kalspiros
Member
- Μηνύματα
- 2.554
- Likes
- 3.998
- Επόμενο Ταξίδι
- remaining UK
- Ταξίδι-Όνειρο
- yeah, whatever...
Αρχικά ο Emanuel είπε ότι δε θα ερχόταν απόψε, λίγες ώρες μετά την προσγείωσή μου στην χώρα, καθώς η μικρή του κόρη είχε τα πρώτα της γενέθλια. Το ήξερα ότι ήθελε πραγματικά να με δει, είχαμε δέσει καλά σαν συνάδελφοι το 2010 στην Γκάνα και ανταλλάσσαμε σποραδικά μηνύματα έκτοτε. Δεν ξέρω γιατί άλλαξε γνώμη αλλά τώρα βρίσκεται έξω από το ξενοδοχείο μου. “Θα κάτσουμε λίγα λεπτά στα γενέθλια”, λέει αλλά δεν καταλαβαίνω ακριβώς τί εννοεί. Απαιτώ να με πάει σε μαγαζί για να πάρω δώρο. Όλα τα μωρουδιακά είναι στα κινέζικα, δεν ξέρω τί να πάρω, αρπάζω κάτι που μοιάζει με πετσέτα και ένα φορεματάκι για άγνωστη σε εμένα ηλικία. Φτάσαμε. Μια μεταλλική πόρτα ανοίγει για να παρκάρει το αυτοκίνητό του. Το σπίτι είναι μικρό από όσο είδα αλλά οι πλείστοι είναι συγκεντρωμένοι στην αυλή με πανοραμική θέα τον λόφο του κέντρου.
Κάθομαι δίπλα στον πεθερό του Emanuel ενώ έχω ήδη χαιρετίσει όλους τους καλεσμένους. Υπάρχει μια σταθερή ροή επισκεπτών που όλοι χαιρετάνε άπαντες συμπεριλαμβανομένων εμού.
Μόλις προσγειώθηκα, το ταξί με παίρνει και με οδηγεί στο ξενοδοχείο. Παρατηρώ ότι αρκετοί ντόπιοι με κοιτάνε έντονα από το παράθυρο του βαν. Αναμνήσεις από Γκάνα, μάλλον που θα είμαι το επίκεντρο οποιασδήποτε έκθεσης σε ντόπιους.
Η αντιμετώπιση τους είναι αναζωογονητική. Δεν υπάρχει καμία εμφανής απορία στο τί γυρεύει τούτος ο λευκός σε αυτό το πάρτι. “Eman να σε ρωτήσω κάτι? Είχες ειδοποιήσει τους καλεσμένους σου ότι θα με φέρεις στο πάρτι?”, “Όχι, δεν ξέρανε τίποτα!”, συνοδευόμενο από ένα παιχνιδιάρικο και πονηρό γελάκι. Μικρές κουβέντες εδώ κι εκεί, «σήκω, θα πούμε την προσευχή», «ένταξη μπορείς να κάτσεις», «έλα, πάμε να σερβιριστούμε», «πώς γνωρίζεστε με τον Eman?», «πρώτη φορά στη Ρουάντα? Ναι? Welcome welcome» (το welcome θα το ακούσω αμέτρητες φορές σε αυτό το ταξίδι).
Ο Chris δε μιλάει πολύ αλλά παρατηρεί όλες τις συζητήσεις. Ο Antoine και o Eman δε σταματάν να γελάνε και να αστειεύονται για τον επερχόμενο γάμο του πρώτου αν και η μέλλουσα νύφη που κάθεται ανάμεσά τους δεν έχει ακόμα ενημερωθεί επί τούτου. Η ατμόσφαιρα είναι ιδιαίτερα ευχάριστη τούτη την προτελευταία νύχτα μου στο Kigali, σε ένα από τα hot spots της πόλης, το Fuchsia Sports Club (η βραδιά άρχισε στην σαφέστατα πιο large και πολυπληθείς Remera ακριβώς νότια από το Amahoro Stadium, περιοχή με δεκάδες clubs που μένουν ανοιχτά από την Παρασκευή το απόγευμα μέχρι την Κυριακή το μεσημέρι!) Ξέρω λοιπόν ότι ο Chris ίσως είναι ο πιο οξυδερκής τούτη τη στιγμή να απαντήσει μια σχετικά απλή ερώτηση: πως θα χαρακτήριζες τους ντόπιους με δύο λέξεις. Μετά από λίγα δευτερόλεπτα σιγής μου δίνει μια απάντηση που χαίρει περεταίρω αποκωδικοποίησης: “staring and commenting”. Τι εννοείς? Θα σου πω. Κάθεσαι εδώ και νομίζεις ότι κάποιοι σε κοιτάνε επίμονα επειδή είσαι λευκός. Αυτόματα όλοι στο τραπέζι συνηγορούν, όχι, δεν είναι αυτός ο λόγος, κάποιοι γνεύουν αρνητικά. Το κάνουμε συνέχεια, καρφώνουμε ο ένας τον άλλο και μετά τους σχολιάζουμε. Μέρος της κουλτούρας μας! Ο συνάδελφος που ερωτήθηκε την επομένη, συμφωνεί με τον προλαλήσαντα.
Μοιραία, η συζήτηση θα πάω και στα γεγονότα αν και ίσως ήταν λίγο χοντροκομμένο να γίνει κατά τη διάρκεια των γενεθλίων: «Eman θέλω να σου ζητήσω συγγνώμη, δεν ήξερα, δεν έπρεπε να σε ρωτήσω τόσο έντονα σε ποια φυλή ανήκεις». Στέκεται απαθής. «το θυμάσαι τότε στην Γκάνα που…» «ναι το θυμάμαι πολύ καθαρά». Η αρχική του απάθεια λοιπόν ήταν ηχηρή, non-communication is communication, φάνηκε ότι περίμενε όλα αυτά τα χρόνια την απολογία μου. «δεν πειράζει, δεν είσαι ο μόνος, είμαστε συνηθισμένοι στο πώς οι ξένοι ρωτάνε αυτά τα πράγματα», «συγγνώμη για άλλη μια φορά», «συγχωρεμένος»
Η tour guide του campaign against genocide museum είναι εύχαρη αν και θέλει να δαγκώσει τον συνάδελφο της που προχωράει την ξενάγησή του χαρακτηριστικά πιο αργά και πέφτει μόνιμα πάνω στα πόδια μας. Απέφυγε εμφανώς να μετρήσει τους νεκρούς της militia, δεν την ενδιέφεραν αυτά τα νούμερα, 1.000.000 από την μειονότητα, από το RPF, αυτό παίζει σημασία. “Γιατί δεν βοήθησαν τα UN?” “Δεν ξέρω, δεν μπορώ να ξέρω.” Συγγνώμη χρυσή μου αλλά έπρεπε να ξέρεις, έπρεπε να ψάξεις να μάθεις, με τον ίδιο τρόπο που μου υπαινίσσεσαι ανοιχτά ότι οι Hutu καταρρεύσαν το αεροπλάνο του Habyarimana καθώς δεν ενέκριναν την απόφασή του να υπογράψει την συμφωνία της Arusha, που θα έβλεπε μέλη από το RPF να συμμετέχει στην κυβέρνηση. Reconcilation. Μια λέξη που επαναληφθεί αρκετές φορές στην ερώτηση του πώς τόσοι σκοτωμοί έκλεισαν με τούτη την θαυμαστή σημερινή εικόνα. Με πείθει.
Ο Antoine, πολύ καλός φίλος του Eman και οδηγός μου τούτη τη βραδιά ξεκινάει πρώτος. Όλα είναι τέλεια, η χώρα μας είναι αγνώριστη, η εκδίκηση δεν υπάρχει καν στο μυαλό μας, είμαστε Rwandans, δεν είμαστε οι μεν ή οι δε (τα ονόματα των φύλων δεν αναφερθήκαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της συζήτησης μας). Αν με ρωτήσεις θα σου πω πως είμαι και οι δύο φυλές και καμία φυλή.
“Κάτσε ρε Hon., τότε πως εξηγείς τα 98% και τα γεμάτα στάδια όταν νικάει ο τωρινός πρόεδρος?” “Νομίζεις ότι έχεις επιλογή? Αν δεν πας στα στάδια που εμφανίζεται, έρχονται ασφαλίτες και σου κάνουν ερωτήσεις. Θα πρέπει να έχεις πειστική απάντηση να τους δώσεις για το γιατί δεν πήγες στον πρόεδρο.” Δεν ξέρω αν με πείθει.
“Άρα πώς είναι τα πράγματα τώρα?” “Δημοκρατικά, απολύτως δημοκρατικά. Εξ ου και το 98% στις εκλογές. Και τα γεμάτα στάδια όπου κι αν εμφανιστεί. Μα και βέβαια, ο πρόεδρος μας κάνει καταπληκτική δουλειά. Πρέπει να είσαι μαζί του, δεν θέλει ανθρώπους που δεν μοιράζονται το όραμα του, το όραμα του να ξανά κάνει την χώρα δυνατή, ασφαλείς και σεβαστή στην υφήλιο. Και το καταφέρνει, όντως το καταφέρνει. Δεν χρειάζεται να στο πω εγώ, κάνε μια βόλτα στην πόλη και θα το καταλάβεις και μόνος σου.” Με πείθει.
“Το ξέρω ότι η Ευρώπη τα έχει πολλά με τον πρόεδρο μας”, μου αναφέρει η αδερφή του συναδέλφου, την συνάντησα μια μέρα μετά τα γενέθλια. “Τον κατηγορούν για απολυταρχικό, δεν μπορείς να του πας κόντρα αλλά εγώ λέω ότι ποιος ξέρει αν σε τούτη την κατάσταση αυτό είναι πραγματικά ό,τι χρειάζεται ο λαός μου? Την Ρουάντα ανέκαθεν την κυβερνούσαν τέτοιες μορφές και τα πήγε καλά, εκτός βέβαια από τα γεγονότα που μάλλον πυροδοτήθηκαν με την ευγενική χορηγία των κατακτητών μας, των Βέλγων. Ίσως, λέω ίσως, μετά από μια γενοκτονία να χρειάζεται κάτι δυναμικό και απολυταρχικό για να ξανά βρεις την κατεύθυνση σου. Η δημοκρατία μπορεί να ακολουθήσει”. Η πτυχιακή της στις κοινωνικές επιστήμες βασίζεται στην Ρουάντα.
Αποφασίζω να ρισκάρω. “Που βρίσκονται οι άνθρωποι που διαφωνούν μαζί του Antoine?” Φάνηκε ελαφρώς αιφνιδιασμένος αλλά η ξεκάθαρα διερευνητική ματιά μου γεμάτη απορία και απούσα της οποιασδήποτε δυσπιστίας που θα μπορούσε να διαβαστεί ως «Antoine είσαι βλάκας άνοιξε τα μάτια σου», τον έπεισε ότι είχα αγνές προθέσεις. “Συνεχίζουν και βρίσκονται στην χώρα αν και κάποιοι μετοίκισαν στο Congo ή την Uganda.” “Α, δεν πήγαν στο Burundi?” “Άστα τα πράγματα είναι περίεργα με το Burundi.”
Πάνω κάτω τα ίδια και με τον συνάδελφο, ώρες πριν την πτήση αναχώρησής μου για Λονδίνο. Χωρίς να κινήσει τον κορμό του με κοιτάει με ένα ψυχρό χαμόγελο. “Το ξέρεις ότι αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι παράνομο? Καλύτερα να σταματήσουμε να το ψειρίζουμε. Θα σου στείλω ένα βίντεο να πάρεις μια γεύση του τί γίνεται”. “Οκ στειλ’ το τώρα”. “Καλύτερα όχι, θα στο στείλω όταν φτάσουμε Λονδίνο.”
Ο Eman το δηλώνει κατευθείαν. “Αύριο θα σε πάω στην καινούρια βιομηχανική ζώνη.” Να. Φτάσαμε. “Βλέπεις? Εδώ φτιάχνουμε την καινούρια βιομηχανική ζώνη, η προηγούμενη ήταν πολύ κοντά στην πόλη, θα την κάνουμε πάρκο. Και να, βλέπεις εκεί απέναντι στον λόφο? Εκεί θα χτίσουν την innovation city. Το πανεπιστήμιο βρίσκεται ήδη εκεί άρα οι τελειόφοιτοι θα μπορούν να πιάσουν δουλειά κατευθείαν σε αυτές τις εταιρίες. Να, βλέπεις αυτό το κτίριο? Αυτά είναι τα κινητά Mara, τα πρώτα κινητά τηλέφωνα κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου στην Αφρική. Εδώ που λες ένα κτήμα 20x30 στοίχιζε $1,000 πριν 10 χρόνια. Τώρα ένα κτήμα 15x20 στοιχίζει $15,000.”
“Άρα το μέλλον είναι λαμπρό?” “Ναι το μέλλον είναι λαμπρό.”

Κάθομαι δίπλα στον πεθερό του Emanuel ενώ έχω ήδη χαιρετίσει όλους τους καλεσμένους. Υπάρχει μια σταθερή ροή επισκεπτών που όλοι χαιρετάνε άπαντες συμπεριλαμβανομένων εμού.
Μόλις προσγειώθηκα, το ταξί με παίρνει και με οδηγεί στο ξενοδοχείο. Παρατηρώ ότι αρκετοί ντόπιοι με κοιτάνε έντονα από το παράθυρο του βαν. Αναμνήσεις από Γκάνα, μάλλον που θα είμαι το επίκεντρο οποιασδήποτε έκθεσης σε ντόπιους.
Η αντιμετώπιση τους είναι αναζωογονητική. Δεν υπάρχει καμία εμφανής απορία στο τί γυρεύει τούτος ο λευκός σε αυτό το πάρτι. “Eman να σε ρωτήσω κάτι? Είχες ειδοποιήσει τους καλεσμένους σου ότι θα με φέρεις στο πάρτι?”, “Όχι, δεν ξέρανε τίποτα!”, συνοδευόμενο από ένα παιχνιδιάρικο και πονηρό γελάκι. Μικρές κουβέντες εδώ κι εκεί, «σήκω, θα πούμε την προσευχή», «ένταξη μπορείς να κάτσεις», «έλα, πάμε να σερβιριστούμε», «πώς γνωρίζεστε με τον Eman?», «πρώτη φορά στη Ρουάντα? Ναι? Welcome welcome» (το welcome θα το ακούσω αμέτρητες φορές σε αυτό το ταξίδι).
Ο Chris δε μιλάει πολύ αλλά παρατηρεί όλες τις συζητήσεις. Ο Antoine και o Eman δε σταματάν να γελάνε και να αστειεύονται για τον επερχόμενο γάμο του πρώτου αν και η μέλλουσα νύφη που κάθεται ανάμεσά τους δεν έχει ακόμα ενημερωθεί επί τούτου. Η ατμόσφαιρα είναι ιδιαίτερα ευχάριστη τούτη την προτελευταία νύχτα μου στο Kigali, σε ένα από τα hot spots της πόλης, το Fuchsia Sports Club (η βραδιά άρχισε στην σαφέστατα πιο large και πολυπληθείς Remera ακριβώς νότια από το Amahoro Stadium, περιοχή με δεκάδες clubs που μένουν ανοιχτά από την Παρασκευή το απόγευμα μέχρι την Κυριακή το μεσημέρι!) Ξέρω λοιπόν ότι ο Chris ίσως είναι ο πιο οξυδερκής τούτη τη στιγμή να απαντήσει μια σχετικά απλή ερώτηση: πως θα χαρακτήριζες τους ντόπιους με δύο λέξεις. Μετά από λίγα δευτερόλεπτα σιγής μου δίνει μια απάντηση που χαίρει περεταίρω αποκωδικοποίησης: “staring and commenting”. Τι εννοείς? Θα σου πω. Κάθεσαι εδώ και νομίζεις ότι κάποιοι σε κοιτάνε επίμονα επειδή είσαι λευκός. Αυτόματα όλοι στο τραπέζι συνηγορούν, όχι, δεν είναι αυτός ο λόγος, κάποιοι γνεύουν αρνητικά. Το κάνουμε συνέχεια, καρφώνουμε ο ένας τον άλλο και μετά τους σχολιάζουμε. Μέρος της κουλτούρας μας! Ο συνάδελφος που ερωτήθηκε την επομένη, συμφωνεί με τον προλαλήσαντα.
Μοιραία, η συζήτηση θα πάω και στα γεγονότα αν και ίσως ήταν λίγο χοντροκομμένο να γίνει κατά τη διάρκεια των γενεθλίων: «Eman θέλω να σου ζητήσω συγγνώμη, δεν ήξερα, δεν έπρεπε να σε ρωτήσω τόσο έντονα σε ποια φυλή ανήκεις». Στέκεται απαθής. «το θυμάσαι τότε στην Γκάνα που…» «ναι το θυμάμαι πολύ καθαρά». Η αρχική του απάθεια λοιπόν ήταν ηχηρή, non-communication is communication, φάνηκε ότι περίμενε όλα αυτά τα χρόνια την απολογία μου. «δεν πειράζει, δεν είσαι ο μόνος, είμαστε συνηθισμένοι στο πώς οι ξένοι ρωτάνε αυτά τα πράγματα», «συγγνώμη για άλλη μια φορά», «συγχωρεμένος»
Η tour guide του campaign against genocide museum είναι εύχαρη αν και θέλει να δαγκώσει τον συνάδελφο της που προχωράει την ξενάγησή του χαρακτηριστικά πιο αργά και πέφτει μόνιμα πάνω στα πόδια μας. Απέφυγε εμφανώς να μετρήσει τους νεκρούς της militia, δεν την ενδιέφεραν αυτά τα νούμερα, 1.000.000 από την μειονότητα, από το RPF, αυτό παίζει σημασία. “Γιατί δεν βοήθησαν τα UN?” “Δεν ξέρω, δεν μπορώ να ξέρω.” Συγγνώμη χρυσή μου αλλά έπρεπε να ξέρεις, έπρεπε να ψάξεις να μάθεις, με τον ίδιο τρόπο που μου υπαινίσσεσαι ανοιχτά ότι οι Hutu καταρρεύσαν το αεροπλάνο του Habyarimana καθώς δεν ενέκριναν την απόφασή του να υπογράψει την συμφωνία της Arusha, που θα έβλεπε μέλη από το RPF να συμμετέχει στην κυβέρνηση. Reconcilation. Μια λέξη που επαναληφθεί αρκετές φορές στην ερώτηση του πώς τόσοι σκοτωμοί έκλεισαν με τούτη την θαυμαστή σημερινή εικόνα. Με πείθει.
Ο Antoine, πολύ καλός φίλος του Eman και οδηγός μου τούτη τη βραδιά ξεκινάει πρώτος. Όλα είναι τέλεια, η χώρα μας είναι αγνώριστη, η εκδίκηση δεν υπάρχει καν στο μυαλό μας, είμαστε Rwandans, δεν είμαστε οι μεν ή οι δε (τα ονόματα των φύλων δεν αναφερθήκαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της συζήτησης μας). Αν με ρωτήσεις θα σου πω πως είμαι και οι δύο φυλές και καμία φυλή.
“Κάτσε ρε Hon., τότε πως εξηγείς τα 98% και τα γεμάτα στάδια όταν νικάει ο τωρινός πρόεδρος?” “Νομίζεις ότι έχεις επιλογή? Αν δεν πας στα στάδια που εμφανίζεται, έρχονται ασφαλίτες και σου κάνουν ερωτήσεις. Θα πρέπει να έχεις πειστική απάντηση να τους δώσεις για το γιατί δεν πήγες στον πρόεδρο.” Δεν ξέρω αν με πείθει.
“Άρα πώς είναι τα πράγματα τώρα?” “Δημοκρατικά, απολύτως δημοκρατικά. Εξ ου και το 98% στις εκλογές. Και τα γεμάτα στάδια όπου κι αν εμφανιστεί. Μα και βέβαια, ο πρόεδρος μας κάνει καταπληκτική δουλειά. Πρέπει να είσαι μαζί του, δεν θέλει ανθρώπους που δεν μοιράζονται το όραμα του, το όραμα του να ξανά κάνει την χώρα δυνατή, ασφαλείς και σεβαστή στην υφήλιο. Και το καταφέρνει, όντως το καταφέρνει. Δεν χρειάζεται να στο πω εγώ, κάνε μια βόλτα στην πόλη και θα το καταλάβεις και μόνος σου.” Με πείθει.
“Το ξέρω ότι η Ευρώπη τα έχει πολλά με τον πρόεδρο μας”, μου αναφέρει η αδερφή του συναδέλφου, την συνάντησα μια μέρα μετά τα γενέθλια. “Τον κατηγορούν για απολυταρχικό, δεν μπορείς να του πας κόντρα αλλά εγώ λέω ότι ποιος ξέρει αν σε τούτη την κατάσταση αυτό είναι πραγματικά ό,τι χρειάζεται ο λαός μου? Την Ρουάντα ανέκαθεν την κυβερνούσαν τέτοιες μορφές και τα πήγε καλά, εκτός βέβαια από τα γεγονότα που μάλλον πυροδοτήθηκαν με την ευγενική χορηγία των κατακτητών μας, των Βέλγων. Ίσως, λέω ίσως, μετά από μια γενοκτονία να χρειάζεται κάτι δυναμικό και απολυταρχικό για να ξανά βρεις την κατεύθυνση σου. Η δημοκρατία μπορεί να ακολουθήσει”. Η πτυχιακή της στις κοινωνικές επιστήμες βασίζεται στην Ρουάντα.
Αποφασίζω να ρισκάρω. “Που βρίσκονται οι άνθρωποι που διαφωνούν μαζί του Antoine?” Φάνηκε ελαφρώς αιφνιδιασμένος αλλά η ξεκάθαρα διερευνητική ματιά μου γεμάτη απορία και απούσα της οποιασδήποτε δυσπιστίας που θα μπορούσε να διαβαστεί ως «Antoine είσαι βλάκας άνοιξε τα μάτια σου», τον έπεισε ότι είχα αγνές προθέσεις. “Συνεχίζουν και βρίσκονται στην χώρα αν και κάποιοι μετοίκισαν στο Congo ή την Uganda.” “Α, δεν πήγαν στο Burundi?” “Άστα τα πράγματα είναι περίεργα με το Burundi.”
Πάνω κάτω τα ίδια και με τον συνάδελφο, ώρες πριν την πτήση αναχώρησής μου για Λονδίνο. Χωρίς να κινήσει τον κορμό του με κοιτάει με ένα ψυχρό χαμόγελο. “Το ξέρεις ότι αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι παράνομο? Καλύτερα να σταματήσουμε να το ψειρίζουμε. Θα σου στείλω ένα βίντεο να πάρεις μια γεύση του τί γίνεται”. “Οκ στειλ’ το τώρα”. “Καλύτερα όχι, θα στο στείλω όταν φτάσουμε Λονδίνο.”
Ο Eman το δηλώνει κατευθείαν. “Αύριο θα σε πάω στην καινούρια βιομηχανική ζώνη.” Να. Φτάσαμε. “Βλέπεις? Εδώ φτιάχνουμε την καινούρια βιομηχανική ζώνη, η προηγούμενη ήταν πολύ κοντά στην πόλη, θα την κάνουμε πάρκο. Και να, βλέπεις εκεί απέναντι στον λόφο? Εκεί θα χτίσουν την innovation city. Το πανεπιστήμιο βρίσκεται ήδη εκεί άρα οι τελειόφοιτοι θα μπορούν να πιάσουν δουλειά κατευθείαν σε αυτές τις εταιρίες. Να, βλέπεις αυτό το κτίριο? Αυτά είναι τα κινητά Mara, τα πρώτα κινητά τηλέφωνα κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου στην Αφρική. Εδώ που λες ένα κτήμα 20x30 στοίχιζε $1,000 πριν 10 χρόνια. Τώρα ένα κτήμα 15x20 στοιχίζει $15,000.”
“Άρα το μέλλον είναι λαμπρό?” “Ναι το μέλλον είναι λαμπρό.”