Αιθιοπία Με τη βοήθεια του Θεού... στη Κόλαση!

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει

Aksum & Tigray

Το ελικοφόρο της Ethiopian μετά από σύντομη πτήση πάνω από τα υψίπεδα, προσγειώθηκε στο βορρά της χώρας, στο ιστορικό Aksum. Έδρα του άλλοτε πανίσχυρου βασιλείου μεταξύ Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και Περσίας, με ζωή από τον 1ο έως τον 8ο αι. μ.Χ. Όπως όμως το θέλει η ιδιοτροπία της ιστορίας, σήμερα τίποτα δεν θυμίζει τις αλλοτινές δόξες και το πλούτο του, καθώς μόνο ερείπια στέκουν διάσπαρτα στην περιοχή του Τigray (και πάμπολλα είναι θαμένα ακόμα κάτω από το χώμα).

Από το αεροδρόμιο κανονίσαμε να μας παραλάβει αμάξι με οδηγό για μια διήμερη περιπλάνηση στο οροπέδιο του Tigray καταλήγοντας στη πόλη Mekele.

Η πρώτη μας στάση ήταν στον αρχαιολογικό χώρο εντός της σύγχρονης πόλης του Aksum με τους εντυπωσιακούς οβελίσκους, τους βασιλικούς τάφους και τα ερείπια του παλατιού.



Εγώ ο φιλομαθής επέμεινα να επιβαρυνθούμε τα έξοδα ξεναγού μπας και μας ξεφύγει καμιά ιστορική λεπτομέρεια. Τα παζάρια ξεκίνησαν από το εκδοτήριο εισιτηρίων όπου ο επίδοξος ξεναγός κλαιγόταν ότι οι τιμές είναι δεδομένες και με ΦΠΑ που αποδίδεται στην κυβέρνηση, εντούτοις συνωμοτικά συμβιβάστηκε σ’ένα τίμημα με την προοπτική να ρίξουμε και μια κλεφτή ματιά στην Εκκλησία της Αγίας Μαρίας της Σιών που ήταν τις συγκεκριμένες ώρες μη επισκέψιμη.

Μετά από μια μακροσκελή εισαγωγή σχετικά με τη μακρά κι αιματοβαμμένη ιστορίου του βασιλείου του Aksum αφεθήκαμε να φωτογραφίζουμε τους διάσημους μονολιθικούς οβελίσκους από τον 3ο-7ο αι.μ.Χ. , με τον μεγαλύτερο να υψώνεται άνω των 23 μέτρων, σκαλισμένο σαν 9όροφο κτήριο των Aξουμιτών. Εντούτοις τα πρωτεία ανήκουν σε έναν οβελίσκο μήκους 33 μέτρων που έχει όμως καταρρεύσει.








Βουτήξαμε στα ενδότερα των βασιλικών ταφών, όπου αφού εντρυφήσαμε στην αρχιτεκτονική τους, το ρίξαμε στη μεταφυσική. Μια η ακαθόριστη σκιά που εμφανιζόταν σε κάποια από τις φωτογραφίες στο κινητό του “ματιασμένου” Γ., μια το μυστήριο του πέτρινου φέρετρου που ήταν κούφιο χωρίς όμως κάποια ένδειξη εξωτερικής παρέμβασης στο εσωτερικό του. Ο Φ. υποσχέθηκε να αναζητήσει πιθανή εξήγηση στο "Πίσω από τη Κουρτίνα" ως φανατικός αναγνώστης... :rolleyes-80:






Το φέρετρο μυστήριο


Μετά τη σύντομη επίσκεψη στο μουσείο του αρχαιολογικού χώρου περάσαμε αντίκρυ στην εκκλησία της Αγίας Μαρίας της Σιών, όπου φυλάσσεται μακρυά από τα αδιάκριτα βλέμματα κατά τη παράδοση η Κιβωτός της Διαθήκης. Μια κλεφτή φωτογραφία το παρεκκλήσιο καταφέραμε να βγάλουμε και το σύγχρονο ναό, καθώς οι διακονιάρηδες είχαν γίνει έξαλλοι που παραβιάσαμε το ωράριο επίσκεψης τη στιγμή μάλιστα που ήταν σε εξέλιξη ακολουθία.








Με τον οδηγό ανα χείρας αρχίσαμε να ψάχνουμε την στήλη Ezana του 4ου αι. που σε 3 γλώσσες (εκ των οποίων η μία ελληνικά!) περιγράφει τις νίκες του βασιλιά Ezana έναντι των εχθρών του. Μόνο που ούτε αφενός το σχεδιάγραμμα στο χάρτη βοηθούσε ιδιαίτερα, αφετέρου ο οδηγός ήταν παντελώς άσχετος. Περιπλανηθήκαμε κάμποσο κάνοντας γύρους, τρυπώνοντας σε κάθε πιθανό κι απίθανο μέρος, τελικά την εντοπίσαμε σ’ενα καταγώγειο καμαράκι με φύλακα παρακαλώ.

Αφού όλο εθνικό καμάρι δίκην ιστοριοδιφών μελετήσαμε τις πρώτες γραμμές της γραφής συνεχίσαμε το δρόμο μας προς τα ενδότερα του οροπεδίου Tigray.
Τόσο η γεωμορφολογία του εδάφους με τις ηφαιστειακές βουνοκορφές να ξεπηδούν στον ορίζοντα, όσο και η αρχιτεκτονική των σπιτιών χτισμένα με πέτρα με είχαν ενθουσιάσει.











Kάναμε παράκαμψη στον αρχαιολογικό χώρο της Yeha, πρωτεύουσας του προ-αξουμιτικού βασιλείου του D'mt. Εδώ στέκει το αρχαιότερο κτίσμα στην Αιθιοπία, ο Ναός Yeha που χρονολογείται γύρω στο 700 π.Χ. Ατυχώς το πετύχαμε σε διαδικασία αναστήλωσης, κατάφορτο σιδεριές για να το απολαύσουμε και να το απαθαντήσουμε.



Έτσι ο χρόνος αναλώθηκε κυρίως σ’επίσκεψη στο ενδιαφέρον μουσείο της γειτονικής εκκλησιάς,



και σε μια χαλαρή βόλτα στο χωριό...



όπου ο αναστημένος εκ του «ματιού-καρφιού» Γ. το έριξε στο ποδόσφαιρο με τη πιτσιρικαρία του χωριού.
Η μικροσκοπική μπάλλα ήταν απλά ένα μικρό σαβουρόπανο...




Η διαδρομή ως την πόλη Adigrat όπου προβλεπόταν να διανυκτερεύσουμε, ήταν εξόχως απολαυστική.







Κρίμα που η συνεννόηση με τον οδηγό δεν ήταν κι η καλύτερη ώστε να μπορούμε να σταματάμε κάθε λίγο και λιγάκι. Εντούτοις καταφέραμε να βγάλουμε πανοραμικές φωτογραφίες από το εντυπωσιακό φαράγγι πριν αγγίξουμε τα 3000 μέτρα στο ορεινό πέρασμα.


Από τη διαμονή μας στο Agoro Lodge (στα περίχωρα της πόλης Adigrat) εκείνο το βράδυ έτρεφα προσδοκίες. Κι όντως είχε περιποιημένους κοινόχρηστους χώρους, τα bungalows ήταν πέτρινα και γουστόζικα, αλλά το φαγητό ήταν επιεικώς μετριότατο, τα κρεβάτια από μπαμπού ήταν σαν ξεχαρβαλωμένα τόσο που το σκεφτόσουν να αλλάξεις πλευρό, και το κερασακάκι στην τούρτα είναι σαν ο Σ. ανακάλυψε παρκαρισμένο στο παράθυρο του δωματίου του έναν ολοζώντανο σκορπιό!





:trekker:

Η επόμενη μέρα αφιερώθηκε σε λίγες από τις πάμπολλες υπόσκαφες εκκλησιές του Tigray, μετά ξεναγού παρακαλώ. Επιθυμία του υποφαινόμενου βλέπετε που έχει μια λατρεία στα ξωκκλήσια.



Όποιος έχει τις φυσικές αντοχές και δεν πάσχει από υψοφοβία, μπορεί να αποτολμήσει να επισκεφθεί κάποιες από αυτές που κυριολεκτικά φωλιάζουν πάνω στις βουνοκορφές.
Εμείς περιοριστήκαμε σε όσες είχαν εύκολη οδική πρόσβαση. Παρ’όλα αυτά είχαμε και την ευκαιρία να περπατήσουμε λίγο στην ύπαιθρο, ανηφορίζοντας μέχρι την είσοδο των εκκλησιών. Αν έλειπε κι η ενοχλητική κουστωδία νεολαίων που μαζεύονταν σαν τις μύγες στη θέα των faranji, όλα θα ήταν ειδυλλιακότατα.



Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ανεύρεση του κλειδοκράτορα ιερέα κάτι που στη περίπτωσή μας δεν στέφθηκε πάντα μ’επιτυχία.





Η κάθε εκκλησία, είτε σημαντική είτε όχι, είχε εισιτήριο εισόδου. Αν κανείς είναι τόσο παθιασμένος κι επιθυμεί να επισκεφθεί όλες τις εκκλησιές της περιοχής μάλλον θα πρέπει να προϋπολογίσει ένα αξιοσέβαστο ποσό.





