sophia_det
Member
- Μηνύματα
- 213
- Likes
- 225
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ισλανδία,Περού,Ν.Ζηλανδία
συνέχεια...
Β' μέρος : ΒΟΡΡΑΣ
Υπάρχουν πολλά ρωμαικά και ελληνικά αρχαία, ακόμη και βυζαντινής περιόδου, τα οποία επηρέασαν και την ισλαμική τέχνη (π.χ. τα ψηφιδωτά, οι τρούλοι, οι κίονες ) – Φωτογραφία: Το ρωμαϊκό κολοσσαίο του Ελ Τζεμ. Χρησιμοποιείται πλέον ως αρχαιολογικός και πολιτιστικός χώρος (φιλοξενει φεστιβάλ). Κάτω από τον σιδερένιο διάδρομο που διακρίνεται βρίσκεται ένα δαιδαλώδες υπόγειο, στο οποίο φυλάσσονταν τα άγρια ζώα για τις μονομαχίες.
Δυστυχώς από την αρχαία Καρχηδόνα δεν έχει μείνει σχεδόν τίποτα...
Χαρακτηριστικό σπίτι της πόλης Ελ Τζεμ. Τα χρώματα που κυριαρχούν είναι το λευκό, το γαλάζιο κυρίως στα παράθυρα και η ώχρα. Σπίτια με αυλές και ψηλούς τοίχους για κάλυψη από ανεπιθύμητα βλέμματα. Κανείς δεν επιτρέπεται να προκαλεί για τη ζωή του. Εξαιρείται βέβαια ο Πρωθυπουργός
Καϊρουάν. Η 4η ιερότερη πόλη για τους μουσουλμάνους. Λεωφόροι, υδραγωγεία, πολυκατοικίες, μεγαλούπολη ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Άλλα κτίσματα προσπαθούν να διατηρήσουν έστω και επιφανειακά την παράδοση(γεωμετρικά σχήματα και περίτεχνα μπαλκόνια),
ενώ άλλα δεν θυμίζουν καθόλου την τοπική αρχιτεκτονική και ακολουθούν εντελώς δυτικά πρότυπα.
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ-ΣΟΥΣΑ-ΣΙΝΤΙ ΜΠΟΥ ΣΑΪΝΤ
(παραθαλάσσια τουριστικά θέρετρα)
Λευκά κτίσματα, με εμφανή τη χρήση του γύψου. Πόρτες και παράθυρα σε γαλάζιους τόνους με αραβουργήματα και λεπτομέρειες σε κάγκελα, πόρτες, σκίαστρα που σε χαζεύουν με την ομορφιά και λεπτοδουλειά τους.
Χαρακτηριστικό του σπιτιού τα πλακάκια με επαναλαμβανόμενο γεωμετρικό μοτίβο στην είσοδο.
Νηπιαγωγείο σε λευκούς τόνους με σήμα το ουράνιο τόξο και ένα αρκουδάκι!
Τα μπαλκόνια είναι σκεπαστά και στα παράθυρα υπάρχουν κάγκελα.

Enjoy!
[FONT=Times New Roman, serif]
συνέχεια...
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΑΡΝΤΟ - ΤΥΝΙΔΑ
Υπήρξε παλάτι το οποίο μετατράπηκε το 1888 σε μουσείο. Φημίζεται για τα ψηφιδωτά του.
Εντυπωσιακές καμάρες στον όροφο του μουσείου.

Η λεπτομέρεια και η φαντασία που μπορεί να μετατρέψει ένα απλό μπαλκόνι σε τέχνη.

Θόλος-αριστούργημα σε δωμάτιο του μουσείου.
Τύνιδα. Η πρωτεύσα της Τυνησίας, με περίπου 1,5 εκατομμύριο πληθυσμό, θυμίζει περισσότερο Παρίσι παρά αραβική χώρα. Το παραπάνω κτίριο βρίσκεται στη φημισμένη λεωφόρο Μπουργκίμπα στο κέντρο της πόλης και σε μικρή απόσταση από τη Μεδίνα και τα σουκς της. Η Καρχηδόνα βρίσκεται πολύ κοντά, δυστυχώς όμως το πέρασμα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας είχε ως αποτέλεσμα την ολοκληρωτική καταστροφή της Τύνιδας και της Καρχηδόνας.

Το Υπουργείο Οικονομικών στην Τύνιδα. Πολλά κυβερνητικά κτίρια βρίσκονται σε αυτή την πλατεία. Απαγορεύεται μόνο να βγάλετε φωτογραφίες το Υπουργείο Άμυνας.
Η Τύνιδα είναι μια πολύβουη πόλη που θυμίζει την Αθήνα, ιδιαίτερα όσον αφορά το κυκλοφοριακό χάος. Σε αυτό συντελεί, πέρα από το μεγάλο αριθμό οχημάτων που κινούνται στο κέντρο και την ύπαρξη τραμ, τρένων και αρκετών λεωφορείων που επίσης διακινούνται στην περιοχή, η αλά ελληνικά οδήγηση (τσαμπουκάς, ΑΠΕΙΡΑ κορναρίσματα, μη χρήση του φλας). Αν και υπάρχουν τροχονόμοι στους δρόμους (αρκετοί από τους οποίους είναι γυναίκες!), οι οδηγοί δεν τους πολυδίνουν σημασία. Εμείς είχαμε κολλήσει στο ίδιο σημείο για μισή ώρα, καθώς είχε κολλήσει και το τραμ και δεν μπορούσαν να “καθαρίσουν” οι ράγες.
Είναι καθαρή πόλη. Οι περιοχές που μπορεί να σας κάνουν να “κλείσετε” τη μύτη σας είναι η Γκάφσα και η Σφαξ, λόγω της εξόρυξης φωσφορικών αλάτων.
Ελληνική κοινότητα: παλιότερα υπήρχαν αρκετές χιλιάδες Έλληνες, κυρίως Καλύμνιοι και Κρήτες. Δυστυχώς τώρα έχουν μείνει περίπου 45 άτομα, μαζί με τους υπαλλήλους της Πρεσβείας. Στην Τύνιδα υπάρχει Ελληνική πρεσβεία και ελληνικός ορθόδοξος ναός (Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου).
Στο Σιντί Μπου Σαϊντ, μισή ώρα περίπου από τη Τύνιδα με τρένο/λεοφωρείο (15-20 km από την πρωτεύουσα) βρίσκεται και το ονομαστό Μουσικό κέντρο για την Αραβική και Μεσογειακή μουσική, το οποίο έχει κερδίσει πολλά βραβεία για τη δουλειά του και για το σώσιμο αξιόλογου μουσικού υλικού.
Γ΄ μέρος: Ο ΝΟΤΟΣ
Οι διαφορές είναι εμφανείς. Ο νότος, αν και πιο φτωχός οικονομικά, αποδεικνύεται πιο εντυπωσιακός και ενδιαφέρων προορισμός.
Παντού βλέπετε ημιτελή κτίσματα. Επίσης και αστυνομία ή μπλόκα τόσο συχνά (σε κάποιες περιοχές ακόμη και ανά λίγα χιλιόμετρα), που αναρωτιέστε αν έχει κηρυχθεί η χώρα σε έκτακτη ανάγκη! Από την άλλη, αυτό συντελεί και στον πολύ χαμηλό δείκτη εγκληματικότητας. Μπορεί να συναντήσετε και κάποιους με πολιτικά, κυρίως στις αγορές. Και ίσως η απάντηση “is everything ok to YOU, too?” να μην είναι η χμ...καλύτερη στην ερώτηση “everything ok, madam?” ενός τυπικού, αλλά με αυστηρό ύφος αστυνομικού με πολιτικά. Κυρίως γιατί μπορεί να δημιουργήσεις πρόβλημα σε κάποιον ντόπιο (αν π.χ. συνομιλείς αρκετή ώρα μαζί του και ιδιαίτερα αν είναι γυναίκα), αλλά και γιατί δεν μου αρνήθηκε κανείς ...την ύπαρξη λευκών κελιών
Και επειδή είχα καιρό να τον αναφέρω, ο Πρωθυπουργός, μέσα από...δημοκρατικές διαδικασίες πάντα, αν και η απόδοση δικαιοσύνης στηρίζεται κυρίως στο Γαλλικό σύστημα, είναι εκτός των άλλων και ο Πρόεδρος του Ανώτατου Δικαστηρίου (κάτι σαν τον Άρειο Πάγο στην Ελλάδα). Εδώ να σημειώσω ότι περίπτωση να αλλάξει ο Πρωθυπουργός υπάρχει μόνο μετά το θάνατό του. Και ας γίνονται εκλογές...
Οι 2 παραπάνω φωτογραφίες είναι από την Γκαμπέζ.
Ένα σπίτι μπορεί να πάρει μέχρι και 10 χρόνια να τελειώσει, μιας και χτίζεται τούβλο-τούβλο από την οικογένεια. Συχνό φαινόμενο και η ύπαρξη κοινών τοίχων ανάμεσα σε 2 σπίτια για οικονομικό όφελος. Ανάλογα με τα άτομα στην οικογένεια και κυρίως τα αγόρια σε ηλικία γάμου (για να παντρευτούν θα πρέπει να έχουν το δικό τους σπίτι), το οικοδόμημα επεκτείνεται με το χρόνο. Ένας συνηθισμένος και θεωρητικά καλός μισθός είναι τα 700 δηνάρια (μισό ευρώ είναι περίπου 1 δηνάριο), ο οποίος μπορεί και συντηρεί μία τυπική τυνησιακή οικογένεια (οι γονείς και 5-συνήθως- ή 3 παιδιά). Δεν μιλάμε βέβαια με βάση τα ελληνικά δεδομένα, αλλά το συνήθες επίπεδο ζωής που έχει η Τυνησία. Φυσικά και το κόστος ζωής είναι πολύ χαμηλότερο σε σχέση με το ελληνικό. Ο μισθός όμως ενός εργάτη πέφτει στα μισά λεφτά (300-350 δηνάρια, δηλαδή περίπου 150 ευρώ), γεγονός που καθιστά δύσκολη τη δημιουργία και συντήρηση οικογένειας σε αξιοπρεπή πλαίσια.
Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι από την Τοζέρ, την πρωτεύουσα του Νότου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για όαση. Η απόσταση Τύνιδας-Τοζέρ είναι περίπου όσο Θεσ/κη-Αθήνα. Οι δρόμοι είναι καλύτεροι από το δικό μας “εθνικό” δίκτυο και τα αυτοκίνητα που θα συναντήσετε ελάχιστα. Αν ξεπεράσετε το όριο των πινακίδων που θα συναντήσετε (δεν είναι σταθερό), να ξέρετε ότι κατά 90% θα σας τσακώσουν και θα φάτε πρόστιμο.
Τα χρώματα της άμμου...
Τα “παπάκια” είναι το πιο συχνό μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι. Τα περισσότερα αυτοκίνητα που θα δείτε, είναι γαλλικής προέλευσης. Ιδιαίτερα τιμάνε τα peugeot και σε δευτερη μοίρα τα citroen.
Οι περισσότεροι πωλητές που θα συναντήσετε, αμείβονται επί ποσοστού των αντικειμένων που πουλάνε και το ωράριο εργασίας ξεκινά από τις 7-8 π.μ. και φθάνει ως το βράδυ κατά τις 9, με ένα ενδιάμεσο διάλειμμα-σιέστα το μεσημέρι (τα περισσότερα μαγαζιά είναι κλειστά – ακόμη και αν βρείτε κάποια ανοιχτά, μην τρομάξετε αν δείτε τον πωλητή ξαπλωμένο στο πάτωμα να παίρνει τον μεσημεριανό του υπνάκο). Καλό είναι να αφήσετε κάποια χρήματα σε αυτά τα μαγαζιά, έστω και αν οι τιμές που θα βρείτε σε εμπορικά πολυκαταστήματα στα Σούσα κ.α. είναι φθηνότερες και στάνταρ. Πέρα από αυτό, κομμάτι της εμπειρίας του ταξιδιού είναι και το λεγόμενο παζάρι με στόχο την καλύτερη τελική τιμή. Εγώ το δοκίμασα με μεγάλη επιτυχία μπορώ να πω...
Εντύπωση μου έκανε η παρατήρηση ενός πωλητή ότι οι Έλληνες θεωρούνται πλούσιοι...ίσως τελικά γιατί ντρεπόμαστε, δεν το έχουμε το σπόρ ή απλά προτιμάμε να βοηθήσουμε τον κόσμο μέσω των αγορών μας.
Εντύπωση επίσης μου έκανε ότι δεν είδα καθόλου επαίτες στο δρόμο. Η μόνη φορά που συνάντησα ήταν σε προαύλιο χώρο τζαμιού.
Βουκαμβίλιες, φοίνικες, λουλούδια... Αν και έρημος, δεν θα χορταίνετε να βλέπεται όμορφα φυτά να στολίζουν αυλές σπιτιών. Παλαιότερα η πόλη-όαση αποτελούσε σταθμό ξεκούρασης των καραβανιών που διέσχιζαν την έρημο.
Παντού θα δείτε τα συγκεκριμμένα τουβλάκια. Είναι προϊόν της περιοχής και αναπόσπαστο κομμάτι της αρχιτεκτονικής της.
Υπάρχουν ταξί (και πιάτσα κοντά στο κέντρο) και παραδοσιακές άμαξες για τις μετακινήσεις σας, αν και τα περισσότερα μπορείτε να τα δείτε με τα πόδια. Συμφωνείτε την τιμή εκ των προτέρων, η οποία υπολογίζεται και με το κεφάλι. Όσα περισσότερα τα άτομα, μεγαλώνει και η τιμή. Μετά τις 10 μ.μ. πληρώνεται νυχτερινό τιμολόγιο.

Τα περισσότερα σπίτια είναι μονοκατοικίες με αυλές. Σε μικρότερη συχνότητα μπορείτε να δείτε διώροφα κτίσματα.
Σπίτι εύπορων ντόπιων. Οι περισσότεροι μπορούμε να πούμε ότι είναι φτωχοί. Βέβαια τη δορυφορική κεραία θα τη δείτε σχεδόν παντού, ακόμα και στα υπόσκαφα σπίτια των τρωγλοδυτών στην έρημο!
Στις εισόδους των πόλεων θα συναντήσετε τις γνωστές πύλες. Αποτελούν καλωσόρισμα και συμβολίζουν την Πύλη του Ουρανού και του Παραδείσου.
Το δημαρχείο και το τζαμί από πίσω. Καλύτερη περίοδος επίσκεψης στην περιοχή θεωρείται το χρονικό διάστημα Οκτωβρίου-Μαρτίου. Τέλη Μαρτίου πετύχαμε 35άρια.
Η είσοδος στη Μεδίνα της Τοζέρ.
Μία νέα οπτική στην έννοια της αγγλικής λέξης hospital (νοσοκομείο) που προσθέτει μία άλλη διάσταση στο θέμα δωρεάν περίθαλψη σε δημόσια νοσοκομεία, η οποία βασίζεται στην ελπίδα (hope) που, όπως και να το πάρουμε,...πεθαίνει τελευταία!
συνέχεια...
ΟΙ ΤΡΩΓΛΟΔΥΤΕΣ
Ένα από τα ενδιαφέροντα μέρη του Νότου, στο οποίο ζει η [FONT=Verdana, sans-serif]κατώτερη κάστα των Βερβερων, οι τρωγλοδύτες. Επιβάλλεται η επίσκεψη. Αξίζει να επισκεφτείτε τη Ματμάτα, στην οποία και έχει εγκατασταθεί ο μεγαλύτερος πληθυσμός τους. Αρκετοί πια μένουν στην πόλη, σε αυτοσχέδια σπίτια. Εκεί υπάρχει και σχολείο. Κρατικά λεωφορεία μαζεύουν τα παιδιά κάθε πρωί.
[FONT=Verdana, sans-serif]Υπάρχουν και άλλοι τριγύρω από τη Ματμάτα, διασκορπισμένοι σε μεγάλη ακτίνα, χαμένοι στους λοφίσκους. Συνήθως το αυτοσχέδιο, σκαμμένο σε βραχώδη λόφο και στηριζόμενο με γύψο, σπίτι (θυμηθείτε τα υπόσκαφα σπίτια στη Σαντορίνη) φαίνεται στον επισκέπτη μόνο από την είσοδο, η οποία είναι μια ξασπρισμένη στοά.
[FONT=Verdana, sans-serif]
[FONT=Verdana, sans-serif]Μπορείτε να δείτε μεμονωμένα σπίτια σε μεγάλες αποστάσεις ή και μικρές αποικίες αποτελούμενες συνήθως από μέλη της ίδιας οικογένειας. Στην παραπάνω φωτογραφία οι κατοικίες είναι στον ισόγειο χώρο και τα κελάρια στον όροφο για προστασία από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην έρημο. Το κτίριο της συγκεκριμένης φωτογραφίας σας δίνει και τη δυνατότητα διανυκτέρευσης. Λειτουργούν δηλαδή κάποια δωμάτια ως πανσιόν. Μην περιμένετε φυσικά πολυτέλειες. Βέβαια οφείλω να ομολογήσω ότι όσα είδαμε ήταν πεντακάθαρα.
[FONT=Verdana, sans-serif]Αυτά τα αυτοσχέδια βερβέρικα χωριά-κοινωνίες ονομάζονται ksours. Πέρα από τον προφανή λόγο της ανέχειας που πυροδότησε την εμφάνισή τους, τα σπίτια αυτά προστάτευαν τα προϊόντα και τα όποια περουσιακά τους στοιχεία. [FONT=Verdana, sans-serif]Επίσης τους προφύλασσαν από επιδρομές κλεφτών. [FONT=Verdana, sans-serif]Ήταν αόρατα με γυμνό μάτι. Παλαιότερα δεν έβαφαν άσπρη την είσοδο και ήταν σχεδόν αδύνατο να τα καταλάβεις. Ακόμη και τώρα θα δυσκολευτείτε να αναγνωρίσετε μερικά.
[FONT=Verdana, sans-serif]
[FONT=Verdana, sans-serif]Συνήθως έξω από ένα τέτοιο σπίτι υπάρχει μία δερμάτινη σκηνή. Η είσοδος είναι μια μικρή στοά που καταλήγει συχνά σε μια κεντρική εσωτερική αυλή και υπάρχουν αυτοσχέδια σκαμμένα δωματιάκια τριγύρω από αυτήν. Κάτω έχει άμμο. Στα δωμάτια την καλύπτουν με χαλάκια και κουρελούδες. Πάνω από κάθε δώμα υπάρχουν ζωγραφισμένα με μπλε μπογιά θρησκευτικά σύμβολα. Οι ιχθείς...ένα χέρι με ανοιχτά δάχτυλα που κοιτούν προς τα πάνω (κάλεσμα στο Θεό) και συμβολίζουν τους 5 πυλώνες του Ισλάμ. Ένα συνηθισμένο σύμβολο είναι το “χέρι της Φατιμά”, μία παλάμη στο κέντρο της οποίας είναι ένα μάτι. (προστατεύει και από το κακό μάτι και οπτικά μοιάζει με τα δικά μας τάματα)
[FONT=Verdana, sans-serif]
[FONT=Verdana, sans-serif]Η κρεββατοκάμαρα σε σπίτι που επισκεφτήκαμε. Το κρεβάτι είναι χτιστό. Η οροφή στηρίζεται με γύψο. Ήλιο και αέρα μέσω της εσωτερικής αυλής, γιατί δεν υπάρχουν παράθυρα. Έξω από το σπίτι είχε έναν αυτοσχέδιο φούρνο, φτιαγμένο με πέτρες. Η κουζίνα γεμάτη με τσίγκινα κατσαρολικά και πιατικά.
[FONT=Verdana, sans-serif]Τα περίεργα; Η δορυφορική κεραία (αναρωτιέμαι αν υπάρχει σπίτι στην Τυνησία χωρίς τέτοια κεραία...
), το κινητό του πατέρα της οικογένειας και το στήσιμο της κόρης με παραδοσιακή αμφίεση για καμιά...20αριά φωτογραφίες. Αρκετές οικογένειες βγάζουν ένα καλό εισόδημα με τις επισκέψεις τουριστών στα σπίτια τους. Οι τουρίστες φεύγοντας αφήνουν ό,τι χρηματικό ποσό επιθυμούν. Μην αρνηθείτε το κέρασμα (αράβικη πίτα που τη βουτάς σε ελαιόλαδο ή μέλι και τσάι με μέντα ή δυόσμο). Τα σπίτια, αν και είναι στη έρημο, λόγω της ιδιόμορφης κατασκευής τους, είναι δροσερά εσωτερικά και προστατεύονται από τυχόν ανεμοθύελλες.[FONT=Verdana, sans-serif] Οι περισσότερες οικογένειες ασχολούνται με τη γη ή έχουν ζώα.Νερό (και λιγότερα συχνά πλέον...ηλεκτρισμός) δεν υπήρχε στο σπίτι που επισκεφτήκαμε, στην πόλη όμως υπήρχαν πυλώνες για ρεύμα και κουβαλούσαν κανάτια με νερό από κάπου.[FONT=Verdana, sans-serif]
[FONT=Verdana, sans-serif]Η γη στην οποία έχουν χτίσει τους ανήκει πλέον και με νόμο του κράτους. Και μέχρι πρόσφατα (καμιά 10αρια χρονάκια), μπορούσε οποιοσδήποτε να πάει και να σκάψει σε ένα σημείο δημιουργώντας το δικό του υπόσκαφο αυθαίρετο (!) και η κυβέρνηση να του δώσει την ονομαστική κυριότητα (στην πραγματικότητα η κυριότητα όλης της γης ανήκει μόνο στο κράτος) αυτού του κομματιού γης. Αργήσαμε...οικόπεδα με θέα τη Σαχάρα τέλος!
Β' μέρος : ΒΟΡΡΑΣ

Υπάρχουν πολλά ρωμαικά και ελληνικά αρχαία, ακόμη και βυζαντινής περιόδου, τα οποία επηρέασαν και την ισλαμική τέχνη (π.χ. τα ψηφιδωτά, οι τρούλοι, οι κίονες ) – Φωτογραφία: Το ρωμαϊκό κολοσσαίο του Ελ Τζεμ. Χρησιμοποιείται πλέον ως αρχαιολογικός και πολιτιστικός χώρος (φιλοξενει φεστιβάλ). Κάτω από τον σιδερένιο διάδρομο που διακρίνεται βρίσκεται ένα δαιδαλώδες υπόγειο, στο οποίο φυλάσσονταν τα άγρια ζώα για τις μονομαχίες.
Δυστυχώς από την αρχαία Καρχηδόνα δεν έχει μείνει σχεδόν τίποτα...

Χαρακτηριστικό σπίτι της πόλης Ελ Τζεμ. Τα χρώματα που κυριαρχούν είναι το λευκό, το γαλάζιο κυρίως στα παράθυρα και η ώχρα. Σπίτια με αυλές και ψηλούς τοίχους για κάλυψη από ανεπιθύμητα βλέμματα. Κανείς δεν επιτρέπεται να προκαλεί για τη ζωή του. Εξαιρείται βέβαια ο Πρωθυπουργός

Καϊρουάν. Η 4η ιερότερη πόλη για τους μουσουλμάνους. Λεωφόροι, υδραγωγεία, πολυκατοικίες, μεγαλούπολη ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

Άλλα κτίσματα προσπαθούν να διατηρήσουν έστω και επιφανειακά την παράδοση(γεωμετρικά σχήματα και περίτεχνα μπαλκόνια),

ενώ άλλα δεν θυμίζουν καθόλου την τοπική αρχιτεκτονική και ακολουθούν εντελώς δυτικά πρότυπα.
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ-ΣΟΥΣΑ-ΣΙΝΤΙ ΜΠΟΥ ΣΑΪΝΤ
(παραθαλάσσια τουριστικά θέρετρα)

Λευκά κτίσματα, με εμφανή τη χρήση του γύψου. Πόρτες και παράθυρα σε γαλάζιους τόνους με αραβουργήματα και λεπτομέρειες σε κάγκελα, πόρτες, σκίαστρα που σε χαζεύουν με την ομορφιά και λεπτοδουλειά τους.

Χαρακτηριστικό του σπιτιού τα πλακάκια με επαναλαμβανόμενο γεωμετρικό μοτίβο στην είσοδο.

Νηπιαγωγείο σε λευκούς τόνους με σήμα το ουράνιο τόξο και ένα αρκουδάκι!

Τα μπαλκόνια είναι σκεπαστά και στα παράθυρα υπάρχουν κάγκελα.



Enjoy!
συνέχεια...
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΑΡΝΤΟ - ΤΥΝΙΔΑ
Υπήρξε παλάτι το οποίο μετατράπηκε το 1888 σε μουσείο. Φημίζεται για τα ψηφιδωτά του.

Εντυπωσιακές καμάρες στον όροφο του μουσείου.

Η λεπτομέρεια και η φαντασία που μπορεί να μετατρέψει ένα απλό μπαλκόνι σε τέχνη.

Θόλος-αριστούργημα σε δωμάτιο του μουσείου.

Τύνιδα. Η πρωτεύσα της Τυνησίας, με περίπου 1,5 εκατομμύριο πληθυσμό, θυμίζει περισσότερο Παρίσι παρά αραβική χώρα. Το παραπάνω κτίριο βρίσκεται στη φημισμένη λεωφόρο Μπουργκίμπα στο κέντρο της πόλης και σε μικρή απόσταση από τη Μεδίνα και τα σουκς της. Η Καρχηδόνα βρίσκεται πολύ κοντά, δυστυχώς όμως το πέρασμα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας είχε ως αποτέλεσμα την ολοκληρωτική καταστροφή της Τύνιδας και της Καρχηδόνας.

Το Υπουργείο Οικονομικών στην Τύνιδα. Πολλά κυβερνητικά κτίρια βρίσκονται σε αυτή την πλατεία. Απαγορεύεται μόνο να βγάλετε φωτογραφίες το Υπουργείο Άμυνας.
Η Τύνιδα είναι μια πολύβουη πόλη που θυμίζει την Αθήνα, ιδιαίτερα όσον αφορά το κυκλοφοριακό χάος. Σε αυτό συντελεί, πέρα από το μεγάλο αριθμό οχημάτων που κινούνται στο κέντρο και την ύπαρξη τραμ, τρένων και αρκετών λεωφορείων που επίσης διακινούνται στην περιοχή, η αλά ελληνικά οδήγηση (τσαμπουκάς, ΑΠΕΙΡΑ κορναρίσματα, μη χρήση του φλας). Αν και υπάρχουν τροχονόμοι στους δρόμους (αρκετοί από τους οποίους είναι γυναίκες!), οι οδηγοί δεν τους πολυδίνουν σημασία. Εμείς είχαμε κολλήσει στο ίδιο σημείο για μισή ώρα, καθώς είχε κολλήσει και το τραμ και δεν μπορούσαν να “καθαρίσουν” οι ράγες.
Είναι καθαρή πόλη. Οι περιοχές που μπορεί να σας κάνουν να “κλείσετε” τη μύτη σας είναι η Γκάφσα και η Σφαξ, λόγω της εξόρυξης φωσφορικών αλάτων.
Ελληνική κοινότητα: παλιότερα υπήρχαν αρκετές χιλιάδες Έλληνες, κυρίως Καλύμνιοι και Κρήτες. Δυστυχώς τώρα έχουν μείνει περίπου 45 άτομα, μαζί με τους υπαλλήλους της Πρεσβείας. Στην Τύνιδα υπάρχει Ελληνική πρεσβεία και ελληνικός ορθόδοξος ναός (Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου).
Στο Σιντί Μπου Σαϊντ, μισή ώρα περίπου από τη Τύνιδα με τρένο/λεοφωρείο (15-20 km από την πρωτεύουσα) βρίσκεται και το ονομαστό Μουσικό κέντρο για την Αραβική και Μεσογειακή μουσική, το οποίο έχει κερδίσει πολλά βραβεία για τη δουλειά του και για το σώσιμο αξιόλογου μουσικού υλικού.
Γ΄ μέρος: Ο ΝΟΤΟΣ
Οι διαφορές είναι εμφανείς. Ο νότος, αν και πιο φτωχός οικονομικά, αποδεικνύεται πιο εντυπωσιακός και ενδιαφέρων προορισμός.

Παντού βλέπετε ημιτελή κτίσματα. Επίσης και αστυνομία ή μπλόκα τόσο συχνά (σε κάποιες περιοχές ακόμη και ανά λίγα χιλιόμετρα), που αναρωτιέστε αν έχει κηρυχθεί η χώρα σε έκτακτη ανάγκη! Από την άλλη, αυτό συντελεί και στον πολύ χαμηλό δείκτη εγκληματικότητας. Μπορεί να συναντήσετε και κάποιους με πολιτικά, κυρίως στις αγορές. Και ίσως η απάντηση “is everything ok to YOU, too?” να μην είναι η χμ...καλύτερη στην ερώτηση “everything ok, madam?” ενός τυπικού, αλλά με αυστηρό ύφος αστυνομικού με πολιτικά. Κυρίως γιατί μπορεί να δημιουργήσεις πρόβλημα σε κάποιον ντόπιο (αν π.χ. συνομιλείς αρκετή ώρα μαζί του και ιδιαίτερα αν είναι γυναίκα), αλλά και γιατί δεν μου αρνήθηκε κανείς ...την ύπαρξη λευκών κελιών

Οι 2 παραπάνω φωτογραφίες είναι από την Γκαμπέζ.
Ένα σπίτι μπορεί να πάρει μέχρι και 10 χρόνια να τελειώσει, μιας και χτίζεται τούβλο-τούβλο από την οικογένεια. Συχνό φαινόμενο και η ύπαρξη κοινών τοίχων ανάμεσα σε 2 σπίτια για οικονομικό όφελος. Ανάλογα με τα άτομα στην οικογένεια και κυρίως τα αγόρια σε ηλικία γάμου (για να παντρευτούν θα πρέπει να έχουν το δικό τους σπίτι), το οικοδόμημα επεκτείνεται με το χρόνο. Ένας συνηθισμένος και θεωρητικά καλός μισθός είναι τα 700 δηνάρια (μισό ευρώ είναι περίπου 1 δηνάριο), ο οποίος μπορεί και συντηρεί μία τυπική τυνησιακή οικογένεια (οι γονείς και 5-συνήθως- ή 3 παιδιά). Δεν μιλάμε βέβαια με βάση τα ελληνικά δεδομένα, αλλά το συνήθες επίπεδο ζωής που έχει η Τυνησία. Φυσικά και το κόστος ζωής είναι πολύ χαμηλότερο σε σχέση με το ελληνικό. Ο μισθός όμως ενός εργάτη πέφτει στα μισά λεφτά (300-350 δηνάρια, δηλαδή περίπου 150 ευρώ), γεγονός που καθιστά δύσκολη τη δημιουργία και συντήρηση οικογένειας σε αξιοπρεπή πλαίσια.
Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι από την Τοζέρ, την πρωτεύουσα του Νότου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για όαση. Η απόσταση Τύνιδας-Τοζέρ είναι περίπου όσο Θεσ/κη-Αθήνα. Οι δρόμοι είναι καλύτεροι από το δικό μας “εθνικό” δίκτυο και τα αυτοκίνητα που θα συναντήσετε ελάχιστα. Αν ξεπεράσετε το όριο των πινακίδων που θα συναντήσετε (δεν είναι σταθερό), να ξέρετε ότι κατά 90% θα σας τσακώσουν και θα φάτε πρόστιμο.

Τα χρώματα της άμμου...
Τα “παπάκια” είναι το πιο συχνό μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι. Τα περισσότερα αυτοκίνητα που θα δείτε, είναι γαλλικής προέλευσης. Ιδιαίτερα τιμάνε τα peugeot και σε δευτερη μοίρα τα citroen.
Οι περισσότεροι πωλητές που θα συναντήσετε, αμείβονται επί ποσοστού των αντικειμένων που πουλάνε και το ωράριο εργασίας ξεκινά από τις 7-8 π.μ. και φθάνει ως το βράδυ κατά τις 9, με ένα ενδιάμεσο διάλειμμα-σιέστα το μεσημέρι (τα περισσότερα μαγαζιά είναι κλειστά – ακόμη και αν βρείτε κάποια ανοιχτά, μην τρομάξετε αν δείτε τον πωλητή ξαπλωμένο στο πάτωμα να παίρνει τον μεσημεριανό του υπνάκο). Καλό είναι να αφήσετε κάποια χρήματα σε αυτά τα μαγαζιά, έστω και αν οι τιμές που θα βρείτε σε εμπορικά πολυκαταστήματα στα Σούσα κ.α. είναι φθηνότερες και στάνταρ. Πέρα από αυτό, κομμάτι της εμπειρίας του ταξιδιού είναι και το λεγόμενο παζάρι με στόχο την καλύτερη τελική τιμή. Εγώ το δοκίμασα με μεγάλη επιτυχία μπορώ να πω...

Εντύπωση επίσης μου έκανε ότι δεν είδα καθόλου επαίτες στο δρόμο. Η μόνη φορά που συνάντησα ήταν σε προαύλιο χώρο τζαμιού.

Βουκαμβίλιες, φοίνικες, λουλούδια... Αν και έρημος, δεν θα χορταίνετε να βλέπεται όμορφα φυτά να στολίζουν αυλές σπιτιών. Παλαιότερα η πόλη-όαση αποτελούσε σταθμό ξεκούρασης των καραβανιών που διέσχιζαν την έρημο.

Παντού θα δείτε τα συγκεκριμμένα τουβλάκια. Είναι προϊόν της περιοχής και αναπόσπαστο κομμάτι της αρχιτεκτονικής της.
Υπάρχουν ταξί (και πιάτσα κοντά στο κέντρο) και παραδοσιακές άμαξες για τις μετακινήσεις σας, αν και τα περισσότερα μπορείτε να τα δείτε με τα πόδια. Συμφωνείτε την τιμή εκ των προτέρων, η οποία υπολογίζεται και με το κεφάλι. Όσα περισσότερα τα άτομα, μεγαλώνει και η τιμή. Μετά τις 10 μ.μ. πληρώνεται νυχτερινό τιμολόγιο.

Τα περισσότερα σπίτια είναι μονοκατοικίες με αυλές. Σε μικρότερη συχνότητα μπορείτε να δείτε διώροφα κτίσματα.

Σπίτι εύπορων ντόπιων. Οι περισσότεροι μπορούμε να πούμε ότι είναι φτωχοί. Βέβαια τη δορυφορική κεραία θα τη δείτε σχεδόν παντού, ακόμα και στα υπόσκαφα σπίτια των τρωγλοδυτών στην έρημο!

Στις εισόδους των πόλεων θα συναντήσετε τις γνωστές πύλες. Αποτελούν καλωσόρισμα και συμβολίζουν την Πύλη του Ουρανού και του Παραδείσου.

Το δημαρχείο και το τζαμί από πίσω. Καλύτερη περίοδος επίσκεψης στην περιοχή θεωρείται το χρονικό διάστημα Οκτωβρίου-Μαρτίου. Τέλη Μαρτίου πετύχαμε 35άρια.

Η είσοδος στη Μεδίνα της Τοζέρ.

Μία νέα οπτική στην έννοια της αγγλικής λέξης hospital (νοσοκομείο) που προσθέτει μία άλλη διάσταση στο θέμα δωρεάν περίθαλψη σε δημόσια νοσοκομεία, η οποία βασίζεται στην ελπίδα (hope) που, όπως και να το πάρουμε,...πεθαίνει τελευταία!
συνέχεια...
ΟΙ ΤΡΩΓΛΟΔΥΤΕΣ
Ένα από τα ενδιαφέροντα μέρη του Νότου, στο οποίο ζει η [FONT=Verdana, sans-serif]κατώτερη κάστα των Βερβερων, οι τρωγλοδύτες. Επιβάλλεται η επίσκεψη. Αξίζει να επισκεφτείτε τη Ματμάτα, στην οποία και έχει εγκατασταθεί ο μεγαλύτερος πληθυσμός τους. Αρκετοί πια μένουν στην πόλη, σε αυτοσχέδια σπίτια. Εκεί υπάρχει και σχολείο. Κρατικά λεωφορεία μαζεύουν τα παιδιά κάθε πρωί.

[FONT=Verdana, sans-serif]Υπάρχουν και άλλοι τριγύρω από τη Ματμάτα, διασκορπισμένοι σε μεγάλη ακτίνα, χαμένοι στους λοφίσκους. Συνήθως το αυτοσχέδιο, σκαμμένο σε βραχώδη λόφο και στηριζόμενο με γύψο, σπίτι (θυμηθείτε τα υπόσκαφα σπίτια στη Σαντορίνη) φαίνεται στον επισκέπτη μόνο από την είσοδο, η οποία είναι μια ξασπρισμένη στοά.
[FONT=Verdana, sans-serif]

[FONT=Verdana, sans-serif]Μπορείτε να δείτε μεμονωμένα σπίτια σε μεγάλες αποστάσεις ή και μικρές αποικίες αποτελούμενες συνήθως από μέλη της ίδιας οικογένειας. Στην παραπάνω φωτογραφία οι κατοικίες είναι στον ισόγειο χώρο και τα κελάρια στον όροφο για προστασία από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην έρημο. Το κτίριο της συγκεκριμένης φωτογραφίας σας δίνει και τη δυνατότητα διανυκτέρευσης. Λειτουργούν δηλαδή κάποια δωμάτια ως πανσιόν. Μην περιμένετε φυσικά πολυτέλειες. Βέβαια οφείλω να ομολογήσω ότι όσα είδαμε ήταν πεντακάθαρα.
[FONT=Verdana, sans-serif]Αυτά τα αυτοσχέδια βερβέρικα χωριά-κοινωνίες ονομάζονται ksours. Πέρα από τον προφανή λόγο της ανέχειας που πυροδότησε την εμφάνισή τους, τα σπίτια αυτά προστάτευαν τα προϊόντα και τα όποια περουσιακά τους στοιχεία. [FONT=Verdana, sans-serif]Επίσης τους προφύλασσαν από επιδρομές κλεφτών. [FONT=Verdana, sans-serif]Ήταν αόρατα με γυμνό μάτι. Παλαιότερα δεν έβαφαν άσπρη την είσοδο και ήταν σχεδόν αδύνατο να τα καταλάβεις. Ακόμη και τώρα θα δυσκολευτείτε να αναγνωρίσετε μερικά.
[FONT=Verdana, sans-serif]

[FONT=Verdana, sans-serif]Συνήθως έξω από ένα τέτοιο σπίτι υπάρχει μία δερμάτινη σκηνή. Η είσοδος είναι μια μικρή στοά που καταλήγει συχνά σε μια κεντρική εσωτερική αυλή και υπάρχουν αυτοσχέδια σκαμμένα δωματιάκια τριγύρω από αυτήν. Κάτω έχει άμμο. Στα δωμάτια την καλύπτουν με χαλάκια και κουρελούδες. Πάνω από κάθε δώμα υπάρχουν ζωγραφισμένα με μπλε μπογιά θρησκευτικά σύμβολα. Οι ιχθείς...ένα χέρι με ανοιχτά δάχτυλα που κοιτούν προς τα πάνω (κάλεσμα στο Θεό) και συμβολίζουν τους 5 πυλώνες του Ισλάμ. Ένα συνηθισμένο σύμβολο είναι το “χέρι της Φατιμά”, μία παλάμη στο κέντρο της οποίας είναι ένα μάτι. (προστατεύει και από το κακό μάτι και οπτικά μοιάζει με τα δικά μας τάματα)
[FONT=Verdana, sans-serif]

[FONT=Verdana, sans-serif]Η κρεββατοκάμαρα σε σπίτι που επισκεφτήκαμε. Το κρεβάτι είναι χτιστό. Η οροφή στηρίζεται με γύψο. Ήλιο και αέρα μέσω της εσωτερικής αυλής, γιατί δεν υπάρχουν παράθυρα. Έξω από το σπίτι είχε έναν αυτοσχέδιο φούρνο, φτιαγμένο με πέτρες. Η κουζίνα γεμάτη με τσίγκινα κατσαρολικά και πιατικά.
[FONT=Verdana, sans-serif]Τα περίεργα; Η δορυφορική κεραία (αναρωτιέμαι αν υπάρχει σπίτι στην Τυνησία χωρίς τέτοια κεραία...
[FONT=Verdana, sans-serif]Η γη στην οποία έχουν χτίσει τους ανήκει πλέον και με νόμο του κράτους. Και μέχρι πρόσφατα (καμιά 10αρια χρονάκια), μπορούσε οποιοσδήποτε να πάει και να σκάψει σε ένα σημείο δημιουργώντας το δικό του υπόσκαφο αυθαίρετο (!) και η κυβέρνηση να του δώσει την ονομαστική κυριότητα (στην πραγματικότητα η κυριότητα όλης της γης ανήκει μόνο στο κράτος) αυτού του κομματιού γης. Αργήσαμε...οικόπεδα με θέα τη Σαχάρα τέλος!
Attachments
-
177,8 KB Προβολές: 152
Last edited by a moderator: