psilos3
Member
- Μηνύματα
- 7.109
- Likes
- 56.301
- Επόμενο Ταξίδι
- ;
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αναζητείται!
Μέρα 2, γνωριμία μα τη Πόλη
Εφόσον οι διαθέσιμες ώρες ήταν ελάχιστες λοιπόν δεν υπήρχε χρόνος για χάσιμο, ούτε για πολύ ύπνο.
Πρωί ξεχυθήκαμε στους δρόμους, αρχίζοντας και πάλι από τη πλατεία Taksim:
Σταματήσαμε να τσιμπήσουμε κάτι και να πιούμε καφέ. Σε ένα αντίστοιχο με τα δικά μας μπουγατσατζίδικα (και μη μου πει κανένας νότιος ότι λέγονται τυροπιτάδικα) παραγγείλαμε από μια μπουγάτσα (Ναι, μπουγάτσα) με το ελαφρύ και μαστιχωτό κασέρι τους, που μας άρεσε μπορώ να πω αρκετά, και αποφύγαμε το καφέ δοκιμάζοντας Τούρκικο τσάι που οφείλω να πω ότι είναι εξίσου δυνατό, βαρύ, αρωματικό και γευστικότατο, χαρακτηριστικό τοπικό ρόφημα σε όλη τη Πόλη. Τις μέρες που μείναμε ήπιαμε αρκετό απ’ αυτό και περιττό να σας πω ότι ο καφές δε μας έλειψε καθόλου:
Ηλιόλουστη η Taksim και πολύ καλός ο καιρός στα τέλη του Οκτώβρη:
Το τραμ για μια φορά ακόμα μας έδωσε υπέροχες λήψεις:
Πήραμε την Istikal, με σκοπό να τη περάσουμε ως το τέλος. Αν και ήταν πρωί ακόμα ο κόσμος σε ορισμένα σημεία ήταν ιδιαίτερα πυκνός. Η παρουσία της αστυνομίας έντονη, με άπαντες σε ετοιμότητα χωρίς να υπάρχει κάποιος λόγος:
Φτάσαμε στο τέλος , απ’ όπου ξεκινάει το πλακόστρωτο δρομάκι ‘’Galip dede’’ στο οποίο βρίσκονται όλα τα οργανοπωλεία τα οποία και θέλαμε να επισκεφτούμε:
Είχαμε καταλάβει από την αρχή ότι πολύ δύσκολα θα βρούμε κάτι αξιόλογο σε σχέση με αυτό που ψάχναμε, δυτικού τύπου όργανα δηλαδή και σε καλές τιμές, οπότε και δεν απογοητευτήκαμε με όσα είδαμε στην αναζήτηση μας. Το περιμέναμε.
Άπραγοι συνεχίσαμε το δρόμο μας ο οποίος άρχισε να γίνεται κατηφορικός. Λίγο μετά στα δεξιά μας συναντήσαμε το πύργο του Γαλατά ‘’Galata Kulesi’’ πολύ γνωστό μεσαιωνικό αξιοθέατο ύψους 67 μέτρων, στο οποίο μπορεί κανείς με 35 λίρες να ανέβει και να θαυμάσει τη θέα:
Ακόμα κι αν είχαμε σκοπό να το κάνουμε με την ουρά που υπήρχε ήδη στο σημείο δε θα το επιχειρούσαμε. Βγάλαμε μερικές φωτογραφίες και συνεχίσαμε:
Η γειτονιά εκεί μου άρεσε πολύ. Μικρά ανηφορικά στενάκια, σκαλιά, μαγαζιά για καφέ και τσάι, είδη λαϊκής τέχνης κ.α. Σταματήσαμε λίγο να χαζέψουμε και να φωτογραφήσουμε:
Η θάλασσα άρχισε να φαίνεται μπροστά μας και η αρχή της γέφυρας του γαλατά θα μας περνούσε στο άλλο κομμάτι της Ευρωπαϊκής πλευράς της Κωνσταντινούπολης, αυτό του ‘’Eminönü’’ :
Η θέα που ξετυλίγονταν μπροστά μας ήταν μοναδική. Απέναντι μας είχαμε ένα πολύ όμορφο κομμάτι της πόλης με κτίσματα που κουβαλούσαν ιστορία αιώνων, κάτι που έκανε την όλη κατάσταση ακόμα πιο ατμοσφαιρική στα μάτια μου, έστω κι αν ήταν απλά ιδέα μου. Δε ξέρω:
Απέναντι μας ξεχώριζαν επιβλητικά το ‘’Yeni Cami’’ αλλά και το μεγαλύτερο ‘’Rüstem Paşa Camii’’ που έδιναν ιδιαίτερο χρώμα στο λόφο του Eminönü. Περάσαμε τη γέφυρα χαζεύοντας και φωτογραφίζοντας, βλέποντας τους Τούρκους να ψαρεύουν κατά συρροή στα νερά του Βοσπόρου:
Τοπ Καπί & Εμινονού:
Έχοντας περάσει απέναντι:
Από την άλλη πλευρά πλέον, σε μια εξίσου ωραία εικόνα η περιοχή του Γαλατά:
Περάσαμε το δρόμο και τα τείχη:
Και παραπλεύρως της μεγάλης κλειστής αγοράς σε ένα πολύ όμορφο στενό, κάναμε στάση για να πιούμε ένα τσάι σε ένα μαγαζί που έφτιαχνε και καφέ με το παραδοσιακό τρόπο:
Ο κόσμος που πηγαινοέρχονταν και τα πλακόστρωτα στενά :
Συνεχίσαμε το περπάτημα μέσω της όμορφης διαδρομής:
Κάπου εκεί μας έπιασε στο πρόλογο ένας ευγενέστατος κατά τα άλλα πωλητής με αντίκες όπως αποδείχτηκε, ο οποίος κυνηγούσε πελατεία για το μαγαζί του και γνώριζε καλά Αγγλικά. Μας συνόδευσε μέχρι τη πλατεία ‘’ Sultanahmet Meydanı’’:
Εκεί πλέον καταλάβαμε πολύ καλά που βρισκόμαστε. Στ’ αριστερά μας είχαμε το πολυαναφερόμενο από τα μαθητικά μας χρόνια, το Ναό που τόσα και τόσα έχουμε διαβάσει και ακούσει, το εκπληκτικής ομορφιάς 1500 ετών περίπου κτίσμα, την Αγιά Σοφιά ή ‘’Ayasofya Müzesi’’ όπως λέγεται στα Τούρκικα:
Δεν έχει σημασία νομίζω αν είσαι της θρησκείας ή όχι, αν είσαι λάτρης της Βυζαντινής περιόδου ή το αντίθετο, αν πιστεύεις ότι κάποια στιγμή αποτελούσε κομμάτι του Ελληνικού πολιτισμού ή όχι, για να παραδεχτείς το μεγαλείο του συγκεκριμένου μνημείου. Θα αποφύγω τις ερμηνείες, τις θεωρίες κτλ, δεν έχουν χρησιμότητα άλλωστε στην ιστορία μου, και θα σταθώ μόνο σ’ αυτό που βλέπαμε:
Περιττό να πω ότι τη συγκεκριμένη μέρα (26 Οκτωβρίου) και ώρα, στο σημείο ακούγαμε πιο πολλά Ελληνικά απ’ ότι στην Αριστοτέλους.
Προσπαθήσαμε να φτάσουμε στην ατελείωτη ουρά και να κοιτάξουμε για εισιτήρια. Απογοητευτήκαμε καθώς είδαμε πάρα πολύ κόσμο σε αναμονή και απ’ ότι ρωτήσαμε ήθελε χρόνο, τον οποίο δε διαθέταμε. Υπήρχε η εναλλακτική του να πληρώσεις παραπάνω και να μπεις σε προτεραιότητα, κάτι που δε κάναμε. Να λοιπόν μία – η σημαντικότερη ίσως – εκκρεμότητα για την επόμενη επίσκεψη μου στη Πόλη:
Βγάλαμε μερικές φωτογραφίες και προχωρήσαμε προς το σιντριβάνι στο απέναντι αξιοθέατο της πλατείας, το Μπλε τζαμί ή ‘’Sultan Ahmet Camii’’, το ωραιότερο και μεγαλύτερο τζαμί στην Κωνσταντινούπολη, ξακουστό και για την αρμονία του, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνεσκο, το οποίο θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της Ισλαμικής αρχιτεκτονικής παγκοσμίως:
Θελήσαμε να το επισκεφτούμε, ωστόσο εκεί είχαμε το δεύτερο «δοκάρι» σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς ήταν κλειστό. Αρκεστήκαμε σε μερικές φωτογραφίες στην αυλή:
Κάποιες, πολύ πετυχημένες φωτογραφίες:
Επιστρέψαμε προς τα πίσω, βλέποντας τον κόσμο να πυκνώνει στην Αγιά Σοφιά. Ζητήσαμε στα από μια κοπέλα στα Αγγλικά να μας βγάλει φωτογραφία και τους τρεις, και μας απάντησε φυσικά στα Ελληνικά!
Αποφασίσαμε να πάμε στο άλλο μνημείο της περιοχής για να μπούμε επιτέλους σε ένα, τη Βασιλική Κινστέρνα γνωστή πλέον σαν ‘’Yerebatan Sarnıcı’’, τη μεγαλύτερη υπόγεια δεξαμενή νερού που κατασκευάστηκε στην Κωνσταντινούπολη για την ύδρευση της πόλης κατά τους Βυζαντινούς χρόνους, η οποία αποτελεί σημαντικό αξιοθέατο. Παραδόξως δεν είδαμε πολύ κόσμο στην αναμονή κάτι που μας παραξένεψε, έτσι ρωτώντας διαπιστώσαμε ότι τη συγκεκριμένη ημέρα για λόγους εργασιών δεν ήταν διαθέσιμο όλο το τουρ, καθώς δεν υπήρχε νερό… Τι να πεις, δε μας ήθελε καθόλου η τύχη, ή μάλλον είναι γραφτό μας να ξαναπάμε σύντομα:
Βρίζοντας τη τύχη μας και έχοντας μπουχτίσει από τα πολλά τσάγια, κάναμε μια πολύ σύντομη στάση για μια efes σε έναν ωραίο πεζόδρομο λίγο πιο κάτω, και πήραμε το δρόμο της επιστροφής, με σκοπό να μπούμε στη κλειστή αγορά:
Περάσαμε κάποιους εξίσου ωραίους δρόμους:
Και λίγο πιο κάτω φτάσαμε στην είσοδο της πασίγνωστης κλειστής αγοράς ‘’Kapalı Çarşı’’, μια από τις μεγαλύτερες και παλιότερες κλειστές αγορές στον κόσμο που ξεκίνησε να κατασκευάζεται λίγο πριν την άλωση της Πόλης. Ένα περίπλοκο συγκρότημα που καλύπτει 60 δρόμους και στεγάζει περισσότερα από 3000 καταστήματα:
Ομολογώ πως ήταν από τα αξιοθέατα που ήθελα πάρα πολύ να δω, καθώς είμαι λάτρης του συγκεκριμένου τύπου αγορών. Οι πρώτες εικόνες ήταν εντυπωσιακές, με τον άπειρο κόσμο να κατακλύζει την αγορά:
Ακόμα ένα σημείο που άκουγες παντού Ελληνικά φυσικά. Αποφασίσαμε να κινούμαστε μαζί, ασχέτως του ποιος ψωνίζει, καθώς ήταν πολύ εύκολο να χαθούμε. Ευτυχώς δίνω σημάδι λόγω ύψους:
Ξεκινήσαμε τα ψώνια και βεβαίως τα παζάρια, κάτι που επίσης αποτελεί γνώρισμα μου, καθώς όλοι μου οι φίλοι βάζουν εμένα μπροστά για τέτοιες περιπτώσεις. Στο Kapalı Çarşı μπορεί κανείς να βρει ότι τραβάει η ψυχή του, από φαγώσιμα και μη, ρούχα, τσάντες, κτλ κτλ. Αγοράσαμε δώρα, σετ ποτήρια του τσαγιού, λουκούμια, τσάγια, καρυκεύματα και μπαχάρια (αφού πρώτα δοκιμάσαμε), μοσχοσάπουνα, χαλάκια, δοκιμάσαμε ρούχα, δοκιμάσαμε όργανα, γενικότερα ευχαριστηθήκαμε τη βόλτα μας στο έπακρο. Ο κόσμος ήταν πάρα πολύς όμως, γεγονός που μας κούρασε, έτσι δε φάγαμε τελικά πάρα πολλή ώρα εντός αγοράς:
Είμαι πεπεισμένος πλέον ότι δυστυχώς η αγορά του Kapalı Çarşı είναι υπερεκτιμημένη σε αρκετά πράγματα. Ίδια προϊόντα εκτός των βρήκαμε σε αρχική τιμή πολύ φθηνότερα, οπότε νομίζω ότι εν μέρει πρόκειται για τουριστική παγίδα. Δεν είμαι απόλυτος, αλλά πρέπει να το αναφέρω.
Το μεσημέρι είχε προχωρήσει, και μας είχε κόψει για τα καλά, οπότε όταν λίγα μέτρα μετά βρέθηκε μπροστά μας ένα ψητοπωλείο δε το σκεφτήκαμε. Παραγγείλαμε αρνίσιο και μοσχαρίσιο κεμπαπ, με καυτερό και λαχανικά σε λεπτή πίτα, μαζί με το παραδοσιακό ξινόγαλα ‘’Ayran’’ που πίνουν όλοι οι Τούρκοι και αποτελεί πιστέψτε με εξαιρετικό συνδυασμό. Ήμουν πολύ χαρούμενος καθώς ήθελα καιρό να τα δοκιμάσω όλα αυτά:
Ψώνισα εξαιρετικό φρεσκοκομμένο καφέ, με 12 λίρες/ 100 γραμμάρια από ένα παρακείμενο μαγαζί, όταν στην αγορά μου ζητούσαν 3πλάσια έως 5πλάσια, και συνεχίσαμε τη βόλτα μας:
φτάνοντας στη στήλη του Κωνσταντίνου Α’ ‘’Çemberlitaş Sütunu’’, μια Ρωμαϊκή μνημειακή στήλη που ανεγέρθηκε ως εορταστικό μνημείο της καθιέρωσης της πόλης του Βυζαντίου ως πρωτεύουσας της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Από κει πήραμε και το τραμ για μερικές στάσεις πιο κάτω:
Είχαμε φροντίσει να αγοράσουμε κάρτα διαδρομών και να τη φορτώσουμε με χρήματα, κάτι που μας διευκόλυνε ιδιαίτερα καθώς ισχύει για όλα τα μεταφορικά μέσα.
Κατεβήκαμε στη στάση ‘’Mısır Çarşısı’’ όπου καταλάβαμε ότι και εκεί υπάρχει κλειστή αγορά των μπαχαρικών, γνωστή ως Αιγυπτιακό Παζάρι, με μπαχαρικά, καταστήματα τροφίμων και κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. Μπήκαμε να κάνουμε μια σύντομη βόλτα και εκεί:
Στη συνέχεια φτάσαμε στο σημείο της γέφυρας του Γαλατά, στο οποίο υπήρχε μια ατελείωτη μυρωδιά από ψητό ψάρι, καθώς το μέρος ήταν γεμάτο πλανόδιους και καντίνες:
Επικρατούσε και εκεί το αδιαχώρητο. Κατεβήκαμε τα σκαλιά με σκοπό να περάσουμε από κάτω και παράπλευρα τη γέφυρα, σε ένα σημείο που υπάρχουν πολλά καφέ και εστιατόρια, έτσι χωρίς να το πολυσυζητήσουμε σταματήσαμε για λίγο να πιούμε μια Efes και να φωτογραφήσουμε:
Εντυπωσιακές εικόνες την ώρα που πέφτει ο ήλιος:
Λίγο κάτω είχε και μια πλατφόρμα γι’ αυτό το λόγο, με θέα στο πύργο:
Ανεβήκαμε τα απότομα αλλά πολύ ωραία στενάκια της περιοχής του Γαλατά:
Και φτάσαμε στο πύργο, φωτισμένο πλέον και πολύ πιο όμορφο. Δεν άλλαζε βέβαια κάτι, η ουρά ήταν ουρά. Όλοι περίμεναν να ανεβούν:
Εκεί όμως που δεν είχε ουρά ήταν στην πολύ ωραία παμπ ‘’The Tower Pub’’ (The Tower Pub İstanbul – Bereketzade Mahallesi Galata Kulesi Sk. 4/1 PK : 34000 Beyoğlu – İstanbul Tel: +90 (212) 243 76 56) το οποίο πήρε το μάτι του Νίκου όπως φεύγαμε από το πύργο. Παραγγείλαμε μερικές τοπικές βαρελίσιες και συνεννοηθήκαμε στη παγκόσμια γλώσσα που λέγεται μουσική, καθώς όταν πήγα στο bar να πληρώσω, είπα του ‘’Stevie Ray Vaughn’’ που ακούγαμε εκείνη την ώρα και γέλασε συναινετικά. Όταν λίγο μετά άκουσα και το ‘’Little wing’’ του Hendrix παρήγγειλα άλλη μια γύρα σχεδόν αμέσως. Σε δύο πράγματα εξάλλου έχω τρομερή αδυναμία:
Το ένα είναι οι μπύρες.
Το άλλο είναι οι μπύρες με καλή μουσική.
Χρόνος δε περίσσευε όμως, έτσι ξαναμπήκαμε στη Galip dede και στην Istikal όπου γινόταν το αδιαχώρητο εκείνη την ώρα:
Σε ένα από τα πολλά ζαχαροπλαστεία που υπήρχαν στο δρόμο δαγκάσαμε κι από ένα γλυκάκι στο χέρι, κάτι που χρειαζόμασταν όλοι:
Φτάσαμε στο ξενοδοχείο, ήπιαμε μια μπύρα και ετοιμαστήκαμε για το βράδυ, με προορισμό και εκείνη τη νύχτα το Besiktas. Θέλαμε να καθίσουμε σε εστιατόριο για φάμε λίγο καλύτερα. Λίγο πριν τις δέκα πήραμε ταξάκι και κατεβήκαμε στη πολυσύχναστη συνοικία.
Ο ένας από τη παρέα που ήταν κι εορτάζων είχε καθίσει σε ένα παραπλήσιο ταβερνείο για φαγητό λίγους μήνες πριν που ΄χε έρθει, οπότε και μαζί αφού κάναμε μια σύντομη βόλτα στη γειτονιά στρωθήκαμε στο ίδιο, κάτι που εκ των υστέρων αποδείχτηκε μεγάλο λάθος!
Το κλίμα ήταν πολύ ωραίο και δε διαφέρει από τα ταβερνάκια / μεζεδοπωλεία που έχουμε στη χώρα μας. Παραγγείλαμε ένα μπουκάλι ‘’Yeni Raki’’ να δοκιμάσουμε (που δε μας άρεσε και πολύ καθώς ήταν πιο γλυκό και από ούζο) και ζητήσαμε από το σερβιτόρο το δείγμα με τα πιατάκια προκειμένου να παραγγείλουμε. Στη Τουρκία αν ζητήσεις μεζέ για ρακί, σου φέρνουν ένα δίσκο με δειγματολόγιο από όλα τα διαθέσιμα φαγώσιμα να διαλέξεις. Τα πιάτα που ήρθαν ήταν μικρά, τύπου μεζέ και μέτριας γεύσης. Πριν από αυτά ήρθαν σαν ορεκτικό τυρί φέτα και πεπόνι, χωρίς να τα ζητήσουμε. Δε ξέραμε… Γευστικά ήταν όλα στο μέτρο του ανεκτού, χωρίς τίποτα το ιδιαίτερο:
Φάγαμε και ήπιαμε τη ρακή κάνοντας το χαβαλέ μας, ωστόσο πικραθήκαμε με το λογαριασμό των 75 περίπου ευρώ που κληθήκαμε να πληρώσουμε. Άνευ λόγου και αιτίας πραγματικά, μιας και με τόσα λεφτά ειδικά στη Κωνσταντινούπολη που είναι φθηνή πόλη μπορούσαμε να κάνουμε κλάσεις ανώτερο τραπέζι. Έκανα φασαρία, ζήτησα αναλυτικό λογαριασμό, όμως όλα φαινόντουσαν σωστά, ήταν απλά πολύ ακριβά. Πληρώσαμε και φύγαμε χωρίς να χορτάσουμε, χωρίς όμως και να ξενερώσουμε. Συμβαίνουν αυτά στις εκδρομές και οφείλουμε να προσέχουμε καλύτερα.
Ήπιαμε μερικές μπύρες στο Kanguru pub και αναχωρήσαμε προς τα πίσω. Δυσκολευτήκαμε να βρούμε ταξί, καθώς ήταν όλα γεμάτα, αλλά και η κίνηση ήταν απερίγραπτη. Αρχίσαμε να το κόβουμε με τα πόδια, μιας και δεν ήταν τόσο μακριά, είχε όμως ανηφόρα. Ξεκινήσαμε από το πολύ όμορφο ‘’ Dolmabahçe Palace’’ και μόλις περάσαμε από το όμορφο γήπεδο της Fener κάναμε δεξιά και αρχίσαμε την ανάβαση. Λίγη ώρα μετά ήμασταν στο ξενοδοχείο μας, κατάκοποι αλλά ευχαριστημένοι με όσα κάναμε:
Εφόσον οι διαθέσιμες ώρες ήταν ελάχιστες λοιπόν δεν υπήρχε χρόνος για χάσιμο, ούτε για πολύ ύπνο.
Πρωί ξεχυθήκαμε στους δρόμους, αρχίζοντας και πάλι από τη πλατεία Taksim:
Σταματήσαμε να τσιμπήσουμε κάτι και να πιούμε καφέ. Σε ένα αντίστοιχο με τα δικά μας μπουγατσατζίδικα (και μη μου πει κανένας νότιος ότι λέγονται τυροπιτάδικα) παραγγείλαμε από μια μπουγάτσα (Ναι, μπουγάτσα) με το ελαφρύ και μαστιχωτό κασέρι τους, που μας άρεσε μπορώ να πω αρκετά, και αποφύγαμε το καφέ δοκιμάζοντας Τούρκικο τσάι που οφείλω να πω ότι είναι εξίσου δυνατό, βαρύ, αρωματικό και γευστικότατο, χαρακτηριστικό τοπικό ρόφημα σε όλη τη Πόλη. Τις μέρες που μείναμε ήπιαμε αρκετό απ’ αυτό και περιττό να σας πω ότι ο καφές δε μας έλειψε καθόλου:
Ηλιόλουστη η Taksim και πολύ καλός ο καιρός στα τέλη του Οκτώβρη:
Το τραμ για μια φορά ακόμα μας έδωσε υπέροχες λήψεις:
Πήραμε την Istikal, με σκοπό να τη περάσουμε ως το τέλος. Αν και ήταν πρωί ακόμα ο κόσμος σε ορισμένα σημεία ήταν ιδιαίτερα πυκνός. Η παρουσία της αστυνομίας έντονη, με άπαντες σε ετοιμότητα χωρίς να υπάρχει κάποιος λόγος:
Φτάσαμε στο τέλος , απ’ όπου ξεκινάει το πλακόστρωτο δρομάκι ‘’Galip dede’’ στο οποίο βρίσκονται όλα τα οργανοπωλεία τα οποία και θέλαμε να επισκεφτούμε:
Είχαμε καταλάβει από την αρχή ότι πολύ δύσκολα θα βρούμε κάτι αξιόλογο σε σχέση με αυτό που ψάχναμε, δυτικού τύπου όργανα δηλαδή και σε καλές τιμές, οπότε και δεν απογοητευτήκαμε με όσα είδαμε στην αναζήτηση μας. Το περιμέναμε.
Άπραγοι συνεχίσαμε το δρόμο μας ο οποίος άρχισε να γίνεται κατηφορικός. Λίγο μετά στα δεξιά μας συναντήσαμε το πύργο του Γαλατά ‘’Galata Kulesi’’ πολύ γνωστό μεσαιωνικό αξιοθέατο ύψους 67 μέτρων, στο οποίο μπορεί κανείς με 35 λίρες να ανέβει και να θαυμάσει τη θέα:
Ακόμα κι αν είχαμε σκοπό να το κάνουμε με την ουρά που υπήρχε ήδη στο σημείο δε θα το επιχειρούσαμε. Βγάλαμε μερικές φωτογραφίες και συνεχίσαμε:

Η γειτονιά εκεί μου άρεσε πολύ. Μικρά ανηφορικά στενάκια, σκαλιά, μαγαζιά για καφέ και τσάι, είδη λαϊκής τέχνης κ.α. Σταματήσαμε λίγο να χαζέψουμε και να φωτογραφήσουμε:
Η θάλασσα άρχισε να φαίνεται μπροστά μας και η αρχή της γέφυρας του γαλατά θα μας περνούσε στο άλλο κομμάτι της Ευρωπαϊκής πλευράς της Κωνσταντινούπολης, αυτό του ‘’Eminönü’’ :
Η θέα που ξετυλίγονταν μπροστά μας ήταν μοναδική. Απέναντι μας είχαμε ένα πολύ όμορφο κομμάτι της πόλης με κτίσματα που κουβαλούσαν ιστορία αιώνων, κάτι που έκανε την όλη κατάσταση ακόμα πιο ατμοσφαιρική στα μάτια μου, έστω κι αν ήταν απλά ιδέα μου. Δε ξέρω:
Απέναντι μας ξεχώριζαν επιβλητικά το ‘’Yeni Cami’’ αλλά και το μεγαλύτερο ‘’Rüstem Paşa Camii’’ που έδιναν ιδιαίτερο χρώμα στο λόφο του Eminönü. Περάσαμε τη γέφυρα χαζεύοντας και φωτογραφίζοντας, βλέποντας τους Τούρκους να ψαρεύουν κατά συρροή στα νερά του Βοσπόρου:
Τοπ Καπί & Εμινονού:
Έχοντας περάσει απέναντι:
Από την άλλη πλευρά πλέον, σε μια εξίσου ωραία εικόνα η περιοχή του Γαλατά:
Περάσαμε το δρόμο και τα τείχη:
Και παραπλεύρως της μεγάλης κλειστής αγοράς σε ένα πολύ όμορφο στενό, κάναμε στάση για να πιούμε ένα τσάι σε ένα μαγαζί που έφτιαχνε και καφέ με το παραδοσιακό τρόπο:
Ο κόσμος που πηγαινοέρχονταν και τα πλακόστρωτα στενά :
Συνεχίσαμε το περπάτημα μέσω της όμορφης διαδρομής:
Κάπου εκεί μας έπιασε στο πρόλογο ένας ευγενέστατος κατά τα άλλα πωλητής με αντίκες όπως αποδείχτηκε, ο οποίος κυνηγούσε πελατεία για το μαγαζί του και γνώριζε καλά Αγγλικά. Μας συνόδευσε μέχρι τη πλατεία ‘’ Sultanahmet Meydanı’’:
Εκεί πλέον καταλάβαμε πολύ καλά που βρισκόμαστε. Στ’ αριστερά μας είχαμε το πολυαναφερόμενο από τα μαθητικά μας χρόνια, το Ναό που τόσα και τόσα έχουμε διαβάσει και ακούσει, το εκπληκτικής ομορφιάς 1500 ετών περίπου κτίσμα, την Αγιά Σοφιά ή ‘’Ayasofya Müzesi’’ όπως λέγεται στα Τούρκικα:
Δεν έχει σημασία νομίζω αν είσαι της θρησκείας ή όχι, αν είσαι λάτρης της Βυζαντινής περιόδου ή το αντίθετο, αν πιστεύεις ότι κάποια στιγμή αποτελούσε κομμάτι του Ελληνικού πολιτισμού ή όχι, για να παραδεχτείς το μεγαλείο του συγκεκριμένου μνημείου. Θα αποφύγω τις ερμηνείες, τις θεωρίες κτλ, δεν έχουν χρησιμότητα άλλωστε στην ιστορία μου, και θα σταθώ μόνο σ’ αυτό που βλέπαμε:
Περιττό να πω ότι τη συγκεκριμένη μέρα (26 Οκτωβρίου) και ώρα, στο σημείο ακούγαμε πιο πολλά Ελληνικά απ’ ότι στην Αριστοτέλους.
Προσπαθήσαμε να φτάσουμε στην ατελείωτη ουρά και να κοιτάξουμε για εισιτήρια. Απογοητευτήκαμε καθώς είδαμε πάρα πολύ κόσμο σε αναμονή και απ’ ότι ρωτήσαμε ήθελε χρόνο, τον οποίο δε διαθέταμε. Υπήρχε η εναλλακτική του να πληρώσεις παραπάνω και να μπεις σε προτεραιότητα, κάτι που δε κάναμε. Να λοιπόν μία – η σημαντικότερη ίσως – εκκρεμότητα για την επόμενη επίσκεψη μου στη Πόλη:
Βγάλαμε μερικές φωτογραφίες και προχωρήσαμε προς το σιντριβάνι στο απέναντι αξιοθέατο της πλατείας, το Μπλε τζαμί ή ‘’Sultan Ahmet Camii’’, το ωραιότερο και μεγαλύτερο τζαμί στην Κωνσταντινούπολη, ξακουστό και για την αρμονία του, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνεσκο, το οποίο θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της Ισλαμικής αρχιτεκτονικής παγκοσμίως:
Θελήσαμε να το επισκεφτούμε, ωστόσο εκεί είχαμε το δεύτερο «δοκάρι» σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς ήταν κλειστό. Αρκεστήκαμε σε μερικές φωτογραφίες στην αυλή:
Κάποιες, πολύ πετυχημένες φωτογραφίες:
Επιστρέψαμε προς τα πίσω, βλέποντας τον κόσμο να πυκνώνει στην Αγιά Σοφιά. Ζητήσαμε στα από μια κοπέλα στα Αγγλικά να μας βγάλει φωτογραφία και τους τρεις, και μας απάντησε φυσικά στα Ελληνικά!
Αποφασίσαμε να πάμε στο άλλο μνημείο της περιοχής για να μπούμε επιτέλους σε ένα, τη Βασιλική Κινστέρνα γνωστή πλέον σαν ‘’Yerebatan Sarnıcı’’, τη μεγαλύτερη υπόγεια δεξαμενή νερού που κατασκευάστηκε στην Κωνσταντινούπολη για την ύδρευση της πόλης κατά τους Βυζαντινούς χρόνους, η οποία αποτελεί σημαντικό αξιοθέατο. Παραδόξως δεν είδαμε πολύ κόσμο στην αναμονή κάτι που μας παραξένεψε, έτσι ρωτώντας διαπιστώσαμε ότι τη συγκεκριμένη ημέρα για λόγους εργασιών δεν ήταν διαθέσιμο όλο το τουρ, καθώς δεν υπήρχε νερό… Τι να πεις, δε μας ήθελε καθόλου η τύχη, ή μάλλον είναι γραφτό μας να ξαναπάμε σύντομα:
Βρίζοντας τη τύχη μας και έχοντας μπουχτίσει από τα πολλά τσάγια, κάναμε μια πολύ σύντομη στάση για μια efes σε έναν ωραίο πεζόδρομο λίγο πιο κάτω, και πήραμε το δρόμο της επιστροφής, με σκοπό να μπούμε στη κλειστή αγορά:
Περάσαμε κάποιους εξίσου ωραίους δρόμους:
Και λίγο πιο κάτω φτάσαμε στην είσοδο της πασίγνωστης κλειστής αγοράς ‘’Kapalı Çarşı’’, μια από τις μεγαλύτερες και παλιότερες κλειστές αγορές στον κόσμο που ξεκίνησε να κατασκευάζεται λίγο πριν την άλωση της Πόλης. Ένα περίπλοκο συγκρότημα που καλύπτει 60 δρόμους και στεγάζει περισσότερα από 3000 καταστήματα:
Ομολογώ πως ήταν από τα αξιοθέατα που ήθελα πάρα πολύ να δω, καθώς είμαι λάτρης του συγκεκριμένου τύπου αγορών. Οι πρώτες εικόνες ήταν εντυπωσιακές, με τον άπειρο κόσμο να κατακλύζει την αγορά:
Ακόμα ένα σημείο που άκουγες παντού Ελληνικά φυσικά. Αποφασίσαμε να κινούμαστε μαζί, ασχέτως του ποιος ψωνίζει, καθώς ήταν πολύ εύκολο να χαθούμε. Ευτυχώς δίνω σημάδι λόγω ύψους:
Ξεκινήσαμε τα ψώνια και βεβαίως τα παζάρια, κάτι που επίσης αποτελεί γνώρισμα μου, καθώς όλοι μου οι φίλοι βάζουν εμένα μπροστά για τέτοιες περιπτώσεις. Στο Kapalı Çarşı μπορεί κανείς να βρει ότι τραβάει η ψυχή του, από φαγώσιμα και μη, ρούχα, τσάντες, κτλ κτλ. Αγοράσαμε δώρα, σετ ποτήρια του τσαγιού, λουκούμια, τσάγια, καρυκεύματα και μπαχάρια (αφού πρώτα δοκιμάσαμε), μοσχοσάπουνα, χαλάκια, δοκιμάσαμε ρούχα, δοκιμάσαμε όργανα, γενικότερα ευχαριστηθήκαμε τη βόλτα μας στο έπακρο. Ο κόσμος ήταν πάρα πολύς όμως, γεγονός που μας κούρασε, έτσι δε φάγαμε τελικά πάρα πολλή ώρα εντός αγοράς:
Είμαι πεπεισμένος πλέον ότι δυστυχώς η αγορά του Kapalı Çarşı είναι υπερεκτιμημένη σε αρκετά πράγματα. Ίδια προϊόντα εκτός των βρήκαμε σε αρχική τιμή πολύ φθηνότερα, οπότε νομίζω ότι εν μέρει πρόκειται για τουριστική παγίδα. Δεν είμαι απόλυτος, αλλά πρέπει να το αναφέρω.
Το μεσημέρι είχε προχωρήσει, και μας είχε κόψει για τα καλά, οπότε όταν λίγα μέτρα μετά βρέθηκε μπροστά μας ένα ψητοπωλείο δε το σκεφτήκαμε. Παραγγείλαμε αρνίσιο και μοσχαρίσιο κεμπαπ, με καυτερό και λαχανικά σε λεπτή πίτα, μαζί με το παραδοσιακό ξινόγαλα ‘’Ayran’’ που πίνουν όλοι οι Τούρκοι και αποτελεί πιστέψτε με εξαιρετικό συνδυασμό. Ήμουν πολύ χαρούμενος καθώς ήθελα καιρό να τα δοκιμάσω όλα αυτά:
Ψώνισα εξαιρετικό φρεσκοκομμένο καφέ, με 12 λίρες/ 100 γραμμάρια από ένα παρακείμενο μαγαζί, όταν στην αγορά μου ζητούσαν 3πλάσια έως 5πλάσια, και συνεχίσαμε τη βόλτα μας:
φτάνοντας στη στήλη του Κωνσταντίνου Α’ ‘’Çemberlitaş Sütunu’’, μια Ρωμαϊκή μνημειακή στήλη που ανεγέρθηκε ως εορταστικό μνημείο της καθιέρωσης της πόλης του Βυζαντίου ως πρωτεύουσας της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Από κει πήραμε και το τραμ για μερικές στάσεις πιο κάτω:
Είχαμε φροντίσει να αγοράσουμε κάρτα διαδρομών και να τη φορτώσουμε με χρήματα, κάτι που μας διευκόλυνε ιδιαίτερα καθώς ισχύει για όλα τα μεταφορικά μέσα.
Κατεβήκαμε στη στάση ‘’Mısır Çarşısı’’ όπου καταλάβαμε ότι και εκεί υπάρχει κλειστή αγορά των μπαχαρικών, γνωστή ως Αιγυπτιακό Παζάρι, με μπαχαρικά, καταστήματα τροφίμων και κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. Μπήκαμε να κάνουμε μια σύντομη βόλτα και εκεί:
Στη συνέχεια φτάσαμε στο σημείο της γέφυρας του Γαλατά, στο οποίο υπήρχε μια ατελείωτη μυρωδιά από ψητό ψάρι, καθώς το μέρος ήταν γεμάτο πλανόδιους και καντίνες:
Επικρατούσε και εκεί το αδιαχώρητο. Κατεβήκαμε τα σκαλιά με σκοπό να περάσουμε από κάτω και παράπλευρα τη γέφυρα, σε ένα σημείο που υπάρχουν πολλά καφέ και εστιατόρια, έτσι χωρίς να το πολυσυζητήσουμε σταματήσαμε για λίγο να πιούμε μια Efes και να φωτογραφήσουμε:
Εντυπωσιακές εικόνες την ώρα που πέφτει ο ήλιος:
Λίγο κάτω είχε και μια πλατφόρμα γι’ αυτό το λόγο, με θέα στο πύργο:
Ανεβήκαμε τα απότομα αλλά πολύ ωραία στενάκια της περιοχής του Γαλατά:
Και φτάσαμε στο πύργο, φωτισμένο πλέον και πολύ πιο όμορφο. Δεν άλλαζε βέβαια κάτι, η ουρά ήταν ουρά. Όλοι περίμεναν να ανεβούν:
Εκεί όμως που δεν είχε ουρά ήταν στην πολύ ωραία παμπ ‘’The Tower Pub’’ (The Tower Pub İstanbul – Bereketzade Mahallesi Galata Kulesi Sk. 4/1 PK : 34000 Beyoğlu – İstanbul Tel: +90 (212) 243 76 56) το οποίο πήρε το μάτι του Νίκου όπως φεύγαμε από το πύργο. Παραγγείλαμε μερικές τοπικές βαρελίσιες και συνεννοηθήκαμε στη παγκόσμια γλώσσα που λέγεται μουσική, καθώς όταν πήγα στο bar να πληρώσω, είπα του ‘’Stevie Ray Vaughn’’ που ακούγαμε εκείνη την ώρα και γέλασε συναινετικά. Όταν λίγο μετά άκουσα και το ‘’Little wing’’ του Hendrix παρήγγειλα άλλη μια γύρα σχεδόν αμέσως. Σε δύο πράγματα εξάλλου έχω τρομερή αδυναμία:
Το ένα είναι οι μπύρες.
Το άλλο είναι οι μπύρες με καλή μουσική.
Χρόνος δε περίσσευε όμως, έτσι ξαναμπήκαμε στη Galip dede και στην Istikal όπου γινόταν το αδιαχώρητο εκείνη την ώρα:
Σε ένα από τα πολλά ζαχαροπλαστεία που υπήρχαν στο δρόμο δαγκάσαμε κι από ένα γλυκάκι στο χέρι, κάτι που χρειαζόμασταν όλοι:
Φτάσαμε στο ξενοδοχείο, ήπιαμε μια μπύρα και ετοιμαστήκαμε για το βράδυ, με προορισμό και εκείνη τη νύχτα το Besiktas. Θέλαμε να καθίσουμε σε εστιατόριο για φάμε λίγο καλύτερα. Λίγο πριν τις δέκα πήραμε ταξάκι και κατεβήκαμε στη πολυσύχναστη συνοικία.
Ο ένας από τη παρέα που ήταν κι εορτάζων είχε καθίσει σε ένα παραπλήσιο ταβερνείο για φαγητό λίγους μήνες πριν που ΄χε έρθει, οπότε και μαζί αφού κάναμε μια σύντομη βόλτα στη γειτονιά στρωθήκαμε στο ίδιο, κάτι που εκ των υστέρων αποδείχτηκε μεγάλο λάθος!
Το κλίμα ήταν πολύ ωραίο και δε διαφέρει από τα ταβερνάκια / μεζεδοπωλεία που έχουμε στη χώρα μας. Παραγγείλαμε ένα μπουκάλι ‘’Yeni Raki’’ να δοκιμάσουμε (που δε μας άρεσε και πολύ καθώς ήταν πιο γλυκό και από ούζο) και ζητήσαμε από το σερβιτόρο το δείγμα με τα πιατάκια προκειμένου να παραγγείλουμε. Στη Τουρκία αν ζητήσεις μεζέ για ρακί, σου φέρνουν ένα δίσκο με δειγματολόγιο από όλα τα διαθέσιμα φαγώσιμα να διαλέξεις. Τα πιάτα που ήρθαν ήταν μικρά, τύπου μεζέ και μέτριας γεύσης. Πριν από αυτά ήρθαν σαν ορεκτικό τυρί φέτα και πεπόνι, χωρίς να τα ζητήσουμε. Δε ξέραμε… Γευστικά ήταν όλα στο μέτρο του ανεκτού, χωρίς τίποτα το ιδιαίτερο:

Φάγαμε και ήπιαμε τη ρακή κάνοντας το χαβαλέ μας, ωστόσο πικραθήκαμε με το λογαριασμό των 75 περίπου ευρώ που κληθήκαμε να πληρώσουμε. Άνευ λόγου και αιτίας πραγματικά, μιας και με τόσα λεφτά ειδικά στη Κωνσταντινούπολη που είναι φθηνή πόλη μπορούσαμε να κάνουμε κλάσεις ανώτερο τραπέζι. Έκανα φασαρία, ζήτησα αναλυτικό λογαριασμό, όμως όλα φαινόντουσαν σωστά, ήταν απλά πολύ ακριβά. Πληρώσαμε και φύγαμε χωρίς να χορτάσουμε, χωρίς όμως και να ξενερώσουμε. Συμβαίνουν αυτά στις εκδρομές και οφείλουμε να προσέχουμε καλύτερα.
Ήπιαμε μερικές μπύρες στο Kanguru pub και αναχωρήσαμε προς τα πίσω. Δυσκολευτήκαμε να βρούμε ταξί, καθώς ήταν όλα γεμάτα, αλλά και η κίνηση ήταν απερίγραπτη. Αρχίσαμε να το κόβουμε με τα πόδια, μιας και δεν ήταν τόσο μακριά, είχε όμως ανηφόρα. Ξεκινήσαμε από το πολύ όμορφο ‘’ Dolmabahçe Palace’’ και μόλις περάσαμε από το όμορφο γήπεδο της Fener κάναμε δεξιά και αρχίσαμε την ανάβαση. Λίγη ώρα μετά ήμασταν στο ξενοδοχείο μας, κατάκοποι αλλά ευχαριστημένοι με όσα κάναμε:

Last edited: