Για να μπορέσετε κάποιος να καταλάβει το τι βλέπει στο Μπαλί πρέπει οπωσδήποτε να μελετήσει τους μύθους και τις θεότητες της Ινδουιστικής θρησκείας. Στον Ινδουισμό υπάρχει ένας θεός και πολλοί μαζί ταυτόχρονα, οι οποίοι κατά την θεωρία τους αποτελούν διαφορετικές εκφάνσεις του μοναδικού θεού. Αυτό μόνο στην θεωρία γιατί στην πράξη ο μοναδικός θεός ,Sanghyang Widhi, δεν λατρεύεται όσο οι άλλοι, έχει ξεχωριστό τέμενος σε κάθε σπίτι και σε κάθε ναό, το οποίο όμως είναι μικρότερο από αυτά των άλλων θεών. Στον Ινδουισμό υπάρχουν κυριολεκτικά εκατομμύρια θεοτήτων όπου κάθε τι ιδιαίτερο μπορεί δυνητικά να έχει και θεία μορφή . Από αυτούς τους θεούς οι περισσότερο λετρευόμενοι, είναι η τριάδα θεοτήτων τους , ο Brahmaο δημιουργός του κόσμου, ο Vishnuπου είναι ο συντηρητής και διατηρητής του κόσμου, και ο Sivaο οποίος είναι ο καταστροφέας και ο θεός της μετενσάρκωσης. Κάθε θεός ανάλογα με την περιοχή και ανάλογα με τον κάθε άνθρωπο θεωρείται πιο ισχυρός από τους άλλους. Ο Brahmaέχει την μικρότερη δημοτικότητα ενώ ο Sivaκαι ο Vishnuέχουν τους περισσότερους πιστούς – οπαδούς. Κάθε θεός έχει μεταμορφώσεις, εκφάνσεις και μετενσαρκώσεις οι οποίες έχουν διαφορετική μορφή, δυνάμεις αλλά και ιδιαιτερότητες. Ο θεός της διατήρησης Vishnuγι α παράδειγμα έχει μετενσαρκώσεις που περιλαμβάνουν τον Ράμα, τον Κρίσνα αλλά και τον Βούδα . Οι θεοί πολλές φορές έχουν φανατικούς οπαδούς, όπως ο Sivaκαι ο Vishnu, που ανταγωνίζονται για το ποιος είναι ο ισχυρότερος και πολλές φορές δεν μένουν απλά σε λεκτικά επιχειρήματα. Αντίθετα ο θεός Ganeshaείναι εκτός της βασικής τριάδας, όμως είναι από τους πιο αγαπητούς θεούς και θα τον βρείτε σε κάθε σπίτι ως ελεφαντόμορφο άγαλμα να φυλάει την είσοδο του σπιτιού ως προστάτης της οικίας, ως θεός της καλής τύχης και της επιτυχίας, ενώ κάθε προσευχή των ινδουιστών ξεκινά με μια επίκληση προς αυτόν. Δίπλα στην βασική τριάδα θεών υπάρχει η τριάδα των γυναικών τους, η γυναίκα του Brahmaη Saraswati, η οποία είναι η θεά των τεχνών και των γραμμάτων, η γυναίκα του Sivaη Parvatiη οποία μεταμορφώνεται σε άλλες μορφές και σκοτώνει δαίμονες με την τρομακτική της μορφή ως θεά Κάλι, και η γυναίκα του Vishnuη Lachsmi, η θεά της αφθονίας και των χρημάτων. Ένας πολύ καλό άρθρο για περισσότερη εμβάθυνση στην Μπαλινέζικη θρησκεία θα διαβάσετε στον ακόλουθο σύνδεσμο:http://www.balix.com/travel/guide/chapters/religion/religion.html Οι Μπαλινέζοι βασίζουν το σύνολο της ζωής τους στην θρησκεία τους. Στο σπίτι τους έχουν ξεχωριστό κτίσμα για να κοιμούνται, ξεχωριστό κτίσμα για την κουζίνα τους, και κατόπιν τέμενος για τον ανώτερο θεό , τέμενος για τον θεό που λατρεύουν περισσότερο (πολλές φορές έχουν και 2 και 3 ή και πολλά ακόμη τεμένη θεοτήτων) και ξεχωριστό κτίσμα τέμενος για τους προγόνους τους. Επίσης σε κάθε είσοδο βάζουν τερατόμορφους φύλακες για προστασία από τους δαίμονες, όπως και το ελεφαντόμορφο άγαλμα του θεού Γκανέσα για καλή τύχη και επιτυχία. Τρεις φορές την ημέρα προσφέρουν δεήσεις σε κάθε ένα άγαλμα - θεότητα ή τέμενος που έχουν στο σπίτι τους ( ή στο κατάστημά τους ) για να τους εξευμενήσουν. Σε κάθε δέηση - προσφορά θα φτιάξουν περίτεχνα ψάθινα καλαθάκια και θα αποθέσουν μέσα τους λουλούδια, ρύζι και τρόφιμα, (ενώ αν έχουν κάποια γιορτή μπορεί να αποθέσουν και ολόκληρα γουρούνια ή άλλα ζώα μαγειρεμένα) . Εκτός από τις προσφορές σε κάθε άγαλμα και τέμενος, αφήνουν δεήσεις έξω από τα σπίτια τους, μπροστά από τις πόρτες τους, προς τα κακά πνεύματα ώστε να τραφούν, να εξευμενιστούν και να μην μπουν στο σπίτι ή στο κατάστημά τους. Ο φόβος τους προς τις θεότητες αλλά και η λατρεία, καθορίζει πολλές φορές τις καθημερινές τους πράξεις. Οι ινδουστές Μπαλινέζοι πιστεύουν στην μετενσάρκωση και στο ότι κάποιος μπορεί να υπήρξε στις προηγούμενες ζωές του άνθρωπος πράγμα ή ζώο, και ότι αν κάποιος είναι καλός σε αυτή τη ζωή το κάρμα του θα του επιτρέψει την μετενσάρκωση σε κάτι καλύτερο ή θα του επιτρέψει να έχει καλύτερη ζωή σε μια μελλοντική μετενσάρκωση. Η πεποίθηση αυτή και ο φόβος προς το θείο κυβερνά κάθε πράξη τους, αλλά δεν σημαίνει πως οι Μπαλινέζοι είναι απαραίτητα και καλύτεροι άνθρωποι. Έχουν τα πάθη, τις αδυναμίες και τις μικρότητές τους όπως όλοι, τηρώντας όμως ένα πολύπλοκο, χρονοβόρο και δαπανηρό σύστημα εθίμων και κανόνων. Παρόλα αυτά είναι δύσκολο κανείς να μην εντυπωσιαστεί από αυτή την καθημερινή μυσταγωγία που εξελίσσεται δίπλα του, ειδικά από την στιγμή που θα αρχίσει να την καταλαβαίνει. Στα μάτια μας εκτυλισσόταν η λατρεία μιας πολυθεϊστικής θρησκείας τόσο λεπτομερώς , που ο παραλληλισμός με τις θεότητες στην αρχαία Ελλάδα στην φαντασία μας, μας έδινε μια εικόνα του πως θα μπορούσαν να λατρεύονταν οι αρχαίες ελληνικές θεότητες. Η ινδουιστική θρησκεία είναι ένα αμάγαλμα πίστεων δοξασιών και θεοτήτων που διάφορες ομάδες πληθυσμών είχαν κατά την διάρκεια των χιλιετιών, και μετέπειτα συγχωνεύτηκαν σε ένα μόρφωμα θρησκείας τόσο εύπλαστο και τόσο διαφορετικό που κάθε άνθρωπος μπορεί να την προσαρμόσει στα δικά του θέλω , στα δικά του πιστεύω και στις δικές του φοβίες, ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες του, τα συμφέροντά του, αλλά και να εξυπηρετήσουν την έμφυτη ανάγκη να καθοδηγηθούν στο μονοπάτι της ζωής τους και να έχουν κανόνες συμπεριφοράς. Για να ανταπεξέλθουν σε ένα τόσο πολύπλοκο σύστημα θεοτήτων οι Μπαλινέζοι προσπαθούν να τα έχουν καλά με όλους τους θεούς. Αυτό τους κοστίζει καθημερινά σε χρόνο αλλά και σε χρήμα, μιας και η συντήρηση των ναών που υπάρχουν σε κάθε γειτονιά , και των ακριβών κτισμάτων τους, γίνεται από την τοπική κοινότητα και τους απλούς ανθρώπους, ενώ οι καθημερινές τριπλές προσφορές σε κάθε θεότητα, είναι εξαιρετικά δαπανηρές όπως και οι συχνές γιορτές του κάθε ναού, όπου οι προφορές είναι πολλαπλάσιες σε ποσότητα αλλά και σε είδος. Έχοντας κατανοήσει όλα τα ανωτέρω κανείς διαπιστώνει ότι το Μπαλί είναι ένας θαυμάσιος προορισμός για να το απολαύσει ως τουρίστας αλλά εξαιρετικά απαιτητικός και δύσκολος για να ζει και να ακολουθεί τους κανόνες και τους περιορισμούς της καθημερινότητας.
Παραξενεμένοι και εντυπωσιασμένοι, ξεκινήσαμε για το δείπνο μας. Η πόλη του Ubudέχει πάρα πολλά εστιατόρια. Πιο σωστά έχει πάρα πολλά warungκαι πολλά εστιατόρια. Τα warungείναι μικρά τοπικά ταβερνάκια όπου θα βρείτε παραδοσιακές αλλά και άλλες γεύσεις. Όπου και αν δειπνήσετε στο Ubudκαλό είναι να έχετε κάνει κράτηση από την προηγούμενη ημέρα αλλιώς είναι εξαιρετικά πιθανό να μην μπορέσετε να βρείτε θέσεις. Επίσης προγραμματίστε το δείπνο σας μεταξύ των 7 έως και 9 το βράδυ μιας και από τις 10 κάποια εστιατόρια αρχίζουν να κλείνουν με την πλειοψηφία να σταματάει την κουζίνα τους στις 11 το βράδυ. Μπορείτε επίσης να ζητήστε από το ξενοδοχείο σας να σας κάνει την κράτηση για εσάς. Το μπαλινέζικο φαγητό δεν έχει κάτι εξαιρετικό να επιδείξει, με εξαίρεση το nasigorengκαι το maigorend, δηλαδή, ελαφρώς πικάντικο ρύζι ή noodlesαντίστοιχα, μαγειρεμένα με ψημένα λαχανικά και κοτόπουλο, το οποίο είναι ίσως το απλούστερο αλλά και το πιο εύγευστο από τα Μπαλινέζικα πιάτα. Τα περισσότερα εστιατόρια έχουν προσαρμόσει την τοπική κουζίνα και έχουν δημιουργήσει νέες γεύσεις ανάμεικτες μεταξύ ευρωπαϊκής και μπαλινέζικης με πολύ καλό αποτέλεσμα.
Κατά την διαμονή μας φάγαμε στα ακόλουθα εστιατόρια: στο Lamakτο οποίο προσφέρει γκουρμέ φαγητό σε τιμές απλού εστιατορίου (πολύ ακριβές για επίπεδα Μπάλι), στο Nomadτο οποίο έχει καλό φαγητό με μέτριες σε μέγεθος μερίδες αλλά όχι κάτι το εξαιρετικό, ενώ οι τιμές του ήταν τσιμπημένες για τοπικά επίπεδα αλλά πολύ καλές συγκριτικά με τις τιμές στην Ευρώπη, στο bebekbengil, εστιατόριο που είναι γνωστό για την τραγανή πάπια του ,που όμως μας απογοήτευσε, μιας και η πάπια ήταν κρύα και πολύ σκληρή σε σημείο που μας έφεραν καινούρια (αντίθετα αν πάρετε πάπια γκριλ σε γλυκόξυνη σάλτσα είναι πολύ καλύτερη), στο warunglada (=ταβέρνα πιπέρι) με μίξη παραδοσιακού μπαλινέζικου και ευρωπαϊκού φαγητού σε καλές τιμές ποιότητα και ποσότητες, στο café wayanτο οποίο δεν μας εντυπωσίασε σε γεύσεις παρόλο που είναι αρκετά γνωστό, στο sariorganic όπου θα δοκιμάσετε οργανικά καλλιεργημένες πρώτες ύλες, στο warung meltingwok όπου το φαγητό είναι εξαιρετικό και σε πολύ καλές τιμές (λίγες αλλά πολύ καλές επιλογές φαγητών και είναι πάντα γεμάτο), και το fair warung με επίσης εξαιρετικό φαγητό, πολύ καλές τιμές και το φαγητό είναι ετοιμασμένο από παιδιά που δουλεύουν σε ίδρυμα που βοηθά άτομα με ειδικές ανάγκες (Ο Alexο Ελβετός που το τρέχει είναι επίσης καταπληκτικός άνθρωπος, αν τύχει και τον πετύχετε).
Την επομένη ξεκινήσαμε νωρίς το πρωί για να απολαύσουμε την ομορφιά της πρωινής δροσιάς και την θέα των ορυζώνων του Ubud. Ξεκινήσαμε την πεζοπορία μας λίγο πιο μετά από το WaterPalace, όπου ένα στενό δρομάκι σε οδηγεί στις αρχές των ορυζώνων που βρίσκονται στο βόρειο τμήμα της πόλης. Τα σπίτια στην διαδρομή ήταν τόσο περίτεχνα σκαλισμένα που δεν μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε αν ήταν όντως σπίτια ή ναοί. Φτάνοντας στο ξέφωτο με τους ορυζώνες αντικρίσαμε αναβαθμίδες χωραφιών, φυτεμένων με ρύζι και πλημμυρισμένων με νερό, να καθρεφτίζουν στα νερά τους την πυκνή βλάστηση και τον ουρανό, σαν πίνακας ζωγραφικής. Το περπάτημα στους ορυζώνες είναι από τις πιο όμορφες εμπειρίες στο Μπάλι, και δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις τον μόχθο των χωρικών που με το χέρι φυτεύουν, ποτίζουν και περιποιούνται τα χωράφια τους, ενώ άλλοι εναποθέτουν προσφορές σε μικρά τεμένη της θεάς του ρυζιού στις άκρες των χωραφιών. Στη πεζοπορία αυτή δεν βιάζεσαι, χαλαρώνεις, αναπνέεις, και απολαμβάνεις το τοπίο που απλώνεται μπροστά σου. Η πόλη παρόλο που είναι δίπλα μοιάζει να είναι πολύ μακριά. Στην περιοχή αυτή μπορείτε να απολαύσετε και πολύ όμορφο ηλιοβασίλεμα με θέα τους ορυζώνες στο εστιατόριο SariOrganic και στο καφέ Pomegranate.
View attachment 15461 View attachment 15462 View attachment 15463 View attachment 15464 View attachment 15465 View attachment 15467 View attachment 15468
Παραξενεμένοι και εντυπωσιασμένοι, ξεκινήσαμε για το δείπνο μας. Η πόλη του Ubudέχει πάρα πολλά εστιατόρια. Πιο σωστά έχει πάρα πολλά warungκαι πολλά εστιατόρια. Τα warungείναι μικρά τοπικά ταβερνάκια όπου θα βρείτε παραδοσιακές αλλά και άλλες γεύσεις. Όπου και αν δειπνήσετε στο Ubudκαλό είναι να έχετε κάνει κράτηση από την προηγούμενη ημέρα αλλιώς είναι εξαιρετικά πιθανό να μην μπορέσετε να βρείτε θέσεις. Επίσης προγραμματίστε το δείπνο σας μεταξύ των 7 έως και 9 το βράδυ μιας και από τις 10 κάποια εστιατόρια αρχίζουν να κλείνουν με την πλειοψηφία να σταματάει την κουζίνα τους στις 11 το βράδυ. Μπορείτε επίσης να ζητήστε από το ξενοδοχείο σας να σας κάνει την κράτηση για εσάς. Το μπαλινέζικο φαγητό δεν έχει κάτι εξαιρετικό να επιδείξει, με εξαίρεση το nasigorengκαι το maigorend, δηλαδή, ελαφρώς πικάντικο ρύζι ή noodlesαντίστοιχα, μαγειρεμένα με ψημένα λαχανικά και κοτόπουλο, το οποίο είναι ίσως το απλούστερο αλλά και το πιο εύγευστο από τα Μπαλινέζικα πιάτα. Τα περισσότερα εστιατόρια έχουν προσαρμόσει την τοπική κουζίνα και έχουν δημιουργήσει νέες γεύσεις ανάμεικτες μεταξύ ευρωπαϊκής και μπαλινέζικης με πολύ καλό αποτέλεσμα.
