Nikos1986
Member
- Μηνύματα
- 1.162
- Likes
- 5.166
- Επόμενο Ταξίδι
- Ρεϊνιόν
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αυστραλία - Καλιφόρνια
6. Εξερεύνηση της Μαδέρα
Στο νησί της Μαδέρα θα μέναμε από τις 24/7 έως τις 30/7. Τις δύο πρώτες μέρες θα γυρνούσαμε με τα πόδια την πρωτεύουσα Funchal, μιας και εκεί βρισκόταν το ξενοδοχείο μας. Στις 26/7 θα νοικιάζαμε αυτοκίνητο, οπότε και θα είχαμε πλέον τη δυνατότητα να δούμε και το υπόλοιπο νησί.
Ημέρα 3: Funchal
Φτάνοντας το απόγευμα κουρασμένοι στο ξενοδοχείο, αυτό που μας ένοιαζε ήταν να βγούμε για μια χαλαρή βόλτα στο Funchal. Έτσι, ξεκινήσαμε για τη μαρίνα της πόλης και τον παραλιακό δρόμο Avenida do Mar (mar=θάλασσα). Γενικά, ο δρόμος δεν είχε ιδιαίτερη κίνηση και η βόλτα στο πεζοδρόμιο δίπλα από τη θάλασσα ήταν ευχάριστη. Τόσο στην Avenida do Mar, όσο και στα στενά της παλιάς πόλης, υπάρχουν πολλά εστιατόρια για φαγητό.
Ο παραλιακός δρόμος, Avenida do Mar
Η προβλήτα του Funchal
Στην προβλήτα, στο ύψος του Palacio De Sao Lourenco, βρίσκονται πολλά τοπικά γραφεία που διοργανώνουν κρουαζιέρες ή εκδρομές στο γειτονικό νησί, Porto Santo.
Συνεχίζοντας στον παραλιακό δρόμο, συναντάς μια άλλη πλατεία, την Praca da Autonomia. Από εκεί υπάρχει ωραία θέα προς το ορεινό προάστιο του Funchal, το Monte, το οποίο θα επισκεπτόμασταν την 7η μέρα.
Η Praca da Autonomia, με το προάστιο Monte χτισμένο στον λόφο
Το τμήμα του Funchal μεταξύ της προβλήτας και της Praca da Autonomia και βόρεια, αποτελεί το ιστορικό κέντρο της πόλης. Ένα ορόσημο είναι ο καθεδρικός ναός, Se, που οικοδομήθηκε το 1514.
Ο καθεδρικός ναός, Se, του Funchal
Το βράδυ κάναμε την καλύτερη επιλογή στο εστιατόριο, καθώς καθίσαμε στο FX (μετά από χρόνια μου ήρθε φλασιά το όνομα
), δίπλα ακριβώς (δυτικά) του Palacio De Sao Lourenco με πεντανόστιμο φαγητό και πολύ ευγενικό προσωπικό.
Το απόγευμα της πρώτης μέρας που περάσαμε στο Funchal ήταν αναγνωριστικό. Περπατήσαμε την παραλιακή λεωφόρο, μέχρι και το σημείο που αναχωρούν τα τελεφερίκ για το Monte. Στην παλιά πόλη κάναμε μια μικρή βόλτα, απλά για να κατατοπιστούμε λίγο για την αυριανή, μεγαλύτερη, εξόρμηση!
Ημέρα 4: Funchal
Τη δεύτερη μέρα μας στο νησί, θα βλέπαμε λίγο πιο εκτεταμένα την πρωτεύουσα, Funchal. Από την προηγούμενη ημέρα είχαμε δει λίγο τα κατατόπια και σήμερα θα γυρίζαμε περισσότερο την πόλη.
Έτσι, ξεκινήσαμε για την Praca do Infante, στην οποία έκανε και στάση το λεωφορείο που περνούσε από το ξενοδοχείο μας, πριν βγει την παραλιακή Avenida do Mar.
Η κυκλική Praca do Infante
Από εκεί συνεχίσαμε για την μαρίνα, που αυτή τη φορά θα τη βλέπαμε το μεσημέρι με περισσότερη κίνηση.
Η μαρίνα του Funchal, κατά τη διάρκεια της μέρας
Από εκεί αρχίσαμε να ανεβαίνουμε προς την Praca do Municipio, κάνοντας μια στάση και στους Βοτανικούς Κήπους. Κοντά στους κήπους, στη διασταύρωση των Avenida Zarco και Avenida Arriaga, υπάρχει το άγαλμα του Joao Gonsalves Zarco, ο οποίος το 1418 διεκδίκησε τη Μαδέρα για λογαριασμό της Πορτογαλίας και του Ερρίκου του Θαλασσοπόρου.
Η Avenida Zarco, δρόμος με διάφορα εστιατόρια
Το άγαλμα του Joao Gosnalves Zarco
Περνώντας πάλι από τον καθεδρικό ναό που είχαμε δει και την προηγούμενη μέρα, φτάσαμε στην Praca do Municipio. Στην πλατεία αυτή βρίσκονται, μεταξύ άλλων, το δημαρχείο του Funchal καθώς και το πανεπιστήμιο της Μαδέρα.
Η Praca do Municipio, με το κτήριο του δημαρχείου στο βάθος
Η Igreza do Colegio, εκκλησία σε ένα από τα κτήρια του Πανεπιστημίου της Μαδέρα
Κάνοντας μια παρένθεση, το νησί της Μαδέρα φημίζεται για τα κρασιά του. Στο Funchal θα βρει κανείς διάσπαρτες οινοθήκες, όπου μπορείς αν θέλεις να δοκιμάσεις το κρασί πριν το αγοράσεις. Εμείς επισκεφθήκαμε μια οινοθήκη στη Rua do Castanheiro (ξεκινά από τη βορειοδυτική γωνία της Praca do Municipio), απέναντι από το κτήριο της Αεροπορικής Λέσχης (Aeroclube da Madeira). Αν θυμάμαι καλά, οι σοδιές τους έφταναν μέχρι και το 1880.
Αφότου καθίσαμε για φαγητό σε ένα από τα εστιατόρια στην Avenida Zarco, κατευθυνθήκαμε στο Parque de Santa Catarina. Το συγκεκριμένο πάρκο μας είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον από το πρωί, καθώς βρισκόταν πίσω ακριβώς από την Praca do Infante, απ'όπου είχαμε ξεκινήσει τη σημερινή εξερεύνησή μας. Στο πάρκο, που είναι πολύ ευχάριστο μέρος για μια απογευματινή βόλτα, υπάρχει και μια λίμνη με σιντριβάνια. Επίσης είναι διάσπαρτο από αγάλματα διαφόρων εξερευνητών, όπως του Κολόμβου. Περιστασιακά, στο χώρο διοργανώνονται και συναυλίες.
Το πάρκο Santa Catarina (πάνω), η λιμνούλα του πάρκου (μέση), το άγαλμα του Κολόμβου (κάτω)
Για το βράδυ, η επιλογή του εστιατορίου δεν ήταν δύσκολη: θα ξαναπηγαίναμε στο FX, που μας είχε κάνει ιδιαίτερα καλή εντύπωση την προηγούμενη μέρα.
Αυτή τη μιάμιση μέρα που είχαμε μείνει στο Funchal είχαμε δει τα βασικότερα αξιοθέατα της πόλης, εκτός από το Monte. Σήμερα το βράδυ θα ξεκουραζόμασταν, καθώς αύριο επιτέλους θα νοικιάζαμε το αυτοκίνητο και θα ξεκινούσαμε τις εκδρομές μας στο υπόλοιπο νησί!
Ημέρα 5: Rabacal & Porto Moniz
Σήμερα θα ξεκινούσαμε την εξερεύνηση του νησιού, μέσω εκδρομών από τη βάση μας, το Funchal. Έτσι λοιπόν, πήγαμε στο αεροδρόμιο για να παραλάβουμε το αυτοκίνητο που είχαμε κλείσει, ένα ασημί Renault Clio, από την Avis.
Αφού ξεμπερδέψαμε σχετικά γρήγορα με τα διαδικαστικά της ενοικίασης, ξεκινήσαμε για το Rabacal. Το Rabacal βρίσκεται στη δυτική Μαδέρα, και περιλαμβάνει 2 καταρράκτες. Είναι προσβάσιμο μέσω των δρόμων ER-110 και ER-211∙ καλύτερη επιλογή για να πάει κανείς εκεί είναι ο ER-110. Δίπλα από τον δρόμο, υπάρχει ένα πάρκινγκ, το οποίο είναι πολύ πιθανό να είναι ήδη γεμάτο, οπότε πολλοί επισκέπτες αφήνουν τα αυτοκίνητα στην άκρη του δρόμου. Συνεπώς είναι δύσκολο να το περάσει κανείς χωρίς να προσέξει την είσοδο του πάρκου.
Από το πάρκινγκ, ξεκινά ένας σύντομος κατηφορικός ασφαλτοστρωμένος δρόμος (δεν πάνε τα ΙΧ) που φτάνει μέχρι εκεί που αρχίζει το μονοπάτι. Το δρόμο αυτό μπορεί να τον κατέβει κανείς με τα πόδια ή με ένα βανάκι που κάνει το πήγαινε-έλα (το 2011 η τιμή ήταν 2 ευρώ/άτομο το κατέβα και 3 ευρώ/άτομο το ανέβασμα στην επιστροφή).
Από το τέλος του δρόμου αυτού, ξεκινούν τα μονοπάτια. Στο μεγαλύτερο τμήμα τους, ακολουθούν τα levadas, μέχρι τους καταρράκτες. Τα levadas είναι αρδευτικά κανάλια, πολύ μικρής κλίσης, που μεταφέρουν νερό από το βροχερό βόρειο τμήμα του νησιού στο ξηρό νότιο τμήμα. Μέσα στο πάρκο δεν πωλείται φαγητό, οπότε αν κάποιος πάει για την πεζοπορία καλό είναι να έχει μαζί του κάτι φαγώσιμο. Αντίθετα, υπάρχουν πολλές πηγές με καθαρό, παγωμένο, πόσιμο νερό.
Η πεζοπορία στο Rabacal δεν είναι δύσκολη ούτε σε κάποιο σημείο επικίνδυνη. Η πρόσβαση στον πρώτο καταρράκτη είναι πολύ εύκολη (επίπεδη) και σύντομη, ενώ για τον δεύτερο θέλει λίγο περισσότερο περπάτημα. Επίσης, όπως είναι αναμενόμενο, στην περιοχή (υψόμετρο ~1000m) το πρωί μπορεί να έχει ψύχρα. Έτσι, τουλάχιστον το καλοκαίρι, η πεζοπορία ίσως να βολεύει να γίνει με κοντομάνικο και ζακέτα. Παρ'όλ'αυτά, κατεβαίνοντας με τα πόδια ακόμη και τον αρχικό ασφαλτοστρωμένο δρόμο, αρχίζεις να ζεσταίνεσαι.
Σχεδιάγραμμα των μονοπατιών στο Rabacal
Ο κοντινότερος καταρράκτης είναι ο Risco. Η πρόσβαση είναι εύκολη και γρήγορη, με το μεγαλύτερο τμήμα του μονοπατιού να είναι επίπεδο. Από το τέλος του ασφαλτοστρωμένου δρόμου, μετά από περίπου 500 μέτρα, στα αριστερά υπάρχουν κάποια σκαλιά που κατεβαίνουν σε ένα χαμηλότερο επίπεδο. Αφήνοντας τα σκαλιά και συνεχίζοντας ευθεία, μετά από κανένα χιλιόμετρο, το μονοπάτι οδηγεί στον Risco. Πρόκειται για έναν εντυπωσιακό καταρράκτη, ύψους 100 μέτρων, τα νερά του οποίου πέφτουν μονοκόμματα κάτω.
Φωτογραφίες από τη διαδρομή προς τον πρώτο καταρράκτη, Risco
Ο ύψους 100 μέτρων καταρράκτης Risco
Δίπλα από τον Risco υπάρχει ένας χώρος που μπορείς να κάτσεις για φαγητό και για να ξεκουραστείς. Παρότι υπάρχει ένα τούνελ μέσα από τον βράχο πίσω ακριβώς από τον καταρράκτη, το μονοπάτι προς το τούνελ αυτό έχει κλείσει λόγω ολισθηρότητας.
Ο Risco, από το τέλος του μονοπατιού
Για τον δεύτερο καταρράκτη, τον Vinte e Cinco Fontes (25 Πηγές), κατεβαίνεις τα σκαλοπάτια που είχες συναντήσει προηγουμένως και στο μονοπάτι στη βάση τους πηγαίνεις δεξιά. Μετά από λίγο συναντάς και διασχίζεις μια γέφυρα και ανεβαίνεις την σχετικά απότομη ανηφόρα στα αριστερά. Από τα σκαλοπάτια στην αρχή, ο 25 Fontes απέχει περίπου 2 km. Γενικά, η πεζοπορία προς τον 25 Fontes έχει περισσότερες ανηφόρες/κατηφόρες. Επίσης, σε κάποια σημεία το μονοπάτι στενεύει (χωράει ένα άτομο) αλλά όχι σε επικίνδυνο βαθμό. Ο 25 Fontes είναι χαμηλότερος από τον Risco, με τα νερά να πέφτουν από ύψος 30 μέτρων. Κατά την πτώση, λέγεται πως τα νερά χωρίζονται στα 25, εξ'ού και το όνομα, και τροφοδοτούν τη μικρή λιμνούλα που σχηματίζεται από κάτω.
Η θέα από το σημείο της γέφυρας, στη διαδρομή προς τον καταρράκτη 25 Fontes
Τα κανάλια levada μεταφέρουν νερό από το βροχερό βορρά στον ξηρό νότο του νησιού
Ένα από τα στενότερα σημεία του μονοπατιού, καθ'οδόν προς τον 25 Fontes
Ο ύψους 30 μέτρων καταρράκτης 25 Fontes, με τη λιμνούλα που σχηματίζεται στη βάση του
Μαζί με τις στάσεις για ξεκούραση και φωτογραφίες, για το πήγαινε-έλα και στους δύο καταρράκτες, υπολογίστε κανένα τετράωρο. Η πεζοπορία, αν και λίγο κουραστική, δεν είναι δύσκολη ούτε επικίνδυνη. Επίσης είναι δύσκολο να χαθεί κανείς, αφού την περισσότερη ώρα ακολουθεί τα levadas. Τόσο οι ίδιοι οι καταρράκτες, όσο και το τοπίο στη διαδρομή σε αποζημιώνουν και πιστεύω πως αξίζει και με το παραπάνω η εκδρομή αυτή, παρά την αναμενόμενη κούραση.
Φεύγοντας κατά τις 6 από το Rabacal, ξεκινήσαμε για το βορειοδυτικό άκρο του νησιού, το Porto Moniz. Στην αρχή, πριν κατέβουμε σε χαμηλότερο υψόμετρο, ανά σημεία οδηγούσαμε μέσα από τα σύννεφα. Ήθελε προσοχή, καθώς συναντούσαμε που και που και αγελάδες!
Φωτογραφίες από τη διαδρομή από το Rabacal προς το Porto Moniz
Πλησιάζοντας το Porto Moniz, υπάρχει ωραία θέα από διάφορα σημεία του δρόμου, πριν αυτός αρχίσει να κατηφορίζει στο παραθαλάσσιο χωριό.
Το χωριό Porto Moniz από ψηλά
Το Porto Moniz είναι γνωστό για τις φυσικές λιμνούλες που σχηματίζονται ανάμεσα στα βράχια, δίπλα από τη θάλασσα. Οι λιμνούλες αυτές είναι ασφαλές για κολύμπι, αφού τα βράχια προστατεύουν από τα κύματα του ωκεανού.
Τα βράχια δημιουργούν λιμνούλες, προστατεύοντάς τες από τα κύματα της θάλασσας
Από το Rabacal έως το Porto Moniz μας πήρε μισή ώρα. Φτάνοντας κατά τις 6:30 στο χωριό υπήρχαν λίγοι επισκέπτες, ενώ και στις λιμνούλες κολυμπούσαν μόνο 4-5 άτομα. Οι ελάχιστοι επισκέπτες, τα λίγα ψαροκάικα στο λιμάνι και τα καταστήματα που, τα περισσότερα, εκείνη την ώρα είχαν κλείσει, όλα μαζί δημιουργούσαν μια ατμόσφαιρα, που έκανε ακόμη και το Funchal να μοιάζει πολύβουο.
Η πρώτη μέρα με το αυτοκίνητο ήταν η καλύτερη εισαγωγή για εμάς. Η εκδρομή στο Rabacal μας άνοιξε την όρεξη για τέτοιου είδους εξορμήσεις στη φύση, που δεν είχαμε ξαναεπιχειρήσει μέχρι τότε. Πλέον, είναι από τα πρώτα που αρχίζουμε να ψάχνουμε, όταν σχεδιάζουμε κάποιο ταξίδι εκτός πόλης.
Το σχεδόν έρημο Porto Moniz, φαινόταν να κινείται σε πολύ πιο χαλαρούς ρυθμούς σε σχέση με το Funchal. Ήταν η πρώτη φορά επίσης που βλέπαμε τέτοιες φυσικές λιμνούλες. Το μόνο κακό ήταν ότι δεν είχαμε πάρει τα μαγιό μαζί εκείνη τη μέρα...
Ημέρα 6: Cabo Girao & Sao Vicente & Santana & Machico
Τη δεύτερη ημέρα που είχαμε στη διάθεσή μας το αυτοκίνητο, θα επικεντρωνόμασταν στο Sao Vicente και το Santana, δύο χωριά κοντά στη βόρεια ακτή του νησιού.
Πριν φτάσουμε στο Sao Vicente, θα περνούσαμε από το Cabo Girao, στο οποίο και θα κάναμε μια στάση. Το Cabo Girao βρίσκεται περίπου 10 km (σε ευθεία) δυτικά του Funchal. Πρόκειται για έναν από τους υψηλότερους βράχους που βρέχονται από τη θάλασσα στην Ευρώπη, με ύψος περίπου 600 μέτρα. Από το παρατηρητήριο στην κορυφή του βράχου, μπορεί κανείς να θαυμάσει τη θέα προς τα ανατολικά. Σε πρώτο πλάνο, βρίσκεται το Camara de Lobos, αγαπημένο χωριό του Winston Churchill ο οποίος επισκεπτόταν συχνά τη Μαδέρα μετά τον Β'ΠΠ.
Η θέα από το Cabo Girao
Από το Cabo Girao συνεχίσαμε βόρεια, προς το Sao Vicente. Το χωριό βρίσκεται κοντά στη διασταύρωση του ER-104, που διασχίζει κάθετα το νησί, με τον ER-101, το δρόμο που ακολουθεί τη βόρεια ακτογραμμή. Το κύριο αξιοθέατο του χωριού, είναι οι σπηλιές λάβας. Αυτές βρίσκονται στη δυτική πλευρά του ER-104, προς το τέλος του χωριού, λίγο πριν τη θάλασσα. Όταν είχαμε πάει, ήταν υπό κατασκευή ένα σχετικά μεγάλο πάρκινγκ στην απέναντι πλευρά του δρόμου, το οποίο τώρα θα έχει ολοκληρωθεί. Η είσοδος στις σπηλιές (grutas) γίνεται μόνο με οργανωμένες ξεναγήσεις. Οι ξεναγήσεις αυτές γίνονται σε διάφορες γλώσσες (όχι Ελληνικά) και κοστίζουν 8 ευρώ / άτομο (τιμή 2011). Οι ξεναγοί ξεκινούν, περίπου κάθε 20 λεπτά, από την είσοδο των σπηλαίων. Οι σπηλιές είναι φωτισμένες, και κανείς θα δει, μεταξύ άλλων, τούνελ λάβας αλλά και λιμνούλες.
Οι σπηλιές στο Sao Vicente : ακολουθόντας την ξενάγηση (πάνω), μία από τις λιμνούλες (μέση), ένα από τα τούνελ λάβας (κάτω)
Στο τέλος της ξενάγησης, υπάρχει ένας μικρός χώρος σαν μουσείο. Επίσης, με τη χρήση ειδικών γυαλιών, μπορούσες να παρακολουθήσεις ένα φιλμ 3D, σχετικό με την γεωλογία της περιοχής και τον σχηματισμό των σπηλαίων.
Αναχωρώντας από το Sao Vicente, πήραμε τον ER-101 προς το Santana. Ο δρόμος αυτός, ακόμη και από το ύψος του Porto Moniz, είναι εντυπωσιακός, με τη θάλασσα στη μια πλευρά και τα ψηλά βουνά στην άλλη. Διασχίζει διάφορα τούνελ, και ανάλογα με την κατεύθυνση που οδηγεί κανείς, μπορεί να δει μερικούς μόνο από τους πολλούς καταρράκτες που πέφτουν από το βουνό. Έναν από αυτούς τους καταρράκτες, τον είδε ο αδερφός μου, που ήταν συνοδηγός, και έτυχε να κοιτάξει προς τα πίσω μόλις είχαμε βγει από ένα τούνελ. Όταν βρήκαμε ευκαιρία, κάναμε αναστροφή και γυρίσαμε πίσω για να τον φωτογραφήσουμε. Υπάρχουν λίγοι χώροι στάθμευσης δίπλα από το δρόμο για να σταματήσει κανείς για να τραβήξει φωτογραφίες. Γενικά, θέλει λίγο προσοχή στην οδήγηση, όχι γιατί ο δρόμος είναι επικίνδυνος, αλλά γιατί μπορεί ο οδηγός να ξεχαστεί από την ομορφιά του τοπίου.
Ένας από τους διάφορους καταρράκτες που πέφτουν δίπλα από τον ER-101, μεταξύ Sao Vicente και Santana
Στο Santana (Αγία Άννα) φτάσαμε αργά το μεσημέρι. Οι φωτογραφίες με τα αχυρένια τριγωνικά σπίτια σε σχήμα Α, που κοσμούν σχεδόν κάθε διαφημιστικό φυλλάδιο για τη Μαδέρα, είναι από εδώ. Κάποια από αυτά τα σπίτια είναι ανοικτά για τους επισκέπτες, με τους ντόπιους σε αυτά να πουλάνε τοπικά προϊόντα.
Ένα από τα χαρακτηριστικά τριγωνικά σπίτια, στο χωριό Santana
Αν και η συννεφιά μας συνόδευε από το πρωί, τελικά η βροχή μας έπιασε στο Santana. Καθώς επίσης δεν είχαμε φάει τίποτα για μεσημέρι, αρχίσαμε να ψάχνουμε για κάποια ανοικτή ταβέρνα. Πέρα από τα τριγωνικά σπιτάκια που θα παρέμεναν για λίγο ακόμα ανοικτά, οι περισσότερες ταβέρνες του χωριού είχαν κλείσει. Έτσι, μπήκαμε σε ένα μικρό εστιατόριο, το μόνο που βρήκαμε ανοικτό, το οποίο έμοιαζε περισσότερο με το καφενείο του χωριού. Αυτή ήταν μια από τις καλύτερες επιλογές που θα μπορούσαμε να κάνουμε. Στο μικρό "καφενείο" ήμασταν οι μόνοι ξένοι. Τυχαία επιλέξαμε μπριζόλα με το πανταχού παρόν τηγανητό αυγό, καθώς το μενού ήταν μόνο στα Πορτογαλικά. Ο ηλικιωμένος κύριος που είχε το "καφενείο" μας έφερε τεράστιες πεντανόστιμες μερίδες, σαλάτες κλπ. Αν και το "καφενείο" αυτό το επιλέξαμε καθώς ήταν το μόνο ανοικτό στο χωριό, σε αυτό φάγαμε το καλύτερο σπιτικό φαγητό που δοκιμάσαμε στο νησί.
Η ατμόσφαιρα μέσα θύμιζε μικρές Ελληνικές ταβέρνες, με τις ξύλινες καρέκλες και το παρεΐστικο κλίμα.
Φεύγοντας από το Santana, κατευθυνθήκαμε προς το Machico, κοντά στο ανατολικό άκρο της Μαδέρα. Το Machico, που βρίσκεται δίπλα από το αεροδρόμιο, είναι μια όμορφη κωμόπολη. Το τμήμα κοντά στη θάλασσα είναι ωραίο για βόλτα. Επίσης, το Machico διαθέτει και μια παραλία με χοντρή άμμο, ένα θέαμα σπάνιο για τη Μαδέρα.
Μία από τις πλατείες (πάνω) και η παραλία του Machico (κάτω)
Πέρα από την παραλία του Machico, προς τα βορειοανατολικά, πάνω στην κορυφή ενός λόφου, βρίσκονται κάποιες κεραίες. Αν ανέβει κανείς το δρόμο μέχρι εκεί, μπορεί να θαυμάσει τόσο τη θέα του ίδιου του Machico, όσο και να χαζέψει τα αεροπλάνα που πηγαινοέρχονται στο νησί.
Η θέα προς το Machico και το αεροδρόμιο, από την κορυφή του λόφου με τις κεραίες
Για τη διαδρομή από το Machico πίσω στο Funchal, επιλέξαμε την εθνική. Ο δρόμος αυτός έχει το ασυνήθιστο χαρακτηριστικό να περνάει κάτω από τον διάδρομο απογείωσης/προσγείωσης του αεροδρομίου του νησιού.
Αρχικά, το αεροδρόμιο είχε κατασκευαστεί στην ίδια τοποθεσία, αλλά με μικρότερο διάδρομο. Καθώς όμως για λόγους ασφαλείας ο διάδρομος αυτός έπρεπε να επεκταθεί και δεν υπήρχε διαθέσιμος χώρος, στη μια πλευρά του κατασκευάστηκε μια επέκταση-γέφυρα. Αυτή υποστηρίζεται από πολυάριθμες τσιμεντένιες κολώνες, ανάμεσα από τις οποίες περνάει και ο δρόμος για τα αυτοκίνητα.
Ο κεντρικός δρόμος που συνδέει το Machico με το Funchal, διέρχεται κάτω από τον διάδρομο του αεροδρομίου
Αν και εκείνη η μέρα ήταν γεμάτη, χαρήκαμε ιδιαίτερα με αυτά που είδαμε. Η επίσκεψη στο Sao Vicente ήταν μια μικρή εισαγωγή για τη γεωλογία των Αζορών, στις οποίες θα πηγαίναμε μετά. Τα σπίτια στο Santana, μέχρι τότε τα χαζεύαμε στις φωτογραφίες των ταξιδιωτικών οδηγών. Τα παραδοσιακά σπίτια, οι λίγοι επισκέπτες (τουλάχιστον σε σχέση με αυτούς που περιμέναμε), ο καιρός με τα σύννεφα και τη μπόρα, καθώς και το γεύμα στο καφενείο του χωριού, όλα μαζί δημιουργούσαν μια αίσθηση σα να έχεις φύγει χιλιόμετρα από τα προβλήματα και τις έγνοιες της πόλης. Στο Machico πάλι, επέστρεφες πίσω στον πολιτισμό. Αλλά και πάλι, μπορούσες να κατευθυνθείς στις κεραίες με το αεράκι, και να χαζεύεις με τις ώρες τη θέα στη μικρή πόλη και τα αεροπλάνα που πηγαινοέρχονταν.
Ημέρα 7: Monte
Ύστερα από δύο μέρες που εξερευνούσαμε το νησί, σήμερα θα μέναμε κοντά στο Funchal. Θα επισκεπτόμασταν το Monte, ουσιαστικά ένα ορεινό προάστιο στα βόρεια της πρωτεύουσας.
Για την πρόσβαση στο Monte, πέρα από το αυτοκίνητο, υπάρχουν τελεφερίκ που ξεκινούν από το πάρκο Almirante Reis. Το πάρκο αυτό, βρίσκεται δίπλα από τον παραλιακό δρόμο, Avenida do Mar, αφού περάσεις την Praca da Autonomia (που είχαμε επισκεφθεί την πρώτη ημέρα μας στη Μαδέρα). Με το τελεφερίκ αποφασίσαμε κι εμείς να ανεβούμε στο Monte. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής υπήρχε ωραία θέα της πρωτεύουσας της Μαδέρα, που απλωνόταν από κάτω.
Το Funchal από το τελεφερίκ (η φωτογραφία είναι από τη διαδρομή της επιστροφής)
Το Monte από το τελεφερίκ
Το κύριο αξιοθέατο του Monte, είναι η εκκλησία Nossa Senhora. Η σημερινή εκκλησία, που κατασκευάστηκε το 1818, είναι αφιερωμένη στην Παναγία, προστάτιδα της Μαδέρα. Πριν την κατασκευή της σημερινής εκκλησίας, στο ίδιο σημείο υπήρχε ένα παρεκκλήσι του 1470.
Η εκκλησία Nossa Senhora, στο Monte
Από την εκκλησία, ξεκινούν και τη διαδρομή τους τα "έλκηθρα του Μόντε". Ντόπιοι οδηγοί κατευθύνουν καλάθια πάνω στα οποία κάθεται ο επιβάτης, κατεβάζοντάς τον κάτω στο Funchal.
Κοντά στη Nossa Senhora, βρίσκεται ο Τροπικός Κήπος του Ανακτόρου του Μόντε (Jardim Tropical Monte Palace). Αυτός, όταν είχαμε πάει, ήταν κλειστός, οπότε και αποφασίσαμε να επισκεφθούμε τον γειτονικό Βοτανικό Κήπο. Ο Jardim Botanico da Madeira βρίσκεται στην πλαγιά ενός άλλου λόφου, στα ανατολικά του Monte. Για να πάει κανείς εκεί από το Monte, μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα δεύτερο τελεφερίκ. Όσοι υποφέρουν από υψοφοβία ίσως νιώσουν άβολα σε αυτό το σκέλος, καθώς το τελεφερίκ αυτό, μεταξύ άλλων, περνάει και πάνω από μια απότομη χαράδρα. Οι δύο σταθμοί των τελεφερίκ βρίσκονται κοντά ο ένας στον άλλο.
Φωτογραφία από το τελεφερίκ, κατά τη διαδρομή Μόντε - Βοτανικός Κήπος
Ο Βοτανικός Κήπος είναι ωραίος, με διάφορα τροπικά φυτά, καθώς και κλουβιά με πολλά είδη παπαγάλων και άλλων πουλιών. Όμως, κανείς πρέπει να έχει στο νου του πως το κατηφορικό έδαφος των κήπων θα μετατραπεί σε κουραστική ανηφόρα κατά την επιστροφή στο σταθμό του τελεφερίκ.
Ο Βοτανικός Κήπος της Μαδέρα
Η εκδρομή από την πρωτεύουσα, Funchal, στο γειτονικό Monte είναι μια ωραία επιλογή. Εμείς την εκκλησία Nossa Senhora την πετύχαμε ενώ τη στόλιζαν, μάλλον για κάποια γιορτή. Όπως και στην Ελλάδα, έτσι κι εκεί, ο Δεκαπενταύγουστος αποτελεί μεγάλη θρησκευτική εορτή. Ίσως ο στολισμός είχε να κάνει με αυτό, αλλά και πάλι, όταν είχαμε επισκεφθεί το Monte ήταν ακόμα τέλη Ιουλίου.
Ημέρα 8: Funchal
Την προ τελευταία μέρα στη Μαδέρα, θα την περνούσαμε όπως και τις δύο πρώτες: κάνοντας βόλτες στο Funchal. Η μόνη εκκρεμότητα που είχε μείνει, ήταν να κλείσουμε το αυτοκίνητο για το Σάο Μιγκέλ, στο οποίο θα πηγαίναμε την επόμενη ημέρα.
Το πρωί και το μεσημέρι πέρασε με βόλτες στην Avenida do Mar και στην περιοχή γύρω από τον καθεδρικό ναό, Se. Αφού κάναμε τις τελευταίες αγορές, γυρίσαμε στο ξενοδοχείο, όπου και περάσαμε την περισσότερη ώρα στην πισίνα. Το βράδυ ξανακατεβήκαμε στο Funchal, και επισκεφθήκαμε για μια ακόμη φορά το αγαπημένο μας εστιατόριο, το FX.
Ημέρα 9: Μαδέρα - Αζόρες [αρχή]
Για την τελευταία μέρα μας στη Μαδέρα, δεν είχαμε αφήσει πολλές εκκρεμότητες. Καθώς το αεροπλάνο για την Πόντα Ντελγκάδα θα έφευγε στις 17:05, είχαμε όλο το χρόνο για να ετοιμάσουμε τα πράγματα με την ησυχία μας και να πάμε στο αεροδρόμιο από νωρίς.
Στο αεροδρόμιο, λίγο πριν αναχωρήσουμε
Η πτήση από τη Μαδέρα στο Σάο Μιγκέλ θα διαρκούσε 2 ώρες. Μαζί με τη 1 ώρα διαφορά που έχει η Μαδέρα με τις Αζόρες, θα προσγειωνόμασταν στις 18:10. Σε αντίθεση με τη διαδρομή Λισσαβόνα – Μαδέρα που, τουλάχιστον στην προσγείωση, είχε αρκετά κουνήματα, αυτό το σκέλος του ταξιδιού ήταν μια χαρά. Πλησιάζοντας στο Σάο Μιγκέλ, κανείς μπορεί να βγάλει ωραίες φωτογραφίες του νησιού.
Φτάνοντας στο Σάο Μιγκέλ
Καθώς το αεροδρόμιο βρίσκεται ουσιαστικά αμέσως μετά από την πρωτεύουσα Πόντα Ντελγκάδα, το αεροπλάνο καθώς περνά πάνω από αυτή έχει χαμηλώσει ήδη αρκετά, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα και για ωραίες φωτογραφίες της πόλης. Είναι χαρακτηριστικό ότι, προσέχοντας, μπορεί κανείς να διακρίνει και τους ανθρώπους!
Η πρωτεύουσα του Σάο Μιγκέλ, Πόντα Ντελγκάδα
Συνοψίζοντας για τη Μαδέρα, το πρόγραμμα που είχαμε σχεδιάσει να ακολουθήσουμε, μας βγήκε. Πιστεύω το νησί μπορεί να το δει κανείς εν τάχει σε 3 μέρες. Από εκεί και πέρα, μπορείς να προσθέσεις μέρες για να ακολουθείς πιο χαλαρούς ρυθμούς.
Πέρα από το Funchal και το γειτονικό Monte, οποιουδήποτε του αρέσει η φύση θα βρεθεί στο στοιχείο του στο Rabacal. Η πεζοπορία δεν είναι δύσκολη και (κυρίως στον Risco) μπορεί να τη φέρει εις πέρας ο καθένας. Το Sao Vicente έχει τις σπηλιές και οι ξεναγοί είναι ιδιαίτερα κατανοητοί, ακόμη και για κάποιον που δεν έχει σπουδάσει γεωλόγος. Τέλος, το Santana με τα τριγωνικά σπίτια, είναι το χαρακτηριστικότερο χωριό του νησιού.
Υπάρχει η δυνατότητα για μεμονωμένες εκδρομές στα διάφορα σημεία της βόρειας ακτής από το Funchal. Παρ'όλ'αυτά, θα σύστηνα σε όποιον επισκεφθεί το νησί, να οδηγήσει και στον δρόμο που πηγαίνει παράλληλα με τη βόρεια ακτογραμμή του νησιού, καθώς το τοπίο εκεί παραμένει αξέχαστο.
Στο νησί της Μαδέρα θα μέναμε από τις 24/7 έως τις 30/7. Τις δύο πρώτες μέρες θα γυρνούσαμε με τα πόδια την πρωτεύουσα Funchal, μιας και εκεί βρισκόταν το ξενοδοχείο μας. Στις 26/7 θα νοικιάζαμε αυτοκίνητο, οπότε και θα είχαμε πλέον τη δυνατότητα να δούμε και το υπόλοιπο νησί.
Ημέρα 3: Funchal
Φτάνοντας το απόγευμα κουρασμένοι στο ξενοδοχείο, αυτό που μας ένοιαζε ήταν να βγούμε για μια χαλαρή βόλτα στο Funchal. Έτσι, ξεκινήσαμε για τη μαρίνα της πόλης και τον παραλιακό δρόμο Avenida do Mar (mar=θάλασσα). Γενικά, ο δρόμος δεν είχε ιδιαίτερη κίνηση και η βόλτα στο πεζοδρόμιο δίπλα από τη θάλασσα ήταν ευχάριστη. Τόσο στην Avenida do Mar, όσο και στα στενά της παλιάς πόλης, υπάρχουν πολλά εστιατόρια για φαγητό.
Ο παραλιακός δρόμος, Avenida do Mar
Η προβλήτα του Funchal
Στην προβλήτα, στο ύψος του Palacio De Sao Lourenco, βρίσκονται πολλά τοπικά γραφεία που διοργανώνουν κρουαζιέρες ή εκδρομές στο γειτονικό νησί, Porto Santo.
Συνεχίζοντας στον παραλιακό δρόμο, συναντάς μια άλλη πλατεία, την Praca da Autonomia. Από εκεί υπάρχει ωραία θέα προς το ορεινό προάστιο του Funchal, το Monte, το οποίο θα επισκεπτόμασταν την 7η μέρα.
Η Praca da Autonomia, με το προάστιο Monte χτισμένο στον λόφο
Το τμήμα του Funchal μεταξύ της προβλήτας και της Praca da Autonomia και βόρεια, αποτελεί το ιστορικό κέντρο της πόλης. Ένα ορόσημο είναι ο καθεδρικός ναός, Se, που οικοδομήθηκε το 1514.
Ο καθεδρικός ναός, Se, του Funchal
Το βράδυ κάναμε την καλύτερη επιλογή στο εστιατόριο, καθώς καθίσαμε στο FX (μετά από χρόνια μου ήρθε φλασιά το όνομα

Το απόγευμα της πρώτης μέρας που περάσαμε στο Funchal ήταν αναγνωριστικό. Περπατήσαμε την παραλιακή λεωφόρο, μέχρι και το σημείο που αναχωρούν τα τελεφερίκ για το Monte. Στην παλιά πόλη κάναμε μια μικρή βόλτα, απλά για να κατατοπιστούμε λίγο για την αυριανή, μεγαλύτερη, εξόρμηση!
Ημέρα 4: Funchal
Τη δεύτερη μέρα μας στο νησί, θα βλέπαμε λίγο πιο εκτεταμένα την πρωτεύουσα, Funchal. Από την προηγούμενη ημέρα είχαμε δει λίγο τα κατατόπια και σήμερα θα γυρίζαμε περισσότερο την πόλη.
Έτσι, ξεκινήσαμε για την Praca do Infante, στην οποία έκανε και στάση το λεωφορείο που περνούσε από το ξενοδοχείο μας, πριν βγει την παραλιακή Avenida do Mar.
Η κυκλική Praca do Infante
Από εκεί συνεχίσαμε για την μαρίνα, που αυτή τη φορά θα τη βλέπαμε το μεσημέρι με περισσότερη κίνηση.
Η μαρίνα του Funchal, κατά τη διάρκεια της μέρας
Από εκεί αρχίσαμε να ανεβαίνουμε προς την Praca do Municipio, κάνοντας μια στάση και στους Βοτανικούς Κήπους. Κοντά στους κήπους, στη διασταύρωση των Avenida Zarco και Avenida Arriaga, υπάρχει το άγαλμα του Joao Gonsalves Zarco, ο οποίος το 1418 διεκδίκησε τη Μαδέρα για λογαριασμό της Πορτογαλίας και του Ερρίκου του Θαλασσοπόρου.
Η Avenida Zarco, δρόμος με διάφορα εστιατόρια
Το άγαλμα του Joao Gosnalves Zarco
Περνώντας πάλι από τον καθεδρικό ναό που είχαμε δει και την προηγούμενη μέρα, φτάσαμε στην Praca do Municipio. Στην πλατεία αυτή βρίσκονται, μεταξύ άλλων, το δημαρχείο του Funchal καθώς και το πανεπιστήμιο της Μαδέρα.
Η Praca do Municipio, με το κτήριο του δημαρχείου στο βάθος
Η Igreza do Colegio, εκκλησία σε ένα από τα κτήρια του Πανεπιστημίου της Μαδέρα
Κάνοντας μια παρένθεση, το νησί της Μαδέρα φημίζεται για τα κρασιά του. Στο Funchal θα βρει κανείς διάσπαρτες οινοθήκες, όπου μπορείς αν θέλεις να δοκιμάσεις το κρασί πριν το αγοράσεις. Εμείς επισκεφθήκαμε μια οινοθήκη στη Rua do Castanheiro (ξεκινά από τη βορειοδυτική γωνία της Praca do Municipio), απέναντι από το κτήριο της Αεροπορικής Λέσχης (Aeroclube da Madeira). Αν θυμάμαι καλά, οι σοδιές τους έφταναν μέχρι και το 1880.
Αφότου καθίσαμε για φαγητό σε ένα από τα εστιατόρια στην Avenida Zarco, κατευθυνθήκαμε στο Parque de Santa Catarina. Το συγκεκριμένο πάρκο μας είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον από το πρωί, καθώς βρισκόταν πίσω ακριβώς από την Praca do Infante, απ'όπου είχαμε ξεκινήσει τη σημερινή εξερεύνησή μας. Στο πάρκο, που είναι πολύ ευχάριστο μέρος για μια απογευματινή βόλτα, υπάρχει και μια λίμνη με σιντριβάνια. Επίσης είναι διάσπαρτο από αγάλματα διαφόρων εξερευνητών, όπως του Κολόμβου. Περιστασιακά, στο χώρο διοργανώνονται και συναυλίες.
Το πάρκο Santa Catarina (πάνω), η λιμνούλα του πάρκου (μέση), το άγαλμα του Κολόμβου (κάτω)
Για το βράδυ, η επιλογή του εστιατορίου δεν ήταν δύσκολη: θα ξαναπηγαίναμε στο FX, που μας είχε κάνει ιδιαίτερα καλή εντύπωση την προηγούμενη μέρα.
Αυτή τη μιάμιση μέρα που είχαμε μείνει στο Funchal είχαμε δει τα βασικότερα αξιοθέατα της πόλης, εκτός από το Monte. Σήμερα το βράδυ θα ξεκουραζόμασταν, καθώς αύριο επιτέλους θα νοικιάζαμε το αυτοκίνητο και θα ξεκινούσαμε τις εκδρομές μας στο υπόλοιπο νησί!
Ημέρα 5: Rabacal & Porto Moniz
Σήμερα θα ξεκινούσαμε την εξερεύνηση του νησιού, μέσω εκδρομών από τη βάση μας, το Funchal. Έτσι λοιπόν, πήγαμε στο αεροδρόμιο για να παραλάβουμε το αυτοκίνητο που είχαμε κλείσει, ένα ασημί Renault Clio, από την Avis.
Αφού ξεμπερδέψαμε σχετικά γρήγορα με τα διαδικαστικά της ενοικίασης, ξεκινήσαμε για το Rabacal. Το Rabacal βρίσκεται στη δυτική Μαδέρα, και περιλαμβάνει 2 καταρράκτες. Είναι προσβάσιμο μέσω των δρόμων ER-110 και ER-211∙ καλύτερη επιλογή για να πάει κανείς εκεί είναι ο ER-110. Δίπλα από τον δρόμο, υπάρχει ένα πάρκινγκ, το οποίο είναι πολύ πιθανό να είναι ήδη γεμάτο, οπότε πολλοί επισκέπτες αφήνουν τα αυτοκίνητα στην άκρη του δρόμου. Συνεπώς είναι δύσκολο να το περάσει κανείς χωρίς να προσέξει την είσοδο του πάρκου.
Από το πάρκινγκ, ξεκινά ένας σύντομος κατηφορικός ασφαλτοστρωμένος δρόμος (δεν πάνε τα ΙΧ) που φτάνει μέχρι εκεί που αρχίζει το μονοπάτι. Το δρόμο αυτό μπορεί να τον κατέβει κανείς με τα πόδια ή με ένα βανάκι που κάνει το πήγαινε-έλα (το 2011 η τιμή ήταν 2 ευρώ/άτομο το κατέβα και 3 ευρώ/άτομο το ανέβασμα στην επιστροφή).
Από το τέλος του δρόμου αυτού, ξεκινούν τα μονοπάτια. Στο μεγαλύτερο τμήμα τους, ακολουθούν τα levadas, μέχρι τους καταρράκτες. Τα levadas είναι αρδευτικά κανάλια, πολύ μικρής κλίσης, που μεταφέρουν νερό από το βροχερό βόρειο τμήμα του νησιού στο ξηρό νότιο τμήμα. Μέσα στο πάρκο δεν πωλείται φαγητό, οπότε αν κάποιος πάει για την πεζοπορία καλό είναι να έχει μαζί του κάτι φαγώσιμο. Αντίθετα, υπάρχουν πολλές πηγές με καθαρό, παγωμένο, πόσιμο νερό.
Η πεζοπορία στο Rabacal δεν είναι δύσκολη ούτε σε κάποιο σημείο επικίνδυνη. Η πρόσβαση στον πρώτο καταρράκτη είναι πολύ εύκολη (επίπεδη) και σύντομη, ενώ για τον δεύτερο θέλει λίγο περισσότερο περπάτημα. Επίσης, όπως είναι αναμενόμενο, στην περιοχή (υψόμετρο ~1000m) το πρωί μπορεί να έχει ψύχρα. Έτσι, τουλάχιστον το καλοκαίρι, η πεζοπορία ίσως να βολεύει να γίνει με κοντομάνικο και ζακέτα. Παρ'όλ'αυτά, κατεβαίνοντας με τα πόδια ακόμη και τον αρχικό ασφαλτοστρωμένο δρόμο, αρχίζεις να ζεσταίνεσαι.
Σχεδιάγραμμα των μονοπατιών στο Rabacal
Ο κοντινότερος καταρράκτης είναι ο Risco. Η πρόσβαση είναι εύκολη και γρήγορη, με το μεγαλύτερο τμήμα του μονοπατιού να είναι επίπεδο. Από το τέλος του ασφαλτοστρωμένου δρόμου, μετά από περίπου 500 μέτρα, στα αριστερά υπάρχουν κάποια σκαλιά που κατεβαίνουν σε ένα χαμηλότερο επίπεδο. Αφήνοντας τα σκαλιά και συνεχίζοντας ευθεία, μετά από κανένα χιλιόμετρο, το μονοπάτι οδηγεί στον Risco. Πρόκειται για έναν εντυπωσιακό καταρράκτη, ύψους 100 μέτρων, τα νερά του οποίου πέφτουν μονοκόμματα κάτω.
Φωτογραφίες από τη διαδρομή προς τον πρώτο καταρράκτη, Risco
Ο ύψους 100 μέτρων καταρράκτης Risco
Δίπλα από τον Risco υπάρχει ένας χώρος που μπορείς να κάτσεις για φαγητό και για να ξεκουραστείς. Παρότι υπάρχει ένα τούνελ μέσα από τον βράχο πίσω ακριβώς από τον καταρράκτη, το μονοπάτι προς το τούνελ αυτό έχει κλείσει λόγω ολισθηρότητας.
Ο Risco, από το τέλος του μονοπατιού
Για τον δεύτερο καταρράκτη, τον Vinte e Cinco Fontes (25 Πηγές), κατεβαίνεις τα σκαλοπάτια που είχες συναντήσει προηγουμένως και στο μονοπάτι στη βάση τους πηγαίνεις δεξιά. Μετά από λίγο συναντάς και διασχίζεις μια γέφυρα και ανεβαίνεις την σχετικά απότομη ανηφόρα στα αριστερά. Από τα σκαλοπάτια στην αρχή, ο 25 Fontes απέχει περίπου 2 km. Γενικά, η πεζοπορία προς τον 25 Fontes έχει περισσότερες ανηφόρες/κατηφόρες. Επίσης, σε κάποια σημεία το μονοπάτι στενεύει (χωράει ένα άτομο) αλλά όχι σε επικίνδυνο βαθμό. Ο 25 Fontes είναι χαμηλότερος από τον Risco, με τα νερά να πέφτουν από ύψος 30 μέτρων. Κατά την πτώση, λέγεται πως τα νερά χωρίζονται στα 25, εξ'ού και το όνομα, και τροφοδοτούν τη μικρή λιμνούλα που σχηματίζεται από κάτω.
Η θέα από το σημείο της γέφυρας, στη διαδρομή προς τον καταρράκτη 25 Fontes
Τα κανάλια levada μεταφέρουν νερό από το βροχερό βορρά στον ξηρό νότο του νησιού
Ένα από τα στενότερα σημεία του μονοπατιού, καθ'οδόν προς τον 25 Fontes
Ο ύψους 30 μέτρων καταρράκτης 25 Fontes, με τη λιμνούλα που σχηματίζεται στη βάση του
Μαζί με τις στάσεις για ξεκούραση και φωτογραφίες, για το πήγαινε-έλα και στους δύο καταρράκτες, υπολογίστε κανένα τετράωρο. Η πεζοπορία, αν και λίγο κουραστική, δεν είναι δύσκολη ούτε επικίνδυνη. Επίσης είναι δύσκολο να χαθεί κανείς, αφού την περισσότερη ώρα ακολουθεί τα levadas. Τόσο οι ίδιοι οι καταρράκτες, όσο και το τοπίο στη διαδρομή σε αποζημιώνουν και πιστεύω πως αξίζει και με το παραπάνω η εκδρομή αυτή, παρά την αναμενόμενη κούραση.
Φεύγοντας κατά τις 6 από το Rabacal, ξεκινήσαμε για το βορειοδυτικό άκρο του νησιού, το Porto Moniz. Στην αρχή, πριν κατέβουμε σε χαμηλότερο υψόμετρο, ανά σημεία οδηγούσαμε μέσα από τα σύννεφα. Ήθελε προσοχή, καθώς συναντούσαμε που και που και αγελάδες!
Φωτογραφίες από τη διαδρομή από το Rabacal προς το Porto Moniz
Πλησιάζοντας το Porto Moniz, υπάρχει ωραία θέα από διάφορα σημεία του δρόμου, πριν αυτός αρχίσει να κατηφορίζει στο παραθαλάσσιο χωριό.
Το χωριό Porto Moniz από ψηλά
Το Porto Moniz είναι γνωστό για τις φυσικές λιμνούλες που σχηματίζονται ανάμεσα στα βράχια, δίπλα από τη θάλασσα. Οι λιμνούλες αυτές είναι ασφαλές για κολύμπι, αφού τα βράχια προστατεύουν από τα κύματα του ωκεανού.
Τα βράχια δημιουργούν λιμνούλες, προστατεύοντάς τες από τα κύματα της θάλασσας
Από το Rabacal έως το Porto Moniz μας πήρε μισή ώρα. Φτάνοντας κατά τις 6:30 στο χωριό υπήρχαν λίγοι επισκέπτες, ενώ και στις λιμνούλες κολυμπούσαν μόνο 4-5 άτομα. Οι ελάχιστοι επισκέπτες, τα λίγα ψαροκάικα στο λιμάνι και τα καταστήματα που, τα περισσότερα, εκείνη την ώρα είχαν κλείσει, όλα μαζί δημιουργούσαν μια ατμόσφαιρα, που έκανε ακόμη και το Funchal να μοιάζει πολύβουο.
Η πρώτη μέρα με το αυτοκίνητο ήταν η καλύτερη εισαγωγή για εμάς. Η εκδρομή στο Rabacal μας άνοιξε την όρεξη για τέτοιου είδους εξορμήσεις στη φύση, που δεν είχαμε ξαναεπιχειρήσει μέχρι τότε. Πλέον, είναι από τα πρώτα που αρχίζουμε να ψάχνουμε, όταν σχεδιάζουμε κάποιο ταξίδι εκτός πόλης.
Το σχεδόν έρημο Porto Moniz, φαινόταν να κινείται σε πολύ πιο χαλαρούς ρυθμούς σε σχέση με το Funchal. Ήταν η πρώτη φορά επίσης που βλέπαμε τέτοιες φυσικές λιμνούλες. Το μόνο κακό ήταν ότι δεν είχαμε πάρει τα μαγιό μαζί εκείνη τη μέρα...
Ημέρα 6: Cabo Girao & Sao Vicente & Santana & Machico
Τη δεύτερη ημέρα που είχαμε στη διάθεσή μας το αυτοκίνητο, θα επικεντρωνόμασταν στο Sao Vicente και το Santana, δύο χωριά κοντά στη βόρεια ακτή του νησιού.
Πριν φτάσουμε στο Sao Vicente, θα περνούσαμε από το Cabo Girao, στο οποίο και θα κάναμε μια στάση. Το Cabo Girao βρίσκεται περίπου 10 km (σε ευθεία) δυτικά του Funchal. Πρόκειται για έναν από τους υψηλότερους βράχους που βρέχονται από τη θάλασσα στην Ευρώπη, με ύψος περίπου 600 μέτρα. Από το παρατηρητήριο στην κορυφή του βράχου, μπορεί κανείς να θαυμάσει τη θέα προς τα ανατολικά. Σε πρώτο πλάνο, βρίσκεται το Camara de Lobos, αγαπημένο χωριό του Winston Churchill ο οποίος επισκεπτόταν συχνά τη Μαδέρα μετά τον Β'ΠΠ.
Η θέα από το Cabo Girao
Από το Cabo Girao συνεχίσαμε βόρεια, προς το Sao Vicente. Το χωριό βρίσκεται κοντά στη διασταύρωση του ER-104, που διασχίζει κάθετα το νησί, με τον ER-101, το δρόμο που ακολουθεί τη βόρεια ακτογραμμή. Το κύριο αξιοθέατο του χωριού, είναι οι σπηλιές λάβας. Αυτές βρίσκονται στη δυτική πλευρά του ER-104, προς το τέλος του χωριού, λίγο πριν τη θάλασσα. Όταν είχαμε πάει, ήταν υπό κατασκευή ένα σχετικά μεγάλο πάρκινγκ στην απέναντι πλευρά του δρόμου, το οποίο τώρα θα έχει ολοκληρωθεί. Η είσοδος στις σπηλιές (grutas) γίνεται μόνο με οργανωμένες ξεναγήσεις. Οι ξεναγήσεις αυτές γίνονται σε διάφορες γλώσσες (όχι Ελληνικά) και κοστίζουν 8 ευρώ / άτομο (τιμή 2011). Οι ξεναγοί ξεκινούν, περίπου κάθε 20 λεπτά, από την είσοδο των σπηλαίων. Οι σπηλιές είναι φωτισμένες, και κανείς θα δει, μεταξύ άλλων, τούνελ λάβας αλλά και λιμνούλες.
Οι σπηλιές στο Sao Vicente : ακολουθόντας την ξενάγηση (πάνω), μία από τις λιμνούλες (μέση), ένα από τα τούνελ λάβας (κάτω)
Στο τέλος της ξενάγησης, υπάρχει ένας μικρός χώρος σαν μουσείο. Επίσης, με τη χρήση ειδικών γυαλιών, μπορούσες να παρακολουθήσεις ένα φιλμ 3D, σχετικό με την γεωλογία της περιοχής και τον σχηματισμό των σπηλαίων.
Αναχωρώντας από το Sao Vicente, πήραμε τον ER-101 προς το Santana. Ο δρόμος αυτός, ακόμη και από το ύψος του Porto Moniz, είναι εντυπωσιακός, με τη θάλασσα στη μια πλευρά και τα ψηλά βουνά στην άλλη. Διασχίζει διάφορα τούνελ, και ανάλογα με την κατεύθυνση που οδηγεί κανείς, μπορεί να δει μερικούς μόνο από τους πολλούς καταρράκτες που πέφτουν από το βουνό. Έναν από αυτούς τους καταρράκτες, τον είδε ο αδερφός μου, που ήταν συνοδηγός, και έτυχε να κοιτάξει προς τα πίσω μόλις είχαμε βγει από ένα τούνελ. Όταν βρήκαμε ευκαιρία, κάναμε αναστροφή και γυρίσαμε πίσω για να τον φωτογραφήσουμε. Υπάρχουν λίγοι χώροι στάθμευσης δίπλα από το δρόμο για να σταματήσει κανείς για να τραβήξει φωτογραφίες. Γενικά, θέλει λίγο προσοχή στην οδήγηση, όχι γιατί ο δρόμος είναι επικίνδυνος, αλλά γιατί μπορεί ο οδηγός να ξεχαστεί από την ομορφιά του τοπίου.
Ένας από τους διάφορους καταρράκτες που πέφτουν δίπλα από τον ER-101, μεταξύ Sao Vicente και Santana
Στο Santana (Αγία Άννα) φτάσαμε αργά το μεσημέρι. Οι φωτογραφίες με τα αχυρένια τριγωνικά σπίτια σε σχήμα Α, που κοσμούν σχεδόν κάθε διαφημιστικό φυλλάδιο για τη Μαδέρα, είναι από εδώ. Κάποια από αυτά τα σπίτια είναι ανοικτά για τους επισκέπτες, με τους ντόπιους σε αυτά να πουλάνε τοπικά προϊόντα.
Ένα από τα χαρακτηριστικά τριγωνικά σπίτια, στο χωριό Santana
Αν και η συννεφιά μας συνόδευε από το πρωί, τελικά η βροχή μας έπιασε στο Santana. Καθώς επίσης δεν είχαμε φάει τίποτα για μεσημέρι, αρχίσαμε να ψάχνουμε για κάποια ανοικτή ταβέρνα. Πέρα από τα τριγωνικά σπιτάκια που θα παρέμεναν για λίγο ακόμα ανοικτά, οι περισσότερες ταβέρνες του χωριού είχαν κλείσει. Έτσι, μπήκαμε σε ένα μικρό εστιατόριο, το μόνο που βρήκαμε ανοικτό, το οποίο έμοιαζε περισσότερο με το καφενείο του χωριού. Αυτή ήταν μια από τις καλύτερες επιλογές που θα μπορούσαμε να κάνουμε. Στο μικρό "καφενείο" ήμασταν οι μόνοι ξένοι. Τυχαία επιλέξαμε μπριζόλα με το πανταχού παρόν τηγανητό αυγό, καθώς το μενού ήταν μόνο στα Πορτογαλικά. Ο ηλικιωμένος κύριος που είχε το "καφενείο" μας έφερε τεράστιες πεντανόστιμες μερίδες, σαλάτες κλπ. Αν και το "καφενείο" αυτό το επιλέξαμε καθώς ήταν το μόνο ανοικτό στο χωριό, σε αυτό φάγαμε το καλύτερο σπιτικό φαγητό που δοκιμάσαμε στο νησί.

Φεύγοντας από το Santana, κατευθυνθήκαμε προς το Machico, κοντά στο ανατολικό άκρο της Μαδέρα. Το Machico, που βρίσκεται δίπλα από το αεροδρόμιο, είναι μια όμορφη κωμόπολη. Το τμήμα κοντά στη θάλασσα είναι ωραίο για βόλτα. Επίσης, το Machico διαθέτει και μια παραλία με χοντρή άμμο, ένα θέαμα σπάνιο για τη Μαδέρα.
Μία από τις πλατείες (πάνω) και η παραλία του Machico (κάτω)
Πέρα από την παραλία του Machico, προς τα βορειοανατολικά, πάνω στην κορυφή ενός λόφου, βρίσκονται κάποιες κεραίες. Αν ανέβει κανείς το δρόμο μέχρι εκεί, μπορεί να θαυμάσει τόσο τη θέα του ίδιου του Machico, όσο και να χαζέψει τα αεροπλάνα που πηγαινοέρχονται στο νησί.
Η θέα προς το Machico και το αεροδρόμιο, από την κορυφή του λόφου με τις κεραίες
Για τη διαδρομή από το Machico πίσω στο Funchal, επιλέξαμε την εθνική. Ο δρόμος αυτός έχει το ασυνήθιστο χαρακτηριστικό να περνάει κάτω από τον διάδρομο απογείωσης/προσγείωσης του αεροδρομίου του νησιού.
Αρχικά, το αεροδρόμιο είχε κατασκευαστεί στην ίδια τοποθεσία, αλλά με μικρότερο διάδρομο. Καθώς όμως για λόγους ασφαλείας ο διάδρομος αυτός έπρεπε να επεκταθεί και δεν υπήρχε διαθέσιμος χώρος, στη μια πλευρά του κατασκευάστηκε μια επέκταση-γέφυρα. Αυτή υποστηρίζεται από πολυάριθμες τσιμεντένιες κολώνες, ανάμεσα από τις οποίες περνάει και ο δρόμος για τα αυτοκίνητα.
Ο κεντρικός δρόμος που συνδέει το Machico με το Funchal, διέρχεται κάτω από τον διάδρομο του αεροδρομίου
Αν και εκείνη η μέρα ήταν γεμάτη, χαρήκαμε ιδιαίτερα με αυτά που είδαμε. Η επίσκεψη στο Sao Vicente ήταν μια μικρή εισαγωγή για τη γεωλογία των Αζορών, στις οποίες θα πηγαίναμε μετά. Τα σπίτια στο Santana, μέχρι τότε τα χαζεύαμε στις φωτογραφίες των ταξιδιωτικών οδηγών. Τα παραδοσιακά σπίτια, οι λίγοι επισκέπτες (τουλάχιστον σε σχέση με αυτούς που περιμέναμε), ο καιρός με τα σύννεφα και τη μπόρα, καθώς και το γεύμα στο καφενείο του χωριού, όλα μαζί δημιουργούσαν μια αίσθηση σα να έχεις φύγει χιλιόμετρα από τα προβλήματα και τις έγνοιες της πόλης. Στο Machico πάλι, επέστρεφες πίσω στον πολιτισμό. Αλλά και πάλι, μπορούσες να κατευθυνθείς στις κεραίες με το αεράκι, και να χαζεύεις με τις ώρες τη θέα στη μικρή πόλη και τα αεροπλάνα που πηγαινοέρχονταν.
Ημέρα 7: Monte
Ύστερα από δύο μέρες που εξερευνούσαμε το νησί, σήμερα θα μέναμε κοντά στο Funchal. Θα επισκεπτόμασταν το Monte, ουσιαστικά ένα ορεινό προάστιο στα βόρεια της πρωτεύουσας.
Για την πρόσβαση στο Monte, πέρα από το αυτοκίνητο, υπάρχουν τελεφερίκ που ξεκινούν από το πάρκο Almirante Reis. Το πάρκο αυτό, βρίσκεται δίπλα από τον παραλιακό δρόμο, Avenida do Mar, αφού περάσεις την Praca da Autonomia (που είχαμε επισκεφθεί την πρώτη ημέρα μας στη Μαδέρα). Με το τελεφερίκ αποφασίσαμε κι εμείς να ανεβούμε στο Monte. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής υπήρχε ωραία θέα της πρωτεύουσας της Μαδέρα, που απλωνόταν από κάτω.
Το Funchal από το τελεφερίκ (η φωτογραφία είναι από τη διαδρομή της επιστροφής)
Το Monte από το τελεφερίκ
Το κύριο αξιοθέατο του Monte, είναι η εκκλησία Nossa Senhora. Η σημερινή εκκλησία, που κατασκευάστηκε το 1818, είναι αφιερωμένη στην Παναγία, προστάτιδα της Μαδέρα. Πριν την κατασκευή της σημερινής εκκλησίας, στο ίδιο σημείο υπήρχε ένα παρεκκλήσι του 1470.
Η εκκλησία Nossa Senhora, στο Monte
Από την εκκλησία, ξεκινούν και τη διαδρομή τους τα "έλκηθρα του Μόντε". Ντόπιοι οδηγοί κατευθύνουν καλάθια πάνω στα οποία κάθεται ο επιβάτης, κατεβάζοντάς τον κάτω στο Funchal.
Κοντά στη Nossa Senhora, βρίσκεται ο Τροπικός Κήπος του Ανακτόρου του Μόντε (Jardim Tropical Monte Palace). Αυτός, όταν είχαμε πάει, ήταν κλειστός, οπότε και αποφασίσαμε να επισκεφθούμε τον γειτονικό Βοτανικό Κήπο. Ο Jardim Botanico da Madeira βρίσκεται στην πλαγιά ενός άλλου λόφου, στα ανατολικά του Monte. Για να πάει κανείς εκεί από το Monte, μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα δεύτερο τελεφερίκ. Όσοι υποφέρουν από υψοφοβία ίσως νιώσουν άβολα σε αυτό το σκέλος, καθώς το τελεφερίκ αυτό, μεταξύ άλλων, περνάει και πάνω από μια απότομη χαράδρα. Οι δύο σταθμοί των τελεφερίκ βρίσκονται κοντά ο ένας στον άλλο.
Φωτογραφία από το τελεφερίκ, κατά τη διαδρομή Μόντε - Βοτανικός Κήπος
Ο Βοτανικός Κήπος είναι ωραίος, με διάφορα τροπικά φυτά, καθώς και κλουβιά με πολλά είδη παπαγάλων και άλλων πουλιών. Όμως, κανείς πρέπει να έχει στο νου του πως το κατηφορικό έδαφος των κήπων θα μετατραπεί σε κουραστική ανηφόρα κατά την επιστροφή στο σταθμό του τελεφερίκ.

Ο Βοτανικός Κήπος της Μαδέρα
Η εκδρομή από την πρωτεύουσα, Funchal, στο γειτονικό Monte είναι μια ωραία επιλογή. Εμείς την εκκλησία Nossa Senhora την πετύχαμε ενώ τη στόλιζαν, μάλλον για κάποια γιορτή. Όπως και στην Ελλάδα, έτσι κι εκεί, ο Δεκαπενταύγουστος αποτελεί μεγάλη θρησκευτική εορτή. Ίσως ο στολισμός είχε να κάνει με αυτό, αλλά και πάλι, όταν είχαμε επισκεφθεί το Monte ήταν ακόμα τέλη Ιουλίου.
Ημέρα 8: Funchal
Την προ τελευταία μέρα στη Μαδέρα, θα την περνούσαμε όπως και τις δύο πρώτες: κάνοντας βόλτες στο Funchal. Η μόνη εκκρεμότητα που είχε μείνει, ήταν να κλείσουμε το αυτοκίνητο για το Σάο Μιγκέλ, στο οποίο θα πηγαίναμε την επόμενη ημέρα.
Το πρωί και το μεσημέρι πέρασε με βόλτες στην Avenida do Mar και στην περιοχή γύρω από τον καθεδρικό ναό, Se. Αφού κάναμε τις τελευταίες αγορές, γυρίσαμε στο ξενοδοχείο, όπου και περάσαμε την περισσότερη ώρα στην πισίνα. Το βράδυ ξανακατεβήκαμε στο Funchal, και επισκεφθήκαμε για μια ακόμη φορά το αγαπημένο μας εστιατόριο, το FX.
Ημέρα 9: Μαδέρα - Αζόρες [αρχή]
Για την τελευταία μέρα μας στη Μαδέρα, δεν είχαμε αφήσει πολλές εκκρεμότητες. Καθώς το αεροπλάνο για την Πόντα Ντελγκάδα θα έφευγε στις 17:05, είχαμε όλο το χρόνο για να ετοιμάσουμε τα πράγματα με την ησυχία μας και να πάμε στο αεροδρόμιο από νωρίς.
Στο αεροδρόμιο, λίγο πριν αναχωρήσουμε
Η πτήση από τη Μαδέρα στο Σάο Μιγκέλ θα διαρκούσε 2 ώρες. Μαζί με τη 1 ώρα διαφορά που έχει η Μαδέρα με τις Αζόρες, θα προσγειωνόμασταν στις 18:10. Σε αντίθεση με τη διαδρομή Λισσαβόνα – Μαδέρα που, τουλάχιστον στην προσγείωση, είχε αρκετά κουνήματα, αυτό το σκέλος του ταξιδιού ήταν μια χαρά. Πλησιάζοντας στο Σάο Μιγκέλ, κανείς μπορεί να βγάλει ωραίες φωτογραφίες του νησιού.
Φτάνοντας στο Σάο Μιγκέλ
Καθώς το αεροδρόμιο βρίσκεται ουσιαστικά αμέσως μετά από την πρωτεύουσα Πόντα Ντελγκάδα, το αεροπλάνο καθώς περνά πάνω από αυτή έχει χαμηλώσει ήδη αρκετά, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα και για ωραίες φωτογραφίες της πόλης. Είναι χαρακτηριστικό ότι, προσέχοντας, μπορεί κανείς να διακρίνει και τους ανθρώπους!
Η πρωτεύουσα του Σάο Μιγκέλ, Πόντα Ντελγκάδα
Συνοψίζοντας για τη Μαδέρα, το πρόγραμμα που είχαμε σχεδιάσει να ακολουθήσουμε, μας βγήκε. Πιστεύω το νησί μπορεί να το δει κανείς εν τάχει σε 3 μέρες. Από εκεί και πέρα, μπορείς να προσθέσεις μέρες για να ακολουθείς πιο χαλαρούς ρυθμούς.
Πέρα από το Funchal και το γειτονικό Monte, οποιουδήποτε του αρέσει η φύση θα βρεθεί στο στοιχείο του στο Rabacal. Η πεζοπορία δεν είναι δύσκολη και (κυρίως στον Risco) μπορεί να τη φέρει εις πέρας ο καθένας. Το Sao Vicente έχει τις σπηλιές και οι ξεναγοί είναι ιδιαίτερα κατανοητοί, ακόμη και για κάποιον που δεν έχει σπουδάσει γεωλόγος. Τέλος, το Santana με τα τριγωνικά σπίτια, είναι το χαρακτηριστικότερο χωριό του νησιού.
Υπάρχει η δυνατότητα για μεμονωμένες εκδρομές στα διάφορα σημεία της βόρειας ακτής από το Funchal. Παρ'όλ'αυτά, θα σύστηνα σε όποιον επισκεφθεί το νησί, να οδηγήσει και στον δρόμο που πηγαίνει παράλληλα με τη βόρεια ακτογραμμή του νησιού, καθώς το τοπίο εκεί παραμένει αξέχαστο.
Last edited: