Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
5η ημέρα (ΣΕΡΒΙΑ/ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ): Μια δύσκολη ημέρα (Πολλά τα χιλιόμετρα)
Κόντευε να τελειώσει η εκδρομή και Unesco site δεν είχαμε δει! Ούτε καν ένα υποψήφιο Unesco!
2.500 χλμ. κάναμε, οδικό ταξίδι 6 ημερών και έτσι θα φύγει; Xωρίς να σβήσει τουλάχιστον ένα Unesco από την bucket list μου;
Σήμερα λοιπόν είχα σκοπό να σβήσω … 2 από τα παραπάνω!

Αν ήξεραν τα αγόρια τι τους περίμενε χιλιομετρικά, μπορεί και να μη συναινούσαν ποτέ. Αλλά τι να κάνω και εγώ η τουρίστρια; Αυτοί το νου τους τον είχανε μόνο στο τένις και τα «παρελκόμενα» δεν τους ένοιαζαν! «Εσύ χάραξε πορεία», μου έλεγαν. «Σου έχουμε εμπιστοσύνη», μου έλεγαν. Και εγώ αυτό έκανα. Χάραξα πορεία.
Ο γυρισμός μας δεν θα μπορούσε να είναι από τον ίδιο δρόμο. Τα έχουμε ξαναπεί αυτά. Θα γυρνούσαμε από άλλο δρόμο, αν και δεν υπάρχουν και πολλές εναλλακτικές. Μέσω Σόφιας είναι λοιπόν ο άλλος δρόμος, με διανυκτέρευση στη Σόφια.
Ο συντομότερος δρόμος για τη Σόφια περνάει μέσα από τη Nis. Έλα όμως που Nis και έχουμε ξαναπάει και δεν είναι για ... δεύτερη φορά κατά τη γνώμη μου. Ψάχνοντας να βρω άλλη διαδρομή βρήκα αυτή …
… η οποία περνάει από ένα από τα ελάχιστα Unesco της Σερβίας, το παλάτι του Γαλέριου και που είναι μόλις
ένα δύωρο μακρύτερη από τη διαδρομή της Nis. Bonus στη διαδρομή αποτελούν και τα βράχια του Belogradchik, στη Βουλγαρία.
Στα road trips οι δύσκολες χιλιομετρικά ημέρες θα έπρεπε να ξεκινούν νωρίς το πρωί. Εμείς όμως … άρχοντες! Γύρω στις 10:30 είμαστε ακόμα εδώ …
…σε μια καντίνα στην Εθνική λίγο πιο έξω από το Βελιγράδι για τον τρίτο καφέ της ημέρας και για κανένα μπουρέκ.
Αργά το πάμε και θα μας πιάσει νύχτα. Και εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε-γέλασε!
Η πρώτη μας στάση ήδη έγινε.
Η δεύτερη θα ήταν μετά από 2,30’ περίπου, στο Gamzigrad.
Gamzigrad
Γνωστό στους Ρωμαίους ως Felix Romuliana, το Gamzigrad είναι ένα ρωμαϊκό ανακτορικό συγκρότημα του 3ου αι. Λόγω του ότι είναι το καλύτερα διατηρημένο δείγμα ρωμαϊκής αυλικής αρχιτεκτονικής της περιόδου εντάχθηκε στη λίστα Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.
Χτίστηκε από τον αυτοκράτορα Γαλέριο, ο οποίος διορίστηκε Καίσαρας από τον προκάτοχο και … πεθερό του Διοκλητιανό. Ο Διοκλητιανός ήταν ο μοναδικός Ρωμαίος αυτοκράτορας στην ιστορία που παραιτήθηκε από το θρόνο του. Τον Διοκλητιανό τον γνωρίζω λόγω του ανακτόρου του στο Split της Κροατίας και τον Γαλέριο λόγω της Καμάρας και των άλλων Βυζαντινών της Θεσσαλονίκης. Με αυτές τις …βόλτες στην Ευρώπη στο τέλος θα … μάθουμε και ιστορία σιγά σιγά.
Ο Γάϊος Γαλέριος εκτός από τα διάφορα έργα που έκανε στη Θεσσαλονίκη -κατά τη διάρκεια που αυτή αποτέλεσε την αυτοκρατορική έδρα του- έκανε και ένα μικρό ανάκτορο στο οποίο θα αποσυρόταν όταν θα εγκατέλειπε την εξουσία στην περιοχή Gamzigrad της Σερβίας. Κοντά στο ανάκτορο βρέθηκαν και οι χώροι ταφής του ιδίου και της μητέρας του.
Το ανάκτορο ονομάστηκε "Felix Romuliana" προς τιμή της μητέρας του Romula. Ήρθε στο φως το 1953 και το 2007 μπήκε στη λίστα της Unesco.
Την εποχή που κτιζόταν, η περιοχή αποτελούσε ένα πολύ στρατηγικό σημείο σε αντίθεση με τη σημερινή εποχή που συμβαίνει το … αντίθετο!
Από την ώρα που αφήσαμε πίσω μας την Ε-75 είχα αρχίσει να ακούω λίγες γκρίνιες, του τύπου «που πάμε;», «εδώ είναι ερημιά», «ούτε ζώο δεν βλέπουμε πουθενά όχι τουριστικό αξιοθέατο», «που είναι ο Πολιτισμός;» και άλλα τέτοια.
Είχαμε ήδη διανύσει μια “έτσι κι έτσι” διαδρομή 70 χιλιομέτρων όταν πια αρχίσαμε να βλέπουμε τις πρώτες ταμπέλες που έλεγαν προς “Felix Romuliana”, αμέσως μετά από το χωριό (πολύ χωριό) Gazmigrad (ούτε καφενείο δεν είχε).
Λίγη ώρα μετά φτάσαμε στο parking του αρχαιολογικού χώρου. Εγώ ανακουφίστηκα που είδαμε αυτοκίνητα παρκαρισμένα απ’ έξω, (τρία στον αριθμό), γιατί όσο να ’ναι ένα άγχος το είχα και εγώ για το αν θα συναντήσουμε τίποτα εκεί που πάμε. Τα δε αγόρια ήταν κάτω από την επήρεια ενός νευρικού γέλιου για τον ίδιο λόγο … της παρουσίας των τριών αυτοκινήτων, τα οποία θεώρησαν έως και ... συνωστισμό.
Το τι “άκουσα” στο υπόλοιπο του ταξιδιού για το ρωμαϊκό αυτό ανάκτορο από την παρέα μου δεν λέγεται.
«Τι ανάκτορο είναι αυτό; μόνο πέτρες έχει»
«Αυτό δεν είναι του 3ου αι. Οι Σέρβοι το χτίσανε μόνοι τους. Είχαν βίσμα στην Unesco»
«Φάγαμε όλα αυτά τα χιλιόμετρα για να δούμε δυο πέτρες;»
«Τι αυτοκράτορας ήταν αυτός που έδωσε το όνομα της μαμάς του στο σπίτι του;»
Η αλήθεια είναι ότι ένα είδος «συντήρησης» πρέπει να έχει γίνει. Ειδικά στις αναστυλωμένες καμάρες είναι εμφανή τα ξένα/σύγχρονα υλικά κάτι δηλ. σαν αυτό που έκανε στη δική μας την Κνωσσό ο Έβανς, τον καιρό εκείνο!
Αυτό όμως βοηθά σε μεγάλο βαθμό την κατανόηση του αρχαιολογικού χώρου, γιατί έτσι και τείχη είδαμε και αψίδες και ναούς και με λίγη φαντασία αυτό που φαίνεται στην υπό κατασκευή μακέτα…
Εγώ απτόητη έκανα τη βόλτα μου μέσα στον αρχαιολογικό χώρο διαβάζοντας όλα τα ενημερωτικά, που ήταν και στα Αγγλικά παρακαλώ, πήρα και τα μαγνητάκια μου, γιατί το μέρος ΕΙΝΑΙ και τουριστικό (αφού έχει και μαγνητάκια), και ιστορικό και Unesco.

Η αλήθεια είναι ότι είχα ψάξει στην περιοχή για να βρω κάτι όμορφο για φαγητό/καφέ για να τους χρυσώσω λίγο το χάπι αλλά δεν βρήκα γιατί δεν … είχε. Υπάρχουν βέβαια δυο πόλεις (Zajecar & Bor), με τη δεύτερη καθαρά μεταλλευτική πόλη, οι οποίες δεν είχαν κάποιο σημαντικό ενδιαφέρον για μας. Το ανάκτορο είναι στην καρδιά της Σερβίας σε μια θέση που μόνο στρατηγική δεν τη λες. Και η αλήθεια είναι ότι δεν είχαμε κάνει ούτε το 1/3 από τα χιλιόμετρα της ημέρας και αυτά που θα ακολουθούσαν θα ήταν και τα πιο δύσκολα.
Φύγαμε για Βουλγαρία. Θα περνούσαμε σύνορα σε λίγο, τα οποία δεν ήταν και πολυσύχναστα. Το κύριο συνοριακό πέρασμα ανάμεσα στις δυο χώρες βρίσκεται νοτιότερα και είναι αυτό της Gradinje/Kalotina, ενώ αυτά που θα περνούσαμε εμείς (της Vrashka chuka) αναμενόταν πολύ ήσυχα και θα τα περνούσαμε πολύ γρήγορα πίστευα. Αδημονούσα μάλιστα να μπούμε στην Ε.Ε. για να μπορώ επιτέλους να σερφάρω άνετα με το απεριόριστο internet μου.
Ούτε ένα αυτοκίνητο στην είσοδο της Βουλγαρίας …
Κι όμως όχι μόνο δεν περάσαμε γρήγορα, αλλά οι συνοριακοί είχαν διάθεση για καψόνι. Μέχρι και πορτ μπαγκάζ μας ζήτησαν να ψάξουν. Τόσο περίεργο είναι ανήμερα Πάσχα να περνούν τρεις Έλληνες τα σύνορα Σερβίας - Βουλγαρίας πια;
Με το που περάσαμε τα σύνορα μας ήρθε ένα σοκ. Ο δρόμος ήταν έτσι …
«Τι είναι αυτό;» «Ως τη Σόφια έτσι θα πάμε;» «Να γυρίσουμε πίσω ή να πάμε από άλλο δρόμο» «Δεν έχει άλλο δρόμο;» ήταν οι πρώτες αντιδράσεις.
Ψυχραιμία. Δεν μπορεί να είναι έτσι ο δρόμος έως τη Σόφια. Θα φτιάχνει κάπου … Είσοδος χώρας είναι και μάλιστα Ε.Ε.
Και έφτιαξε ο δρόμος αλλά όχι και πολύ θεαματικά. Απλά σταμάτησαν οι λακούβες από ένα σημείο και μετά. Όσο προχωρούσαμε έφτιαχνε το πράγμα. Έως και αυτοκίνητα συναντήσαμε (από το αντίθετο ρεύμα). Μέσα στα επόμενα 45 χλμ. που κάναμε μέχρι το Belogradchik, που κάναμε στάση, μέτρησα 13 αυτοκίνητα. Το λες και κίνηση.
Και μέσα από χωριά περάσαμε. Άνθρωπο βέβαια δεν πετύχαμε αλλά ενθαρρυντικές πινακίδες «προς Belogradchik» είδαμε.
Τα αγόρια διακωμωδούσαν την κατάσταση. «Κοίτα σε τι ερημιές μας έφερες» «Ανήμερα Πάσχα και τρέχαμε να δούμε κάτι …πέτρες» «Μα, που είμαστε;» «Κάνε μια στάση να τραβήξω μια φωτογραφία το .. landmark στην ερημιά για να θυμάμαι που ήρθαμε» και άλλα τέτοια γραφικά μου έλεγαν.
«Βαλκάνια είμαστε. Έτσι είναι τα Βαλκάνια. Έχει απ’ όλα.
Και δεν ήταν …πέτρες αυτά που είδαμε. Τα ερείπια του παλατιού του Γαλέριου ήταν!»
Μια μουρμούρα την άκουγα σε όλη τη διαδρομή. Έλπιζα μόνο το Belogradchik να “έσωζε” την ημέρα και … εμένα. Γιατί μπορεί το παλάτι να μην ήταν πέτρες αλλά το Belogradchik ... ήταν!
Belogradchik
Τα βράχια Belogradchik δημιουργήθηκαν πριν από 200 εκ. χρόνια από τις δυνάμεις της φύσης. Συναντώνται σε μια έκταση 30x7 km κοντά στην πόλη Belogradchik της Βουλγαρίας. Μοιάζουν με τα δικά μας Μετέωρα αν και έχουν μικρότερες διαστάσεις από τα αυτά και μια πιο κοκκινωπή απόχρωση λόγω της περιεκτικότητάς τους σε σίδηρο.
Αυτό που κάνει ιδιαίτερα αυτά τα βράχια είναι η … συνύπαρξή τους με το Φρούριο Belogradchik.
Στις σχισμές των βράχων οι αρχαίοι Ρωμαίοι έχτισαν οχυρώσεις, που ενισχύθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν αργότερα και από τους Βούλγαρους και από τους Οθωμανούς.
Το αποτέλεσμα είναι ένας όμορφος συνδυασμός βράχων-φρουρίου πραγματικά μοναδικός, ιδιαίτερος, πρωτότυπος, τον οποίο (ευτυχώς Παναγία μου!) εντυπωσίασε και τα αγόρια της παρέας μου. Θα ήταν βέβαια παράλογο να μην …
Και φτάσαμε στην είσοδο του φρουρίου Belogradchik λίγο πιο αργά απ’ ότι περίμενα, αλλά δεν έφταιγε ο δρόμος για αυτό αλλά η αλλαγή ζώνης ώρας που είχα ξεχάσει να υπολογίσω. Σε λίγο θα έκλεινε η είσοδος στο φρούριο, αλλά μας επέτρεψαν να μπούμε μέχρι να πάει 6:00 και τυπικά και μέχρι να βγουν έξω οι επισκέπτες που ήταν ήδη μέσα.
Μπήκαμε έτσι μέσα χωρίς εισιτήριο αλλά προέκυψε να μείνουμε αρκετά έως ότου βγουν οι τελευταίοι επισκέπτες.
Μετά την είσοδο, υπάρχει ένα μονοπάτι το οποίο διασχίζει δύο ακόμα σειρές τειχών και κάποια στιγμή μας οδήγησε με σκαλοπάτια και κιγκλιδώματα στο ψηλότερο σημείο, στην ‘Ακρόπολη’ των βράχων, από την οποία μπορούσαμε να δούμε πανοραμικά την πόλη του Belogradnick και όλη τη γύρω περιοχή.
Η θέα ήταν εκστατική από και προς τα βράχια. Ήταν και χαμηλά ο ήλιος και ήταν και όμορφα τα χρώματα εκείνη την ώρα.
Πολύ χαίρομαι που φτάσαμε ως εδώ και που … προλάβαμε και μπήκαμε μέσα.
Τα μαγαζάκια που ήταν έξω από το φρούριο λειτουργούσαν ακόμα. Είχαν ενθύμια και από το φρούριο αλλά και από το σπήλαιο Magura που είναι εκεί κοντά. Φρούριο και σπήλαιο είναι υποψήφια για τη λίστα της Unesco.
Εγώ πήρα το μαγνητάκι μου κατά τη συνήθειά μου και … σήκωσα και λίγα λέβα από ένα ATM για να μας βρίσκονται. Δεν συνηθίζω να σηκώνω μετρητά άλλου νομίσματος με τέτοιο τρόπο, αλλά νομίζω ότι το έκανα από τη χαρά μου, που είμαστε πάλι στον Πολιτισμό! Χα, χα, χα. ΑΤΜ, μαγαζάκια με σουβενίρ, Internet, ωραία και κλασικά τουριστικά πράγματα!
Για φαγητό συμβουλευτήκαμε το trip advisor το οποίο μας έστειλε στου Ivan! “Pri Ivan” λέγεται το πολύ καλό εστιατόριο που πήγαμε, μέσα στην πόλη, σε ένα μικρό ύψωμα, το οποίο είχε και θέα τα βράχια.
Μια ποικιλία κρεάτων πήραμε με κορυφαίο το αρνάκι. Μετάνιωσα που δεν πήραμε αρνί και μόνο αρνί και επειδή ήταν πανόστιμο και λόγω της ημέρας.
“Πάσχα σήμερα και εμείς βρισκόμασταν σε μια πόλη της Βουλγαρίας τρώγοντας παραδοσιακό αρνί με θέα κάτι …πέτρες!”
…έλεγα και ξαναέλεγα προσπαθώντας να πάρω τα εύσημα από την παρέα μου.
Για το φαγητό δεν … έχω λόγια. Δεν ξέρω πως να περιγράψω την απόλυτη νοστιμιά που γεύτηκα. Ήταν το κορυφαίο γεύμα που είχαμε σε όλη την εκδρομή μας και μπορώ να πω ότι γενικά … φάγαμε καλά!
Ωραίο και το Belogradchik ...
Πριν αποχαιρετίσουμε το Belogradchik, από το οποίο είμαι σίγουρη ότι κάποια στιγμή θα ξαναπεράσω (είναι πάνω στο δρόμο για Vidin και Σιδηρές πύλες που σχεδιάζω να πάω) κάναμε μια στάση στην κεντρική του πλατεία για μια φωτογραφία …
Και η συνέχεια είχε πολύ πόνο… οδηγικό.
Η ώρα ήταν 20:15 και είχαμε να κάνουμε μόλις 178km έως τη Σόφια μέσα στη νύχτα.
Δύσκολος δρόμος με στροφές, στενός και με συχνές εναλλαγές ανηφόρας κατηφόρας και … νύχτα.
Εγώ είπα να αποσυρθώ στα … πίσω καθίσματα για ξεκούραση.
Εξάλλου ας … κάνουν και κάτι και τα αγόρια. Όλα εγώ θα τα κάνω σε αυτό το ταξίδι; Τους άφησα μπροστά να οδηγούν και εγώ την έπεσα για ύπνο πίσω. Τις ένιωθα τις στροφούλες αλλά με νανούρισαν κιόλας. Χρειαζόμουν και λίγες δυνάμεις για τη συνέχεια, γιατί υπήρχε και συνέχεια στη Σόφια που θα φτάναμε.
Στη Σόφια φτάσαμε γύρω στις 11:30 το βράδυ...
Στις 9:30 θα έπρεπε αλλά είπαμε … η διαφορά ώρας αλλά και ο ... Ivan που μας άρεσε και μας κράτησε λίγο παραπάνω
, μας “πέταξαν” ένα δύωρο εκτός προγράμματος.
Πήγαμε καρφί στο ίδιο ξενοδοχείο που είχαμε μείνει και τις δύο προηγούμενες φορές που είχα έρθει στη Σόφια για το τουρνουά “Sofia open”. Πάλι με αφορμή ένα τουρνουά βρεθήκαμε εδώ! Το “Hotel light” είναι ένα απλό ξενοδοχείο, οικονομικό με parking, πρωινό και μια receptionist που ξέρει ελληνικά. Το γνωρίζαμε πια καλά και νιώθαμε πολύ οικεία και με τη γειτονιά. Ζητήσαμε και το ίδιο δωμάτιο που είχαμε μείνει με τον άντρα μου και τις άλλες φορές.
Κάναμε check in, φρεσκαριστήκαμε και βγήκαμε βόλτα. Τέτοια ώρα θα μου πείτε Κυριακή βράδυ; Θα ήταν τίποτα ανοιχτό; Δεν ξέρω αν ήταν τίποτα ανοιχτό στην πόλη. Εμείς πήγαμε καρφί στο κοντινότερο casino.
Πολύ κοντά στην Lion bridge που μέναμε, μόλις 8’ απόσταση με τα πόδια είναι το casino Princess.
Στις 12:15 μπήκαμε στο Princess, ήπιαμε τα ποτάκια μας (εγώ έφαγα μια φρουτοσαλάτα), παίξαμε (εγώ όχι), έκανα βόλτες στα τραπέζια παρακολουθώντας τα παιχνίδια και ένα δύωρο μετά βγήκαμε. Δεν μας κούρασε το ξενύχτι όσο το … ντουμάνι. Το τι καπνό είχε εκεί μέσα δεν λέγεται. Ούτε στον “τεκέ” των Σκοπίων δεν είχε τόσο πολύ. Δακρύζανε μάτια!
Πέσαμε για ύπνο κατά τις 3:00 το πρωί.
Αυτή κι αν ήταν «ζουμερή» ημέρα, αλλά και … νύχτα!
post
..................
Κόντευε να τελειώσει η εκδρομή και Unesco site δεν είχαμε δει! Ούτε καν ένα υποψήφιο Unesco!
2.500 χλμ. κάναμε, οδικό ταξίδι 6 ημερών και έτσι θα φύγει; Xωρίς να σβήσει τουλάχιστον ένα Unesco από την bucket list μου;
Σήμερα λοιπόν είχα σκοπό να σβήσω … 2 από τα παραπάνω!


Αν ήξεραν τα αγόρια τι τους περίμενε χιλιομετρικά, μπορεί και να μη συναινούσαν ποτέ. Αλλά τι να κάνω και εγώ η τουρίστρια; Αυτοί το νου τους τον είχανε μόνο στο τένις και τα «παρελκόμενα» δεν τους ένοιαζαν! «Εσύ χάραξε πορεία», μου έλεγαν. «Σου έχουμε εμπιστοσύνη», μου έλεγαν. Και εγώ αυτό έκανα. Χάραξα πορεία.

Ο γυρισμός μας δεν θα μπορούσε να είναι από τον ίδιο δρόμο. Τα έχουμε ξαναπεί αυτά. Θα γυρνούσαμε από άλλο δρόμο, αν και δεν υπάρχουν και πολλές εναλλακτικές. Μέσω Σόφιας είναι λοιπόν ο άλλος δρόμος, με διανυκτέρευση στη Σόφια.
Ο συντομότερος δρόμος για τη Σόφια περνάει μέσα από τη Nis. Έλα όμως που Nis και έχουμε ξαναπάει και δεν είναι για ... δεύτερη φορά κατά τη γνώμη μου. Ψάχνοντας να βρω άλλη διαδρομή βρήκα αυτή …

… η οποία περνάει από ένα από τα ελάχιστα Unesco της Σερβίας, το παλάτι του Γαλέριου και που είναι μόλις

Στα road trips οι δύσκολες χιλιομετρικά ημέρες θα έπρεπε να ξεκινούν νωρίς το πρωί. Εμείς όμως … άρχοντες! Γύρω στις 10:30 είμαστε ακόμα εδώ …

…σε μια καντίνα στην Εθνική λίγο πιο έξω από το Βελιγράδι για τον τρίτο καφέ της ημέρας και για κανένα μπουρέκ.
Αργά το πάμε και θα μας πιάσει νύχτα. Και εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε-γέλασε!
Η πρώτη μας στάση ήδη έγινε.

Gamzigrad
Γνωστό στους Ρωμαίους ως Felix Romuliana, το Gamzigrad είναι ένα ρωμαϊκό ανακτορικό συγκρότημα του 3ου αι. Λόγω του ότι είναι το καλύτερα διατηρημένο δείγμα ρωμαϊκής αυλικής αρχιτεκτονικής της περιόδου εντάχθηκε στη λίστα Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.
Χτίστηκε από τον αυτοκράτορα Γαλέριο, ο οποίος διορίστηκε Καίσαρας από τον προκάτοχο και … πεθερό του Διοκλητιανό. Ο Διοκλητιανός ήταν ο μοναδικός Ρωμαίος αυτοκράτορας στην ιστορία που παραιτήθηκε από το θρόνο του. Τον Διοκλητιανό τον γνωρίζω λόγω του ανακτόρου του στο Split της Κροατίας και τον Γαλέριο λόγω της Καμάρας και των άλλων Βυζαντινών της Θεσσαλονίκης. Με αυτές τις …βόλτες στην Ευρώπη στο τέλος θα … μάθουμε και ιστορία σιγά σιγά.

Ο Γάϊος Γαλέριος εκτός από τα διάφορα έργα που έκανε στη Θεσσαλονίκη -κατά τη διάρκεια που αυτή αποτέλεσε την αυτοκρατορική έδρα του- έκανε και ένα μικρό ανάκτορο στο οποίο θα αποσυρόταν όταν θα εγκατέλειπε την εξουσία στην περιοχή Gamzigrad της Σερβίας. Κοντά στο ανάκτορο βρέθηκαν και οι χώροι ταφής του ιδίου και της μητέρας του.
Το ανάκτορο ονομάστηκε "Felix Romuliana" προς τιμή της μητέρας του Romula. Ήρθε στο φως το 1953 και το 2007 μπήκε στη λίστα της Unesco.
Την εποχή που κτιζόταν, η περιοχή αποτελούσε ένα πολύ στρατηγικό σημείο σε αντίθεση με τη σημερινή εποχή που συμβαίνει το … αντίθετο!
Από την ώρα που αφήσαμε πίσω μας την Ε-75 είχα αρχίσει να ακούω λίγες γκρίνιες, του τύπου «που πάμε;», «εδώ είναι ερημιά», «ούτε ζώο δεν βλέπουμε πουθενά όχι τουριστικό αξιοθέατο», «που είναι ο Πολιτισμός;» και άλλα τέτοια.

Είχαμε ήδη διανύσει μια “έτσι κι έτσι” διαδρομή 70 χιλιομέτρων όταν πια αρχίσαμε να βλέπουμε τις πρώτες ταμπέλες που έλεγαν προς “Felix Romuliana”, αμέσως μετά από το χωριό (πολύ χωριό) Gazmigrad (ούτε καφενείο δεν είχε).

Λίγη ώρα μετά φτάσαμε στο parking του αρχαιολογικού χώρου. Εγώ ανακουφίστηκα που είδαμε αυτοκίνητα παρκαρισμένα απ’ έξω, (τρία στον αριθμό), γιατί όσο να ’ναι ένα άγχος το είχα και εγώ για το αν θα συναντήσουμε τίποτα εκεί που πάμε. Τα δε αγόρια ήταν κάτω από την επήρεια ενός νευρικού γέλιου για τον ίδιο λόγο … της παρουσίας των τριών αυτοκινήτων, τα οποία θεώρησαν έως και ... συνωστισμό.
Το τι “άκουσα” στο υπόλοιπο του ταξιδιού για το ρωμαϊκό αυτό ανάκτορο από την παρέα μου δεν λέγεται.
«Τι ανάκτορο είναι αυτό; μόνο πέτρες έχει»
«Αυτό δεν είναι του 3ου αι. Οι Σέρβοι το χτίσανε μόνοι τους. Είχαν βίσμα στην Unesco»
«Φάγαμε όλα αυτά τα χιλιόμετρα για να δούμε δυο πέτρες;»
«Τι αυτοκράτορας ήταν αυτός που έδωσε το όνομα της μαμάς του στο σπίτι του;»
Η αλήθεια είναι ότι ένα είδος «συντήρησης» πρέπει να έχει γίνει. Ειδικά στις αναστυλωμένες καμάρες είναι εμφανή τα ξένα/σύγχρονα υλικά κάτι δηλ. σαν αυτό που έκανε στη δική μας την Κνωσσό ο Έβανς, τον καιρό εκείνο!



Αυτό όμως βοηθά σε μεγάλο βαθμό την κατανόηση του αρχαιολογικού χώρου, γιατί έτσι και τείχη είδαμε και αψίδες και ναούς και με λίγη φαντασία αυτό που φαίνεται στην υπό κατασκευή μακέτα…

Εγώ απτόητη έκανα τη βόλτα μου μέσα στον αρχαιολογικό χώρο διαβάζοντας όλα τα ενημερωτικά, που ήταν και στα Αγγλικά παρακαλώ, πήρα και τα μαγνητάκια μου, γιατί το μέρος ΕΙΝΑΙ και τουριστικό (αφού έχει και μαγνητάκια), και ιστορικό και Unesco.







Η αλήθεια είναι ότι είχα ψάξει στην περιοχή για να βρω κάτι όμορφο για φαγητό/καφέ για να τους χρυσώσω λίγο το χάπι αλλά δεν βρήκα γιατί δεν … είχε. Υπάρχουν βέβαια δυο πόλεις (Zajecar & Bor), με τη δεύτερη καθαρά μεταλλευτική πόλη, οι οποίες δεν είχαν κάποιο σημαντικό ενδιαφέρον για μας. Το ανάκτορο είναι στην καρδιά της Σερβίας σε μια θέση που μόνο στρατηγική δεν τη λες. Και η αλήθεια είναι ότι δεν είχαμε κάνει ούτε το 1/3 από τα χιλιόμετρα της ημέρας και αυτά που θα ακολουθούσαν θα ήταν και τα πιο δύσκολα.

Φύγαμε για Βουλγαρία. Θα περνούσαμε σύνορα σε λίγο, τα οποία δεν ήταν και πολυσύχναστα. Το κύριο συνοριακό πέρασμα ανάμεσα στις δυο χώρες βρίσκεται νοτιότερα και είναι αυτό της Gradinje/Kalotina, ενώ αυτά που θα περνούσαμε εμείς (της Vrashka chuka) αναμενόταν πολύ ήσυχα και θα τα περνούσαμε πολύ γρήγορα πίστευα. Αδημονούσα μάλιστα να μπούμε στην Ε.Ε. για να μπορώ επιτέλους να σερφάρω άνετα με το απεριόριστο internet μου.
Ούτε ένα αυτοκίνητο στην είσοδο της Βουλγαρίας …

Κι όμως όχι μόνο δεν περάσαμε γρήγορα, αλλά οι συνοριακοί είχαν διάθεση για καψόνι. Μέχρι και πορτ μπαγκάζ μας ζήτησαν να ψάξουν. Τόσο περίεργο είναι ανήμερα Πάσχα να περνούν τρεις Έλληνες τα σύνορα Σερβίας - Βουλγαρίας πια;
Με το που περάσαμε τα σύνορα μας ήρθε ένα σοκ. Ο δρόμος ήταν έτσι …

«Τι είναι αυτό;» «Ως τη Σόφια έτσι θα πάμε;» «Να γυρίσουμε πίσω ή να πάμε από άλλο δρόμο» «Δεν έχει άλλο δρόμο;» ήταν οι πρώτες αντιδράσεις.
Ψυχραιμία. Δεν μπορεί να είναι έτσι ο δρόμος έως τη Σόφια. Θα φτιάχνει κάπου … Είσοδος χώρας είναι και μάλιστα Ε.Ε.
Και έφτιαξε ο δρόμος αλλά όχι και πολύ θεαματικά. Απλά σταμάτησαν οι λακούβες από ένα σημείο και μετά. Όσο προχωρούσαμε έφτιαχνε το πράγμα. Έως και αυτοκίνητα συναντήσαμε (από το αντίθετο ρεύμα). Μέσα στα επόμενα 45 χλμ. που κάναμε μέχρι το Belogradchik, που κάναμε στάση, μέτρησα 13 αυτοκίνητα. Το λες και κίνηση.


Και μέσα από χωριά περάσαμε. Άνθρωπο βέβαια δεν πετύχαμε αλλά ενθαρρυντικές πινακίδες «προς Belogradchik» είδαμε.

Τα αγόρια διακωμωδούσαν την κατάσταση. «Κοίτα σε τι ερημιές μας έφερες» «Ανήμερα Πάσχα και τρέχαμε να δούμε κάτι …πέτρες» «Μα, που είμαστε;» «Κάνε μια στάση να τραβήξω μια φωτογραφία το .. landmark στην ερημιά για να θυμάμαι που ήρθαμε» και άλλα τέτοια γραφικά μου έλεγαν.

«Βαλκάνια είμαστε. Έτσι είναι τα Βαλκάνια. Έχει απ’ όλα.
Μια μουρμούρα την άκουγα σε όλη τη διαδρομή. Έλπιζα μόνο το Belogradchik να “έσωζε” την ημέρα και … εμένα. Γιατί μπορεί το παλάτι να μην ήταν πέτρες αλλά το Belogradchik ... ήταν!
Belogradchik
Τα βράχια Belogradchik δημιουργήθηκαν πριν από 200 εκ. χρόνια από τις δυνάμεις της φύσης. Συναντώνται σε μια έκταση 30x7 km κοντά στην πόλη Belogradchik της Βουλγαρίας. Μοιάζουν με τα δικά μας Μετέωρα αν και έχουν μικρότερες διαστάσεις από τα αυτά και μια πιο κοκκινωπή απόχρωση λόγω της περιεκτικότητάς τους σε σίδηρο.
Αυτό που κάνει ιδιαίτερα αυτά τα βράχια είναι η … συνύπαρξή τους με το Φρούριο Belogradchik.
Στις σχισμές των βράχων οι αρχαίοι Ρωμαίοι έχτισαν οχυρώσεις, που ενισχύθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν αργότερα και από τους Βούλγαρους και από τους Οθωμανούς.
Το αποτέλεσμα είναι ένας όμορφος συνδυασμός βράχων-φρουρίου πραγματικά μοναδικός, ιδιαίτερος, πρωτότυπος, τον οποίο (ευτυχώς Παναγία μου!) εντυπωσίασε και τα αγόρια της παρέας μου. Θα ήταν βέβαια παράλογο να μην …
Και φτάσαμε στην είσοδο του φρουρίου Belogradchik λίγο πιο αργά απ’ ότι περίμενα, αλλά δεν έφταιγε ο δρόμος για αυτό αλλά η αλλαγή ζώνης ώρας που είχα ξεχάσει να υπολογίσω. Σε λίγο θα έκλεινε η είσοδος στο φρούριο, αλλά μας επέτρεψαν να μπούμε μέχρι να πάει 6:00 και τυπικά και μέχρι να βγουν έξω οι επισκέπτες που ήταν ήδη μέσα.

Μπήκαμε έτσι μέσα χωρίς εισιτήριο αλλά προέκυψε να μείνουμε αρκετά έως ότου βγουν οι τελευταίοι επισκέπτες.

Μετά την είσοδο, υπάρχει ένα μονοπάτι το οποίο διασχίζει δύο ακόμα σειρές τειχών και κάποια στιγμή μας οδήγησε με σκαλοπάτια και κιγκλιδώματα στο ψηλότερο σημείο, στην ‘Ακρόπολη’ των βράχων, από την οποία μπορούσαμε να δούμε πανοραμικά την πόλη του Belogradnick και όλη τη γύρω περιοχή.


Η θέα ήταν εκστατική από και προς τα βράχια. Ήταν και χαμηλά ο ήλιος και ήταν και όμορφα τα χρώματα εκείνη την ώρα.

Πολύ χαίρομαι που φτάσαμε ως εδώ και που … προλάβαμε και μπήκαμε μέσα.

Τα μαγαζάκια που ήταν έξω από το φρούριο λειτουργούσαν ακόμα. Είχαν ενθύμια και από το φρούριο αλλά και από το σπήλαιο Magura που είναι εκεί κοντά. Φρούριο και σπήλαιο είναι υποψήφια για τη λίστα της Unesco.

Εγώ πήρα το μαγνητάκι μου κατά τη συνήθειά μου και … σήκωσα και λίγα λέβα από ένα ATM για να μας βρίσκονται. Δεν συνηθίζω να σηκώνω μετρητά άλλου νομίσματος με τέτοιο τρόπο, αλλά νομίζω ότι το έκανα από τη χαρά μου, που είμαστε πάλι στον Πολιτισμό! Χα, χα, χα. ΑΤΜ, μαγαζάκια με σουβενίρ, Internet, ωραία και κλασικά τουριστικά πράγματα!
Για φαγητό συμβουλευτήκαμε το trip advisor το οποίο μας έστειλε στου Ivan! “Pri Ivan” λέγεται το πολύ καλό εστιατόριο που πήγαμε, μέσα στην πόλη, σε ένα μικρό ύψωμα, το οποίο είχε και θέα τα βράχια.

Μια ποικιλία κρεάτων πήραμε με κορυφαίο το αρνάκι. Μετάνιωσα που δεν πήραμε αρνί και μόνο αρνί και επειδή ήταν πανόστιμο και λόγω της ημέρας.
“Πάσχα σήμερα και εμείς βρισκόμασταν σε μια πόλη της Βουλγαρίας τρώγοντας παραδοσιακό αρνί με θέα κάτι …πέτρες!”

…έλεγα και ξαναέλεγα προσπαθώντας να πάρω τα εύσημα από την παρέα μου.

Για το φαγητό δεν … έχω λόγια. Δεν ξέρω πως να περιγράψω την απόλυτη νοστιμιά που γεύτηκα. Ήταν το κορυφαίο γεύμα που είχαμε σε όλη την εκδρομή μας και μπορώ να πω ότι γενικά … φάγαμε καλά!

Ωραίο και το Belogradchik ...

Πριν αποχαιρετίσουμε το Belogradchik, από το οποίο είμαι σίγουρη ότι κάποια στιγμή θα ξαναπεράσω (είναι πάνω στο δρόμο για Vidin και Σιδηρές πύλες που σχεδιάζω να πάω) κάναμε μια στάση στην κεντρική του πλατεία για μια φωτογραφία …

Και η συνέχεια είχε πολύ πόνο… οδηγικό.

Η ώρα ήταν 20:15 και είχαμε να κάνουμε μόλις 178km έως τη Σόφια μέσα στη νύχτα.
Δύσκολος δρόμος με στροφές, στενός και με συχνές εναλλαγές ανηφόρας κατηφόρας και … νύχτα.
Εγώ είπα να αποσυρθώ στα … πίσω καθίσματα για ξεκούραση.
Εξάλλου ας … κάνουν και κάτι και τα αγόρια. Όλα εγώ θα τα κάνω σε αυτό το ταξίδι; Τους άφησα μπροστά να οδηγούν και εγώ την έπεσα για ύπνο πίσω. Τις ένιωθα τις στροφούλες αλλά με νανούρισαν κιόλας. Χρειαζόμουν και λίγες δυνάμεις για τη συνέχεια, γιατί υπήρχε και συνέχεια στη Σόφια που θα φτάναμε.
Στη Σόφια φτάσαμε γύρω στις 11:30 το βράδυ...

Στις 9:30 θα έπρεπε αλλά είπαμε … η διαφορά ώρας αλλά και ο ... Ivan που μας άρεσε και μας κράτησε λίγο παραπάνω
Πήγαμε καρφί στο ίδιο ξενοδοχείο που είχαμε μείνει και τις δύο προηγούμενες φορές που είχα έρθει στη Σόφια για το τουρνουά “Sofia open”. Πάλι με αφορμή ένα τουρνουά βρεθήκαμε εδώ! Το “Hotel light” είναι ένα απλό ξενοδοχείο, οικονομικό με parking, πρωινό και μια receptionist που ξέρει ελληνικά. Το γνωρίζαμε πια καλά και νιώθαμε πολύ οικεία και με τη γειτονιά. Ζητήσαμε και το ίδιο δωμάτιο που είχαμε μείνει με τον άντρα μου και τις άλλες φορές.
Κάναμε check in, φρεσκαριστήκαμε και βγήκαμε βόλτα. Τέτοια ώρα θα μου πείτε Κυριακή βράδυ; Θα ήταν τίποτα ανοιχτό; Δεν ξέρω αν ήταν τίποτα ανοιχτό στην πόλη. Εμείς πήγαμε καρφί στο κοντινότερο casino.
Πολύ κοντά στην Lion bridge που μέναμε, μόλις 8’ απόσταση με τα πόδια είναι το casino Princess.

Στις 12:15 μπήκαμε στο Princess, ήπιαμε τα ποτάκια μας (εγώ έφαγα μια φρουτοσαλάτα), παίξαμε (εγώ όχι), έκανα βόλτες στα τραπέζια παρακολουθώντας τα παιχνίδια και ένα δύωρο μετά βγήκαμε. Δεν μας κούρασε το ξενύχτι όσο το … ντουμάνι. Το τι καπνό είχε εκεί μέσα δεν λέγεται. Ούτε στον “τεκέ” των Σκοπίων δεν είχε τόσο πολύ. Δακρύζανε μάτια!

Πέσαμε για ύπνο κατά τις 3:00 το πρωί.
Αυτή κι αν ήταν «ζουμερή» ημέρα, αλλά και … νύχτα!
post
Last edited: