η μέρα μας επιφύλασσε ευχάριστες εκπλήξεις. Τόσο η Κασταμονή όσο και ακόμη περισσότερο η ορεινή Σαφράμπολη – η πόλη του Σαφράν – θα μας γέμιζαν Ελλάδα. Τόση Ελλάδα παντού!

Πολλές ιστορικές πληροφορίες για την Κασταμονή στο εξαίρετο άρθρο εδώ.

Το άρθρο μας ξεκίνησε με την Σαφράμπολη, την υπέροχη αυτή πόλη του Πόντου, μνημείο της Ουνέσκο. Πασίγνωστο κέντρο αργυροχρυσοχοΐας τα κοσμήματα της Σαφράμπολης ήταν διάσημα σε όλα τα Βαλκάνια και την δυτική Ασία. Οι τεχνίτες της δούλευαν πολύ το κοράλλι, κάτι σπάνιο για ορεινή πόλη Η Σαφράμπολη βρισκόταν στον κυριότερο εμπορικό δρόμο που ένωνε την Ανατολή με τη Δύση, από τον 13ο αιώνα όλα τα καραβάνια που ερχόντουσαν από τα βάθη της Ασίας σταματούσαν εκεί.

Περίφημοι κτίστες οι Έλληνες της Σαφράμπολης είχαν δημιουργήσει συντεχνία και σχεδόν αποκλειστικά έκτιζαν εξαίρετες κατοικίες και κτίρια ενώ οι Τούρκοι ήταν βοηθοί. Δυστυχώς, όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθρου, κατέληξαν στην παραγκούπολη της Ν. Ιωνίας, στην Αθήνα, με την μικρασιατική καταστροφή.

Περισσότερα για την Σαφράμπολη εδώ και εδώ

kastamoni-arxes-20oy
Η Κασταμονή στις αρχές του 20ού αιώνα (πηγή: Eski Turkiye Fotograflari Arsivi)
20231023-114353
Αστική παραδοσιακή αρχιτεκτονική του 18ου αιώνα
20231023-114358
Πολλά αναπαλαιωμένα κτίρια
20231023-115932
Ανεβαίνοντας προς το κάστρο
20231023-120127
Πολλά κτίσματα χρήζουν αναπαλαίωσης. Οι γείτονες πρέπει να βρουν χρήματα!
20231023-120255
Εξαιρετική αρχιτεκτονική
20231023-121114
Εκκλησία έγινε τζαμί…Κασταμονή
20231023-123125
Θέα από το κάστρο της Κασταμονής. Η νέα πόλη απλώνεται προς όλες τις κατευθύνσεις
20231023-123248
Από ψηλά
20231023-125124
Το εντυπωσιακό κάστρο της Κασταμονής
20231023-130004
Κέντρο Υγείας
20231023-130304
Εκπληκτικό οικοδόμημα που στεγάζει ένα σχολείο
20231023-130646
Εξαιρετική πλατεία της Κασταμονής με το Δημαρχείο πίσω
20231023-161037
Η Σαφράμπολη της καρδιάς μας
20231023-161407
Γλυπτό σαφράν το σήμα κατατεθέν της πόλης
20231023-161427
Σαφράν
20231023-161513
Εξαιρετικά Λουκούμια
20231023-161917
Όλα είναι όμορφα!
20231023-162314
Εξαίρετο κτίριο χρήζει αποκατάστασης
20231023-162451
Πολλά όμορφα κτίρια στην Σαφράμπολη
20231023-162644
Βίλλα τέλεια συντηρημένη
20231023-162703
Μια άμαξα εποχής στην αυλή της βίλλας
20231023-163153
Τι να πρωτοθαυμάσεις!!
20231023-163411
Ατελείωτα
20231023-163702
Γραφικά στενά με εστιατόρια
20231023-163746
Κοπή λουκουμιών !
20231023-165100
Λαϊκή παράδοση
20231023-165437
Τα αδέσποτα έχουν tag!
20231023-170602
παλιές τέχνες!
saframbolu
Άφωνοι!
saframbolu narrow streets
Χωρίς λόγια στα υπέροχα στενά. Ο χρόνος έχει σταματήσει
safran
Φουλ Σαφράν!
saframbolu beautiful houses
Ομορφιά!
saframbolu
Πρωινό στην Σαφράμπολη
St Stepanos greek church
Η εκκλησία του Αγίου Στεφάνου στη Σαφράμπολη
St Stefanos greek church
Ο Άγιος Στέφανος
the  greek high school
Το γυμνάσιο
9η Μέρα Προύσα

Το ταξίδι πλησίαζε στο τέλος και η ιδέα του γυρισμού μέσω της Κωνσταντινούπολης δεν μας ενθουσίαζε. Έτσι αλλάξαμε το σχέδιο και αποφασίσαμε να δούμε και την Προύσα και μέσω Δαρδανελλίων (Çanakkale).

Η Προύσα εξαιρετική! Λέγεται ότι έχει την μεγαλύτερη αγορά του κόσμου! Η πρώτη πρωτεύουσα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας είναι η καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας της Τουρκίας, εκεί βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας, το Πανεπιστήμιο Ουλουντάγ και είναι επίσης γνωστή για τα χιονοδρομικά κέντρα του όρους Ουλού, μια πόλη που τα συνδυάζει όλα.

Ο μύθος την θέλει να είναι η πατρίδα του Καραγκιόζη, του Χατζιαβάτη και των υπόλοιπων ηρώων του θεάτρου των σκιών. Το παλιό χάνι, το Koza Han, έχει μετατραπεί στην παραδοσιακή αγορά μεταξιού, που αντικατοπτρίζει την σημασία της Προύσας από παλιά ως κέντρο παραγωγής και εμπορίας μεταξιού. Το όνομα Koza Han σημαίνει “αγορά μεταξωτού κουκουλιού”. Γεμάτο μαγαζιά με μαντήλια και κάθε λογής μεταξωτό και όχι μόνο, είναι από τα κομβικά σημεία για τον επισκέπτη όπως και το παρακείμενο τεράστιο Ουλού τζαμί, το μεγαλύτερο στην Προύσα. Ακριβώς δίπλα και παλία αγορά της πόλης,

Φυσικά δεν παραλείψαμε τη διάσημη σπεσιαλιτέ της πόλης το “Iskender Kebab”, που είναι ο γνωστός σε όλους μας γύρος, φτιαγμένος όμως από κρέας αρνιού και μοσχαριού που συνοδεύεται συνήθως από ζεστή σάλτσα ντομάτας, γιαούρτι και πίτα σε κομμάτια.



yalova bridge
Στο δρόμο για Προύσα, η γέφυρα της Γιάλοβας
anothe rmosque
Φτάσαμε!
koza han
Στην αγορά του Koza Han (παλιό χάνι) για μεταξωτά
the koza han inside
Εσωτερικό του koza han
scarfs
Ατέλειωτα μαγαζιά
scarfs
Ωραία μαντήλια
turkish or greek coffee
Τούρκικος η ελληνικός;
iskender
iskender kebab
jewllery
Πολύ χρυσάφι!!
halva-icecream
Ο απίστευτος χαλβάς με πράσινο φιστίκι και παγωτό από κάτω! (ξένη φωτογραφία)
the ulu mosque
Ουλού τζαμί
mosque inside
Το εσωτερικό του Ουλού Τζαμί
market
Τεράστια αγορά
tram
Το τραμ
walls of bursa
Τα τείχη
nuts and dates of all kinds
πλούτος όλων των ειδών στην αγορά
fresh veggies
λαχανικά
dates figs and nuts
Πολύ πράμα!
olives
μα πάρα πολύ!
turkish delights
Λουκούμια εξαίσια
tea and chat
Με μαντήλες ή χωρίς μια ανάπαυλα για τσάι
tap water by the mosque
Βρύσες δίπλα στο τζαμί
bursa by night
Τη νύχτα η θέα από τα τείχη της πόλης
bursa by night
Νύχτα με θέα τα τείχη της Προύσας
bursa

10η ημέρα Προύσα – Λάρισα

Η επιστροφή στην Ελλάδα έγινε από τη νέα γέφυρα “1915 Çanakkale”, τη μεγαλύτερη καλωδιωτή γέφυρα στον κόσμο, μήκους 4.608 μέτρων.

Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο στα 482 π.Χ. περίπου, ο Ξέρξης, βασιλεύς της Περσίας, γιος του Δαρείου Α΄, έφτιαξε δύο γέφυρες στον Ελλήσποντο ώστε ο τεράστιος στρατός του να μπορέσει να περάσει από τη Μικρά Ασία στην Ελλάδα. Αυτό το πέρασμα θεωρείται από τον Αισχύλο στην τραγωδία του «Πέρσες» ως η αιτία της θεϊκής παρέμβασης κατά του Ξέρξη. Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο οι δύο αυτές γέφυρες καταστράφηκαν από μία καταιγίδα και ο Ξέρξης διέταξε να αποκεφαλιστούν οι υπεύθυνοι για την κατασκευή των γεφυρών και ο ίδιος ο πορθμός να “τιμωρηθεί” με 300 μαστιγώσεις, έριξε στη θάλασσα αλυσίδες και τη μαστίγωσε με καυτά σίδερα, ενώ οι στρατιώτες καταριόντουσαν τα νερά.

Ότι δεν κατάφεραν οι Πέρσες, το έκαναν οι Τούρκοι το 2022 μέσα σε 5 χρόνια.

1915-ccedil-anakkale-bridge-by-cowi-in-ccedil-anakkale-turkey-1915
Η γέφυρα του Canakkale – (ξένη φωτο – stirworld.com)

Από το προσωπικό μου blog: Πόντος - Οδοιπορικό 10/2023 - Φυσαλίδες
 
Last edited:

psilos3

Member
Μηνύματα
6.094
Likes
45.334
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Peru, Japan, Iceland
Καταπληκτική ιστορία με άψογη γραφή, απ' αυτές που θέλουμε να διαβάζουμε, γεμάτη εικόνες και χρώματα από πολύ ιστορικά και σπουδαία μέρη. Ευχαριστούμε, και στα επόμενα με υγεία.
 

Smaragda53

Member
Μηνύματα
991
Likes
2.089
Επόμενο Ταξίδι
αχ, μακάρι νάξερα!
Ταξίδι-Όνειρο
Πολυνησία
Χρώματα κι αρώματα κι ένα βαθύ ααααχ...
 

tryxx

Member
Μηνύματα
82
Likes
862
Καταπληκτική ιστορία με άψογη γραφή, απ' αυτές που θέλουμε να διαβάζουμε, γεμάτη εικόνες και χρώματα από πολύ ιστορικά και σπουδαία μέρη. Ευχαριστούμε, και στα επόμενα με υγεία.
Ευχαριστώ!
 

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.234
Μηνύματα
884.420
Μέλη
38.920
Νεότερο μέλος
KoR

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom