Maou
Member
- Μηνύματα
- 20
- Likes
- 257
- Επόμενο Ταξίδι
- Τουρκία
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ναμίμπια, Σοκότρα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αναχώρηση από Ελευθέριος Βενιζέλος
- Πρώτες εντυπώσεις από το Τόγκο - Πρώτη μέρα
- Μέρα δεύτερη - Πρώτη επαφή με το Κπαλιμέ
- Μέρα νούμερο 3 στο Κπαλιμέ
- 4η μέρα στη 4η μεγαλύτερη πόλη του Τόγκο!
- Ημέρα νούμερο 5
- Η καλύτερη μέρα - 6η
- Επιστροφή στο Λομέ - Μέρα νούμερο 7
- Μέρα νούμερο 8
- Η πολύ περίπλοκη αναχώρηση από το Τόγκο - Σκέψεις - Συναισθήματα - Μέρα νούμερο 9 - Τέλος
ΜΕΡΑ ΝΟΥΜΕΡΟ 8
Την 8η και θεωρητικά τελευταία ολόκληρη ημέρα στην Αφρικανική χώρα, ξυπνήσαμε πρωί πρωί και αφού φάγαμε μερικές μπάρες και εφοδιαστήκαμε με νερό από ένα κοντινό σούπερ μάρκετ ξεκίνησε η περιπλάνηση μας στο Λόμε.
Έπειτα από μεγάλη ασυνεννοησία με τους οδηγούς ταξί, όπου αλλού τους λέγαμε και αλλού μας πήγαιναν, καταλήξαμε επιτέλους στην πρώτη στάση μας, στο Akondesewa Fetish Market, ένα από τα πιο τουριστικά μέρη της χώρας, το οποίο αφορά το βουντού. Το βουντού είναι μία θρησκεία που εξασκείται στο Τόγκο αλλά και στο γειτονικό Μπενίν από αρκετούς ανθρώπους. Είναι βασισμένη στα πνεύματα και σαφώς αποτελεί μία πολύ ιδιαίτερη θρησκεία. Κατά την είσοδο μας, δεν υπήρχε πρόβλημα να πληρώσουμε σε ευρώ.
Στο συγκεκριμένο μάρκετ πρώτη μούρη θα λέγαμε βρίσκονταν κεφάλια ζώων τα οποία πέθαναν από φυσικά αίτια (σύμφωνα με αυτούς). Το αποτρόπαιο αυτό θέαμα είναι αρκετά αποκρουστικό αλλά όλοι μας προσπαθήσαμε να το συνηθίσουμε όσο το δυνατόν συντομότερα. Πολλά από αυτά τα ζώα χρησιμοποιούνται ως φετίχ, δηλαδή ως ένα μέσο επικοινωνίας με τα πνεύματα ώστε αυτά να λύσουν το πρόβλημα το οποίο έχει προκύψει, είτε πρόκειται για κάποια ασθένεια είτε να φέρει καλοτυχία. Ανάλογα με το πρόβλημα, χρησιμοποιείται διαφορετικό μέρος ενός ζώου για την επίλυση του. Χαρακτηριστικά θυμάμαι πως ένα κολάρο από κόκκαλα φιδιού χρησιμοποιείται για την γιατρειά της αρθρίτιδας. Οι ασθενείς σε άλλες περιπτώσεις βουτάνε σε ένα μείγμα από τα κεφάλια των ζώων και άλλα ρευστά, ώστε να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που τους ταλαιπωρεί. Ρωτήσαμε τον ξεναγό αν κάτι τέτοιο είναι αποτελεσματικό και ο ίδιος μας διαβεβαίωσε.
Μετέπειτα, ήρθαμε σε άμεση επαφή με έναν ιερέα και συμμετείχαμε ενεργά σε μία τελετή η οποία έφερε καλοτυχία σε εμάς και στις οικογένειές μας. Στο τέλος, μας δόθηκε η δυνατότητα να αγοράσουμε κάποια σουβενίρ-φετίχ, για την τιμή των οποίων ο ιερέας επικοινώνησε με τα πνεύματα ώστε να μας την προσδιορίσει! Εγώ αγόρασα ένα φετίχ που φέρνει γούρι στην οικογένεια καθώς και ένα φετίχ που σου προσφέρει ασφάλεια σε οποιαδήποτε μετακίνηση κάνεις με οποιοδήποτε μέσο. Έπειτα από αυτήν την ιδιαίτερη εμπειρία κατευθυνθήκαμε προς την κεντρική αγορά της πόλης, αλλά πρώτα κάναμε ανάληψη χρημάτων από μία κεντρική τράπεζα εκεί κοντά.
Αυτές τις πρώτες ώρες στο Λόμε καταλάβαμε και νιώσαμε στο πετσί μας τον αέρα της πρωτεύουσας. Μεγαλύτερη κίνηση, περισσότερος κόσμος, περισσότεροι καλοστρωμένοι δρόμοι, μεγαλύτερη κτήρια, περισσότερα φανάρια, ακόμα και μαγαζιά με βιτρίνες είδαμε! Οι πόλεις αυτές είναι ιδιαίτερα απλωμένες μιας και δεν υπάρχουν πολυκατοικίες οπότε η έκταση τους είναι πολύ μεγαλύτερη από ό,τι περιμένει κανείς.
Έτσι αφού αποκτήσαμε μερικά παραπάνω φράγκα πήγαμε στην κεντρική αγορά, ώστε να αγοράσουμε κάποια τελευταία δώρα. Πλέον μάστερ στα παζάρια τα καταφέρναμε πολύ καλύτερα σε σχέση με τις αρχικές ημέρες. Πάντως ο περίπατος στην συγκεκριμένη αγορά ήταν από τις πιο έντονες εμπειρίες στη ζωή μου. Γινόταν κυριολεκτικά χαμός, ο ένας έπεφτε πάνω στον άλλον, δεν μπορούσες να χαζολογήσεις ούτε λίγο, υπήρχε τόσος πολύς κόσμος, φασαρία, ένταση. Πραγματικά με το που βγήκαμε από την αγορά μας έφυγε ένα μεγάλο βάρος. Κατά τη διάρκεια της περιπλάνησης είδαμε και τον καθεδρικό ναό του Λομέ, ένα πολύ όμορφο και επιβλητικό κτήριο, το οποίο κτίστηκε από τους Γερμανούς από το 1901 έως το 1902 και είναι μία από τις 7 καθεδρικές εκκλησίες της χώρας. Ας μη ξεχνάμε ότι υπάρχει σημαντικό ποσοστό Χριστιανών στο Τόγκο.
Έπειτα κατευθυνθήκαμε προς τη θάλασσα και περπατήσαμε την πολύ όμορφη παραλιακή ακτογραμμή της χώρας, με μία τεράστια αμμουδιά και πολλούς φοίνικες να δεσπόζουν. Καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της ημέρας ζήτημα να είδαμε άλλο ένα ζευγάρι λευκών στο Λόμε. Ήμασταν δηλαδή οι μόνοι λευκοί σε μία κοτζάμ αφρικανική πρωτεύουσα.
Έπειτα από πολύ περπάτημα, φωτογραφίες, καλή διάθεση αλλά και πολλούς ντόπιους να μας προσεγγίζουν για να μας πουλήσουν πράγματα, κάναμε την πρώτη μας στάση σε ένα παραλιακό εστιατόριο-μπαρ. Φάγαμε –κάτι σαν- κοτόπουλο με πατάτες τηγανιτές, και αφού τελειώσαμε και δεν φάγαμε όλο μας το πιάτο, φεύγοντας είδαμε μερικά παιδάκια που ήταν κοντά να πηγαίνουν τρέχοντας στο τραπέζι μας και να τρώνε μανιακά από το φαγητό που αφήσαμε. Αυτή ήταν ίσως η πιο έντονη στιγμή του ταξιδιού. Μετά από συζητήσεις μας με ντόπιους, ενημερωθήκαμε πως παρά τη μεγάλη φτώχεια, οι ντόπιοι κατά κύριο λόγο εύκολα ή δύσκολα καλύπτουν τις βασικές διατροφικές τους ανάγκες. Δεν επικρατεί δηλαδή λιμός στη χώρα. Μιλάμε για χώρα με απίστευτα γόνιμο έδαφος.
Μετέπειτα φτάσαμε περπατώντας μέχρι και τα σύνορα με την Γκάνα και αφού απολαύσαμε και με το παραπάνω τη διαδρομή, είδαμε και άλλη μία σκληρή σκηνή. Αφορούσε ένα σημείο όπου έκαιγαν σκουπίδια, και λίγο πιο δίπλα από τη φωτιά ήταν ένα παιδάκι που έψαχνε κάτι σε αυτά. Γενικά είδαμε αρκετά σκουπίδια διάσπαρτα στη χώρα, σε δρόμους, σε γειτονιές, μπροστά από σπίτια, δεν είχε σημασία πραγματικά το μέρος.
Στη συνέχεια, κάτσαμε εκεί κοντά σε ένα μπαρ για να πιούμε κάτι, ενώ κάποια άλλα μέλη της ομάδας δοκίμασαν φουφού, ένα παραδοσιακό πιάτο, το οποίο είναι ένα συνοδευτικό που ταιριάζει με σούπες και πλούσιες σάλτσες. Θα λέγαμε ότι κατά κάποιο τρόπο είναι το ψωμί της συγκεκριμένης κουζίνας. Το παίρνεις με τα χέρια το βουτάς στη σάλτσα που συνοδεύει το κρέας και απολαμβάνεις το αποτέλεσμα! Η μερίδα ήταν πραγματικά τεράστια! Εντύπωση μου έκανε ότι στην αρχή μας προσέγγισαν 2 άτομα τα οποία αποδείχθηκε ότι ήταν από διαφορετικά μπαρ, με αυτόν που δεν πήγαμε στο μαγαζί του να αρνείται να αποδεχθεί την «ήττα» του και να διαμαρτύρεται στην κοπέλα από το άλλο μαγαζί. Αφού πέρασε μερική ώρα και συζητήσαμε πολλά για το ταξίδι, και αφού ήταν η πρώτη φορά που κάποιος ντόπιος μας πίεσε πολύ ασφυκτικά για να του δώσουμε κάτι (εμένα και ένας περίεργος τύπος στο Κπαλιμέ έξω από το ξενοδοχείο, αλλά γενικά να σημειώσω πως οι ντόπιοι ήταν πολύ συγκαταβατικοί και οκ και φεύγαν σχετικά εύκολα αν τους λέγαμε όχι), περιπλανηθήκαμε σε μία αρκετά υποβαθμισμένη περιοχή και προμηθευτήκαμε ανανάδες για τα σπίτια μας (για ούτε ένα ευρώ αν θυμάμαι καλά) και πήραμε τον δρόμο της επιστροφής για το ξενοδοχείο.
Εντύπωση μας έκανε ένας ντόπιος, ο οποίος προσφέρθηκε να μας βρει οδηγό ταξί, όσο περιμέναμε μπροστά από το μπαρ που κάτσαμε, μάλιστα έφυγε με το μηχανάκι και πήγε να ψάξει, αλλά μέχρι να έρθει εμείς βρήκαμε οδηγό, και μάλιστα τον είδαμε να φτάνει μόλις φύγαμε, κάτι λίγο στενάχωρο, γιατί μας είδε και ο ίδιος.
Φτάσαμε στο ξενοδοχείο και ξεκουραστήκαμε αρκετά το βράδυ για το μεγάλο ταξίδι της επιστροφής.
Την 8η και θεωρητικά τελευταία ολόκληρη ημέρα στην Αφρικανική χώρα, ξυπνήσαμε πρωί πρωί και αφού φάγαμε μερικές μπάρες και εφοδιαστήκαμε με νερό από ένα κοντινό σούπερ μάρκετ ξεκίνησε η περιπλάνηση μας στο Λόμε.

Έπειτα από μεγάλη ασυνεννοησία με τους οδηγούς ταξί, όπου αλλού τους λέγαμε και αλλού μας πήγαιναν, καταλήξαμε επιτέλους στην πρώτη στάση μας, στο Akondesewa Fetish Market, ένα από τα πιο τουριστικά μέρη της χώρας, το οποίο αφορά το βουντού. Το βουντού είναι μία θρησκεία που εξασκείται στο Τόγκο αλλά και στο γειτονικό Μπενίν από αρκετούς ανθρώπους. Είναι βασισμένη στα πνεύματα και σαφώς αποτελεί μία πολύ ιδιαίτερη θρησκεία. Κατά την είσοδο μας, δεν υπήρχε πρόβλημα να πληρώσουμε σε ευρώ.


Στο συγκεκριμένο μάρκετ πρώτη μούρη θα λέγαμε βρίσκονταν κεφάλια ζώων τα οποία πέθαναν από φυσικά αίτια (σύμφωνα με αυτούς). Το αποτρόπαιο αυτό θέαμα είναι αρκετά αποκρουστικό αλλά όλοι μας προσπαθήσαμε να το συνηθίσουμε όσο το δυνατόν συντομότερα. Πολλά από αυτά τα ζώα χρησιμοποιούνται ως φετίχ, δηλαδή ως ένα μέσο επικοινωνίας με τα πνεύματα ώστε αυτά να λύσουν το πρόβλημα το οποίο έχει προκύψει, είτε πρόκειται για κάποια ασθένεια είτε να φέρει καλοτυχία. Ανάλογα με το πρόβλημα, χρησιμοποιείται διαφορετικό μέρος ενός ζώου για την επίλυση του. Χαρακτηριστικά θυμάμαι πως ένα κολάρο από κόκκαλα φιδιού χρησιμοποιείται για την γιατρειά της αρθρίτιδας. Οι ασθενείς σε άλλες περιπτώσεις βουτάνε σε ένα μείγμα από τα κεφάλια των ζώων και άλλα ρευστά, ώστε να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που τους ταλαιπωρεί. Ρωτήσαμε τον ξεναγό αν κάτι τέτοιο είναι αποτελεσματικό και ο ίδιος μας διαβεβαίωσε.





Μετέπειτα, ήρθαμε σε άμεση επαφή με έναν ιερέα και συμμετείχαμε ενεργά σε μία τελετή η οποία έφερε καλοτυχία σε εμάς και στις οικογένειές μας. Στο τέλος, μας δόθηκε η δυνατότητα να αγοράσουμε κάποια σουβενίρ-φετίχ, για την τιμή των οποίων ο ιερέας επικοινώνησε με τα πνεύματα ώστε να μας την προσδιορίσει! Εγώ αγόρασα ένα φετίχ που φέρνει γούρι στην οικογένεια καθώς και ένα φετίχ που σου προσφέρει ασφάλεια σε οποιαδήποτε μετακίνηση κάνεις με οποιοδήποτε μέσο. Έπειτα από αυτήν την ιδιαίτερη εμπειρία κατευθυνθήκαμε προς την κεντρική αγορά της πόλης, αλλά πρώτα κάναμε ανάληψη χρημάτων από μία κεντρική τράπεζα εκεί κοντά.
Αυτές τις πρώτες ώρες στο Λόμε καταλάβαμε και νιώσαμε στο πετσί μας τον αέρα της πρωτεύουσας. Μεγαλύτερη κίνηση, περισσότερος κόσμος, περισσότεροι καλοστρωμένοι δρόμοι, μεγαλύτερη κτήρια, περισσότερα φανάρια, ακόμα και μαγαζιά με βιτρίνες είδαμε! Οι πόλεις αυτές είναι ιδιαίτερα απλωμένες μιας και δεν υπάρχουν πολυκατοικίες οπότε η έκταση τους είναι πολύ μεγαλύτερη από ό,τι περιμένει κανείς.
Έτσι αφού αποκτήσαμε μερικά παραπάνω φράγκα πήγαμε στην κεντρική αγορά, ώστε να αγοράσουμε κάποια τελευταία δώρα. Πλέον μάστερ στα παζάρια τα καταφέρναμε πολύ καλύτερα σε σχέση με τις αρχικές ημέρες. Πάντως ο περίπατος στην συγκεκριμένη αγορά ήταν από τις πιο έντονες εμπειρίες στη ζωή μου. Γινόταν κυριολεκτικά χαμός, ο ένας έπεφτε πάνω στον άλλον, δεν μπορούσες να χαζολογήσεις ούτε λίγο, υπήρχε τόσος πολύς κόσμος, φασαρία, ένταση. Πραγματικά με το που βγήκαμε από την αγορά μας έφυγε ένα μεγάλο βάρος. Κατά τη διάρκεια της περιπλάνησης είδαμε και τον καθεδρικό ναό του Λομέ, ένα πολύ όμορφο και επιβλητικό κτήριο, το οποίο κτίστηκε από τους Γερμανούς από το 1901 έως το 1902 και είναι μία από τις 7 καθεδρικές εκκλησίες της χώρας. Ας μη ξεχνάμε ότι υπάρχει σημαντικό ποσοστό Χριστιανών στο Τόγκο.

Έπειτα κατευθυνθήκαμε προς τη θάλασσα και περπατήσαμε την πολύ όμορφη παραλιακή ακτογραμμή της χώρας, με μία τεράστια αμμουδιά και πολλούς φοίνικες να δεσπόζουν. Καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της ημέρας ζήτημα να είδαμε άλλο ένα ζευγάρι λευκών στο Λόμε. Ήμασταν δηλαδή οι μόνοι λευκοί σε μία κοτζάμ αφρικανική πρωτεύουσα.

Έπειτα από πολύ περπάτημα, φωτογραφίες, καλή διάθεση αλλά και πολλούς ντόπιους να μας προσεγγίζουν για να μας πουλήσουν πράγματα, κάναμε την πρώτη μας στάση σε ένα παραλιακό εστιατόριο-μπαρ. Φάγαμε –κάτι σαν- κοτόπουλο με πατάτες τηγανιτές, και αφού τελειώσαμε και δεν φάγαμε όλο μας το πιάτο, φεύγοντας είδαμε μερικά παιδάκια που ήταν κοντά να πηγαίνουν τρέχοντας στο τραπέζι μας και να τρώνε μανιακά από το φαγητό που αφήσαμε. Αυτή ήταν ίσως η πιο έντονη στιγμή του ταξιδιού. Μετά από συζητήσεις μας με ντόπιους, ενημερωθήκαμε πως παρά τη μεγάλη φτώχεια, οι ντόπιοι κατά κύριο λόγο εύκολα ή δύσκολα καλύπτουν τις βασικές διατροφικές τους ανάγκες. Δεν επικρατεί δηλαδή λιμός στη χώρα. Μιλάμε για χώρα με απίστευτα γόνιμο έδαφος.
Μετέπειτα φτάσαμε περπατώντας μέχρι και τα σύνορα με την Γκάνα και αφού απολαύσαμε και με το παραπάνω τη διαδρομή, είδαμε και άλλη μία σκληρή σκηνή. Αφορούσε ένα σημείο όπου έκαιγαν σκουπίδια, και λίγο πιο δίπλα από τη φωτιά ήταν ένα παιδάκι που έψαχνε κάτι σε αυτά. Γενικά είδαμε αρκετά σκουπίδια διάσπαρτα στη χώρα, σε δρόμους, σε γειτονιές, μπροστά από σπίτια, δεν είχε σημασία πραγματικά το μέρος.
Στη συνέχεια, κάτσαμε εκεί κοντά σε ένα μπαρ για να πιούμε κάτι, ενώ κάποια άλλα μέλη της ομάδας δοκίμασαν φουφού, ένα παραδοσιακό πιάτο, το οποίο είναι ένα συνοδευτικό που ταιριάζει με σούπες και πλούσιες σάλτσες. Θα λέγαμε ότι κατά κάποιο τρόπο είναι το ψωμί της συγκεκριμένης κουζίνας. Το παίρνεις με τα χέρια το βουτάς στη σάλτσα που συνοδεύει το κρέας και απολαμβάνεις το αποτέλεσμα! Η μερίδα ήταν πραγματικά τεράστια! Εντύπωση μου έκανε ότι στην αρχή μας προσέγγισαν 2 άτομα τα οποία αποδείχθηκε ότι ήταν από διαφορετικά μπαρ, με αυτόν που δεν πήγαμε στο μαγαζί του να αρνείται να αποδεχθεί την «ήττα» του και να διαμαρτύρεται στην κοπέλα από το άλλο μαγαζί. Αφού πέρασε μερική ώρα και συζητήσαμε πολλά για το ταξίδι, και αφού ήταν η πρώτη φορά που κάποιος ντόπιος μας πίεσε πολύ ασφυκτικά για να του δώσουμε κάτι (εμένα και ένας περίεργος τύπος στο Κπαλιμέ έξω από το ξενοδοχείο, αλλά γενικά να σημειώσω πως οι ντόπιοι ήταν πολύ συγκαταβατικοί και οκ και φεύγαν σχετικά εύκολα αν τους λέγαμε όχι), περιπλανηθήκαμε σε μία αρκετά υποβαθμισμένη περιοχή και προμηθευτήκαμε ανανάδες για τα σπίτια μας (για ούτε ένα ευρώ αν θυμάμαι καλά) και πήραμε τον δρόμο της επιστροφής για το ξενοδοχείο.
Εντύπωση μας έκανε ένας ντόπιος, ο οποίος προσφέρθηκε να μας βρει οδηγό ταξί, όσο περιμέναμε μπροστά από το μπαρ που κάτσαμε, μάλιστα έφυγε με το μηχανάκι και πήγε να ψάξει, αλλά μέχρι να έρθει εμείς βρήκαμε οδηγό, και μάλιστα τον είδαμε να φτάνει μόλις φύγαμε, κάτι λίγο στενάχωρο, γιατί μας είδε και ο ίδιος.
Φτάσαμε στο ξενοδοχείο και ξεκουραστήκαμε αρκετά το βράδυ για το μεγάλο ταξίδι της επιστροφής.