gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.801
Κεφάλαιο 9
Το Rio ντε Τζανέιρο, η πόλη.
Οι ημέρες που είχα να μείνω στο Ρίο ήταν ελάχιστες. Μόλις τέσσερις διανυκτερεύσεις. Κατ' ουσία τρεις ημέρες, αφού την πρώτη ημέρα, είχε νυχτώσει όταν έφτασα από το Belo Horizonte. Σκέφτομαι ότι έχω πλέον ωριμάσει και ούτε μου αρέσει, ούτε αντέχω να τρέχω όλο το 24ωρο. Θέλω οι εικόνες του ταξιδιού να αποτυπωθούν στο μυαλό μου και ας είναι και λιγότερες. Επίσης ως καλοπερασάκιας, περνώ, πλέον, αρκετό χρόνο στα ταξίδια μου απολαμβάνοντας τα ποτά μου. Και στη συγκεκριμένη χώρα τις καϊπιρίνιες μου.
Την πρώτη ημέρα, μετά την ανάβαση στο Corcovado και την απίστευτη θέα από το υψόμετρο των 704 μέτρων, όταν κατέβηκα από το λόφο, μπήκα σε ένα ταξί και του ζήτησα να με γυρίσει σε διάφορες παραλίες του Ρίο ντε Τζανέιρο. Κατευθυνόμενοι προς τις παραλίες περνούσαμε από φαβέλες, μάλλον από τα όρια αυτών. Ακόμα και στο ανεβοκατέβασμα προς και από τον λόφο Corcovado, υπήρχαν όρια φαβέλας, με τα χαρακτηριστικά κιγκλιδώματα.
Κάθε γειτονιά στο Ρίο συνορεύει με φαβέλα, ή για την ακρίβεια κάθε πλούσια συνοικία έχει δίπλα τη φαβέλα της.
Κατευθύνθηκα (μάλλον ο οδηγός του ταξί, κατόπιν οδηγιών μου) προς τις παραλίες. Παραλίες χωρίς κόσμο, έρημες παραλίες.
Μετά τη βόλτα αυτή κατέβηκα από το ταξί στην παραλία της Ipanema. Έκανα μια βόλτα στην παραλία, ανέβηκα στην πλατεία Praca Nossa Senhora de la Paz
και τελικά κάθισα σε ένα μπαράκι να δροσιστώ με μπύρες.
Αργότερα, περπατώντας κατά μήκος της παραλιακής οδού της Ipanema, της Avenida Vieira Souto, επέστρεψα με τα πόδια στην Copacabana, όπου βρήκα ένα κατάστημα και αγόρασα μαγιό, μπλούζα με επιγραφή "I love Rio" και σαγιονάρες havaianas. Έπεσα στη θάλασσα (μάλλον ήμουν ο μοναδικός εκείνη την ημέρα και ώρα), νύχτωνε νωρίς και όταν πήγα με ένα ταξί προς το κέντρο είχε νυχτώσει για τα καλά.
Τη δεύτερη ημέρα, μετά την ανάβαση στο Πάου ντε Ασουκάρ, (λόφο της ζάχαρης), πήρα ταξί για το κέντρο της πόλης. και έκανα βόλτα στην Praca Floriano, στο Carioca Aqueduct, στον καθεδρικό με σχήμα κόλουρου κώνου, στην πλατεία 15ης Νοεμβρίου κλπ.
Την τρίτη ημέρα στο Ρίο, όπου ήταν Κυριακή, αποφάσισα να πάω από το πρωί στο κέντρο της πόλης. Μετά την πρώτη βουτιά στην Copacabana και μετά από το πρωινό, στο ξενοδοχείο, όπου έτρωγα κυρίως εξωτικά φρούτα, βγαίνω με τη φωτογραφική μου μηχανή. Με ρωτούν στη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου, αν ήθελα ταξί. Τους απαντώ ναι, και αμέσως παρουσιάζεται ένας οδηγός και μου ανοίγει την πόρτα μιας λιμουζίνας. Τον ερωτώ πόσο θα μου κοστίσει να με πάει στο κέντρο. Μου απαντά 50 ρεάλ. Συμφωνούμε. Άλλωστε το ταξί θα κόστιζε περίπου το ίδιο ποσό (το υπολόγιζα από 43 έως 50 ρεάλ). Ξεκινώ από το ξενοδοχείο, δηλαδή από την Avenida Atlantica και προχωρώντας προς το κέντρο, περνάμε από την Copacabana στα τούνελ του Ρίο,
κατευθυνόμενοι προς το κέντρο της πόλης. Όπως γράφει ο ταξιδιωτικός μου οδηγός, οι δύο σήραγγες που συνδέουν το κέντρο της πόλης με την Copacabana, κατασκευάστηκαν μεταξύ των ετών 1892 και 1906. Τότε, στις αρχές του 20 ου αιώνα, έγιναν της μόδας στο Ρίο ντε Τζανέιρο τα θαλάσσια μπάνια. Ήταν Κυριακή πρωί. Όλοι οι δρόμοι στο Ρίο ντε Τζανέιρο ήταν αδειανοί. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής,
συζητώ με τον οδηγό το πόσο θα μου στοιχίσει, ένα πεντάωρο τουρ στο κέντρο της πόλης. Μου ζήτησε 200 ρεάλ και κλείσαμε τη συμφωνία στα 150 ρεάλ. Άλλωστε 100 ρεάλ θα μου κόστιζε το πήγαινε - έλα μεταξύ ξενοδοχείου και κέντρου της πόλης. Προχωράμε προς το κέντρο της πόλης.
Το Ρίο ντε Τζανέιρο γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, όταν ο χρυσός του Μίνας Ζεράις μεταφερόταν μέσω του λιμανιού του, προς την Πορτογαλία. Το Ρίο ντε Τζανέιρο, έγινε πρωτεύουσα της Βραζιλίας το έτος 1763. Το έτος 1960, η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε στη Μπραζίλια, αλλά αρκετές υπηρεσίες εξακολουθούν να έχουν την έδρα τους στο Ρίο ντε Τζανέιρο.
Σταματάμε σε ένα σημείο στην παραλία Μποταφόνγκο, για να απολαύσω τη θέα προς το Πάου ντε Ασουκάρ.
Περνάμε από την περιοχή Φλαμένγκο και σκέφτομαι τις αιώνιες κόντρες μεταξύ Μποταφόνγκο - Φλαμένγκο, τις οποίες είχα ακούσει από πολύ μικρό παιδί. Μεταξύ δρόμου και θάλασσας στην περιοχή Φλαμένγκο, υπάρχει αθλητικό πάρκο, με πολύ πράσινο και πολλά γήπεδα για αθλοπαιδειές.
Στη συνέχεια περάσαμε από το μνημείο, Monumento National aos mortos da Segunda Guerra Mundial, δηλαδή για τους ήρωες - πεσόντες του 2ου παγκοσμίου πολέμου. Πάω προς το μουσείο
και μετά προς την παραλία.
Μετά ζητώ, από τον οδηγό-ταξιτζή να με πάει προς την περιοχή Lapa. H Lapa είναι μια γειτονιά η οποία βρίσκεται στο κέντρο του Ρίο ντε Τζανέιρο και είναι γνωστή για τη νυχτερινή ζωή (την οποία βέβαια είχα ήδη γνωρίσει), αλλά και από τα ιστορικά μνημεία της. Φτάνοντας στην περιοχή, βλέπω το Carioca Aqueduct.
Το υδραγωγείο κατασκευάστηκε στα μέσα του 18ου αιώνα, για τις ανάγκες υδροδότησης της πόλης από τον ποταμό Carioca.Είναι ένα εντυπωσιακό δείγμα της αποικιακής αρχιτεκτονικής. Μπήκα πάλι στη λιμουζίνα και φτάσαμε στον καθεδρικό ναό του Ρίο ντε Τζανέιρο, με το μοναδικό - για καθεδρικό ναό - σχήμα κόλουρου κώνου.
Οι δρόμοι λόγω Κυριακής ήταν έρημοι,
και άμεσα φτάνουμε στην κεντρική πλατεία του Ρίο ντε Τζανέιρο την Praca Floriano, στη Cinelandia, στο κέντρο της πόλης
όπου το Theatro Municipal του Ρίο ντε Τζανέιρο, το οποίο κατασκευάστηκε στις αρχές του 20 ου αιώνα και προσομοιάζει με την όπερα του Παρισιού,
το Δημαρχείο,
τη Βιβλιοθήκη, η οποία ήταν καλυμμένη λόγω ανακατασκευής,
αλλά και πολλά άλλα σημαντικά κτίρια. Ο οδηγός σταματάει το αυτοκίνητο έξω από το Theatro Municipal.
Βγαίνω από τη λιμουζίνα και κάνω μια βόλτα στην περιοχή. Περπατώντας και παρατηρώντας τόσο το Theatro Municipal, όσο και άλλα πολεοδομικά στοιχεία της περιοχής, θυμήθηκα ότι είχα διαβάσει, ότι στις αρχές του 20ου αιώνα είχε γίνει μια μερική αναμόρφωση του κέντρου της πόλης του Ρίο ντε Τζανέιρο με βάση στοιχεία της πολεοδομίας από το οσμανικό Παρίσι. Η δημιουργία της στενόμακρης πλατείας στην οποία περπατούσα, δηλαδή της Praca Floriano, έγινε τη δεκαετία του 1920 στη Cinelandia, στο κέντρο της πόλης, όπως αυτή ονομάστηκε λόγω των πολλών κινηματογράφων στην περιοχή. Υπάρχουν βέβαια και θέατρα και μπαρ, ενώ γενικά η περιοχή συγκεντρώνει μεγάλο τμήμα της νυχτερινής ζωής του Ρίο ντε Τζανέιρο, αλλά και της ημερήσιας ζωής τις καθημερινές.
Ο οδηγός - ταξιτζής μου προτείνει να κάτσω σ' ένα bar στην πλατεία. Μου είπε ότι είναι από τα γνωστά samba bar του Ρίο ντε Τζανέιρο. Κάθισα στο bar Amarelinho da Cinelandia,
από την πλευρά του Δημαρχείου, στη μακρόστενη πλατεία, σε κτίριο το οποίο χωριζόταν από το Δημαρχείο με ένα δρόμο μικρού σχετικά πλάτους και κάλεσα τον οδηγό - ταξιτζή μου να τον κεράσω ένα ποτό. Ήπιαμε το ποτό μας, μιλήσαμε λίγο, με την πιο κοινή μας γλώσσα να είναι τα ισπανικά και φεύγοντας από το μπαρ, ο οδηγός - ταξιτζής μου δείχνει προς μία κατεύθυνση και μου λέει ότι στο βάθος είναι η κεντρική λεωφόρος η οποία ονομάζεται και είναι αφιερωμένη στον Getúlio Dornelles Βάργκας, πρόεδρο της Βραζιλίας, στο τέλος της πρώτης 50 ετίας του 20 ου αιώνα.
Τότε παρατηρώ την πινακίδα μπροστά μου και βλέπω ότι γράφει Rua Evaristo da Veiga (1799-1837). Τότε λέω στον οδηγό – ταξιτζή, δείχνοντας την πινακίδα: "Veiga poeta (ποιητής)". Με ρωτάει πως με λένε. Του απαντώ Jorge. Μου λέει "ονομάζομαι Regis". Μου λέει επίσης, ότι ο Regis είναι famoso poeta!
Το Rio ντε Τζανέιρο, η πόλη.
Οι ημέρες που είχα να μείνω στο Ρίο ήταν ελάχιστες. Μόλις τέσσερις διανυκτερεύσεις. Κατ' ουσία τρεις ημέρες, αφού την πρώτη ημέρα, είχε νυχτώσει όταν έφτασα από το Belo Horizonte. Σκέφτομαι ότι έχω πλέον ωριμάσει και ούτε μου αρέσει, ούτε αντέχω να τρέχω όλο το 24ωρο. Θέλω οι εικόνες του ταξιδιού να αποτυπωθούν στο μυαλό μου και ας είναι και λιγότερες. Επίσης ως καλοπερασάκιας, περνώ, πλέον, αρκετό χρόνο στα ταξίδια μου απολαμβάνοντας τα ποτά μου. Και στη συγκεκριμένη χώρα τις καϊπιρίνιες μου.
Την πρώτη ημέρα, μετά την ανάβαση στο Corcovado και την απίστευτη θέα από το υψόμετρο των 704 μέτρων, όταν κατέβηκα από το λόφο, μπήκα σε ένα ταξί και του ζήτησα να με γυρίσει σε διάφορες παραλίες του Ρίο ντε Τζανέιρο. Κατευθυνόμενοι προς τις παραλίες περνούσαμε από φαβέλες, μάλλον από τα όρια αυτών. Ακόμα και στο ανεβοκατέβασμα προς και από τον λόφο Corcovado, υπήρχαν όρια φαβέλας, με τα χαρακτηριστικά κιγκλιδώματα.
Κάθε γειτονιά στο Ρίο συνορεύει με φαβέλα, ή για την ακρίβεια κάθε πλούσια συνοικία έχει δίπλα τη φαβέλα της.
Κατευθύνθηκα (μάλλον ο οδηγός του ταξί, κατόπιν οδηγιών μου) προς τις παραλίες. Παραλίες χωρίς κόσμο, έρημες παραλίες.
Μετά τη βόλτα αυτή κατέβηκα από το ταξί στην παραλία της Ipanema. Έκανα μια βόλτα στην παραλία, ανέβηκα στην πλατεία Praca Nossa Senhora de la Paz
και τελικά κάθισα σε ένα μπαράκι να δροσιστώ με μπύρες.
Αργότερα, περπατώντας κατά μήκος της παραλιακής οδού της Ipanema, της Avenida Vieira Souto, επέστρεψα με τα πόδια στην Copacabana, όπου βρήκα ένα κατάστημα και αγόρασα μαγιό, μπλούζα με επιγραφή "I love Rio" και σαγιονάρες havaianas. Έπεσα στη θάλασσα (μάλλον ήμουν ο μοναδικός εκείνη την ημέρα και ώρα), νύχτωνε νωρίς και όταν πήγα με ένα ταξί προς το κέντρο είχε νυχτώσει για τα καλά.
Τη δεύτερη ημέρα, μετά την ανάβαση στο Πάου ντε Ασουκάρ, (λόφο της ζάχαρης), πήρα ταξί για το κέντρο της πόλης. και έκανα βόλτα στην Praca Floriano, στο Carioca Aqueduct, στον καθεδρικό με σχήμα κόλουρου κώνου, στην πλατεία 15ης Νοεμβρίου κλπ.
Την τρίτη ημέρα στο Ρίο, όπου ήταν Κυριακή, αποφάσισα να πάω από το πρωί στο κέντρο της πόλης. Μετά την πρώτη βουτιά στην Copacabana και μετά από το πρωινό, στο ξενοδοχείο, όπου έτρωγα κυρίως εξωτικά φρούτα, βγαίνω με τη φωτογραφική μου μηχανή. Με ρωτούν στη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου, αν ήθελα ταξί. Τους απαντώ ναι, και αμέσως παρουσιάζεται ένας οδηγός και μου ανοίγει την πόρτα μιας λιμουζίνας. Τον ερωτώ πόσο θα μου κοστίσει να με πάει στο κέντρο. Μου απαντά 50 ρεάλ. Συμφωνούμε. Άλλωστε το ταξί θα κόστιζε περίπου το ίδιο ποσό (το υπολόγιζα από 43 έως 50 ρεάλ). Ξεκινώ από το ξενοδοχείο, δηλαδή από την Avenida Atlantica και προχωρώντας προς το κέντρο, περνάμε από την Copacabana στα τούνελ του Ρίο,
κατευθυνόμενοι προς το κέντρο της πόλης. Όπως γράφει ο ταξιδιωτικός μου οδηγός, οι δύο σήραγγες που συνδέουν το κέντρο της πόλης με την Copacabana, κατασκευάστηκαν μεταξύ των ετών 1892 και 1906. Τότε, στις αρχές του 20 ου αιώνα, έγιναν της μόδας στο Ρίο ντε Τζανέιρο τα θαλάσσια μπάνια. Ήταν Κυριακή πρωί. Όλοι οι δρόμοι στο Ρίο ντε Τζανέιρο ήταν αδειανοί. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής,
συζητώ με τον οδηγό το πόσο θα μου στοιχίσει, ένα πεντάωρο τουρ στο κέντρο της πόλης. Μου ζήτησε 200 ρεάλ και κλείσαμε τη συμφωνία στα 150 ρεάλ. Άλλωστε 100 ρεάλ θα μου κόστιζε το πήγαινε - έλα μεταξύ ξενοδοχείου και κέντρου της πόλης. Προχωράμε προς το κέντρο της πόλης.
Το Ρίο ντε Τζανέιρο γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, όταν ο χρυσός του Μίνας Ζεράις μεταφερόταν μέσω του λιμανιού του, προς την Πορτογαλία. Το Ρίο ντε Τζανέιρο, έγινε πρωτεύουσα της Βραζιλίας το έτος 1763. Το έτος 1960, η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε στη Μπραζίλια, αλλά αρκετές υπηρεσίες εξακολουθούν να έχουν την έδρα τους στο Ρίο ντε Τζανέιρο.
Σταματάμε σε ένα σημείο στην παραλία Μποταφόνγκο, για να απολαύσω τη θέα προς το Πάου ντε Ασουκάρ.
Περνάμε από την περιοχή Φλαμένγκο και σκέφτομαι τις αιώνιες κόντρες μεταξύ Μποταφόνγκο - Φλαμένγκο, τις οποίες είχα ακούσει από πολύ μικρό παιδί. Μεταξύ δρόμου και θάλασσας στην περιοχή Φλαμένγκο, υπάρχει αθλητικό πάρκο, με πολύ πράσινο και πολλά γήπεδα για αθλοπαιδειές.
Στη συνέχεια περάσαμε από το μνημείο, Monumento National aos mortos da Segunda Guerra Mundial, δηλαδή για τους ήρωες - πεσόντες του 2ου παγκοσμίου πολέμου. Πάω προς το μουσείο
και μετά προς την παραλία.
Μετά ζητώ, από τον οδηγό-ταξιτζή να με πάει προς την περιοχή Lapa. H Lapa είναι μια γειτονιά η οποία βρίσκεται στο κέντρο του Ρίο ντε Τζανέιρο και είναι γνωστή για τη νυχτερινή ζωή (την οποία βέβαια είχα ήδη γνωρίσει), αλλά και από τα ιστορικά μνημεία της. Φτάνοντας στην περιοχή, βλέπω το Carioca Aqueduct.
Το υδραγωγείο κατασκευάστηκε στα μέσα του 18ου αιώνα, για τις ανάγκες υδροδότησης της πόλης από τον ποταμό Carioca.Είναι ένα εντυπωσιακό δείγμα της αποικιακής αρχιτεκτονικής. Μπήκα πάλι στη λιμουζίνα και φτάσαμε στον καθεδρικό ναό του Ρίο ντε Τζανέιρο, με το μοναδικό - για καθεδρικό ναό - σχήμα κόλουρου κώνου.
Οι δρόμοι λόγω Κυριακής ήταν έρημοι,
και άμεσα φτάνουμε στην κεντρική πλατεία του Ρίο ντε Τζανέιρο την Praca Floriano, στη Cinelandia, στο κέντρο της πόλης
όπου το Theatro Municipal του Ρίο ντε Τζανέιρο, το οποίο κατασκευάστηκε στις αρχές του 20 ου αιώνα και προσομοιάζει με την όπερα του Παρισιού,
το Δημαρχείο,
τη Βιβλιοθήκη, η οποία ήταν καλυμμένη λόγω ανακατασκευής,
αλλά και πολλά άλλα σημαντικά κτίρια. Ο οδηγός σταματάει το αυτοκίνητο έξω από το Theatro Municipal.
Βγαίνω από τη λιμουζίνα και κάνω μια βόλτα στην περιοχή. Περπατώντας και παρατηρώντας τόσο το Theatro Municipal, όσο και άλλα πολεοδομικά στοιχεία της περιοχής, θυμήθηκα ότι είχα διαβάσει, ότι στις αρχές του 20ου αιώνα είχε γίνει μια μερική αναμόρφωση του κέντρου της πόλης του Ρίο ντε Τζανέιρο με βάση στοιχεία της πολεοδομίας από το οσμανικό Παρίσι. Η δημιουργία της στενόμακρης πλατείας στην οποία περπατούσα, δηλαδή της Praca Floriano, έγινε τη δεκαετία του 1920 στη Cinelandia, στο κέντρο της πόλης, όπως αυτή ονομάστηκε λόγω των πολλών κινηματογράφων στην περιοχή. Υπάρχουν βέβαια και θέατρα και μπαρ, ενώ γενικά η περιοχή συγκεντρώνει μεγάλο τμήμα της νυχτερινής ζωής του Ρίο ντε Τζανέιρο, αλλά και της ημερήσιας ζωής τις καθημερινές.
Ο οδηγός - ταξιτζής μου προτείνει να κάτσω σ' ένα bar στην πλατεία. Μου είπε ότι είναι από τα γνωστά samba bar του Ρίο ντε Τζανέιρο. Κάθισα στο bar Amarelinho da Cinelandia,
από την πλευρά του Δημαρχείου, στη μακρόστενη πλατεία, σε κτίριο το οποίο χωριζόταν από το Δημαρχείο με ένα δρόμο μικρού σχετικά πλάτους και κάλεσα τον οδηγό - ταξιτζή μου να τον κεράσω ένα ποτό. Ήπιαμε το ποτό μας, μιλήσαμε λίγο, με την πιο κοινή μας γλώσσα να είναι τα ισπανικά και φεύγοντας από το μπαρ, ο οδηγός - ταξιτζής μου δείχνει προς μία κατεύθυνση και μου λέει ότι στο βάθος είναι η κεντρική λεωφόρος η οποία ονομάζεται και είναι αφιερωμένη στον Getúlio Dornelles Βάργκας, πρόεδρο της Βραζιλίας, στο τέλος της πρώτης 50 ετίας του 20 ου αιώνα.
Τότε παρατηρώ την πινακίδα μπροστά μου και βλέπω ότι γράφει Rua Evaristo da Veiga (1799-1837). Τότε λέω στον οδηγό – ταξιτζή, δείχνοντας την πινακίδα: "Veiga poeta (ποιητής)". Με ρωτάει πως με λένε. Του απαντώ Jorge. Μου λέει "ονομάζομαι Regis". Μου λέει επίσης, ότι ο Regis είναι famoso poeta!