Κατά την διαμονή μας φάγαμε στα ακόλουθα εστιατόρια: στο Lamakτο οποίο προσφέρει γκουρμέ φαγητό σε τιμές απλού εστιατορίου (πολύ ακριβές για επίπεδα Μπάλι), στο Nomadτο οποίο έχει καλό φαγητό με μέτριες σε μέγεθος μερίδες αλλά όχι κάτι το εξαιρετικό, ενώ οι τιμές του ήταν τσιμπημένες για τοπικά επίπεδα αλλά πολύ καλές συγκριτικά με τις τιμές στην Ευρώπη, στο bebekbengil, εστιατόριο που είναι γνωστό για την τραγανή πάπια του ,που όμως μας απογοήτευσε, μιας και η πάπια ήταν κρύα και πολύ σκληρή σε σημείο που μας έφεραν καινούρια (αντίθετα αν πάρετε πάπια γκριλ σε γλυκόξυνη σάλτσα είναι πολύ καλύτερη), στο warunglada (=ταβέρνα πιπέρι) με μίξη παραδοσιακού μπαλινέζικου και ευρωπαϊκού φαγητού σε καλές τιμές ποιότητα και ποσότητες, στο café wayanτο οποίο δεν μας εντυπωσίασε σε γεύσεις παρόλο που είναι αρκετά γνωστό, στο sariorganic όπου θα δοκιμάσετε οργανικά καλλιεργημένες πρώτες ύλες, στο warung meltingwok όπου το φαγητό είναι εξαιρετικό και σε πολύ καλές τιμές (λίγες αλλά πολύ καλές επιλογές φαγητών και είναι πάντα γεμάτο), και το fair warung με επίσης εξαιρετικό φαγητό, πολύ καλές τιμές και το φαγητό είναι ετοιμασμένο από παιδιά που δουλεύουν σε ίδρυμα που βοηθά άτομα με ειδικές ανάγκες (Ο Alexο Ελβετός που το τρέχει είναι επίσης καταπληκτικός άνθρωπος, αν τύχει και τον πετύχετε).
Την επομένη ξεκινήσαμε νωρίς το πρωί για να απολαύσουμε την ομορφιά της πρωινής δροσιάς και την θέα των ορυζώνων του Ubud. Ξεκινήσαμε την πεζοπορία μας λίγο πιο μετά από το WaterPalace, όπου ένα στενό δρομάκι σε οδηγεί στις αρχές των ορυζώνων που βρίσκονται στο βόρειο τμήμα της πόλης. Τα σπίτια στην διαδρομή ήταν τόσο περίτεχνα σκαλισμένα που δεν μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε αν ήταν όντως σπίτια ή ναοί. Φτάνοντας στο ξέφωτο με τους ορυζώνες αντικρίσαμε αναβαθμίδες χωραφιών, φυτεμένων με ρύζι και πλημμυρισμένων με νερό, να καθρεφτίζουν στα νερά τους την πυκνή βλάστηση και τον ουρανό, σαν πίνακας ζωγραφικής. Το περπάτημα στους ορυζώνες είναι από τις πιο όμορφες εμπειρίες στο Μπάλι, και δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις τον μόχθο των χωρικών που με το χέρι φυτεύουν, ποτίζουν και περιποιούνται τα χωράφια τους, ενώ άλλοι εναποθέτουν προσφορές σε μικρά τεμένη της θεάς του ρυζιού στις άκρες των χωραφιών. Στη πεζοπορία αυτή δεν βιάζεσαι, χαλαρώνεις, αναπνέεις, και απολαμβάνεις το τοπίο που απλώνεται μπροστά σου. Η πόλη παρόλο που είναι δίπλα μοιάζει να είναι πολύ μακριά. Στην περιοχή αυτή μπορείτε να απολαύσετε και πολύ όμορφο ηλιοβασίλεμα με θέα τους ορυζώνες στο εστιατόριο SariOrganic και στο καφέ Pomegranate.
View attachment 15461 View attachment 15462 View attachment 15463 View attachment 15464 View attachment 15465 View attachment 15467 View attachment 15468
Last edited by a moderator: