georgeant
Member
- Μηνύματα
- 608
- Likes
- 2.610
- Ταξίδι-Όνειρο
- Road trip B. Αμερική
Περιεχόμενα
Ημέρα 2η
Τη σημερινή μέρα λοιπόν θα την ξεκινούσαμε με μια γνωριμία με την πόλη μέσω ενός tour. Μας αρέσουν πολύ δεδομένου ότι σου δείχνουν βασικά σημεία της πόλης και σου λένε πληροφορίες για αυτά που ίσως δε γνωρίζεις και που μπορεί να μη θες να είσαι όλη την ώρα με το κινητό και το google στο χέρι. Επίσης, πάντα η ξενάγηση ενός ντόπιου είναι καλύτερη από οποιοδήποτε άρθρο μπορεί να βρεις στο internet. Θεωρητικά πάντα.
Βγαίνοντας από το κτίριο που μέναμε. Εδώ, ο προαύλιος χώρος που όπως βλέπετε είναι γεμάτος από ποδήλατα.
View attachment 244138
Πολύ κοντά στο διαμέρισμά μας βρισκόταν αυτό το εντυπωσιακό κτίριο, πρώην σιδηροδρομικός σταθμός. Αυτό είναι ότι έχει μείνει από τους βομβαρδισμούς κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το 1942, ήταν ο κύριος επιβατικός σταθμός αναχώρησης για περισσότερους από 9.000 Εβραίους πολίτες, που απελάστηκαν στο στρατόπεδο γκέτο της Theresienstadt και στη συνέχεια στο Άουσβιτς. Και μόνο από την είσοδό του μπορεί κανείς να καταλάβει πόσο μεγαλοπρεπής σταθμός πρέπει να ήταν.
View attachment 244139
Ξεκινήσαμε για την πύλη του Βρανδεμβούργου όπου είχαμε το ραντεβού με το υπόλοιπο γκρουπ. Το tour που είχαμε κλείσει υποτίθεται πως ήταν από τα καλύτερα free tours που υπάρχουν στην πόλη. Η εταιρεία παρέχει ξεναγήσεις σε διάφορες πόλεις και όταν λένε free εννοούν ότι στο τέλος μπορείς να δώσεις ότι θες. Έχοντας κάνει ένα ακόμα free tour στο Παρίσι, είχαμε σχηματίσει πολύ καλές εντυπώσεις κι έτσι είπαμε να το ξανακάνουμε. Δυστυχώς δεν είχε καμία σχέση.
Η εταιρεία είναι αυτή: http://www.neweuropetours.eu/berlin/en/home
Οι κριτικές που παίρνει ήταν πολύ καλές γενικά αλλά το ψάρι άρχισε να βρωμάει από την πρώτη στιγμή που φτάσαμε εκεί. Το ραντεβού ήταν ακριβώς μπροστά από την Πύλη του Βρανδεμβούργου κοντά στα Starbucks. Αν και ήταν μόλις 10 παρά το πρωί η ζέστη ήταν ανυπόφορη και ήδη είχαμε αρχίσει να ιδρώνουμε και να πασαλειβόμαστε με αντιηλιακά.
Το σημείο συνάντησης. Αριστερά που είναι ο κόσμος μαζεμένος.
View attachment 244140
Σε αυτό λοιπόν το σημείο σου δίνανε ένα χαρτάκι με ένα νούμερο και περίμενες μέχρι να πάει η ώρα 10 ακριβώς. Ο κόσμος ήταν πραγματικά πααααρα πολύς και έτσι σε χώριζαν σε γκρουπ. Χωριστήκαμε σε 3 ή 4 γκρουπ αν θυμάμαι καλά κι εμάς μας έλαχε ο χειρότερος guide που θα μπορούσαμε να έχουμε. Εκτός του ότι μας κρατούσε σε εκείνο το σημείο κάτω από τον ήλιο πόση ώρα (ενώ όλοι οι άλλοι guides με το που πήραν την ομάδα τους τους πήγαν στη σκιά) ο συγκεκριμένος ήταν ένας Αυστραλός που λόγω προφοράς καταλάβαινες τα μισά από όσα έλεγε. Όμως το χειρότερο δεν ήταν αυτό. Το χειρότερο ήταν ότι ο τύπος νόμιζε πως κάνει stand up comedy. Η ξενάγησή του παραήταν θεατρική, με χιούμορ πιο κρύο κι από παράσταση στο Δελφινάριο. Πήγα περιμένοντας να μάθω ορισμένα πράγματα για την ιστορία της πόλης και μετάνιωσα την ώρα και τη στιγμή, χίλιες φορές να το έκανα μόνος μου με το κινητό. Το αποκορύφωμα ήταν η διαδραστική επικοινωνία που ήθελε να έχει, τρομάρα του, με τον κόσμο κάνοντας διάφορες κινήσεις όπως για παράδειγμα ότι σου κόβει το κεφάλι με τσεκούρι (την ώρα που έλεγε ας πούμε για τους βασιλιάδες της Πρωσίας) ή ότι πέφτει στα γόνατα και σε παρακαλάει, ή να σου χαλάει τα μαλλιά με το χέρι… αυτοσχέδια, σαχλά σκετσάκια που ουδεμία σχέση είχαν με ξενάγηση πόλης κατά τη γνώμη μου. Ευτυχώς δεν έκανε το λάθος να με ακουμπήσει. Ο άνθρωπος δεν ήταν καν αστείος. Κάποιοι από το γκρουπ το διασκέδαζαν, οι περισσότεροι όμως ήταν μαγκωμένοι και γενικά υπήρχε κάτι πολύ άβολο σε όλο αυτό. Στο τέλος του tour όχι μόνο δεν έμαθα αυτά που ήθελα (γιατί από ένα σημείο και μετά σταμάτησα να τον παρακολουθώ), αλλά μου είχε χαλάσει παντελώς η διάθεση και φυσικά μου κατέστρεψε την πρώτη και πιο σημαντική εντύπωση που μπορεί να έχεις από μία πόλη.
Η διάθεσή μου ήταν στον πάτο λοιπόν, η υπερβολική ζέστη δε βοηθούσε (ούτε στην Αθήνα δεν είχε τόση πολλή) και ήδη προσπαθούσα να δω πώς θα κινηθούμε την υπόλοιπη ημέρα προσπαθώντας να γκρινιάζω όσο το δυνατόν λιγότερο. Ειλικρινά πιστεύω πώς αν είχαμε πέσει σε κάποιον από τους άλλους guides τα πράγματα θα ήταν σαφώς καλύτερα. Φαινόντουσαν πολύ πιο σοβαρά τα παιδιά.
Εν πάσει περιπτώση, παρακάτω ακολουθούν μερικές φωτογραφίες που έβγαλα από τα αξιοθέατα που περνούσαμε, καθώς μας έκανε την “ξενάγηση” ο Μάρκος Σεφερλής.
Το άρμα της Νίκης, στην κορυφή της Πύλης του Βρανδεμβούργου
View attachment 244141
Για μένα η πιο ενδιαφέρουσα ιστορικά περίοδος της πόλης ήταν (εκτός από τη Ναζιστική περίοδο) η περίοδος του Ψυχρού Πολέμου (=ο ανταγωνισμός σε γεωπολιτικό, στρατιωτικό και οικονομικό επίπεδο ανάμεσα στο ανατολικό και το δυτικό μπλοκ).
Λίγα λόγια: Λίγο μετά το τέλος του β’ παγκοσμίου πολέμου (1949) η χώρα (και το Βερολίνο) χωρίστηκε σε Ανατολική και Δυτική Γερμανία, με την Δυτική να διοικείται από τους Συμμάχους (ΗΠΑ, Ηνωμένος Βασίλειο, Γαλλία) και η Ανατολική από τη Σοβιετική Ένωση. Στις 12/8/1961 κατασκευάστηκε ένα τείχος που σκοπό είχε να σταματήσει τους πολίτες της Ανατολικής Γερμανίας που λιποτακτούσαν στη Δυτική. Οι Βερολινέζοι ξύπνησαν στις 13 Αυγούστου για να βρεθούν χωρισμένοι από τους φίλους, την οικογένεια, την εργασία τους και ακόμη και τα σπίτια τους και τις επόμενες εβδομάδες και μήνες, το φράγμα ενισχύθηκε με τσιμεντένια τείχη και πύργους φρουράς. Από την κατασκευή του μέχρι και τη νύχτα της 9ης Νοεμβρίου 1989 όπου και το τείχος έπεσε, περίπου 200 άνθρωποι υπολογίζεται ότι έχασαν τη ζωή τους τα χρόνια που η χώρα ήταν χωρισμένη στα δύο προσπαθώντας να περάσουν στη Δυτική Γερμανία.
Το Τείχος του Βερολίνου ήταν το σύμβολο Ψυχρού Πολέμου και σύμφωνα με την ακραία αντικομουνιστική ορολογία «μνημείο του Σιδηρού Παραπετάσματος». Το τείχος δεν χώρισε μόνο μια πόλη αλλά μια ολόκληρη εποχή σε δύο κομμάτια με αγεφύρωτες αντιθέσεις που σφράγισαν το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα. Το Τείχος έγινε το σύμβολο του χωρισμού. Του χωρισμού της Γερμανίας, του χωρισμού της Ευρώπης, του χωρισμού των κομμουνιστών ανατολικών από τους δημοκράτες δυτικούς. Οι μεν ανατολικοί παρουσίαζαν το Τείχος σαν ένα προστατευτικό κέλυφος γύρω από το Ανατολικό Βερολίνο και οι δε δυτικοί, το παρουσίαζαν σαν να ήταν ένας τοίχος της φυλακής.
Στο παρακάτω άκρως ενδιαφέρον βίντεο της Ted-Ed (πραγματικά τρομερά επιμορφωτικό κανάλι) μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα όμορφο animation για την ιστορία του τείχους.
Απίστευτα ενδιαφέρουσα περίοδος, πραγματικά διψούσα να μάθω όσα περισσότερα μπορούσα πάνω στο θέμα. Κυριολεκτικά καταβρόχθιζα καθημερινά αμέτρητα άρθρα από το internet πάνω στο θέμα και η προσμονή μου για να επισκεφτώ αυτή την πόλη γινόταν όλο και μεγαλύτερη.
Και μετά ήρθε ο Αυστραλός! Ακόμα και όλα τα παραπάνω που σας ανέφερα δεν τα είπε με την πρέπουσα σοβαρότητα. Αλήθεια, πόσο χιούμορ να κάνεις σε ένα τέτοιο θέμα;
Πφφφ…
Στο Μνημείο του Ολοκαυτώματος.
View attachment 244142
Σύμφωνα με τον δημιουργό του έργου, οι στύλοι έχουν σχεδιαστεί για να δημιουργούν μια άβολη, συγκεχυμένη ατμόσφαιρα και ολόκληρο το γλυπτό έχει ως στόχο να αντιπροσωπεύσει ένα υποθετικά διατεταγμένο σύστημα που έχει χάσει την επαφή με την ανθρώπινη λογική.
Ριζοσπαστική προσέγγιση στην παραδοσιακή έννοια ενός μνημείου, όπως αναφέρει η επίσημη σελίδα του μνημείου.
View attachment 244144
Ο Βασίλης, περπατώντας ανάμεσα στους στύλους του μνημείου.
View attachment 244143
Προχωρώντας με κατεύθυνση το επόμενο σημείο του tour. Εδώ βλέπουμε στον αέρα το αερόστατο Welt Balloon, όπου δυστυχώς δεν ανεβήκαμε κυρίως λόγο κόστους (23 ευρώ/άτομο για 15 λεπτά).
View attachment 244145 View attachment 244149
Αυτό σύμφωνα με τον ξεναγό μας υποτίθεται θεωρείται ένα από τα πιο άσχημο κτίρια του Βερολίνου.
View attachment 244148
Το Detlev Rohwedder House.
View attachment 244146
Όταν κατασκευάστηκε (1936) ήταν το μεγαλύτερο κτίριο γραφείων στην Ευρώπη. Τότε στέγαζε το Υπουργείο Αεροπορίας. Πλέον στεγάζει το Υπουργείο Οικονομικών και τα γραφεία που είναι υπεύθυνα για το φορολογικό σύστημα οπότε οι Βερολινέζοι έχουν έναν ακόμη λόγο να το μισούν.
Το έργο του Max Lingner “Building the Republic” στον τοίχο του κτιρίου αντικατοπτρίζει τέλεια την προπαγάνδα της Ανατολικής Γερμανίας. Όλοι φαίνονται χαρούμενοι, μουσικοί τραγουδούν και χορεύουν, άνθρωποι από όλες τις κοινωνικές τάξεις συνευρίσκονται και συνεργάζονται.
View attachment 244147
Το άκρως ειρωνικό του πράγματος είναι ότι κατά τη διάρκεια της ανατολικογερμανικής εξέγερσης του ’53, έναν μόλις χρόνο μετά τη δημιουργία του έργου, όταν οι εργάτες πήγαν στο Υπουργείο για να διαμαρτυρηθούν τα Σοβιετικά τανκς βγήκαν στο δρόμο και τη διέλυσαν. Μάλιστα το 2000 η μεγεθυμένη φωτογραφία του Wolfgang Rueppel που δείχνει τους διαδηλωτές τοποθετήθηκε στο πάτωμα ακριβώς μπροστά από την τοιχογραφία. Αντί για ευτυχισμένα, ευχαριστημένα πρόσωπα, η φωτογραφία δείχνει θυμωμένα και απογοητευμένα πρόσωπα, τονίζοντας την αντίθεση και τη σύγκρουση μεταξύ της Σοβιετικής ιδέας και της…κοινωνικής πραγματικότητας.
Συνεχίζοντας την ξενάγηση κάτω από την αφόρητη ζέστη και περνώντας έξω από ένα μουσείο αυτοκινήτων.
View attachment 244150
Βρισκόμαστε κοντά στο Checkpoint Charlie. Και εδώ υπάρχει ένα…έκθεμα στο πεζοδρόμιο.
View attachment 244151
Checkpoint Charlie Black Box. https://www.visitberlin.de/en/blackbox-cold-war
Μια ένοπλη αντιπαράθεση μεταξύ των Αμερικανών και των Ρώσων συνέβη το 1961 στο Checkpoint Charlie, αυξάνοντας τις εντάσεις μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Από το 2006, σε αυτό το σημείο βρίσκεται ένα υπαίθριο μουσείο αφιερωμένο στο θέμα αυτό.
View attachment 244152
Και ακριβώς απέναντι, το “The Wall - asisi Panorama Berlin”, o μεγάλος πανοραμικός τοίχος του καλλιτέχνη Yadegar Asisi που απεικονίζει την καθημερινή ζωή δίπλα στο τείχος του Βερολίνου σε μια φανταστική μέρα του φθινοπώρου τη δεκαετία του ‘80.
View attachment 244153
Στο Checkpoint Charlie γινόταν κυριολεκτικά πανικός από κόσμο και φασαρία (στην παρακάτω φωτογραφία δε φαίνεται και τόσο). Ο Steve ο ξεναγός προσπαθούσε να ουρλιάζει για να τον ακούσει όλο το γκρουπ, παράλληλα μιλούσε όσο πιο γρήγορα μπορούσε (έτσι, γιατί είμαστε όλοι εξοικειωμένοι με την αυστραλιανή προφορά) και δεν κατάλαβα τίποτα από ότι έλεγε. Σταμάτησα να παρακολουθώ και άρχισα να βγάζω φωτογραφίες.
View attachment 244154
Όμως δεν το άφησα έτσι το θέμα. Τι ακριβώς είναι αυτό το Checkpoint Charlie και γιατί είναι τόσο διάσημο; Τι έγινε εδώ; Μια γρήγορη αναζήτηση στο google μου έδωσε την απάντηση.
Περιληπτικά: To Checkpoint Charlie (ή Checkpoint C) προέρχεται από το φωνητικό αλφάβητο του ΝΑΤΟ (Alpha, Bravo, Charlie). Έγινε το πιο διάσημο σημείο διέλευσης μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Γερμανίας κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Ακόμη πιο σημαντικό ήταν ότι ήταν η μόνη πύλη όπου η Ανατολική Γερμανία επέτρεψε στους συμμάχους διπλωμάτες, στρατιωτικό προσωπικό και ξένους τουρίστες να περάσουν στον Σοβιετικό τομέα του Βερολίνου.
Ένα από τα πιο αγωνιώδη κεφάλαια του Ψυχρού Πολέμου ξεκίνησε στις 22 Οκτωβρίου 1961, όταν ο διπλωμάτης Allan Lightner προσπάθησε να περάσει από το Checkpoint Charlie για να παρακολουθήσει την όπερα στο Ανατολικό Βερολίνο. Οι ανατολικογερμανικοί συνοριοφύλακες απαίτησαν να δουν το διαβατήριο του Lightner, αλλά αυτός αρνήθηκε με το σκεπτικό ότι μόνο σοβιετικοί αξιωματούχοι είχαν την εξουσία να επιθεωρήσουν τα χαρτιά του. Πέρασε από το σημείο ελέγχου μόνο αφού έφυγε και επέστρεψε με ένα πλήρωμα από ένοπλους στρατιώτες των ΗΠΑ και στρατιωτικά τζιπ. Όταν οι αξιωματούχοι της Ανατολικής Γερμανίας εξακολούθησαν να αρνούνται την είσοδο Αμερικανών στο Ανατολικό Βερολίνο, ο Αμερικανός στρατηγός Lucius Clay έβαλε 10 τανκ σε θέση γύρω από το Checkpoint Charlie. Οι σοβιετικοί σύμμαχοι των Ανατολικών Γερμανών απάντησαν τοποθετώντας δεκάδες δεξαμενές τανκ κοντά στα ανατολικά σύνορα. Στις 27 Οκτωβρίου, 10 από αυτά προχώρησαν προς τα εμπρός για να συναντήσουν την αμερικανικά μαχητικά. Για περίπου 16 ώρες, οι δύο πλευρές κοίταζαν ο ένας τον άλλον σε μια από τις μοναδικές ένοπλες συγκρούσεις του Ψυχρού Πολέμου. Η πιθανότητα ενός 3ου Παγκοσμίου Πολέμου αποτράπηκε μόνο όταν ο Πρόεδρος John F. Kennedy ήρθε σε επαφή με τον σοβιετικό αρχηγό Nikita Khrushchev και τον έπεισε να αποσύρει τα τανκς του. Λίγα λεπτά αργότερα, τα αμερικανικά τανκς έφυγαν κι αυτά από το σημείο.
Συνεχίζοντας, εδώ είμαστε έξω από τη βιτρίνα του διάσημου chocolate shop Rausch Schokoladenhaus. Αυτό που βλέπετε στη φωτογραφία είναι μοντέλο της Γερμανικής Βουλής από σοκολάτα.
View attachment 244155
Και εδώ φτάνοντας στην -μάλλον ομορφότερη πλατεία του Βερολίνου, την Gendarmenmarkt, όπου βρίσκονται πολλά αρχιτεκτονικά διαμάντια όπως Konzerthaus, Deutscher Dom (φωτό παρακάτω), Französischer Dom κ.α.
View attachment 244156 View attachment 244157 View attachment 244158
Λίγο πιο πάνω, η Bebelplatz. Η πλατεία που οι Ναζί έκαιγαν ότι βιβλίο αντιπροσώπευε ιδεολογίες αντίθετες με το Ναζισμό. Έκαψαν περίπου 20.000 βιβλία, συμπεριλαμβανομένων των έργων του Heinrich Mann, του Erich Maria Remarque, του Heinrich Heine, του Karl Marx, του Albert Einstein και πολλών άλλων συγγραφέων.
View attachment 244159
Από το 1995, ένα υπόγειο μνημείο του Micha Ullmann υπενθυμίζει στους επισκέπτες την καύση των βιβλίων. Πίσω από μια γυάλινη πλάκα στη μέση της Bebelplatz, μια βιβλιοθήκη με άδεια ράφια είναι τοποθετημένη στο έδαφος. Η επιγραφή λέει: "Αυτό ήταν μόνο ένα πρελούδιο. Όπου καίγονται βιβλία, τελικά θα κάψουν και τους ανθρώπους".
View attachment 244160
View attachment 244161
View attachment 244162
Στο σημείο αυτό το tour τελείωσε. Μεγάλη επιτυχία. Σε γενικές γραμμές αρχίζαμε να σχηματίζουμε μια άποψη για το Βερολίνο. Ποια ήταν αυτή; Καταρχάς η πόλη μας φαινόταν αρκετά άδεια (με εξαίρεση το checkpoint Charlie). Δε θύμιζε πολύ πρωτεύουσα χώρας που συνήθως γίνεται πανικός, πόσο μάλλον της Γερμανίας. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, αντιθέτως. Ίσως ήταν το γεγονός ότι η πόλη γενικά έχει μια “ανοιχτωσιά”, δε σε πλακώνουν τα κτίρια, οι δρόμοι είναι μεγάλοι και φαρδιοί, τα πάρκα το ίδιο. Σου προσφέρει μια άπλα γενικά, είναι απόλαυση να περπατάς στους δρόμους της ή να κάνεις ποδήλατο. Ωστόσο, δεν θα έλεγε κανείς ότι είδαμε κάτι που δεν έχουμε δει σε άλλη Ευρωπαϊκή πόλη (αρχιτεκτονικά τουλάχιστον, όχι ιστορικά) ή ότι ξεπερνά σε ομορφιά άλλες πρωτεύουσες. Τα συναισθήματα ήταν λοιπόν ανάμεικτα.
Όμως ήμασταν ακόμα στη μέση της πρώτης μας ουσιαστικά γνωριμίας με την πόλη. Με το τέλος της ξενάγησης αποφασίσαμε να πάμε στο Νησί των Μουσείων.
View attachment 244163
View attachment 244164
Περπατώντας κατά μήκος του ποταμού Spee με τον Καθεδρικό του Βερολίνου απέναντί μας και πιο πίσω του τον Πύργος της Τηλεόρασης.
View attachment 244165
Το Νησί των Μουσείων λοιπόν (Museum Island – Museumsinsel) είναι το όνομα του βόρειου μισού ενός νησιού στον ποταμό Spree στην κεντρική συνοικία Mitte. Περιλαμβάνει πέντε παγκοσμίως γνωστά μουσεία: Pergamonmuseum (Pergamon Museum), Bode-MuseumNeues Museum (New Museum), Alte Nationalgalerie (Old National Gallery) και Altes Museum (Old Museum). Το 1999 όλο το σύμπλεγμα των μουσείων μπήκε στη λίστα της Unesco.
View attachment 244166
Το Alte Nationalgalerie.
View attachment 244167 View attachment 244168
Αποφασίσαμε να πάμε στο Μουσείο της Περγάμου που είναι μάλλον το πιο διάσημο.
Εκεί μας είπαν ότι είναι κλειστό εδώ και κάποια χρόνια ο Βωμός της Περγάμου για λόγους συντήρησης. Θα είναι ανοιχτό πάλι για το κοινό το 2019. Κρίμα, όμως ακόμα κι έτσι δεν απογοητευτήκαμε καθόλου από το μουσείο. Με audio guide στα ελληνικά που σου παρείχε το μουσείο μάθαμε ένα σωρό πληροφορίες για τα εκθέματα και φύγαμε εντυπωσιασμένοι συζητώντας για αρκετή ώρα για αρχαίους και μακρινούς πολιτισμούς
Η πύλη Ishtar. H 8η είσοδος για την Πόλη της Βαβυλώνας που χτίστηκε από τον Ναβουχοδονόσωρ το 575 π.Χ.
View attachment 244169
View attachment 244170
Στο χώρο με την Πύλης της Αγοράς της Μιλήτου.
View attachment 244171
Η Πύλη.
View attachment 244173
Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πώς καταφέρανε και μεταφέρανε τα ερείπια της πρόσοψης και τα αναστηλώσανε μέσα σε ένα μουσείο. Νομίζω πως είναι από τα πιο εντυπωσιακά κομμάτια του μουσείου.
Ψηφιδωτό μπροστά από την Πύλη.
View attachment 244172 View attachment 244174
View attachment 244175
Μεταφερόμαστε και πάλι στη Βαβυλώνα.
View attachment 244176 View attachment 244177
Μικρογραφία της Πύλης Ishtar.
View attachment 244178
Στο Ισλαμικό τμήμα του Μουσείου.
View attachment 244179
Φεύγοντας από του Μουσείο. Το Κλασικό συναντά το μοντέρνο
View attachment 244180
View attachment 244181
Καλοκαίρι στο Βερολίνο.
View attachment 244182
Να κάτι που θέλαμε να κάνουμε και λόγω κακής οργάνωσης δεν καταφέραμε. Βόλτα με το ποταμόπλοιο στον Spree.
View attachment 244183
Περνώντας δίπλα από τον Καθεδρικό του Βερολίνου, κατά μήκος του ποταμού.
View attachment 244184
Μετά το μεσημεριανό μας στα πέριξ και αφού περιμέναμε να περάσει λίγο η ώρα γιατί η ζέστη δεν αντεχόταν, πήραμε την κατεύθυνση προς την Alexanderplatz.
Εδώ, στην καρδιά πλέον του Mitte, η Saint Mary’s Church και ακριβώς πίσω της ο πύργος της Τηλεόρασης (Berliner Fernsehturm).
View attachment 244185
Ο πύργος χτίστηκε μεταξύ το 1965 και το 1969 από την πρώην Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας. Είναι ορατός σε όλες τις κεντρικές περιοχές του Βερολίνου, και παραμένει σύμβολο της πόλης. Το αρχικό συνολικό ύψος του πύργου ήταν 365 μ, αλλά μετά από την εγκατάσταση μιας νέας κεραίας στη δεκαετία του '90, το ύψος είναι τώρα είναι 368 μ. Και πάλι, είναι πιο ψηλός από τον Πύργο του Άιφελ (300 μ) κάτι που δεν μπορούσες να αντιληφθείς όσο κοντά του κι αν βρισκόσουν.
View attachment 244186
Οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν μια πανοραμική θέα της πόλης ανεβαίνοντας στο παρατηρητήριο του Πύργου με το αντίτιμο των 15,50 ευρώ.
View attachment 244195
Δεν ανεβήκαμε, είχα στα σχέδια κάτι πιο ήσυχο και λιγότερο τουριστικό για θέα της πόλης.
View attachment 244196
Και εδώ βρισκόμαστε στην πολύβουη Alexanderplatz.
View attachment 244187
View attachment 244193
View attachment 244188
Αυτό που έγραψα παραπάνω ότι η πόλη έμοιαζε λίγο άδεια; Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για την Alexanderplatz που δεν είχες καλά καλά χώρο να περπατήσεις.
Δείτε παρακάτω:
Αφρικανικό φεστιβάλ.
View attachment 244190
View attachment 244191
View attachment 244192
Η παραλία των Βερολινέζων. Ουδέν σχόλιο.
View attachment 244189
Το Παγκόσμιο Ρολόι. Δείχνει την ώρα σε 148 πόλεις σε όλο τον κόσμο.
View attachment 244194
Γυρνώντας πίσω με κατεύθυνση την περιοχή Nikolaiviertel.
Το καμπαναριό της Saint Mary’s Church.
View attachment 244197
View attachment 244198
Δεν ήξερα καν για την ύπαρξη της συγκεκριμένης περιοχής ούτε την είχα συμπεριλάβει στο πρόγραμμα. Ένα check-in στο Facebook τελικά μπορεί να σου φέρει τόνους προτάσεων για το που να πας και τι να δεις. Ευτυχώς, γιατί ήταν η πιο γραφική γειτονιά που είδαμε στο Βερολίνο.
Μόλις στρίψαμε στην Nikolaiviertel. Άποψη του Δημαρχείου με φόντο τον πύργο.
View attachment 244199
Και ήδη φαίνεται η διαφορά. Η γειτονιά είναι πολύ όμορφη και γραφική, το καταλαβαίνεις από το πρώτο στενό.
View attachment 244206
View attachment 244200
Κάποιος κουράστηκε, αλλά τρέφει αγάπη για το Βερολίνο.
View attachment 244204
Τουριστικό μαγαζάκι με το σύμβολο της πόλης του Βερολίνου, την αρκούδα.
View attachment 244202
View attachment 244201 View attachment 244205
St. Nicholas' Church (Nikolaikirche).
View attachment 244203
Προχωρώντας στα στενά και πλησιάζοντας στην πλατεία (Nikolaikirchplatz). Μικρά καφέ, πλακόστρωτοι δρόμοι, γραφικά κτίρια με σκεπές και όχι πολυκατοικίες… Όλα πολύ όμορφα.
View attachment 244207
Δίκιο έχει!
View attachment 244208
Στην πλατεία, το σιντριβάνι Wappenbrunnen.
View attachment 244209
View attachment 244210
View attachment 244211
Συνεχίζοντας προς το ποτάμι.
View attachment 244212
Άγαλμα του Αγίου Γεωργίου.
View attachment 244213
View attachment 244214
Στις όχθες του ποταμού.
View attachment 244215
Εδώ θα στρίψουμε αριστερά με κατεύθυνση την πλατεία Gendarmenmarkt, μιας και το πρωί στην ξενάγηση δεν έβγαλα τις απαραίτητες αναμνηστικές φωτογραφίες που ήθελα λόγω χρόνου.
View attachment 244216
Πίσω μας, το Δημαρχείο.
View attachment 244217
Μα που έχουν πάει όλοι; Νέκρα…
View attachment 244218
Διασχίζοντας τη γέφυρα Schleusen-Brucke.
View attachment 244219
And here we are. Όχι, η πλατεία δεν ήταν τόσο άδεια. Η παρακάτω φωτογραφία έχει δημιουργηθεί με την τεχνική στο Photoshop. Βγάζεις πολλές ίδιες πανομοιότυπες φωτογραφίες, με την κάμερα σε τρίποδο τελείως ακίνητη. Το photoshop με έναν αλγόριθμο αφαιρεί τα στοιχεία που διαφοροποιούνται στις φωτογραφίες (στην προκειμένη περίπτωση τον κόσμο) και αφήνει ανέγγιχτα τα στοιχεία που δεν έχουν μετακινηθεί καθόλου (τα κτίρια κλπ). Μπορείτε να δείτε στο δεξί μέρος της εικόνας ότι δεν έχει αφαιρέσει κάποιους ανθρώπους γιατί καθόντουσαν σχεδόν ακίνητοι στο ίδιο σημείο σε όλη τη σειρά φωτογραφιών που τράβηξα.
View attachment 244221
Τέλος πάντων, η πλατεία όντως είναι πολύ όμορφη και αυτή την ώρα της ημέρας το φως την κολακεύει ακόμα περισσότερο.
The happy traveler!
View attachment 244222
View attachment 244223 View attachment 244224 View attachment 244225 View attachment 244226
View attachment 244220
Επιστροφή στο Kreuzberg για βραδινή βόλτα και φαγητό.
Περνώντας έξω από το Μουσείο Τεχνολογίας του Βερολίνου. Πολύ κοντά στο διαμέρισμά μας.
View attachment 244228
Το κανάλι Λαντβερ, την ώρα που σουρουπώνει.
View attachment 244229
Απόψε καθίσαμε σε εστιατόριο με Θιβετιανή κουζίνα, το Little Tibet. Έχω να πω μόνο τα καλύτερα και για την εξυπηρέτηση και για τις γεύσεις.
View attachment 244230
Και ύστερα βολτάροντας πετύχαμε αυτό το Ινδικό (ναι, ινδικό) cocktail bar. Το κοκτέιλ που πήρα είχε όνομα “ο Πρίγκηπας του Τζαϊπούρ” και όλο το bar είχε φυσικά ινδικό θέμα. Από τη διακόσμηση μέχρι τη μουσική.
View attachment 244231
Tο κατεβάσαμε στο άψε σβήσε γιατί ήταν τέλειο και δροσιστικό (και μας βάρεσε για τα καλά, δε μαθαίνουμε ποτέ), μετά από μισή ωρίτσα πήραμε το δρόμο του γυρισμού για το σπίτι.
Έτσι τελείωσε η 2η μέρα μας στο Βερολίνο.
Τη σημερινή μέρα λοιπόν θα την ξεκινούσαμε με μια γνωριμία με την πόλη μέσω ενός tour. Μας αρέσουν πολύ δεδομένου ότι σου δείχνουν βασικά σημεία της πόλης και σου λένε πληροφορίες για αυτά που ίσως δε γνωρίζεις και που μπορεί να μη θες να είσαι όλη την ώρα με το κινητό και το google στο χέρι. Επίσης, πάντα η ξενάγηση ενός ντόπιου είναι καλύτερη από οποιοδήποτε άρθρο μπορεί να βρεις στο internet. Θεωρητικά πάντα.
Βγαίνοντας από το κτίριο που μέναμε. Εδώ, ο προαύλιος χώρος που όπως βλέπετε είναι γεμάτος από ποδήλατα.
View attachment 244138
Πολύ κοντά στο διαμέρισμά μας βρισκόταν αυτό το εντυπωσιακό κτίριο, πρώην σιδηροδρομικός σταθμός. Αυτό είναι ότι έχει μείνει από τους βομβαρδισμούς κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το 1942, ήταν ο κύριος επιβατικός σταθμός αναχώρησης για περισσότερους από 9.000 Εβραίους πολίτες, που απελάστηκαν στο στρατόπεδο γκέτο της Theresienstadt και στη συνέχεια στο Άουσβιτς. Και μόνο από την είσοδό του μπορεί κανείς να καταλάβει πόσο μεγαλοπρεπής σταθμός πρέπει να ήταν.
View attachment 244139
Ξεκινήσαμε για την πύλη του Βρανδεμβούργου όπου είχαμε το ραντεβού με το υπόλοιπο γκρουπ. Το tour που είχαμε κλείσει υποτίθεται πως ήταν από τα καλύτερα free tours που υπάρχουν στην πόλη. Η εταιρεία παρέχει ξεναγήσεις σε διάφορες πόλεις και όταν λένε free εννοούν ότι στο τέλος μπορείς να δώσεις ότι θες. Έχοντας κάνει ένα ακόμα free tour στο Παρίσι, είχαμε σχηματίσει πολύ καλές εντυπώσεις κι έτσι είπαμε να το ξανακάνουμε. Δυστυχώς δεν είχε καμία σχέση.
Η εταιρεία είναι αυτή: http://www.neweuropetours.eu/berlin/en/home
Οι κριτικές που παίρνει ήταν πολύ καλές γενικά αλλά το ψάρι άρχισε να βρωμάει από την πρώτη στιγμή που φτάσαμε εκεί. Το ραντεβού ήταν ακριβώς μπροστά από την Πύλη του Βρανδεμβούργου κοντά στα Starbucks. Αν και ήταν μόλις 10 παρά το πρωί η ζέστη ήταν ανυπόφορη και ήδη είχαμε αρχίσει να ιδρώνουμε και να πασαλειβόμαστε με αντιηλιακά.
Το σημείο συνάντησης. Αριστερά που είναι ο κόσμος μαζεμένος.
View attachment 244140
Σε αυτό λοιπόν το σημείο σου δίνανε ένα χαρτάκι με ένα νούμερο και περίμενες μέχρι να πάει η ώρα 10 ακριβώς. Ο κόσμος ήταν πραγματικά πααααρα πολύς και έτσι σε χώριζαν σε γκρουπ. Χωριστήκαμε σε 3 ή 4 γκρουπ αν θυμάμαι καλά κι εμάς μας έλαχε ο χειρότερος guide που θα μπορούσαμε να έχουμε. Εκτός του ότι μας κρατούσε σε εκείνο το σημείο κάτω από τον ήλιο πόση ώρα (ενώ όλοι οι άλλοι guides με το που πήραν την ομάδα τους τους πήγαν στη σκιά) ο συγκεκριμένος ήταν ένας Αυστραλός που λόγω προφοράς καταλάβαινες τα μισά από όσα έλεγε. Όμως το χειρότερο δεν ήταν αυτό. Το χειρότερο ήταν ότι ο τύπος νόμιζε πως κάνει stand up comedy. Η ξενάγησή του παραήταν θεατρική, με χιούμορ πιο κρύο κι από παράσταση στο Δελφινάριο. Πήγα περιμένοντας να μάθω ορισμένα πράγματα για την ιστορία της πόλης και μετάνιωσα την ώρα και τη στιγμή, χίλιες φορές να το έκανα μόνος μου με το κινητό. Το αποκορύφωμα ήταν η διαδραστική επικοινωνία που ήθελε να έχει, τρομάρα του, με τον κόσμο κάνοντας διάφορες κινήσεις όπως για παράδειγμα ότι σου κόβει το κεφάλι με τσεκούρι (την ώρα που έλεγε ας πούμε για τους βασιλιάδες της Πρωσίας) ή ότι πέφτει στα γόνατα και σε παρακαλάει, ή να σου χαλάει τα μαλλιά με το χέρι… αυτοσχέδια, σαχλά σκετσάκια που ουδεμία σχέση είχαν με ξενάγηση πόλης κατά τη γνώμη μου. Ευτυχώς δεν έκανε το λάθος να με ακουμπήσει. Ο άνθρωπος δεν ήταν καν αστείος. Κάποιοι από το γκρουπ το διασκέδαζαν, οι περισσότεροι όμως ήταν μαγκωμένοι και γενικά υπήρχε κάτι πολύ άβολο σε όλο αυτό. Στο τέλος του tour όχι μόνο δεν έμαθα αυτά που ήθελα (γιατί από ένα σημείο και μετά σταμάτησα να τον παρακολουθώ), αλλά μου είχε χαλάσει παντελώς η διάθεση και φυσικά μου κατέστρεψε την πρώτη και πιο σημαντική εντύπωση που μπορεί να έχεις από μία πόλη.
Η διάθεσή μου ήταν στον πάτο λοιπόν, η υπερβολική ζέστη δε βοηθούσε (ούτε στην Αθήνα δεν είχε τόση πολλή) και ήδη προσπαθούσα να δω πώς θα κινηθούμε την υπόλοιπη ημέρα προσπαθώντας να γκρινιάζω όσο το δυνατόν λιγότερο. Ειλικρινά πιστεύω πώς αν είχαμε πέσει σε κάποιον από τους άλλους guides τα πράγματα θα ήταν σαφώς καλύτερα. Φαινόντουσαν πολύ πιο σοβαρά τα παιδιά.
Εν πάσει περιπτώση, παρακάτω ακολουθούν μερικές φωτογραφίες που έβγαλα από τα αξιοθέατα που περνούσαμε, καθώς μας έκανε την “ξενάγηση” ο Μάρκος Σεφερλής.
Το άρμα της Νίκης, στην κορυφή της Πύλης του Βρανδεμβούργου
View attachment 244141
Για μένα η πιο ενδιαφέρουσα ιστορικά περίοδος της πόλης ήταν (εκτός από τη Ναζιστική περίοδο) η περίοδος του Ψυχρού Πολέμου (=ο ανταγωνισμός σε γεωπολιτικό, στρατιωτικό και οικονομικό επίπεδο ανάμεσα στο ανατολικό και το δυτικό μπλοκ).
Λίγα λόγια: Λίγο μετά το τέλος του β’ παγκοσμίου πολέμου (1949) η χώρα (και το Βερολίνο) χωρίστηκε σε Ανατολική και Δυτική Γερμανία, με την Δυτική να διοικείται από τους Συμμάχους (ΗΠΑ, Ηνωμένος Βασίλειο, Γαλλία) και η Ανατολική από τη Σοβιετική Ένωση. Στις 12/8/1961 κατασκευάστηκε ένα τείχος που σκοπό είχε να σταματήσει τους πολίτες της Ανατολικής Γερμανίας που λιποτακτούσαν στη Δυτική. Οι Βερολινέζοι ξύπνησαν στις 13 Αυγούστου για να βρεθούν χωρισμένοι από τους φίλους, την οικογένεια, την εργασία τους και ακόμη και τα σπίτια τους και τις επόμενες εβδομάδες και μήνες, το φράγμα ενισχύθηκε με τσιμεντένια τείχη και πύργους φρουράς. Από την κατασκευή του μέχρι και τη νύχτα της 9ης Νοεμβρίου 1989 όπου και το τείχος έπεσε, περίπου 200 άνθρωποι υπολογίζεται ότι έχασαν τη ζωή τους τα χρόνια που η χώρα ήταν χωρισμένη στα δύο προσπαθώντας να περάσουν στη Δυτική Γερμανία.
Το Τείχος του Βερολίνου ήταν το σύμβολο Ψυχρού Πολέμου και σύμφωνα με την ακραία αντικομουνιστική ορολογία «μνημείο του Σιδηρού Παραπετάσματος». Το τείχος δεν χώρισε μόνο μια πόλη αλλά μια ολόκληρη εποχή σε δύο κομμάτια με αγεφύρωτες αντιθέσεις που σφράγισαν το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα. Το Τείχος έγινε το σύμβολο του χωρισμού. Του χωρισμού της Γερμανίας, του χωρισμού της Ευρώπης, του χωρισμού των κομμουνιστών ανατολικών από τους δημοκράτες δυτικούς. Οι μεν ανατολικοί παρουσίαζαν το Τείχος σαν ένα προστατευτικό κέλυφος γύρω από το Ανατολικό Βερολίνο και οι δε δυτικοί, το παρουσίαζαν σαν να ήταν ένας τοίχος της φυλακής.
Στο παρακάτω άκρως ενδιαφέρον βίντεο της Ted-Ed (πραγματικά τρομερά επιμορφωτικό κανάλι) μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα όμορφο animation για την ιστορία του τείχους.
Απίστευτα ενδιαφέρουσα περίοδος, πραγματικά διψούσα να μάθω όσα περισσότερα μπορούσα πάνω στο θέμα. Κυριολεκτικά καταβρόχθιζα καθημερινά αμέτρητα άρθρα από το internet πάνω στο θέμα και η προσμονή μου για να επισκεφτώ αυτή την πόλη γινόταν όλο και μεγαλύτερη.
Και μετά ήρθε ο Αυστραλός! Ακόμα και όλα τα παραπάνω που σας ανέφερα δεν τα είπε με την πρέπουσα σοβαρότητα. Αλήθεια, πόσο χιούμορ να κάνεις σε ένα τέτοιο θέμα;
Πφφφ…
Στο Μνημείο του Ολοκαυτώματος.
View attachment 244142
Σύμφωνα με τον δημιουργό του έργου, οι στύλοι έχουν σχεδιαστεί για να δημιουργούν μια άβολη, συγκεχυμένη ατμόσφαιρα και ολόκληρο το γλυπτό έχει ως στόχο να αντιπροσωπεύσει ένα υποθετικά διατεταγμένο σύστημα που έχει χάσει την επαφή με την ανθρώπινη λογική.
Ριζοσπαστική προσέγγιση στην παραδοσιακή έννοια ενός μνημείου, όπως αναφέρει η επίσημη σελίδα του μνημείου.
View attachment 244144
Ο Βασίλης, περπατώντας ανάμεσα στους στύλους του μνημείου.
View attachment 244143
Προχωρώντας με κατεύθυνση το επόμενο σημείο του tour. Εδώ βλέπουμε στον αέρα το αερόστατο Welt Balloon, όπου δυστυχώς δεν ανεβήκαμε κυρίως λόγο κόστους (23 ευρώ/άτομο για 15 λεπτά).
View attachment 244145 View attachment 244149
Αυτό σύμφωνα με τον ξεναγό μας υποτίθεται θεωρείται ένα από τα πιο άσχημο κτίρια του Βερολίνου.
View attachment 244148
Το Detlev Rohwedder House.
View attachment 244146
Όταν κατασκευάστηκε (1936) ήταν το μεγαλύτερο κτίριο γραφείων στην Ευρώπη. Τότε στέγαζε το Υπουργείο Αεροπορίας. Πλέον στεγάζει το Υπουργείο Οικονομικών και τα γραφεία που είναι υπεύθυνα για το φορολογικό σύστημα οπότε οι Βερολινέζοι έχουν έναν ακόμη λόγο να το μισούν.
Το έργο του Max Lingner “Building the Republic” στον τοίχο του κτιρίου αντικατοπτρίζει τέλεια την προπαγάνδα της Ανατολικής Γερμανίας. Όλοι φαίνονται χαρούμενοι, μουσικοί τραγουδούν και χορεύουν, άνθρωποι από όλες τις κοινωνικές τάξεις συνευρίσκονται και συνεργάζονται.
View attachment 244147
Το άκρως ειρωνικό του πράγματος είναι ότι κατά τη διάρκεια της ανατολικογερμανικής εξέγερσης του ’53, έναν μόλις χρόνο μετά τη δημιουργία του έργου, όταν οι εργάτες πήγαν στο Υπουργείο για να διαμαρτυρηθούν τα Σοβιετικά τανκς βγήκαν στο δρόμο και τη διέλυσαν. Μάλιστα το 2000 η μεγεθυμένη φωτογραφία του Wolfgang Rueppel που δείχνει τους διαδηλωτές τοποθετήθηκε στο πάτωμα ακριβώς μπροστά από την τοιχογραφία. Αντί για ευτυχισμένα, ευχαριστημένα πρόσωπα, η φωτογραφία δείχνει θυμωμένα και απογοητευμένα πρόσωπα, τονίζοντας την αντίθεση και τη σύγκρουση μεταξύ της Σοβιετικής ιδέας και της…κοινωνικής πραγματικότητας.
Συνεχίζοντας την ξενάγηση κάτω από την αφόρητη ζέστη και περνώντας έξω από ένα μουσείο αυτοκινήτων.
View attachment 244150
Βρισκόμαστε κοντά στο Checkpoint Charlie. Και εδώ υπάρχει ένα…έκθεμα στο πεζοδρόμιο.
View attachment 244151
Checkpoint Charlie Black Box. https://www.visitberlin.de/en/blackbox-cold-war
Μια ένοπλη αντιπαράθεση μεταξύ των Αμερικανών και των Ρώσων συνέβη το 1961 στο Checkpoint Charlie, αυξάνοντας τις εντάσεις μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Από το 2006, σε αυτό το σημείο βρίσκεται ένα υπαίθριο μουσείο αφιερωμένο στο θέμα αυτό.
View attachment 244152
Και ακριβώς απέναντι, το “The Wall - asisi Panorama Berlin”, o μεγάλος πανοραμικός τοίχος του καλλιτέχνη Yadegar Asisi που απεικονίζει την καθημερινή ζωή δίπλα στο τείχος του Βερολίνου σε μια φανταστική μέρα του φθινοπώρου τη δεκαετία του ‘80.
View attachment 244153
Στο Checkpoint Charlie γινόταν κυριολεκτικά πανικός από κόσμο και φασαρία (στην παρακάτω φωτογραφία δε φαίνεται και τόσο). Ο Steve ο ξεναγός προσπαθούσε να ουρλιάζει για να τον ακούσει όλο το γκρουπ, παράλληλα μιλούσε όσο πιο γρήγορα μπορούσε (έτσι, γιατί είμαστε όλοι εξοικειωμένοι με την αυστραλιανή προφορά) και δεν κατάλαβα τίποτα από ότι έλεγε. Σταμάτησα να παρακολουθώ και άρχισα να βγάζω φωτογραφίες.
View attachment 244154
Όμως δεν το άφησα έτσι το θέμα. Τι ακριβώς είναι αυτό το Checkpoint Charlie και γιατί είναι τόσο διάσημο; Τι έγινε εδώ; Μια γρήγορη αναζήτηση στο google μου έδωσε την απάντηση.
Περιληπτικά: To Checkpoint Charlie (ή Checkpoint C) προέρχεται από το φωνητικό αλφάβητο του ΝΑΤΟ (Alpha, Bravo, Charlie). Έγινε το πιο διάσημο σημείο διέλευσης μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Γερμανίας κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Ακόμη πιο σημαντικό ήταν ότι ήταν η μόνη πύλη όπου η Ανατολική Γερμανία επέτρεψε στους συμμάχους διπλωμάτες, στρατιωτικό προσωπικό και ξένους τουρίστες να περάσουν στον Σοβιετικό τομέα του Βερολίνου.
Ένα από τα πιο αγωνιώδη κεφάλαια του Ψυχρού Πολέμου ξεκίνησε στις 22 Οκτωβρίου 1961, όταν ο διπλωμάτης Allan Lightner προσπάθησε να περάσει από το Checkpoint Charlie για να παρακολουθήσει την όπερα στο Ανατολικό Βερολίνο. Οι ανατολικογερμανικοί συνοριοφύλακες απαίτησαν να δουν το διαβατήριο του Lightner, αλλά αυτός αρνήθηκε με το σκεπτικό ότι μόνο σοβιετικοί αξιωματούχοι είχαν την εξουσία να επιθεωρήσουν τα χαρτιά του. Πέρασε από το σημείο ελέγχου μόνο αφού έφυγε και επέστρεψε με ένα πλήρωμα από ένοπλους στρατιώτες των ΗΠΑ και στρατιωτικά τζιπ. Όταν οι αξιωματούχοι της Ανατολικής Γερμανίας εξακολούθησαν να αρνούνται την είσοδο Αμερικανών στο Ανατολικό Βερολίνο, ο Αμερικανός στρατηγός Lucius Clay έβαλε 10 τανκ σε θέση γύρω από το Checkpoint Charlie. Οι σοβιετικοί σύμμαχοι των Ανατολικών Γερμανών απάντησαν τοποθετώντας δεκάδες δεξαμενές τανκ κοντά στα ανατολικά σύνορα. Στις 27 Οκτωβρίου, 10 από αυτά προχώρησαν προς τα εμπρός για να συναντήσουν την αμερικανικά μαχητικά. Για περίπου 16 ώρες, οι δύο πλευρές κοίταζαν ο ένας τον άλλον σε μια από τις μοναδικές ένοπλες συγκρούσεις του Ψυχρού Πολέμου. Η πιθανότητα ενός 3ου Παγκοσμίου Πολέμου αποτράπηκε μόνο όταν ο Πρόεδρος John F. Kennedy ήρθε σε επαφή με τον σοβιετικό αρχηγό Nikita Khrushchev και τον έπεισε να αποσύρει τα τανκς του. Λίγα λεπτά αργότερα, τα αμερικανικά τανκς έφυγαν κι αυτά από το σημείο.
Συνεχίζοντας, εδώ είμαστε έξω από τη βιτρίνα του διάσημου chocolate shop Rausch Schokoladenhaus. Αυτό που βλέπετε στη φωτογραφία είναι μοντέλο της Γερμανικής Βουλής από σοκολάτα.
View attachment 244155
Και εδώ φτάνοντας στην -μάλλον ομορφότερη πλατεία του Βερολίνου, την Gendarmenmarkt, όπου βρίσκονται πολλά αρχιτεκτονικά διαμάντια όπως Konzerthaus, Deutscher Dom (φωτό παρακάτω), Französischer Dom κ.α.
View attachment 244156 View attachment 244157 View attachment 244158
Λίγο πιο πάνω, η Bebelplatz. Η πλατεία που οι Ναζί έκαιγαν ότι βιβλίο αντιπροσώπευε ιδεολογίες αντίθετες με το Ναζισμό. Έκαψαν περίπου 20.000 βιβλία, συμπεριλαμβανομένων των έργων του Heinrich Mann, του Erich Maria Remarque, του Heinrich Heine, του Karl Marx, του Albert Einstein και πολλών άλλων συγγραφέων.
View attachment 244159
Από το 1995, ένα υπόγειο μνημείο του Micha Ullmann υπενθυμίζει στους επισκέπτες την καύση των βιβλίων. Πίσω από μια γυάλινη πλάκα στη μέση της Bebelplatz, μια βιβλιοθήκη με άδεια ράφια είναι τοποθετημένη στο έδαφος. Η επιγραφή λέει: "Αυτό ήταν μόνο ένα πρελούδιο. Όπου καίγονται βιβλία, τελικά θα κάψουν και τους ανθρώπους".
View attachment 244160
View attachment 244161
View attachment 244162
Στο σημείο αυτό το tour τελείωσε. Μεγάλη επιτυχία. Σε γενικές γραμμές αρχίζαμε να σχηματίζουμε μια άποψη για το Βερολίνο. Ποια ήταν αυτή; Καταρχάς η πόλη μας φαινόταν αρκετά άδεια (με εξαίρεση το checkpoint Charlie). Δε θύμιζε πολύ πρωτεύουσα χώρας που συνήθως γίνεται πανικός, πόσο μάλλον της Γερμανίας. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, αντιθέτως. Ίσως ήταν το γεγονός ότι η πόλη γενικά έχει μια “ανοιχτωσιά”, δε σε πλακώνουν τα κτίρια, οι δρόμοι είναι μεγάλοι και φαρδιοί, τα πάρκα το ίδιο. Σου προσφέρει μια άπλα γενικά, είναι απόλαυση να περπατάς στους δρόμους της ή να κάνεις ποδήλατο. Ωστόσο, δεν θα έλεγε κανείς ότι είδαμε κάτι που δεν έχουμε δει σε άλλη Ευρωπαϊκή πόλη (αρχιτεκτονικά τουλάχιστον, όχι ιστορικά) ή ότι ξεπερνά σε ομορφιά άλλες πρωτεύουσες. Τα συναισθήματα ήταν λοιπόν ανάμεικτα.
Όμως ήμασταν ακόμα στη μέση της πρώτης μας ουσιαστικά γνωριμίας με την πόλη. Με το τέλος της ξενάγησης αποφασίσαμε να πάμε στο Νησί των Μουσείων.
View attachment 244163
View attachment 244164
Περπατώντας κατά μήκος του ποταμού Spee με τον Καθεδρικό του Βερολίνου απέναντί μας και πιο πίσω του τον Πύργος της Τηλεόρασης.
View attachment 244165
Το Νησί των Μουσείων λοιπόν (Museum Island – Museumsinsel) είναι το όνομα του βόρειου μισού ενός νησιού στον ποταμό Spree στην κεντρική συνοικία Mitte. Περιλαμβάνει πέντε παγκοσμίως γνωστά μουσεία: Pergamonmuseum (Pergamon Museum), Bode-MuseumNeues Museum (New Museum), Alte Nationalgalerie (Old National Gallery) και Altes Museum (Old Museum). Το 1999 όλο το σύμπλεγμα των μουσείων μπήκε στη λίστα της Unesco.
View attachment 244166
Το Alte Nationalgalerie.
View attachment 244167 View attachment 244168
Αποφασίσαμε να πάμε στο Μουσείο της Περγάμου που είναι μάλλον το πιο διάσημο.
Εκεί μας είπαν ότι είναι κλειστό εδώ και κάποια χρόνια ο Βωμός της Περγάμου για λόγους συντήρησης. Θα είναι ανοιχτό πάλι για το κοινό το 2019. Κρίμα, όμως ακόμα κι έτσι δεν απογοητευτήκαμε καθόλου από το μουσείο. Με audio guide στα ελληνικά που σου παρείχε το μουσείο μάθαμε ένα σωρό πληροφορίες για τα εκθέματα και φύγαμε εντυπωσιασμένοι συζητώντας για αρκετή ώρα για αρχαίους και μακρινούς πολιτισμούς
Η πύλη Ishtar. H 8η είσοδος για την Πόλη της Βαβυλώνας που χτίστηκε από τον Ναβουχοδονόσωρ το 575 π.Χ.
View attachment 244169
View attachment 244170
Στο χώρο με την Πύλης της Αγοράς της Μιλήτου.
View attachment 244171
Η Πύλη.
View attachment 244173
Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πώς καταφέρανε και μεταφέρανε τα ερείπια της πρόσοψης και τα αναστηλώσανε μέσα σε ένα μουσείο. Νομίζω πως είναι από τα πιο εντυπωσιακά κομμάτια του μουσείου.
Ψηφιδωτό μπροστά από την Πύλη.
View attachment 244172 View attachment 244174
View attachment 244175
Μεταφερόμαστε και πάλι στη Βαβυλώνα.
View attachment 244176 View attachment 244177
Μικρογραφία της Πύλης Ishtar.
View attachment 244178
Στο Ισλαμικό τμήμα του Μουσείου.
View attachment 244179
Φεύγοντας από του Μουσείο. Το Κλασικό συναντά το μοντέρνο
View attachment 244180
View attachment 244181
Καλοκαίρι στο Βερολίνο.
View attachment 244182
Να κάτι που θέλαμε να κάνουμε και λόγω κακής οργάνωσης δεν καταφέραμε. Βόλτα με το ποταμόπλοιο στον Spree.
View attachment 244183
Περνώντας δίπλα από τον Καθεδρικό του Βερολίνου, κατά μήκος του ποταμού.
View attachment 244184
Μετά το μεσημεριανό μας στα πέριξ και αφού περιμέναμε να περάσει λίγο η ώρα γιατί η ζέστη δεν αντεχόταν, πήραμε την κατεύθυνση προς την Alexanderplatz.
Εδώ, στην καρδιά πλέον του Mitte, η Saint Mary’s Church και ακριβώς πίσω της ο πύργος της Τηλεόρασης (Berliner Fernsehturm).
View attachment 244185
Ο πύργος χτίστηκε μεταξύ το 1965 και το 1969 από την πρώην Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας. Είναι ορατός σε όλες τις κεντρικές περιοχές του Βερολίνου, και παραμένει σύμβολο της πόλης. Το αρχικό συνολικό ύψος του πύργου ήταν 365 μ, αλλά μετά από την εγκατάσταση μιας νέας κεραίας στη δεκαετία του '90, το ύψος είναι τώρα είναι 368 μ. Και πάλι, είναι πιο ψηλός από τον Πύργο του Άιφελ (300 μ) κάτι που δεν μπορούσες να αντιληφθείς όσο κοντά του κι αν βρισκόσουν.
View attachment 244186
Οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν μια πανοραμική θέα της πόλης ανεβαίνοντας στο παρατηρητήριο του Πύργου με το αντίτιμο των 15,50 ευρώ.
View attachment 244195
Δεν ανεβήκαμε, είχα στα σχέδια κάτι πιο ήσυχο και λιγότερο τουριστικό για θέα της πόλης.
View attachment 244196
Και εδώ βρισκόμαστε στην πολύβουη Alexanderplatz.
View attachment 244187
View attachment 244193
View attachment 244188
Αυτό που έγραψα παραπάνω ότι η πόλη έμοιαζε λίγο άδεια; Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για την Alexanderplatz που δεν είχες καλά καλά χώρο να περπατήσεις.
Δείτε παρακάτω:
Αφρικανικό φεστιβάλ.
View attachment 244190
View attachment 244191
View attachment 244192
Η παραλία των Βερολινέζων. Ουδέν σχόλιο.
View attachment 244189
Το Παγκόσμιο Ρολόι. Δείχνει την ώρα σε 148 πόλεις σε όλο τον κόσμο.
View attachment 244194
Γυρνώντας πίσω με κατεύθυνση την περιοχή Nikolaiviertel.
Το καμπαναριό της Saint Mary’s Church.
View attachment 244197
View attachment 244198
Δεν ήξερα καν για την ύπαρξη της συγκεκριμένης περιοχής ούτε την είχα συμπεριλάβει στο πρόγραμμα. Ένα check-in στο Facebook τελικά μπορεί να σου φέρει τόνους προτάσεων για το που να πας και τι να δεις. Ευτυχώς, γιατί ήταν η πιο γραφική γειτονιά που είδαμε στο Βερολίνο.
Μόλις στρίψαμε στην Nikolaiviertel. Άποψη του Δημαρχείου με φόντο τον πύργο.
View attachment 244199
Και ήδη φαίνεται η διαφορά. Η γειτονιά είναι πολύ όμορφη και γραφική, το καταλαβαίνεις από το πρώτο στενό.
View attachment 244206
View attachment 244200
Κάποιος κουράστηκε, αλλά τρέφει αγάπη για το Βερολίνο.
View attachment 244204
Τουριστικό μαγαζάκι με το σύμβολο της πόλης του Βερολίνου, την αρκούδα.
View attachment 244202
View attachment 244201 View attachment 244205
St. Nicholas' Church (Nikolaikirche).
View attachment 244203
Προχωρώντας στα στενά και πλησιάζοντας στην πλατεία (Nikolaikirchplatz). Μικρά καφέ, πλακόστρωτοι δρόμοι, γραφικά κτίρια με σκεπές και όχι πολυκατοικίες… Όλα πολύ όμορφα.
View attachment 244207
Δίκιο έχει!
View attachment 244208
Στην πλατεία, το σιντριβάνι Wappenbrunnen.
View attachment 244209
View attachment 244210
View attachment 244211
Συνεχίζοντας προς το ποτάμι.
View attachment 244212
Άγαλμα του Αγίου Γεωργίου.
View attachment 244213
View attachment 244214
Στις όχθες του ποταμού.
View attachment 244215
Εδώ θα στρίψουμε αριστερά με κατεύθυνση την πλατεία Gendarmenmarkt, μιας και το πρωί στην ξενάγηση δεν έβγαλα τις απαραίτητες αναμνηστικές φωτογραφίες που ήθελα λόγω χρόνου.
View attachment 244216
Πίσω μας, το Δημαρχείο.
View attachment 244217
Μα που έχουν πάει όλοι; Νέκρα…
View attachment 244218
Διασχίζοντας τη γέφυρα Schleusen-Brucke.
View attachment 244219
And here we are. Όχι, η πλατεία δεν ήταν τόσο άδεια. Η παρακάτω φωτογραφία έχει δημιουργηθεί με την τεχνική στο Photoshop. Βγάζεις πολλές ίδιες πανομοιότυπες φωτογραφίες, με την κάμερα σε τρίποδο τελείως ακίνητη. Το photoshop με έναν αλγόριθμο αφαιρεί τα στοιχεία που διαφοροποιούνται στις φωτογραφίες (στην προκειμένη περίπτωση τον κόσμο) και αφήνει ανέγγιχτα τα στοιχεία που δεν έχουν μετακινηθεί καθόλου (τα κτίρια κλπ). Μπορείτε να δείτε στο δεξί μέρος της εικόνας ότι δεν έχει αφαιρέσει κάποιους ανθρώπους γιατί καθόντουσαν σχεδόν ακίνητοι στο ίδιο σημείο σε όλη τη σειρά φωτογραφιών που τράβηξα.
View attachment 244221
Τέλος πάντων, η πλατεία όντως είναι πολύ όμορφη και αυτή την ώρα της ημέρας το φως την κολακεύει ακόμα περισσότερο.
The happy traveler!
View attachment 244222
View attachment 244223 View attachment 244224 View attachment 244225 View attachment 244226
View attachment 244220
Επιστροφή στο Kreuzberg για βραδινή βόλτα και φαγητό.
Περνώντας έξω από το Μουσείο Τεχνολογίας του Βερολίνου. Πολύ κοντά στο διαμέρισμά μας.
View attachment 244228
Το κανάλι Λαντβερ, την ώρα που σουρουπώνει.
View attachment 244229
Απόψε καθίσαμε σε εστιατόριο με Θιβετιανή κουζίνα, το Little Tibet. Έχω να πω μόνο τα καλύτερα και για την εξυπηρέτηση και για τις γεύσεις.
View attachment 244230
Και ύστερα βολτάροντας πετύχαμε αυτό το Ινδικό (ναι, ινδικό) cocktail bar. Το κοκτέιλ που πήρα είχε όνομα “ο Πρίγκηπας του Τζαϊπούρ” και όλο το bar είχε φυσικά ινδικό θέμα. Από τη διακόσμηση μέχρι τη μουσική.
View attachment 244231
Tο κατεβάσαμε στο άψε σβήσε γιατί ήταν τέλειο και δροσιστικό (και μας βάρεσε για τα καλά, δε μαθαίνουμε ποτέ), μετά από μισή ωρίτσα πήραμε το δρόμο του γυρισμού για το σπίτι.
Έτσι τελείωσε η 2η μέρα μας στο Βερολίνο.