delmem2233
Member
- Μηνύματα
- 392
- Likes
- 4.199
Περιεχόμενα
Διαφορετικά είχα σκοπό να αρχίσω το σημερινό κείμενο, όμως ξαφνιασμένος από τα αρκετούτσικα μηνύματα που μου αφήσατε, να πω αφενός ευχαριστώ για όσα καλά μού γράψατε, κι αφετέρου να... εμβαθύνω λίγο σε αυτό που ανέφερε ο xenos και η renata. Ας το θέσω έτσι: αν φίλος μου στην Ελλάδα, εργαζόμενος, που περιμένει έναν ολόκληρο χρόνο για να πάει ΕΝΑ ταξίδι, για 15-20 μέρες, με ρωτούσε αν αξίζει να έρθει στην Ιάβα και να περάσει 4-5 μέρες στην Τζακάρτα, η εύκολη απάντηση που μου έρχεται στο μυαλό για το κομμάτι που αφορά την Τζακάρτα είναι “ούτε να το σκεφτείς”. Εγώ μετράω ήδη πέντε μέρες εδώ, αλλά είμαι άνεργος, δεν έχω αφεντικό να με περιμένει πίσω στη δουλειά, δεν πιέζομαι χρονικά, κι έτσι έχω την “πολυτέλεια” να “σπαταλήσω” (στην πραγματικότητα δεν το θεωρώ σπατάλη) τόσες ημέρες στην Τζακάρτα. “Ούτε να το σκεφτείς” θα ήταν η αυθόρμητη απάντησή μου, έχοντας στο μυαλό το πόσο... αντικειμενικά “δυσκολοχώνευτη” είναι αυτή η πόλη. Κι όμως... Πιστεύω ειλικρινά ότι κάποιος μπορεί να περάσει φανταστικά εδώ. Η Ασουνσιόν είναι μία... ταπεινή (ταπεινότατη) λατινοαμερικάνικη εκδοχή της Τζακάρτα, με την έννοια ότι είναι πρωτεύουσα χώρας με ελάχιστα (if any) στοιχεία να σε προσελκύσει. Κι όμως, τις τέσσερις-πέντε μέρες που πέρασα εκεί πέρσι, δεν θα τις άλλαζα με τίποτα. Γιατί; Επειδή η παρέα εκεί ήταν το Α και το Ω. Για να μη μακρηγορήσω (όπως... με θρησκευτική ευλάβεια συνηθίζω), λέω ότι αν κάποιος θέλει να έρθει στην Τζακάρτα, αυτό που θεωρώ must είναι το να έρθει σε επαφή με κόσμο που μένει εδώ, είτε μέσω του couchsurfing.org, είτε παρόμοιων ιστοσελίδων. Το να φιλοξενείσαι από ντόπιο, να μοιράζεσαι για λίγες ημέρες τη ζωή του, και να βλέπεις τον τόπο του μέσα από τα μάτια του, είναι μία διαδικασία/εμπειρία που μπορεί να σε γεμίσει με αναμνήσεις για μια ολόκληρη ζωή, ακόμη κι αν η πόλη του οικοδεσπότη σου είναι ένα... αχούρι και μισό. Αν πάλι κάποιος δεν θέλει να μπει στη διαδικασία να έρθει σε επαφή με κόσμο που μένει εδώ, θεωρώ ότι μπορεί να περάσει εξίσου καλά, αρκεί να είναι άνθρωπος εύκολος στο να πιάνει κουβέντα, να ανοίγεται, να πηγαίνει σε ένα μπαράκι (στην Jaksa υπάρχουν αρκετά) και μέσα σε λίγη ώρα να έχει πιάσει κουβέντα με άλλον ταξιδιώτη, ή με κάποιον από τους πολλούς ντόπιους που μαζεύονται εκεί τα βράδια, για να εξασκήσουν τα Αγγλικά τους (κι όχι μόνο γι' αυτόν τον λόγο...) μιλώντας με ξένους. Δυστυχώς δεν ανήκω σε αυτήν την κατηγορία, μου είναι πιο εύκολο να πω το ισπανικό αλφάβητο ανάποδα παρά να ανοίξω κουβέντα στα καλά καθούμενα με άνθρωπο, κι αυτός είναι ο λόγος που όταν ταξιδεύω χαίρομαι μόνο το 10% όσων θα μπορούσα να χαίρομαι αν ήμουν πιο... ανοικτός και κοινωνικός. Στον γραπτό λόγο τα καταφέρνω καλύτερα, γι' αυτό φρόντισα στη Λατινική Αμερική να χρησιμοποιήσω αρκετά το couchsurfing.org. Για δικούς μου λόγους, σταμάτησα να το χρησιμοποιώ. Όμως, άσχετα, προτρέπω τους πάντες να το δοκιμάσουν (απλά, με... σύνεση). Για να καταλήξω, η Τζακάρτα δεν έχει την φαρδιά παραλία της Κούτα στο Μπαλί, δεν έχει την “καλώς τον. Χαλάρωσε και θα φροντίσω εγώ για όλα” attitude προς τους ταξιδιώτες που έχει η Κουάλα Λουμπούρ (την οποία επιμένω να θεωρώ πολύ “εύκολη” σαν προορισμό, ακόμη και για πρωτάρη στη Νοτιοανατολική Ασία), ούτε φυσικά την... “anything goes” ατμόσφαιρα της Μπανγκόκ, δύσκολα δηλαδή φαντάζομαι Έλληνα εργαζόμενο να θυσιάζει πολύτιμες ημέρες διακοπών εδώ, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι κάποιος... παλαβός δεν μπορεί να περάσει εδώ αξέχαστα, μέχρι και να μην θέλει να φύγει(...).
Το πρωί πήγα στην Kota, το κομμάτι της πόλης που υπό ολλανδική κυριαρχία ήταν το... διοικητικό μυαλό της Τζακάρτα. Η πλατεία με μερικά αποικιοκρατικού στιλ κτίρια γύρω-γύρω ήταν γεμάτη ζωή. Είδα από πλανόδιους πωλητές και πιτσιρίκια με στολές σχολείου, μέχρι -Ολλανδούς, στη συντριπτική πλειοψηφία τους- τουρίστες και μισή ντουζίνα... ελαφριά ντυμένες κοπελίτσες να ποζάρουν για ισάριθμους φωτογράφους όλο νάζι (επαγγελματίες ήταν οι άνθρωποι, δουλειά έκαναν). Αφήνοντας όμως την πλατεία, περπατώντας εκατό μέτρα μέχρι το κοντινό μεγαλύτερο κανάλι της περιοχής, είδα ότι τα κτίρια πέρα από την πλατεία, σχεδόν στο σύνολό τους, είναι... ερείπια. Νομίζεις ότι αν στηριχτείς σε τοίχο τους για να ξεφορτωθείς ένα πετραδάκι που έχει τρυπώσει στο παπούτσι σου, ο τοίχος θα γκρεμιστεί. Όσο για το κανάλι, το χρώμα του νερού μού θύμισε εικόνες από την πετρελαιοκηλίδα της BP στον Κόλπο του Μεξικού. Ένας άμοιρος υπάλληλος ήταν πάνω σε μία μικρή βάρκα και κάτι έκανε για να... συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα. Τον πόνεσε η ψυχή μου. Και ακόμη περισσότερο εκείνους που ζουν δίπλα στο κανάλι. Πολλή φτώχεια... Ξέρω ότι δε λέω κάτι πρωτότυπο, αλλά... δεν ξέρω, ίσως “φταίει” το ότι πέρασα πολύ χρόνο τους τελευταίους μήνες στην Κουάλα Λουμπούρ. Το ποσοστό των Μαλαισιανών που ζει κάτω από το όριο της φτώχειας είναι αμελητέο. Δε μένουν φυσικά όλοι σε πολυτελείς ή έστω above average μονοκατοικίες, όμως δε βλέπεις slums, δε βλέπεις ολόκληρες ουρές λαμαρινοκατασκευών. Και με εξαίρεση λιγοστούς κοντά στην οδό Petaling (εκεί που μαζεύονται οι περισσότεροι από τους τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη), δε βλέπεις ούτε άστεγους, ούτε ζητιάνους. Εδώ... Από πού ν' αρχίσω; Από πού; Καλύτερα να μην αρχίσω καθόλου...
Όσο για το... αξιοπερίεργο ότι οι περισσότεροι τουρίστες στην Τζακάρτα είναι Ολλανδοί, μάλλον δεν είναι και τόσο (αξιοπερίεργο). Στο Βιετνάμ, ένας σημαντικός αριθμός τουριστών είναι Γάλλοι. Και σε πόλεις-λιμάνια που φιλοξένησαν Σοβιετικούς στρατιώτες μετά τη νίκη του κομμουνιστικού βορρά, οι περισσότεροι τουρίστες είναι Ρώσοι. Προφανώς οι Ολλανδοί βρίσκουν ενδιαφέρουσα την... ολλανδική κληρονομιά της Τζακάρτα. Έλκονται από την ετοιμόρροπη “Amsterdam-style” γέφυρα πάνω στο κανάλι που προανέφερα, πάνω στην οποία πέτυχα ένα γκρουπ Ολλανδών να βγάζουν μανιωδώς φωτογραφίες. Κι οι ντόπιοι δεν... χαλιούνται. Κοντά στην Jaksa, σε έναν παράλληλο ουσιαστικά δρόμο, υπάρχει μία “Holland Bakery” στην πρόσοψη της οποίας, πάνω, ψηλά, υπάρχει ένας μίνι ανεμόμυλος, από αυτούς που παραπέμπουν στην ολλανδική εξοχή. Ο κόσμος ζορίζεται, καλοδέχεται ζεστό χρήμα όπου μπορεί να το βρει, κι αν προέρχεται από τσέπες παιδιών άλλοτε... αποικιοκρατών Ολλανδών, so what?
Για να το κλείσω με τα σημερινά, εκείνο που θα μου μείνει, εκτός από τις εικόνες που είδα στην Κότα, είναι η κουβέντα που είχα με έναν πιτσιρικά, όσο περίμενα το τρένο (το απλό, αυτό στο οποίο ο κόσμος είναι παστωμένος, οι πόρτες μένουν ανοικτές και κόσμος κάθεται στα σκαλιά, και κάποιοι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να σκαρφαλώσουν στην οροφή. Priceless εμπειρία) για Gambir, το το κέντρο της πόλης. Το παιδί πουλούσε βαμβακάκια για τ' αυτιά, και μου έπιασε κουβέντα για να εξασκήσει τα Αγγλικά του. Τα πολύ καλά Αγγλικά του μας επέτρεψαν να πούμε πέντε πράγματα παραπάνω από το τυπικό “where are you from? Do you like Indonesia?” Κάποια στιγμή η κουβέντα πήγε στη Μαλαισία, και ο πιτσιρικάς είπε κάτι που έκανε μια ντουζίνα καμπανάκια να ηχήσουν στα αυτιά μου. Μου είπε ότι με τους Μαλαισιανούς δεν είχε ποτέ πρόβλημα, μέχρι φέτος. Τι άλλαξε φέτος; Οι Μαλαισιανοί άρχισαν να του... κλέβουν την ιστορία, τις παραδόσεις της χώρας του. Όλα αυτά που ιστορικά μοιράζονται οι δύο χώρες (δεν θα το κουράσω μπαίνοντας σε λεπτομέρειες), οι Μαλαισιανοί άρχισαν να τα προβάλουν διεθνώς σαν αποκλειστικά δικά τους. Συγκρατήθηκα, και δεν του εξήγησα γιατί φουντώνω κι αισθάνομαι έτοιμος να εκραγώ κάθε φορά που ακούω κάποιους γείτονές μας να υποστηρίζουν όσα υποστηρίζουν...
Τέλος, κοκκινίζοντας από ντροπή, διορθώνω. Είναι “Dirgahayu” και όχι “Dirgahaya” που έγραψα προχθές. Πού και να μην ήταν γραμμένο παντού... Όταν το πρόσεξα σήμερα και θυμήθηκα τι έγραψα χθες, δαγκώθηκα. Αν ήταν ένα λαθάκι κάπου μέσα σε ένα ατελείωτο κείμενο, no big deal. Αλλά το έβαλα και στον τίτλο! (τρομάρα μου).
Χαιρετίσματα σε όλους!
Το πρωί πήγα στην Kota, το κομμάτι της πόλης που υπό ολλανδική κυριαρχία ήταν το... διοικητικό μυαλό της Τζακάρτα. Η πλατεία με μερικά αποικιοκρατικού στιλ κτίρια γύρω-γύρω ήταν γεμάτη ζωή. Είδα από πλανόδιους πωλητές και πιτσιρίκια με στολές σχολείου, μέχρι -Ολλανδούς, στη συντριπτική πλειοψηφία τους- τουρίστες και μισή ντουζίνα... ελαφριά ντυμένες κοπελίτσες να ποζάρουν για ισάριθμους φωτογράφους όλο νάζι (επαγγελματίες ήταν οι άνθρωποι, δουλειά έκαναν). Αφήνοντας όμως την πλατεία, περπατώντας εκατό μέτρα μέχρι το κοντινό μεγαλύτερο κανάλι της περιοχής, είδα ότι τα κτίρια πέρα από την πλατεία, σχεδόν στο σύνολό τους, είναι... ερείπια. Νομίζεις ότι αν στηριχτείς σε τοίχο τους για να ξεφορτωθείς ένα πετραδάκι που έχει τρυπώσει στο παπούτσι σου, ο τοίχος θα γκρεμιστεί. Όσο για το κανάλι, το χρώμα του νερού μού θύμισε εικόνες από την πετρελαιοκηλίδα της BP στον Κόλπο του Μεξικού. Ένας άμοιρος υπάλληλος ήταν πάνω σε μία μικρή βάρκα και κάτι έκανε για να... συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα. Τον πόνεσε η ψυχή μου. Και ακόμη περισσότερο εκείνους που ζουν δίπλα στο κανάλι. Πολλή φτώχεια... Ξέρω ότι δε λέω κάτι πρωτότυπο, αλλά... δεν ξέρω, ίσως “φταίει” το ότι πέρασα πολύ χρόνο τους τελευταίους μήνες στην Κουάλα Λουμπούρ. Το ποσοστό των Μαλαισιανών που ζει κάτω από το όριο της φτώχειας είναι αμελητέο. Δε μένουν φυσικά όλοι σε πολυτελείς ή έστω above average μονοκατοικίες, όμως δε βλέπεις slums, δε βλέπεις ολόκληρες ουρές λαμαρινοκατασκευών. Και με εξαίρεση λιγοστούς κοντά στην οδό Petaling (εκεί που μαζεύονται οι περισσότεροι από τους τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη), δε βλέπεις ούτε άστεγους, ούτε ζητιάνους. Εδώ... Από πού ν' αρχίσω; Από πού; Καλύτερα να μην αρχίσω καθόλου...
Όσο για το... αξιοπερίεργο ότι οι περισσότεροι τουρίστες στην Τζακάρτα είναι Ολλανδοί, μάλλον δεν είναι και τόσο (αξιοπερίεργο). Στο Βιετνάμ, ένας σημαντικός αριθμός τουριστών είναι Γάλλοι. Και σε πόλεις-λιμάνια που φιλοξένησαν Σοβιετικούς στρατιώτες μετά τη νίκη του κομμουνιστικού βορρά, οι περισσότεροι τουρίστες είναι Ρώσοι. Προφανώς οι Ολλανδοί βρίσκουν ενδιαφέρουσα την... ολλανδική κληρονομιά της Τζακάρτα. Έλκονται από την ετοιμόρροπη “Amsterdam-style” γέφυρα πάνω στο κανάλι που προανέφερα, πάνω στην οποία πέτυχα ένα γκρουπ Ολλανδών να βγάζουν μανιωδώς φωτογραφίες. Κι οι ντόπιοι δεν... χαλιούνται. Κοντά στην Jaksa, σε έναν παράλληλο ουσιαστικά δρόμο, υπάρχει μία “Holland Bakery” στην πρόσοψη της οποίας, πάνω, ψηλά, υπάρχει ένας μίνι ανεμόμυλος, από αυτούς που παραπέμπουν στην ολλανδική εξοχή. Ο κόσμος ζορίζεται, καλοδέχεται ζεστό χρήμα όπου μπορεί να το βρει, κι αν προέρχεται από τσέπες παιδιών άλλοτε... αποικιοκρατών Ολλανδών, so what?
Για να το κλείσω με τα σημερινά, εκείνο που θα μου μείνει, εκτός από τις εικόνες που είδα στην Κότα, είναι η κουβέντα που είχα με έναν πιτσιρικά, όσο περίμενα το τρένο (το απλό, αυτό στο οποίο ο κόσμος είναι παστωμένος, οι πόρτες μένουν ανοικτές και κόσμος κάθεται στα σκαλιά, και κάποιοι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να σκαρφαλώσουν στην οροφή. Priceless εμπειρία) για Gambir, το το κέντρο της πόλης. Το παιδί πουλούσε βαμβακάκια για τ' αυτιά, και μου έπιασε κουβέντα για να εξασκήσει τα Αγγλικά του. Τα πολύ καλά Αγγλικά του μας επέτρεψαν να πούμε πέντε πράγματα παραπάνω από το τυπικό “where are you from? Do you like Indonesia?” Κάποια στιγμή η κουβέντα πήγε στη Μαλαισία, και ο πιτσιρικάς είπε κάτι που έκανε μια ντουζίνα καμπανάκια να ηχήσουν στα αυτιά μου. Μου είπε ότι με τους Μαλαισιανούς δεν είχε ποτέ πρόβλημα, μέχρι φέτος. Τι άλλαξε φέτος; Οι Μαλαισιανοί άρχισαν να του... κλέβουν την ιστορία, τις παραδόσεις της χώρας του. Όλα αυτά που ιστορικά μοιράζονται οι δύο χώρες (δεν θα το κουράσω μπαίνοντας σε λεπτομέρειες), οι Μαλαισιανοί άρχισαν να τα προβάλουν διεθνώς σαν αποκλειστικά δικά τους. Συγκρατήθηκα, και δεν του εξήγησα γιατί φουντώνω κι αισθάνομαι έτοιμος να εκραγώ κάθε φορά που ακούω κάποιους γείτονές μας να υποστηρίζουν όσα υποστηρίζουν...
Τέλος, κοκκινίζοντας από ντροπή, διορθώνω. Είναι “Dirgahayu” και όχι “Dirgahaya” που έγραψα προχθές. Πού και να μην ήταν γραμμένο παντού... Όταν το πρόσεξα σήμερα και θυμήθηκα τι έγραψα χθες, δαγκώθηκα. Αν ήταν ένα λαθάκι κάπου μέσα σε ένα ατελείωτο κείμενο, no big deal. Αλλά το έβαλα και στον τίτλο! (τρομάρα μου).
Χαιρετίσματα σε όλους!
Attachments
-
67 KB Προβολές: 76