MVSylvia
Member
- Μηνύματα
- 744
- Likes
- 3.092
Περιεχόμενα
Επίλογος
Αν θα ξαναπήγαινα στις Φιλιππίνες
Σίγουρα θα ξαναπήγαινα, ανυπομονώ να ξαναπάω αλλά όχι στο ηπειρωτικό κομμάτι. Θα πήγαινα όμως oπωσδήποτε ως τουρίστρια σε νότια νησιά και σε καμία περίπτωση για εμπλοκή με τον ντόπιο πληθυσμό, και ας υπάρχουν τεράστιες διαφορές κουλτούρας ανάμεσα στα νησιά. Δεν με ενδιαφέρει άλλο το κομμάτι της γνωριμίας με τις ενδότερες υποθέσεις που συνθέτουν τα χαρακτηριστικά ενός λαού. Αυτό δεν σημαίνει ότι η ενδεχόμενη επόμενη επίσκεψη θα είναι αποστειρωμένη, απλώς το ενδιαφέρον μου θα κινείται σε απλές παρατηρήσεις και διάβασμα βασικής ιστορίας, όπως κάνω σε κλασσικά ταξίδια. Θεωρώ ότι το αρχιπέλαγος έχει να προσφέρει πραγματικά πάρα πολλά ταξιδιωτικά, είναι ανεξάντλητο, αν και για να απομακρυνθεί κάποιος από τα διάσημα highlight θεωρώ ότι θα αντιμετωπίσει προβλήματα στις τοπικές μετακινήσεις και θα πρέπει να έχει πολλές μέρες διαθέσιμες ώστε να προσαρμόζει το πρόγραμμα on the spot.
Η στιγμή που με συγκλόνισε περισσότερο
Σε μία υπηρεσία σε κάποιο υπουργείο για υποθέσεις, άδειες, εκδόσεις χαρτιών για overseas workers. Ένα χάος, ένας λαβύρινθος από ορόφους διαδρόμους και λαοθάλασσα. Όλοι νέα παιδιά, μέσος όρος ηλικίας θα ήταν το πολύ 25 χρονών. Τα περισσότερα αγόρια αλλά και κορίτσια. Ένας χαμός, μια αίσθηση άγχους, μία μάζα ανθρώπων στη μηχανή παραγωγής των Φιλιππίνων. Την εργασία των νέων και όχι μόνο, στο εξωτερικό. Οικιακές βοηθοί. Ναυτικοί. Νοσοκόμοι. Οικοδόμοι. Η εθνική νομοθεσία διασφάλισης βασικών δικαιωμάτων τους, υπάρχουσα, όπως και διάφορα σωματεία. Αλλά για ποια βασικά δικαιώματα μιλάμε, ειδικά όσον αφορά τις οικιακές βοηθούς, γυναίκες χωρίς όνομα, χωρίς ρίζες, χωρίς μέλλον, κλεισμένες σε σπίτια πίσω από τις πόρτες των οποίων, εκτός από την κακοποίηση που συμβαίνει πολύ συχνά, στερούνται να έχουν μια ζωή που να τους ανήκει. Αν πεθάνουν, θα τις ψάξει κανείς; Θυμόμαστε όλοι τι έγινε πρόσφατα στην Κύπρο. Όμως δεν μιλάω μόνο για υποθέσεις εγκλήματος, που βέβαια είναι πάρα πολύ συχνό. Μιλάω και για υποθέσεις σαν αυτή:
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/06/lolas-story/524490/
Συστήνω να διαβάσετε αυτό το άρθρο.
Συνάντησα μία γυναίκα που μία φορά κάθε δύο τρία χρόνια επιστρέφει για ολιγοήμερη επίσκεψη στο χωριό της από τη Σαουδική Αραβία. Για εκείνες τις λίγες μέρες αποκτά ξανά μία ταυτότητα. Ώστε να την χάσει και πάλι. Άλλοι επιστρέφουν χρόνια μετά. Δεν τους αναγνωρίζουν τα παιδιά που άφησαν πίσω μωρά. Άλλοι δεν επιστρέφουν ποτέ.
Μία χώρα με εξαγώγιμο προϊόν τα εργατικά χέρια. Είναι κάτι πολύ διαφορετικό από την ξενιτιά, όπως την έζησαν και εδώ με τις εξόδους σε περασμένες δεκαετίες προς Αμερική, Γερμανία, Αυστραλία. Όπως την έζησε το κύμα Αλβανών προς την Ελλάδα. Όπως κάθε κύμα ξενιτιάς. Ο πόνος και ο αγώνας, όμοιος, παναθρώπινη εμπειρία. Όμως στην περίπτωση των Φιλιππίνων μιλάμε για ελεγχόμενη εξαγωγή ανθρώπων σαν σακιά από ρύζι.
Η θρησκεία
Το μίσος μου για την οργανωμένη θρησκεία και τα δόγματα εκτοξεύτηκε μετά από αυτό το ταξίδι, όταν βίωσα με τα μάτια μου τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας που αυτή προκαλεί, την ψυχική κακοποίηση, την παιδική ψυχική κακοποίηση μέσω του φόβου και του μηχανισμού ελέγχου που μολύνει και τραυματίζει μόνιμα αθώες ψυχές. Θυμάμαι να φοράω φόρεμα ως το γόνατο, να ετοιμαζόμαστε να πάμε βόλτα στην πόλη με τις γυναίκες του σπιτιού, να πηγαίνουμε στο τρίκυκλο, να συνειδητοποιούν ότι κάτω από το φόρεμα απλώς φοράω εσώρουχο, να γυρνάμε πίσω στο σπίτι, να μου δίνουν σορτσάκι για να φορέσω κάτω από το φόρεμα. Ευτυχώς υπάρχουν κάποιες φωνές νέων ανθρώπων κυρίως στην πρωτεύσουσα, όπως και κάποια μίντια αν και δέχονται πολλές επιθέσεις, που μιλούν για ένα κράτος κοσμικό ουμανιστικό, για την κατάλυση της εντατικής κατήχησης που ξεκινά από τη μέρα που γεννιέται ένα παιδί.
Πώς με αντιμετώπισαν οι ντόπιοι
Σίγουρα με περιέργεια, ειδικά ως προς το παρουσιαστικό, γνώρισα παιδιά που δεν είχαν δει ποτέ καυκάσιο άνθρωπο από κοντά. Πολύ κόλλημα με τη μύτη μου, αυτό είναι και το δυτικό χαρακτηριστικό που τους εξιτάρει πιο πολύ. Φαινομενικά, παρουσιάζουν μια κάπως υποδουλωτική συμπεριφορά, όμως πίσω από αυτό με αντιμετώπισαν ως κάποια που δεν είχε απολύτως καμιά δουλεία να είναι εκεί και να μπλεχτεί ανάμεσά τους. Αν με ρωτάτε, απολύτως δικαιολογημένα με έβλεπαν έτσι και το καταλαβαίνω απόλυτα.
________________________________________________________________
Εδώ τελειώνει αυτή η ιστορία αν και μάλλον δεν ήταν ιστορία, ήταν μία μπερδεμένη κατάθεση διάφορων σκέψεών μου που ήθελα πολύ να μοιραστώ.
Αν θα ξαναπήγαινα στις Φιλιππίνες
Σίγουρα θα ξαναπήγαινα, ανυπομονώ να ξαναπάω αλλά όχι στο ηπειρωτικό κομμάτι. Θα πήγαινα όμως oπωσδήποτε ως τουρίστρια σε νότια νησιά και σε καμία περίπτωση για εμπλοκή με τον ντόπιο πληθυσμό, και ας υπάρχουν τεράστιες διαφορές κουλτούρας ανάμεσα στα νησιά. Δεν με ενδιαφέρει άλλο το κομμάτι της γνωριμίας με τις ενδότερες υποθέσεις που συνθέτουν τα χαρακτηριστικά ενός λαού. Αυτό δεν σημαίνει ότι η ενδεχόμενη επόμενη επίσκεψη θα είναι αποστειρωμένη, απλώς το ενδιαφέρον μου θα κινείται σε απλές παρατηρήσεις και διάβασμα βασικής ιστορίας, όπως κάνω σε κλασσικά ταξίδια. Θεωρώ ότι το αρχιπέλαγος έχει να προσφέρει πραγματικά πάρα πολλά ταξιδιωτικά, είναι ανεξάντλητο, αν και για να απομακρυνθεί κάποιος από τα διάσημα highlight θεωρώ ότι θα αντιμετωπίσει προβλήματα στις τοπικές μετακινήσεις και θα πρέπει να έχει πολλές μέρες διαθέσιμες ώστε να προσαρμόζει το πρόγραμμα on the spot.
Η στιγμή που με συγκλόνισε περισσότερο
Σε μία υπηρεσία σε κάποιο υπουργείο για υποθέσεις, άδειες, εκδόσεις χαρτιών για overseas workers. Ένα χάος, ένας λαβύρινθος από ορόφους διαδρόμους και λαοθάλασσα. Όλοι νέα παιδιά, μέσος όρος ηλικίας θα ήταν το πολύ 25 χρονών. Τα περισσότερα αγόρια αλλά και κορίτσια. Ένας χαμός, μια αίσθηση άγχους, μία μάζα ανθρώπων στη μηχανή παραγωγής των Φιλιππίνων. Την εργασία των νέων και όχι μόνο, στο εξωτερικό. Οικιακές βοηθοί. Ναυτικοί. Νοσοκόμοι. Οικοδόμοι. Η εθνική νομοθεσία διασφάλισης βασικών δικαιωμάτων τους, υπάρχουσα, όπως και διάφορα σωματεία. Αλλά για ποια βασικά δικαιώματα μιλάμε, ειδικά όσον αφορά τις οικιακές βοηθούς, γυναίκες χωρίς όνομα, χωρίς ρίζες, χωρίς μέλλον, κλεισμένες σε σπίτια πίσω από τις πόρτες των οποίων, εκτός από την κακοποίηση που συμβαίνει πολύ συχνά, στερούνται να έχουν μια ζωή που να τους ανήκει. Αν πεθάνουν, θα τις ψάξει κανείς; Θυμόμαστε όλοι τι έγινε πρόσφατα στην Κύπρο. Όμως δεν μιλάω μόνο για υποθέσεις εγκλήματος, που βέβαια είναι πάρα πολύ συχνό. Μιλάω και για υποθέσεις σαν αυτή:
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/06/lolas-story/524490/
Συστήνω να διαβάσετε αυτό το άρθρο.
Συνάντησα μία γυναίκα που μία φορά κάθε δύο τρία χρόνια επιστρέφει για ολιγοήμερη επίσκεψη στο χωριό της από τη Σαουδική Αραβία. Για εκείνες τις λίγες μέρες αποκτά ξανά μία ταυτότητα. Ώστε να την χάσει και πάλι. Άλλοι επιστρέφουν χρόνια μετά. Δεν τους αναγνωρίζουν τα παιδιά που άφησαν πίσω μωρά. Άλλοι δεν επιστρέφουν ποτέ.
Μία χώρα με εξαγώγιμο προϊόν τα εργατικά χέρια. Είναι κάτι πολύ διαφορετικό από την ξενιτιά, όπως την έζησαν και εδώ με τις εξόδους σε περασμένες δεκαετίες προς Αμερική, Γερμανία, Αυστραλία. Όπως την έζησε το κύμα Αλβανών προς την Ελλάδα. Όπως κάθε κύμα ξενιτιάς. Ο πόνος και ο αγώνας, όμοιος, παναθρώπινη εμπειρία. Όμως στην περίπτωση των Φιλιππίνων μιλάμε για ελεγχόμενη εξαγωγή ανθρώπων σαν σακιά από ρύζι.
Η θρησκεία
Το μίσος μου για την οργανωμένη θρησκεία και τα δόγματα εκτοξεύτηκε μετά από αυτό το ταξίδι, όταν βίωσα με τα μάτια μου τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας που αυτή προκαλεί, την ψυχική κακοποίηση, την παιδική ψυχική κακοποίηση μέσω του φόβου και του μηχανισμού ελέγχου που μολύνει και τραυματίζει μόνιμα αθώες ψυχές. Θυμάμαι να φοράω φόρεμα ως το γόνατο, να ετοιμαζόμαστε να πάμε βόλτα στην πόλη με τις γυναίκες του σπιτιού, να πηγαίνουμε στο τρίκυκλο, να συνειδητοποιούν ότι κάτω από το φόρεμα απλώς φοράω εσώρουχο, να γυρνάμε πίσω στο σπίτι, να μου δίνουν σορτσάκι για να φορέσω κάτω από το φόρεμα. Ευτυχώς υπάρχουν κάποιες φωνές νέων ανθρώπων κυρίως στην πρωτεύσουσα, όπως και κάποια μίντια αν και δέχονται πολλές επιθέσεις, που μιλούν για ένα κράτος κοσμικό ουμανιστικό, για την κατάλυση της εντατικής κατήχησης που ξεκινά από τη μέρα που γεννιέται ένα παιδί.
Πώς με αντιμετώπισαν οι ντόπιοι
Σίγουρα με περιέργεια, ειδικά ως προς το παρουσιαστικό, γνώρισα παιδιά που δεν είχαν δει ποτέ καυκάσιο άνθρωπο από κοντά. Πολύ κόλλημα με τη μύτη μου, αυτό είναι και το δυτικό χαρακτηριστικό που τους εξιτάρει πιο πολύ. Φαινομενικά, παρουσιάζουν μια κάπως υποδουλωτική συμπεριφορά, όμως πίσω από αυτό με αντιμετώπισαν ως κάποια που δεν είχε απολύτως καμιά δουλεία να είναι εκεί και να μπλεχτεί ανάμεσά τους. Αν με ρωτάτε, απολύτως δικαιολογημένα με έβλεπαν έτσι και το καταλαβαίνω απόλυτα.
________________________________________________________________
Εδώ τελειώνει αυτή η ιστορία αν και μάλλον δεν ήταν ιστορία, ήταν μία μπερδεμένη κατάθεση διάφορων σκέψεών μου που ήθελα πολύ να μοιραστώ.
Last edited: