psilos3
Member
- Μηνύματα
- 7.095
- Likes
- 56.062
- Επόμενο Ταξίδι
- ;
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αναζητείται!
Ημέρα 3η – Αλατωρυχεία, κάστρα & Εβραϊκή συνοικία
Το πρωί του Σαββάτου ξυπνήσαμε και πάλι νωρίς, καθώς η προγραμματισμένη επίσκεψη μας στο Αλατωρυχείο ήταν για τις 12:15. Φτάσαμε στη στάση του τραμ ιδιαίτερα πεινασμένοι όπου για καλή μας τύχη υπήρχε μαγαζί με πρωινά ακριβώς πίσω με αποτέλεσμα να κατασπαράξω 2 «κάτι σαν ντόνατς» με κρέμα και φράουλα που μου άρεσαν ιδιαίτερα. Εξάλλου η βιτρίνα ήταν εντυπωσιακή:
Πήραμε το τραμ και κατεβήκαμε κλασσικά στο κεντρικό σταθμό με σκοπό να ψάξουμε τη στάση του λεωφορείου που οδηγεί απευθείας στα αλατωρυχεία και φέρει τον αριθμό ‘’304’’. Οι πληροφορίες που είχαμε δε μας βοήθησαν και κάτι πήγε στραβά με το Google maps με αποτέλεσμα να αφιερώσουμε πολλή ώρα ψάχνοντας τη στάση, κάτι που είχε σαν συνέπεια να μειωθεί δραματικά η διαθέσιμη ώρα:
Όταν βρήκαμε τελικά τη στάση του λεωφορείου, ενημερωθήκαμε ότι το επόμενο αναχωρεί σε 25 περίπου λεπτά. Ρωτήσαμε για ταξί παίρνοντας την απάντηση ότι η τιμή θα είναι 100 zloty, ανοίξαμε το Uber το οποίο θα μας κόστιζε τα μισά λεφτά, σε κάθε περίπτωση όμως δεν υπήρχε εγγύηση ότι θα φτάσουμε στην ώρα μας. Έτσι σκεπτόμενοι ψύχραιμα συναποφασίσαμε να πάρουμε το λεωφορείο να φτάσουμε στο χώρο και ότι γίνει. Ανεβήκαμε και εκδώσαμε εισιτήρια κόστους λίγο περισσότερο από ένα ευρώ έκαστος. Για όσους έχουν σκοπό να πάρουν λεωφορείο - που είναι και το φθηνότερο μέσο να φτάσει κανείς εκεί - επισυνάπτω την εικόνα του χάρτη με το ακριβές σημείο της στάσης εκκίνησης:
Γι’ ακόμα μια φορά στη Κρακοβία η κίνηση ήταν αρκετή οπότε και χρειάστηκε κοντά μια ώρα, ίσως και περισσότερο για να καλύψουμε τα 17 περίπου χιλιόμετρα που μας χώριζαν από το ‘’Wieliczka salt mine’’ αυτό το μοναδικής ομορφιάς και σπανιότητας αξιοθέατο που δε πρέπει να παραλείψει κανείς επισκεπτόμενος τη πόλη. Αποτελεί εξάλλου μια από τις δημοφιλέστερες τουριστικές ατραξιόν όχι μόνο της Κρακοβίας αλλά ολόκληρης της Πολωνίας :
Αυτό που συναντάς δε σε προδιαθέτει σε καμία περίπτωση για το τι θα ακολουθήσει. Η περιοχή είναι πολύ όμορφη, στα προάστια σχεδόν της πόλης, αν και η Βιελίτσκα θεωρείται τύποις ξεχωριστή πόλη:
Κατευθυνθήκαμε στο ταμείο και κατόπιν στις πληροφορίες για να δούμε τι μέλλει γενέσθαι με τα εισιτήρια μας, καθώς η προβλεπόμενη ώρα είχε παρέλθει. Είχαμε φροντίσει να κλείσουμε περίπου 20 μέρες πριν τα εισιτήρια μας για το Αγγλόφωνο τουρ από την επίσημη σελίδα του αλατωρυχείου ‘’www.wieliczka-saltmine.com’’ με κόστος περίπου 21 ευρώ στο tourist tour. Υπάρχουν και διαφορετικά τύπου tours όπως το ‘’miner’s route’’ για όσους θέλουν να δουν το κάτι διαφορετικό. Μας ζήτησαν 10 λεπτά να εξετάσουν το αίτημα μας για μετατόπιση της ώρας ξενάγησης, δίνοντας μας την ευκαιρία να πιούμε λίγο νερό καθώς η υπερβολική ζέστη κυριαρχούσε και εκείνη τη μέρα:
Πολύ ευγενικά μας ενημέρωσαν ότι η ξενάγηση μας πήγε στις 14:00 κι έτσι δε χρειάστηκε να ξαναπληρώσουμε εισιτήριο. Μου έδωσαν κι ένα αυτοκόλλητο σήμα για τη κάμερα για την οποία αν θυμάμαι καλά πληρώσαμε έξτρα γύρω στα δύο ευρώ, και είναι κάτι για το οποίο ελέγχθηκα κατά την είσοδο. Αξιοποιήσαμε τα 45 περίπου λεπτά που είχαμε στη διάθεση μας για αναμονή πίνοντας μια μπύρα στο διπλανό αναψυκτήριο στο πάρκο, αφού κάναμε μια βόλτα από τα μαγαζάκια που πουλούσαν τα προϊόντα του αλατωρυχείου:
Λίγο πριν τις 14:00 μπήκαμε στην ουρά, ελεγχθήκαμε για εισιτήρια, εφοδιαστήκαμε με τον απαραίτητο εξοπλισμό για να ακούμε το ξεναγό και ενημερωθήκαμε σχετικά με τις περιπτώσεις ασφαλείας. Λίγο μετά αφού περάσαμε τη πρώτη στοά ξεκινήσαμε να κατεβαίνουμε τη μεγάλη ξύλινη σκάλα η οποία ήταν ατελείωτη και θα μας οδηγούσε σε βάθος κάτι περισσότερο των 320 μέτρων, σ’ ένα μοναδικό σκηνικό που φτάνει τα εννέα επίπεδα:
Το αλατωρυχείο Βιελίτσκα που ιδρύθηκε τον 13ο αιώνα και αποτελεί το δεύτερο σε αρχαιότητα αλατωρυχείο της Ευρώπης και μετατράπηκε σε μουσείο το 1950, εντάχθηκε στην λίστα των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO το 1978.
Ξεκινήσαμε προχωρώντας σε εντυπωσιακές στοές ακούγοντας παράλληλα τη ξεναγό μας:
Καθ’ όλη τη διάρκεια του τουρ αυτό που μπορεί να δει κανείς είναι η αναπαράσταση της ζωής και της δουλειάς στο ορυχείο, σε μια εποχή που η εξαγωγή του αλατιού ήταν επικερδέστατο επάγγελμα, καθώς η τιμή του ήταν αντίστοιχη με αυτή του ασημιού:
Στο χώρο του ορυχειο τακτικά συναντάμε αγάλματα φτιαγμένα εξ ολοκλήρου από αλάτι. Και όχι μόνο αγάλματα. Δρόμοι, σκαλιά, τοίχοι, δωμάτια, γλυπτά, πολυέλαιοι και ότι μπορεί κανείς να φανταστεί, φτιαγμένο αποκλειστικά από αλάτι του ορυχείου:
Λίγο μετά φτάσαμε και στο άγαλμα του Κοπέρνικου:
Αλλά και σε ένα εντυπωσιακό παρεκκλήσι, το μπαρόκ "Παρεκκλήσιο του Αγίου Αντωνίου", που καθαγιάστηκε το 1698:
Οι τοίχοι του είναι διακοσμημένοι με ανάγλυφες παραστάσεις, ενώ υπάρχουν πολλά αγάλματα φτιαγμένα από αλάτι, από τα οποία ξεχωρίζει η Παναγία με το Βρέφος και ο Αγιος Αντώνιος, προστάτης άγιος των μεταλλωρύχων:
Ατελείωτες στοές, τοίχοι από αλάτι, γλυπτά και αγάλματα:
Η κατάβαση συνεχίστηκε με σταθερό ρυθμό, και οι εικόνες διαδέχονταν η μία την άλλη:
Στοές σμιλεμένες στο αλάτι:
Πάνω που έλεγες πόσο πιο βαθιά μπορεί να πάμε ακόμη συναντούσες σκάλες, με αποτέλεσμα να κατεβαίνεις όλο και περισσότερο:
Παντού υπήρχαν προσομοιωτές για να δείξουν το τρόπο εξόρυξης του αλατιού:
Μοναδικές εικόνες και από το τρεχούμενο νερό εντός ορυχείου:
Συνεχίσαμε τη κάθοδο και το περπάτημα στην αλληλουχία των στοών από αλάτι και αγαλμάτων:
Το διασημότερο αξιοθέατο ίσως εντός του τουριστικού τουρ που μας άφησε με το στόμα ανοιχτό είναι αυτό του "Παρεκκλήσιο της Ευλογημένης Κίνγκα" για το οποίο έκανα μεγάλη προσπάθεια να το φωτογραφίσω από τα ψηλά:
Μαγεμένος από την ομορφιά ξεκίνησα να κατεβαίνω προς το κύριο χώρο:
Όπως μας λέει και η Wikipedia: Ιδιαίτερα εντυπωσιακό και πλούσια διακοσμημένο το "Παρεκκλήσιο της Ευλογημένης Κίνγκα", ένας καθεδρικός ναός διαστάσεων 54 μ. επί 17 μ. και με ύψος 12 μέτρα. Η κατασκευή αυτού του υπόγειου ναού διήρκεσε περισσότερο από 30 χρόνια (1896 - 1927), ενώ χρησιμοποιήθηκαν 20.000 τόνοι συμπαγούς αλατιού. Όλα τα αντικείμενα μέσα στο ναό, από τους πολυελαίους μέχρι τα είδη θρησκευτικής λατρείας, είναι κατασκευασμένα εξολοκλήρου από το αλάτι του ορυχείου. Από την οροφή του ναού κρέμονται πολυέλαιοι από αλάτι, η Αγία Τράπεζα και ένας Εσταυρωμένος δεσπόζουν στην αίθουσα, ενώ οι τοίχοι κοσμούνται με ανάγλυφες από αλάτι βιβλικές παραστάσεις:
Ξεχωριστές και οι αναπαραστάσεις στους τοίχους, με ιδιαίτερη μνεία να γίνεται σε αυτή του Μυστικού Δείπνου του Λεονάρντο ντα Βίντσι κατασκευασμένου σε ορυκτό αλάτι:
Αλλά και το άγαλμα του Πολωνού πάπα Ιωάννη Παύλου Β’ :
Δε μείναμε πάνω από 15 λεπτά στο χώρο, καθώς είχαμε να δούμε ακόμα πολλά:
Όντως, λίγο πιο κάτω συναντάει κανείς τη πανέμορφη λίμνη αλμυρού νερού:
Συνεχίσαμε σε στοές:
Και βρεθήκαμε να ανεβαίνουμε μια πελώρια και πολύπλοκη κατασκευή για μεταφορά του αλατιού με σκάλες:
Ανεβήκαμε στο χώρο ενός ακόμα αγάλματος αφιερωμένο στους εργάτες του ορυχείου. Εκεί συναντήσαμε και μερικά καταστήματα με σνακ και αναψυκτικά.
Αμέσως μετά ήταν μια μικρή προβλήτα όπου κατέληγε το πλωτό σκάφος μεταφοράς, που από μόνο του σαν στοιχείο είναι εντυπωσιακό. Η συγκεκριμένη διαδικασία πάντως μας ενημέρωσαν ότι εγκαταλείφθηκε μετά από ένα ατύχημα:
Λίγο μετά βγήκαμε σε μια πλατεία με περισσότερα καταστήματα από τα οποία ψωνίσαμε μερικά όμορφα δωράκια, κάτι που αξίζει το κόπο να κάνετε και καταλάβαμε ότι το τουρ άρχισε σιγά σιγά να λαμβάνει τέλος:
Κάναμε στάση για τις καθιερωμένες φωτογραφίες σε μία ακόμα αίθουσα με γλυπτά:
και φτάσαμε στην αίθουσα δεξιώσεων, την οποία μπορεί κάποιος να νοικιάσει για κοινωνική εκδήλωση, γάμο κτλ. :
Αμέσως πιο κάτω ήταν το εστιατόριο των ορυχείων σε ένα ακόμα εκπληκτικό σκηνικό:
Δε χάσαμε την ευκαιρία για ένα γεύμα και μια παγωμένη μπύρα φυσικά στα έγκατα της γης. Οι τιμές ήταν αρκετά καλές μπορώ να πω και το σνίτσελ χορταστικότατο. Πολύ καλό και το Wi-Fi του χώρου:
Περπατούσαμε ήδη προς την έξοδο η οποία πιστεύαμε ότι θα είναι σύντομη, κάτι που δεν ίσχυε σε καμία περίπτωση. Φτάνοντας, αφού περάσεις από κάποια τελευταία καταστήματα μπαίνεις σε αναμονή μέχρι να συγκεντρωθεί συγκεκριμένος αριθμός εξερχομένων:
Είδαμε πληροφορίες σχετικά με το Miners tour, το οποίο κατέληγε στο ίδιο σημείο αν και ήταν εντελώς διαφορετικό και μάλλον πολύ πιο εντυπωσιακό από αυτό που κάναμε εμείς:
Ξεκινήσαμε όταν ήμασταν έτοιμοι, αυστηρά με τη συνοδεία υπαλλήλου μια πορεία σε στοές για περίπου 15 λεπτά η οποία καταλήγει σε ασανσέρ που σε οδηγεί στην έξοδο:
Συνολικά το τουρ είναι πάνω από 4 χιλιόμετρα (μπορεί να λέω και λίγα) μετρημένα μάλιστα, και χρειάζεσαι περίπου 3 ώρες για να το ολοκληρώσεις, αλλά αν θέλεις μπορείς να μείνεις και παραπάνω. Το εντυπωσιακότερο όλων είναι ότι το επισκέψιμο κομμάτι αφορά μόνο το 1% του ορυχείου, οπότε φαντάζεστε τι επικρατεί εκεί κάτω. Ολόκληρη πολιτεία, και η επισήμανση ότι συνολικά οι στοές ξεπερνούν το μήκος των 300 χιλιομέτρων, την απόσταση δηλαδή της Κρακοβίας από τη Βαρσοβία!
Μια χρήσιμη φωτογραφία που βρήκα κάνοντας έρευνα σχετικά με το χώρο του ορυχείου:
Η έξοδος είναι από τη πίσω πλευρά του οικήματος, σε μια πολύ όμορφη γειτονιά:
Και ένα παρκάκι:
Με αρκετά καταστήματα τριγύρω του να πωλούν είδη αλατιού:
Είδαμε για λίγο και τη πόλη της Βιελίτσκα, καθώς ούτε στην επιστροφή μας σταθήκαμε τυχεροί για να βρούμε αμέσως τη στάση. Δεν ήταν η μέρα μας με τα λεωφορεία, αλλά δε πειράζει:
Όμορφες εικόνες κι εδώ:
Είχαμε προαποφασίσει να μην επιστρέψουμε στο κέντρο με το λεωφορείο, δεν υπήρχε λόγος άλλωστε να ξαναφάμε όλη αυτή τη κίνηση, έτσι με το που είδαμε τη στάση που θα μας οδηγούσε στο γνωστό κάστρο ‘’Wawel Royal Castle’’ κατεβήκαμε. Περάσαμε το δρόμο και λίγα μέτρα πιο κάτω φτάσαμε στην όχθη του ‘’Vistula’’ ποταμού που διασχίζει τη πόλη, με το κάστρο απέναντι να φαίνεται εντυπωσιακό:
Λόγω καλοκαιριού αλλά και της ημέρας του Σαββάτου ο κόσμος που έκανε βόλτα, καθόταν στα γρασίδια αλλά και στα πλωτά καταστήματα ήταν πολύς:
Περάσαμε τη γέφυρα ‘’Most Grunwaldzki’’ για να βρεθούμε απέναντι:
Βγάζοντας μερικές ακόμα πολύ ωραίες φωτογραφίες:
Από την απέναντι όχθη πλέον κατευθυνθήκαμε προς το κάστρο:
Εκεί λάμβανε χώρα ένα δρώμενο όπου υπήρχε εξίσου πολύς κόσμος και παρακολουθούσε τα άλογα και τους αναβάτες με στολή εποχής. Δίπλα υπήρχαν στημένες καντίνες για φαγητό και μικρά καταστήματα με αναμνηστικά:
Προχωρήσαμε ως το πολύ γνωστό άγαλμα του δράκου, το οποίο μάλιστα εκπέμπει φωτιά από το στόμα:
Ο δράκος αποτελεί και σύμβολο της πόλης, και θα τον δει κανείς παντού, ειδικότερα σε σουβενίρ. Σύμφωνα με τον θρύλο, το μυθικό τέρας απαιτούσε να το ταΐζουν αγελάδες ή πρόβατα, αλλιώς θα καταβρόχθιζε ανθρώπους. Αφού διάφοροι ιππότες προσπάθησαν μάταια να το σκοτώσουν, ο τότε βασιλιάς Krak ακολούθησε τη λύση που πρότεινε ένας ταπεινός τσαγκάρης: ζήτησε να γεμίσουν μια προβιά με θειάφι και να την πετάξουν στον δράκο, ο οποίος την έφαγε. Όμως, για να ξεδιψάσει, ήπιε αχόρταγα νερό από τον ποταμό Βιστούλα και έσκασε!
Το σκηνικό ήταν πανέμορφο και ο κόσμος πολύς, εμείς είχαμε σκοπό να δούμε το κάστρο όμως μόνο εξωτερικά καθώς δε μας τράβηξε κάτι εντός. Για όποιον ενδιαφέρεται υπάρχουν διαφορετικά τουρ με θεματικές ενότητες. Προχωρήσαμε περιμετρικά και ήπιαμε μια μπύρα στο γρασίδι, μιας και είδαμε πολύ κόσμο να πράττει ανάλογα κάτι που μας έδωσε θάρρος. Αν τη πατούσαμε θα γινόταν ομαδικώς:
Μπήκαμε στην Εβραϊκή συνοικία με πολύ όμορφα κτήρια να διαδέχονται το ένα το άλλο, αφήνοντας πίσω μας το κάστρο:
Βρεθήκαμε μπροστά σε μια από τις γνωστές ταμπέλες με τις πολλές επιγραφές που είναι της μόδας τα τελευταία χρόνια. Προφητική ίσως; Θα δείξει στο άμεσο μέλλον… :
Για καλή μας τύχη πέσαμε πάνω σε μια μπυραρία με το όνομα ‘’BroPub By Brokreacja’’ στην οποία μπήκαμε με δισταγμό στην αρχή αλλά διαπιστώσαμε ότι δεν είχαμε δίκιο. Κάναμε έρευνα αγοράς και δοκιμάσαμε ένα από τα πολλά βαρέλια που είχε:
Στο πίνακα της εξόδου διαπίστωσα ότι δε χρειαζόταν να βάλω τη δική μου πινέζα, καθώς κάποιος από τη Θεσσαλονίκη με είχε προλάβει:
Συνεχίσαμε τις βόλτες στην Εβραϊκή συνοικία στην οποία διεξάγονταν και πολλά έργα:
Όπως προχωρούσαμε ανάμεσα στα έργα, πέσαμε πάνω στο πολύ όμορφο μπαρ ‘’Don Chichote, czyli Bohaterowie są zmęczeni’’ στο οποίο ήταν κρίμα να μη κάνουμε μια ακόμα σύντομη στάση:
Βολτάραμε αρκετά στη πολύ όμορφη περιοχή του ‘’Kazimierz’’ :
Ώσπου φτάσαμε στη γέφυρα ‘’Most Marszałka Józefa Piłsudskiego’’ με τα αγάλματα ακροβατών που αιωρούνται, τα οποία από μακριά μας ξεγέλασαν περνώντας τα για ζωντανά:
Η κλασσική εικόνα με τα λουκέτα περνώντας απέναντι:
Μερικά μέτρα μετά φτάσαμε στο τελευταίο αξιοθέατο της ημέρας, την επιβλητική νέο – γοτθική εκκλησία ‘’Most Marszałka Józefa Piłsudskiego’’ :
Το λάθος που κάναμε σ’ αυτό το σημείο είναι ότι δε πήγαμε στη πλατεία ‘’Ghetto Heroes Square’’ η οποία είναι πολύ γνωστή γιατί εκεί γινόταν η διαλογή των Εβραίων για τα στρατόπεδα εργασίας. Στη μνήμη τους είναι αφιερωμένη η πλατεία με τα χαρακτηριστικά γλυπτά – καρέκλες, μία για κάθε χίλιες ψυχές που χάθηκαν.
Επιστρέψαμε στο Χόστελ μας από άλλη διαδρομή αυτή τη φορά προκειμένου να ετοιμαστούμε:
Η νύχτα δεν έκρυβε κάτι το ιδιαίτερο ή το διαφορετικό. Μπήκαμε σε μερικά επιπλέον μπαράκια, για ακόμα μια φορά στηρίξαμε τη τοπική αγορά του αλκοόλ και εμπιστευτήκαμε τα γνωστά, εκεί που πλέον μας είχαν μάθει για τα καλά. Προπαγάνδα και στα υπόλοιπα:
Γλεντήσαμε τη τελευταία βραδιά μας στη πόλη και αποκοιμηθήκαμε γεμάτοι από εικόνες και παραστάσεις!
Το πρωί του Σαββάτου ξυπνήσαμε και πάλι νωρίς, καθώς η προγραμματισμένη επίσκεψη μας στο Αλατωρυχείο ήταν για τις 12:15. Φτάσαμε στη στάση του τραμ ιδιαίτερα πεινασμένοι όπου για καλή μας τύχη υπήρχε μαγαζί με πρωινά ακριβώς πίσω με αποτέλεσμα να κατασπαράξω 2 «κάτι σαν ντόνατς» με κρέμα και φράουλα που μου άρεσαν ιδιαίτερα. Εξάλλου η βιτρίνα ήταν εντυπωσιακή:

Πήραμε το τραμ και κατεβήκαμε κλασσικά στο κεντρικό σταθμό με σκοπό να ψάξουμε τη στάση του λεωφορείου που οδηγεί απευθείας στα αλατωρυχεία και φέρει τον αριθμό ‘’304’’. Οι πληροφορίες που είχαμε δε μας βοήθησαν και κάτι πήγε στραβά με το Google maps με αποτέλεσμα να αφιερώσουμε πολλή ώρα ψάχνοντας τη στάση, κάτι που είχε σαν συνέπεια να μειωθεί δραματικά η διαθέσιμη ώρα:

Όταν βρήκαμε τελικά τη στάση του λεωφορείου, ενημερωθήκαμε ότι το επόμενο αναχωρεί σε 25 περίπου λεπτά. Ρωτήσαμε για ταξί παίρνοντας την απάντηση ότι η τιμή θα είναι 100 zloty, ανοίξαμε το Uber το οποίο θα μας κόστιζε τα μισά λεφτά, σε κάθε περίπτωση όμως δεν υπήρχε εγγύηση ότι θα φτάσουμε στην ώρα μας. Έτσι σκεπτόμενοι ψύχραιμα συναποφασίσαμε να πάρουμε το λεωφορείο να φτάσουμε στο χώρο και ότι γίνει. Ανεβήκαμε και εκδώσαμε εισιτήρια κόστους λίγο περισσότερο από ένα ευρώ έκαστος. Για όσους έχουν σκοπό να πάρουν λεωφορείο - που είναι και το φθηνότερο μέσο να φτάσει κανείς εκεί - επισυνάπτω την εικόνα του χάρτη με το ακριβές σημείο της στάσης εκκίνησης:

Γι’ ακόμα μια φορά στη Κρακοβία η κίνηση ήταν αρκετή οπότε και χρειάστηκε κοντά μια ώρα, ίσως και περισσότερο για να καλύψουμε τα 17 περίπου χιλιόμετρα που μας χώριζαν από το ‘’Wieliczka salt mine’’ αυτό το μοναδικής ομορφιάς και σπανιότητας αξιοθέατο που δε πρέπει να παραλείψει κανείς επισκεπτόμενος τη πόλη. Αποτελεί εξάλλου μια από τις δημοφιλέστερες τουριστικές ατραξιόν όχι μόνο της Κρακοβίας αλλά ολόκληρης της Πολωνίας :

Αυτό που συναντάς δε σε προδιαθέτει σε καμία περίπτωση για το τι θα ακολουθήσει. Η περιοχή είναι πολύ όμορφη, στα προάστια σχεδόν της πόλης, αν και η Βιελίτσκα θεωρείται τύποις ξεχωριστή πόλη:

Κατευθυνθήκαμε στο ταμείο και κατόπιν στις πληροφορίες για να δούμε τι μέλλει γενέσθαι με τα εισιτήρια μας, καθώς η προβλεπόμενη ώρα είχε παρέλθει. Είχαμε φροντίσει να κλείσουμε περίπου 20 μέρες πριν τα εισιτήρια μας για το Αγγλόφωνο τουρ από την επίσημη σελίδα του αλατωρυχείου ‘’www.wieliczka-saltmine.com’’ με κόστος περίπου 21 ευρώ στο tourist tour. Υπάρχουν και διαφορετικά τύπου tours όπως το ‘’miner’s route’’ για όσους θέλουν να δουν το κάτι διαφορετικό. Μας ζήτησαν 10 λεπτά να εξετάσουν το αίτημα μας για μετατόπιση της ώρας ξενάγησης, δίνοντας μας την ευκαιρία να πιούμε λίγο νερό καθώς η υπερβολική ζέστη κυριαρχούσε και εκείνη τη μέρα:

Πολύ ευγενικά μας ενημέρωσαν ότι η ξενάγηση μας πήγε στις 14:00 κι έτσι δε χρειάστηκε να ξαναπληρώσουμε εισιτήριο. Μου έδωσαν κι ένα αυτοκόλλητο σήμα για τη κάμερα για την οποία αν θυμάμαι καλά πληρώσαμε έξτρα γύρω στα δύο ευρώ, και είναι κάτι για το οποίο ελέγχθηκα κατά την είσοδο. Αξιοποιήσαμε τα 45 περίπου λεπτά που είχαμε στη διάθεση μας για αναμονή πίνοντας μια μπύρα στο διπλανό αναψυκτήριο στο πάρκο, αφού κάναμε μια βόλτα από τα μαγαζάκια που πουλούσαν τα προϊόντα του αλατωρυχείου:


Λίγο πριν τις 14:00 μπήκαμε στην ουρά, ελεγχθήκαμε για εισιτήρια, εφοδιαστήκαμε με τον απαραίτητο εξοπλισμό για να ακούμε το ξεναγό και ενημερωθήκαμε σχετικά με τις περιπτώσεις ασφαλείας. Λίγο μετά αφού περάσαμε τη πρώτη στοά ξεκινήσαμε να κατεβαίνουμε τη μεγάλη ξύλινη σκάλα η οποία ήταν ατελείωτη και θα μας οδηγούσε σε βάθος κάτι περισσότερο των 320 μέτρων, σ’ ένα μοναδικό σκηνικό που φτάνει τα εννέα επίπεδα:


Το αλατωρυχείο Βιελίτσκα που ιδρύθηκε τον 13ο αιώνα και αποτελεί το δεύτερο σε αρχαιότητα αλατωρυχείο της Ευρώπης και μετατράπηκε σε μουσείο το 1950, εντάχθηκε στην λίστα των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO το 1978.
Ξεκινήσαμε προχωρώντας σε εντυπωσιακές στοές ακούγοντας παράλληλα τη ξεναγό μας:



Καθ’ όλη τη διάρκεια του τουρ αυτό που μπορεί να δει κανείς είναι η αναπαράσταση της ζωής και της δουλειάς στο ορυχείο, σε μια εποχή που η εξαγωγή του αλατιού ήταν επικερδέστατο επάγγελμα, καθώς η τιμή του ήταν αντίστοιχη με αυτή του ασημιού:


Στο χώρο του ορυχειο τακτικά συναντάμε αγάλματα φτιαγμένα εξ ολοκλήρου από αλάτι. Και όχι μόνο αγάλματα. Δρόμοι, σκαλιά, τοίχοι, δωμάτια, γλυπτά, πολυέλαιοι και ότι μπορεί κανείς να φανταστεί, φτιαγμένο αποκλειστικά από αλάτι του ορυχείου:


Λίγο μετά φτάσαμε και στο άγαλμα του Κοπέρνικου:

Αλλά και σε ένα εντυπωσιακό παρεκκλήσι, το μπαρόκ "Παρεκκλήσιο του Αγίου Αντωνίου", που καθαγιάστηκε το 1698:

Οι τοίχοι του είναι διακοσμημένοι με ανάγλυφες παραστάσεις, ενώ υπάρχουν πολλά αγάλματα φτιαγμένα από αλάτι, από τα οποία ξεχωρίζει η Παναγία με το Βρέφος και ο Αγιος Αντώνιος, προστάτης άγιος των μεταλλωρύχων:


Ατελείωτες στοές, τοίχοι από αλάτι, γλυπτά και αγάλματα:



Η κατάβαση συνεχίστηκε με σταθερό ρυθμό, και οι εικόνες διαδέχονταν η μία την άλλη:



Στοές σμιλεμένες στο αλάτι:


Πάνω που έλεγες πόσο πιο βαθιά μπορεί να πάμε ακόμη συναντούσες σκάλες, με αποτέλεσμα να κατεβαίνεις όλο και περισσότερο:

Παντού υπήρχαν προσομοιωτές για να δείξουν το τρόπο εξόρυξης του αλατιού:

Μοναδικές εικόνες και από το τρεχούμενο νερό εντός ορυχείου:

Συνεχίσαμε τη κάθοδο και το περπάτημα στην αλληλουχία των στοών από αλάτι και αγαλμάτων:



Το διασημότερο αξιοθέατο ίσως εντός του τουριστικού τουρ που μας άφησε με το στόμα ανοιχτό είναι αυτό του "Παρεκκλήσιο της Ευλογημένης Κίνγκα" για το οποίο έκανα μεγάλη προσπάθεια να το φωτογραφίσω από τα ψηλά:


Μαγεμένος από την ομορφιά ξεκίνησα να κατεβαίνω προς το κύριο χώρο:

Όπως μας λέει και η Wikipedia: Ιδιαίτερα εντυπωσιακό και πλούσια διακοσμημένο το "Παρεκκλήσιο της Ευλογημένης Κίνγκα", ένας καθεδρικός ναός διαστάσεων 54 μ. επί 17 μ. και με ύψος 12 μέτρα. Η κατασκευή αυτού του υπόγειου ναού διήρκεσε περισσότερο από 30 χρόνια (1896 - 1927), ενώ χρησιμοποιήθηκαν 20.000 τόνοι συμπαγούς αλατιού. Όλα τα αντικείμενα μέσα στο ναό, από τους πολυελαίους μέχρι τα είδη θρησκευτικής λατρείας, είναι κατασκευασμένα εξολοκλήρου από το αλάτι του ορυχείου. Από την οροφή του ναού κρέμονται πολυέλαιοι από αλάτι, η Αγία Τράπεζα και ένας Εσταυρωμένος δεσπόζουν στην αίθουσα, ενώ οι τοίχοι κοσμούνται με ανάγλυφες από αλάτι βιβλικές παραστάσεις:



Ξεχωριστές και οι αναπαραστάσεις στους τοίχους, με ιδιαίτερη μνεία να γίνεται σε αυτή του Μυστικού Δείπνου του Λεονάρντο ντα Βίντσι κατασκευασμένου σε ορυκτό αλάτι:

Αλλά και το άγαλμα του Πολωνού πάπα Ιωάννη Παύλου Β’ :

Δε μείναμε πάνω από 15 λεπτά στο χώρο, καθώς είχαμε να δούμε ακόμα πολλά:

Όντως, λίγο πιο κάτω συναντάει κανείς τη πανέμορφη λίμνη αλμυρού νερού:



Συνεχίσαμε σε στοές:


Και βρεθήκαμε να ανεβαίνουμε μια πελώρια και πολύπλοκη κατασκευή για μεταφορά του αλατιού με σκάλες:


Ανεβήκαμε στο χώρο ενός ακόμα αγάλματος αφιερωμένο στους εργάτες του ορυχείου. Εκεί συναντήσαμε και μερικά καταστήματα με σνακ και αναψυκτικά.


Αμέσως μετά ήταν μια μικρή προβλήτα όπου κατέληγε το πλωτό σκάφος μεταφοράς, που από μόνο του σαν στοιχείο είναι εντυπωσιακό. Η συγκεκριμένη διαδικασία πάντως μας ενημέρωσαν ότι εγκαταλείφθηκε μετά από ένα ατύχημα:


Λίγο μετά βγήκαμε σε μια πλατεία με περισσότερα καταστήματα από τα οποία ψωνίσαμε μερικά όμορφα δωράκια, κάτι που αξίζει το κόπο να κάνετε και καταλάβαμε ότι το τουρ άρχισε σιγά σιγά να λαμβάνει τέλος:


Κάναμε στάση για τις καθιερωμένες φωτογραφίες σε μία ακόμα αίθουσα με γλυπτά:

και φτάσαμε στην αίθουσα δεξιώσεων, την οποία μπορεί κάποιος να νοικιάσει για κοινωνική εκδήλωση, γάμο κτλ. :


Αμέσως πιο κάτω ήταν το εστιατόριο των ορυχείων σε ένα ακόμα εκπληκτικό σκηνικό:


Δε χάσαμε την ευκαιρία για ένα γεύμα και μια παγωμένη μπύρα φυσικά στα έγκατα της γης. Οι τιμές ήταν αρκετά καλές μπορώ να πω και το σνίτσελ χορταστικότατο. Πολύ καλό και το Wi-Fi του χώρου:


Περπατούσαμε ήδη προς την έξοδο η οποία πιστεύαμε ότι θα είναι σύντομη, κάτι που δεν ίσχυε σε καμία περίπτωση. Φτάνοντας, αφού περάσεις από κάποια τελευταία καταστήματα μπαίνεις σε αναμονή μέχρι να συγκεντρωθεί συγκεκριμένος αριθμός εξερχομένων:

Είδαμε πληροφορίες σχετικά με το Miners tour, το οποίο κατέληγε στο ίδιο σημείο αν και ήταν εντελώς διαφορετικό και μάλλον πολύ πιο εντυπωσιακό από αυτό που κάναμε εμείς:

Ξεκινήσαμε όταν ήμασταν έτοιμοι, αυστηρά με τη συνοδεία υπαλλήλου μια πορεία σε στοές για περίπου 15 λεπτά η οποία καταλήγει σε ασανσέρ που σε οδηγεί στην έξοδο:

Συνολικά το τουρ είναι πάνω από 4 χιλιόμετρα (μπορεί να λέω και λίγα) μετρημένα μάλιστα, και χρειάζεσαι περίπου 3 ώρες για να το ολοκληρώσεις, αλλά αν θέλεις μπορείς να μείνεις και παραπάνω. Το εντυπωσιακότερο όλων είναι ότι το επισκέψιμο κομμάτι αφορά μόνο το 1% του ορυχείου, οπότε φαντάζεστε τι επικρατεί εκεί κάτω. Ολόκληρη πολιτεία, και η επισήμανση ότι συνολικά οι στοές ξεπερνούν το μήκος των 300 χιλιομέτρων, την απόσταση δηλαδή της Κρακοβίας από τη Βαρσοβία!

Μια χρήσιμη φωτογραφία που βρήκα κάνοντας έρευνα σχετικά με το χώρο του ορυχείου:

Η έξοδος είναι από τη πίσω πλευρά του οικήματος, σε μια πολύ όμορφη γειτονιά:



Και ένα παρκάκι:


Με αρκετά καταστήματα τριγύρω του να πωλούν είδη αλατιού:

Είδαμε για λίγο και τη πόλη της Βιελίτσκα, καθώς ούτε στην επιστροφή μας σταθήκαμε τυχεροί για να βρούμε αμέσως τη στάση. Δεν ήταν η μέρα μας με τα λεωφορεία, αλλά δε πειράζει:


Όμορφες εικόνες κι εδώ:

Είχαμε προαποφασίσει να μην επιστρέψουμε στο κέντρο με το λεωφορείο, δεν υπήρχε λόγος άλλωστε να ξαναφάμε όλη αυτή τη κίνηση, έτσι με το που είδαμε τη στάση που θα μας οδηγούσε στο γνωστό κάστρο ‘’Wawel Royal Castle’’ κατεβήκαμε. Περάσαμε το δρόμο και λίγα μέτρα πιο κάτω φτάσαμε στην όχθη του ‘’Vistula’’ ποταμού που διασχίζει τη πόλη, με το κάστρο απέναντι να φαίνεται εντυπωσιακό:



Λόγω καλοκαιριού αλλά και της ημέρας του Σαββάτου ο κόσμος που έκανε βόλτα, καθόταν στα γρασίδια αλλά και στα πλωτά καταστήματα ήταν πολύς:


Περάσαμε τη γέφυρα ‘’Most Grunwaldzki’’ για να βρεθούμε απέναντι:

Βγάζοντας μερικές ακόμα πολύ ωραίες φωτογραφίες:

Από την απέναντι όχθη πλέον κατευθυνθήκαμε προς το κάστρο:

Εκεί λάμβανε χώρα ένα δρώμενο όπου υπήρχε εξίσου πολύς κόσμος και παρακολουθούσε τα άλογα και τους αναβάτες με στολή εποχής. Δίπλα υπήρχαν στημένες καντίνες για φαγητό και μικρά καταστήματα με αναμνηστικά:


Προχωρήσαμε ως το πολύ γνωστό άγαλμα του δράκου, το οποίο μάλιστα εκπέμπει φωτιά από το στόμα:


Ο δράκος αποτελεί και σύμβολο της πόλης, και θα τον δει κανείς παντού, ειδικότερα σε σουβενίρ. Σύμφωνα με τον θρύλο, το μυθικό τέρας απαιτούσε να το ταΐζουν αγελάδες ή πρόβατα, αλλιώς θα καταβρόχθιζε ανθρώπους. Αφού διάφοροι ιππότες προσπάθησαν μάταια να το σκοτώσουν, ο τότε βασιλιάς Krak ακολούθησε τη λύση που πρότεινε ένας ταπεινός τσαγκάρης: ζήτησε να γεμίσουν μια προβιά με θειάφι και να την πετάξουν στον δράκο, ο οποίος την έφαγε. Όμως, για να ξεδιψάσει, ήπιε αχόρταγα νερό από τον ποταμό Βιστούλα και έσκασε!

Το σκηνικό ήταν πανέμορφο και ο κόσμος πολύς, εμείς είχαμε σκοπό να δούμε το κάστρο όμως μόνο εξωτερικά καθώς δε μας τράβηξε κάτι εντός. Για όποιον ενδιαφέρεται υπάρχουν διαφορετικά τουρ με θεματικές ενότητες. Προχωρήσαμε περιμετρικά και ήπιαμε μια μπύρα στο γρασίδι, μιας και είδαμε πολύ κόσμο να πράττει ανάλογα κάτι που μας έδωσε θάρρος. Αν τη πατούσαμε θα γινόταν ομαδικώς:


Μπήκαμε στην Εβραϊκή συνοικία με πολύ όμορφα κτήρια να διαδέχονται το ένα το άλλο, αφήνοντας πίσω μας το κάστρο:




Βρεθήκαμε μπροστά σε μια από τις γνωστές ταμπέλες με τις πολλές επιγραφές που είναι της μόδας τα τελευταία χρόνια. Προφητική ίσως; Θα δείξει στο άμεσο μέλλον… :

Για καλή μας τύχη πέσαμε πάνω σε μια μπυραρία με το όνομα ‘’BroPub By Brokreacja’’ στην οποία μπήκαμε με δισταγμό στην αρχή αλλά διαπιστώσαμε ότι δεν είχαμε δίκιο. Κάναμε έρευνα αγοράς και δοκιμάσαμε ένα από τα πολλά βαρέλια που είχε:

Στο πίνακα της εξόδου διαπίστωσα ότι δε χρειαζόταν να βάλω τη δική μου πινέζα, καθώς κάποιος από τη Θεσσαλονίκη με είχε προλάβει:


Συνεχίσαμε τις βόλτες στην Εβραϊκή συνοικία στην οποία διεξάγονταν και πολλά έργα:


Όπως προχωρούσαμε ανάμεσα στα έργα, πέσαμε πάνω στο πολύ όμορφο μπαρ ‘’Don Chichote, czyli Bohaterowie są zmęczeni’’ στο οποίο ήταν κρίμα να μη κάνουμε μια ακόμα σύντομη στάση:

Βολτάραμε αρκετά στη πολύ όμορφη περιοχή του ‘’Kazimierz’’ :



Ώσπου φτάσαμε στη γέφυρα ‘’Most Marszałka Józefa Piłsudskiego’’ με τα αγάλματα ακροβατών που αιωρούνται, τα οποία από μακριά μας ξεγέλασαν περνώντας τα για ζωντανά:



Η κλασσική εικόνα με τα λουκέτα περνώντας απέναντι:


Μερικά μέτρα μετά φτάσαμε στο τελευταίο αξιοθέατο της ημέρας, την επιβλητική νέο – γοτθική εκκλησία ‘’Most Marszałka Józefa Piłsudskiego’’ :


Το λάθος που κάναμε σ’ αυτό το σημείο είναι ότι δε πήγαμε στη πλατεία ‘’Ghetto Heroes Square’’ η οποία είναι πολύ γνωστή γιατί εκεί γινόταν η διαλογή των Εβραίων για τα στρατόπεδα εργασίας. Στη μνήμη τους είναι αφιερωμένη η πλατεία με τα χαρακτηριστικά γλυπτά – καρέκλες, μία για κάθε χίλιες ψυχές που χάθηκαν.
Επιστρέψαμε στο Χόστελ μας από άλλη διαδρομή αυτή τη φορά προκειμένου να ετοιμαστούμε:




Η νύχτα δεν έκρυβε κάτι το ιδιαίτερο ή το διαφορετικό. Μπήκαμε σε μερικά επιπλέον μπαράκια, για ακόμα μια φορά στηρίξαμε τη τοπική αγορά του αλκοόλ και εμπιστευτήκαμε τα γνωστά, εκεί που πλέον μας είχαν μάθει για τα καλά. Προπαγάνδα και στα υπόλοιπα:

Γλεντήσαμε τη τελευταία βραδιά μας στη πόλη και αποκοιμηθήκαμε γεμάτοι από εικόνες και παραστάσεις!
Last edited: