babaduma
Member
- Μηνύματα
- 5.082
- Likes
- 8.006
- Επόμενο Ταξίδι
- terra incognita
- Ταξίδι-Όνειρο
- α του Κενταύρου
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο (Η χρονιά της τίγρης)][URL="http://img22.imageshack.us/i/2010tigermd.gif/"][attach=full]28692[/attach][/URL
- Κεφάλαιο 3ο (Tet Nguyen Dan)][URL="http://img220.imageshack.us/i/tet1.jpg/"][IMG]http://img220.imageshack.us/img220/4998/tet1.jpg[/IMG][/URL
- Κεφάλαιο 4ο (Μ' ανοιχτή καρδιά και μυαλό)][URL="http://img515.imageshack.us/i/5d8fscd.jpg/"][attach=full]28700[/attach][/URL
- Κεφάλαιο 5ο (Ταξίδι στο παρελθόν)][URL="http://img190.imageshack.us/i/599o.jpg/"][attach=full]28703[/attach][/URL
- Κεφάλαιο 6ο (Οι μύθοι και οι θρύλοι)][URL="http://img651.imageshack.us/i/tetq.jpg/"][attach=full]28709[/attach][/URL
- Κεφάλαιο 7ο (Οι προετοιμασίες της γιορτής)][URL="http://img175.imageshack.us/i/800pxhochiminhcitytetde.jpg/"][attach=full]28726[/attach][/URL
- Κεφάλαιο 8ο (Η γιορτή)][URL="http://img705.imageshack.us/i/tet11.jpg/"][attach=full]28737[/attach][/URL
- Κεφάλαιο 9ο (Όλοι έχουν γενέθλια!)
- Κεφάλαιο 10ο (Η μαγειρική του Tet)][URL="http://img697.imageshack.us/i/dunglon.jpg/"][attach=full]28753[/attach][/URL
- Κεφάλαιο 11ο (Τα μεθεόρτια)
- Κεφάλαιο 12ο (Addendum)
Οι ιεροτελεστίες για το Tet ξεκινούν μια βδομάδα πριν την Πρωτοχρονιά. Την 23η μέρα του 12ου μήνα μια τελετή λαμβάνει χώρα στο σπίτι προς τιμήν των Tao Quan (οι Θεοί της Εστίας) όπου προσφέρονται φρέσκα φρούτα, μαγειρεμένα φαγητά, χάρτινα μοντέλα πελαργών, αλόγων, ενός αυτοκινήτου, ενός ζευγαριού από μπότες μανδαρίνου και ενός επισήμου τελετουργικού ενδύματος αλλά χωρίς παντελόνι.
Οι Βιετναμέζοι, με την έμφυτη αίσθηση του χιούμορ που διαθέτουν και τη διάθεση διακωμώδησης των ισχυρών, πιστεύουν, ή τουλάχιστον ισχυρίζονται ότι το κάνουν, ότι οι Tao Quan έκαψαν τα παντελόνια τους επειδή κάθονταν πολύ κοντά στην κουζίνα. Με ή χωρίς παντελόνια, έχει φτάσει η ώρα για τους Θεούς να επιστρέψουν στο Βασίλειο των Ουρανών και να παρουσιάσουν την ετήσια αναφορά τους, για τις Γήινες Υποθέσεις και τη Βιετναμέζικη Οικογένεια, στον Αυτοκράτορα του Νεφρίτη – πριν επιστρέψουν στη γη την Παραμονή.
Ο θρύλος πίσω από τους Tao Quan έλκει την καταγωγή από την τραγική ιστορία ενός ξυλοκόπου και της γυναίκας του. Το ζευγάρι ζούσε σεμνά και ευτυχισμένα μαζί αλλά, με το διάβα του χρόνου, έχασαν την ευτυχία τους και ο γάμος παρέμενε άνευ απογόνων. Ο σύζυγος δυστυχούσε, άρχισε να πίνει πολύ και να κακομεταχειρίζεται τη γυναίκα του. Αυτή, όπως ήταν φυσικό, δεν τον άντεξε για πολύ, τον εγκατέλειψε και πήγε να βρεί την τύχη της μ’ έναν κυνηγό σ’ ένα γειτονικό χωριό, τον οποίο και παντρεύτηκε.
Μόνος και μετανοιωμένος ο ξυλοκόπος, μια μέρα αποφασίζει να πάει να τη βρεί για να απολογηθεί αλλά, λίγο μετά την άφιξή του στο σπίτι της, ο κυνηγός σκάει μύτη. Τι να κάνει, τι να κάνει η δόλια, πού να εξηγεί ότι δεν τρέχει τίποτα με τον πρώην, η παρεξήγηση ήταν σίγουρη, τον στριμώχνει στον αχυρώνα δίπλα στην κουζίνα – μια πόρτα χώρισμα. Ο κυνηγός κάπνιζε το θήραμα στην κουζίνα όταν μια σπίθα απ’ τη φωτιά πετάγεται και λαμπαδιάζει τον αχυρώνα. Αλλόφρων η δύστυχη γυναίκα ορμάει στον αχυρώνα να σώσει τον πρώην, ο νυν από πίσω να σώσει την ίδια, μπουρλότο και οι τρεις. Χαμός.
Η αφοσίωση της γυναίκας άγγιξε βαθιά τον Αυτοκράτορα του Νεφρίτη στο Βασίλειο των Ουρανών και τους έκανε Θεούς. Τους ανέθεσε το καθήκον να επιβλέπουν την ευημερία του ανθρώπου από τη στρατηγική θέση της κουζίνας όπου, μέχρι σήμερα, τιμώνται ως οι Θεοί της Εστίας. Όταν παίρνουν το δρόμο για το εβδομαδιαίο ταξίδι τους στους Ουρανούς, οι Βιετναμέζοι πιστεύουν ότι τα σπίτια τους μένουν απροστάτευτα και ψάχνουν να βρουν τρόπους να προστατευτούν απέναντι στην πιθανή εισβολή των κακών πνευμάτων. Υψώνουν, λοιπόν, ένα Cay Neu (Δένδρο-Σήμα) από μπαμπού, ένα πολύ υψηλό κοντάρι χωρίς φύλλα, με ένα κομμάτι κίτρινου υφάσματος στην κορφή, μπροστά από το σπίτι.
Οι ρίζες αυτού του εθίμου φτάνουν μέχρι μια ιστορία, που χάνεται πίσω στο χρόνο, μέχρι τη γέννηση του Βιετναμέζικου έθνους, όταν αυτό βρισκόταν σε μόνιμη απειλή από μοχθηρά πνεύματα. Ο Βούδας τους λυπήθηκε και, μια μέρα, κατέβηκε απ’ τη Νιρβάνα για να τους επισκεφθεί. Αμέσως περικυκλώθηκε απ’ όλα τα είδη των δαιμόνων. Τότε τους πρόσφερε πολύτιμους λίθους, χρυσό κι ασήμι που έφερε μαζί του και, σαν αντάλλαγμα, ζήτησε ένα μικρό κομμάτι γης. Όταν οι δαίμονες ρώτησαν τον Βούδα την έκταση της γης που είχε στο μυαλό του, εκείνος τους είπε ότι θα ήταν τόσο μεγάλη όση θα μπορούσε να καλύψει ο μανδύας του. Η συμφωνία έκλεισε προς μεγάλη ικανοποίηση των δαιμόνων αλλά, όταν ο Βούδας έβγαλε τον μανδύα του και τον έριξε στο χώμα, αυτός κάλυψε μια έκταση τόσο μεγάλη και πλατιά όσο ολόκληρη η επικράτεια του Βιετνάμ! Τα διαόλια λυσσάξανε αλλά δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα: Η συμφωνία ήταν συμφωνία. Τότε ο Βούδας ορμήνεψε τους Βιετναμέζους: «Στο τέλος της χρονιάς, όταν προσκαλείτε τους προγόνους σας στις κατοικίες σας για το Tet, οι δαίμονες μπορεί ν’ ανακατευτούν μαζί τους. Θα πρέπει να υψώσετε ένα ψηλό κοντάρι από μπαμπού με μια σημαία με το έμβλημά μου μπροστά από το σπίτι σας, ώστε να τους εμποδίσετε να μπουν μέσα και να σας χαλάσουν τη χαρά του Tet και της συνάντησης με τους προγόνους σας».
Το έθιμο του Cay Neu παρατηρείται ακόμη και σήμερα σε κάποιες περιοχές στην εξοχή αλλά από τις πόλεις έχει σχεδόν εκλείψει όπου, ίσως, τα κοντάρια από μπαμπού έχουν αντικατασταθεί από τις κεραίες των τηλεοράσεων που εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό!

Ένα άλλο απαραίτητο χαρακτηριστικό του εορτασμού, ακόμη και για τις φτωχότερες οικογένειες, είναι τα κλαδιά της ανθισμένης ροδακινιάς.

Στη διάρκεια του Tet οι ανθοπώλες πλημμυρίζουν τους δρόμους του Ανόι με μιαν απίστευτη ποικιλία ανθέων.
Τα κόστος απόκτησης των κλαδιών της ανθισμένης ροδακινιάς μπορεί να φτάσει και στο ύψος ενός ή δύο μηνιαίων μισθών.
Στο Κεντρικό και Νότιο Βιετνάμ, στη Σαϊγκόν και στη Χουέ, τα κλαδιά με τα βαθιά ροζ άνθη της ροδακινιάς αντικαθιστώνται από τα Canh Mai, εκείνα με τα κίτρινα της βερικοκιάς.
Οι ρίζες αυτού του εθίμου βρίσκονται σ’ έναν παραδοσιακό μύθο που ισχυρίζεται ότι η ροδακινιά ανακαλύφθηκε πρώτα από τους Βιετναμέζους στα βουνά του Soc Son στο Βόρειο Βιετνάμ. Τότε ήταν ένα τεράστιο δέντρο, τόσο μεγάλο που μπορούσε να προσφέρει καταφύγιο στους καλοκάγαθους θεούς Tra και Uat Ly. Οι διάβολοι φοβόταν και τους δυό αυτούς θεούς αλλά και το δέντρο που τους παρείχε στέγη. Έτσι, όταν οι Θεοί της Εστίας και η Θεότητα της Γης βρίσκονται μακριά για την ετήσια αναφορά τους στον Αυτοκράτορα του Νεφρίτη στον Ουρανό, οι Βιετναμέζοι έχουν διπλή προστασία: Μέσα στα σπίτια τους απ’ τα κλαδιά της βερικοκιάς ή της ροδακινιάς και έξω απ’ το Cay Neu.
Τέλος, «δια παν ενδεχόμενον» και για νά’ναι πλήρως καλυμμένοι από οποιαδήποτε εισβολή δαιμόνων ή υποχθόνιων κακών πνευμάτων, ειδικά την Παραμονή και την Πρωτοχρονιά, έχουν τα πυροτεχνήματα που θ’ απομακρύνουν τους διαβόητους διαβόλους Na A και τη τρομερή γυναίκα του που δεν αντέχουν το θόρυβο και το φώς.


Οι Βιετναμέζοι, με την έμφυτη αίσθηση του χιούμορ που διαθέτουν και τη διάθεση διακωμώδησης των ισχυρών, πιστεύουν, ή τουλάχιστον ισχυρίζονται ότι το κάνουν, ότι οι Tao Quan έκαψαν τα παντελόνια τους επειδή κάθονταν πολύ κοντά στην κουζίνα. Με ή χωρίς παντελόνια, έχει φτάσει η ώρα για τους Θεούς να επιστρέψουν στο Βασίλειο των Ουρανών και να παρουσιάσουν την ετήσια αναφορά τους, για τις Γήινες Υποθέσεις και τη Βιετναμέζικη Οικογένεια, στον Αυτοκράτορα του Νεφρίτη – πριν επιστρέψουν στη γη την Παραμονή.

Ο θρύλος πίσω από τους Tao Quan έλκει την καταγωγή από την τραγική ιστορία ενός ξυλοκόπου και της γυναίκας του. Το ζευγάρι ζούσε σεμνά και ευτυχισμένα μαζί αλλά, με το διάβα του χρόνου, έχασαν την ευτυχία τους και ο γάμος παρέμενε άνευ απογόνων. Ο σύζυγος δυστυχούσε, άρχισε να πίνει πολύ και να κακομεταχειρίζεται τη γυναίκα του. Αυτή, όπως ήταν φυσικό, δεν τον άντεξε για πολύ, τον εγκατέλειψε και πήγε να βρεί την τύχη της μ’ έναν κυνηγό σ’ ένα γειτονικό χωριό, τον οποίο και παντρεύτηκε.
Μόνος και μετανοιωμένος ο ξυλοκόπος, μια μέρα αποφασίζει να πάει να τη βρεί για να απολογηθεί αλλά, λίγο μετά την άφιξή του στο σπίτι της, ο κυνηγός σκάει μύτη. Τι να κάνει, τι να κάνει η δόλια, πού να εξηγεί ότι δεν τρέχει τίποτα με τον πρώην, η παρεξήγηση ήταν σίγουρη, τον στριμώχνει στον αχυρώνα δίπλα στην κουζίνα – μια πόρτα χώρισμα. Ο κυνηγός κάπνιζε το θήραμα στην κουζίνα όταν μια σπίθα απ’ τη φωτιά πετάγεται και λαμπαδιάζει τον αχυρώνα. Αλλόφρων η δύστυχη γυναίκα ορμάει στον αχυρώνα να σώσει τον πρώην, ο νυν από πίσω να σώσει την ίδια, μπουρλότο και οι τρεις. Χαμός.

Η αφοσίωση της γυναίκας άγγιξε βαθιά τον Αυτοκράτορα του Νεφρίτη στο Βασίλειο των Ουρανών και τους έκανε Θεούς. Τους ανέθεσε το καθήκον να επιβλέπουν την ευημερία του ανθρώπου από τη στρατηγική θέση της κουζίνας όπου, μέχρι σήμερα, τιμώνται ως οι Θεοί της Εστίας. Όταν παίρνουν το δρόμο για το εβδομαδιαίο ταξίδι τους στους Ουρανούς, οι Βιετναμέζοι πιστεύουν ότι τα σπίτια τους μένουν απροστάτευτα και ψάχνουν να βρουν τρόπους να προστατευτούν απέναντι στην πιθανή εισβολή των κακών πνευμάτων. Υψώνουν, λοιπόν, ένα Cay Neu (Δένδρο-Σήμα) από μπαμπού, ένα πολύ υψηλό κοντάρι χωρίς φύλλα, με ένα κομμάτι κίτρινου υφάσματος στην κορφή, μπροστά από το σπίτι.

Οι ρίζες αυτού του εθίμου φτάνουν μέχρι μια ιστορία, που χάνεται πίσω στο χρόνο, μέχρι τη γέννηση του Βιετναμέζικου έθνους, όταν αυτό βρισκόταν σε μόνιμη απειλή από μοχθηρά πνεύματα. Ο Βούδας τους λυπήθηκε και, μια μέρα, κατέβηκε απ’ τη Νιρβάνα για να τους επισκεφθεί. Αμέσως περικυκλώθηκε απ’ όλα τα είδη των δαιμόνων. Τότε τους πρόσφερε πολύτιμους λίθους, χρυσό κι ασήμι που έφερε μαζί του και, σαν αντάλλαγμα, ζήτησε ένα μικρό κομμάτι γης. Όταν οι δαίμονες ρώτησαν τον Βούδα την έκταση της γης που είχε στο μυαλό του, εκείνος τους είπε ότι θα ήταν τόσο μεγάλη όση θα μπορούσε να καλύψει ο μανδύας του. Η συμφωνία έκλεισε προς μεγάλη ικανοποίηση των δαιμόνων αλλά, όταν ο Βούδας έβγαλε τον μανδύα του και τον έριξε στο χώμα, αυτός κάλυψε μια έκταση τόσο μεγάλη και πλατιά όσο ολόκληρη η επικράτεια του Βιετνάμ! Τα διαόλια λυσσάξανε αλλά δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα: Η συμφωνία ήταν συμφωνία. Τότε ο Βούδας ορμήνεψε τους Βιετναμέζους: «Στο τέλος της χρονιάς, όταν προσκαλείτε τους προγόνους σας στις κατοικίες σας για το Tet, οι δαίμονες μπορεί ν’ ανακατευτούν μαζί τους. Θα πρέπει να υψώσετε ένα ψηλό κοντάρι από μπαμπού με μια σημαία με το έμβλημά μου μπροστά από το σπίτι σας, ώστε να τους εμποδίσετε να μπουν μέσα και να σας χαλάσουν τη χαρά του Tet και της συνάντησης με τους προγόνους σας».

Το έθιμο του Cay Neu παρατηρείται ακόμη και σήμερα σε κάποιες περιοχές στην εξοχή αλλά από τις πόλεις έχει σχεδόν εκλείψει όπου, ίσως, τα κοντάρια από μπαμπού έχουν αντικατασταθεί από τις κεραίες των τηλεοράσεων που εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό!


Ένα άλλο απαραίτητο χαρακτηριστικό του εορτασμού, ακόμη και για τις φτωχότερες οικογένειες, είναι τα κλαδιά της ανθισμένης ροδακινιάς.

Στη διάρκεια του Tet οι ανθοπώλες πλημμυρίζουν τους δρόμους του Ανόι με μιαν απίστευτη ποικιλία ανθέων.



Τα κόστος απόκτησης των κλαδιών της ανθισμένης ροδακινιάς μπορεί να φτάσει και στο ύψος ενός ή δύο μηνιαίων μισθών.


Στο Κεντρικό και Νότιο Βιετνάμ, στη Σαϊγκόν και στη Χουέ, τα κλαδιά με τα βαθιά ροζ άνθη της ροδακινιάς αντικαθιστώνται από τα Canh Mai, εκείνα με τα κίτρινα της βερικοκιάς.


Οι ρίζες αυτού του εθίμου βρίσκονται σ’ έναν παραδοσιακό μύθο που ισχυρίζεται ότι η ροδακινιά ανακαλύφθηκε πρώτα από τους Βιετναμέζους στα βουνά του Soc Son στο Βόρειο Βιετνάμ. Τότε ήταν ένα τεράστιο δέντρο, τόσο μεγάλο που μπορούσε να προσφέρει καταφύγιο στους καλοκάγαθους θεούς Tra και Uat Ly. Οι διάβολοι φοβόταν και τους δυό αυτούς θεούς αλλά και το δέντρο που τους παρείχε στέγη. Έτσι, όταν οι Θεοί της Εστίας και η Θεότητα της Γης βρίσκονται μακριά για την ετήσια αναφορά τους στον Αυτοκράτορα του Νεφρίτη στον Ουρανό, οι Βιετναμέζοι έχουν διπλή προστασία: Μέσα στα σπίτια τους απ’ τα κλαδιά της βερικοκιάς ή της ροδακινιάς και έξω απ’ το Cay Neu.

Τέλος, «δια παν ενδεχόμενον» και για νά’ναι πλήρως καλυμμένοι από οποιαδήποτε εισβολή δαιμόνων ή υποχθόνιων κακών πνευμάτων, ειδικά την Παραμονή και την Πρωτοχρονιά, έχουν τα πυροτεχνήματα που θ’ απομακρύνουν τους διαβόητους διαβόλους Na A και τη τρομερή γυναίκα του που δεν αντέχουν το θόρυβο και το φώς.

Attachments
-
43,1 KB Προβολές: 106
-
35 KB Προβολές: 55
-
45,1 KB Προβολές: 94
-
16,8 KB Προβολές: 60
-
123,9 KB Προβολές: 54
-
187,9 KB Προβολές: 48
-
139,4 KB Προβολές: 44
-
66,9 KB Προβολές: 48
Last edited by a moderator: