kalspiros
Member
- Μηνύματα
- 2.554
- Likes
- 3.998
- Επόμενο Ταξίδι
- remaining UK
- Ταξίδι-Όνειρο
- yeah, whatever...
Περιεχόμενα
Αρχές Σεπτεμβρίου του 2008, όταν ανέβηκα Ρουμανία, ρώτησα για τουριστικά σημεία και ιδιαίτερες διαδρομές. Μετά από 11 μήνες, πέρασα τον δρόμο Transfagarasan. Μετά από 11 μήνες και 7.000 προπομπές! Είμαστε ακόμα στην Σικισοάρα όμως.
Δεν κατεβήκαμε από τον ίδιο δρόμο (το βρίσκω ανεπίτρεπτο!!) αλλά από έναν άλλο που θα μας έβγαζε στον κεντρικό άξονα Μπρασόβ- Σιμπίου. Ο χάρτης δεν μου τον παρουσίαζε ως όμορφο αλλά δεν με απασχολούσε. Μέσω Απόλντ προς Αγνίτα και εκεί προς Βόιλα. Ο δρόμος όχι σε καλή κατάσταση. Σαν επαρχιακό κρητικό δρόμο. Η διαδρομή μέσα από δάση και λόφους (αυτό δεν ήταν σαν κρητικό δρόμο). Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι σε κάποια τμήματα η άσφαλτος έχει φθαρεί και έχει αφήσει την υπόστρωση εμφανή. Η υπόστρωση είναι οι δρόμοι του 1300! Οι ίδιοι (πρέπει..) λιθόστρωτοι δρόμοι. Και τα χωριά…
Υπάρχουν παντού τα παραδοσιακά χωριά. Και στην Ρουμανία πάνω στους κεντρικούς άξονες. Σε άλλες χώρες, αν βγεις από τους κεντρικούς άξονες, θα συναντήσεις ευπαρουσίαστα χωριά που προσαρμοστήκαν στο πέρας των χρόνων ώστε να ικανοποιούν επιπλέον ανάγκες των κατοίκων τους ή των τουριστών τους. Άλλα, βρισκόμενα σε όμορφα τοπία, εκμεταλλευόμενα μια παλιά εκκλησία ή ένα κάστρο, ξεκινούν πεζοδρομήσεις, εμφανίζονται μαγαζάκια με σουβενίρ ή γίνονται ακόμα και λιγότερες προσβλητικές προσθήκες απέναντι σε όλους του πολέμιους της ασύδοτης τουριστομανίας. Μια παραδοσιακή ταβέρνα ίσως ή μια βαρκάδα στην παρακείμενη λίμνη. . . ξεχάστε τα!
Εδώ όλα λειτουργούν για τον κάτοικο. Φίλε μου, εσύ είσαι παρείσακτος! Ναι, έχουμε και την παραδοσιακή μας εκκλησία πάνω στον λόφο, έχουμε τα κάστρα μας διότι έτσι προστατευόμασταν από το μένος του κατακτητή και έχουμε και την παράδοσή μας στο τι είναι χωριό. Πως χτίζεται, που είναι το κέντρο, που είναι ο στάβλος του σπιτιού και οι κήποι, που θα παίξουν τα παιδιά μας. Αλλά έχουμε έναν τρόπο που το κάνουμε αυτό και δεν θα τον αλλάξουμε. Ά και ναι, όπως προείπαμε, έχουμε αξιοθέατα όπου μια ματιά να τους ρίξουν τα τουριστικά γραφεία, θα γεμίσουν τα χωριά μας. Μπά, δεν πειράζει. Για εμάς θα είναι πάντα το κάστρο του χωριού μας και όχι των τουριστών μας. Διαφορετικά με ποιον άλλο τρόπο θα μπορούσαμε να βγαίνουμε στον κεντρικό δρόμο με το κάρο μας με 30 χλμ. (για κάρο ενός αλόγου, είναι πολλά!) χωρίς καν να κοιτάξουμε! Μας νοιάζει μήπως η παθητική ασφάλεια του αλόγου(!?)
Οι περιοχές που χτίστηκαν τα χωριά επίσης είναι μοναδικές. Όλα τα χωριά είναι μοναδικά. Και ελπίζω να μην γίνουν τουριστικά. Ας μην γίνει η Απόλντ, Απόλντα... δεν πειράζει πάω στην Θουριγγία και θα την δω.
Βγαίνουμε στον κεντρικό άξονα και στρίβουμε προς Σιμπίου. Τα βουνά, θεόρατα και συννεφιασμένα στα αριστερά. Είμαστε στα 400μ και θα ανεβούμε στα 2100μ. «δεν το νοιάζει να χιονίζει εκεί επάνω», «Τι εκεί πάνω θα ανεβούμε??», «Ντά!», «μανούλα..». Βλέπω την διασταύρωση για Lac Balea. Αισθάνομαι περίφημα. Επιτέλους. Μπαίνουμε.
Ο δρόμος από την αρχή φάνηκε ότι διέπεται από μια μεθοδικότητα στις συγκινήσεις. Πλησιάζουμε τα βουνά, αρχίζουν τα γεφυράκια με τα ποταμάκια και πλειάδα ρουμάνων παρκαρισμένων παντού, ξαπλωμένοι στην χλόη με ψησταριές και σκηνές όπου είχαν ήδη μείνει μια βραδιά. (παρακαλώ, αν κατά την διάρκεια της διαδρομής, δείτε κάφρους Ρουμάνους που φεύγοντας άφησαν όλο το νοικοκυριό τους σε σκουπίδια μέσα στο δάσος, απλώς κοιτάξτε αλλού. Μην το αφήσετε να σας χαλάσει). Κατά την διάρκεια της διαδρομής ( το ΣΚ του 15αύγουστου, τουλάχιστον μία στις είκοσι βαθιές ανάσες οξυγόνου που θα εισπνέετε θα είναι καβουρνίλα και κρεατίλα, άρωμα καθ’ όλα καλοδεχούμενο!) Μπαίνουμε σε μια κατάφυτη χαράδρα με μόνιμη και δύσκολη ανάβαση. Αρκετή ώρα ανεβαίναμε και κάπου ανάμεσα στα δέντρα το αντιληφθήκαμε και οπτικώς. Στην συνέχεια ο δρόμος πλεύρισε ισοϋψή βουνού και συνέχισε ευθείς, πάντα ανηφορικός. Περάσαμε μερικά μικρά τούνελ και τότε είδαμε.. κάτι που μου έκοψε την ανάσα. Περίπου 1 χιλιόμετρο μπροστά μας, κατέβαινε ένας καταρράκτης περίπου 300 μέτρα ύψους. Δεν ήταν κατακόρυφος άλλα έρρεε σε μια απότομη πλαγιά. Στην βάση του καταρράκτη μπορούσες να δεις ανθρώπους. Στην κορυφή του καταρράκτη, επίσης όπως και σε λόφους που έδιναν διαφορετικές οπτικές στο θέαμα. Επάνω από το όλο σκηνικό, κινιόταν νωχελικά ένα τελεφερίκ που κατέληγε στην κορυφή του βουνού και προορισμό μας. Στην βάση του τελεφερίκ, παζάρι και στην αμέσως επόμενη στροφή μια πινακίδα: o Transfagarasan είναι ανοιχτός. Καλώς ήλθατε!

Δεν κατεβήκαμε από τον ίδιο δρόμο (το βρίσκω ανεπίτρεπτο!!) αλλά από έναν άλλο που θα μας έβγαζε στον κεντρικό άξονα Μπρασόβ- Σιμπίου. Ο χάρτης δεν μου τον παρουσίαζε ως όμορφο αλλά δεν με απασχολούσε. Μέσω Απόλντ προς Αγνίτα και εκεί προς Βόιλα. Ο δρόμος όχι σε καλή κατάσταση. Σαν επαρχιακό κρητικό δρόμο. Η διαδρομή μέσα από δάση και λόφους (αυτό δεν ήταν σαν κρητικό δρόμο). Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι σε κάποια τμήματα η άσφαλτος έχει φθαρεί και έχει αφήσει την υπόστρωση εμφανή. Η υπόστρωση είναι οι δρόμοι του 1300! Οι ίδιοι (πρέπει..) λιθόστρωτοι δρόμοι. Και τα χωριά…
Υπάρχουν παντού τα παραδοσιακά χωριά. Και στην Ρουμανία πάνω στους κεντρικούς άξονες. Σε άλλες χώρες, αν βγεις από τους κεντρικούς άξονες, θα συναντήσεις ευπαρουσίαστα χωριά που προσαρμοστήκαν στο πέρας των χρόνων ώστε να ικανοποιούν επιπλέον ανάγκες των κατοίκων τους ή των τουριστών τους. Άλλα, βρισκόμενα σε όμορφα τοπία, εκμεταλλευόμενα μια παλιά εκκλησία ή ένα κάστρο, ξεκινούν πεζοδρομήσεις, εμφανίζονται μαγαζάκια με σουβενίρ ή γίνονται ακόμα και λιγότερες προσβλητικές προσθήκες απέναντι σε όλους του πολέμιους της ασύδοτης τουριστομανίας. Μια παραδοσιακή ταβέρνα ίσως ή μια βαρκάδα στην παρακείμενη λίμνη. . . ξεχάστε τα!
Εδώ όλα λειτουργούν για τον κάτοικο. Φίλε μου, εσύ είσαι παρείσακτος! Ναι, έχουμε και την παραδοσιακή μας εκκλησία πάνω στον λόφο, έχουμε τα κάστρα μας διότι έτσι προστατευόμασταν από το μένος του κατακτητή και έχουμε και την παράδοσή μας στο τι είναι χωριό. Πως χτίζεται, που είναι το κέντρο, που είναι ο στάβλος του σπιτιού και οι κήποι, που θα παίξουν τα παιδιά μας. Αλλά έχουμε έναν τρόπο που το κάνουμε αυτό και δεν θα τον αλλάξουμε. Ά και ναι, όπως προείπαμε, έχουμε αξιοθέατα όπου μια ματιά να τους ρίξουν τα τουριστικά γραφεία, θα γεμίσουν τα χωριά μας. Μπά, δεν πειράζει. Για εμάς θα είναι πάντα το κάστρο του χωριού μας και όχι των τουριστών μας. Διαφορετικά με ποιον άλλο τρόπο θα μπορούσαμε να βγαίνουμε στον κεντρικό δρόμο με το κάρο μας με 30 χλμ. (για κάρο ενός αλόγου, είναι πολλά!) χωρίς καν να κοιτάξουμε! Μας νοιάζει μήπως η παθητική ασφάλεια του αλόγου(!?)
Οι περιοχές που χτίστηκαν τα χωριά επίσης είναι μοναδικές. Όλα τα χωριά είναι μοναδικά. Και ελπίζω να μην γίνουν τουριστικά. Ας μην γίνει η Απόλντ, Απόλντα... δεν πειράζει πάω στην Θουριγγία και θα την δω.
Βγαίνουμε στον κεντρικό άξονα και στρίβουμε προς Σιμπίου. Τα βουνά, θεόρατα και συννεφιασμένα στα αριστερά. Είμαστε στα 400μ και θα ανεβούμε στα 2100μ. «δεν το νοιάζει να χιονίζει εκεί επάνω», «Τι εκεί πάνω θα ανεβούμε??», «Ντά!», «μανούλα..». Βλέπω την διασταύρωση για Lac Balea. Αισθάνομαι περίφημα. Επιτέλους. Μπαίνουμε.
Ο δρόμος από την αρχή φάνηκε ότι διέπεται από μια μεθοδικότητα στις συγκινήσεις. Πλησιάζουμε τα βουνά, αρχίζουν τα γεφυράκια με τα ποταμάκια και πλειάδα ρουμάνων παρκαρισμένων παντού, ξαπλωμένοι στην χλόη με ψησταριές και σκηνές όπου είχαν ήδη μείνει μια βραδιά. (παρακαλώ, αν κατά την διάρκεια της διαδρομής, δείτε κάφρους Ρουμάνους που φεύγοντας άφησαν όλο το νοικοκυριό τους σε σκουπίδια μέσα στο δάσος, απλώς κοιτάξτε αλλού. Μην το αφήσετε να σας χαλάσει). Κατά την διάρκεια της διαδρομής ( το ΣΚ του 15αύγουστου, τουλάχιστον μία στις είκοσι βαθιές ανάσες οξυγόνου που θα εισπνέετε θα είναι καβουρνίλα και κρεατίλα, άρωμα καθ’ όλα καλοδεχούμενο!) Μπαίνουμε σε μια κατάφυτη χαράδρα με μόνιμη και δύσκολη ανάβαση. Αρκετή ώρα ανεβαίναμε και κάπου ανάμεσα στα δέντρα το αντιληφθήκαμε και οπτικώς. Στην συνέχεια ο δρόμος πλεύρισε ισοϋψή βουνού και συνέχισε ευθείς, πάντα ανηφορικός. Περάσαμε μερικά μικρά τούνελ και τότε είδαμε.. κάτι που μου έκοψε την ανάσα. Περίπου 1 χιλιόμετρο μπροστά μας, κατέβαινε ένας καταρράκτης περίπου 300 μέτρα ύψους. Δεν ήταν κατακόρυφος άλλα έρρεε σε μια απότομη πλαγιά. Στην βάση του καταρράκτη μπορούσες να δεις ανθρώπους. Στην κορυφή του καταρράκτη, επίσης όπως και σε λόφους που έδιναν διαφορετικές οπτικές στο θέαμα. Επάνω από το όλο σκηνικό, κινιόταν νωχελικά ένα τελεφερίκ που κατέληγε στην κορυφή του βουνού και προορισμό μας. Στην βάση του τελεφερίκ, παζάρι και στην αμέσως επόμενη στροφή μια πινακίδα: o Transfagarasan είναι ανοιχτός. Καλώς ήλθατε!
Attachments
-
186 KB Προβολές: 583