Η πιο γοητευτική απ’όλες όσες είδαμε ήταν η Abreha We Atsbeha, ευμεγέθης, με λαξεμένες κολώνες στο υποβλητικό εσωτερικό της. Άξιζε την παράκαμψη από τον κεντρικό δρόμο. Δεν είναι τυχαίο που θεωρείται από τα σημαντικότερα προσκυνήματα και κατακλύζεται από πλήθος πιστών.













Xαζέψαμε λίγο στο υπαίθριο παζάρι πριν οι μικροπωλητές αποχωρήσουν (άλλωστε πάγκοι δεν υπήρχαν, οι πραμάτειες απλώνονταν στο έδαφος) κι εκεί αποχαιρετίσαμε τον ξεναγό μας.







Συνεχίσαμε ως την πόλη Μekele, απ΄όπου θα ξεκινούσε η 4ήμερη εξόρμηση προς το Danakil και το ηφαίστειο Erta Ale.
Πριν την επερχόμενη μπιχλοκατάσταση στη διαμονή, "επέτρεψα" μια δόση πολυτέλειας στο κατάλυμμά μας.
Η επίσκεψή μας στο πρακτορείο που οργάνωνε την εξόρμηση συνοδεύτηκε από μια βραδυνή βόλτα στη πόλη.

Eίχαμε σκόπιμα αφήσει τα καλύτερα για επίλογο του ταξιδιού μας στον αιθιοπικό βορρά.
 
Last edited:

Yorgos

Member
Μηνύματα
9.680
Likes
50.541
Επόμενο Ταξίδι
Umhlanga
Ταξίδι-Όνειρο
Περού τότε, τώρα, πάντα
Άτσα και Ντανακίλ, γουστάρω!
Η αιθιοπική κουζίνα δεν κερδίζει τα εύσημα,
Εγώ πάντως πετάω ση σκούφια μου.

γι’αυτό επιστρέφει ξανά και ξανά στη Μαύρη Ήπειρο σνομπάροντας την λαοπρόβλητη Κούβα.
Την Αιθιοπία την έχω ΠΟΛΥ ψηλότερα από την Κούβα, αλλά η Κούβα είναι μακράν πιο αυθεντική από τις αφρικανικές χώρες γενικώς, την έχεις παρεξηγήσει. Μιλάμε για χώρα με μόλις 3,5 εκατομμύρια τουρίστες, εκ των οποίων το 70% δε βγαίνει από τα απομονωμένα AI. Mοναδική καθημερινότητα, απίστευτη θρησκευτική πραγματικότητα, άπειρα μέρη ανέγγιχτα από το χρόνο, η καλύτερη αρχιτεκτονική στην ήπειρο, τρομερή προσωπικότητα από τον τύπο της γωνίας μέχρι τον ιντελεκτουέλ ενός διαμερίσματος με τρεις τοίχους. Αν σου άρεσε η Αιθιοπία, αποκλείεται να μη σου αρέσει η Κούβα, είναι εξίσου μοναδικές. Αν νομίζεις ότι είναι μια χώρα με μυριάδες τουρίστες με μια κάμερα στο χέρι, κάτι έχεις καταλάβει λάθος. Και βιάσου!

Σταματάω εδώ, περιμένω να διαβάσω για Ντανακίλ, Erta κλπ. Έχεις δημιουργήσει και σοβαρές προσδοκίες για το επίπεδο του φωτογραφικού υλικού, περιμένουμε!
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Γιώργη το έχω ομολογήσει δημόσια. Δεν το έχω με τις λατινοαμερικάνικες χώρες. Αίσχος μου , ντροπή μου, αλλά δεν το έχω, σε όλα τα επιπεδα: γλωσσικά, αρχιτεκτονικά, μουσικά... (μην ανατριχιάζεις πληζ....)
Ειδικά με τη Κούβα έχω τρομερή αμφιθυμία. Δεν αμφισβητώ για ό,τι μου γράφεις γιατί εσύ τη ξέρεις καλύτερα από τον καθένα μας τη χώρα κι έχεις μεγάλη ταξιδιωτική εμπειρία να συγκρίνεις, αλλά προδιάθεση κατά κει δεν είχα (τις "καλές εποχές") και δεν έχω.
Αλλά τι περιμένεις από ένα γουρούνι...
 

KLEOPATRA

Member
Μηνύματα
5.869
Likes
2.260
Ταξίδι-Όνειρο
Ειρηνικος ..παντου
Σε ευχαριστω καλε μου χοιρε για την αφιερωση, ειναι μεγαλη μου τιμη. Εχω αγορασει διαρκειας οπως αντιλαμβανεστε. Εφερα ενα ανακλιντρο, τρωω φασιανο, ο οινοχοος γεμιζει τα ποτηρια με κρασι κ οι δουλοι μου κανουν αερα. Εμπρος... Εμπρος συνεχισε το γραψιμο. Αναμενομεν τα σπουδαια!!!
 

skoumpi

Member
Μηνύματα
1.206
Likes
1.101
Ωραια αρχή.... και εγω ως "απαίδευτη " στα θέματα της Αφρικής έχω ήδη μείνει άφωνη με τις πρώτες φωτογραφίες!!!Περιμένω τη συνέχεια..
 

soudianos

Member
Μηνύματα
3.701
Likes
6.317
Ταξίδι-Όνειρο
Βερακρούζ
Τέλεια. Ας είναι καλά λπν η ΚΛΕΟ αλλά νομίζω δεν την χρειαζόσουν καθότι πάντα είσαι πρόθυμος για εξιστόριση των εμπειριών σου. Πολλοί από τους παλιούς μας προσπερνούν τελευταίως χωρίς ενημέρωση. Κουράστηκαν!!!
Ωραία η παρέα αν και δεν τους έπιασα....όλους
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Gonder

Λίγο μετά τα μεσάνυχτα προσγειώθηκε το αεροπλάνο της Turkish στην Addis Ababa. Ευτυχώς οι διαδικασίες έκδοσης βίζας ήταν ταχύτατες (χρειάζεστε μόνο το διαβατήριό σας με 6μηνη ισχύ και 50$).
Μιας και η πτήση προς το ιστορικό Gonder του αιθιοπικού βορρά προβλεπόταν το ξημέρωμα, αξιοποιήσαμε την προσφορά ενός πρακτορείου να φιλοξενηθούμε για λίγες ώρες στο ξενώνα τους.
Ο οδηγός τους όμως έφτασε στο αεροδρόμιο με καθυστέρηση μισής ώρας πάνω που είχαμε αρχίσει να ανησυχούμε ότι θα ξεροσταλιάζαμε εκεί ξεχασμένοι. Απ’αυτόν παραλάβαμε τα voucher των αεροπορικών εισιτηρίων και κάναμε συνάλλαγμα σε ταλαιπωρημένα χαρτονομίσματα του εθνικού νομίσματος birr. Όλα μέσα στο βανάκι, σ’ένα σκοτεινό παράδρομο της Addis υπό το ημίφως των κινητών μας . Ούτε παράνομο deal να κάναμε.

Ο ξενώνας ήταν ένα απλό διαμέρισμα σπαρτιάτικης αισθητικής και σε καμαρούλα μια σταλιά 2Χ3 σ’ενα διπλό κρεβάτι διαγκωνίστηκα με τον Φ. στη προσπάθειά μου να ξεκλέψω λίγο ύπνο.
Πάνω στο γλυκό εναγκαλισμό με το Μορφέα, εκ νέου έγερση με τη τσίμπλα στο μάτι κι επιστροφή στο αεροδρόμιο για τη πτήση προς Gonder.
Οι πρώτες σύντομες εικόνες από την Αιθιοπική πρωτεύουσα έδειξε το αυτονόητο. Εναέριο μετρό, πολυόροφα γυάλινα κτήρια υπό ανέγερση (τουτέστιν ανάπτυξη) κι από κάτω ο κόσμος στα πεζοδρόμια να παλεύει με την σκληρή καθημερινότητα (τουτέστιν εκτεταμένη φτώχεια).

Gonder:
Πάλαι ποτέ πρωτεύουσα της αιθιοπικής αυτοκρατορίας, πόλη ιστορική με μνημεία που φιγουράρουν στη λίστα της UNESCO, στάση υποχρεωτική σαν περιηγείσαι στον βορρά της χώρας.


Η προσγείωση σε υψόμετρο 2,133 μέτρων από το επίπεδο της θάλασσας και μ’έναν ανοιξιάτικο καιρό, έγινε μετά από πτήση μιας ώρας. Με το ΚΤΕΛ θα θέλαμε μια μέρα.
Αγνοήσαμε τους επίδοξους ταξιτζήδες που αλίευαν τουρίστες κι επιβιβαστήκαμε στο βανάκι του ξενοδοχείου που θα μας φιλοξενούσε.
To Lodge du Chateau (!!) ήταν αξιοπρεπές με άνετα, καθαρά δωμάτια αν και η ντουζιέρα θύμισε το μαρτύριο της σταγόνας, οι διακοπές ρεύματος ήταν συχνές κι η ηχομόνωση ως έννοια ανύπαρκτη.
Αλλά είπαμε Τ.Ι.Α. (Τhis Is Africa).

gond (44 of 48).jpg


To θετικότατο ήταν η τοποθεσία του, κεντρικότατη σ’ένα πολυσύχναστο δρόμο. Εκεί άξιζε μόνο και μόνο να κάτσεις σε μια γωνιά και να παρατηρείς. Κοπάδια από κατσίκια, γαϊδούρια, ζωήλατα, τροχοφόρα, τρίκυκλα ταξί, γυναίκες τυλιγμένες μέσα στη λευκή τους παραδοσιακή πασμίνα, καλόγριες, ιερείς, παιδιά, όλοι παρήλαυναν ακατάπαυστα μπροστά στα μάτια μας. Ήταν μια έκρηξη εικόνων μαγική (ακόμα και για μένα) που ρουφούσαμε άπληστα και προσπαθούσαμε ν’αποτυπώσουμε με το φακό των μηχανών μας.

gond (1 of 48).jpg


gond (2 of 48).jpg


gond (3 of 48).jpg


gond (47 of 48).jpg


gond (48 of 48).jpg
Υπαίθριο προσκύνημα με τον ιερέα στη σκιά της πολύχρωμης ομπρέλλας του και δίπλα στην εικόνα του Αϊ Γιώργη, ιδιαιτέρως τιμώμενου Αγίου στην Αιθιοπία

gond (46 of 48).jpg

Καλόγρια

Επέτρεψα να χαλαρώσουμε λίγο απολαμβάνοντας το τσάι προσφορά καλωσορίσματος του ξενώνα μας, πριν πάρω το μαστίγιο κι αρχίσω να κινητοποιώ τους υπόλοιπους της ομάδας να ξεκινήσουμε τη ξενάγηση στη πόλη.
Μηδενική ανοχή στη χαλάρωση. Αυτά σε παραλίες με κοκοφοίνικες επιτρέπονται μόνο.
Ο ξενοδόχος φιλοτιμήθηκε να μας μεταφέρει οδικώς στο πρώτο αξιοθέατο στα περίχωρα της πόλης μιας κι είμασταν ξενυχτισμένοι. «Φιλοτιμία» έναντι αντιτίμου βέβαια. Στην Αιθιοπία οι υπηρεσίες προς τους αλλοδαπούς είναι υπερτιμολογημένες (για το βιοτικό επίπεδο της χώρας), μου έκανε δε εντύπωση ότι δεν χωρούν ιδιαίτερα παζάρια και τηρούνται ευλαβικά κι άκαμπτα. Μην πεις να δεις κατι τις παραπάνω από τα συμφωνηθέντα, θα σου το χρεώσουν εξτρά.
Ας αφήσω όμως τις γκρίνιες που αποτελεί προσόν της ιδιοσυγκρασίας μας ως λαού κι ας ξεκινήσω τη γνωριμία σας με το Gonder.

Ξεκινήσαμε από την εκκλησία Debre Birhan Selassie («Βουνό του φωτός») που χτίστηκε τον 17ο αιώνα. Όταν οι σουδανοί κατέλαβαν το Gonder το 1888, έκαψαν κάθε εκκλησία της πόλης, εκτός από αυτή. Σύμφωνα με το θρύλο, σαν πλησίασαν την εκκλησία, ένα σμήνος από μέλισσες όρμησε καταπάνω τους, ενώ ο ίδιος ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στάθηκε μπροστά από τις μεγάλες ξύλινες πόρτες με το φλεγόμενο σπαθί του. Μετά από αυτό είναι να μην θεωρείται μια από τις σημαντικότερες εκκλησίες της Αιθιοπίας;
Περιβάλλεται από τείχος με 12 ακροπύργια που αντιπροσωπεύουν τους 12 Αποστόλους με την πύλη εισόδου να συμβολίζει το Χριστό.

gond (14 of 48).jpg


gond (5 of 48).jpg


Το εξωτερικό της εκκλησίας είναι μάλλον λιτό όπως σε όλες τις εκκλησίες της Αιθιοπίας, διαφέροντας όμως αρχιτεκτονικά έχοντας ελλειπτικό κι όχι στρογγυλό σχήμα.

gond (4 of 48).jpg


Το εσωτερικό είναι πλούσια διακοσμημένο με βιβλικές σκηνές και αγίους. Η naïve τεχνοτροπία με τα πλούσια χρώματα είναι κάτι που λατρεύω στην αιθιοπική λατρευτική εικονογραφία γι’αυτό περιπλανούσα το βλέμμα μου ολόγυρα στους τοίχους γοητευμένος.

gond (6 of 48).jpg


gond (9 of 48).jpg


gond (10 of 48).jpg


gond (11 of 48).jpg

gond (7 of 48).jpg


gond (13 of 48).jpg


Το highlight είναι η οροφή που καλύπτεται με πρόσωπα εκατοντάδων των αγγέλων, μοτίβο-πηγή έμπνευσης στην θρησκευτική τέχνη.

gond (8 of 48).jpg


Στους εξωτερικούς χώρους του ναού λίγες σιωπηλές παρουσίες προσκυνούσαν γονυπετείς και άλλες προσεύχονταν. Το τυπικό επιβάλλει να βγάζεις τα παπούτσια σου σαν εισέρχεσαι στο καθολικό ενός ναού.

gond (1 of 5).jpg


gond (12 of 48).jpg


Εδώ (ως κλασσικός έλλην) θα ξαναγκρινιάξω.
Σ’ολες τις ιστορικές εκκλησίες παντού στη χώρα έχει επιβληθεί εισιτήριο εισόδου. Ουδεμία αντίρρηση για την αναγκαιότητα αυτή, φτάνει να είχε λογικό τίμημα. Από 4,5 ως και 9 ευρώ/εκκλησία, το θεωρώ υπερβολικό διότι αυτομάτως περιορίζεις τον αριθμό αυτών που σκόπευες να επισκεφθείς αν δεν θες να εκτινάξεις το προϋπολογισμό του ταξιδιού στον αέρα (δεδομένου ότι οι εκκλησίες και τα μοναστήρια είναι πάμπολλα κι από τα σημαντικότερα αξιοθέατα του ιστορικού αιθιοπικού βορρά). Τουλάχιστον στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι ιερείς που είχαν και την επίβλεψη του χώρου έδιναν αποδείξεις... Από τη μια ο σταυρός κι από την άλλη το μπλοκ αποδείξεων όπως σχολίασε ο Γ.

Eπιστρέψαμε στο κέντρο της πόλης όπου κάναμε μια σύντομη βόλτα στα στενά με τις πολύχρωμες παράγκες και τα μαγαζιά (κάποια εξ’αυτών υπαίθρια) ...

gond (23 of 48).jpg


gond (16 of 48).jpg


gond (24 of 48).jpg


gond (5 of 5).jpg


gond (3 of 5).jpg


gond (4 of 5).jpg


gond (1 of 1).jpg


...καταλήγοντας σε μια εκκλησία όπου λάμβανε χώρα ακολουθία.
Το λατρευτικό τυπικό της Αιθιοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι τόσο διαφορετικό από το αντίστοιχο βυζαντινό. Οι χορωδοί ψέλνουν μ’εναν υπνωτικό τρόπο χρησιμοποιώντας κρουστά και τύμπανα. Το εκκλησίασμα ντυμένο στα λευκά είναι αυστηρά διαχωρισμένο σε άνδρες και γυναίκες πολλοί από τους οποίους κάθονται στο έδαφος ή υποστηρίζονται σε πατερίτσες.

gond (17 of 48).jpg


gond (18 of 48).jpg


gond (19 of 48).jpg


Aρκετοί περιορίζονται στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας.
Ορθόδοξοι γι'αυτούς, αιρετικοί δε δογματικά για μας, καθώς οι Αιθίοπες ακολουθούν τον Ενοφυσιτισμό (κι όχι Μονοφυσιτισμό όπως εσφαλμένα πίστευα).

gond (20 of 48).jpg


gond (21 of 48).jpg

Οι παρίες της ζωής αναζητούν καταφύγιο στις εισόδους των εκκλησιών


Ο ξενοδόχος επανέκαμψε με το βανάκι και μας παρέλαβε για να συνεχίσουμε ξεκούραστα τη ξενάγηση στην άλλη μεριά της πόλης στα λουτρά του αυτοκράτορα Fasilidas (Fasilida’s Pool) που βασίλεψε στα μέσα του 17ου αι.

gond (26 of 48).jpg


Δεν ξετρελλαθήκαμε. Ο χώρος κατάφυτος με αμέτρητα πουλιά να τιτιβίζουν, στη μέση αυτού μια μεγάλη ορθογώνια πισίνα (άδεια απο νερό) και εν μέσω αυτής ένα όμορφο διώροφο πετρινο κτήριο που μάλλον προβλεπόταν για την χαλάρωση και τα μπάνια του βασιλέως.

gond (30 of 48).jpg


gond (27 of 48).jpg


Αν κάτι με γοήτευσε στο χώρο ήταν οι ρίζες των δέντρων που σαν φίδια τυλίγονται και χάνονται μέσα στους πέτρινους τοίχους. Εικόνα σαν το μακρυνό Αngkor της Καμπότζης.

gond (29 of 48).jpg


gond (31 of 48).jpg


Μία φορά το χρόνο, η πισίνα γεμίζει από νερό και σφίζει από κόσμο που βουτά στα νερά της μετά τον καθαγιασμό των υδάτων στον εορτασμό των Θεοφανείων (Timkat). Είναι από τις πιο σημαντικές κι ανεπανάληπτες θρησκευτικές τελετές στην Αιθιοπία.

Από κει το πρόγραμμα προέβλεπε ν’ανηφορίσουμε σ’ένα λόφο για να επισκεφθούμε τα ερείπια του Kuskuam. O ξενοδόχος μας εξασφάλισε 2 τρίκυκλα ταξί (bajaj λέγονται στην Αιθιοπία) για τη μεταφορά μας, μόνο τα εξυπνοπούλια οι οδηγοί αντί να πάρουν το δρόμο για τα ερείπια, μας επέστρεψαν στο ξενοδοχείο. Φωνές, νοήματα και με τα πολλά κατάλαβαν το λάθος τους και άντε ξανά προς τα πίσω. Λυπήθηκα το δίσμοιρο το τρίκυκλο που αγκομαχούσε στην ανηφόρα μεταφέροντας 2 καλοζωισμένους φαραντζήδες.

Το Kuskuam λοιπόν χτίστηκε το 1730 μΧ για την αυτοκράτειρα Mentewab, μετά το θάνατο του συζύγου της, μιας και αποζητούσε λίγη ηρεμία από τα κουτσομπολιά και ίντριγκες του παλατιού.
Τα περισσότερα από τα κτήρια είναι σχεδόν ερείπια (να’ναι καλά κι οι βρεττανοί που έριξαν μερικές βόμβες στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο) και δύσκολο χωρίς ξεναγό να κατανοήσεις την πρότερη χρήση τους. Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες είναι τα ανάγλυφα από κόκκινη ηφαιστειακή πέτρα που αναπαριστούν σταυρούς, λιονταροκεφαλές ή αγίους.

gond (32 of 48).jpg


gond (34 of 48).jpg


Το σκηνικό είχε μια γλυκιά μελαγχολία: τα ερείπια, εμείς ως μοναδικοί επισκέπτες, τα όρνια να περιφέρονται πάνω από το κεφάλι μας κι ένας μοναχικός πιτσιρικάς με μελωδική φωνή να ψάλει χωρίς να ενοχληθεί καν από την παρουσία μας. Αν έλειπε και μια παρέα νεαρών που μας παρενοχλούσε συνεχώς κάνοντας ερωτήσεις κι αναμασώντας τις λέξεις birr, money όλα θα ήταν αρκούντως ειδυλιακά.

gond (33 of 48).jpg



Με τα bajaj επιστρέψαμε εκ νέου στο κέντρο, ψωνίσαμε μπανάνες από υπαίθριους μικροπωλητές για τη λιγούρα

gond (25 of 48).jpg


κι ήπιαμε καφέ σε αυτοσχέδια καφετέρια κάτι που φαίνεται συνηθίζεται από τις νοικοκυράδες για να συμπληρώσουν το ισχνό εισόδημά τους. Πριν σερβιριστεί ο καφές τα φλυτζάνια ξεπλύθηκαν με νερό (αγνώστου προελεύσεως) από ένα ταλαιπωρημένο μπετόνι. Απουσία δικτύου ύδρευσης τι περιμένατε; Πλυντήριο πιάτων; Είπαμε Τ.Ι.Α.

gond (15 of 48).jpg


gond (22 of 48).jpg


Επισκεφθήκαμε το highlight αξιοθέατο του Gonder, το Fasil Ghebbi, το απόγευμα, σύμφωνα με τις υποδείξεις του ξενοδόχου μας που θεωρούσε πως είναι η καλύτερη ώρα για φωτογράφηση με το φως να προσδίδει ιδιαίτερη φωτογένεια.

To Fasil Ghebbi υπήρξε η έδρα της αιθιοπικής αυτοκρατορίας επί βασιλέως Fasilidas το 1636 μΧ κι είναι μία έκταση που περιβάλλεται από ένα τοίχο 900 μέτρων με 12 εισόδους και 3 γέφυρες. Περιλαμβάνει κτίρια όπως παλάτια βασιλέων και βασιλισσών, πρώην κι επομένων (Fasilidas, Iyasu κλπ κλπ), βιβλιοθήκη, καγκελαρία (;!), χώρο δεξιώσεων, στάβλους. Η οχυρωμένη πόλη λειτούργησε σαν κέντρο της αιθιοπικής κυβέρνησης μέχρι το 1864.

gond (35 of 48).jpg


Το Fasil Ghebbi αποτελεί μια αρχιτεκτονική ιδιαιτερότητα στην καρδιά της Αφρικής καθώς συνδυάζει αρχιτεκτονικά ετερόκλητα στοιχεία. Πορτογαλλικό, ινδικό, αιθιοπικό, νουβιακό όλα σε έναν γοητευτικό αχταρμά. Ειδικά το κύριο κάστρο με τους μεγάλους πύργους θυμίζει μεσαιωνική Ευρώπη που μετακόμισε στην Μάυρη Ήπειρο, εξ’ου και το προσωνύμιο: το Κάμελοτ της Αιθιοπίας.

gond (37 of 48).jpg


gond (38 of 48).jpg


gond (39 of 48).jpg


Με ελάχιστες ώρες ύπνου δεν δείξαμε και μεγάλη προθυμία να προσλάβουμε ένα ξεναγό για να μας να μας ανοίξει λίγο τα μάτια τι βλέπουμε. Χωρίς ιδιαίτερη διάθεση να διαβάζουμε και τις αναφορές του ταξιδιωτικού οδηγού, καταλήξαμε να κυκλοφορούμε ανάμεσα στα ερείπια χωρίς συγκεκριμένο πλάνο, απολαμβάνοντας απλώς την γοητεία του χώρου, απαθανατίζοντας τα ερείπια υπό όλες τις οπτικές γωνίες. Ότι έπιανε σκόρπια το αυτί μας από τους ξεναγούς των υπολοίπων επισκεπτών. Έτσι μην περιμένετε ότι θα σας διαφωτίσω ιδιαίτερα στο τι είναι τι.

gond (40 of 48).jpg


gond (41 of 48).jpg



Τελειώσαμε την περιήγησή μας νωρίτερα από το προβλεπόμενο κι αφού δοκιμάσαμε και φρεσκοτηγανισμένα πατατάκια σε γεύση άχυρου (κοινώς παντελώς άγευστα) σερβιρισμένα σε κόλλες χαρτιού από την πιτσιρίκα φριτεζέζ (όλοι με κάποιο τρόπο συμβάλλουν στο οικογενειακό εισόδημα), γυρίσαμε στο ξενοδοχείο για μια μικρή ανάπαυλα πριν την βραδινή έξοδο.

gond (42 of 48).jpg


gond (43 of 48).jpg

Στην Αιθιοπία τα παιδιά παίζουν ακόμα με βόλους, ελεύθερα στους δρόμους. Γι'αυτό κι έχουν μάτια εκφραστικά με βλέμμα ζωηρό κι όχι αποχαύνωσης λόγω tablet...


Για το δείπνο επελέγη το εστιατόριο 4 sisters με ζωντανό μουσικοχορευτικό πρόγραμμα, κοινώς πιο τουριστίλα πεθαίνεις. Το μενού είχε μπουφέ με αιθιοπικά καλούδια αλλά κι ευρωπαϊκή κουζίνα για όσους έβρισκαν τις ντόπιες γεύσεις ιδιαίτερα πικάντικες. Το κρέας όμως εκτός από πικάντικο ήταν και σκληρό, σχεδόν δεν τρωγόταν. Έτσι περιοριστήκαμε στις χορτοφαγικές επιλογές και τα ευρωπαϊκά εδέσματα. Η βραδιά έκλεισε με παραδοσιακούς χορούς και τραγούδια όπου η χυμώδης ιδιοκτήτρια έδωσε ρέστα. Μαζί με όλες τις φυλές του Ισραήλ βρεθήκανε κάποιοι από μας να λικνίζονται σε ρυθμούςγιάνγκα μιμούμενοι κακέκτυπα τις κομψές χορευτικές κινήσεις των ιθαγενών. Με μια λέξη καταξευτελιστήκαμε…

gond (45 of 48).jpg



Το Gonder για τα δεδομένα της υποσαχάριας Αφρικής έχει πλούσια ιστορικά αξιοθέατα, τα οποία όμως αμφιβάλλω αν θα καθηλώσουν έναν ταξιδεμένο επισκέπτη (από κάστρα η Ευρώπη να φάν κι οι κότες).
Θα μου μείνει όμως νοσταλγικά η χαλαρή του επαρχιώτικη ατμόσφαιρα κι οι εικόνες στους δρόμους σαν το καλύτερο πρελούδιο στην μοναδική αυτή χώρα.

gond (36 of 48).jpg


gond (2 of 5).jpg
 
Last edited:

alexandra80

Member
Μηνύματα
300
Likes
1.577
Επόμενο Ταξίδι
Λιγουρία-Τοσκάνη
Ταξίδι-Όνειρο
Περού-Βολιβία-Άνδεις

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.215
Μηνύματα
883.871
Μέλη
38.905
Νεότερο μέλος
ntsironis

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom