MVSylvia
Member
- Μηνύματα
- 744
- Likes
- 3.092
Περιεχόμενα
- Το άτομο. Τώρα δεν ξέρω πώς να γράψω για αυτό το θέμα χωρίς να αμπελοφιλοσοφήσω και να παραγενικεύσω μιας κ ένα τέτοιο θέμα έχει αναλυθεί πολύ τεκμηριωμένα και πολύπλευρα από έρευνες, δοκίμια κτλ, αλλά θέλω έστω κ συνοπτικά να εκφράσω σκέψεις που μου δημιούργησε αυτό το ταξίδι. Από τα μεγαλύτερα σοκ του ταξιδιού μου ήταν ότι συνειδητοποίησα για πρώτη φορά τι σημαίνει να μεγαλώνεις σε μία κουλτούρα που έχει ως κέντρο της το άτομο, ως ανεξάρτητη ολοκληρωμένη οντότητα. Ίσως κάπως λιγότερο εδώ στα Βαλκάνια, μιας και οι οικογενειακές σχέσεις αναλαμβάνουν να καλύψουν τις απούσες κρατικές παροχές και πολύ συχνά βασιζόμαστε σε αυτές τις σχέσεις για την επιβιωσή μας, ό,τι και αν αυτό σημαίνει για την συνεξάρτηση, τον έλεγχο και την καταπίεση που αυτή η κατάσταση επιφέρει. Όμως, ακόμα και έτσι, δεν παύουμε να ζούμε σε μία κουλτούρα που το άτομο αντιμετωπίζεται ως κάτι αυτόνομο, που έχει προσωπικούς στόχους, το δικό του ταξίδι αναζήτησης της αυτοπραγμάτωσης. Έτσι αντιλαμβάνεται ο καθένας μας τον εαυτό του, ως μονάδα. Με προσωπικές ανάγκες, βούληση, επιδιώξεις. Αν μπω στη συνείδηση ενός Φιλιππινέζου, θεωρώ πως η αντίληψη που έχει για άτομό του θα μου βραχυκυκλώσει όλες τους νευρώνες. Δεν υπάρχει αντίληψη του εαυτού σου ως μονάδα, όταν μεγαλώνεις σε μία τέτοια κουλτούρα. Αντιλαμβάνεσαι τον εαυτό σου ως ένα κομμάτι μιας αδιάσπαστης ομάδας, δεν υπάρχει η έννοια της προσωπικής φιλοδοξίας και εξέλιξης, όλες σου οι επιλογές ορίζονται από την αγέλη και υπάρχεις για το συλλογικό καλό της ομάδας αυτής, ό,τι και αν σημαίνει αυτό για εσένα. Αναρωτιέμαι, ένας τέτοιος άνθρωπος άραγε αισθάνεται την ανάγκη προσωπικών επιθυμιών, ή δεν νιώθει καν την ανάγκη; Επιπρόσθετα, άγραφοι κανόνες μιας shame society, ανυπέρβλητου σεβασμού στους γηραιότερους (σκύψιμο, φίλημα χεριού, εικόνες που βλέπαμε και εδώ κάποιες δεκαετίες πριν), ο ανυπέρβλητος φόβος μιας φανατικής καθολικής θρησκείας που άμα μπεις σε ώρα προσευχής σε κάποιο ναό σου σηκώνεται η τρίχα, με κάνει να νιώθω κλειστοφοβία και να σκέφτομαι το εξής. Στο ένα άκρο, έχουμε το σκληρό ατομισμό της αποξένωσης του δυτικού κόσμου, οι ανθρώπινες σχέσεις είναι συχνά συμφέροντος, η κατανάλωση αγαθών, εμπειριών, σχέσεων γίνεται συναλλαγματικά και δεν προσφέρει ουσιαστικό βάθος και ευτυχία, όμως έχεις κάποια ανθρώπινα δικαιώματα. Δεν είναι βεβαίως δεδομένα, οι κοινωνικοί αγώνες είναι υπαρκτοί, ορισμένες φορές πάμε προς τα μπρος (πριν δέκα χρόνια η γυναικοκτονία ήταν άγνωστη λέξη), άλλες προς τα πίσω (εκτρώσεις), όμως έχεις λόγο. Μπορείς να αποφασίσεις για σένα. Να διεκδικήσεις. Δεν μιλάω σε όλες τις περιπτώσεις, μιλάω φυσικά για πιο προνομιούχες περιπτώσεις. Εννοείται δεν ξεχνώ ότι οι ευκαιρίες σου καθορίζονται από την οικογένεια που γεννήθηκες, αλλά δεν θέλω να το πάω τόσο μακριά. Μεγαλώνουμε με ένα θρησκευτικό συναίσθημα, αλλά μπορούμε να το αποβάλλουμε, μας δίνονται εργαλεία. Και από την άλλη πλευρά στον ασιατικό κόσμο έχουμε μια σοκαριστική εκφύλιση του ατόμου σε άβουλο υπηρέτη μιας ομάδας. Ο θρησκευτικός φόβος κατατροπώνει τα πάντα, δεν υπάρχει κοσμικό κράτος στην ουσία, ένας παπάς αποφασίζει ότι στο χωριό που είσαι δεν θα έχεις πρόσβαση σε αντισύλληψη, δεν ξέρεις τι σημαίνει σεξουαλική υγεία, μένεις έγκυος, ξανά, ξανά, ξανά. Δεν ξέρεις καν ότι υπάρχει άλλη επιλογή πέρα από αυτή. Δεν μπορείς να ορίσεις τον εαυτό σου εκτός ομάδας. Όμως το να μην έχεις το άχγος της μοναχικής ύπαρξης σου, το υπαρξιακό άγχος, το ανικανοποίητο ενός κηνυγιού που ποτέ δεν έχει τελος, να ζεις με εγγύτητα ανθρώπινων σχέσεων που αμφιβάλω βέβαια αν έχουν συναισθηματικό υπόβαθρο, να είσαι ευτυχής μέσα στην άγνοιά σου, είναι κάποια στοιχεία που αξίζουν συζήτησης. Όμως αυτό για το οποίο δεν χωράει συζήτηση, τουλάχιστον για μένα, είναι πως ανάμεσα στα χαλάσματα της ανθρώπινης εμπειρίας σε όλο τον πλανήτη, θεωρώ τυχερό τον εαυτό μου για τον τόπο που γεννήθηκε.
Last edited: