Maou
Member
- Μηνύματα
- 20
- Likes
- 257
- Επόμενο Ταξίδι
- Τουρκία
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ναμίμπια, Σοκότρα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αναχώρηση από Ελευθέριος Βενιζέλος
- Πρώτες εντυπώσεις από το Τόγκο - Πρώτη μέρα
- Μέρα δεύτερη - Πρώτη επαφή με το Κπαλιμέ
- Μέρα νούμερο 3 στο Κπαλιμέ
- 4η μέρα στη 4η μεγαλύτερη πόλη του Τόγκο!
- Ημέρα νούμερο 5
- Η καλύτερη μέρα - 6η
- Επιστροφή στο Λομέ - Μέρα νούμερο 7
- Μέρα νούμερο 8
- Η πολύ περίπλοκη αναχώρηση από το Τόγκο - Σκέψεις - Συναισθήματα - Μέρα νούμερο 9 - Τέλος
ΠΡΩΤΕΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟΓΚΟ-ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ
Οι πρώτες εντυπώσεις προήλθαν πριν καν το αεροπλάνο προσγειωθεί. Αντικρίσαμε λοιπόν ένα ιδιαίτερο θέαμα. Το χώμα έκανε αισθητή και με το παραπάνω την παρουσία του σε συνδυασμό με το έντονο πράσινο φυσικά, μιας και βρισκόμαστε κάτω από τη Σαχάρα. Βλέπετε, οι ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι δεν είναι κάτι ιδιαίτερα σύνηθες σε τέτοιες χώρες και όσο απομακρύνεσαι από την πρωτεύουσα, τόσο πιο σπάνιοι γίνονται. Το αεροδρόμιο η αλήθεια είναι πως με εξέπληξε. Σε πολύ καλή κατάσταση, λογικά πρόσφατα ανακαινισμένο, δεν είχε σε τίποτα να ζηλέψει ένα τυπικό ευρωπαϊκό. Βέβαια δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλο.
Αμέσως πήγαμε να ανταλλάξουμε κάποια χρήματα σε ένα ανταλλακτήριο του αεροδρομίου για παν ενδεχόμενο. Και το μεγάλο σοκ ήταν ότι το exchange rate ήταν ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ κοντά στο πραγματικό rate μεταξύ των φράγκων δυτικής Αφρικής, του νομίσματος που χρησιμοποιούν από κοινού οι χώρες της περιοχής, και των ευρώ. Ένα ευρώ αντιστοιχεί περίπου σε 650 φράγκα δυτικής Αφρικής. Μεγάλη εντύπωση μας έκανε ότι τα χρήματα που παραλάβαμε ήταν υπερχρησιμοποιημένα και σε αρκετά βρώμικη κατάσταση, σε σχέση με ό,τι είχαμε συνηθίσει. Στη συνέχεια ακριβώς πριν τον έλεγχο των διαβατηρίων υπήρχε ένα μικρό σταντ της TOGOCEL, τοπικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών, στο οποίο κατευθυνθήκαμε για να αγοράσουμε κάρτα SIM με πακέτο δεδομένων, ώστε να μπορούμε να επικοινωνούμε με τους δικούς μας ανθρώπους. Προσωπικά επέλεξα ένα πακέτο 7 ημερών, με παροχή data 2GB με 5 ευρώ. Ο υπάλληλος ήταν εξυπηρετικός και η διαδικασία κύλησε ομαλά.
Να σημειώσω εδώ πέρα ότι η επίσκεψη σε χώρες, οι οποίες ήταν αποικίες των Γάλλων, προϋποθέτει την ύπαρξη τουλάχιστον ενός ατόμου που να μπορεί να συνεννοηθεί στα Γαλλικά, γιατί το επίπεδο των Αγγλικών είναι πολύ χαμηλό. Το γκρουπ στο οποίο βρισκόμουν διέθετε ευτυχώς τέτοια άτομα (πάλι καλά!).
Έτσι, χωρίς να αντιμετωπίσουμε κάποιο άλλο πρόβλημα, βγήκαμε από το αεροδρόμιο, όπου μας περίμενε ο άνθρωπος που ήταν υπεύθυνος να μας παραλάβει, μαζί με ένα βανάκι με το οποίο θα πηγαίναμε στον τόπο διαμονής μας, το οποίο δεν ήταν το Λομέ, αλλά το Κπαλιμέ. Η 4η μεγαλύτερη σε πληθυσμό πόλη του Τόγκο έπρεπε σιγά σιγά να ετοιμάζεται για να μας υποδεχθεί. Μία από τις πιο τουριστικές πόλεις/περιοχές της χώρας, με άγρια φύση, φυτείες κακάο και καφέ, πολλούς καταρράκτες και κάποια βουνά - μεταξύ άλλων το όρος Αγκού, όπου βρίσκεται το ψηλότερο σημείο της χώρας- τα οποία είναι πολύ εύκολο να ανέβεις. Η οικονομική ελίτ της χώρας έχει ψηλά στη λίστα της το Κπαλιμέ ως προορισμό τύπου σαββατοκύριακου. Το γεγονός ότι η πόλη έχει πληθυσμό περίπου 100.000 κατοίκων, μας έδωσε θάρρος ότι θα έχουμε πρόσβαση σε στοιχειώδης απαραίτητες υπηρεσίες (τράπεζα, σουπερ μάρκετ), γεγονός το οποίο ίσχυε. Κάτι άλλο που ήθελα να σημειώσω σε αυτό το σημείο είναι ότι επειδή πρακτικά δεν υπάρχουν ούτε διώροφα κτήρια, πόσο μάλλον ουρανοξύστες, οι πόλεις είναι πάρα πολύ απλωμένες.
Αφού επιβιβαστήκαμε στο βανάκι, και τοποθετήσαμε τις αποσκευές μας στην οροφή, εμπιστευόμενοι την τύχη τους σε κάτι σκοινιά, ξεκινήσαμε το ταξίδι μας προς το Κπαλιμέ. Φυσικά, ακόμα δεν είχαμε συνειδητοποιήσει πού βρισκόμαστε. Κάτι τέτοιο θέλει το χρόνο του. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, τα μάτια μας ήταν καρφωμένα στο τριγύρω περιβάλλον. Προσπαθούσαμε να δούμε όσα περισσότερα πράγματα γίνεται, καθώς και να φωτογραφίσουμε. Αυτό μας έφερε τους πρώτους μικρομπελάδες. Αν και γενικότερα δεν αντιμετωπίσαμε κανένα πρόβλημα με κάμερες, μιας και σε άλλες χώρες δεν αρέσει στους ντόπιους καθόλου η φωτογράφιση, έτυχε σε ένα φανάρι που σταματήσαμε να ήταν ένα μέλος του στρατού, το οποίο με είδε να κρατάω το κινητό μου έτοιμο στο camera mode και μου την ψιλοείπε, αλλά το συμβάν δεν συνεχίστηκε φυσικά, μιας και του είπα ότι δεν θα ξανατραβήξω κάποια άλλη φωτογραφία (και καλά). Από ότι κατάλαβα στο Τόγκο, οι αρχές ενοχλούνταν με το να φωτογραφίζονται κυβερνητικά κτήρια, καθώς και στελέχη της κυβέρνησης και του στρατού. Για αυτό υποθέτω έγινε η παρατήρηση εκ μέρους του. Μιας και στην περιοχή είδαμε ουκ ολίγους συναδέλφους του, μιας και τα μπλόκα της δεκαετίας του 90 σε μερικές Βαλκανικές χώρες είναι ακόμα «ζωντανά» σε πολλές υποανάπτυκτες χώρες. Όπως και το γεγονός ότι όταν συναντήσαμε το πρώτο επίσημο μπλόκο, ο στρατιώτης ή τέλος πάντων ό,τι ήταν δεν μας άφηνε να περάσουμε αν δεν του δίναμε κάτι ως λευκοί. Εμείς όσο ήμασταν σταματημένοι δεν είχαμε πάρει πρέφα τι γινόταν, κάποιοι από εμάς νομίζαμε ότι απλά δεν ήταν ασφαλές να προχωρήσουμε παρακάτω, αλλά τελικά το ζήτημα ήταν οικονομικό. Μετά από μισάωρη διαπραγμάτευση, ο ντόπιος οδηγός κατάφερε να μας τη βγάλει τζαμπέ, και έτσι προχωρήσαμε στο ταξίδι μας. Συνολικά κάναμε 3 στάσεις σε τέτοια μπλόκα, γεγονός το οποίο μας έκανε να καθυστερήσουμε περίπου 1 ώρα, στο «υποτιθέμενο» ταξίδι 1 30 ώρας. Μετά λοιπόν από περίπου 2 30 ώρες, πολλές καινούριες εικόνες αλλά και τα παραπάνω συμβάντα, φτάσαμε τελικά στο Κπαλιμέ και κατευθυνθήκαμε φυσικά κατευθείαν στο ξενοδοχείο Ευρωπαϊκών προδιαγραφών που μας περίμενε!
Εκεί πέρα γνωριστήκαμε με τον υπεύθυνο του προγράμματος, τον Σελόμ, ο οποίος ήξερε να μιλάει αρκετά καλά Αγγλικά, μιας και είχε ζήσει για πολλά χρόνια στην Ευρώπη, αλλά όπως είπε ο ίδιος δεν άντεξε τον τρόπο ζωής στη Γηραιά Ήπειρο και επέστρεψε στα πατρικά του εδάφη. Φυσικά εξεπλάγην μόλις το άκουσα άλλα πολύ σύντομα σκέφτηκα πως “όπως μάθει κανείς”. Η ζωή στην Αφρική είναι πολύ διαφορετική από τη ζωή στην Ευρώπη. Από τα λίγα που είδα κατάλαβα ότι δεν υπάρχει η πίεση του χρόνου όπως σε εμάς. Οι άνθρωποι ζουν πολύ απλές ζωές σε σχέση με εμάς, η ποιότητα ζωής είναι πάρα πολύ υποδεέστερη, αλλά διέκρινες μία αυθεντικότητα στην συμπεριφορά τους, κάτι που λείπει πλέον από το δυτικό κόσμο. Οι άνθρωποι ήταν χαρούμενοι με τα λίγα που είχαν ή ίσως είχαν αποδεχθεί τη μοίρα τους. Τέτοια ταξίδια σε προσγειώνουν σαν άνθρωπο και σου υπενθυμίζουν σφοδρά να είσαι ταπεινός, χαρούμενος και ευγνώμων για όσα έχεις και για το πολύ καλό επίπεδο ζωής που έχει η χώρα στην οποία διαμένουμε. Τέλος πάντων συνεχίζω μετά τη φλυαρία. Στο ξενοδοχείο τακτοποιήσαμε γρήγορα τα πράγματά μας.
Έπειτα κατεβήκαμε στο κάτω μέρος του ξενοδοχείου όπου υπήρχε και μία πισίνα και είδαμε ένα πλήθος κόσμου να γιορτάζει κάτι. Οπότε κάτσαμε και εμείς σε μία γωνιά και παρατηρούσαμε το θέαμα, αφού μας προσφέρθηκε και χυμός ανανά, ο οποίος ήταν νοστιμότατος. Τελικά αποδείχθηκε ότι το συγκεκριμένο event αφορούσε την αποφοίτηση κάποιων μαθητών από μία σχολή μαγειρικής. Το γεγονός συνοδεύτηκε με τραγούδι, χορό, κέφι και καλοπέραση. Καλύτερη υποδοχή δε θα μπορούσαμε να φανταστούμε!
Έπειτα κατευθυνθήκαμε στην αίθουσα όπου θα κάναμε τις δραστηριότητες του προγράμματος, όπου βρισκόταν λίγο πιο δίπλα από το ξενοδοχείο. Μία μεγάλη αίθουσα με τραπέζια σε σχήμα Π, με φωτισμό ο οποίος τρεμοέπαιζε μερικές φορές (είχαμε και μερικές ολιγόλεπτες διακοπές) και γενικά πολύ απλή στην εμφάνιση της. Εκεί πέρα έγινε η επίσημη γνωριμία με τον Σελόμ και τη Τογκολέζικη ομάδα. Ο Σελόμ μάς είπε κάποια βασικά πράγματα για τη χώρα, όπως και ότι βρισκόμασταν στην 4η μεγαλύτερη πόλη της χώρας, αλλά και κάτι που μου προκάλεσε εντύπωση, είναι ότι οι πρώτες δημοκρατικές δημοτικές εκλογές, είχαν γίνει πριν 2-3 χρόνια στο Κπαλιμέ.
Μετά από αυτά, κατευθυνθήκαμε για φαγητό στο εστιατόριο όπου θα τρώγαμε και τις υπόλοιπες ημέρες, και αυτή ήταν η πρώτη μας ευκαιρία να αποτυπώσουμε ζωντανά τις πρώτες εικόνες μας από το Κπαλιμέ ως πεζοί. Όλα ήταν πάρα πολύ διαφορετικά. Δεξιά και αριστερά μας υπήρχαν πολλά μαγαζιά, μιας και βρισκόμασταν στον κεντρικό δρόμο της πόλης (ο οποίος παρεμπιπτόντως αποτελούταν από 90% μηχανάκια μιας και είναι η οικονομικότερη επιλογή), όπου περισσότερο φέρναν σε παράγκες με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα. Μεγάλο σοκ μας προκάλεσε το κρεοπωλείο που αντικρίσαμε, όπου πάνω σε έναν πάγκο υπήρχαν πολλά κομμάτια κρέας, όπου το καθένα περικλειόταν από τουλάχιστον 20 μύγες! Το θαυμαστικό θα δώσει ρεσιτάλ σήμερα να ξέρετε! Ο κεντρικός δρόμος ήταν από τους ελάχιστους ασφαλτόδρομους της πόλης, και έτσι επικρατούσε μία μυρωδιά χωμάτινη στη μύτη μας, με την οποία προσωπικά δεν είχα κάποιο θέμα και συνήθισα πολύ γρήγορα. Αντί για πεζοδρόμιο υπήρχαν πλάκες οι οποίες διαχωρίζονταν η μία με την άλλη με μερικά εκατοστά κενού, και συχνά έρχονταν οι μυρωδιές από το αποχετευτικό σύστημα της πόλης, που προφανώς δεν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστες. Σε κάποια ελάχιστα σημεία της πόλης αυτές οι πλάκες απουσίαζαν, προκαλώντας μεγάλο κίνδυνο γιατί από κάτω υπήρχε προφανώς κενό. Ένας από τους άλλους συμμετέχοντας την πάτησε μία μέρα και (δεν) πάτησε στο κενό και αποκόμισε ένα γερό πρήξιμο στο καλάμι.
Τους ντόπιους θα τους χαρακτήριζα περισσότερο διακριτικούς μιας και δεν θα έλεγα ότι μας κοίταζαν ιδιαίτερα, (όπως συμβαίνει σε αφρικανικές χώρες σε Ευρωπαίους ταξιδιώτες, αλλά μάλλον είναι λάθος να τις βάζουμε όλες στο ίδιο καλούπι), αλλά σχεδόν πάντα λέγαν τη λέξη Yovo όταν περνούσαμε από δίπλα τους, που σημαίνει λευκός. Αλλά γενικότερα μας άφησαν πολύ καλή εντύπωση οι ντόπιοι. Καθώς προχωρούσαμε καταλάβαμε με τις συζητήσεις μας με τα μέλη της Τογκολέζικης ομάδας, ότι το επίπεδο των αγγλικών τους ήταν αρκετά χαμηλό, αλλά παρόλα αυτά η διάθεση και η ενέργεια τους ήταν σε πολύ καλό επίπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ, και φυσικά παρότι δεν καταφέραμε να πούμε πολλά εμείς που δεν ξέραμε γαλλικά, θα θυμόμαστε για πάντα αυτά τα άτομα. Φτάσαμε λοιπόν στο εστιατόριο, κοντά στο σπίτι που ήμασταν, όπου μας σέρβιραν το βραδινό.
Ειλικρινά, από όλα τα προγράμματα που έχω πάει δηλώνω ότι αυτό είχε το περισσότερο φαγητό από όλα! Πάρα πολύ γενναιόδωρη η διοργανώτρια αρχή μας είχε έτοιμη μία πληθώρα επιλογών σε κάθε γεύμα με κρέας, κοτόπουλο, κάτι σαν σουβλάκια, ντόπιο ψάρι, ρύζι, πατάτες, πλαντέ που ήταν κάτι σαν τηγανιτές μπανάνες και ήταν καταπληκτικό, πατάτες yams που ήταν και αυτές υπέροχες, σαλάτα καθώς και πολύ μπύρα, η οποία ήταν ντόπια και σερβιρόταν σε συσκευασίες των 660ml! Καθώς καθόμασταν έρχονταν μερικές γυναίκες μία μία και μας ρωτούσε αν θέλαμε αυτό που έχει η πιατέλα της. Μεγάλη εντύπωση μου έκανε ότι πριν φάμε μας φέρναν γύρω γύρω 2 λεκάνες, η μία με καθαρό νερό και η άλλη με σαπουνόνερο για να πλύνουμε τα χέρια μας! Φυσικά ελπίζαμε να είμαστε από τα πρώτα άτομα που είχαμε πρόσβαση στις λεκάνες. Είχαμε φυσικά και τα αντισηπτικά μας.
Μετά την ολοκλήρωση του βραδινού και ενώ το σκοτάδι είχε κατακλύσει την περιοχή, φτάσαμε στο ξενοδοχείο. Εκεί πέρα συνειδητοποίησα ότι κάτι μου έλειπε, και αυτό το κάτι ήταν η μπανάνα μου με το διαβατήριο, την ταυτότητα και τα λεφτά μου μέσα. Έπαθα ένα μικρό σοκ αλλά ήμουν αισιόδοξος ότι θα βρεθεί μιας και πήγαμε σε πολύ συγκεκριμένα μέρη. Θυμόμουν ότι το είχα μαζί μου στο εστιατόριο και έτσι αποδείχθηκε, μου το έφερε ένα παιδί από την τοπική ομάδα, το οποίο πήγε εκεί πέρα με μηχανάκι σχεδόν αμέσως, οπότε ο συναγερμός έληξε πολύ σύντομα, για καλή μου τύχη. Στο μαγαζί εκείνο βρισκόμασταν μόνο εμείς, και είχε κλείσει μόλις φύγαμε, και έτσι ήμουν σίγουρος ότι η μπανάνα μου θα έμενε άθικτη. Κατάκοπος λοιπόν, με 6 ώρες ύπνο σε δύο βράδια και 10ωρη πτήση, πήγα στο δωμάτιο, και αφού έκανα μπάνιο, έπεσα ΞΕΡΟΣ για ύπνο.
Οι πρώτες εντυπώσεις προήλθαν πριν καν το αεροπλάνο προσγειωθεί. Αντικρίσαμε λοιπόν ένα ιδιαίτερο θέαμα. Το χώμα έκανε αισθητή και με το παραπάνω την παρουσία του σε συνδυασμό με το έντονο πράσινο φυσικά, μιας και βρισκόμαστε κάτω από τη Σαχάρα. Βλέπετε, οι ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι δεν είναι κάτι ιδιαίτερα σύνηθες σε τέτοιες χώρες και όσο απομακρύνεσαι από την πρωτεύουσα, τόσο πιο σπάνιοι γίνονται. Το αεροδρόμιο η αλήθεια είναι πως με εξέπληξε. Σε πολύ καλή κατάσταση, λογικά πρόσφατα ανακαινισμένο, δεν είχε σε τίποτα να ζηλέψει ένα τυπικό ευρωπαϊκό. Βέβαια δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλο.


Αμέσως πήγαμε να ανταλλάξουμε κάποια χρήματα σε ένα ανταλλακτήριο του αεροδρομίου για παν ενδεχόμενο. Και το μεγάλο σοκ ήταν ότι το exchange rate ήταν ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ κοντά στο πραγματικό rate μεταξύ των φράγκων δυτικής Αφρικής, του νομίσματος που χρησιμοποιούν από κοινού οι χώρες της περιοχής, και των ευρώ. Ένα ευρώ αντιστοιχεί περίπου σε 650 φράγκα δυτικής Αφρικής. Μεγάλη εντύπωση μας έκανε ότι τα χρήματα που παραλάβαμε ήταν υπερχρησιμοποιημένα και σε αρκετά βρώμικη κατάσταση, σε σχέση με ό,τι είχαμε συνηθίσει. Στη συνέχεια ακριβώς πριν τον έλεγχο των διαβατηρίων υπήρχε ένα μικρό σταντ της TOGOCEL, τοπικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών, στο οποίο κατευθυνθήκαμε για να αγοράσουμε κάρτα SIM με πακέτο δεδομένων, ώστε να μπορούμε να επικοινωνούμε με τους δικούς μας ανθρώπους. Προσωπικά επέλεξα ένα πακέτο 7 ημερών, με παροχή data 2GB με 5 ευρώ. Ο υπάλληλος ήταν εξυπηρετικός και η διαδικασία κύλησε ομαλά.

Να σημειώσω εδώ πέρα ότι η επίσκεψη σε χώρες, οι οποίες ήταν αποικίες των Γάλλων, προϋποθέτει την ύπαρξη τουλάχιστον ενός ατόμου που να μπορεί να συνεννοηθεί στα Γαλλικά, γιατί το επίπεδο των Αγγλικών είναι πολύ χαμηλό. Το γκρουπ στο οποίο βρισκόμουν διέθετε ευτυχώς τέτοια άτομα (πάλι καλά!).
Έτσι, χωρίς να αντιμετωπίσουμε κάποιο άλλο πρόβλημα, βγήκαμε από το αεροδρόμιο, όπου μας περίμενε ο άνθρωπος που ήταν υπεύθυνος να μας παραλάβει, μαζί με ένα βανάκι με το οποίο θα πηγαίναμε στον τόπο διαμονής μας, το οποίο δεν ήταν το Λομέ, αλλά το Κπαλιμέ. Η 4η μεγαλύτερη σε πληθυσμό πόλη του Τόγκο έπρεπε σιγά σιγά να ετοιμάζεται για να μας υποδεχθεί. Μία από τις πιο τουριστικές πόλεις/περιοχές της χώρας, με άγρια φύση, φυτείες κακάο και καφέ, πολλούς καταρράκτες και κάποια βουνά - μεταξύ άλλων το όρος Αγκού, όπου βρίσκεται το ψηλότερο σημείο της χώρας- τα οποία είναι πολύ εύκολο να ανέβεις. Η οικονομική ελίτ της χώρας έχει ψηλά στη λίστα της το Κπαλιμέ ως προορισμό τύπου σαββατοκύριακου. Το γεγονός ότι η πόλη έχει πληθυσμό περίπου 100.000 κατοίκων, μας έδωσε θάρρος ότι θα έχουμε πρόσβαση σε στοιχειώδης απαραίτητες υπηρεσίες (τράπεζα, σουπερ μάρκετ), γεγονός το οποίο ίσχυε. Κάτι άλλο που ήθελα να σημειώσω σε αυτό το σημείο είναι ότι επειδή πρακτικά δεν υπάρχουν ούτε διώροφα κτήρια, πόσο μάλλον ουρανοξύστες, οι πόλεις είναι πάρα πολύ απλωμένες.
Αφού επιβιβαστήκαμε στο βανάκι, και τοποθετήσαμε τις αποσκευές μας στην οροφή, εμπιστευόμενοι την τύχη τους σε κάτι σκοινιά, ξεκινήσαμε το ταξίδι μας προς το Κπαλιμέ. Φυσικά, ακόμα δεν είχαμε συνειδητοποιήσει πού βρισκόμαστε. Κάτι τέτοιο θέλει το χρόνο του. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, τα μάτια μας ήταν καρφωμένα στο τριγύρω περιβάλλον. Προσπαθούσαμε να δούμε όσα περισσότερα πράγματα γίνεται, καθώς και να φωτογραφίσουμε. Αυτό μας έφερε τους πρώτους μικρομπελάδες. Αν και γενικότερα δεν αντιμετωπίσαμε κανένα πρόβλημα με κάμερες, μιας και σε άλλες χώρες δεν αρέσει στους ντόπιους καθόλου η φωτογράφιση, έτυχε σε ένα φανάρι που σταματήσαμε να ήταν ένα μέλος του στρατού, το οποίο με είδε να κρατάω το κινητό μου έτοιμο στο camera mode και μου την ψιλοείπε, αλλά το συμβάν δεν συνεχίστηκε φυσικά, μιας και του είπα ότι δεν θα ξανατραβήξω κάποια άλλη φωτογραφία (και καλά). Από ότι κατάλαβα στο Τόγκο, οι αρχές ενοχλούνταν με το να φωτογραφίζονται κυβερνητικά κτήρια, καθώς και στελέχη της κυβέρνησης και του στρατού. Για αυτό υποθέτω έγινε η παρατήρηση εκ μέρους του. Μιας και στην περιοχή είδαμε ουκ ολίγους συναδέλφους του, μιας και τα μπλόκα της δεκαετίας του 90 σε μερικές Βαλκανικές χώρες είναι ακόμα «ζωντανά» σε πολλές υποανάπτυκτες χώρες. Όπως και το γεγονός ότι όταν συναντήσαμε το πρώτο επίσημο μπλόκο, ο στρατιώτης ή τέλος πάντων ό,τι ήταν δεν μας άφηνε να περάσουμε αν δεν του δίναμε κάτι ως λευκοί. Εμείς όσο ήμασταν σταματημένοι δεν είχαμε πάρει πρέφα τι γινόταν, κάποιοι από εμάς νομίζαμε ότι απλά δεν ήταν ασφαλές να προχωρήσουμε παρακάτω, αλλά τελικά το ζήτημα ήταν οικονομικό. Μετά από μισάωρη διαπραγμάτευση, ο ντόπιος οδηγός κατάφερε να μας τη βγάλει τζαμπέ, και έτσι προχωρήσαμε στο ταξίδι μας. Συνολικά κάναμε 3 στάσεις σε τέτοια μπλόκα, γεγονός το οποίο μας έκανε να καθυστερήσουμε περίπου 1 ώρα, στο «υποτιθέμενο» ταξίδι 1 30 ώρας. Μετά λοιπόν από περίπου 2 30 ώρες, πολλές καινούριες εικόνες αλλά και τα παραπάνω συμβάντα, φτάσαμε τελικά στο Κπαλιμέ και κατευθυνθήκαμε φυσικά κατευθείαν στο ξενοδοχείο Ευρωπαϊκών προδιαγραφών που μας περίμενε!


Εκεί πέρα γνωριστήκαμε με τον υπεύθυνο του προγράμματος, τον Σελόμ, ο οποίος ήξερε να μιλάει αρκετά καλά Αγγλικά, μιας και είχε ζήσει για πολλά χρόνια στην Ευρώπη, αλλά όπως είπε ο ίδιος δεν άντεξε τον τρόπο ζωής στη Γηραιά Ήπειρο και επέστρεψε στα πατρικά του εδάφη. Φυσικά εξεπλάγην μόλις το άκουσα άλλα πολύ σύντομα σκέφτηκα πως “όπως μάθει κανείς”. Η ζωή στην Αφρική είναι πολύ διαφορετική από τη ζωή στην Ευρώπη. Από τα λίγα που είδα κατάλαβα ότι δεν υπάρχει η πίεση του χρόνου όπως σε εμάς. Οι άνθρωποι ζουν πολύ απλές ζωές σε σχέση με εμάς, η ποιότητα ζωής είναι πάρα πολύ υποδεέστερη, αλλά διέκρινες μία αυθεντικότητα στην συμπεριφορά τους, κάτι που λείπει πλέον από το δυτικό κόσμο. Οι άνθρωποι ήταν χαρούμενοι με τα λίγα που είχαν ή ίσως είχαν αποδεχθεί τη μοίρα τους. Τέτοια ταξίδια σε προσγειώνουν σαν άνθρωπο και σου υπενθυμίζουν σφοδρά να είσαι ταπεινός, χαρούμενος και ευγνώμων για όσα έχεις και για το πολύ καλό επίπεδο ζωής που έχει η χώρα στην οποία διαμένουμε. Τέλος πάντων συνεχίζω μετά τη φλυαρία. Στο ξενοδοχείο τακτοποιήσαμε γρήγορα τα πράγματά μας.
Έπειτα κατεβήκαμε στο κάτω μέρος του ξενοδοχείου όπου υπήρχε και μία πισίνα και είδαμε ένα πλήθος κόσμου να γιορτάζει κάτι. Οπότε κάτσαμε και εμείς σε μία γωνιά και παρατηρούσαμε το θέαμα, αφού μας προσφέρθηκε και χυμός ανανά, ο οποίος ήταν νοστιμότατος. Τελικά αποδείχθηκε ότι το συγκεκριμένο event αφορούσε την αποφοίτηση κάποιων μαθητών από μία σχολή μαγειρικής. Το γεγονός συνοδεύτηκε με τραγούδι, χορό, κέφι και καλοπέραση. Καλύτερη υποδοχή δε θα μπορούσαμε να φανταστούμε!


Έπειτα κατευθυνθήκαμε στην αίθουσα όπου θα κάναμε τις δραστηριότητες του προγράμματος, όπου βρισκόταν λίγο πιο δίπλα από το ξενοδοχείο. Μία μεγάλη αίθουσα με τραπέζια σε σχήμα Π, με φωτισμό ο οποίος τρεμοέπαιζε μερικές φορές (είχαμε και μερικές ολιγόλεπτες διακοπές) και γενικά πολύ απλή στην εμφάνιση της. Εκεί πέρα έγινε η επίσημη γνωριμία με τον Σελόμ και τη Τογκολέζικη ομάδα. Ο Σελόμ μάς είπε κάποια βασικά πράγματα για τη χώρα, όπως και ότι βρισκόμασταν στην 4η μεγαλύτερη πόλη της χώρας, αλλά και κάτι που μου προκάλεσε εντύπωση, είναι ότι οι πρώτες δημοκρατικές δημοτικές εκλογές, είχαν γίνει πριν 2-3 χρόνια στο Κπαλιμέ.
Μετά από αυτά, κατευθυνθήκαμε για φαγητό στο εστιατόριο όπου θα τρώγαμε και τις υπόλοιπες ημέρες, και αυτή ήταν η πρώτη μας ευκαιρία να αποτυπώσουμε ζωντανά τις πρώτες εικόνες μας από το Κπαλιμέ ως πεζοί. Όλα ήταν πάρα πολύ διαφορετικά. Δεξιά και αριστερά μας υπήρχαν πολλά μαγαζιά, μιας και βρισκόμασταν στον κεντρικό δρόμο της πόλης (ο οποίος παρεμπιπτόντως αποτελούταν από 90% μηχανάκια μιας και είναι η οικονομικότερη επιλογή), όπου περισσότερο φέρναν σε παράγκες με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα. Μεγάλο σοκ μας προκάλεσε το κρεοπωλείο που αντικρίσαμε, όπου πάνω σε έναν πάγκο υπήρχαν πολλά κομμάτια κρέας, όπου το καθένα περικλειόταν από τουλάχιστον 20 μύγες! Το θαυμαστικό θα δώσει ρεσιτάλ σήμερα να ξέρετε! Ο κεντρικός δρόμος ήταν από τους ελάχιστους ασφαλτόδρομους της πόλης, και έτσι επικρατούσε μία μυρωδιά χωμάτινη στη μύτη μας, με την οποία προσωπικά δεν είχα κάποιο θέμα και συνήθισα πολύ γρήγορα. Αντί για πεζοδρόμιο υπήρχαν πλάκες οι οποίες διαχωρίζονταν η μία με την άλλη με μερικά εκατοστά κενού, και συχνά έρχονταν οι μυρωδιές από το αποχετευτικό σύστημα της πόλης, που προφανώς δεν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστες. Σε κάποια ελάχιστα σημεία της πόλης αυτές οι πλάκες απουσίαζαν, προκαλώντας μεγάλο κίνδυνο γιατί από κάτω υπήρχε προφανώς κενό. Ένας από τους άλλους συμμετέχοντας την πάτησε μία μέρα και (δεν) πάτησε στο κενό και αποκόμισε ένα γερό πρήξιμο στο καλάμι.

Τους ντόπιους θα τους χαρακτήριζα περισσότερο διακριτικούς μιας και δεν θα έλεγα ότι μας κοίταζαν ιδιαίτερα, (όπως συμβαίνει σε αφρικανικές χώρες σε Ευρωπαίους ταξιδιώτες, αλλά μάλλον είναι λάθος να τις βάζουμε όλες στο ίδιο καλούπι), αλλά σχεδόν πάντα λέγαν τη λέξη Yovo όταν περνούσαμε από δίπλα τους, που σημαίνει λευκός. Αλλά γενικότερα μας άφησαν πολύ καλή εντύπωση οι ντόπιοι. Καθώς προχωρούσαμε καταλάβαμε με τις συζητήσεις μας με τα μέλη της Τογκολέζικης ομάδας, ότι το επίπεδο των αγγλικών τους ήταν αρκετά χαμηλό, αλλά παρόλα αυτά η διάθεση και η ενέργεια τους ήταν σε πολύ καλό επίπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ, και φυσικά παρότι δεν καταφέραμε να πούμε πολλά εμείς που δεν ξέραμε γαλλικά, θα θυμόμαστε για πάντα αυτά τα άτομα. Φτάσαμε λοιπόν στο εστιατόριο, κοντά στο σπίτι που ήμασταν, όπου μας σέρβιραν το βραδινό.
Ειλικρινά, από όλα τα προγράμματα που έχω πάει δηλώνω ότι αυτό είχε το περισσότερο φαγητό από όλα! Πάρα πολύ γενναιόδωρη η διοργανώτρια αρχή μας είχε έτοιμη μία πληθώρα επιλογών σε κάθε γεύμα με κρέας, κοτόπουλο, κάτι σαν σουβλάκια, ντόπιο ψάρι, ρύζι, πατάτες, πλαντέ που ήταν κάτι σαν τηγανιτές μπανάνες και ήταν καταπληκτικό, πατάτες yams που ήταν και αυτές υπέροχες, σαλάτα καθώς και πολύ μπύρα, η οποία ήταν ντόπια και σερβιρόταν σε συσκευασίες των 660ml! Καθώς καθόμασταν έρχονταν μερικές γυναίκες μία μία και μας ρωτούσε αν θέλαμε αυτό που έχει η πιατέλα της. Μεγάλη εντύπωση μου έκανε ότι πριν φάμε μας φέρναν γύρω γύρω 2 λεκάνες, η μία με καθαρό νερό και η άλλη με σαπουνόνερο για να πλύνουμε τα χέρια μας! Φυσικά ελπίζαμε να είμαστε από τα πρώτα άτομα που είχαμε πρόσβαση στις λεκάνες. Είχαμε φυσικά και τα αντισηπτικά μας.
Μετά την ολοκλήρωση του βραδινού και ενώ το σκοτάδι είχε κατακλύσει την περιοχή, φτάσαμε στο ξενοδοχείο. Εκεί πέρα συνειδητοποίησα ότι κάτι μου έλειπε, και αυτό το κάτι ήταν η μπανάνα μου με το διαβατήριο, την ταυτότητα και τα λεφτά μου μέσα. Έπαθα ένα μικρό σοκ αλλά ήμουν αισιόδοξος ότι θα βρεθεί μιας και πήγαμε σε πολύ συγκεκριμένα μέρη. Θυμόμουν ότι το είχα μαζί μου στο εστιατόριο και έτσι αποδείχθηκε, μου το έφερε ένα παιδί από την τοπική ομάδα, το οποίο πήγε εκεί πέρα με μηχανάκι σχεδόν αμέσως, οπότε ο συναγερμός έληξε πολύ σύντομα, για καλή μου τύχη. Στο μαγαζί εκείνο βρισκόμασταν μόνο εμείς, και είχε κλείσει μόλις φύγαμε, και έτσι ήμουν σίγουρος ότι η μπανάνα μου θα έμενε άθικτη. Κατάκοπος λοιπόν, με 6 ώρες ύπνο σε δύο βράδια και 10ωρη πτήση, πήγα στο δωμάτιο, και αφού έκανα μπάνιο, έπεσα ΞΕΡΟΣ για ύπνο.