interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Περιεχόμενα
Μπόλικα κάμπινγκ, αριστερά και δεξιά του δρόμου Τρικάλων-Καλαμπάκας. Δεν φαίνονται σε λειτουργική κατάσταση, είτε γιατί είναι χειμώνας, είτε γιατί είναι μόνιμα κλειστά. Ο θείος, θυμάται όμως τις εποχή που ήταν γεμάτα...
Παίρνουμε τον δρόμο που στρίβει δεξιά πριν την Καλαμπάκα και ανεβαίνει Μετέωρα. Προσπερνάμε ένα εργαστήριο Βυζαντινών εικόνων και ένα ξενώνα, κερδίζοντας σταδιακά ύψος. Το πρώτο που μας κάνει εντύπωση είναι τα μεγάλα χάσματα. Ανάμεσά τους ξεπροβάλουν γυμνοί βράχοι, σαν γιγαντιαία δάκτυλα! Οι πινακίδες στην πρώτη διασταύρωση, μας οδηγούνε στο μοναστήρι της Αγ. Τριάδας.
Το μοναστήρι βρίσκεται στον απέναντι βράχο. Με μια πρώτη ματιά, ο τρόπος μετάβασης δεν είναι τόσο προφανής. Ρωτώντας τον διασκορπισμένο κόσμο ανακαλύπτουμε την αρχή ενός μονοπατιού, που ενώνεται με ένα πιο κύριο παρακάτω. Εκεί βρίσκεται ένα τελεφερίκ, δεμένο μεταξύ των δύο βράχων. Δυστυχώς δεν ήταν για χρήση από τους τουρίστες και έτσι παίρνουμε μια βαθιά ανάσα και τον κατήφορο.
Η σύσταση του βράχου είναι ενδιαφέρουσα: Αμμώδες πέτρωμα το οποίο συγκρατεί μέσα του στρογγυλεμένα θραύσματα γυαλιστερών λίθων. Σύμφωνα με τους γεωλόγους, σχηματίστηκαν στο βάθος μιας αρχαίας λίμνης και ανυψώθηκαν από την πίεση των τεκτονικών πλακών. Καλή η εξήγηση, όμως γιατί άραγε το φαινόμενο είναι τόσο ξεχωριστό σε αυτή την συγκεκριμένη περιοχή;
Ό,τι κατεβαίνει πρέπει και να ανεβεί και το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής είναι 130 σκαλιά σκαμμένα στον βράχο. Ο φιλέλλην οδοιπόρος Πάτρικ Λη Φέρμορ – που απεβίωσε σχετικά πρόσφατα σε έναν ελαιώνα στην Καρδαμύλη της Μάνης – αντικρίζοντας την μονή αμέσως μετά τον πόλεμο έγραψε:
Η Αγία Τριάδα ήταν το φτωχότερο από όλα τα μοναστήρια των Μετεώρων. Οι μοναχοί φύγανε πριν τον πόλεμο [Δεύτερο Παγκόσμιο] και κανείς τους δεν ξαναγύρισε. Κάποιες από τις πόρτες των έρημων κελιών χάσκουν ανοιχτές, και τα φύλλα του τελευταίου φθινοπώρου αιωρούνται στους έρημους διαδρόμους.
Σε ένα μικρό κήπο, ένας γέρος τσομπάνος με λαμπερά γαλάζια μάτια, με μακριά μπλεγμένα μαλλιά και πλατιά γενειάδα σαν αυτή που είχε στους αμφορείς ο Αίας και ο Αγαμέμνων, καθόταν σε ένα βράχο με ένα μακρύ τσιγκέλι πάνω στον ώμο του. [] Φαινόταν τόσο άγριος και μοναχικός όπως ο Τίμων ο Αθηναίος, αλλά μετά την σπάνια πολυτέλεια ενός τσιγάρου παραδέχτηκε ότι ένιωθε μοναξιά στην Αγία Τριάδα και ήταν έτοιμος να παρατήσει τα ποίμνια του και να γίνει δόκιμος στον Αγ. Στέφανο.
Σήμερα στο μοναστήρι μένει ένας μοναχός, αλλά η εικόνα του είναι πολύ μακριά από την εγκατάλειψη που αντίκρισε ο Φερμορ. Ένας κύριος μοιράζει εισιτήρια και λουκούμια σε ουρά τουριστών, κάθε μορφής και συνομοταξίας. Εμείς πάντως, μάλλον ως ντόπιοι, την βγάλαμε χωρίς εισιτήριο.
Σε ένα άνοιγμα στον εσωτερικό θάλαμο αντικρίσαμε ένα “πρωτόγονο” ανελκυστήρα. Χοντρό σχοινί τυλιγμένο σε ένα ξύλινο κάθετο κύλινδρο, στηριγμένο με μεγάλα καρφιά (ποντίλες – όπως λέγαν στο χωριό μου), και στην άλλη άκρη χοντρό δίχτυ. Ένα χάσμα στον τοίχο, είναι προφανές ότι ήταν η κύρια είσοδος για αγαθά αλλά και για τους ανθρώπους, πριν σκαλιστούν τα σκαλιά στον βράχο.
“Όποιος προφασίζεται ότι αγαπά τον Θεό και μισεί τον συνανθρωπόν του είναι ψεύστης” λέει πολύ εύστοχα μια ξύλινη ταμπέλα στον τοίχο. Τα καλύτερα του μοναστηριού είναι στα ενδότερα, όπου αρχαίοι τοίχοι με ξεφτισμένες τοιχογραφίες πλαισιώνουν χώρους ευλάβειας. Βουκολικές εικόνες, γιγάντια ζώα, ήταν οι προτιμήσεις των μοναχών που καλλιτεχνούσαν τον χώρο τους, αρκετούς αιώνες πίσω. Στο κύριο εκκλησάκι φωτογραφίες από τις όμορφες τοιχογραφίες δεν επιτρέπονταν.
Στην πίσω αυλή το θέαμα κόβει την ανάσα. Οι κατακόρυφες πλάτες των βράχων, πλαισιώνουν την πόλη της Καλαμπάκας η οποία βρίσκεται όλη στο πιάτο μας. Ακατάλληλη για υψοφοβικούς, η παρατήρηση αποζημιώνει με αλλόκοτους σχηματισμούς των βράχων. Είχαμε διαφωνία για το λαμπύρισμα ανάμεσα στις χαραμάδες των βράχων - εγώ έλεγα νερό. Ο θείος τελικά είχε δίκιο αφού ήταν υπολείμματα πάγου από το ψύχος των προηγούμενων ημερών. Ο σημερινός ήλιος με δόντια έδινε έμφαση σε αυτό το γεγονός, βγάζοντας ψεύστες τους Λοκομόντο, που υποστηρίζουν και καλά ότι δεν έχει κρύο στην Ελλάδα.
Παίρνουμε τον δρόμο που στρίβει δεξιά πριν την Καλαμπάκα και ανεβαίνει Μετέωρα. Προσπερνάμε ένα εργαστήριο Βυζαντινών εικόνων και ένα ξενώνα, κερδίζοντας σταδιακά ύψος. Το πρώτο που μας κάνει εντύπωση είναι τα μεγάλα χάσματα. Ανάμεσά τους ξεπροβάλουν γυμνοί βράχοι, σαν γιγαντιαία δάκτυλα! Οι πινακίδες στην πρώτη διασταύρωση, μας οδηγούνε στο μοναστήρι της Αγ. Τριάδας.
Το μοναστήρι βρίσκεται στον απέναντι βράχο. Με μια πρώτη ματιά, ο τρόπος μετάβασης δεν είναι τόσο προφανής. Ρωτώντας τον διασκορπισμένο κόσμο ανακαλύπτουμε την αρχή ενός μονοπατιού, που ενώνεται με ένα πιο κύριο παρακάτω. Εκεί βρίσκεται ένα τελεφερίκ, δεμένο μεταξύ των δύο βράχων. Δυστυχώς δεν ήταν για χρήση από τους τουρίστες και έτσι παίρνουμε μια βαθιά ανάσα και τον κατήφορο.
Η σύσταση του βράχου είναι ενδιαφέρουσα: Αμμώδες πέτρωμα το οποίο συγκρατεί μέσα του στρογγυλεμένα θραύσματα γυαλιστερών λίθων. Σύμφωνα με τους γεωλόγους, σχηματίστηκαν στο βάθος μιας αρχαίας λίμνης και ανυψώθηκαν από την πίεση των τεκτονικών πλακών. Καλή η εξήγηση, όμως γιατί άραγε το φαινόμενο είναι τόσο ξεχωριστό σε αυτή την συγκεκριμένη περιοχή;
Ό,τι κατεβαίνει πρέπει και να ανεβεί και το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής είναι 130 σκαλιά σκαμμένα στον βράχο. Ο φιλέλλην οδοιπόρος Πάτρικ Λη Φέρμορ – που απεβίωσε σχετικά πρόσφατα σε έναν ελαιώνα στην Καρδαμύλη της Μάνης – αντικρίζοντας την μονή αμέσως μετά τον πόλεμο έγραψε:
Η Αγία Τριάδα ήταν το φτωχότερο από όλα τα μοναστήρια των Μετεώρων. Οι μοναχοί φύγανε πριν τον πόλεμο [Δεύτερο Παγκόσμιο] και κανείς τους δεν ξαναγύρισε. Κάποιες από τις πόρτες των έρημων κελιών χάσκουν ανοιχτές, και τα φύλλα του τελευταίου φθινοπώρου αιωρούνται στους έρημους διαδρόμους.
Σε ένα μικρό κήπο, ένας γέρος τσομπάνος με λαμπερά γαλάζια μάτια, με μακριά μπλεγμένα μαλλιά και πλατιά γενειάδα σαν αυτή που είχε στους αμφορείς ο Αίας και ο Αγαμέμνων, καθόταν σε ένα βράχο με ένα μακρύ τσιγκέλι πάνω στον ώμο του. [] Φαινόταν τόσο άγριος και μοναχικός όπως ο Τίμων ο Αθηναίος, αλλά μετά την σπάνια πολυτέλεια ενός τσιγάρου παραδέχτηκε ότι ένιωθε μοναξιά στην Αγία Τριάδα και ήταν έτοιμος να παρατήσει τα ποίμνια του και να γίνει δόκιμος στον Αγ. Στέφανο.
Σήμερα στο μοναστήρι μένει ένας μοναχός, αλλά η εικόνα του είναι πολύ μακριά από την εγκατάλειψη που αντίκρισε ο Φερμορ. Ένας κύριος μοιράζει εισιτήρια και λουκούμια σε ουρά τουριστών, κάθε μορφής και συνομοταξίας. Εμείς πάντως, μάλλον ως ντόπιοι, την βγάλαμε χωρίς εισιτήριο.
Σε ένα άνοιγμα στον εσωτερικό θάλαμο αντικρίσαμε ένα “πρωτόγονο” ανελκυστήρα. Χοντρό σχοινί τυλιγμένο σε ένα ξύλινο κάθετο κύλινδρο, στηριγμένο με μεγάλα καρφιά (ποντίλες – όπως λέγαν στο χωριό μου), και στην άλλη άκρη χοντρό δίχτυ. Ένα χάσμα στον τοίχο, είναι προφανές ότι ήταν η κύρια είσοδος για αγαθά αλλά και για τους ανθρώπους, πριν σκαλιστούν τα σκαλιά στον βράχο.
“Όποιος προφασίζεται ότι αγαπά τον Θεό και μισεί τον συνανθρωπόν του είναι ψεύστης” λέει πολύ εύστοχα μια ξύλινη ταμπέλα στον τοίχο. Τα καλύτερα του μοναστηριού είναι στα ενδότερα, όπου αρχαίοι τοίχοι με ξεφτισμένες τοιχογραφίες πλαισιώνουν χώρους ευλάβειας. Βουκολικές εικόνες, γιγάντια ζώα, ήταν οι προτιμήσεις των μοναχών που καλλιτεχνούσαν τον χώρο τους, αρκετούς αιώνες πίσω. Στο κύριο εκκλησάκι φωτογραφίες από τις όμορφες τοιχογραφίες δεν επιτρέπονταν.
Στην πίσω αυλή το θέαμα κόβει την ανάσα. Οι κατακόρυφες πλάτες των βράχων, πλαισιώνουν την πόλη της Καλαμπάκας η οποία βρίσκεται όλη στο πιάτο μας. Ακατάλληλη για υψοφοβικούς, η παρατήρηση αποζημιώνει με αλλόκοτους σχηματισμούς των βράχων. Είχαμε διαφωνία για το λαμπύρισμα ανάμεσα στις χαραμάδες των βράχων - εγώ έλεγα νερό. Ο θείος τελικά είχε δίκιο αφού ήταν υπολείμματα πάγου από το ψύχος των προηγούμενων ημερών. Ο σημερινός ήλιος με δόντια έδινε έμφαση σε αυτό το γεγονός, βγάζοντας ψεύστες τους Λοκομόντο, που υποστηρίζουν και καλά ότι δεν έχει κρύο στην Ελλάδα.
Last edited: