Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Συνεχίζω ... με την αποκάλυψη...
Που έγινε η έκθεση έργων του Caravaggio;
Περίμενα ότι κάποιος Θεσσαλονικιός τουλάχιστον θα έβρισκε το που έγινε η έκθεση...
Το 1997 στο Παλατάκι της Θεσσαλονίκης (Κυβερνείο) παρουσιάστηκε μία έκθεση έργων του Caravaggio στα πλαίσια της Πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης. Ήμουνα μία από τις τυχερές που την επισκέφτηκαν.
Τον Caravaggio τον γνώριζα σαν όνομα, αλλά δεν είχα δει ποτέ μέχρι τότε τα έργα του. Αυτά που είδα με γοήτευσαν. Επρόκειτο για 9 έργα, τα οποία είχαν «ταξιδέψει» από διάφορες Πινακοθήκες της Ιταλίας στη Θεσσαλονίκη. Μετά την έκθεση αυτή διάβασα πολλά για τον μεγάλο καλλιτέχνη και από τότε στα διάφορα ταξίδια μου τον αναζητώ στις μεγάλες Πινακοθήκες.
Το έργο που μου άρεσε πιο πολύ απ’ όλα ήταν και το διασημότερο της συγκεκριμένης συλλογής και ήταν το «Αγόρι που δαγκώνεται από σαύρα», του οποίου αγόρασα τότε και μια αφίσα του.
Αυτά για την έκθεση του 1997, που τότε δεν φανταζόμουν ότι στο μέλλον θα αποτελούσε την αιτία για ένα ταξίδι στη Ρώμη!
Ο πηγαιμός: μια ψιλοταλαιπωρία
Την πρώτη ημέρα ή μάλλον το πρώτο βράδυ δεν προλάβαμε να κάνουμε σχεδόν τίποτα. Πετάξαμε με απογευματινή πτήση, η οποία είχε μόλις μισή ώρα καθυστέρηση, αλλά αυτή που μας «σακάτεψε» ήταν η απεργία των δημόσιων μέσων μεταφοράς. Ευτυχώς όμως (εκτάκτως) υπήρχε λεωφορείο από το αεροδρόμιο, αλλά η απίστευτη κίνηση στους δρόμους μας έκανε να φτάσουμε στο termini, που ήταν και το ξενοδοχείο μας, δύο ώρες πιο αργά από το προβλεπόμενο. Πάλι καλά, γιατί έχω πολύ χειρότερη εμπειρία από απεργία των ΜΜΜ στην Ιταλία.
Αφού τακτοποιηθήκαμε στο ξενοδοχείο μας καταλήξαμε σε μια υπέροχη τρατορία (Ristorante Barbablu) απέναντι ακριβώς από το ξενοδοχείο μας, όπου απολαύσαμε υπέροχες μακαρονάδες και ένα ποτήρι κρασί.
Το ξενοδοχείο μας επεδίωξα να είναι κοντά στο termini για να έχουμε γρήγορη πρόσβαση στο τρένο (δεδομένου ότι θα κάναμε δύο εκδρομές εκτός πόλης) και κοντά σε metro και κεντρικό σταθμό λεωφορείων, με τα οποία μπορούσαμε να πάμε όπου θέλαμε. Επίσης τα ξενοδοχεία κοντά στο Termini ήταν αρκετά πιο οικονομικά. Το δικό μας ήταν το hotel Ascot. Ήταν ένα μικρό ξενοδοχείο, με lobby και δωμάτια σε όροφο, με απλά δωμάτια, με μεγάλα μπάνια και παρείχε τα βασικά, δηλ. πρωινό, internet, reception, πληροφορίες κ.τ.λ.
Βατικανό …μαζί με μια ανάμνηση απ’ τα παλιά
Όλοι θέλαμε να πάμε στον Άγιο Πέτρο, αλλά και στο Βατικανό. Ακόμα και εγώ, παρόλο που είχα ξαναπάει, γιατί είπαμε η πρώτη φορά είναι “του τρεχαλητού”. Άσε που τα μουσεία του Βατικανού είχαν μέσα και έναν Caravaggio, που δεν κατάλαβα πως μου είχε ξεφύγει την προηγούμενη φορά.
Το πρόγραμμα μετά το πρωινό είχε λοιπόν τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου και τα μουσεία του Βατικανού. Πήραμε λεωφορείο και φτάσαμε στο Βατικανό.
Είναι γνωστό ότι τα μουσεία του Βατικανού έχουν τεράστιες ουρές για να μπεις μέσα, της τάξεως των δύο ωρών και βάλε. Υπάρχει βέβαια και η δυνατότητα να πληρώσεις «κερατιάτικα» για να μπεις πιο γρήγορα, παρακάμπτοντας τις ουρές, αλλά εγώ δεν ήμουν διατεθειμένη να τα δώσω. Προσπαθήσαμε να βολιδοσκοπήσουμε ποια ώρα ήταν η καλύτερη για να πάμε βρίσκοντας τη μικρότερη δυνατή ουρά και αποφασίσαμε να πάμε πρώτα στην εκκλησία και το μεσημέρι να τολμούσαμε να σταθούμε στην ουρά για τα μουσεία.
Η Βασιλική του Αγίου Πέτρου σαν σύμβολο Παπικής εξουσίας που είναι χτίστηκε για να εντυπωσιάσει.
Η Βασιλική αυτή καθ’ εαυτή είναι ένα έργο τέχνης , η οποία είναι γεμάτη με καλλιτεχνικούς θησαυρούς. Προκαλεί δέος στον επισκέπτη με τις τεράστιες διαστάσεις της. Η παρέα μου εντυπωσιάστηκε από το μέγεθος της. Και εγώ επίσης, παρόλο που την είχα ξαναδεί. Θεωρητικά, το καινούριο για μένα ήταν ότι παρακολούθησα για λίγο τη λειτουργία, που εκτελούνταν εκείνη την ώρα και είδα στην κρύπτη της εκκλησίας μεταξύ άλλων και τον τάφο του Πάπα Ιωάννη Παύλου του Β’. Και λέω το «θεωρητικά» γιατί την προηγούμενη φορά που βρέθηκα στον Άγιο Πέτρο είχε τόσο κόσμο που στην ουσία … δεν είχα δει τίποτα!
Χωρίς να θέλω πλατειάσω, θα τολμήσω σε αυτό το σημείο να πω και μια “κουβέντα” για το προηγούμενο ταξίδι μου στο Βατικανό. Επειδή δεν θα γράψω ποτέ ιστορία για αυτό είναι ευκαιρία να αναφέρω ένα-δυο σημεία που μου έκαναν εντύπωση τότε.
Η ανάμνηση...
Μάρτιος του 2005. Ανήμερα την Κυριακή του Πάσχα το πρωί στην πλατεία του Βατικανού. Η πλατεία του Αγίου Πέτρου ήταν κατάμεστη από κόσμο. Μεγάλο ποσοστό αυτού ήταν καλόγριες, οι οποίες ήταν με τα μάτια δακρυσμένα. Έκλαιγαν από συγκίνηση επειδή θα έβλεπαν τον πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β’. Εκείνος ήταν πολύ άρρωστος. Φημολογούνταν ότι δεν θα ήταν σε θέση να χαιρετήσει τα πλήθη, όπως παραδοσιακά έκανε τα τελευταία 27 χρόνια και ότι η αρρώστια θα τον νικούσε σύντομα και για αυτόν τον λόγο αυτή τη φορά υπήρχε πολύ μεγαλύτερη προσέλευση πιστών, οι οποίοι ήταν και συγκινησιακά φορτισμένοι.
Και βγήκε ο Πάπας στο παράθυρό του. Μια «κουκίδα» είδα στο παράθυρο. Καλύτερα όμως τον έβλεπα από τις γιγαντοοθόνες που είχαν στηθεί μπροστά από τους κίονες του Bernini. Το μοναδικό που μπόρεσε να κάνει ήταν να σηκώσει το χέρι του και να χαιρετήσει. Δεν μίλησε καθόλου. Και τα πλήθη παραλήρησαν. Είδα και εγώ τον ίδιο τον Πάπα John – Paul II στο μπαλκόνι του. Έξι ημέρες μετά (στις 2 Απριλίου) «έφυγε».
Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται (σε κίτρινο κύκλο) η "γιγαντοοθόνη" και στο τέλος του τόξου, το παράθυρο του γραφείου του Πάπα.
Ο Πάπας Ιωάννης Παύλος ο ΙΙ κατά τη διάρκεια της θητείας του είχε προσπαθήσει να χτίσει γέφυρες φιλίας μεταξύ των λαών και γι’ αυτό ήταν από τους πιο αγαπημένους σύγχρονους Πάπες και είχε και την μεγαλύτερη σε διάρκεια θητεία στην ιστορία του Παπισμού. Το 2014 ανακηρύχθηκε άγιος της Καθολικής εκκλησίας.
Οι φωτογραφίες είναι οι ...πανοραμικές τις εποχής
(Κολλημένες φωτογραφίες η μία δίπλα στην άλλη
)
Εγώ τουλάχιστον ψηφιακή φωτογραφική απέκτησα το 2007.
Νομίζω ότι η παραπάνω φωτογραφία είναι ενδεικτική του πόσο κόσμο είχε στην προηγούμενη επίσκεψή μου στο Βατικανό, στην πλατεία και στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου. Αυτό αυτομάτως μεταφράζεται: Δεν είδα σχεδόν τίποτα … εκτός βέβαια από τη μακρινή φιγούρα του Πάπα.
Επιστρέφω…
Έτσι, στο τωρινό ταξίδι, αφού αντιμετωπίσαμε μια ουρά μεν, γρήγορης ροής δε, μπήκαμε στον Άγιο Πέτρο. Τώρα πια είχα τη δυνατότητα να δω την περίφημη pieta του Μιχαήλ Άγγελου, αφού αυτή τη φορά δεν παρεμβάλλονταν τα χιλιάδες κεφάλια ανάμεσα σε μένα και σε εκείνη.
Είναι ένα κλασικό γλυπτό της Αναγέννησης, το οποίο δείχνει την Παναγία που κρατάει το νεκρό σώμα του Χριστού. Αποτελεί την πιο διάσημη «pieta». Είναι επίσης και το μοναδικό έργο του Μιχαήλ Άγγελου που φέρει την υπογραφή του.
Το έργο φυλάσσεται πίσω από ένα προστατευτικό κρύσταλλο, γιατί πριν κάποια χρόνια είχε πέσει θύμα βανδαλισμού. Το 1972 ένας διαταραγμένος επιτέθηκε με σφυρί στην «πιετά» του Μιχαήλ Άγγελου. Η ζημιά που άφησε πίσω του ήταν …η σπασμένη μύτη της Παναγίας, το βλέφαρο, ένα χέρι, τμήμα του πέπλου και εκατό θραύσματα από το γλυπτό. Οι συντηρητές κατόρθωσαν να συλλέξουν τα θραύσματα του μαρμάρου και το αποκατέστησαν μετά από πολλούς μήνες!!
Αξιοπερίεργο είναι η …ηλικία της Παναγίας, που μοιάζει συνομήλικη με το Χριστό. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Μιχαήλ Άγγελο έπλασε την Παναγία νέα, γιατί η «νιότη συμβολίζει την αγνότητα».
Μου άρεσε πολύ που πετύχαμε και λειτουργία….
Με όλο το τελετουργικό που τη συνοδεύει…
Την ώρα της κατάνυξης και ενώ παρατηρούσα γύρω μου τα θηριώδη αγάλματα των παπών, το θόλο, το Μπαλτακίνο (το μπρούτζινο έργο του Bernini, που σηματοδοτεί τον τόπο του τάφου του αγίου Πέτρου), έπεσε το μάτι μου σε μια επιγραφή που … μπορούσα να διαβάσω!!! Η έκπληξή μου ήταν μεγάλη όταν αναγνώρισα ελληνικά γράμματα που ήταν γραμμένα στη μισή περίμετρο του κυκλικού πλαϊνού τρούλου. «Συ βόσκεις τα αρνία, Συ ποιμένεις τα προβάτια Χριστού».
Δεν ξέρω πότε γράφτηκαν και από ποιον, αλλά εγώ ένιωσα συγκίνηση, που είδα ελληνική γραφή στον τρούλο της μεγαλύτερης Βασιλικής του κόσμου.
Βγαίνοντας έξω από την εκκλησία είδαμε και δύο φρουρούς της διάσημης Ελβετικής φρουράς, η οποία φρουρεί το Βατικανό για πάνω από 500 χρόνια…
Στην πραγματικότητα οι Ελβετοί φρουροί είναι επιφορτισμένοι με τη φρούρηση της παπικής κατοικίας και της συνοδείας του Πάπα στα ταξίδια του. Οι Ρωμαίοι ισχυρίζονται σθεναρά ότι ο σχεδιαστής της στολής τους ήταν ο ίδιος ο Μιχαήλ Άγγελος!
Και την πλατεία της Βασιλικής ήταν σαν να την έβλεπα πρώτη φορά, αφού την προηγούμενη ήταν καλυμμένη από τα πλήθη του κόσμου.
Έτσι κατάφερα και είδα και αυτό…
Καλώς ή κακώς πάντα μπαίνω στον πειρασμό στα ταξίδια μου να αναζητώ διάφορα σημεία που έχουν παιχτεί σκηνές από διάσημες ταινίες. Και αυτό είναι ένα από αυτά, για την ταινία “illuminati”. Στην ταινία σε αυτό το σημείο είχε γίνει ο φόνος ενός Καρδινάλιου, ενώ το Κονκλάβιο λάμβανε ήδη χώρα!
Βέβαια η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί και … έναν τουριστικό οδηγό της Ρώμης
Το μυθιστόρημα μυστηρίου του Dan Brawn (και η ταινία) διαδραματίζεται … παντού! Στην πλατεία του Βατικανού, στο Πάνθεον, στην Piazza del Popolo, στο κάστρο San’t Angelo, στην piazza Navona, στη Santa Maria de la Vittoria και φυσικά μέσα στη Βασιλική και στον τάφο του Αγίου Πέτρου.
Δεδομένου όμως ότι και στο γιο μου αρέσουν τα film locations, δεν θα μπορούσα να μην τα επισημάνω όπου τα έβρισκα, δηλ. σε κάθε γωνιά της Ρώμης.
Μεγάλο ατού της Ρώμης (για τους τουρίστες) είναι οι πολλές βρύσες, από τις οποίες μπορείς να πιεις πόσιμο νερό.
Βέβαια η συγκεκριμένη βρίσκεται σε έδαφος Βατικανού, ή κάπου στα σύνορα…
Αστείο μου φάνηκε το ότι .... όταν έψαξα στους χάρτες του Google, για να δω την απόσταση από την πλατεία του Βατικανού έως το Castello San’t Angelo, μου έβγαλε υπόδειξη ότι «αυτή η διαδρομή διασχίζει σύνορα χώρας»!
Φύγαμε από την πλατεία με σκοπό να πάμε στα μουσεία του Βατικανού.
Από “κράχτες” που πουλούσαν “καπελωμένα” εισιτήρια μάθαμε ότι τα μουσεία θα έκλειναν νωρίς λόγω εργασιών.
Τώρα αλήθεια ήταν, ψέμματα ήταν, δεν ξέρω. Σκεφτήκαμε για λίγο να πληρώσουμε τα επιπλέον για να μπούμε γρήγορα, αλλά ... μια κακή σκέψη ήταν και έφυγε. Τελικά αποφασίσαμε να αλλάξουμε το πρόγραμμά μας και να αφήσουμε τα μουσεία για άλλη μέρα.
Μετά το «χασομέρι» έξω από τα μουσεία, χωρίς να έχουμε κάνει κάτι το ιδιαίτερο μας ήρθε … μια κούραση. Το σενάριο έλεγε να πάμε για καφέ στο καφέ Sant’Eustachio, αλλά δεν υπήρχε και πολύ κουράγιο για περπάτημα μέχρι εκεί, οπότε αναζητήσαμε επειγόντως ένα οποιοδήποτε καφέ, για να καθίσουμε λίγο να ξεκουραστούμε. Καθίσαμε στο πρώτο που βρήκαμε κοντά στο Βατικανό, το οποίο τελικά δεν αποδείχθηκε και πολύ επιτυχημένη επιλογή.
Μετά τον καφέ και μια σχετική ανασύνταξη δυνάμεων, αρχίσαμε τη βόλτα στην πόλη. Ακολουθήσαμε την κλασική διαδρομή έως το Castel San’t Angelo.
Όλος ο δρόμος μπροστά από το Castello και κατά μήκος της γέφυρας ήταν ένα "πανηγυράκι", με πλανόδιους πωλητές, άμαξες με άλογα και ανθρώπους/αγάλματα με αρκετά ευφάνταστα κοστούμια κατά την ...τελευταία μόδα.
Τέτοιο πλήθος "αγαλμάτων" νομίζω ότι είχα δει παλαιότερα και στη "Rampla" της Βαρκελώνης.
Κάτω από το San’t Angelo υπήρχε και ένας Demon ... κατά το "Angels and Demons" (δηλ. τον Αγγλικό τίτλο της ταινίας illuminati).
Περάσαμε στην απέναντι μεριά του Τίβερη…
Γενικά μέχρι στιγμής λίγο οι απεργίες, λίγο οι εργασίες και λίγο οι ουρές μας είχαν βγάλει εντελώς εκτός προγράμματος και δεν είχαμε δει και τα μουσεία.!
Δεν φτάνουν όλα αυτά, αλλά χάλασε και το παπούτσι της μαμάς μου και δεν μπορούσε να περπατήσει!
Ευτυχώς όμως χάλασε στο κατάλληλο σημείο. Γεμάτο με μαγαζιά ήταν η περιοχή, τουριστικά μεν, αλλά παπούτσια βρήκαμε. Τελικά, μια χαρά προέκυψαν τα παπουτσάκια, αφού ακόμα και σήμερα είναι μάχιμα.
Είναι μεγάλη η βόλτα στη Ρώμη και συνεχίζεται...
Που έγινε η έκθεση έργων του Caravaggio;
Περίμενα ότι κάποιος Θεσσαλονικιός τουλάχιστον θα έβρισκε το που έγινε η έκθεση...
Το 1997 στο Παλατάκι της Θεσσαλονίκης (Κυβερνείο) παρουσιάστηκε μία έκθεση έργων του Caravaggio στα πλαίσια της Πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης. Ήμουνα μία από τις τυχερές που την επισκέφτηκαν.

Τον Caravaggio τον γνώριζα σαν όνομα, αλλά δεν είχα δει ποτέ μέχρι τότε τα έργα του. Αυτά που είδα με γοήτευσαν. Επρόκειτο για 9 έργα, τα οποία είχαν «ταξιδέψει» από διάφορες Πινακοθήκες της Ιταλίας στη Θεσσαλονίκη. Μετά την έκθεση αυτή διάβασα πολλά για τον μεγάλο καλλιτέχνη και από τότε στα διάφορα ταξίδια μου τον αναζητώ στις μεγάλες Πινακοθήκες.
Το έργο που μου άρεσε πιο πολύ απ’ όλα ήταν και το διασημότερο της συγκεκριμένης συλλογής και ήταν το «Αγόρι που δαγκώνεται από σαύρα», του οποίου αγόρασα τότε και μια αφίσα του.
Αυτά για την έκθεση του 1997, που τότε δεν φανταζόμουν ότι στο μέλλον θα αποτελούσε την αιτία για ένα ταξίδι στη Ρώμη!
Ο πηγαιμός: μια ψιλοταλαιπωρία
Την πρώτη ημέρα ή μάλλον το πρώτο βράδυ δεν προλάβαμε να κάνουμε σχεδόν τίποτα. Πετάξαμε με απογευματινή πτήση, η οποία είχε μόλις μισή ώρα καθυστέρηση, αλλά αυτή που μας «σακάτεψε» ήταν η απεργία των δημόσιων μέσων μεταφοράς. Ευτυχώς όμως (εκτάκτως) υπήρχε λεωφορείο από το αεροδρόμιο, αλλά η απίστευτη κίνηση στους δρόμους μας έκανε να φτάσουμε στο termini, που ήταν και το ξενοδοχείο μας, δύο ώρες πιο αργά από το προβλεπόμενο. Πάλι καλά, γιατί έχω πολύ χειρότερη εμπειρία από απεργία των ΜΜΜ στην Ιταλία.
Αφού τακτοποιηθήκαμε στο ξενοδοχείο μας καταλήξαμε σε μια υπέροχη τρατορία (Ristorante Barbablu) απέναντι ακριβώς από το ξενοδοχείο μας, όπου απολαύσαμε υπέροχες μακαρονάδες και ένα ποτήρι κρασί.
Το ξενοδοχείο μας επεδίωξα να είναι κοντά στο termini για να έχουμε γρήγορη πρόσβαση στο τρένο (δεδομένου ότι θα κάναμε δύο εκδρομές εκτός πόλης) και κοντά σε metro και κεντρικό σταθμό λεωφορείων, με τα οποία μπορούσαμε να πάμε όπου θέλαμε. Επίσης τα ξενοδοχεία κοντά στο Termini ήταν αρκετά πιο οικονομικά. Το δικό μας ήταν το hotel Ascot. Ήταν ένα μικρό ξενοδοχείο, με lobby και δωμάτια σε όροφο, με απλά δωμάτια, με μεγάλα μπάνια και παρείχε τα βασικά, δηλ. πρωινό, internet, reception, πληροφορίες κ.τ.λ.
Βατικανό …μαζί με μια ανάμνηση απ’ τα παλιά
Όλοι θέλαμε να πάμε στον Άγιο Πέτρο, αλλά και στο Βατικανό. Ακόμα και εγώ, παρόλο που είχα ξαναπάει, γιατί είπαμε η πρώτη φορά είναι “του τρεχαλητού”. Άσε που τα μουσεία του Βατικανού είχαν μέσα και έναν Caravaggio, που δεν κατάλαβα πως μου είχε ξεφύγει την προηγούμενη φορά.
Το πρόγραμμα μετά το πρωινό είχε λοιπόν τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου και τα μουσεία του Βατικανού. Πήραμε λεωφορείο και φτάσαμε στο Βατικανό.
Είναι γνωστό ότι τα μουσεία του Βατικανού έχουν τεράστιες ουρές για να μπεις μέσα, της τάξεως των δύο ωρών και βάλε. Υπάρχει βέβαια και η δυνατότητα να πληρώσεις «κερατιάτικα» για να μπεις πιο γρήγορα, παρακάμπτοντας τις ουρές, αλλά εγώ δεν ήμουν διατεθειμένη να τα δώσω. Προσπαθήσαμε να βολιδοσκοπήσουμε ποια ώρα ήταν η καλύτερη για να πάμε βρίσκοντας τη μικρότερη δυνατή ουρά και αποφασίσαμε να πάμε πρώτα στην εκκλησία και το μεσημέρι να τολμούσαμε να σταθούμε στην ουρά για τα μουσεία.
Η Βασιλική του Αγίου Πέτρου σαν σύμβολο Παπικής εξουσίας που είναι χτίστηκε για να εντυπωσιάσει.
Η Βασιλική αυτή καθ’ εαυτή είναι ένα έργο τέχνης , η οποία είναι γεμάτη με καλλιτεχνικούς θησαυρούς. Προκαλεί δέος στον επισκέπτη με τις τεράστιες διαστάσεις της. Η παρέα μου εντυπωσιάστηκε από το μέγεθος της. Και εγώ επίσης, παρόλο που την είχα ξαναδεί. Θεωρητικά, το καινούριο για μένα ήταν ότι παρακολούθησα για λίγο τη λειτουργία, που εκτελούνταν εκείνη την ώρα και είδα στην κρύπτη της εκκλησίας μεταξύ άλλων και τον τάφο του Πάπα Ιωάννη Παύλου του Β’. Και λέω το «θεωρητικά» γιατί την προηγούμενη φορά που βρέθηκα στον Άγιο Πέτρο είχε τόσο κόσμο που στην ουσία … δεν είχα δει τίποτα!
Χωρίς να θέλω πλατειάσω, θα τολμήσω σε αυτό το σημείο να πω και μια “κουβέντα” για το προηγούμενο ταξίδι μου στο Βατικανό. Επειδή δεν θα γράψω ποτέ ιστορία για αυτό είναι ευκαιρία να αναφέρω ένα-δυο σημεία που μου έκαναν εντύπωση τότε.
Η ανάμνηση...
Μάρτιος του 2005. Ανήμερα την Κυριακή του Πάσχα το πρωί στην πλατεία του Βατικανού. Η πλατεία του Αγίου Πέτρου ήταν κατάμεστη από κόσμο. Μεγάλο ποσοστό αυτού ήταν καλόγριες, οι οποίες ήταν με τα μάτια δακρυσμένα. Έκλαιγαν από συγκίνηση επειδή θα έβλεπαν τον πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β’. Εκείνος ήταν πολύ άρρωστος. Φημολογούνταν ότι δεν θα ήταν σε θέση να χαιρετήσει τα πλήθη, όπως παραδοσιακά έκανε τα τελευταία 27 χρόνια και ότι η αρρώστια θα τον νικούσε σύντομα και για αυτόν τον λόγο αυτή τη φορά υπήρχε πολύ μεγαλύτερη προσέλευση πιστών, οι οποίοι ήταν και συγκινησιακά φορτισμένοι.
Και βγήκε ο Πάπας στο παράθυρό του. Μια «κουκίδα» είδα στο παράθυρο. Καλύτερα όμως τον έβλεπα από τις γιγαντοοθόνες που είχαν στηθεί μπροστά από τους κίονες του Bernini. Το μοναδικό που μπόρεσε να κάνει ήταν να σηκώσει το χέρι του και να χαιρετήσει. Δεν μίλησε καθόλου. Και τα πλήθη παραλήρησαν. Είδα και εγώ τον ίδιο τον Πάπα John – Paul II στο μπαλκόνι του. Έξι ημέρες μετά (στις 2 Απριλίου) «έφυγε».
Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται (σε κίτρινο κύκλο) η "γιγαντοοθόνη" και στο τέλος του τόξου, το παράθυρο του γραφείου του Πάπα.

Ο Πάπας Ιωάννης Παύλος ο ΙΙ κατά τη διάρκεια της θητείας του είχε προσπαθήσει να χτίσει γέφυρες φιλίας μεταξύ των λαών και γι’ αυτό ήταν από τους πιο αγαπημένους σύγχρονους Πάπες και είχε και την μεγαλύτερη σε διάρκεια θητεία στην ιστορία του Παπισμού. Το 2014 ανακηρύχθηκε άγιος της Καθολικής εκκλησίας.
Οι φωτογραφίες είναι οι ...πανοραμικές τις εποχής
Εγώ τουλάχιστον ψηφιακή φωτογραφική απέκτησα το 2007.

Νομίζω ότι η παραπάνω φωτογραφία είναι ενδεικτική του πόσο κόσμο είχε στην προηγούμενη επίσκεψή μου στο Βατικανό, στην πλατεία και στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου. Αυτό αυτομάτως μεταφράζεται: Δεν είδα σχεδόν τίποτα … εκτός βέβαια από τη μακρινή φιγούρα του Πάπα.
Επιστρέφω…
Έτσι, στο τωρινό ταξίδι, αφού αντιμετωπίσαμε μια ουρά μεν, γρήγορης ροής δε, μπήκαμε στον Άγιο Πέτρο. Τώρα πια είχα τη δυνατότητα να δω την περίφημη pieta του Μιχαήλ Άγγελου, αφού αυτή τη φορά δεν παρεμβάλλονταν τα χιλιάδες κεφάλια ανάμεσα σε μένα και σε εκείνη.

Είναι ένα κλασικό γλυπτό της Αναγέννησης, το οποίο δείχνει την Παναγία που κρατάει το νεκρό σώμα του Χριστού. Αποτελεί την πιο διάσημη «pieta». Είναι επίσης και το μοναδικό έργο του Μιχαήλ Άγγελου που φέρει την υπογραφή του.
Το έργο φυλάσσεται πίσω από ένα προστατευτικό κρύσταλλο, γιατί πριν κάποια χρόνια είχε πέσει θύμα βανδαλισμού. Το 1972 ένας διαταραγμένος επιτέθηκε με σφυρί στην «πιετά» του Μιχαήλ Άγγελου. Η ζημιά που άφησε πίσω του ήταν …η σπασμένη μύτη της Παναγίας, το βλέφαρο, ένα χέρι, τμήμα του πέπλου και εκατό θραύσματα από το γλυπτό. Οι συντηρητές κατόρθωσαν να συλλέξουν τα θραύσματα του μαρμάρου και το αποκατέστησαν μετά από πολλούς μήνες!!
Αξιοπερίεργο είναι η …ηλικία της Παναγίας, που μοιάζει συνομήλικη με το Χριστό. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Μιχαήλ Άγγελο έπλασε την Παναγία νέα, γιατί η «νιότη συμβολίζει την αγνότητα».
Μου άρεσε πολύ που πετύχαμε και λειτουργία….
Με όλο το τελετουργικό που τη συνοδεύει…
Την ώρα της κατάνυξης και ενώ παρατηρούσα γύρω μου τα θηριώδη αγάλματα των παπών, το θόλο, το Μπαλτακίνο (το μπρούτζινο έργο του Bernini, που σηματοδοτεί τον τόπο του τάφου του αγίου Πέτρου), έπεσε το μάτι μου σε μια επιγραφή που … μπορούσα να διαβάσω!!! Η έκπληξή μου ήταν μεγάλη όταν αναγνώρισα ελληνικά γράμματα που ήταν γραμμένα στη μισή περίμετρο του κυκλικού πλαϊνού τρούλου. «Συ βόσκεις τα αρνία, Συ ποιμένεις τα προβάτια Χριστού».
Δεν ξέρω πότε γράφτηκαν και από ποιον, αλλά εγώ ένιωσα συγκίνηση, που είδα ελληνική γραφή στον τρούλο της μεγαλύτερης Βασιλικής του κόσμου.
Βγαίνοντας έξω από την εκκλησία είδαμε και δύο φρουρούς της διάσημης Ελβετικής φρουράς, η οποία φρουρεί το Βατικανό για πάνω από 500 χρόνια…

Στην πραγματικότητα οι Ελβετοί φρουροί είναι επιφορτισμένοι με τη φρούρηση της παπικής κατοικίας και της συνοδείας του Πάπα στα ταξίδια του. Οι Ρωμαίοι ισχυρίζονται σθεναρά ότι ο σχεδιαστής της στολής τους ήταν ο ίδιος ο Μιχαήλ Άγγελος!
Και την πλατεία της Βασιλικής ήταν σαν να την έβλεπα πρώτη φορά, αφού την προηγούμενη ήταν καλυμμένη από τα πλήθη του κόσμου.
Έτσι κατάφερα και είδα και αυτό…

Καλώς ή κακώς πάντα μπαίνω στον πειρασμό στα ταξίδια μου να αναζητώ διάφορα σημεία που έχουν παιχτεί σκηνές από διάσημες ταινίες. Και αυτό είναι ένα από αυτά, για την ταινία “illuminati”. Στην ταινία σε αυτό το σημείο είχε γίνει ο φόνος ενός Καρδινάλιου, ενώ το Κονκλάβιο λάμβανε ήδη χώρα!
Βέβαια η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί και … έναν τουριστικό οδηγό της Ρώμης

Δεδομένου όμως ότι και στο γιο μου αρέσουν τα film locations, δεν θα μπορούσα να μην τα επισημάνω όπου τα έβρισκα, δηλ. σε κάθε γωνιά της Ρώμης.
Μεγάλο ατού της Ρώμης (για τους τουρίστες) είναι οι πολλές βρύσες, από τις οποίες μπορείς να πιεις πόσιμο νερό.
Βέβαια η συγκεκριμένη βρίσκεται σε έδαφος Βατικανού, ή κάπου στα σύνορα…
Αστείο μου φάνηκε το ότι .... όταν έψαξα στους χάρτες του Google, για να δω την απόσταση από την πλατεία του Βατικανού έως το Castello San’t Angelo, μου έβγαλε υπόδειξη ότι «αυτή η διαδρομή διασχίζει σύνορα χώρας»!
Φύγαμε από την πλατεία με σκοπό να πάμε στα μουσεία του Βατικανού.
Από “κράχτες” που πουλούσαν “καπελωμένα” εισιτήρια μάθαμε ότι τα μουσεία θα έκλειναν νωρίς λόγω εργασιών.
Μετά το «χασομέρι» έξω από τα μουσεία, χωρίς να έχουμε κάνει κάτι το ιδιαίτερο μας ήρθε … μια κούραση. Το σενάριο έλεγε να πάμε για καφέ στο καφέ Sant’Eustachio, αλλά δεν υπήρχε και πολύ κουράγιο για περπάτημα μέχρι εκεί, οπότε αναζητήσαμε επειγόντως ένα οποιοδήποτε καφέ, για να καθίσουμε λίγο να ξεκουραστούμε. Καθίσαμε στο πρώτο που βρήκαμε κοντά στο Βατικανό, το οποίο τελικά δεν αποδείχθηκε και πολύ επιτυχημένη επιλογή.
Μετά τον καφέ και μια σχετική ανασύνταξη δυνάμεων, αρχίσαμε τη βόλτα στην πόλη. Ακολουθήσαμε την κλασική διαδρομή έως το Castel San’t Angelo.
Όλος ο δρόμος μπροστά από το Castello και κατά μήκος της γέφυρας ήταν ένα "πανηγυράκι", με πλανόδιους πωλητές, άμαξες με άλογα και ανθρώπους/αγάλματα με αρκετά ευφάνταστα κοστούμια κατά την ...τελευταία μόδα.
Τέτοιο πλήθος "αγαλμάτων" νομίζω ότι είχα δει παλαιότερα και στη "Rampla" της Βαρκελώνης.
Κάτω από το San’t Angelo υπήρχε και ένας Demon ... κατά το "Angels and Demons" (δηλ. τον Αγγλικό τίτλο της ταινίας illuminati).
Περάσαμε στην απέναντι μεριά του Τίβερη…
Γενικά μέχρι στιγμής λίγο οι απεργίες, λίγο οι εργασίες και λίγο οι ουρές μας είχαν βγάλει εντελώς εκτός προγράμματος και δεν είχαμε δει και τα μουσεία.!
Δεν φτάνουν όλα αυτά, αλλά χάλασε και το παπούτσι της μαμάς μου και δεν μπορούσε να περπατήσει!
Είναι μεγάλη η βόλτα στη Ρώμη και συνεχίζεται...
Last edited: