Nikos1986
Member
- Μηνύματα
- 1.162
- Likes
- 5.166
- Επόμενο Ταξίδι
- Ρεϊνιόν
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αυστραλία - Καλιφόρνια
4. Αθήνα - Λισσαβόνα - Μαδέρα
Όταν κατασταλάξαμε στη Μαδέρα και στο Σάο Μιγκέλ, είχαμε πει να μείνουμε από 5-7 μέρες στο κάθε νησί. Η Λισσαβόνα μπήκε στο πρόγραμμα την ημέρα που θα κλείναμε τα αεροπορικά. Η υπάλληλος του γραφείου τύχαινε να έχει καταγωγή από την πρωτεύουσα της Πορτογαλίας και καθώς έτσι κι αλλιώς θα κάναμε στάση εκεί, μας έπεισε να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να δούμε την πόλη. Εμείς μείναμε εκεί 2, ουσιαστικά πλήρεις, μέρες και είδαμε τα πολύ βασικά, χωρίς επισκέψεις σε μουσεία ή ζωολογικούς κήπους (που συνήθως είναι από τις πρώτες μας προτεραιότητες
).
Πιστεύω πως τα μέρη που επισκεφθήκαμε, δηλαδή η συνοικία της Baixa, το Belem και το Castelo de Sao Jorge είναι κάποια από τα μέρη που επιλέγει κάποιος για να δει, αν δεν μπορεί να διαθέσει πολύ χρόνο στην πρωτεύουσα της χώρας.
Το Ταξίδι Αθήνα - Λισσαβόνα
Για τη Λισσαβόνα θα αναχωρούσαμε νωρίς το πρωί, στις 06:00, με την απευθείας πτήση της TAP. Από την στιγμή που φτάσαμε στην πύλη του αεροδρομίου, φάνηκε πως η Πορτογαλία παρέμενε σχετικά χαμηλά στη λίστα προτίμησης των Ελλήνων ταξιδιωτών. Σχεδόν όλοι οι επιβάτες ήταν ξένοι και κατά τη διάρκεια των διακοπών Ελληνικά ακούσαμε μόνο δύο φορές.
Το ταξίδι αυτό ήταν το μεγαλύτερο που είχαμε κάνει έως τότε. Στην αρχή της πτήσης λαγοκοιμόμασταν, αλλά από τη Μαδρίτη και μετά αρχίσαμε να ανυπομονούμε για την προσγείωση στην Πορτογαλία. Πριν προσγειωθεί, το αεροπλάνο πέρασε πάνω από την γέφυρα Ponte 25 de Abril, που ενώνει τις δύο όχθες του Τάγου, κοντά στις εκβολές του. Ακόμα, πετάξαμε πάνω από ένα μεγάλο πάρκο, με τα σπίτια στο βάθος να φαίνονται πιο ψηλά από το ύψος στο οποίο πετούσαμε!
Η γέφυρα Ponte 25 de Abril
Στη Λισσαβόνα φτάσαμε στην ώρα μας, στις 08:15. Καθώς ήταν ακόμα νωρίς και μας έλειπε ύπνος, είπαμε να πάμε στο ξενοδοχείο, να κοιμηθούμε λίγες ώρες και μετά, φρέσκοι, να ξεκινήσουμε την εξερεύνηση της πόλης!
Ημέρα 1: Baixa
Αφότου ξυπνήσαμε το μεσημεράκι και πήγαμε για φαγητό, πλέον είχαμε ελεύθερο το απόγευμα για να εξερευνήσουμε την περιοχή γύρω από το ξενοδοχείο μας, την Baixa. Η Baixa (κάτω πόλη) αποτελεί το εμπορικό κέντρο της Λισσαβόνας. Εκτείνεται από την Praca do Marques de Pombal, μια από τις κεντρικές πλατείες της πόλης, μέχρι την Praca do Comercio, δίπλα από τον Τάγο.
Ξεκινήσαμε τη βόλτα μας από το μεγαλύτερο πάρκο της κεντρικής Λισσαβόνας, το Parque Eduardo VII. Πρόκειται για ένα μακρόστενο κατηφορικό πάρκο, με φαρδιούς πεζόδρομους αριστερά και δεξιά, όπου μπορείς να κάνεις τη βόλτα σου ή απλά να θαυμάσεις τη θέα της πόλης που φτάνει μέχρι τον Τάγο. Οι θάμνοι στο κέντρο ήταν κλαδεμένοι, σχηματίζοντας ένα μωσαϊκό σχέδιο, ενώ στη μία άκρη του υπήρχε και μια λιμνούλα με ψάρια.
Το πάρκο Eduardo VII
Στο νότιο άκρο του Parque Eduardo VII, βρίσκεται η Praca do Marques de Pombal. Στο κέντρο της βρίσκεται το μνημείο προς τιμήν του Pombal, πρωθυπουργού της Πορτογαλίας κατά την εποχή του διαφωτισμού (1750-1777).
Το μνημείο του Pombal, πρωθυπουργού της Πορτογαλίας (1750-1777), νότια του Parque Eduardo VII
Στη συνέχεια, μέσω της Avenida da Liberdade ξεκινήσαμε να κατεβαίνουμε προς το κέντρο της Baixa. Στον χώρο που καταλαμβάνει σήμερα ο δρόμος, είχε σχεδιαστεί ένα πάρκο από τον Πομπάλ, στο οποίο αρχικά είχαν πρόσβαση μόνο όσοι άνηκαν στην αριστοκρατική τάξη. Πλέον, αν και υπάρχουν δεντροφυτεμένα φαρδιά πεζοδρόμια, από το πάρκο διέρχονται αυτοκίνητα και η βόλτα δεν είναι τόσο ευχάριστη όσο θα ήταν κάποτε.
Η ομορφότερη περιοχή της πρωτεύουσας (τουλάχιστον από τα μέρη που γυρίσαμε), ξεκινά στο τέλος της Avenida da Liberdade. Στα στενά γύρω από τις Praca dos Restauradores, Rossio (Praca dom Pedro IV) και Praca da Figueira βρίσκονται πολλά εστιατόρια, καφετέριες και καταστήματα με αναμνηστικά. Η περιοχή ήταν το κέντρο της Λισσαβόνας για αιώνες και σήμερα σφύζει από ζωή.
Η πλατεία Rossio, με το κυματιστό ψηφιδωτό (στην κάτω φωτογραφία, στο βάθος, φαίνεται η Igreza do Carmo)
Μέσα από τα στενά, αρχίσαμε να ανεβαίνουμε προς τη μισο-γκρεμισμένη, πλέον, Igreza do Carmo. Η γοτθική εκκλησία του 14ου αιώνα, που κάποτε ήταν η μεγαλύτερη εκκλησία της Λισσαβόνας, καταστράφηκε από τον μεγάλο σεισμό του 1775. Στον χώρο της εκκλησίας λειτουργεί αρχαιολογικό μουσείο, το οποίο την ώρα που πήγαμε είχε κλείσει. Αν κανείς θέλει να αποφύγει την ανηφορική διαδρομή, υπάρχει ένας ανελκυστήρας, ο Elevador de Santa Justa, ο οποίος συνδέει την Baixa με το (υψηλότερο γεωγραφικά) προάστιο Bairro Alto.
Η πόλη από την Igreza do Carmo, κοιτάζοντας προς το Castelo de Sao Jorge (βορειοανατολικά)
Πλέον, έχοντας βραδιάσει, κατευθυνθήκαμε προς τον Τάγο, στην Praca do Comercio, περνώντας κάτω από την Arco da Rua Augusta. Στην πλατεία αυτή, από το 1511 έως την επανάσταση του 1910, βρίσκονταν τα βασιλικά ανάκτορα. Πλέον, στα κτήρια γύρω από την πλατεία στεγάζονται κυβερνητικές υπηρεσίες και εστιατόρια. Στο κέντρο της πλατείας, βρίσκεται το άγαλμα του Ιωσήφ Α’, βασιλιά της Πορτογαλίας την περίοδο του Πομπάλ.
Η Praca do Comercio, με το άγαλμα του Ιωσήφ Α', βασιλιά της Πορτογαλίας
Η γέφυρα 25 de Abril, με το άγαλμα του Ιησού (Cristo Rei) στη νότια όχθη (αριστερά)
Όταν φτάσαμε στην πλατεία ήμασταν τυχεροί, καθώς είχε βραδιάσει και η κίνηση των αυτοκινήτων είχε μειωθεί αισθητά. Έτσι, καθίσαμε για να ξεκουραστούμε στα σκαλιά απέναντι από την πλατεία, στην βόρεια όχθη του Τάγου. Προς τα δυτικά έβλεπες τη γέφυρα Ponte 25 de Abril, ενώ στην απέναντι όχθη διακρινόταν το Cristo Rei. Το άγαλμα του Ιησού, παρόμοιο με το γνωστό άγαλμα στο Ρίο ντε Τζανέιρο, έχει ύψος 28 μέτρα και είναι τοποθετημένο σε ένα βάθρο ύψους 82 μέτρων, στη νότια όχθη του Τάγου.
Πλέον η ώρα είχε περάσει. Έτσι, επιστρέψαμε στη Rossio για βραδινό. Μετά το φαγητό, κουρασμένοι, γυρίσαμε στο ξενοδοχείο. Σήμερα είχαμε γυρίσει το εμπορικό κέντρο της Λισσαβόνας. Την επόμενη μέρα θα βλέπαμε το κάστρο της πόλης (Castelo de Sao Jorge), το στάδιο που σηκώσαμε το Ευρωπαϊκό το 2004 (Da Luz) και το παραλιακό προάστιο Belem, από το οποίο πριν από 6 αιώνες ξεκινούσαν οι μεγάλοι πρωτοπόροι τα ταξίδια των ανακαλύψεων.
Ημέρα 2: Alfama & Belem
Την δεύτερη ημέρα που θα είχαμε στη Λισσαβόνα, θα επισκεπτόμασταν αρχικά το κάστρο που δεσπόζει στο προάστιο της Alfama. Νωρίς το απόγευμα θα πηγαίναμε στην έδρα της Μενφίκα, στο στάδιο Da Luz. Τέλος, το βραδάκι θα επισκεπτόμασταν το προάστιο Belem, με το γνωστό πύργο.
Το προάστιο της Alfama, μέχρι και το μεσαίωνα, ήταν από τις πιο "καλές" περιοχές της Λισσαβόνας. Από την εποχή της κυριαρχίας των Μαυριτανών, τον 11ο αιώνα, στην περιοχή κατοικούσε η κοινωνική ελίτ. Από το 1147, όταν ο πρώτος βασιλιάς της Πορτογαλίας, ο Αλφόνσος Ερρίκος, ανακατέλαβε τη Λισσαβόνα, το Castelo de Sao Jorge έγινε η έδρα των ανακτόρων. Οι βασιλιάδες συνέχιζαν να κατοικούν εκεί, μέχρι το 1511, όταν ο βασιλιάς Εμμανουήλ Α’ μετέφερε τα ανάκτορα στην Praca do Comercio, που είχαμε επισκεφθεί το προηγούμενο βράδυ. Το ίδιο το κάστρο συνέχισε να εξυπηρετεί τις ανάγκες του στρατού, από το 1580 (οπότε η Πορτογαλία καταλήφθηκε από τους Ισπανούς) έως και τις αρχές του 20ου αιώνα.
Έτσι λοιπόν, σχετικά νωρίς για να αποφύγουμε τον ήλιο και τη ζέστη, ξεκινήσαμε για το Castelo de Sao Jorge. Η ανηφορική διαδρομή από τη Rossio με τα πόδια είναι κουραστική. Όμως, μεγάλα τμήματα του κάστρου είναι δεντροφυτεμένα, και η θέα στην πόλη είναι εντυπωσιακή. Μέσα στο κάστρο λειτουργεί και εστιατόριο, οπότε μετά τη βόλτα καθίσαμε εκεί για φαγητό.
Φωτογραφίες από το εσωτερικό του κάστρου Sao Jorge
Θέα της Λισσαβόνας από το Castelo de Sao Jorge
Ένα από τα παγόνια που έκαναν βόλτες στο κάστρο
Λίγο μετά τις 4, ξεκινήσαμε για το στάδιο Da Luz (Το Φως), έδρα της ποδοσφαιρικής ομάδας Benfica. Το στάδιο αυτό, όπως και το Jose Alvalade της Sporting, βρίσκονται κοντά στο Πανεπιστήμιο της Λισσαβόνας, νοτιοδυτικά του αεροδρομίου. Την ημέρα που πήγαμε δε γινόταν κάποιος αγώνας. Έτσι κάναμε τη βόλτα μας γύρω από το γήπεδο και ψωνίσαμε στις μπουτίκ. Ήταν ωραία πρωτοβουλία από πλευράς της ομάδας να μνημονεύει πολλούς από τους παίκτες που έχουν αγωνιστεί σε αυτή, σε μια μεγάλη μεταλλική πλάκα, έξω από το γήπεδο. Επίσης, έξω από το γήπεδο, υπάρχει άγαλμα του Πορτογάλου Eusebio, που αγωνίστηκε για 15 χρόνια στη Benfica.
Στάδιο Da Luz
Μακέτα του Da Luz
Άγαλμα του Πορτογάλου άσσου, Eusebio, έξω από το στάδιο
Πλάκα με ονόματα μερικών ποδοσφαιριστών, που έχουν αγωνιστεί στην ομάδα της Benfica
Για το τέλος της ημέρας, είχαμε αφήσει το παραλιακό προάστιο Belem, που βρίσκεται και αυτό στη βόρεια όχθη του Τάγου, πέρα από τη γέφυρα 25 de Abril. Το προάστιο αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την Εποχή των Εξερευνήσεων, καθώς από τον πύργο του Μπελέμ (Torre de Belem) ξεκινούσαν οι θαλασσοπόροι τα ταξίδια τους. Στο προάστιο υπάρχουν, πέρα από τον Πύργο του Μπελέμ, και διάφορα άλλα αξιοθέατα, όπως το Ναυτικό και το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Πλανητάριο, οι Τροπικοί Βοτανικοί Κήποι κλπ. Καθώς εμείς φτάσαμε σούρουπο και τα περισσότερα αξιοθέατα είχαν κλείσει, θαυμάσαμε το προάστιο περπατώντας δίπλα από την παραλιακή Avenida Brasilia. Ένα καλό που επισκεφθήκαμε το Belem αργά, ήταν η πολύ λίγη κίνηση στον δρόμο, κάτι που πιστεύω θα ήταν ενοχλητικό τις μεσημεριανές ώρες.
Ξεκινήσαμε τη βόλτα μας πηγαίνοντας προς το Mosteiro dos Jeronimos. Η ανέγερση του Μοναστηρίου των Ιερωνυμιτών ξεκίνησε το 1501, επί βασιλείας του Εμμανουήλ Α', ύστερα από την "ανακάλυψη" της θαλάσσιας οδού με την Ινδία από τον Βάσκο ντε Γκάμα. Η δυτική πτέρυγα (αριστερά στη φωτογραφία) χτίστηκε το 1850. Στο αρχικό κτήριο, που στεγάζεται η εκκλησία Santa Maria de Belem, βρίσκονται μεταξύ άλλων οι τάφοι του Βάσκο ντε Γκάμα και του Εμμανουήλ Α', ενώ στη νέα (δυτική) πτέρυγα στεγάζονται το Ναυτικό και το Αρχαιολογικό Μουσείο.
Το Μοναστήρι των Ιερωνυμιτών, με την αρχική πτέρυγα στα δεξιά και την καινούρια στα αριστερά
Απέναντι από το Mosteiro dos Jeronimos, βρίσκεται η Praca do Imperio, μια όμορφη πλατεία με ένα σιντριβάνι στο κέντρο.
Η Praca do Imperio, με το Μνημείο των Ανακαλύψεων στο βάθος
Από την Praca do Imperio, αν διασχίσει κανείς τις παράλληλες Avenida da India και Avenida Brasilia, βγαίνει στο εντυπωσιακό Padrao dos Descobrimentos (Μνημείο των Ανακαλύψεων). Στη μικρή πλατεία, μπροστά από το μνημείο, υπάρχει ως ψηφιδωτό μια τεράστια πυξίδα, με ένα χάρτη της υδρογείου στο εσωτερικό. Πάνω στο χάρτη, υπάρχουν σημειωμένες πολλές περιοχές που εξερευνήθηκαν από τους Πορτογάλους θαλασσοπόρους. Το ίδιο το μνημείο, έχει σχήμα καραβέλας, με αγάλματα διαφόρων Πορτογάλων που συμμετείχαν άμεσα ή έμμεσα στις εξερευνήσεις, όπως ο Ερρίκος ο Θαλασσοπόρος, ο Βάσκο ντε Γκάμα, ο Μαγγελάνος και ο Καμπράλ.
Το Μνημείο των Ανακαλύψεων
Τελευταία στάση μας στο Μπελέμ, θα ήταν στον πύργο απ'όπου ξεκινούσαν τις αποστολές τους οι θαλασσοπόροι, στον Torre de Belem. Η κατασκευή του Πύργου του Μπελέμ ολοκληρώθηκε το 1521, την εποχή του Εμμανουήλ Α'. Ο πύργος είχε γίνει εθνικό σύμβολο, και μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα βρισκόταν σε απόσταση από τις όχθες του Τάγου. Μετά τις επιχωματώσεις που πραγματοποιήθηκαν, ο πύργος έχει "έρθει" πλέον κοντά στην ακτή και η πρόσβαση είναι δυνατή μέσω μιας μικρής γέφυρας.
Ο Πύργος του Μπελέμ
Πλέον είχε πάει σχεδόν 10, και καθώς σχεδόν όλα τα εστιατόρια είχαν κλείσει, επιστρέψαμε στη Rossio για φαγητό. Και η δεύτερη μέρα μας στη Λισσαβόνα είχε τελειώσει. Έτσι, μετά από μια σύντομη βόλτα, γυρίσαμε στο ξενοδοχείο για να πέσουμε για ύπνο. Αύριο το πρωί θα πηγαίναμε στο αεροδρόμιο για να πετάξουμε για τη Μαδέρα!
Ημέρα 3: Λισσαβόνα - Μαδέρα [αρχή]
Σήμερα δε θα προλαβαίναμε να βλέπαμε κάτι άλλο από τη Λισσαβόνα. Το αεροπλάνο θα έφευγε στις 9:10 το πρωί, οπότε θα έπρεπε λίγο βιαστικά να ετοιμαστούμε για να πάρουμε το λεωφορείο του αεροδρομίου που περνούσε μπροστά από το ξενοδοχείο μας. Καθώς τα πράγματα τα είχαμε ετοιμάσει από το προηγούμενο βράδυ, κατεβαίνουμε στη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου για το check-out. Υπολογίζαμε να πάρουμε το πρώτο ή άντε το δεύτερο δρομολόγιο του λεωφορείου για το αεροδρόμιο, που αν θυμάμαι καλά θα περνούσε κατά τις 7. Αλλά όπως λέει και ο λαός, λογαριάζαμε χωρίς τον ξενοδόχο... Κυριολεκτικά.
Όταν κατεβήκαμε είχε τύχει να έχει χαλάσει ο υπολογιστής. Εν τέλει, μέχρι να βγει άκρη, είχε ήδη περάσει το πρώτο λεωφορείο και βγαίνοντας έξω βλέπουμε και το δεύτερο να αναχωρεί από τη στάση μας.
Καθόμαστε λοιπόν και περιμένουμε για να πάρουμε το τρίτο δρομολόγιο. Κάποια στιγμή ξαναπερνάει το λεωφορείο, και με σχετικά άδειο δρόμο φτάνουμε γρήγορα στο αεροδρόμιο. Καθώς τότε δεν ξέραμε τα περί terminal, κατεβήκαμε εκεί που είχαμε φτάσει όταν ερχόμασταν (επίσης με την TAP) από την Αθήνα, λέγοντας ότι εδώ θα είναι και για τη Μαδέρα.
Μπαίνουμε μέσα, ψάχνουμε στους πίνακες και βλέπουμε κάποια καταχώρηση για Μαδέρα, με τον αριθμό της πτήσης μας, χωρίς όμως κάποια ένδειξη για το γκισέ.
Ρωτάμε μια υπάλληλο στο αεροδρόμιο και μας λέει ότι η πτήση μας θα αναχωρούσε από το terminal 2, σε διαφορετικό κτήριο, για το οποίο θα έπρεπε να παίρναμε πάλι το λεωφορείο του αεροδρομίου.
Μετά τα μπινελίκια, ξαναβγαίνουμε έξω και βλέπουμε το λεωφορείο με το οποίο είχαμε έρθει να αναχωρεί και να έρχεται άλλο από πίσω. Αφότου περιμέναμε κανένα τέταρτο, ξεκινήσαμε επιτέλους. Με τα πολλά, φτάνουμε στο σωστό terminal, τρέχουμε στο γκισέ και η υπάλληλος μας λέει ότι είχαμε αργήσει (είχε ήδη πάει 8:10) και δεν έπαιρναν άλλες βαλίτσες.
Έτσι, θα έπρεπε να αλλάζαμε εισιτήριο και να μπαίναμε στην επόμενη πτήση, στις 12:45. Αφού τσέπωσαν το 60ευρω, μας άλλαξαν πτήση και μετά το πρωινό τρέξιμο, πήγαμε για να δούμε τι είχε για πρωινό στο αεροδρόμιο.
Στο αεροδρόμιο, επίσης, ήταν η δεύτερη (και τελευταία) φορά που ακούγαμε Ελληνικά κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού. Εκεί συναντήσαμε τυχαία ένα ζευγάρι, το οποίο είχε έρθει εκείνη τη μέρα από την Αθήνα, θα πήγαιναν Μαδέρα και αυτοί
, αλλά είχε γίνει κάποιο μπέρδεμα και είχαν χάσει τη βαλίτσα τους...
Κάποια στιγμή, επιτέλους, ήρθε η ώρα να ξεκινήσουμε. Επιβιβαστήκαμε κανονικά στην (καινούρια) ώρα μας και φύγαμε για το δίωρο ταξίδι. Γενικά, η πτήση ήταν καλή. Βέβαια, αυτό μέχρι την προσγείωση. Το αεροδρόμιο της Μαδέρα φημίζεται για τον δυνατό αέρα, και τα κουνήματα πριν το αεροπλάνο πατήσει τελικά κάτω είναι ο κανόνας. Εμείς είχαμε πάει προετοιμασμένοι και ξέραμε τι μας περίμενε, αλλά μια ηλικιωμένη που καθόταν στις απέναντι θέσεις σταυροκοπιόταν μέχρι να ακουμπήσουν οι ρόδες κάτω. Τέλος καλό, όλα καλά... Μετά από μια περιπετειώδη μέρα, τελικά προσγειωθήκαμε στο νησί κατά τις 14:30.
Συνοψίζοντας για τη Λισσαβόνα, αυτό το διήμερο ήταν μια ευχάριστη έκπληξη. Κλείνοντας τα αεροπορικά, βάλαμε τη Λισσαβόνα μέσα, μιας και τα εισιτήρια έβγαιναν στην ίδια τιμή με το αν κάναμε απλά μια ολιγόωρη στάση για να αλλάζαμε αεροπλάνο. Δε γνωρίζαμε κάτι για την πόλη, ούτε κάποιος γνωστός μας την είχε επισκεφθεί μέχρι τότε.
Παρ'όλ'αυτά, η πόλη έχει ωραίες γειτονιές όπως η Baixa, που είναι πολύ ευχάριστες για βόλτα. Επίσης, το Belem θα ήθελα πάρα πολύ να το ξαναεπισκεφθώ, κυρίως κατά τη διάρκεια της μέρας. Το Castelo de Sao Jorge σε αποζημιώνει για την κοπιαστική ανάβαση, με υπέροχες θέες στην πόλη.
Λόγω της σύντομης παραμονής μας, δεν επισκεφθήκαμε μουσεία. Η πόλη έχει πολλά, και αν μπορούσα να επιλέξω μόνο ένα για να πάω, αυτό θα ήταν το Ναυτικό Μουσείο, λόγω της ναυτικής ιστορίας της χώρας.
Αυτή η διήμερη παραμονή στην πρωτεύουσα προέκυψε από τύχη. Την είδαμε εν τάχει, αλλά μας άνοιξε την όρεξη για να την ξαναεπισκεφθούμε!
Όταν κατασταλάξαμε στη Μαδέρα και στο Σάο Μιγκέλ, είχαμε πει να μείνουμε από 5-7 μέρες στο κάθε νησί. Η Λισσαβόνα μπήκε στο πρόγραμμα την ημέρα που θα κλείναμε τα αεροπορικά. Η υπάλληλος του γραφείου τύχαινε να έχει καταγωγή από την πρωτεύουσα της Πορτογαλίας και καθώς έτσι κι αλλιώς θα κάναμε στάση εκεί, μας έπεισε να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να δούμε την πόλη. Εμείς μείναμε εκεί 2, ουσιαστικά πλήρεις, μέρες και είδαμε τα πολύ βασικά, χωρίς επισκέψεις σε μουσεία ή ζωολογικούς κήπους (που συνήθως είναι από τις πρώτες μας προτεραιότητες
Πιστεύω πως τα μέρη που επισκεφθήκαμε, δηλαδή η συνοικία της Baixa, το Belem και το Castelo de Sao Jorge είναι κάποια από τα μέρη που επιλέγει κάποιος για να δει, αν δεν μπορεί να διαθέσει πολύ χρόνο στην πρωτεύουσα της χώρας.
Το Ταξίδι Αθήνα - Λισσαβόνα
Για τη Λισσαβόνα θα αναχωρούσαμε νωρίς το πρωί, στις 06:00, με την απευθείας πτήση της TAP. Από την στιγμή που φτάσαμε στην πύλη του αεροδρομίου, φάνηκε πως η Πορτογαλία παρέμενε σχετικά χαμηλά στη λίστα προτίμησης των Ελλήνων ταξιδιωτών. Σχεδόν όλοι οι επιβάτες ήταν ξένοι και κατά τη διάρκεια των διακοπών Ελληνικά ακούσαμε μόνο δύο φορές.
Το ταξίδι αυτό ήταν το μεγαλύτερο που είχαμε κάνει έως τότε. Στην αρχή της πτήσης λαγοκοιμόμασταν, αλλά από τη Μαδρίτη και μετά αρχίσαμε να ανυπομονούμε για την προσγείωση στην Πορτογαλία. Πριν προσγειωθεί, το αεροπλάνο πέρασε πάνω από την γέφυρα Ponte 25 de Abril, που ενώνει τις δύο όχθες του Τάγου, κοντά στις εκβολές του. Ακόμα, πετάξαμε πάνω από ένα μεγάλο πάρκο, με τα σπίτια στο βάθος να φαίνονται πιο ψηλά από το ύψος στο οποίο πετούσαμε!
Η γέφυρα Ponte 25 de Abril
Στη Λισσαβόνα φτάσαμε στην ώρα μας, στις 08:15. Καθώς ήταν ακόμα νωρίς και μας έλειπε ύπνος, είπαμε να πάμε στο ξενοδοχείο, να κοιμηθούμε λίγες ώρες και μετά, φρέσκοι, να ξεκινήσουμε την εξερεύνηση της πόλης!
Ημέρα 1: Baixa
Αφότου ξυπνήσαμε το μεσημεράκι και πήγαμε για φαγητό, πλέον είχαμε ελεύθερο το απόγευμα για να εξερευνήσουμε την περιοχή γύρω από το ξενοδοχείο μας, την Baixa. Η Baixa (κάτω πόλη) αποτελεί το εμπορικό κέντρο της Λισσαβόνας. Εκτείνεται από την Praca do Marques de Pombal, μια από τις κεντρικές πλατείες της πόλης, μέχρι την Praca do Comercio, δίπλα από τον Τάγο.
Ξεκινήσαμε τη βόλτα μας από το μεγαλύτερο πάρκο της κεντρικής Λισσαβόνας, το Parque Eduardo VII. Πρόκειται για ένα μακρόστενο κατηφορικό πάρκο, με φαρδιούς πεζόδρομους αριστερά και δεξιά, όπου μπορείς να κάνεις τη βόλτα σου ή απλά να θαυμάσεις τη θέα της πόλης που φτάνει μέχρι τον Τάγο. Οι θάμνοι στο κέντρο ήταν κλαδεμένοι, σχηματίζοντας ένα μωσαϊκό σχέδιο, ενώ στη μία άκρη του υπήρχε και μια λιμνούλα με ψάρια.
Το πάρκο Eduardo VII
Στο νότιο άκρο του Parque Eduardo VII, βρίσκεται η Praca do Marques de Pombal. Στο κέντρο της βρίσκεται το μνημείο προς τιμήν του Pombal, πρωθυπουργού της Πορτογαλίας κατά την εποχή του διαφωτισμού (1750-1777).
Το μνημείο του Pombal, πρωθυπουργού της Πορτογαλίας (1750-1777), νότια του Parque Eduardo VII
Στη συνέχεια, μέσω της Avenida da Liberdade ξεκινήσαμε να κατεβαίνουμε προς το κέντρο της Baixa. Στον χώρο που καταλαμβάνει σήμερα ο δρόμος, είχε σχεδιαστεί ένα πάρκο από τον Πομπάλ, στο οποίο αρχικά είχαν πρόσβαση μόνο όσοι άνηκαν στην αριστοκρατική τάξη. Πλέον, αν και υπάρχουν δεντροφυτεμένα φαρδιά πεζοδρόμια, από το πάρκο διέρχονται αυτοκίνητα και η βόλτα δεν είναι τόσο ευχάριστη όσο θα ήταν κάποτε.
Η ομορφότερη περιοχή της πρωτεύουσας (τουλάχιστον από τα μέρη που γυρίσαμε), ξεκινά στο τέλος της Avenida da Liberdade. Στα στενά γύρω από τις Praca dos Restauradores, Rossio (Praca dom Pedro IV) και Praca da Figueira βρίσκονται πολλά εστιατόρια, καφετέριες και καταστήματα με αναμνηστικά. Η περιοχή ήταν το κέντρο της Λισσαβόνας για αιώνες και σήμερα σφύζει από ζωή.
Η πλατεία Rossio, με το κυματιστό ψηφιδωτό (στην κάτω φωτογραφία, στο βάθος, φαίνεται η Igreza do Carmo)
Μέσα από τα στενά, αρχίσαμε να ανεβαίνουμε προς τη μισο-γκρεμισμένη, πλέον, Igreza do Carmo. Η γοτθική εκκλησία του 14ου αιώνα, που κάποτε ήταν η μεγαλύτερη εκκλησία της Λισσαβόνας, καταστράφηκε από τον μεγάλο σεισμό του 1775. Στον χώρο της εκκλησίας λειτουργεί αρχαιολογικό μουσείο, το οποίο την ώρα που πήγαμε είχε κλείσει. Αν κανείς θέλει να αποφύγει την ανηφορική διαδρομή, υπάρχει ένας ανελκυστήρας, ο Elevador de Santa Justa, ο οποίος συνδέει την Baixa με το (υψηλότερο γεωγραφικά) προάστιο Bairro Alto.
Η πόλη από την Igreza do Carmo, κοιτάζοντας προς το Castelo de Sao Jorge (βορειοανατολικά)
Πλέον, έχοντας βραδιάσει, κατευθυνθήκαμε προς τον Τάγο, στην Praca do Comercio, περνώντας κάτω από την Arco da Rua Augusta. Στην πλατεία αυτή, από το 1511 έως την επανάσταση του 1910, βρίσκονταν τα βασιλικά ανάκτορα. Πλέον, στα κτήρια γύρω από την πλατεία στεγάζονται κυβερνητικές υπηρεσίες και εστιατόρια. Στο κέντρο της πλατείας, βρίσκεται το άγαλμα του Ιωσήφ Α’, βασιλιά της Πορτογαλίας την περίοδο του Πομπάλ.
Η Praca do Comercio, με το άγαλμα του Ιωσήφ Α', βασιλιά της Πορτογαλίας
Η γέφυρα 25 de Abril, με το άγαλμα του Ιησού (Cristo Rei) στη νότια όχθη (αριστερά)
Όταν φτάσαμε στην πλατεία ήμασταν τυχεροί, καθώς είχε βραδιάσει και η κίνηση των αυτοκινήτων είχε μειωθεί αισθητά. Έτσι, καθίσαμε για να ξεκουραστούμε στα σκαλιά απέναντι από την πλατεία, στην βόρεια όχθη του Τάγου. Προς τα δυτικά έβλεπες τη γέφυρα Ponte 25 de Abril, ενώ στην απέναντι όχθη διακρινόταν το Cristo Rei. Το άγαλμα του Ιησού, παρόμοιο με το γνωστό άγαλμα στο Ρίο ντε Τζανέιρο, έχει ύψος 28 μέτρα και είναι τοποθετημένο σε ένα βάθρο ύψους 82 μέτρων, στη νότια όχθη του Τάγου.
Πλέον η ώρα είχε περάσει. Έτσι, επιστρέψαμε στη Rossio για βραδινό. Μετά το φαγητό, κουρασμένοι, γυρίσαμε στο ξενοδοχείο. Σήμερα είχαμε γυρίσει το εμπορικό κέντρο της Λισσαβόνας. Την επόμενη μέρα θα βλέπαμε το κάστρο της πόλης (Castelo de Sao Jorge), το στάδιο που σηκώσαμε το Ευρωπαϊκό το 2004 (Da Luz) και το παραλιακό προάστιο Belem, από το οποίο πριν από 6 αιώνες ξεκινούσαν οι μεγάλοι πρωτοπόροι τα ταξίδια των ανακαλύψεων.
Ημέρα 2: Alfama & Belem
Την δεύτερη ημέρα που θα είχαμε στη Λισσαβόνα, θα επισκεπτόμασταν αρχικά το κάστρο που δεσπόζει στο προάστιο της Alfama. Νωρίς το απόγευμα θα πηγαίναμε στην έδρα της Μενφίκα, στο στάδιο Da Luz. Τέλος, το βραδάκι θα επισκεπτόμασταν το προάστιο Belem, με το γνωστό πύργο.
Το προάστιο της Alfama, μέχρι και το μεσαίωνα, ήταν από τις πιο "καλές" περιοχές της Λισσαβόνας. Από την εποχή της κυριαρχίας των Μαυριτανών, τον 11ο αιώνα, στην περιοχή κατοικούσε η κοινωνική ελίτ. Από το 1147, όταν ο πρώτος βασιλιάς της Πορτογαλίας, ο Αλφόνσος Ερρίκος, ανακατέλαβε τη Λισσαβόνα, το Castelo de Sao Jorge έγινε η έδρα των ανακτόρων. Οι βασιλιάδες συνέχιζαν να κατοικούν εκεί, μέχρι το 1511, όταν ο βασιλιάς Εμμανουήλ Α’ μετέφερε τα ανάκτορα στην Praca do Comercio, που είχαμε επισκεφθεί το προηγούμενο βράδυ. Το ίδιο το κάστρο συνέχισε να εξυπηρετεί τις ανάγκες του στρατού, από το 1580 (οπότε η Πορτογαλία καταλήφθηκε από τους Ισπανούς) έως και τις αρχές του 20ου αιώνα.
Έτσι λοιπόν, σχετικά νωρίς για να αποφύγουμε τον ήλιο και τη ζέστη, ξεκινήσαμε για το Castelo de Sao Jorge. Η ανηφορική διαδρομή από τη Rossio με τα πόδια είναι κουραστική. Όμως, μεγάλα τμήματα του κάστρου είναι δεντροφυτεμένα, και η θέα στην πόλη είναι εντυπωσιακή. Μέσα στο κάστρο λειτουργεί και εστιατόριο, οπότε μετά τη βόλτα καθίσαμε εκεί για φαγητό.
Φωτογραφίες από το εσωτερικό του κάστρου Sao Jorge
Θέα της Λισσαβόνας από το Castelo de Sao Jorge
Ένα από τα παγόνια που έκαναν βόλτες στο κάστρο
Λίγο μετά τις 4, ξεκινήσαμε για το στάδιο Da Luz (Το Φως), έδρα της ποδοσφαιρικής ομάδας Benfica. Το στάδιο αυτό, όπως και το Jose Alvalade της Sporting, βρίσκονται κοντά στο Πανεπιστήμιο της Λισσαβόνας, νοτιοδυτικά του αεροδρομίου. Την ημέρα που πήγαμε δε γινόταν κάποιος αγώνας. Έτσι κάναμε τη βόλτα μας γύρω από το γήπεδο και ψωνίσαμε στις μπουτίκ. Ήταν ωραία πρωτοβουλία από πλευράς της ομάδας να μνημονεύει πολλούς από τους παίκτες που έχουν αγωνιστεί σε αυτή, σε μια μεγάλη μεταλλική πλάκα, έξω από το γήπεδο. Επίσης, έξω από το γήπεδο, υπάρχει άγαλμα του Πορτογάλου Eusebio, που αγωνίστηκε για 15 χρόνια στη Benfica.
Στάδιο Da Luz
Μακέτα του Da Luz
Άγαλμα του Πορτογάλου άσσου, Eusebio, έξω από το στάδιο

Πλάκα με ονόματα μερικών ποδοσφαιριστών, που έχουν αγωνιστεί στην ομάδα της Benfica
Για το τέλος της ημέρας, είχαμε αφήσει το παραλιακό προάστιο Belem, που βρίσκεται και αυτό στη βόρεια όχθη του Τάγου, πέρα από τη γέφυρα 25 de Abril. Το προάστιο αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την Εποχή των Εξερευνήσεων, καθώς από τον πύργο του Μπελέμ (Torre de Belem) ξεκινούσαν οι θαλασσοπόροι τα ταξίδια τους. Στο προάστιο υπάρχουν, πέρα από τον Πύργο του Μπελέμ, και διάφορα άλλα αξιοθέατα, όπως το Ναυτικό και το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Πλανητάριο, οι Τροπικοί Βοτανικοί Κήποι κλπ. Καθώς εμείς φτάσαμε σούρουπο και τα περισσότερα αξιοθέατα είχαν κλείσει, θαυμάσαμε το προάστιο περπατώντας δίπλα από την παραλιακή Avenida Brasilia. Ένα καλό που επισκεφθήκαμε το Belem αργά, ήταν η πολύ λίγη κίνηση στον δρόμο, κάτι που πιστεύω θα ήταν ενοχλητικό τις μεσημεριανές ώρες.
Ξεκινήσαμε τη βόλτα μας πηγαίνοντας προς το Mosteiro dos Jeronimos. Η ανέγερση του Μοναστηρίου των Ιερωνυμιτών ξεκίνησε το 1501, επί βασιλείας του Εμμανουήλ Α', ύστερα από την "ανακάλυψη" της θαλάσσιας οδού με την Ινδία από τον Βάσκο ντε Γκάμα. Η δυτική πτέρυγα (αριστερά στη φωτογραφία) χτίστηκε το 1850. Στο αρχικό κτήριο, που στεγάζεται η εκκλησία Santa Maria de Belem, βρίσκονται μεταξύ άλλων οι τάφοι του Βάσκο ντε Γκάμα και του Εμμανουήλ Α', ενώ στη νέα (δυτική) πτέρυγα στεγάζονται το Ναυτικό και το Αρχαιολογικό Μουσείο.

Το Μοναστήρι των Ιερωνυμιτών, με την αρχική πτέρυγα στα δεξιά και την καινούρια στα αριστερά
Απέναντι από το Mosteiro dos Jeronimos, βρίσκεται η Praca do Imperio, μια όμορφη πλατεία με ένα σιντριβάνι στο κέντρο.
Η Praca do Imperio, με το Μνημείο των Ανακαλύψεων στο βάθος
Από την Praca do Imperio, αν διασχίσει κανείς τις παράλληλες Avenida da India και Avenida Brasilia, βγαίνει στο εντυπωσιακό Padrao dos Descobrimentos (Μνημείο των Ανακαλύψεων). Στη μικρή πλατεία, μπροστά από το μνημείο, υπάρχει ως ψηφιδωτό μια τεράστια πυξίδα, με ένα χάρτη της υδρογείου στο εσωτερικό. Πάνω στο χάρτη, υπάρχουν σημειωμένες πολλές περιοχές που εξερευνήθηκαν από τους Πορτογάλους θαλασσοπόρους. Το ίδιο το μνημείο, έχει σχήμα καραβέλας, με αγάλματα διαφόρων Πορτογάλων που συμμετείχαν άμεσα ή έμμεσα στις εξερευνήσεις, όπως ο Ερρίκος ο Θαλασσοπόρος, ο Βάσκο ντε Γκάμα, ο Μαγγελάνος και ο Καμπράλ.

Το Μνημείο των Ανακαλύψεων
Τελευταία στάση μας στο Μπελέμ, θα ήταν στον πύργο απ'όπου ξεκινούσαν τις αποστολές τους οι θαλασσοπόροι, στον Torre de Belem. Η κατασκευή του Πύργου του Μπελέμ ολοκληρώθηκε το 1521, την εποχή του Εμμανουήλ Α'. Ο πύργος είχε γίνει εθνικό σύμβολο, και μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα βρισκόταν σε απόσταση από τις όχθες του Τάγου. Μετά τις επιχωματώσεις που πραγματοποιήθηκαν, ο πύργος έχει "έρθει" πλέον κοντά στην ακτή και η πρόσβαση είναι δυνατή μέσω μιας μικρής γέφυρας.
Ο Πύργος του Μπελέμ
Πλέον είχε πάει σχεδόν 10, και καθώς σχεδόν όλα τα εστιατόρια είχαν κλείσει, επιστρέψαμε στη Rossio για φαγητό. Και η δεύτερη μέρα μας στη Λισσαβόνα είχε τελειώσει. Έτσι, μετά από μια σύντομη βόλτα, γυρίσαμε στο ξενοδοχείο για να πέσουμε για ύπνο. Αύριο το πρωί θα πηγαίναμε στο αεροδρόμιο για να πετάξουμε για τη Μαδέρα!

Ημέρα 3: Λισσαβόνα - Μαδέρα [αρχή]
Σήμερα δε θα προλαβαίναμε να βλέπαμε κάτι άλλο από τη Λισσαβόνα. Το αεροπλάνο θα έφευγε στις 9:10 το πρωί, οπότε θα έπρεπε λίγο βιαστικά να ετοιμαστούμε για να πάρουμε το λεωφορείο του αεροδρομίου που περνούσε μπροστά από το ξενοδοχείο μας. Καθώς τα πράγματα τα είχαμε ετοιμάσει από το προηγούμενο βράδυ, κατεβαίνουμε στη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου για το check-out. Υπολογίζαμε να πάρουμε το πρώτο ή άντε το δεύτερο δρομολόγιο του λεωφορείου για το αεροδρόμιο, που αν θυμάμαι καλά θα περνούσε κατά τις 7. Αλλά όπως λέει και ο λαός, λογαριάζαμε χωρίς τον ξενοδόχο... Κυριολεκτικά.
Όταν κατεβήκαμε είχε τύχει να έχει χαλάσει ο υπολογιστής. Εν τέλει, μέχρι να βγει άκρη, είχε ήδη περάσει το πρώτο λεωφορείο και βγαίνοντας έξω βλέπουμε και το δεύτερο να αναχωρεί από τη στάση μας.
Μπαίνουμε μέσα, ψάχνουμε στους πίνακες και βλέπουμε κάποια καταχώρηση για Μαδέρα, με τον αριθμό της πτήσης μας, χωρίς όμως κάποια ένδειξη για το γκισέ.
Στο αεροδρόμιο, επίσης, ήταν η δεύτερη (και τελευταία) φορά που ακούγαμε Ελληνικά κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού. Εκεί συναντήσαμε τυχαία ένα ζευγάρι, το οποίο είχε έρθει εκείνη τη μέρα από την Αθήνα, θα πήγαιναν Μαδέρα και αυτοί
Κάποια στιγμή, επιτέλους, ήρθε η ώρα να ξεκινήσουμε. Επιβιβαστήκαμε κανονικά στην (καινούρια) ώρα μας και φύγαμε για το δίωρο ταξίδι. Γενικά, η πτήση ήταν καλή. Βέβαια, αυτό μέχρι την προσγείωση. Το αεροδρόμιο της Μαδέρα φημίζεται για τον δυνατό αέρα, και τα κουνήματα πριν το αεροπλάνο πατήσει τελικά κάτω είναι ο κανόνας. Εμείς είχαμε πάει προετοιμασμένοι και ξέραμε τι μας περίμενε, αλλά μια ηλικιωμένη που καθόταν στις απέναντι θέσεις σταυροκοπιόταν μέχρι να ακουμπήσουν οι ρόδες κάτω. Τέλος καλό, όλα καλά... Μετά από μια περιπετειώδη μέρα, τελικά προσγειωθήκαμε στο νησί κατά τις 14:30.

Συνοψίζοντας για τη Λισσαβόνα, αυτό το διήμερο ήταν μια ευχάριστη έκπληξη. Κλείνοντας τα αεροπορικά, βάλαμε τη Λισσαβόνα μέσα, μιας και τα εισιτήρια έβγαιναν στην ίδια τιμή με το αν κάναμε απλά μια ολιγόωρη στάση για να αλλάζαμε αεροπλάνο. Δε γνωρίζαμε κάτι για την πόλη, ούτε κάποιος γνωστός μας την είχε επισκεφθεί μέχρι τότε.
Παρ'όλ'αυτά, η πόλη έχει ωραίες γειτονιές όπως η Baixa, που είναι πολύ ευχάριστες για βόλτα. Επίσης, το Belem θα ήθελα πάρα πολύ να το ξαναεπισκεφθώ, κυρίως κατά τη διάρκεια της μέρας. Το Castelo de Sao Jorge σε αποζημιώνει για την κοπιαστική ανάβαση, με υπέροχες θέες στην πόλη.
Λόγω της σύντομης παραμονής μας, δεν επισκεφθήκαμε μουσεία. Η πόλη έχει πολλά, και αν μπορούσα να επιλέξω μόνο ένα για να πάω, αυτό θα ήταν το Ναυτικό Μουσείο, λόγω της ναυτικής ιστορίας της χώρας.
Αυτή η διήμερη παραμονή στην πρωτεύουσα προέκυψε από τύχη. Την είδαμε εν τάχει, αλλά μας άνοιξε την όρεξη για να την ξαναεπισκεφθούμε!
Last edited: