Triplover
Member
- Μηνύματα
- 1.218
- Likes
- 4.211
Φαράγγι Αράδαινας - Μάρμαρα - Σφακιά
Αυτή η εξόρμηση πραγματοποιήθηκε πριν από 4 χρόνια περίπου. Ήταν η περίοδος γνωριμίας μου με τις ομορφιές της ευλογημένης Κρήτης.
Αρχή μονοπατιού Ε4 Σφακιά - Αγία Ρουμέλη
Διότι στη Κρήτη δεν γαζώνουν πινακίδες μόνο όξω από τον Άγιο Σύλλα
Το παραλιακό κομμάτι το έχω ξανακάνει σε πεζοπορία από τα Σφακιά μέχρι την Αγία Ρουμέλη, που είναι σαφώς πιο απαιτητική. Έτσι, θα χρησιμοποιήσω υλικό και από αυτή την εξόρμηση για να εμπλουτίσω φωτογραφικά την ενότητα. Για να κάνω πιο ενδιαφέρουσα την ανάγνωση, θα δηλώσω ότι τη διαδρομή Μάρμαρα - Σφακιά τη θεωρώ από τα ωραιότερες, που μπορεί να κάνει κανείς στα Χανιά.

Είναι αντιπροσωπευτική του τόπου με συνδυασμό θάλασσας και άγονου πεδίου. Επίσης, εδώ συναντάς δύο από τις ομορφότερες παραλίες της Κρήτης, τα Μάρμαρα και τα Γλυκά Νερά και ένα από τα πιο γραφικά παραθαλάσσια χωριά, το Λουτρό. Τέλος, δεν μπορώ να αρνηθώ ότι είμαι λάτρης της άγριας ομορφιάς των Σφακίων, της ξεραήλας, των βράχων και των πετρών.
Ξεκινάμε λοιπόν νωρίς νωρίς από τα Χανιά, έχοντας γεμίσει τους σάκους μας με νερό και λίγη τροφή. Σημεία ανεφοδιασμού σε νερό στη διαδρομή υπάρχουν, αλλά όχι μέσα στο φαράγγι.
Σφακιά
Τα Σφακιά απέχουν περίπου 75 χιλιόμετρα από τα Χανιά. Ο δρόμος μετά την έξοδο από τον ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) είναι γεμάτος στροφές, αλλά με υπέροχη θέα στη Λυβικό Πέλαγος. Έχει μία έντονη ταυτότητα, οι κάτοικοί του φημίζονται για τη σκληράδα και την ανδρειοσύνη τους, έχει ένα λιμάνι, που εξυπηρετεί το φαράγγι της Σαμαριάς και τη Γαύδο, και είναι και ο Δήμος, την κεφαλή του οποίου κατείχε ο όχι και ιδιαίτερα δημοφιλής στα ΜΜΕ γιατρός και πολιτικός Παύλος Πολάκης.
Παρκάρουμε το αμάξι, επιβιβαζόμαστε στο βανάκι του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνης (https://www.e-ktel.com/) με προορισμό το εγκαταλειλημένο χωριό της Αράδαινας, που βρίσκεται σε απόσταση 15 km από τα Σφακιά. Εδώ η διαδρομή είναι ακόμα πιο ταλαίπωρη με έντονη κλίση και απότομες στροφές στο χείλος του γκρεμού.
Η Αράδαινα είναι ένα απομονωμένο ορεινό χωριό, που βρίσκεται σε υψόμετρο 520 μ. Μέχρι το 1987 δεν υπήρχε η σιδερένια γέφυρα. Η πρόσβαση στο χωριό ήταν δυνατή μόνο με τα πόδια. Η γέφυρα κατασκευάστηκε με δωρεά της οικογένειας Βαρδινογιάννη, η οποία έχει μακρινή καταγωγή από τα Σφακιά.
Γέφυρα Αράδαινας

Βρίσκεται σε ύψος 138 μ. και το καλοκαίρι πραγματοποιούνται άλματα bungy jumping. Είναι η ψηλότερη γέφυρα για άλματα στην Ελλάδα και δεύτερη στην Ευρώπη, σύμφωνα με την εταιρία που τα οργανώνει (http://www.bungy.gr/aradaina-bungy-jumping.html).
Λέγεται ότι το χωριό ερήμωσε τη δεκαετία του 1950 λόγω βεντέτας για το κουδούνι μιας κατσίκας. Αποτέλεσμα αυτής ήταν ο θάνατος 7 ανθρώπων και η φυγή των υπόλοιπων προκειμένου να γλιτώσουν από το κακό.
Αράδαινα

Το φαράγγι της Αράδαινας είναι ένα από τα πολλά των Σφακίων και ένα από τα πιο γνωστά των Χανίων. Δεν έχει τη βλάστηση του φαραγγιού της Αγίας Ειρήνης, ούτε την επιβλητικότητα αυτού της Σαμαριάς, αλλά είναι αρκετά ωραίο. Είναι ιδιαίτερα κακοτράχαλο και θέλει προσοχή.
Φαράγγι Αράδαινας - Στη δεξιά φωτογραφία φαίνεται η γέφυρα μέσα από το φαράγγι

Η διαδρομή από τη γέφυρα μέχρι την έξοδο στη παραλία είναι περίπου 7 χιλιόμετρα, αλλά δεν είναι αυτό το πραγματικό μήκος του φαραγγιού. Είναι το μισό στην πραγματικότητα. Αν κινηθεί κανείς βόρεια θα φτάσει στο εντυπωσιακό σπήλαιο Δρακολάκι, όπου θεωρείται ότι είναι το ένα άκρο του.
Το πεδίο είναι βραχώδες και άγονο. Βέβαια στη νότια Κρήτη τα κατσίκια είναι κυρίαρχα.
Φαράγγι Αράδαινας


Σε κάποιο σημείο που γίνεται έντονη η κατάβαση υπάρχει σιδερένια σκάλα. Θέλει προσοχή. Υπάρχει τρόπος να παρακαμφθεί η γέφυρα, κινούμενοι προς τα δεξιά αυτής.
Φαράγγι Αράδαινας


Σε ένα τρίωρο περίπου βγαίνεις σε μία από τις ωραιότερες παραλίες του νησιού, τα Μάρμαρα. Έχει μία καντίνα με ξαπλώστρες. Επίσης, στο μικρό λιμανάκι της φτάνουν θαλάσσια ταξί που σε μεταφέρουν στα Σφακιά.
Μάρμαρα

Τα Μάρμαρα είναι γνωστά για τις υπέροχες σπηλιές τους. Μπαίνεις κολυμπώντας από τη μία και βγαίνεις από την άλλη. Πραγματικά εντυπωσιακή παραλία. Τα νερά σαφώς είναι πεντακάθαρα, αφού στη περιοχή δεν υπάρχει πρόσβαση με το οδικό δίκτυο, ούτε με το πλοίο γραμμής.
Μάρμαρα


Θα δείτε πολύ κόσμο να κάνει μακροβούτια πάνω από τους βράχους.
Μάρμαρα

Αφού κάναμε και εμείς τις βουτιές μας και εξερευνήσαμε τις σπηλιές, ξεκινάμε για το δεύτερο μέρος της διαδρομής μας . Η σήμανση είναι πολύ καλή. Δεν νομίζω ότι μπορεί κάποιος να χαθεί, αφού σχεδόν σε όλη τη διαδρομή κινείται παραλιακά ή λίγο πάνω από την θάλασσα.
Μάρμαρα

Κινούμαστε στο πανευρωπαϊκό μονοπάτι Ε4. Διέρχεται από πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία, η Ελβετία, η Ρουμανία και η Κύπρος.

Μετά από κανά μισάωρο βρισκόμαστε στη παραλία του Λύκου. Είναι μία μικρή βραχώδης παραλία, χωρίς να παρουσιάζει κάποια ιδιαίτερη ομορφιά, αλλά είναι ιδανική για χαλάρωμα. Υπάρχουν ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Λύκος

Συνεχίζουμε τη πορεία μας και σε λίγο βρισκόμαστε στο Φοίνικα. Προσωπικά μου αρέσει αυτός ο μικρός κολπίσκος. Είναι πολύ ήσυχο μέρος. Υπάρχουν μερικά ενοικιαζόμενα και καμία ταβέρνα.
Φοίνικας


Κινούμαστε στο μικρό ακρωτήρι, στην Άκρα Μούρες.
Στην δυτική πλευρά της άκρας είναι ο Φοίνικας και στην ανατολική το δημοφιλές Λουτρό. Λίγο πριν το Λουτρό, πετυχαίνουμε ένα παλιό Τούρκικο Φρούριο, το Κούλε του Λουτρού. Κτίστηκε το 1868 για να καταπνίγει τις διάφορες εξεγέρσεις των Σφακιανών.
Κούλες Λουτρού

Στη νότια Κρήτη υπάρχουν αρκετά τέτοια φρούρια (π.χ. Ποικίλασος).
Κούλες Λουτρού

Σε λίγο φτάνουμε στο μικρό και κουκλίστικο Λουτρό.
Λουτρό
Υπάρχουν πολλά δωμάτια για να μείνεις. Μίνι μάρκετ για να δροσιστείς. Ταβέρνες να τσιμπήσεις κάτι. Βέβαια οι τιμές στη διαμονή για νότια Κρήτη είναι αρκετά υψηλές. Νομίζω ότι είναι ιδανική περίπτωση για να ξεφύγεις από την βαβούρα της πόλης, να πας στη μέση του πουθενά, αλλά να έχεις και κανά δυο επιλογές σε ταβέρνα και καφέ.
Λουτρό

Φεύγουμε από το Λουτρό, δίχως να βουτήξουμε. Θα προτιμήσουμε κάποια πιο ήρεμα παραλία.

Το μονοπάτι είπαμε κινείται δίπλα στη θάλασσα. Είναι αρκετά ασφαλές. Λίγη ώρα μετά το Λουτρό, βρίσκονται οι δύο μικρές παραλίες των Περιβολακίων και η παραλία του Τιμίου Σταυρού.
Παραλία Τιμίου Σταυρού
Εδώ θα κάνουμε μία μικρή στάση για βουτιά. Είναι έρημες παραλίες, τις οποίες σπάνια επιλέγουν οι πεζοπόροι για στάση.
Η παραλία του Τιμίου Σταυρού παίρνει το όνομά της από το ομώνυμο ξωκλήσι που βρίσκεται λίγα μέτρα πιο πάνω.
Τίμιος Σταυρός

Εδώ γίνεται μεγάλο πανηγύρι στις 14 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο.
Τίμιος Σταυρός
Επόμενος σταθμός η μποέμικη παραλία των Γλυκών Νερών.
Γλυκά Νερά
Ονομάζεται έτσι, γιατί υπάρχουν πηγές γλυκού νερού στη παραλία. Είναι μία πανέμορφη παραλία, κάτω από τεράστιος βραχώδους όγκους.
Γλυκά Νερά
Έχει σκιά και μια ταβέρνα. Ο περισσότερος κόσμος κάνει γυμνισμό εδώ.
Η ταβέρνα στα Γλυκά Νερά
Είναι από τις παραλίες που θα έπρεπε να είναι στη λίστα αυτών που θα επισκεφτούν τα Χανιά για πάνω από 4-5 μέρες.
Γλυκά Νερά
Εδώ πριν μερικά χρόνια είχε σκοτωθεί μια νεαρή Σλοβάκα κατασκηνώτρια, όταν βράχος έπεσε και την πλάκωσε. Για αυτό θέλει προσοχή. Καλές οι σκιές, αλλά μην είμαστε εκτεθειμένοι σε πτώσεις.
Ξεκινάμε την ανηφόρα. Η τελική ευθεία για να ανεβούμε στην άσφαλτο και να πάμε στα αυτοκίνητά μας.
Πόσα χρόνια λιγουρεύομαι αυτό το σημείο. Δυστυχώς, η πρόσβαση από στεριά είναι αρκετά δύσκολη. Για αυτές ακριβώς τις καβάτζες λατρεύω τα νότια Χανιά.
Βγήκαμε στο δρόμο. Βλέπουμε αυτοκίνητα παρκαρισμένα. Εδώ γαρ ξεκινάει το μονοπάτι. Προς τα πάνω είναι ο δρόμος προς Ανώπολη, Αράδενα, Αη Γιάννη και κάτω προς τα Χανιά. Πέρνουμε το κάτω δρόμο. Το αμάξι είναι στο χωριό.
Ίλιγγας
Η παραλία του Ίλιγγα μου αρέσει αρκετά και τη θεωρώ την πιο αξιόλογη των Σφακίων. Θα κάνουμε μια μικρή βουτιά χαλάρωσης και αποθεραπείας, πριν καταλήξουμε για μπυρίτσα στο χωριό. Στα Σφακιά πρόσφατα ανακάλυψα ένα καφέ που έχει πολύ ωραία γλυκά σε εξαιρετικές τιμές, το Καφέ Δέσποινα νομίζω.
Κλείνοντας και αυτό το κεφάλαιο, θα έλεγα ότι η βόλτα από τα Σφακιά μέχρι τα Μάρμαρα είναι πραγματικά πολύ ωραία και σχετικά εύκολη. Θα την συνιστούσα ανεπιφύλακτα. Είναι περίπου 7-8 χιλιόμετρα. Δεν είναι πολλά. Μπορείτε να κανονίσετε θαλάσσιο ταξί να σας πάρει το απόγευμα ή να γυρίσετε από τα Μάρμαρα στο Λουτρό και να πάρετε το πλοίο της γραμμής.
Last edited by a moderator: