Αιθιοπία Με τη βοήθεια του Θεού... στη Κόλαση!

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει

Simien

Το πρωινό στο lodge σερβιρίστηκε σε ειδικά διαμορφωμένο ταρατσάκι με θέα στα τριγύρω στενά του Gonder. Ευκαιρία αθέατος ν’αποτυπώσω στο φακό της μηχανής τη πόλη που ξυπνά.





Σήμερα θα κινούσαμε στο Εθνικό Πάρκο της οροσειράς Simien στα 3,500 μέτρα υψόμετρο, όπου θα κάναμε ολιγόωρο trekking για ν’απολαύσουμε τη φύση και το μοναδικό οικοσύστημα των βουνών. Οι σκληροπυρηνικοί αφιερώνουν μέρες περπατώντας από την είσοδο του Πάρκου μέχρι την άλλη άκρη. Εμείς προτιμήσαμε να κινηθούμε οδικώς για ένα διήμερο εντός του Πάρκου με μικρές πινελιές trekking για να έχουμε να λέμε. Φροντίσαμε να εφοδιαστούμε και ορειβατικά μπαστούνια μπας και δυσκολευτούμε...
To Εθνικό Πάρκο της οροσειράς Simien , είναι Μνημείο Παγκόσμιας Φυσικής Ομορφιάς της UNESCO. Eίναι ένα εντυπωσιακό τοπίο, όπου η μαζική διάβρωση εδώ κι εκατομμύρια χρόνια έχει δημιουργήσει οδοντωτές βουνοκορφές, βαθιά φαράγγια και απότομους γκρεμούς συχνά ύψους 1.500 μέτρων. Είναι το αντίπαλον δέος του Grand Canyon.
Το πάρκο είναι παγκόσμιας σημασίας για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας, διότι εκεί ενδημούν παγκοσμίως απειλούμενα είδη, όπως η Ibex Walia (ένα αγριοκάτσικο που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσμο), οι μπαμπουίνοι Gelada κι ο Αιθιοπικός Λύκος.
Η επίσκεψη γίνεται οργανωμένα μέσω πρακτόρων που πλειοδοτούν στην περιοχή. Big bussiness! Σε μια δυο μέρες έχουν βγάλει πολλαπλάσια χρήματα και σε σκληρό νόμισμα, απ’όσα ένας δάσκαλος σ’ένα μήνα.
Τις δικές μας τύχες ανέλαβε ο Eshete Berju, συμπαθέστατη φυσιογνωμία, διακριτικός κι ευγενέστατος που τον αλίευσα μέσα από κριτικές στο διαδίκτυο. Το διήμερο πακέτο που οργάνωσε κατά το καλύτερο τρόπο, περιείχε τα πάντα: μεταφορά, κόστος εισόδου στο πάρκο, γεύματα με δικό μας σεφ (sic), τον υποχρεωτικό ένοπλο φρουρό (!), ενώ εξασφάλιζε και τη διαμονή.



Παρότι αυτή συνήθως γίνεται σε αντίσκηνα, φοβούμενος τις χαμηλές θερμοκρασίες τη νύχτα ο Σ. πάτησε πόδι. Θα διανυκτερεύαμε στα μόνιμα καταλύμματα της κακιάς ώρας που διέθεταν ντόπιοι.
Οι προειδοποιήσεις όμως ήταν σαφείς: πάρτε μαζί και κανά παρασιτοκτόνο να ψεκάσετε στρώματα και σεντόνια, γιατί οι κοριοί θα κάνουν πάρτυ στο δέρμα σας. Ο Σ. ανατριχιάζοντας και μόνο στην ιδέα, είχε εφοδιαστεί με ό,τι ισχυρότερο υπήρχε στην αγορά κι επεξεργαζόταν ήδη πριν το ταξίδι πώς ξεφορτώνεσαι παντελώς τους κοριούς αν τύχει να τρυπώσουν μέσα στη βαλίτσα σου.

Από τα πρώτα χιλιόμετρα διαδρομής στους επαρχιακούς δρόμους κατάλαβα γιατί η Αιθιοπία φημίζεται για τους αθλητές μεγάλων αποστάσεων που σαρώνουν τα μετάλλια σε διεθνείς διοργανώσεις.
Περπατάνε και περπατάνε ΠΟΛΥ. Η αντοχή έχει εντυπωθεί πλέον στο DNA τους.
Αμέτρητες ουρές ανθρώπων μετακινιόντουσαν πεζή γιαχιλιόμετρα με τα υποζύγιά τους, κουβαλώντας πραμάτεια ακόμα και στις πλάτες τους. Καμία σχέση με το έθνος των νεοελλήνων που πάει με το αμάξι στο περίπτερο για τσιγάρα. Αλλά το αυτοκίνητο εκεί φαντάζει απρόσιτη πολυτέλεια όταν παλεύεις για τον καθημερινό επιούσιο άρτο.





Περπατώντας στα 2,000 μέτρα και κουβαλώντας μπιτόνια νερού



Ψωνίζοντας στο περίπτερο

Βουκολικές σκηνές

Κάπου στα μέσα της διαδρομής κάναμε και την πρώτη στάση για να πάρουμε μια πρώτη γεύση του τοπίου. Η θολούρα στην ατμόσφαιρα δεν ήταν σύμμαχος, κάτι που διέβλεψε στις εκφράσεις του προσώπου μας ο Eshete και έσπευσε να απολογηθεί: «Συνήθως αυτή την εποχή ο ουρανός είναι καταγάλανος κι η διαύγεια εξαιρετική... αλλά άτιμη κλιματική αλλαγή»...





Στην ψιλοαδιάφορη κωμόπολη Debark, ως οφείλαμε, δηλώσαμε τα στοιχεία μας και διάρκεια παραμονής στο Εθνικό Πάρκο. Αντίθετα το παζάρι της πόλης ήταν αναμφίβολα το πιο πολύβουο και γραφικό της κομμάτι, βούτυρο στο ψωμί ενός paparazzi.


















Και η ζωοπανήγυρις


Εκεί στη παρέα προστέθηκε ο σεφ μαζί με τις προμήθειες (μας συστήθηκε ως ο καλύτερος μάγειρας που θα μπορούσαμε να έχουμε) και ο ένοπλος φρουρός. Ο τελευταίος κρίνεται απαραίτητος καθώς κυκλοφορούν σαρκοφάγα ζώα στο πάρκο και άλλου είδους δίποδα αρπακτικά που με χαρά μπορούν να σας αλαφρώσουν από τις πραμάτειες και τα τιμαλφή σας. Ο ηλικιωμένος ένοπλος με το καλάσνικοφ ανά χείρας, δεν νομίζω να μας δημιουργούσε αίσθημα πρόσθετης ασφάλειας καθώς είχαμε μια αμφιβολία για τα ταχύτατα αντανακλαστικά του. Σαν τον είδα το ίδιο βράδυ να φυλάει τσίλιες πίνοντας μπύρες, ήμουν σχεδόν σίγουρος για τον διακοσμητικό του ρόλο.




Αφήσαμε την άσφαλτο και πήραμε τον ανηφορικό χωματόδρομο με τις πρώτες πανοραμικές εικόνες του κορυφογραμμών να ξεδιπλώνονται κλεφτά στα μάτια μας.






Σε λίγη ώρα εντοπίσαμε μια μεγάλη ομάδα από τους ενδημικούς μπαμπουίνους gelada και ήταν ευκαιρία να συγχρωτιστούμε μ’αυτά τα μοναδικά πρωτεύοντα.





Για όποιον έχει ενδοιασμούς, θα πω ότι είναι παντελώς ακίνδυνοι ως αδιάφοροι στην ανθρώπινη παρουσία.
Μόνιμη έννοια τους ήταν να σκάβουν το χώμα και να τρώνε τις ρίζες.
Εναλλακτικά ξεψειρίζονταν με επιμέλεια.



Απαξιούσαν επιδεικτικά να μας ρίξουν μια ματιά. Μόνο αν η απόσταση που μας χώριζε γινόταν ενοχλητική αποχωρούσαν εις ένδειξη διαμαρτυρίας.
Κατά τα λοιπά επικοινωνούσαν φλύαρα μεταξύ τους μ’ενα πλούσιο ρεπερτόριο ήχων. Αεικίνητα τα νήπια που κυνηγιόντουσαν ασταμάτητα, πάλευαν και παρενοχλούσαν συνεχώς τις μανάδες τους εκλιπαρώντας το βυζί τους για να εισπράξουν μια μεγαλοπρεπή μπούφλα.







Τα βρέφη αντίθετα ήταν προσκολημμένα πάνω τους, στη ράχη ή το κατακόκκινο στήθος τους.



Τα αρσενικά gelada είναι εντυπωσιακότερα με τη πλούσια χαίτη τους ν’ανεμίζει σαν μετακινούνται γοργά.



Αν δεν έτρωγαν ή επιδίδονταν σε κοκορομαχίες επιβολής, ζευγάρωναν ανερυθρίαστα σε κοινή θέα με τα θηλυκά.



Η ομάδα σταδιακά αποχώρησε κι εμείς συνεχίσαμε το δρόμο μας.


Σε κάποιο σημείο βγήκαμε από το αμάξι και συνεχίσαμε πεζή ως στην άκρη των βουνοκορφών απολαμβάνοντας την θέα. Η πρότασή μου είναι να βρεθείτε στα Simien αμέσως μετά την περίοδο των βροχών. Το καταπράσινο τοπίο θα είναι πολλάκις πιο γοητευτικό.





Ανάπαυλα και κολατσιό με σαντουιτσάκια και μπανάνες που μας είχε ετοιμάσει ο σεφ. Συνεχίζοντας την πεζοπορία σ’ένα υψόμετρο κοντά στα 3,500 μέτρα, ανάμεσα σε ανθισμένους θάμνους (που αποκαλούνται χαριτολογώντας τα ρόδα των Simien),







...ο Eshete μας προέτρεψε να κάνουμε ησυχία. Κάπου μακρυά ένα θηλυκό αγριοκάτσικο έκανε δειλά την παρουσία του πριν χαθεί πάλι πίσω από την πυκνή βλάστηση.



Και πάλι συναντήσαμε μια ομάδα gelada που ακροβατούσε επιδέξια στις απότομες πλαγιές.



Το αμάξι μας περίμενε για να συνεχίσουμε οδικώς μέχρι το καταυλισμό στο Chennek όπου και θα διανυκτερεύαμε. Κινούμασταν στις πλαγιές των βουνών με βαθειά φαράγγια να τα διασχίζουν σαν φλέβες.







Εκεί ξεπηδούσαν μικροί οικισμοί, αλλού βοσκοί με τα λιγοστά κοπάδια τους κι εκεί συνειδητοποίησα πώς το μοναδικό οικοσύστημα των Simien απειλείται από την ανθρώπινη παρουσία με τις γεωργικές και κτηνοτροφικές δραστηριότητές της.





O καταυλισμός Chennek είναι κατ’ουσίαν 2 σπίτια που λειτουργούν σαν μπαρ (εφοδιάζουν μπύρες τους διψασμένους γι’αλκοόλ επισκέπτες) και άτυποι ξενώνες αν και η πλειονότητα των trekkers είναι σκληρά καρύδια και προτιμούν να κοιμούνται στ’αντίσκηνα. Εμείς ως φιλάσθενοι και ιμιτασιόν πεζοπόροι καταλύσαμε σ’ένα δωμάτιο του ξενώνα με μπόλικες κουβέρτες απουσία θέρμανσης.



Εδώ μείναμε



Με υπόδειξη του Eshete περάσαμε το υπόλοιπο του απογεύματος ρεμβάζοντας την υπέροχη θέα σ’ένα μιραφιόρ* ώσπου ο δίσκος του ήλιου κρύφτηκε πίσω από τα βουνά κι η ψύχρα άρχισε να διαπερνά το πετσί μας.







Παίξαμε και φωτογραφηθήκαμε με τα πιτσιρίκια και μέχρι να ετοιμαστεί το δείπνο μας ο Γ. ως πειναλέων κατασπάραξε τα φρεσκοψημένα ποπ κορν προσφορά του καταστήματος.






Το σκηνικό του δείπνου σουρρεάλ.
Στην απέριττη τραπεζαρία-υπνοδωμάτιο, τουρτουρίζοντας, υπο το φως των κηροπηγίων (!),πιάτα και μαχαιροπήρουνα συνοδεία αιθιοπικού οίνου κατά το σαβουάρ βιβρ.



Ο αιθιοπικός οίνος ήταν μια κατά τι γευστικότερος από ξύδι, οπότε πήγε στράφι.
Κι ενώ η πείνα κι η αδημονία χτύπησαν κόκκινο, να’σου κάνει είσοδο ο σεφ σε πλήρη περιβολή κι εξοπλισμό σερβιρίσματος λες και βγήκε από τη κουζίνα γαλλικού εστιατορίου. Γέλια, φωνές, ενθουσιασμός, με τούς σιελογόνους αδένες να έχουν εκραγεί στη θέα των εδεσμάτων.



Αλλά ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός, κι εν προκειμένω ό,τι δείχνει λαχταριστό δεν είναι κιόλας. Οι πατάτες άχυρο, τα μακαρόνια και τα λαχανικά παραβρασμένα, γενικά όλα ένας γοητευτικός αλλά άγευστος αχταρμάς. Για να μην τον απογοητεύσουμε κάναμε τη καρδιά μας πέτρα και σκαλίξαμε τα πιάτα μας.

Η νύχτα είχε απλώσει τα πέπλα της, το ψοφόκρυο το ίδιο κι αποφασίστηκε απουσία διαδικτύου για να μάθει κι υπόλοιπος κόσμος στο fb πώς περνάμε, να κοιμηθούμε. Τρία κρεββάτια για 4 άτομα κι ο κλήρος έλαχε σε μένα και τον Φ. σαν πιο καλόβολους να ξαναμοιραστούμε τη κλίνη. Ντυμένοι σαν τα κρεμμύδια, κουκουλωθήκαμε κάτω από τις βαριές κουβέρτες.



Μαρτυρικό βράδυ. Ο Φ. να ροχαλίζει μακάρια κι εγώ να παλεύω στο ψοφόκρυο με τα απομεινάρια σκεπασμάτων που μου άφηνε διαθέσιμα.

Η κατάληξη αναμενόμενη για το φιλάσθενον του σαρκίου μου.
Ενώ το ξημέρωμα ο Φ. κι ο Γ. αλληλοφωτογραφίζονταν στο μιραφιόρ*...



...εγώ έτρεμα σαν την φρεσκοψαρεμένη παλαμίδα από τα ρίγη κάτω από τις κουβέρτες.
Πυρετός. :confused:
Αφού έδωσα τις ευλογίες μου στους υπόλοιπους να συνεχίσουν το trekking τους, προτίμησα να πέσω σε λήθαργο αφού πλακώθηκα στα αντιπυρετικά και την αντιβίωση για παν ενδεχόμενο.

Συνεπώς φίλτατοι αναγνώστες αρκεστείτε σε οπτικό υλικό μόνο από το trekking των συνοδοιπόρων μου. Κρίνοντας απ’αυτά μου έδειξαν, δεν έχασα και κάτι συγκλονιστικό.









Ούτε μπουκιά στο στόμα μου δεν είχα κουράγιο να βάλω το μεσημέρι σαν γυρίσανε. Σαν λείψανο με φορτώσανε στα καθίσματα του αυτοκινήτου κι ούτε που κατάλαβα το δρόμο επιστροφής στο Gonder. Ούτε τον Eshete δεν είχα κουράγιο να ευχαριστήσω όπως θα του άρμοζε για τις υπηρεσίες του, σαν αποχαιρετιστήκαμε.
Μέχρι αργά το βράδυ ήμουνα περδίκι. Όχι τόσο όμως ώστε να μοιραστώ με τους συνοδοιπόρους μου ένα από τα καλύτερα γεύματά τους στην Αιθιοπία στο εστιατόριο Masterchef.

Μετά από αυτό, είναι δυνατόν να μην τριβέλιζε το μυαλό μου η επωδός: “αυτό το κακό μάτι θα φταίει πάλι”;!



*Μιραφιόρ <ετυμ.> αγγλοσαξωνιστί viewpoint, κακοποίηση του ισπανικού μιραδόρ. Τα πνευματικά δικαιώματα της νεολέξης ανήκουν στον Φ. Δικαιολογείται ότι είναι συνδυασμός του ισπανικού μιραδόρ με το νορβηγικό φιορδ....

 
Last edited:

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.680
Likes
50.541
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
Άτσα και Ντανακίλ, γουστάρω!
Η αιθιοπική κουζίνα δεν κερδίζει τα εύσημα,
Εγώ πάντως πετάω ση σκούφια μου.

γι’αυτό επιστρέφει ξανά και ξανά στη Μαύρη Ήπειρο σνομπάροντας την λαοπρόβλητη Κούβα.
Την Αιθιοπία την έχω ΠΟΛΥ ψηλότερα από την Κούβα, αλλά η Κούβα είναι μακράν πιο αυθεντική από τις αφρικανικές χώρες γενικώς, την έχεις παρεξηγήσει. Μιλάμε για χώρα με μόλις 3,5 εκατομμύρια τουρίστες, εκ των οποίων το 70% δε βγαίνει από τα απομονωμένα AI. Mοναδική καθημερινότητα, απίστευτη θρησκευτική πραγματικότητα, άπειρα μέρη ανέγγιχτα από το χρόνο, η καλύτερη αρχιτεκτονική στην ήπειρο, τρομερή προσωπικότητα από τον τύπο της γωνίας μέχρι τον ιντελεκτουέλ ενός διαμερίσματος με τρεις τοίχους. Αν σου άρεσε η Αιθιοπία, αποκλείεται να μη σου αρέσει η Κούβα, είναι εξίσου μοναδικές. Αν νομίζεις ότι είναι μια χώρα με μυριάδες τουρίστες με μια κάμερα στο χέρι, κάτι έχεις καταλάβει λάθος. Και βιάσου!

Σταματάω εδώ, περιμένω να διαβάσω για Ντανακίλ, Erta κλπ. Έχεις δημιουργήσει και σοβαρές προσδοκίες για το επίπεδο του φωτογραφικού υλικού, περιμένουμε!
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Γιώργη το έχω ομολογήσει δημόσια. Δεν το έχω με τις λατινοαμερικάνικες χώρες. Αίσχος μου , ντροπή μου, αλλά δεν το έχω, σε όλα τα επιπεδα: γλωσσικά, αρχιτεκτονικά, μουσικά... (μην ανατριχιάζεις πληζ....)
Ειδικά με τη Κούβα έχω τρομερή αμφιθυμία. Δεν αμφισβητώ για ό,τι μου γράφεις γιατί εσύ τη ξέρεις καλύτερα από τον καθένα μας τη χώρα κι έχεις μεγάλη ταξιδιωτική εμπειρία να συγκρίνεις, αλλά προδιάθεση κατά κει δεν είχα (τις "καλές εποχές") και δεν έχω.
Αλλά τι περιμένεις από ένα γουρούνι...
 

KLEOPATRA

Member
Μηνύματα
5.869
Likes
2.260
Ταξίδι-Όνειρο
Ειρηνικος ..παντου
Σε ευχαριστω καλε μου χοιρε για την αφιερωση, ειναι μεγαλη μου τιμη. Εχω αγορασει διαρκειας οπως αντιλαμβανεστε. Εφερα ενα ανακλιντρο, τρωω φασιανο, ο οινοχοος γεμιζει τα ποτηρια με κρασι κ οι δουλοι μου κανουν αερα. Εμπρος... Εμπρος συνεχισε το γραψιμο. Αναμενομεν τα σπουδαια!!!
 

skoumpi

Member
Μηνύματα
1.206
Likes
1.101
Ωραια αρχή.... και εγω ως "απαίδευτη " στα θέματα της Αφρικής έχω ήδη μείνει άφωνη με τις πρώτες φωτογραφίες!!!Περιμένω τη συνέχεια..
 

soudianos

Member
Μηνύματα
3.701
Likes
6.317
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
Τέλεια. Ας είναι καλά λπν η ΚΛΕΟ αλλά νομίζω δεν την χρειαζόσουν καθότι πάντα είσαι πρόθυμος για εξιστόριση των εμπειριών σου. Πολλοί από τους παλιούς μας προσπερνούν τελευταίως χωρίς ενημέρωση. Κουράστηκαν!!!
Ωραία η παρέα αν και δεν τους έπιασα....όλους
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Gonder

Λίγο μετά τα μεσάνυχτα προσγειώθηκε το αεροπλάνο της Turkish στην Addis Ababa. Ευτυχώς οι διαδικασίες έκδοσης βίζας ήταν ταχύτατες (χρειάζεστε μόνο το διαβατήριό σας με 6μηνη ισχύ και 50$).
Μιας και η πτήση προς το ιστορικό Gonder του αιθιοπικού βορρά προβλεπόταν το ξημέρωμα, αξιοποιήσαμε την προσφορά ενός πρακτορείου να φιλοξενηθούμε για λίγες ώρες στο ξενώνα τους.
Ο οδηγός τους όμως έφτασε στο αεροδρόμιο με καθυστέρηση μισής ώρας πάνω που είχαμε αρχίσει να ανησυχούμε ότι θα ξεροσταλιάζαμε εκεί ξεχασμένοι. Απ’αυτόν παραλάβαμε τα voucher των αεροπορικών εισιτηρίων και κάναμε συνάλλαγμα σε ταλαιπωρημένα χαρτονομίσματα του εθνικού νομίσματος birr. Όλα μέσα στο βανάκι, σ’ένα σκοτεινό παράδρομο της Addis υπό το ημίφως των κινητών μας . Ούτε παράνομο deal να κάναμε.

Ο ξενώνας ήταν ένα απλό διαμέρισμα σπαρτιάτικης αισθητικής και σε καμαρούλα μια σταλιά 2Χ3 σ’ενα διπλό κρεβάτι διαγκωνίστηκα με τον Φ. στη προσπάθειά μου να ξεκλέψω λίγο ύπνο.
Πάνω στο γλυκό εναγκαλισμό με το Μορφέα, εκ νέου έγερση με τη τσίμπλα στο μάτι κι επιστροφή στο αεροδρόμιο για τη πτήση προς Gonder.
Οι πρώτες σύντομες εικόνες από την Αιθιοπική πρωτεύουσα έδειξε το αυτονόητο. Εναέριο μετρό, πολυόροφα γυάλινα κτήρια υπό ανέγερση (τουτέστιν ανάπτυξη) κι από κάτω ο κόσμος στα πεζοδρόμια να παλεύει με την σκληρή καθημερινότητα (τουτέστιν εκτεταμένη φτώχεια).

Gonder:
Πάλαι ποτέ πρωτεύουσα της αιθιοπικής αυτοκρατορίας, πόλη ιστορική με μνημεία που φιγουράρουν στη λίστα της UNESCO, στάση υποχρεωτική σαν περιηγείσαι στον βορρά της χώρας.


Η προσγείωση σε υψόμετρο 2,133 μέτρων από το επίπεδο της θάλασσας και μ’έναν ανοιξιάτικο καιρό, έγινε μετά από πτήση μιας ώρας. Με το ΚΤΕΛ θα θέλαμε μια μέρα.
Αγνοήσαμε τους επίδοξους ταξιτζήδες που αλίευαν τουρίστες κι επιβιβαστήκαμε στο βανάκι του ξενοδοχείου που θα μας φιλοξενούσε.
To Lodge du Chateau (!!) ήταν αξιοπρεπές με άνετα, καθαρά δωμάτια αν και η ντουζιέρα θύμισε το μαρτύριο της σταγόνας, οι διακοπές ρεύματος ήταν συχνές κι η ηχομόνωση ως έννοια ανύπαρκτη.
Αλλά είπαμε Τ.Ι.Α. (Τhis Is Africa).

gond (44 of 48).jpg


To θετικότατο ήταν η τοποθεσία του, κεντρικότατη σ’ένα πολυσύχναστο δρόμο. Εκεί άξιζε μόνο και μόνο να κάτσεις σε μια γωνιά και να παρατηρείς. Κοπάδια από κατσίκια, γαϊδούρια, ζωήλατα, τροχοφόρα, τρίκυκλα ταξί, γυναίκες τυλιγμένες μέσα στη λευκή τους παραδοσιακή πασμίνα, καλόγριες, ιερείς, παιδιά, όλοι παρήλαυναν ακατάπαυστα μπροστά στα μάτια μας. Ήταν μια έκρηξη εικόνων μαγική (ακόμα και για μένα) που ρουφούσαμε άπληστα και προσπαθούσαμε ν’αποτυπώσουμε με το φακό των μηχανών μας.

gond (1 of 48).jpg


gond (2 of 48).jpg


gond (3 of 48).jpg


gond (47 of 48).jpg


gond (48 of 48).jpg
Υπαίθριο προσκύνημα με τον ιερέα στη σκιά της πολύχρωμης ομπρέλλας του και δίπλα στην εικόνα του Αϊ Γιώργη, ιδιαιτέρως τιμώμενου Αγίου στην Αιθιοπία

gond (46 of 48).jpg

Καλόγρια

Επέτρεψα να χαλαρώσουμε λίγο απολαμβάνοντας το τσάι προσφορά καλωσορίσματος του ξενώνα μας, πριν πάρω το μαστίγιο κι αρχίσω να κινητοποιώ τους υπόλοιπους της ομάδας να ξεκινήσουμε τη ξενάγηση στη πόλη.
Μηδενική ανοχή στη χαλάρωση. Αυτά σε παραλίες με κοκοφοίνικες επιτρέπονται μόνο.
Ο ξενοδόχος φιλοτιμήθηκε να μας μεταφέρει οδικώς στο πρώτο αξιοθέατο στα περίχωρα της πόλης μιας κι είμασταν ξενυχτισμένοι. «Φιλοτιμία» έναντι αντιτίμου βέβαια. Στην Αιθιοπία οι υπηρεσίες προς τους αλλοδαπούς είναι υπερτιμολογημένες (για το βιοτικό επίπεδο της χώρας), μου έκανε δε εντύπωση ότι δεν χωρούν ιδιαίτερα παζάρια και τηρούνται ευλαβικά κι άκαμπτα. Μην πεις να δεις κατι τις παραπάνω από τα συμφωνηθέντα, θα σου το χρεώσουν εξτρά.
Ας αφήσω όμως τις γκρίνιες που αποτελεί προσόν της ιδιοσυγκρασίας μας ως λαού κι ας ξεκινήσω τη γνωριμία σας με το Gonder.

Ξεκινήσαμε από την εκκλησία Debre Birhan Selassie («Βουνό του φωτός») που χτίστηκε τον 17ο αιώνα. Όταν οι σουδανοί κατέλαβαν το Gonder το 1888, έκαψαν κάθε εκκλησία της πόλης, εκτός από αυτή. Σύμφωνα με το θρύλο, σαν πλησίασαν την εκκλησία, ένα σμήνος από μέλισσες όρμησε καταπάνω τους, ενώ ο ίδιος ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στάθηκε μπροστά από τις μεγάλες ξύλινες πόρτες με το φλεγόμενο σπαθί του. Μετά από αυτό είναι να μην θεωρείται μια από τις σημαντικότερες εκκλησίες της Αιθιοπίας;
Περιβάλλεται από τείχος με 12 ακροπύργια που αντιπροσωπεύουν τους 12 Αποστόλους με την πύλη εισόδου να συμβολίζει το Χριστό.

gond (14 of 48).jpg


gond (5 of 48).jpg


Το εξωτερικό της εκκλησίας είναι μάλλον λιτό όπως σε όλες τις εκκλησίες της Αιθιοπίας, διαφέροντας όμως αρχιτεκτονικά έχοντας ελλειπτικό κι όχι στρογγυλό σχήμα.

gond (4 of 48).jpg


Το εσωτερικό είναι πλούσια διακοσμημένο με βιβλικές σκηνές και αγίους. Η naïve τεχνοτροπία με τα πλούσια χρώματα είναι κάτι που λατρεύω στην αιθιοπική λατρευτική εικονογραφία γι’αυτό περιπλανούσα το βλέμμα μου ολόγυρα στους τοίχους γοητευμένος.

gond (6 of 48).jpg


gond (9 of 48).jpg


gond (10 of 48).jpg


gond (11 of 48).jpg

gond (7 of 48).jpg


gond (13 of 48).jpg


Το highlight είναι η οροφή που καλύπτεται με πρόσωπα εκατοντάδων των αγγέλων, μοτίβο-πηγή έμπνευσης στην θρησκευτική τέχνη.

gond (8 of 48).jpg


Στους εξωτερικούς χώρους του ναού λίγες σιωπηλές παρουσίες προσκυνούσαν γονυπετείς και άλλες προσεύχονταν. Το τυπικό επιβάλλει να βγάζεις τα παπούτσια σου σαν εισέρχεσαι στο καθολικό ενός ναού.

gond (1 of 5).jpg


gond (12 of 48).jpg


Εδώ (ως κλασσικός έλλην) θα ξαναγκρινιάξω.
Σ’ολες τις ιστορικές εκκλησίες παντού στη χώρα έχει επιβληθεί εισιτήριο εισόδου. Ουδεμία αντίρρηση για την αναγκαιότητα αυτή, φτάνει να είχε λογικό τίμημα. Από 4,5 ως και 9 ευρώ/εκκλησία, το θεωρώ υπερβολικό διότι αυτομάτως περιορίζεις τον αριθμό αυτών που σκόπευες να επισκεφθείς αν δεν θες να εκτινάξεις το προϋπολογισμό του ταξιδιού στον αέρα (δεδομένου ότι οι εκκλησίες και τα μοναστήρια είναι πάμπολλα κι από τα σημαντικότερα αξιοθέατα του ιστορικού αιθιοπικού βορρά). Τουλάχιστον στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι ιερείς που είχαν και την επίβλεψη του χώρου έδιναν αποδείξεις... Από τη μια ο σταυρός κι από την άλλη το μπλοκ αποδείξεων όπως σχολίασε ο Γ.

Eπιστρέψαμε στο κέντρο της πόλης όπου κάναμε μια σύντομη βόλτα στα στενά με τις πολύχρωμες παράγκες και τα μαγαζιά (κάποια εξ’αυτών υπαίθρια) ...

gond (23 of 48).jpg


gond (16 of 48).jpg


gond (24 of 48).jpg


gond (5 of 5).jpg


gond (3 of 5).jpg


gond (4 of 5).jpg


gond (1 of 1).jpg


...καταλήγοντας σε μια εκκλησία όπου λάμβανε χώρα ακολουθία.
Το λατρευτικό τυπικό της Αιθιοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι τόσο διαφορετικό από το αντίστοιχο βυζαντινό. Οι χορωδοί ψέλνουν μ’εναν υπνωτικό τρόπο χρησιμοποιώντας κρουστά και τύμπανα. Το εκκλησίασμα ντυμένο στα λευκά είναι αυστηρά διαχωρισμένο σε άνδρες και γυναίκες πολλοί από τους οποίους κάθονται στο έδαφος ή υποστηρίζονται σε πατερίτσες.

gond (17 of 48).jpg


gond (18 of 48).jpg


gond (19 of 48).jpg


Aρκετοί περιορίζονται στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας.
Ορθόδοξοι γι'αυτούς, αιρετικοί δε δογματικά για μας, καθώς οι Αιθίοπες ακολουθούν τον Ενοφυσιτισμό (κι όχι Μονοφυσιτισμό όπως εσφαλμένα πίστευα).

gond (20 of 48).jpg


gond (21 of 48).jpg

Οι παρίες της ζωής αναζητούν καταφύγιο στις εισόδους των εκκλησιών


Ο ξενοδόχος επανέκαμψε με το βανάκι και μας παρέλαβε για να συνεχίσουμε ξεκούραστα τη ξενάγηση στην άλλη μεριά της πόλης στα λουτρά του αυτοκράτορα Fasilidas (Fasilida’s Pool) που βασίλεψε στα μέσα του 17ου αι.

gond (26 of 48).jpg


Δεν ξετρελλαθήκαμε. Ο χώρος κατάφυτος με αμέτρητα πουλιά να τιτιβίζουν, στη μέση αυτού μια μεγάλη ορθογώνια πισίνα (άδεια απο νερό) και εν μέσω αυτής ένα όμορφο διώροφο πετρινο κτήριο που μάλλον προβλεπόταν για την χαλάρωση και τα μπάνια του βασιλέως.

gond (30 of 48).jpg


gond (27 of 48).jpg


Αν κάτι με γοήτευσε στο χώρο ήταν οι ρίζες των δέντρων που σαν φίδια τυλίγονται και χάνονται μέσα στους πέτρινους τοίχους. Εικόνα σαν το μακρυνό Αngkor της Καμπότζης.

gond (29 of 48).jpg


gond (31 of 48).jpg


Μία φορά το χρόνο, η πισίνα γεμίζει από νερό και σφίζει από κόσμο που βουτά στα νερά της μετά τον καθαγιασμό των υδάτων στον εορτασμό των Θεοφανείων (Timkat). Είναι από τις πιο σημαντικές κι ανεπανάληπτες θρησκευτικές τελετές στην Αιθιοπία.

Από κει το πρόγραμμα προέβλεπε ν’ανηφορίσουμε σ’ένα λόφο για να επισκεφθούμε τα ερείπια του Kuskuam. O ξενοδόχος μας εξασφάλισε 2 τρίκυκλα ταξί (bajaj λέγονται στην Αιθιοπία) για τη μεταφορά μας, μόνο τα εξυπνοπούλια οι οδηγοί αντί να πάρουν το δρόμο για τα ερείπια, μας επέστρεψαν στο ξενοδοχείο. Φωνές, νοήματα και με τα πολλά κατάλαβαν το λάθος τους και άντε ξανά προς τα πίσω. Λυπήθηκα το δίσμοιρο το τρίκυκλο που αγκομαχούσε στην ανηφόρα μεταφέροντας 2 καλοζωισμένους φαραντζήδες.

Το Kuskuam λοιπόν χτίστηκε το 1730 μΧ για την αυτοκράτειρα Mentewab, μετά το θάνατο του συζύγου της, μιας και αποζητούσε λίγη ηρεμία από τα κουτσομπολιά και ίντριγκες του παλατιού.
Τα περισσότερα από τα κτήρια είναι σχεδόν ερείπια (να’ναι καλά κι οι βρεττανοί που έριξαν μερικές βόμβες στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο) και δύσκολο χωρίς ξεναγό να κατανοήσεις την πρότερη χρήση τους. Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες είναι τα ανάγλυφα από κόκκινη ηφαιστειακή πέτρα που αναπαριστούν σταυρούς, λιονταροκεφαλές ή αγίους.

gond (32 of 48).jpg


gond (34 of 48).jpg


Το σκηνικό είχε μια γλυκιά μελαγχολία: τα ερείπια, εμείς ως μοναδικοί επισκέπτες, τα όρνια να περιφέρονται πάνω από το κεφάλι μας κι ένας μοναχικός πιτσιρικάς με μελωδική φωνή να ψάλει χωρίς να ενοχληθεί καν από την παρουσία μας. Αν έλειπε και μια παρέα νεαρών που μας παρενοχλούσε συνεχώς κάνοντας ερωτήσεις κι αναμασώντας τις λέξεις birr, money όλα θα ήταν αρκούντως ειδυλιακά.

gond (33 of 48).jpg



Με τα bajaj επιστρέψαμε εκ νέου στο κέντρο, ψωνίσαμε μπανάνες από υπαίθριους μικροπωλητές για τη λιγούρα

gond (25 of 48).jpg


κι ήπιαμε καφέ σε αυτοσχέδια καφετέρια κάτι που φαίνεται συνηθίζεται από τις νοικοκυράδες για να συμπληρώσουν το ισχνό εισόδημά τους. Πριν σερβιριστεί ο καφές τα φλυτζάνια ξεπλύθηκαν με νερό (αγνώστου προελεύσεως) από ένα ταλαιπωρημένο μπετόνι. Απουσία δικτύου ύδρευσης τι περιμένατε; Πλυντήριο πιάτων; Είπαμε Τ.Ι.Α.

gond (15 of 48).jpg


gond (22 of 48).jpg


Επισκεφθήκαμε το highlight αξιοθέατο του Gonder, το Fasil Ghebbi, το απόγευμα, σύμφωνα με τις υποδείξεις του ξενοδόχου μας που θεωρούσε πως είναι η καλύτερη ώρα για φωτογράφηση με το φως να προσδίδει ιδιαίτερη φωτογένεια.

To Fasil Ghebbi υπήρξε η έδρα της αιθιοπικής αυτοκρατορίας επί βασιλέως Fasilidas το 1636 μΧ κι είναι μία έκταση που περιβάλλεται από ένα τοίχο 900 μέτρων με 12 εισόδους και 3 γέφυρες. Περιλαμβάνει κτίρια όπως παλάτια βασιλέων και βασιλισσών, πρώην κι επομένων (Fasilidas, Iyasu κλπ κλπ), βιβλιοθήκη, καγκελαρία (;!), χώρο δεξιώσεων, στάβλους. Η οχυρωμένη πόλη λειτούργησε σαν κέντρο της αιθιοπικής κυβέρνησης μέχρι το 1864.

gond (35 of 48).jpg


Το Fasil Ghebbi αποτελεί μια αρχιτεκτονική ιδιαιτερότητα στην καρδιά της Αφρικής καθώς συνδυάζει αρχιτεκτονικά ετερόκλητα στοιχεία. Πορτογαλλικό, ινδικό, αιθιοπικό, νουβιακό όλα σε έναν γοητευτικό αχταρμά. Ειδικά το κύριο κάστρο με τους μεγάλους πύργους θυμίζει μεσαιωνική Ευρώπη που μετακόμισε στην Μάυρη Ήπειρο, εξ’ου και το προσωνύμιο: το Κάμελοτ της Αιθιοπίας.

gond (37 of 48).jpg


gond (38 of 48).jpg


gond (39 of 48).jpg


Με ελάχιστες ώρες ύπνου δεν δείξαμε και μεγάλη προθυμία να προσλάβουμε ένα ξεναγό για να μας να μας ανοίξει λίγο τα μάτια τι βλέπουμε. Χωρίς ιδιαίτερη διάθεση να διαβάζουμε και τις αναφορές του ταξιδιωτικού οδηγού, καταλήξαμε να κυκλοφορούμε ανάμεσα στα ερείπια χωρίς συγκεκριμένο πλάνο, απολαμβάνοντας απλώς την γοητεία του χώρου, απαθανατίζοντας τα ερείπια υπό όλες τις οπτικές γωνίες. Ότι έπιανε σκόρπια το αυτί μας από τους ξεναγούς των υπολοίπων επισκεπτών. Έτσι μην περιμένετε ότι θα σας διαφωτίσω ιδιαίτερα στο τι είναι τι.

gond (40 of 48).jpg


gond (41 of 48).jpg



Τελειώσαμε την περιήγησή μας νωρίτερα από το προβλεπόμενο κι αφού δοκιμάσαμε και φρεσκοτηγανισμένα πατατάκια σε γεύση άχυρου (κοινώς παντελώς άγευστα) σερβιρισμένα σε κόλλες χαρτιού από την πιτσιρίκα φριτεζέζ (όλοι με κάποιο τρόπο συμβάλλουν στο οικογενειακό εισόδημα), γυρίσαμε στο ξενοδοχείο για μια μικρή ανάπαυλα πριν την βραδινή έξοδο.

gond (42 of 48).jpg


gond (43 of 48).jpg

Στην Αιθιοπία τα παιδιά παίζουν ακόμα με βόλους, ελεύθερα στους δρόμους. Γι'αυτό κι έχουν μάτια εκφραστικά με βλέμμα ζωηρό κι όχι αποχαύνωσης λόγω tablet...


Για το δείπνο επελέγη το εστιατόριο 4 sisters με ζωντανό μουσικοχορευτικό πρόγραμμα, κοινώς πιο τουριστίλα πεθαίνεις. Το μενού είχε μπουφέ με αιθιοπικά καλούδια αλλά κι ευρωπαϊκή κουζίνα για όσους έβρισκαν τις ντόπιες γεύσεις ιδιαίτερα πικάντικες. Το κρέας όμως εκτός από πικάντικο ήταν και σκληρό, σχεδόν δεν τρωγόταν. Έτσι περιοριστήκαμε στις χορτοφαγικές επιλογές και τα ευρωπαϊκά εδέσματα. Η βραδιά έκλεισε με παραδοσιακούς χορούς και τραγούδια όπου η χυμώδης ιδιοκτήτρια έδωσε ρέστα. Μαζί με όλες τις φυλές του Ισραήλ βρεθήκανε κάποιοι από μας να λικνίζονται σε ρυθμούςγιάνγκα μιμούμενοι κακέκτυπα τις κομψές χορευτικές κινήσεις των ιθαγενών. Με μια λέξη καταξευτελιστήκαμε…

gond (45 of 48).jpg



Το Gonder για τα δεδομένα της υποσαχάριας Αφρικής έχει πλούσια ιστορικά αξιοθέατα, τα οποία όμως αμφιβάλλω αν θα καθηλώσουν έναν ταξιδεμένο επισκέπτη (από κάστρα η Ευρώπη να φάν κι οι κότες).
Θα μου μείνει όμως νοσταλγικά η χαλαρή του επαρχιώτικη ατμόσφαιρα κι οι εικόνες στους δρόμους σαν το καλύτερο πρελούδιο στην μοναδική αυτή χώρα.

gond (36 of 48).jpg


gond (2 of 5).jpg
 
Last edited:

alexandra80

Member
Μηνύματα
300
Likes
1.577
Επόμενο Ταξίδι
Λιγουρία-Τοσκάνη
Ταξίδι-Όνειρο
Περού-Βολιβία-Άνδεις

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.215
Μηνύματα
883.870
Μέλη
38.905
Νεότερο μέλος
ntsironis

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom